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Perspectiva Teológica, Volume: 55, Número: 2, Publicado: 2023
  • JUSTIÇA AMBIENTAL E SUSTENTABILIDADE: ALERTAS E ESPERANÇAS Editorial

    Murad, Afonso T.; Tavares, Sinivaldo S.
  • DIGNIDADE, DIREITOS E CUIDADO: UMA LEITURA ECOTEOLÓGICA Artigos

    Murad, Afonso T.; Susin, Luiz Carlos

    Resumo em Português:

    RESUMO Constatada a urgência ecológica de uma nova relação do ser humano com as outras criaturas, o artigo busca compreender a constituição de direitos e, na sua base, a categoria de dignidade. Para tanto, analisa a linguagem sobre a dignidade e um percurso histórico sobre a ampliação de reconhecimento de dignidade e direitos humanos. A partir dos animais, testa um reconhecimento alargado desses dois conceitos cada vez mais assimétricos. Dessa forma, a relação se transforma na gratuidade e na responsabilidade do Cuidado, assimétrico e interdependente, que configura, assim, um novo humanismo ecológico. Com Leonardo Boff e o Papa Francisco, o artigo sublinha as consequências dessa postura e os elementos teológico-pastorais de prática cristã do Cuidado.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Given the ecological urgency of a new relationship between human beings and other creatures, this article seeks to understand the constitution of rights and, at its core, the category of dignity. To do so, it analyzes the language of dignity and a historical journey on the expansion of the recognition of dignity and human rights. Starting from animals, it tests an expanded recognition of these two concepts, which are increasingly asymmetrical. In this way, the relationship is transformed into gratuitousness and responsibility for asymmetrical and independent Care, which thus configures a new ecological humanism. Drawing on the work of Leonardo Boff and Pope Francis, the article underlines the consequences of this stance and the theological-pastoral elements of the Christian practice of Care.
  • A BUSCA ECUMÊNICA POR COMUNIDADES SUSTENTÁVEIS COM JUSTIÇA, PAZ E INTEGRIDADE DA CRIAÇÃO Artigos

    Cunha, Magali do Nascimento

    Resumo em Português:

    RESUMO O movimento ecológico, em especial a partir dos anos 1970, chamou a atenção do mundo para o grito de socorro da Terra. O movimento ecumênico internacional, representado especialmente pelo Conselho Mundial de Igrejas (CMI), foi fundamental nesse período na construção dos conceitos de sustentabilidade e de comunidades sustentáveis, no contexto das articulações da Organização das Nações Unidas (ONU) em torno da responsabilidade de governos e agentes públicos e privados pelo meio ambiente. Este artigo, assentado em metodologia exploratório-descritiva, tem por objetivos recuperar a memória desta participação e o pioneirismo que ela carrega, e ressaltar o significado do engajamento cristão nos esforços de cuidado com o planeta diante do quadro de grave degradação ambiental e atuais desafios no cuidado planetário. Para isso, foi utilizada pesquisa bibliográfica e documental, com ênfase nos documentos do CMI que tratam do desafio ecológico, especialmente aqueles voltados para os conceitos de sustentabilidade e de comunidades sustentáveis.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The environmental movement, especially since the 1970s, has drawn the world’s attention to the Earth’s cry for help. The international ecumenical movement, especially represented by the World Council of Churches (WCC), was fundamental in this period in the construction of the concepts of sustainability and sustainable communities, in the context of the articulations of the United Nations (UN) regarding the responsibility of governments and public and private agents for the environment. The present article, based on an exploratory-descriptive methodology, aims to recover the memory of this participation and the pioneering spirit it carries, and to emphasize the importance of Christian engagement in efforts to care for the planet in the face of serious environmental degradation. For this, bibliographical and documentary research was used, with emphasis on documents from the WCC that deal with ecological challenges, especially those focused on the concepts of sustainability and sustainable communities.
  • JUSTICIA SOCIAL Y SUSTENTABILIDAD: DEL CONTRATO SOCIAL A LA FRATERNIDAD Artigos

    Percio, Enrique Del

    Resumo em Português:

    RESUMO O movimento ecológico, em especial a partir dos anos 1970, chamou a atenção do mundo para o grito de socorro da Terra. O movimento ecumênico internacional, representado especialmente pelo Conselho Mundial de Igrejas (CMI), foi fundamental nesse período na construção dos conceitos de sustentabilidade e de comunidades sustentáveis, no contexto das articulações da Organização das Nações Unidas (ONU) em torno da responsabilidade de governos e agentes públicos e privados pelo meio ambiente. Este artigo, assentado em metodologia exploratório-descritiva, tem por objetivos recuperar a memória desta participação e o pioneirismo que ela carrega, e ressaltar o significado do engajamento cristão nos esforços de cuidado com o planeta diante do quadro de grave degradação ambiental e atuais desafios no cuidado planetário. Para isso, foi utilizada pesquisa bibliográfica e documental, com ênfase nos documentos do CMI que tratam do desafio ecológico, especialmente aqueles voltados para os conceitos de sustentabilidade e de comunidades sustentáveis.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The environmental movement, especially since the 1970s, has drawn the world’s attention to the Earth’s cry for help. The international ecumenical movement, especially represented by the World Council of Churches (WCC), was fundamental in this period in the construction of the concepts of sustainability and sustainable communities, in the context of the articulations of the United Nations (UN) regarding the responsibility of governments and public and private agents for the environment. The present article, based on an exploratory-descriptive methodology, aims to recover the memory of this participation and the pioneering spirit it carries, and to emphasize the importance of Christian engagement in efforts to care for the planet in the face of serious environmental degradation. For this, bibliographical and documentary research was used, with emphasis on documents from the WCC that deal with ecological challenges, especially those focused on the concepts of sustainability and sustainable communities.
  • DO PROFETISMO BÍBLICO AO PROFETISMO DE HOJE: ECOLOGIA INTEGRAL COMO JUSTIÇA-SHALOM Artigos

    Vitório, Jaldemir

    Resumo em Português:

    RESUMO A ecologia integral assumiu enorme relevância na reflexão teológica e pastoral, nos últimos tempos, de modo especial, após a Encíclica Laudato Si’ (2015) do Papa Francisco. Ela tem sido abordada sob variadas perspectivas, partindo da convicção de que “tudo está interligado”. Este artigo pensa a ecologia integral à luz do profetismo bíblico, pelo viés do tema da justiça, em sua conexão com a misericórdia, o direito e a fidelidade, bem como, o shalom, interação de todos os componentes da realidade humana. A ecologia integral revela-se, pois, como humanidade integral e sua face de fraternidade, de respeito pela dignidade humana e de cuidado com os irmãos e as irmãs.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The debate on Integral ecology has recently gained enormous relevance in theological and pastoral reflections, especially after Pope Francis’ Encyclical Laudato Si’ (2015). It has been approached from various perspectives, based on the conviction that “everything is interconnected”. This article discusses integral ecology in the light of biblical prophecy, through the lens of justice, in connection with mercy, right and fidelity, as well as with shalom; the interaction of all the components of human reality. Integral ecology is thus revealed as integral humanity and its aspects of fraternity, respect for human dignity, and care for our brothers and sisters.
  • BÍBLIA E SUSTENTABILIDADE: A CONSCIÊNCIA ECOLÓGICA COMO PARADIGMA DE UMA NOVA HERMENÊUTICA BÍBLICA Artigos

    Andrade, Aíla Luzia Pinheiro de

    Resumo em Português:

    RESUMO As crises sociais, políticas e econômicas, extremos de secas e enchentes, e o aumento do nível do mar, são partes da crise ambiental contemporânea. Sendo assim, o artigo apresenta, inicialmente, algumas causas dessa crise, intimamente implicadas em um tipo de relação estabelecida entre o ser humano e a natureza, relação que se deu partir da reviravolta antropocêntrica na modernidade. O objetivo do artigo é mostrar que uma hermenêutica bíblica baseada na perspectiva antropocêntrica não é capaz de interpretar corretamente os textos bíblicos. O artigo defende, em primeiro lugar, que os relatos da criação não fundamentam nenhum domínio, no sentido de exploração desmedida, da natureza pelo ser humano. Em seguida, elucida que o sistema sabático na Bíblia, muitos séculos antes dos ambientalistas, já propunha uma forma de sustentabilidade, assegurando os recursos naturais para as futuras gerações e o cuidado com a criação inteira. Por fim, os resultados alcançados com a pesquisa apontam para a necessidade de um novo paradigma hermenêutico apto a interpretar a Bíblia não mais a partir de uma perspectiva antropocêntrica, mas de uma ótica enraizada numa consciência ecológica. Portanto, não se trata de uma mudança superficial na hermenêutica, mas de uma mudança de paradigma.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Social, political and economic crises, extreme droughts and floods, and rising sea levels are all part of the contemporary environmental crisis. Therefore, this article sought to clarify some causes of this crisis, which are closely related to a type of relationship between human beings and nature, a relationship that arose from the anthropocentric turning point in modernity. It aims to show that a hermeneutics of the Sacred Scriptures based on an anthropocentric perspective is unable to correctly interpret biblical texts. Firstly, it argues that the accounts of creation do not imply the dominion of nature, and its excessive exploitation, by human beings. Then, the article clarifies that the Sabbath system in the Bible, many centuries before environmentalists, already proposed a form of sustainability, ensuring natural resources for future generations and care for the entire creation. Finally, the results of the research point to the need for a new hermeneutic paradigm capable of interpreting the Bible no longer from an anthropocentric perspective, but from a perspective rooted in ecological consciousness. Therefore, it is not simply a superficial hermeneutic change, but a real paradigm shift.
  • A TEIA COLABORATIVA DO MUNDO INVISÍVEL Artigos

    Teixeira, Faustino

    Resumo em Português:

    RESUMO Nestes tempos difíceis do Antropoceno, quando ameaças duras e pesadas comprometem o destino da humanidade e de outras espécies, somos convocados a pensar novos caminhos de empenho em favor do cuidado com a Terra. Há que ampliar o campo do cuidado, envolvendo humanos e não humanos numa teia de colaboração permanente, visando a salvaguarda da criação. A atenção e o olhar devem voltar-se também para o mundo invisível sob os nossos pés, o mundo dos fungos e cogumelos, que nos fornecem, a cada dia, pistas de ressurgência revitalizadora.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In these difficult times of the Anthropocene, when hard and heavy threats compromise the destiny of humanity and other species, we are summoned to think new paths of commitment to the care of the Earth. We need to expand the field of care, involving humans and non-humans in a web of permanent collaboration to safeguard creation. Our attention and gaze must also turn to the invisible world under our feet, the world of fungi and mushrooms, which provide us, every day, with clues of revitalizing resurgence.
  • RELIGIÕES E SUSTENTABILIDADE: CONCEITOS, ÊNFASES, AÇÕES Artigos

    Maçaneiro, Marcial

    Resumo em Português:

    RESUMO A relação entre religiões e sustentabilidade permite diferentes abordagens, seja pela diversidade religiosa, seja pelas variadas iniciativas no campo da educação, espiritualidade e promoção humana. Neste artigo, se optou por apresentar os conceitos fundamentais que norteiam a relação entre sustentabilidade e espiritualidade, as distintas ênfases que mobilizam o engajamento ambiental das religiões e, por fim, as iniciativas religiosas e inter-religiosas mais expressivas, dos anos 90 até o presente. Contudo, não se trata de uma apreciação quantitativa; mas de verificar a qualidade do compromisso religioso pela sustentabilidade, incluindo aspectos hermenêutico-teológicos: relação entre Criador, humanidade e Natureza, sustentabilidade e virtudes ecológicas, cuidado ambiental e espiritualidade, reconhecimento da Mãe Terra. Os resultados confirmam o despertar ecológico das religiões e seu engajamento ambiental, marcado pela articulação entre ecologia humana e ecologia ambiental.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The relationship between religions and sustainability allows different approaches, whether by religious diversity or by various initiatives in the field of education, spirituality, and human promotion. In the present article, we chose to present the basic concepts that guide the relationship between sustainability and spirituality, the different emphases that mobilize the environmental engagement of religions and, finally, the most significant religious and inter-religious initiatives from the 1990s to the present. However, this is not a quantitative assessment; rather, it is a way to verify the quality of religious commitment to sustainability, including hermeneutic and theological aspects: the relationship between the Creator, Humanity and Nature; sustainability and ecological virtues; environmental care and spirituality; and, recognition of Mother Earth. The results confirm the ecological awakening of religions and their environmental engagement, marked by the articulation between human ecology and environmental ecology.
  • DINÁMICA VOCACIONAL DE LOS EJERCICIOS ESPIRITUALES Artigos

    Edwards, Hernán Rojas

    Resumo em Português:

    RESUMO En el marco de los 500 años de la experiencia que dio base a los Ejercicios Espirituales de Ignacio de Loyola, este artículo se aproxima a los Ejercicios desde su dinámica vocacional. Para ello, se presenta en una primera parte la vocación como un concepto inclusivo, integrador y dinámico que busca articular identidad, libertad personal y llamado de Dios. En la segunda parte, se abordan algunas dimensiones de los Ejercicios y de la antropología que subyace a ellos. La dinámica vocacional se muestra en el encuentro personal del ejercitante con Dios como su principio y fin, en el reconocimiento y valoración de la libertad humana, en la dimensión comunitaria del discernimiento vocacional y en la relación personal con Jesús como modelo y maestro para la propia vocación. Se ofrece, así, una perspectiva transversal para contemplar los Ejercicios Espirituales que puede ser de mucha pertinencia para la cultura contemporánea.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In the context of the 500th anniversary of the experience that inspired the Spiritual Exercises of Ignatius of Loyola, the present article approaches the Exercises from their vocational dynamic. To do so, vocation is presented, in the first part, as an inclusive, integrating and dynamic concept that seeks to articulate identity, personal freedom and God’s call. In the second part, some dimensions of the Exercises and of the anthropology that underlies them are presented. The vocational dynamic is shown in the personal encounter of the retreatant with God as their own origin and destiny, in the recognition and valuing of human freedom, in the communitarian dimension of vocational discernment and in the personal relationship with Jesus as model and teacher for their own vocation. It thus offers a transversal perspective for contemplating the Spiritual Exercises that can be very relevant to contemporary culture.
  • EL MAL Y LA DISTANCIA TRINITARIA EN DIOS, SEGÚN BALTHASAR. ¿RESPONSABILIDAD DE DIOS EN EL MAL? Artigos

    Polanco, Rodrigo

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN La realidad del mal ha sido siempre un gran enigma para la humanidad. Balthasar propone una teología trinitaria y soteriológica que introduce elementos novedosos en la comprensión del mal. En particular, el mal encuentra su condición de posibilidad en la distancia del amor dentro de la Trinidad. Esta posición, que he calificado de audaz, es evaluada en este estudio desde tres perspectivas: la ubicación del mal dentro del Teo-drama, una cierta fenomenología del mal/pecado, y el examen de lo que podría ser una cierta “responsabilidad” de Dios por la realidad del mal. ¿Es posible afirmar algo así?

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The reality of evil has always been a great enigma for humanity. Balthasar proposes a Trinitarian and soteriological theology that introduces novel elements into the understanding of evil. In particular, evil finds its condition of possibility in the distance of love within the Trinity. This position, which I have described as audacious, is evaluated in this study from three perspectives: the placement of evil within the Theo-drama, a certain phenomenology of evil/sin, and the examination of what could be a certain “responsibility” of God for the reality of evil. Is it possible to affirm something like this?
  • LA TEOLOGÍA CONDICIONAL Y EL “CUIDADO DE LA CASA COMÚN” Artigos

    Ramirez, Alberto

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN La teología condicional y la gracia de Dios son temas relevantes en la historia del cristianismo, lo que ha llevado a una transformación en la forma en que se entiende la acción redentora. La disonancia entre la promesa a un pueblo elegido y la condición universal que se desprende de la fe proclamada ha bifurcado el sentido de la gracia y ha llevado a un debate entre los cristianos sobre si la gracia de Dios es incondicional o condicional. La teología condicional reconoce la responsabilidad humana y la solidaridad con el mundo como elemento integral de la condición de ser creado y redimido. La creación y la redención están estrechamente vinculadas y cada momento de la creación es una oportunidad para la redención. La creación continua, enmarcada en la teología condicional, se abre al diálogo con la cultura y asume la responsabilidad ecológica y el cuidado de la casa común. El enfoque integral y comprometido con los desafíos de este tiempo es fundamental para vivir según los principios del cristianismo. Laudato Si’ y Fratelli Tutti son ejemplos de teología condicional que enfatizan la importancia del cuidado del medio ambiente y la promoción de la justicia social en la tarea de crear una sociedad más inclusiva.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Conditional theology and God’s grace have been relevant topics in the history of Christianity, leading to a transformation in the understanding of redemptive action. The tension between the promise of a chosen people and the universal condition coming from the proclaimed faith has generated a double understanding of the meaning of grace, and has led to a debate among Christians regarding whether God’s grace is unconditional or conditional. Conditional theology recognizes human responsibility and solidarity with the world as integral elements of being created and redeemed. Creation and redemption are closely linked, and every moment of creation is an opportunity for redemption. Continuous creation, framed in conditional theology, opens a dialogue with culture, and assumes ecological responsibility and care for the common home. The integral and committed approach to the challenges of the present time is fundamental for living according to Christian principles. Laudato Si’ and Fratelli Tutti are examples of conditional theology that emphasize the importance of care of the environmental and promotion of social justice to create a more inclusive society.
  • CUATRO FORMAS DE INTERACCIÓN ENTRE CIENCIA Y RELIGIÓN. APORTES DESDE UNA PERSPECTIVA CRISTIANA Artigos

    Rosales, Diego I.

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN El objetivo de este artículo es mostrar que, en el fondo de la cuestión sobre las interacciones entre ciencia y religión, subyace un problema de racionalidad, tal como lo ha mostrado Joseph Ratzinger, y que ese problema se resuelve esclareciendo el objeto y el sentido de ambas. Para ello, comenzaré planteando la situación epistemológica de la ciencia y la religión después de la modernidad. Más tarde, explicaré tres paradigmas de interacción, a saber, los propuestos por Barbour, Gould y Peacocke, así como el modo en el que Ratzinger podría complementar dichas propuestas –que parecerían parciales–, e integrarlas o corregirlas bajo el paradigma de la racionalidad. Busco mostrar que esta lectura del pensamiento de Ratzinger permite plantear el problema de ciencia y religión desde unos términos que superan la perspectiva dialógica para plantearlos existencial y vitalmente.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The present article aims to show that at the heart of the issue about the interactions between science and religion lies a question of rationality, as Joseph Ratzinger has shown, and that the problem between science and religion can be resolved by clarifying the object and meaning of both. To do this, I will begin by stating the epistemological situation of science and religion after modernity. Next, I will explain the three interaction paradigms: proposed by Barbour, Gould, and Peacocke. I will also show how Ratzinger’s proposal could complement, integrate or correct those proposals – which would seem partial – under the paradigm of rationality. I seek to show that a reading of Ratzinger’s thought allows us to explain the problem of science and religion in terms that go beyond the dialogic perspective, to pose them existentially and vitally.
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