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Varia Historia, Volume: 39, Número: 80, Publicado: 2023
  • Os limites da experimentação formal nos periódicos acadêmicos Editorial

    SILVEIRA, Mariana de Moraes
  • Apresentação: As racionalidades econômicas medievais Dossiê

    SILVA, Marcelo CÂNDIDO DA; SAVY, Pierre
  • Présentation: Les rationalités économiques médiévales Special Issue

    SILVA, Marcelo CÂNDIDO DA; SAVY, Pierre
  • Apresentação: As racionalidades econômicas medievais Special Issue

    SILVA, Marcelo CÂNDIDO DA; SAVY, Pierre
  • Non parva ab eo accepta pecunia: Sucessão papal, simonia e racionalidade econômica (1044-1046) Dossiê

    RUST, Leandro DUARTE

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo tem por tema a sucessão pontifícia ocorrida no bojo dos eventos que, de 1044 a 1046, tiveram lugar em Roma. As páginas a seguir tratam, especificamente, da passagem de poder de Bento IX para Gregório VI, episódio que terminou caracterizado como um dos mais notórios casos de corrupção eclesiástica de todo o século XI, tendo, inclusive, provocado indiretamente a eclosão da Reforma Gregoriana. O objetivo consiste em analisar os significados históricos mobilizados pelas narrativas sobre a incidência do dinheiro no episódio em questão, aspecto em torno qual a historiografia trava um movimentado debate. Na busca por alcançar tal meta, foram analisados diferentes prismas narrativos adotados a respeito dos acontecimentos ao longo da segunda metade do século XI. O argumento principal foi formulado como dupla constatação, a saber: que o tema do abuso monetário foi marcado por uma clivagem narrativa, clivagem essa que foi ideologicamente determinada por uma racionalidade econômica, sendo esta última ideia a conclusão primordial sustentada neste texto.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article delves into the pontifical succession that took place amid the events occurring between 1044 and 1046 in the city of Rome, with a particular focus on the transfer of power from Benedict IX to Gregory VI. This episode has been regarded as one of the most notorious cases of ecclesiastical corruption in the entire 11th century and is believed to have indirectly caused the Gregorian Reform. The aim is to analyze the historical interpretations mobilized by narratives about the incidence of money in this episode, a matter that has sparked lively historiographical debates. To achieve this objective, the article considers various narrative prisms about the events that took place during the second half of the 11th century. The main argument presented is twofold: firstly, that the theme of monetary abuse was characterized by a narrative divide; and secondly, that this divide was ideologically determined by a certain economic rationality. The latter idea constitutes the primary conclusion sustained in this text.
  • Non parva ab eo accepta pecunia: Sucessão papal, simonia e racionalidade econômica (1044-1046) Special Issue

    RUST, Leandro DUARTE

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo tem por tema a sucessão pontifícia ocorrida no bojo dos eventos que, de 1044 a 1046, tiveram lugar em Roma. As páginas a seguir tratam, especificamente, da passagem de poder de Bento IX para Gregório VI, episódio que terminou caracterizado como um dos mais notórios casos de corrupção eclesiástica de todo o século XI, tendo, inclusive, provocado indiretamente a eclosão da Reforma Gregoriana. O objetivo consiste em analisar os significados históricos mobilizados pelas narrativas sobre a incidência do dinheiro no episódio em questão, aspecto em torno qual a historiografia trava um movimentado debate. Na busca por alcançar tal meta, foram analisados diferentes prismas narrativos adotados a respeito dos acontecimentos ao longo da segunda metade do século XI. O argumento principal foi formulado como dupla constatação, a saber: que o tema do abuso monetário foi marcado por uma clivagem narrativa, clivagem essa que foi ideologicamente determinada por uma racionalidade econômica, sendo esta última ideia a conclusão primordial sustentada neste texto.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article delves into the pontifical succession that took place amid the events occurring between 1044 and 1046 in the city of Rome, with a particular focus on the transfer of power from Benedict IX to Gregory VI. This episode has been regarded as one of the most notorious cases of ecclesiastical corruption in the entire 11th century and is believed to have indirectly caused the Gregorian Reform. The aim is to analyze the historical interpretations mobilized by narratives about the incidence of money in this episode, a matter that has sparked lively historiographical debates. To achieve this objective, the article considers various narrative prisms about the events that took place during the second half of the 11th century. The main argument presented is twofold: firstly, that the theme of monetary abuse was characterized by a narrative divide; and secondly, that this divide was ideologically determined by a certain economic rationality. The latter idea constitutes the primary conclusion sustained in this text.
  • La raison immobilière: Gérer un patrimoine immobilier ecclésiastique à la fin du Moyen Âge (XIVe-XVe siècle) Special Issue

    TROADEC, Cécile

    Resumo em Francês:

    Résumé Cet article porte sur le patrimoine immobilier du chapitre de la basilique Saint-Pierre de Rome, étudié pour les XIVe-XVesiècles à partir des registres des censuali conservés à la Bibliothèque Apostolique Vaticane. Cette série documentaire permet de montrer comment un des plus puissants propriétaires ecclésiastiques de Rome gère les quelque 300 logements qu’il détient dans une ville qui connaît, au cours du XVesiècle, une très forte croissance démographique et économique. Les résultats de cette analyse mettent en lumière la pluralité des modalités de gestion de ce patrimoine immobilier hérité : si une petite fraction de cet ensemble de logements forme un « marché hors le marché », administré selon des logiques clientélaires ou charitables, le chapitre de Saint-Pierre se comporte pour le reste comme n’importe quel acteur privé du marché immobilier romain, visant à optimiser la rentabilité de son patrimoine, comme en témoignent l’inflation des loyers et les investissements spéculatifs qu’il pratique. Cette étude éclaire aussi les mécanismes de la formation des prix, en l’occurrence des loyers, qui apparaissent comme l’expression de l’interaction entre propriétaire et locataire et comme le fruit d’une négociation.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This contribution examines the real estate holdings of the Vatican’s Chapter of St. Peter in Rome during the 14th-15th centuries, based on the censuali preserved in the Vatican Apostolic Library. Through this collection of records, we gain insight into how one of Rome’s most powerful ecclesiastical owners managed a portfolio composed of over 300 houses and apartments in a city that underwent strong demographic and economic growth during this period. This analysis highlights the Chapter’s multifaceted approach to property management: if a slight portion of the houses constitute a “market outside the market”, run according to principles of charity or clientelism, regarding the rest of them the Chapter of St. Peter behaved like any other private actor in the Roman real estate market. Their aim to optimize rentability was visible in rising rents and the pursuit of speculative investments. Furthermore, this study sheds light on the mechanisms of price formation, in this case rent setting, which appear to result from interactions and negotiations between landlord and tenant.
  • Comptabilités médiévales et rationalité économique: Retour sur une croyance historienne Special Issue

    CLAUSTRE, Julie

    Resumo em Francês:

    Résumé L’intérêt des sciences sociales pour les comptabilités anciennes a été ravivé par les changements qui affectent le capitalisme depuis quelques décennies. La généalogie des pratiques comptables est scrutée avec soin et des attentes très contemporaines suscitent des relectures de la genèse médiévale des comptabilités, faisant de ces dernières des pratiques intimement liées à la culture européenne et occidentale. Elles stimulent un retour des grands récits qui, depuis plus d’un siècle et la controverse Weber/Sombart, racontent les origines et le sens des pratiques comptables, en les liant aux premières manifestations de l’esprit capitaliste. L’article s’intéresse aux flux et reflux de la croyance des médiévistes en une rationalité capitaliste médiévale s’exprimant dans les comptabilités, pour les inscrire dans leurs contextes intellectuels. Il en montre des constantes, mais aussi des angles morts, notamment documentaires et éditoriaux, en s’appuyant sur des travaux récents et sur l’étude du cas particulier des comptes d’un couturier parisien du XVe siècle, Colin de Lormoye. Il tente d’esquisser de nouvelles pistes d’analyse, à distance des grands écrits téléologiques. La ratio comptable de ces acteurs est-elle la manifestation du génie européen de la Renaissance ou bien une pratique de l’écrit ancrée dans un fonctionnement social spécifique ?

    Resumo em Inglês:

    Abstract The interest of social scientists in ancient accounting has been revived by the changes that capitalism underwent in the past decades. This has led to a careful scrutiny of the genealogy of accounting practices, with very contemporary expectations prompting a reexamination of the medieval genesis of accounting. These developments have encouraged a return to the grand narratives which, for more than a century and since the Weber/Sombart controversy, have explored the origins and meaning of accounting practices, linking them to the first manifestations of the spirit of capitalism. The article considers the ebb and flow of medievalists’ belief in a medieval capitalist rationality, which would have been expressed in accountancy, and resituates these ideas in their intellectual contexts. Drawing on recent research and on a study of the accounts of a 15th century Parisian couturier, Colin de Lormoye, the article reveals both the documentary and editorial constants and blind spots. It attempts to sketch out new avenues of analysis, moving away from grand teleological writings. The article raises the question of whether the accounting ratio of these actors constitutes a manifestation of the European genius of the Renaissance or are a writing practice anchored in specific social functioning.
  • Contabilidades medievais e racionalidade econômica: Retorno a uma crença historiográfica Special Issue

    CLAUSTRE, Julie

    Resumo em Português:

    Resumo O interesse das ciências sociais pelas contabilidades antigas foi reavivado pelas mudanças por que passa o capitalismo nas últimas décadas. A genealogia das práticas contábeis passa por um escrutínio cuidadoso, e expectativas muito contemporâneas suscitam releituras da gênese medieval das contabilidades, fazendo destas últimas práticas intimamente ligadas à cultura europeia e ocidental. Elas estimulam um retorno às grandes narrativas que, há mais de um século e desde a controvérsia Weber/Sombart, reconstituem as origens e o sentido das práticas contábeis, ligando-as às primeiras manifestações do espírito capitalista. O artigo se volta aos fluxos e refluxos da crença dos medievalistas em uma racionalidade capitalista medieval que se exprimiria nas contabilidades, para as inscrever em seus contextos intelectuais. Mostra suas constantes, mas também seus pontos cegos, notadamente documentais e editoriais, apoiando-se em trabalhos recentes e no estudo do caso particular das contas de um costureiro parisiense do século XV, Colin de Lormoye. O trabalho tenta esboçar novas pistas de análise, distantes dos grandes relatos teleológicos. A ratio contábil desses atores seria a manifestação do gênio europeu do Renascimento ou uma prática de escrita ancorada em um funcionamento social específico?

    Resumo em Inglês:

    Abstract The interest of social scientists in ancient accounting has been revived by the changes that capitalism underwent in the past decades. This has led to a careful scrutiny of the genealogy of accounting practices, with very contemporary expectations prompting a reexamination of the medieval genesis of accounting. These developments have encouraged a return to the grand narratives which, for more than a century and since the Weber/Sombart controversy, have explored the origins and meaning of accounting practices, linking them to the first manifestations of the spirit of capitalism. This article considers the ebb and flow of medievalists’ belief in a medieval capitalist rationality, which would have been expressed in accountancy, and resituates these ideas in their intellectual contexts. Drawing on recent research and on a study of the accounts of a 15th century Parisian couturier, Colin de Lormoye, the article reveals both the documentary and editorial constants and blind spots. It attempts to sketch out new avenues of analysis, moving away from grand teleological writings. The article raises the question of whether the accounting ratio of these actors constitutes a manifestation of the European genius of the Renaissance or are a writing practice anchored in specific social functioning.
  • Logiques rationnelles et lutte contre la faim dans l’Europe médiévale du Nord: Réflexions sur l’autonomisation des champs spirituels et économiques et sur la mémoire des crises, IXe-XIIIe siècles Special Issue

    WILKIN, Alexis

    Resumo em Francês:

    Résumé Cet article étudie l’évolution des attitudes des élites politiques depuis l’époque carolingienne jusqu’à l’émergence des communautés urbaines (XIIe siècle) dans la lutte contre la faim et les disettes, surtout dans les Pays-Bas du Sud. Le texte fait le bilan de l’action des Carolingiens, sur les plans économiques, spirituels et religieux, qui n’est pas le résultat de l’addition de deux logiques disjointes, une portée par les élites religieuses, l’autre par les acteurs pragmatiques laïcs : ces deux leviers sont mobilisés de manière simultanée par les mêmes individus. Cette juxtaposition s’observe vraisemblablement chez les paysans. L’article étudie ensuite le glissement vers les princes territoriaux de la gestion des réactions à la faim à l’époque post-carolingienne et ottonienne (Xe-XIe siècles). À l’aide d’un témoignage du début du XIIe siècle, l’article envisage ensuite comment les communautés urbaines commencent à autonomiser leurs pratiques de gestion de la faim, en s’émancipant le plus souvent des logiques d’action morales ou religieuses. Certains épisodes de crise aiguë provoquent toutefois un mouvement de résurrection des attitudes qui convoquent l’économique, le religieux et l’ordre moral. L’article conclut en évoquant des pistes de recherche sur la manière dont les institutions gardaient la mémoire des attitudes idéales en contexte de crise.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article examines the evolution of interpretative attitudes and practices shared by political elites from the Carolingian era to the rise of urban communities (12th century) in responding to hunger and famine, with a particular focus on the Southern Low Countries. It begins by analyzing the political actions of the Carolingians, which affected the economic, spiritual and religious realms. Their presence in the capitularies was not the result of the addition of two disjointed logics, one driven by religious elites, the other by pragmatic lay players: these two levers were mobilised simultaneously by the same individuals. This juxtaposition is particularly evident among peasants. The article then discusses the shift towards new actors, as the territorial princes took on a greater role in managing hunger crises in the post-Carolingian and Ottonian periods (10th-11th centuries). With the help of a chronicle from the early 12th century, the article then analyzes how urban communities began to assert their own hunger management practices, often by freeing themselves from moral or religious logics of action. However, certain episodes of acute crisis (plagues and epidemics, large-scale famines) triggered a reverse movement, marked by a resurgence of attitudes grounded in economic, religious, and moral principles. The article concludes by suggesting avenues for future research into how institutions preserved the memory of ideal attitudes and effective solutions amidst crises, through literary topoi and the use of institutional archives.
  • “Era nuestra casa como un hospital”: Os cuidados com a saúde e com a morte de escravos do Colégio Máximo de Córdoba e de suas estâncias (Província Jesuítica do Paraguai, 1718-1765) Artigos

    FLECK, Eliane Cristina Deckmann; RAMOS, Antonio Dari

    Resumo em Português:

    Resumo Neste artigo, apresentamos e discutimos a destinação de recursos realizada pelos jesuítas para o tratamento de escravos enfermos que desempenhavam funções produtivas e domésticas no Colégio Máximo de Córdoba e nas estâncias de Alta Gracia, Jesus Maria e Candelária, empreendimentos rurais responsáveis pelo sustento material daquele espaço educacional, nas cinco décadas que antecederam a expulsão da Companhia de Jesus da América espanhola no século XVIII. As fontes analisadas são os Libros de Cuentas, relatórios nos quais os jesuítas deixaram registrado o movimento contábil das propriedades por eles administradas, além do Libro de Consultas do Provincial, dos Memoriales e das Cartas Ânuas do período. Se, por um lado, constatou-se que as despesas com aquisição de tecidos para confecção de mortalhas e com dietas especiais para enfermos aumentaram consideravelmente nos períodos das epidemias, por outro, observou-se que seu impacto se deu de forma diferenciada em cada um dos estabelecimentos jesuíticos, uma vez que nem sempre os períodos mais críticos de saúde pública são coincidentes entre si, e tampouco a quantidade de mortos e de atendimentos a doentes.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article explores the allocation of resources by the Jesuits for the treatment of sick slaves who performed productive and domestic functions. The study focuses on the Colegio Máximo de Córdoba and the estancias of Alta Gracia, Jesús María and Candelaria, rural enterprises that provided material support to that educational space. The time frame of our study spans five decades before the expulsion of the Society of Jesus from Spanish America in the eighteenth century. The primary sources analyzed include the Libros de Cuentas, reports documenting the financial movements of the properties managed by the Jesuits; the Provincial’s Libro de Consultas; Memoriales; and the yearly letters written in the period. The research reveals that while expenses for special diets for the sick and shrouds increased during epidemics, the impact of these costs varied across Jesuit establishments. This variation is due to the different critical periods of public health that were not always synchronized across the studied locations, nor were the number of casualties and the care given to the sick.
  • “Gente grada”: A formação da elite política em uma povoação do Alto Sertão da Bahia, 1880-1919 Artigos

    VASCONCELOS, Fernando Donato

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo estuda o processo de formação da elite política do Distrito de Beija-Flor ou Bela Flor, atual Guanambi, no Alto Sertão da Bahia, entre 1880 e 1919, verificando as patentes da Guarda Nacional como marcadores da importância social e política de sessenta indivíduos integrantes do grupo social que ocupava os espaços de poder existentes, no contexto do “coronelismo” regional. Foram verificados os registros civis e as atas eleitorais do distrito, cuja história foi dividida em três fases: estruturação, consolidação e emancipação. São apresentadas características gerais da povoação em relação ao analfabetismo, ao gênero, às estratégias matrimoniais e à ocupação. Observou-se que, enquanto o objetivo político principal era estruturar o distrito e obter sua emancipação, havia certa cooperação entre as lideranças políticas. À medida que se aproximava a emancipação, contudo, o quadro político se tornava mais definido; e a disputa pelo poder local, mais acirrada, com dois grupos se formando sob influência da cidade-polo da região e do governo estadual.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article examines the process of political-elite formation in the District of Beija-Flor or Bela Flor, currently known as Guanambi, located in the Bahia hinterland in Brazil. The study focuses on the years between 1880 and 1919, using National Guard patents as markers of the social and political importance of sixty members of the social group that occupied the existing spaces of power, in the context of regional “coronelism” (rural oligarchies). By analyzing civil and electoral records, the research identifies three distinct phases in the district’s history: structuring, consolidation, and emancipation. The article presents general characteristics of the village in relation to illiteracy, gender, matrimonial strategies, and occupations. The findings reveal that, while the main political objective was to structure the district and obtain its emancipation, there was some cooperation between political leaders. However, as emancipation approached, the political framework became more defined, resulting in intensified struggles for local power. Two opposing groups emerged, influenced by both the main city in the region and the state government.
  • Um Pitágoras africano entre o Brasil e o exílio: André Rebouças e a crença na evolução do cosmos (1888-1893) Artigos

    DAIBERT JÚNIOR, Robert

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo tem como objetivo analisar a presença da crença nas ideias evolucionistas - ao mesmo tempo místico-religiosas e científicas - do filósofo Pitágoras (570-490 a.C.) nos escritos do intelectual negro André Rebouças (1838-1898). Pretende-se compreender os sentidos atribuídos pelo abolicionista brasileiro à sua “propaganda pitagórica”, como caminho ideal para se alcançar as transformações da sociedade, por meio de projetos reformistas voltados tanto ao Brasil quanto à África (1892-1893). Em sua militância, ele acreditava, em consonância com o pensador grego, que o mundo estava em constante evolução moral e material, e sua transformação era ordenada matematicamente pela harmonia dos opostos. Nesse sentido, uma sociedade conduzida por virtudes e comportamentos morais rígidos e disciplinados teria, como consequência, o desenvolvimento social e econômico menos desigual, e vice-versa. Assim, Rebouças defendia, de modo concomitante, um projeto de intervenção moral e material na sociedade como etapa para se alcançar uma futura fraternidade universal, baseada no altruísmo. Com base em seus artigos de jornais, cartas e diários, escritos entre 1888 e 1893, o texto demonstra que André Rebouças inspirou-se nas ideias pitagóricas de evolução do cosmos para propor soluções para causas sociais como a abolição da escravidão e da miséria e a democratização do acesso à terra.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article aims to analyze the presence of belief in the evolutionist ideas - at once mystical-religious and scientific - of the philosopher Pythagoras (570-490 B.C.) in the writings of the black intellectual André Rebouças (1838-1898). We intend to understand the meanings attributed by the Brazilian abolitionist to his “Pythagorean propaganda”, conceived as an ideal way to achieve societal transformations, through reformist projects that he advocated for both in Brazil and in Africa (1892-1893). In alignment with the Greek thinker, Rebouças’ militancy was guided by the belief that the world was in constant moral and material evolution, whilst its transformation was mathematically ordered by the harmony of the opposites. A society led by strict, disciplined virtues and moral behavior would thus experience less unequal social and economic development, and vice versa. Rebouças concurrently maintained that a project of moral and material intervention in society would constitute a step towards achieving a future universal brotherhood rooted in altruism. Drawing upon his newspaper articles, letters, and diaries, written between 1888 and 1893, this text demonstrates that André Rebouças found inspiration in Pythagorean conceptions of the evolution of the cosmos to propose solutions to social issues such as the abolition of slavery, poverty relief, and the democratization of access to land.
  • Sofrimentos em quadros embranquecidos: Filmes históricos e representações da escravidão no Rio de Janeiro da Primeira República (1907-1916) Artigos

    LAPERA, Pedro Vinicius Asterito

    Resumo em Português:

    Resumo O tema deste artigo é o encontro entre alguns filmes históricos que representaram a escravidão na Antiguidade Clássica e a cena pública do Rio de Janeiro durante a Primeira República, mais precisamente no recorte entre 1907 e 1916. Nosso argumento principal é o de que o consumo desses filmes históricos atuou no embranquecimento das experiências da escravidão no senso comum dos espectadores cariocas do período. A circulação dessas produções cinematográficas teria contribuído, assim, para o apagamento das experiências traumáticas que a escravidão representou para as populações afro-brasileiras. Nossas fontes são os filmes Amor de escrava e A escrava branca, localizados em bases de dados online da Library of Congress e da Cinémathèque Française, além dos anúncios veiculados por diversos jornais por ocasião de suas exibições, coletados na Hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional. Em nossa conclusão, enfatizamos como as narrativas dos filmes se apropriaram de procedimentos caros ao gênero massivo do melodrama e, em seu consumo, sobrepuseram-se a alguns referentes próximos à experiência dos espectadores cariocas em torno da escravidão no Brasil.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The theme of this article is the encounter between some historical films that portrayed slavery in Classical Antiquity and Rio de Janeiro’s public scene during the First Republic, more precisely in the period between 1907 and 1916. Our main argument is that the consumption of such historical films contributed to the whitening of experiences of slavery in the common sense of carioca spectators of the time. The circulation of such productions thus fostered an erasure of the traumatic experiences that slavery represented for Afro-Brazilian populations. Our sources are the films A Slave’s Love and The Slave, available in online databases of the Library of Congress and Cinémathèque Française, as well as advertisements published by several newspapers concomitantly to their exhibitions and collected in the Hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional. In our conclusion, we emphasize how the narratives of the films used procedures related to the massive genre of melodrama and, in their consumption, obscured some references that were closer to carioca spectators’ experiences of slavery in Brazil.
  • “En el corazón del paria de los feudos y de los talleres”: Izquierdas, anarquismo y movimiento indígena en los Andes bolivianos, 1904-1932 Articles

    MARGARUCCI, Ivanna

    Resumo em Espanhol:

    Resumen A fines de la década de 1920, el movimiento anarquista de La Paz cumplió un papel determinante en la apertura y consolidación de los canales de comunicación con el movimiento indígena en los Andes bolivianos. Con todo, éste no fue el único actor político involucrado en un proceso del que, a comienzos de siglo XX, intervinieron otras izquierdas definidas de forma amplia. Así, el objetivo de este artículo es caracterizar los diálogos que se establecieron entre anarquismo y movimiento indígena en el plano ideológico y de las luchas “etnoclasistas”, a partir de un abordaje que discute con y complejiza la historiografía nacionalista y libertaria. En base al análisis de un corpus compuesto de prensa comercial y anarquista, folletería, correspondencia, entrevistas y documentación administrativa, sostenemos que los intercambios ciudad-campo forman parte de una larga y rica historia desarrollada en distintas localidades de Bolivia, desde ese temprano momento hasta el paréntesis introducido por la guerra del Chaco en 1932. Asimismo, sugerimos que esta historia en esencia conectada se proyecta de la etapa anterior a la Revolución de 1952, el “pre-52”, a la etapa posterior a ella, el “pos-52”.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In the late 1920s, the anarchist movement in La Paz played a decisive role in opening and consolidating channels of communication with the indigenous movement in the Bolivian Andes. However, anarchists were not the sole political actors involved in this process. Since the beginning of the 20th century, other left-wing currents - broadly defined - also intervened. This article aims to delineate the dialogues established between anarchism and the indigenous movement, both at the ideological level and amid “ethno-classist” struggles. It engages in a debate with and complicates both nationalist and libertarian historiography. Based on the analysis of a corpus composed of commercial and anarchist press, leaflets, correspondence, interviews, and administrative documentation, we argue that the city-countryside exchanges are part of a long and rich history developed in different localities of Bolivia, from that early moment until the hiatus introduced by the outbreak of the Chaco War in 1932. Furthermore, we suggest that this essentially connected history projects itself from the years that preceded the 1952 Revolution, referred to as the “pre-52”, into the following period, known as the “post-52”.
  • Arquivos literários e história social da literatura no Brasil: O acervo da escritora Anna Amélia Carneiro de Mendonça Artigos

    HOLLANDA, Bernardo Buarque de

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo explora os usos de fontes primárias para o desenvolvimento da história social da literatura no Brasil. Tal exploração dá-se por meio de um estudo de caso, qual seja, o acervo pessoal da escritora Anna Amélia Carneiro de Mendonça (1896-1971), poetisa de formação parnasiana. Sustenta-se que a descrição e a análise do arranjo arquivístico possibilitam redimensionar o lugar da autora na história e na historiografia literárias nacionais, na medida em que propiciam sua percepção como uma “intelectual mediadora”, literata oriunda das elites econômicas, capaz não apenas de produções poéticas como de uma série de ações sociais e de práticas institucionais que articulam política, educação e engajamento no feminismo de seu tempo. A articulação permite esse redimensionamento da posição pública da autora e advoga um segundo argumento central: o de que o cânon modernista progressivamente hegemônico no século XX alheou-a da história e da memória da literatura, sob a etiqueta de autora “pré-modernista”. Uma incursão transversal por seu acervo faculta observar relações e interações com literatos e artistas modernistas, bem como descortina sua condição polígrafa de ativa escritora, não apenas confinada ao parnasianismo, mas praticante de uma miríade de gêneros relegados ao esquecimento ante a hegemonia da crítica impactada pelo advento do modernismo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article explores some potential uses of primary sources for the development of the social history of literature in Brazil, taking the personal documents of writer Anna Amélia Carneiro de Mendonça (1896-1971), a poet of Parnassian formation, as a case study. It argues that the description and analysis of the arrangement of this archive can foster a reassessment of the author’s place in national literary history and historiography. She is conceived of as a “mediator intellectual”, a literate from the economic elites, engaged not solely in poetic production, but also in a series of social endeavors and institutional practices that articulate politics, education, and the feminism of her time. This intricate interplay allows for a recalibration of the author’s public standing. A second central argument is that the modernist canon, progressively hegemonic throughout the 20th century, alienated her from the history and memory of literature by labelling her as a “pre-modernist” author. A transversal incursion into her collection allows us to observe relationships and interactions with modernist literati and artists. It simultaneously unveils her polymath nature, as an active writer who was not confined to Parnassianism, but also practiced a myriad of genres relegated to oblivion by the hegemony of criticism impacted by the advent of modernism.
  • Amplificando o papel dos intelectuais: O Instituto Nacional de Ciência Política e as ações culturais da ditadura Vargas Resenhas

    FRAGA, André Barbosa
  • A história segundo Cristina Kirchner Resenhas

    FREITAS, Renata Dal Sasso
  • Um processo democrático em construção: Entrevista com Jerry Dávila Entrevista

    GOMES, Ana carolina VIMIEIRO; SILVEIRA, Mariana de Moraes
Pós-Graduação em História, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais Av. Antônio Carlos, 6627 , Pampulha, Cidade Universitária, Caixa Postal 253 - CEP 31270-901, Tel./Fax: (55 31) 3409-5045, Belo Horizonte - MG, Brasil - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: variahis@gmail.com