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Perspectiva Teológica, Volume: 55, Número: 1, Publicado: 2023
  • OS SILÊNCIOS DA TEOLOGIA Editorial

    Almeida, Marília Murta de; Albuquerque, Francisco das Chagas de
  • A RELEVÂNCIA DO SILÊNCIO NO MAGISTÉRIO DE FRANCISCO Artigos

    Carrara, Paulo Sérgio

    Resumo em Português:

    RESUMO O presente artigo, a partir de uma metodologia sintético-hermenêutica, tem como objeto de estudo a relevância do silêncio no magistério do Papa Francisco. Aprofunda a importância do silêncio para o ser humano pós-moderno e para o cristão. Inicia oferecendo alguns elementos da relação entre espiritualidade e pastoral no magistério de Francisco, apresentando os dois inimigos atuais da vida espiritual e da evangelização: o neo-gnosticismo e o neo-pelagianismo, heresias dos primeiros séculos do cristianismo, mas sutilmente presentes na vida da Igreja, segundo Francisco. Em seguida, aborda a pertinência da oração e do silêncio em vista da assimilação pessoal do mistério de Cristo. Enfatiza, ainda, a partir do magistério de Francisco, a urgência da redescoberta do silêncio numa sociedade do barulho que adoece as pessoas, afastando-as de sua própria interioridade e da transcendência. Explica, por fim, o lugar do silêncio na experiência cristã de Deus, relacionando-a com a missão evangelizadora da Igreja em saída. Como conclusão, o artigo apresenta o silêncio como antídoto para o neo-gnosticismo e o neo-pelagianismo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Using a synthetic-hermeneutic methodology, the present article aims to study the theme of silence in Pope Francis’ magisterium, which deepens the importance of silence for the postmodern humankind and for Christians in general. The text begins by showing some elements of the relationship between spirituality and pastoral care in the magisterium of Pope Francis, who presents two contemporary enemies of spiritual life and evangelization: neo-Gnosticism and neo-Pelagianism. These were heresies of the first centuries of Christianity, but, according to Francis, they are subtly present in the life of the Church today. The article then deals with the relevance of prayer and silence in view of personal assimilation of the mystery of Christ. Also based on the magisterium of Francis, the text emphasizes the urgency of rediscovering silence in a society of noise, which makes people sick and alienates them from the interior life and transcendence. Finally, the article explains the role of silence in the Christian experience of God, relating it to the evangelizing mission of the “Church which goes forth”. As a conclusion, the article presents silence as an antidote to neo-Gnosticism and neo-Pelagianism.
  • TEMPO DE CANTAR: A NECESSIDADE DE ULTRAPASSAR O SILÊNCIO Artigos

    Gontijo, Clovis Salgado

    Resumo em Português:

    RESUMO Ao reconhecerem a limitação da linguagem discursiva diante da experiência íntima com Deus, diversos místicos cristãos adotaram ou recomendaram o silêncio como resposta para tal experiência. Contudo, em seus Comentários aos Salmos, Santo Agostinho, embora endosse a reiterada desconfiança pelo logos, contraindica o silêncio. Diante do que não se pode falar nem se calar, a solução seria jubilar, aconselha o santo, remetendo-se a um gênero musical do período, o jubilus, canto de exultação sem palavras. Neste artigo, examinar-se-á essa curiosa prescrição, verificando, primeiramente, quais as limitações do silêncio como modo de expressão (seja em geral, seja da experiência mística) e, em segundo lugar, de que forma a música poderia se manifestar como resposta mais consentânea a uma experiência do transcendente. Para tanto, recorrer-se-á a textos não só de Santo Agostinho, mas de autores contemporâneos como Ludwig Wittgenstein, Vladimir Jankélévitch e Susanne Langer, sensíveis ao tema do inefável.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT By considering the limitation of discursive language before the intimate experience with God, many Christian mystics adopted or recommended silence as a response to that experience. Nevertheless, in his Expositions of the Psalms, Saint Augustine, despite endorsing the recurrent suspicion regarding logos, advises against silence. Before something that can neither be talked about nor fallen silent before, the solution would be to sing with jubilus, a song of exultation without words, practiced at that time. The present article will examine this curious prescription, checking firstly the possible limitations of silence as a form of expression (be it general or mystical experience) and, secondly, how music could reveal itself as the most adequate response to an experience of the transcendent. For this purpose, besides Saint Augustine’s Expositions, texts by contemporary authors including Ludwig Wittgenstein, Vladimir Jankélévitch and Susanne Langer will be considered, all of whom were attentive to the theme of ineffability.
  • O silêncio como passo para o processo de escuta e seu papel central nas relações inter-religiosas: uma refl exão no contexto da pluraridade da Indonesia. Artigos

    Prakosa, Heru

    Resumo em Português:

    RESUMO O presente artigo se desenvolve a partir do contexto da Indonésia. Esse país é caracterizado por sua pluralidade em termos de religião, crença, língua, cultura e etnia. Começo a refletir sobre o discurso do silêncio, explorando os rituais praticados pelos hindus em Bali e por vários muçulmanos em Java. Faz-se então um estudo disso a partir de uma perspectiva filosófica na qual o silêncio pode ser entendido como o início da escuta. Em seguida, elaboro o tema a partir de uma perspectiva teológica, na qual se focaliza a figura de Maria, a Mãe de Jesus, na qual o silêncio na escuta pode ser considerado como forma de viver a fé que busca a compreensão e a sabedoria. Finalmente, coloco a questão das circunstâncias das relações inter-religiosas. Nestas, o silêncio na escuta pode ser considerado como um tipo de cultura que requer certas condições, algumas das quais são a prontidão para lidar com tensões internas e a capacidade de escutar através da audição interna do coração por meio do discernimento.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article is developed by drawing from the Indonesian context. The country is characterized with its plurality, in terms of religion, belief, language, culture, and ethnicity. I start reflecting on the discourse of silence by exploring the rituals practiced by the Hindus in Bali and a number of Muslims in Java. An effort is then made to elaborate it from a philosophical perspective in which silence can be understood as the beginning of listening. The further elaboration, from a theological perspective, is worked out by focusing on the figure of Mary, the Mother of Jesus, through whom silence with listening can be regarded as a way to live out the faith that seeks for understanding and wisdom. Finally, I put it on the circumstances of interreligious relations. Here, being silent for listening can be considered as a sort of culture that requires certain conditions, some of which are the readiness to deal with internal tensions and the capability to listen through the inner ear of the heart by way of discernment.
  • CONTEMPLACIÓN SILENCIOSA Y REFLEXIÓN AMOROSA: UN ENFOQUE DE LA TEOLOGÍA MÍSTICA Artigos

    Friz, Rossano Zas

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN La relación entre teología negativa y teología positiva, abordada aquí desde el amor que contempla en silencio y reflexiona sobre lo contemplado, ha tenido durante la primera mitad del siglo XX una primavera que no ha acabado de abrirse al verano de un entendimiento pleno. El artículo vuelve sobre el tema y propone, en la primera parte, una crítica al método utilizado por los estudios académicos sobre la espiritualidad cristiana realizados durante el post-concilio Vaticano II, tanto en ámbito latino-europeo como anglófono. En la segunda parte se propone una renovada perspectiva para tratar el tema desde una aproximación interdisciplinar que toma inspiración de un nuevo campo de investigación, los estudios contemplativos (contemplative studies), que se apoya en la interrelación de métodos de investigación en primera y tercera persona. Esta perspectiva abre la posibilidad de incorporar en la reflexión académica las silenciosas experiencias contemplativas en primera persona, estableciendo las bases para un renovado diálogo entre teología positiva y negativa.

    Resumo em Inglês:

    SUMMARY The relationship between negative theology and positive theology approached here from the love that contemplates in silence and reflects on what is contemplated has had a springtime during the first half of the 20th century that has not yet opened up to the summer of a full understanding. The article returns to this theme and proposes, in the first part, a critique of the method used by academic studies on Christian spirituality carried out during the post-Vatican II Council, both in Latin-European and English-speaking countries. In its second part, a renewed perspective is proposed to deal with the subject from an interdisciplinary approach inspired by a new field of research, contemplative studies, which relies on the interrelation of first and third-person research methods. This perspective opens the possibility of incorporating silent first-person contemplative experiences into academic reflection, establishing the basis for a new dialogue between positive and negative theology.
  • EL SILENCIO Y EL GRITO: ESTÉTICA DE LA PASIÓN EN MARCOS Artigos

    Betancur, Juan Esteban Londoño

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Este artículo presenta un análisis narrativo de la Pasión en el Evangelio de Marcos con miras a una interpretación estética. Para analizar este relato se utiliza el método narrativo de los estudios literarios. La finalidad de este estudio es leer el relato de la Pasión desde el texto como un artefacto estético y desde su configuración poética, pues consideramos que en la conmoción estética hay también una experiencia religiosa con su propio contenido teológico. Se presenta un estado del arte con respecto a las últimas investigaciones teológicas y literarias frente al relato de Pasión y, cuando es necesario, la investigación se remite a los descubrimientos históricos que han realizado los más destacados especialistas en Marcos. Así, se descubre que en este texto es imposible separar la estética del mensaje teológico y que en la forma de la obra hay un profundo contenido.

    Resumo em Inglês:

    SUMMARY This paper presents a narrative analysis of the Passion in the Gospel of Mark with a view to an aesthetic interpretation. The classical method of literary studies is used to analyze this narrative. The purpose of this study is to read the Passion narrative from an analysis of the text as an aesthetic artifact and from its poetic configuration, because we consider that in the aesthetic shock there is also a religious experience with its own theological content. A state of the art is presented with respect to the latest theological and literary research with respect to the Passion narrative and, when necessary, the research refers to the historical discoveries that have been made by the most prominent specialists in Mark. Thus, it is discovered that in this text it is impossible to separate the aesthetics from the theological message and that in the form of the work there is a deep content.
  • PENSAR OUTRAMENTE O SILÊNCIO: POR UMA DESCOLONIZAÇÃO DA LINGUAGEM TEOLÓGICA NA CONTEMPORANEIDADE Artigos

    Ribeiro Junior, Nilo

    Resumo em Português:

    RESUMO A presente investigação tem como escopo repensar a questão do silêncio, tema tão caro à filosofia e à literatura contemporâneas e porque não dizer tão urgente para a teologia, sem cair, contudo, nas malhas dos discursos de tipo kata-bólicos ou de se entregar aos discursos de corte sim-bólicos provenientes da ontologia moderna. Trata-se, portanto, de propugnar uma terceira via para a teologia que passe pelo crivo da exaltação dos discursos para-bólicos que sejam capazes de justificar a premência de se ter de abrir um novo (antigo) espaço de linguagem para redizer o silêncio desde a ótica ético-profético advinda da primazia concedida ao outro como Bem para além do Ser, traço do infinito. A temática de fundo é por si só muito complexa uma vez que se está a lidar com o paradoxo da glória e da perdição advindo do silêncio pelo fato de ele evocar ao mesmo tempo a reverência e o indizível do mistério e, por outro lado, remeter à inumanidade ou ao fundo mortífero que atravessa a condição humana/social marcada pela naturalização da solidão. Diante desses desafios, essa abordagem se deixa inspirar pela tentativa de estabelecer uma fecunda intriga entre a filosofia da alteridade do filósofo franco-lituano Emmanuel Levinas e a teologia, tendo-se em mente reforçar a ideia/experiência radical do cristianismo de que a encarnação muda tudo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The present investigation has as scope to rethink the question of silence, a theme so dear to contemporary philosophy and literature and why not say so urgent for theology, without falling, however, into the net of kata-bolic speeches or surrendering to the sym-bolic cutting discourses from modern ontology. It is, therefore, a question of advocating a third way for theology that passes through the sieve of the exaltation of para-bolic speeches that are capable of justifying the urgency of having to open a new (old) space of language to reduce the silence since the ethical-prophetic perspective arising from the primacy granted to the other as Good beyond Being, a trace of infinity. The background theme is very complex in itself, since one is dealing with the paradox of glory and perdition arising from silence due to the fact that it evokes at the same time the reverence and the unspeakable of the mystery and, on the other hand, refers to the inhumanity or deadly background that crosses the human/social condition marked by the naturalization of solitude. Faced with these challenges, this approach gets inspired by the attempt to establish a fruitful intrigue between the philosophy of otherness of the French-Lithuanian philosopher Emmanuel Levinas and the theology, bearing in mind to reinforce the idea/radical experience of Christianity that the incarnation changes all.
  • UNA TEOFANÍA POCO TRADICIONAL: EL SONIDO DE UN SILENCIO FINO Artigos

    Noll, Sonja

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Aunque los contemplativos valoran la experiencia de silencio que conduce a un encuentro con la divinidad, raras veces se habla del opuesto: el silencio de Dios que conduce a un encuentro con la humanidad. Este artículo examina el ejemplo de un silencio divino positivo que posibilita tanto el encuentro como la comunicación con un ser humano. Sin embargo, primero hay que resolver una dificultad de traducción, y dar una explicación sobre por qué la tradicional “brisa suave” o “voz tenue” de la teofanía de Elías en 1 Reyes 19 es de hecho un “sonido de silencio”, y cómo se podría entender el significado de este silencio divino. El artículo, entonces, desafía tanto la traducción convencional de un pasaje popular (1 R 19,12) como nuestro concepto teológico de lo que significa para Dios – y para nosotros – callar.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Although contemplatives value the experience of silence that leads to an encounter with the divine, rarely are the tables turned, with God’s silence described as leading to an encounter with humanity. This article examines one example of a positive divine silence that enables both encounter and communication with a human being. First, however, a thorny translation issue must be dealt with, and an explanation given for why the traditional “soft breeze” or “small voice” of Elijah’s theophany in 1 Kings 19 is actually a “sound of silence”, and how we might understand the significance of this divine silence. The article thus challenges both the conventional translation of a popular passage (1 Kings 19:12) and our theological conceptions of what it means for God – and for us – to be silent.
  • EXPERIÊNCIA PSICOLÓGICA E MÍSTICA DO SI-MESMO NA MODERNIDADE Artigos

    Barreto, Marco Heleno

    Resumo em Português:

    RESUMO O artigo explora a possibilidade de se pensar um lugar para a mística do Si-mesmo em consonância com as coordenadas que definem a forma de consciência prevalente na modernidade. Para tanto, toma-se um ideologema comum encontrado no pensamento de três autores que representam o espírito da modernidade – Feuerbach, Nietzsche e Jung – e apresenta-se uma interpretação sob a perspectiva da mística do Si-mesmo. Em seguida, a posição assim estabelecida é utilizada para interpretar a dimensão mística presente em um fragmento concreto de experiência psicológica contemporânea. Consolidando a articulação entre Mística do Si-mesmo e experiência psicológica, abre-se espaço para um fecundo diálogo na zona fronteiriça envolvendo teologia, filosofia e psicologia.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper explores the possibility of thinking a place for the mysticism of Self within the constitutive requirements of the modern form of consciousness. It takes a common idea found in the works of three representative thinkers of Modernity – Feuerbach, Nietzsche and Jung – , and interprets it in the light of the mysticism of Self. Then the perspective thus established is used in order to interpret the mystical dimension present in a concrete fragment of contemporary psychological experience. The strengthening of the conexion between Mysticism of Self and psychological experience opens a fertile dialogical space in the borderland comprising Theology, Philosophy and Psychology.
  • TEOLOGIA NEGRA E MULHERISMO AFRICANA. O PODER DAS MULHERES NEGRAS DE MATRIGESTAR POTÊNCIAS DE VIDA Artigos

    Caldeira, Cleusa

    Resumo em Português:

    RESUMO Com o objetivo de tecer um contradiscurso ao discurso teológico hegemônico que, privilegiando a interlocução com a filosofia ocidental, é racista e patriarcal, apresentamos, ainda de modo seminal, o quefazer teológico na interlocução com o pensamento negro, a filosofia africana e, de modo especial, o mulherismo africana. O método da pesquisa está marcado pela análise bibliográfica e a descrição da experiência de encontrar-se na Igreja das Santas Pretas. Os resultados desta pesquisa, como todo pensamento, são inacabados. Desejamos apresentar à comunidade acadêmica algumas referências da filosofia africana como possível interlocutora da teologia, para que esta possa superar a cumplicidade e dependência da filosofia ocidental e, consequentemente, do racismo e do patriarcado. Também desejamos colocar os processos de resistências e reexistências das mulheres negras no centro da reflexão teológica e demonstrar que eles fazem parte de uma memória ancestral que informa o ser afrodiaspórico. A teoria do mulherismo africana pode ser um instrumental útil, também para a teologia, para interpretar esses processos e, com isso, sinalizar outros caminhos para nossas relações de gênero.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT With the aim of weaving a counter-discourse to the hegemonic theological discourse which, privileging dialogue with Western philosophy, is racist and patriarcal we present, still in a seminal way, the theological work in the dialogue with black thought, African philosophy and, in a special way, African womanism. The research method is marked by the bibliographical analysis and the description of the experience of being in the Igreja das Santas Pretas. The results of this research, like all thoughts, are unfinished. The results of this research, like all thoughts, are unfinished. We wish to present to the academic community some references of African philosophy as a posible interlocutor of theology, so that it can overcome the complicity and dependence of Western philosophy and, consequently, of racism and patriarchy. We also want to place the processes of resistance and re-existence of black women at the center of theological reflection and demonstrate that they are part of an ancestral memory that informs the Afrodiasporic being. The theory of African matriarchy can be a useful instrument, also for theology, to interpret these processes and, with that, signal other paths for our gender relations.
  • IMPLICANCIA EPISTÉMICA DE LA TEÓLOGA/O EN EL MÉTODO TEOLÓGICO Artigos

    Costadoat, Jorge

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Una de las novedades de la Teología latinoamericana estriba en considerar que la experiencia cristiana del teólogo/a es esencial desde un punto de vista metodológico. Estos no quieren ser neutrales frente a su objeto de estudio. Por el contrario, pretenden participar en las luchas de colectivos oprimidos. Este artículo se ocupa principalmente de la relación entre los/as teólogas profesionales y las comunidades o colectivos a las que desean servir. ¿Han de ayudar a explicitar las vías liberadoras de su experiencia de Dios o han de liderar su liberación? La actual investigación subraya que los y las pobres han de considerarse los protagonistas intelectuales primeros de su propia liberación. Esta puede considerarse una de las conclusiones más importantes del descubrimiento que la Iglesia latinoamericana y caribeña ha hecho de su vocación teológica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT One of the novelties of Latin American Theology is based on considering that the Christian experience of the theologian is essential from a methodological point of view. They do not want to be neutral towards their object of study. On the contrary, they intend to participate in the struggles of oppressed collectives. This article deals primarily with the relationship between professional theologians and the communities or collectives they wish to serve. Are they help to make explicit the liberating paths of their experience of God or are they to lead their liberation? The current research underlines that the poor must be considered the first intellectual protagonists of their own liberation. This can be considered one of the most important conclusions of the discovery that the Latin American and Caribbean Church has made of its theological vocation.
  • PENSAR EN CLAVE DE COMUNIÓN TRINITARIA: ACERCAMIENTO A LA EXPERIENCIA MÍSTICA CRISTIANA Artigos

    Pinzón, Orlando Solano; Gacitúa, Eva Reyes; Andrade, Mauricio Rincón

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN La necesidad de resignificar los fundamentos del quehacer teológico constituye una labor impostergable, para garantizar que la Buena Noticia que se anuncia pueda iluminar las nuevas sensibilidades culturales y las coyunturas históricas de inicios de siglo y milenio. Desde la triada historia-oikonomía-teología, el desarrollo expositivo recoge los diferentes paradigmas desde donde se ha buscado avanzar en la comprensión del misterio trinitario, dando prelación al paradigma relacional. Desde este paradigma, se realiza una aproximación a las implicaciones de entender a la Trinidad en clave relacional de comunión de amor, en lo relativo a la experiencia mística, que está a la base de la vida cristiana, la vida de la Iglesia y la teología. Se argumenta que la resignificación de la comprensión del misterio trinitario en clave relacional de comunión de amor contribuye en el plano de la mística cristiana a que todo creyente pueda reconocer, en la propia vida, la presencia y la posibilidad de la comunión divina.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The need to resignify the foundations of theological work is an unavoidable task to guarantee that the good news announced can illuminate the new cultural sensitivities and historical junctures at the beginning of the century and millenium. From the history-oikonomia-theology triad, the account refers to the different paradigms seeking to advance in the understanding of the Trinitarian Mystery, giving priority to the relational paradigm. From this paradigm, an approach is made to the implications aiming to understand Trinity in a relational key of communion of love, as related to mystic experience, on which Christian life, Church life, and theology are based. The resignification of understanding the Trinitarian Mystery in a relational key of communion of love contributes, in the plane of Christian mystics, to the recognition of the presence and possibility of Divine communion by all believers in their own lifes.
  • RUBEM ALVES: DO GIRO MÍSTICO DO PROTESTANTISMO AO GIRO PROTESTANTE DA MÍSTICA Artigos

    Cabral, Alexandre Marques; Almeida, Edson Fernando

    Resumo em Português:

    RESUMO O protestantismo é, para Rubem Alves, uma espécie de arché, um princípio mobilizador e inventivo, uma potência de insubordinação criadora. Tal arché atravessa todos os seus escritos, sendo o fio condutor do seu pensamento. O forte teor critico do seu pensamento deriva de uma certa compreensão mística que Rubem Alves tem do espírito protestante; mística aqui entendida como movimento de trans-ascendência dos corpos rumo a excedência dos contornos histórico-mundanos que oprimem a vida. Este ‘giro místico do protestantismo’, foi operacionalizado por Rubem Alves para desconstruir as bases do que chamou de Protestantismo da Reta Doutrina (PRD). Ao mesmo tempo, ao afirmar o corpotência como possiblidade de uma plenitude em meio à penúria, como afirmação da vida em meio à naturalização da morte, como plenitude de uma satisfação insatisfeita, Alves promove um ‘giro protestante da mística’, desconstruindo uma certa noção de mística como experiência da plenitude e saciedade.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Protestantism is, for Rubem Alves, a kind of arché, a mobilizing and inventive principle, a power of creative insubordination. This arché runs through all of his writings, and is the guiding thread of his thought. The strong critical content of his thinking derives from a certain mystical understanding that Rubem Alves has of the protestant spirit; mystique understood here as a movement of trans-ancestry of bodies towards exceeding the world-historical contours that oppress life. This ‘mystical turn of Protestantism’ was operationalized by Rubem Alves to deconstruct the foundations of what he called “Protestantism of the Right Doctrine” (PRD). At the same time, by affirming “corpotency” as the possibility of plenitude in the midst of penury, as the affirmation of life in the midst of the naturalization of death, as the plenitude of an unsatisfied satisfaction, Alves promotes a ‘protestant turn of mystique’, deconstructing a certain notion of mystique as an experience of plenitude and satiety.
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