Acessibilidade / Reportar erro
Revista CEFAC, Volume: 22, Número: 6, Publicado: 2020
  • Critérios médicos de indicação e retirada de via alternativa de alimentação em idosos hospitalizados Artigos Originais

    Queiroz, Mariana Rebeka Gomes; Moura, Catharina Ximenes de; Marinho, Julia da Silva; Maggioni, Luiza

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: descrever os critérios médicos e o papel da conduta fonoaudiológica na indicação e retirada da via alternativa de alimentação em idosos. Métodos: estudo transversal realizado com a equipe médica de um hospital público por meio da aplicação de um questionário quanto os critérios médicos de indicação e retirada de via alternativa de alimentação e atuação fonoaudiológica. Foi utilizado estatística descritiva para variáveis categóricas quanto frequência relativa e absoluta. Resultados: os dados obtidos por meio da participação dos 59 médicos possibilitaram definir como principais critérios de indicação de via alternativa de alimentação: nível de consciência, estado clínico e nutricional, condição respiratória e avaliação fonoaudiológica para disfagia. Os principais critérios para retirada de via alternativa de alimentação foram: estabilidade do quadro clínico e respiratório, aporte nutricional adequado e recomendação fonoaudiológica. Conclusão: quadro clínico e respiratório, estado nutricional e conduta fonoaudiológica foram os principais critérios levados em consideração pela equipe médica nas decisões de indicação e retirada da via alternativa de alimentação. A atuação fonoaudiológica foi relevante em ambas decisões médicas quanto a via alternativa de alimentação em pacientes idosos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to describe the medical criteria and the role of the speech therapist’s procedure in indicating and removing alternative feeding routes in older adults. Methods: a cross-sectional study conducted with the medical team of a public hospital. A questionnaire was administered with items on the medical criteria to indicate and remove alternative feeding routes and on the speech therapist’s work. Descriptive statistics were used for categorical variables in relative and absolute frequencies. Results: the data obtained from the participation of the 59 physicians enabled the main criteria for the indication of an alternative feeding route to be defined as follows: consciousness level, clinical condition, nutritional status, respiratory condition, and dysphagia assessment by a speech therapist. The main criteria for the removal of the alternative feeding route were the stable clinical and respiratory conditions, adequate nutritional support, and recommendation by a speech therapist. Conclusion: the clinical and respiratory conditions, nutritional status, and the speech therapist’s procedure were the main criteria considered by the medical team in the decisions to indicate and remove the alternative feeding route. The work of the speech therapist was relevant in both medical decisions, regarding the alternative feeding route in older patients.
  • Sensitivity and specificity of three hearing screening protocols in the school setting Original Articles

    Nunes, Aryelly Dayane da Silva; Pereira, Rhadimylla Nágila; Pereira Junior, Antonio; Barbosa, Isabelle Ribeiro; Balen, Sheila Andreoli

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: to evaluate the sensitivity and specificity of three hearing screening protocols: audiometry, tympanometry, and transient evoked otoacoustic emissions (TEOAE). Methods: a cross-sectional study comprising 70 schoolchildren aged 6-14 years old (9.9 ± 2). All participants underwent a complete audiological evaluation and screening procedures. Procedures were compared regarding sensitivity, specificity, and positive and negative predictive values. Results: sensitivity and specificity were, respectively, 64.71% and 66.04% for audiometry, 64.71% and 73.58% for tympanometry, and 66.67% and 78.85% for TEOAE. The positive and negative predictive values were 37.93% and 14.63% for audiometry, 44% and 13.33% for tympanometry, and 52.17% and 12.77% for TEOAE. Conclusions: in the school setting, TEOAE stands out from the two other screening protocols, in all measures regarding sensitivity, accuracy, and predictive values.
  • Desenvolvimento de uma ferramenta educacional em formato de website sobre zumbido Artigos Originais

    Carvalho, Raissa Pereira; Oliveira, Jerusa Roberta Massola de; Mondelli, Maria Fernanda Capoani Garcia; Matos, Izabella Lima de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: desenvolver uma ferramenta educacional em um Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA), em formato de site, fornecendo informações sobre zumbido, além de conteúdos adicionais sobre audição e disponibilizar links de acesso a outros Websites relacionados a fonoaudiologia, visando a promoção de saúde do público-alvo. Métodos: trata-se de um estudo experimental, descritivo. Para a construção, foram elaboradas 6 etapas, são elas: planejamento, adequação, coleta dos depoimentos, inclusão do conteúdo, revisão e divulgação. Resultados: o site foi intitulado "Você tem zumbido?" E subdividido nos tópicos: "Início", "Zumbido?", "Tipos de zumbido", "Principais causas", "O que fazer?", "Principais formas de tratamento", “Dicas para aliviar o zumbido", "Prevenção", "Atualidades ", "Depoimentos", "Sobre sua audição", "O que é perda auditiva?", "O que é fonoaudiologia", "Outros sites", "Contato" e "Sobre". Foram inseridas ilustrações e vídeos, sendo que as informações contidas no material foram classificadas com legibilidade fácil. Conclusão: foi possível desenvolver um Website, intitulado “Você tem zumbido?”, disponível no endereço eletrônico: https://vocetemzumbido.wixsite.com/home, disponibilizando informações gerais sobre o zumbido, além de informações adicionais sobre audição.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: to develop an educational tool in a Virtual Learning Environment (VLE), in a website format, to supply information on tinnitus, additional content on hearing and to provide access links to other websites related to speech therapy and audiology, so as to promote public health. Methods: an experimental, descriptive study, involving, in its construction, 6 stages elaborated as follows: planning, adaptation, collection of testimonies, inclusion of content, review and dissemination. Results: the site was titled "Do you have tinnitus?" It was subdivided into others: "Home", "Tinnitus?" "Types of tinnitus," "Main causes," "What to do?" "Main forms of treatment," "Tips to relieve tinnitus," "Prevention," "News," "Testimonials," "About your hearing," "What is hearing loss?" "What are speech therapy and audiology?" "Other sites," "Contact" and "About." Illustrations and videos were inserted, and the information contained in any material was classified with easy readability. Conclusion: it was possible to develop a website entitled “Do you have tinnitus?” available at the electronic address: https://vocetemzumbido.wixsite.com/home, providing general information about tinnitus, in addition to additional information on hearing.
  • Fatores de risco para alterações na comunicação e queixas comunicativas em pré-escolares durante ações do Programa Saúde na Escola Artigos Originais

    Benedicto, Naiara Mobiglia; Marim, Geise Caroline; Simoes, Humberto de Oliveira; Jorge, Tatiane Martins

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivos: levantar a prevalência de fatores de risco para alteração na comunicação e de queixas comunicativas em pré-escolares que participaram do Programa Saúde na Escola (PSE) e comparar tais achados com idade e sexo. Métodos: a amostra foi composta por 190 pré-escolares que haviam sido alvo de uma ação do PSE. O procedimento de coleta envolveu a exploração dos dados dos questionários preenchidos previamente pelos familiares. Os fatores de risco e as queixas de comunicação foram apresentados por frequência de ocorrência. A verificação da evidência de associação entre variáveis ocorreu pelos testes Mann-Whitney e Qui Quadrado. Para todas as comparações adotou-se nível de significância de 5%. Resultados: o uso de mamadeira foi o fator de risco mais prevalente e associou-se com a idade, sendo mais frequente em crianças menores. As meninas apresentaram mais complicações durante gravidez ou parto e maior presença de hábitos de sucção não nutritiva, enquanto os meninos apresentaram mais internações. Conclusão: em relação aos fatores de risco investigados, o uso de mamadeira foi o mais citado, seguido das infecções de ouvido ou outros problemas no ouvido. Queixas relacionadas ao falar e ao ouvir foram pouco citadas, sendo que as de fala ocorreram em maior frequência.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to survey the prevalence of risk factors for communication disorders and complaints in preschoolers that participated in the School Health Program (SHP) and compare the findings with age and sex. Methods: the sample comprised 190 preschoolers reached by the SHP. The collection procedure involved the exploration of data in questionnaires previously filled out by their relatives. The risk factors and communication complaints were presented in the occurrence frequency. The evidence of associations between variables was verified with the Mann-Whitney and chi-square tests, and the 5% significance level was used for all comparisons. Results: baby bottle use was the most prevalent risk factor associated with age, being more frequent in younger children. The girls underwent more complications during pregnancy or birth and showed more nonnutritive sucking habits, whereas the boys had more hospital stays. Conclusion: regarding the investigated risk factors, the baby bottle use was the most reported one, followed by ear infections or other ear problems. Complaints related to speaking and hearing were seldom mentioned, although those related to speaking occurred more frequently.
  • Fatores de risco para pneumonia em pacientes com acidente vascular encefálico Artigos Originais

    Mariano, Paulo Mateus Madureira Soares; Rodrigues, Mateus de Sousa; Santana, Leonardo Fernandes e; Guimarães, Manoel Pereira; Schwingel, Paulo Adriano; Gomes, Orlando Vieira; Moura, José Carlos de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: avaliar as características demográficas e clínicas associadas ao desenvolvimento de pneumonia em pacientes após acidente vascular encefálico internados em um hospital terciário do Vale do São Francisco que atende os estados de Pernambuco e Bahia, Brasil. Métodos: trata-se de estudo unicêntrico, observacional, analítico e transversal realizado a partir dos prontuários de pacientes com diagnóstico de acidente vascular encefálico incluídos no Registro de Acidente Vascular Encefálico (Estudo RAVESS). A análise estatística foi composta pelos testes qui-quadrado, exato de Fisher e a análise de variância com pós-teste de Bonferroni com nível de P≤0,05. Resultados: foram coletados dados de 69 pacientes com AVE agudo com média±desvio padrão de idade de 63,2±16,8 anos, sendo 37 (53,6%) do sexo feminino, com prevalência de pneumonia durante o internamento estimada em 31,9% (Intervalo de Confiança de 95%: 21,2-44,2%). Na análise univariada para preditores de pneumonia após acidente vascular encefálico foram identificados: idade mais avançada (72,6±17,9 vs. 58,8±14,5; P=0,001), menor sinal de resposta a escala de coma de Glasgow durante a admissão (11,3±1,8 vs. 13,3±2,1; P=0,001) e maior frequência de disartria na admissão (61,9% vs. 27,9%; P=0,009). Conclusão: a pneumonia foi uma complicação prevalente em pacientes após acidente vascular encefálico de um hospital terciário brasileiro, tendo sido relacionada com idade avançada do paciente e a severidade do evento encefálico.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to assess the demographic and clinical characteristics associated with the development of pneumonia in post-stroke patients hospitalized in a tertiary hospital, located in the Vale do São Francisco, that covers the states of Pernambuco and Bahia, Brazil. Methods: a unicentric, observational, analytical, cross-sectional study, based on the medical records of patients diagnosed with stroke and included in the Stroke Registry (RAVESS study). The statistical analysis was made with the chi-square test, Fisher’s exact test, and the analysis of variance, with the Bonferroni’s post-test, and P≤0.05. Results: data from 69 patients presented with acute stroke were collected, aged 63.2±16.8 years; 37 (53.6%) were females; the prevalence of pneumonia during hospital stay was estimated at 31.9% (95% confidence interval: 21.2-44.2%). In the univariate analysis of predictors for post-stroke pneumonia, the following were identified: older age (72.6±17.9 vs. 58.8±14.5; P = 0.001), lower response signal to the Glasgow Coma Scale at admission (11.3±1.8 vs. 13.3±2.1; P = 0.001), and higher frequency of dysarthria at admission (61.9% vs. 27.9%; P = 0.009). Conclusion: pneumonia was a prevalent complication in post-stroke patients at a Brazilian tertiary hospital. It was related to the patient’s older age and the severity of the cerebral event.
  • Protocolos de avaliação do pós-mascaramento em Frequency-Following Response Artigos Originais

    Menezes, Denise Costa; Griz, Silvana Maria Sobral; Araújo, Anne Karoline Lima de; Venâncio, Leonardo Gleygson Angelo; Advincula, Karina Paes; Menezes, Pedro de Lemos

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: investigar o pós-mascaramento em marcações com predominância de picos positivos comparado com as marcações com predominância de picos negativos nos registros de Frequency-Following Response (FFR) em indivíduos adultos jovens com audição normal. Métodos: trata-se de um estudo conduzido a partir de um banco de dados, onde foram selecionados 20 registros do FFR (10 homens; 10 mulheres, com idade entre 18 e 25 anos, com a audição normal) e realizada análise qualitativa por duas examinadoras experientes. Os registros foram analisados segundo dois protocolos distintos de marcação dos registros: (i) análise com predominância de picos positivos - marcação das ondas PV, A, PW, PX, PY, PZ e O; e, (ii) análise com predominância de picos negativos - marcação das ondas V, A, C, D, E, F e O. Foram realizados o teste de normalidade Shapiro-Wilk, o teste de Wilcoxon e o teste t de Student. Foi adotado o nível de significância de p<0,05. Resultados: a análise comparativa das marcações realizadas não mostrou diferença significante entre os protocolos estudados. Nos valores de desvio padrão, foram observados valores absolutos mais elevados quando houve a marcação dos picos negativos quando comparado com as respostas obtidas com a marcação dos picos positivos, demonstrando um padrão inverso ao que se espera. Conclusão: o pós-mascaramento foi identificado em ambas marcações propostas, sendo as marcações com predominância dos picos positivos se mostraram menos variáveis.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to investigate forward masking by comparing latencies values of positive and negative peaks in frequency-following responses (FFR) recordings, in normally hearing young adults. Methods: from a database, 20 FFR recordings were selected, 10 being from men, and 10 from women, aged 18 to 25 years, with normal hearing. They were qualitatively analyzed by two experienced researchers and also analyzed, according to two different protocols of recording identification: (i) predominance of positive peaks - PV, A, PW, PX, PY, PZ, and O waves; and (ii) predominance of negative peaks - V, A, C, D, E, F, and O waves. The Shapiro-Wilk normality test, the Wilcoxon test, and the Student’s t-test were conducted, by adopting the significance level of p<0.05. Results: the comparative analysis of latency peak values did not reveal any significant difference between the studied protocols. However, the standard deviation was higher for absolute latency values as compared to negative peaks, suggesting an inverted pattern of what was expected. Conclusion: forward masking was identified in both proposals and the protocol of predominant positive peaks was less variable.
  • Tipologia de letra e sinais sugestivos de disgrafia em crianças e adolescentes com dificuldade de aprendizagem Artigos Originais

    Borges, Monica Teixeira; Aprígio, Luana Celly Silva; Azoni, Cíntia Alves Salgado; Crenitte, Patrícia Abreu Pinheiro

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: caracterizar aspectos da escrita de crianças e adolescentes com queixa de dificuldades de aprendizagem a partir do tipo de letra utilizada. Métodos: participaram 32 crianças e adolescentes, ambos os sexos, faixa etária entre sete e quinze anos, entre o primeiro e o oitavo ano do ensino fundamental com queixa de dificuldade de aprendizagem. Os participantes foram divididos conforme o tipo de letra: GE1 (letra bastão), GE2 (letra cursiva) e GE3 (letra mista). Analisou-se a escrita temática a partir da adaptação de uma Escala de Disgrafia. Posteriormente, foi realizada a análise estatística da pontuação obtida nos itens da Escala de Disgrafia, comparando os resultados entre os três grupos, GE1 e GE2, GE1 e GE3, GE2 e GE3. Foram aplicados testes estatísticos pertinentes, considerado significante valor de p<0,05. Resultados: não foi encontrada diferença quanto a idade e escolaridade dos grupos. Com relação aos itens da Escala, houve diferença entre os três grupos para o espaçamento irregular de palavras, colisões e aderências e na pontuação total. Observou-se presença de sinais de disgrafia nos três grupos, conforme critérios da escala. Conclusão: alterações de escrita são comuns em crianças com dificuldade de aprendizagem, principalmente quando utilizada a escrita de letras cursiva e mista.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to characterize handwriting aspects of children and adolescents with complaints of learning difficulties, based on the type of handwriting they used. Methods: thirty-two children and adolescents participated in the study. They were first to eighth graders of both sexes, aged 7 to 15 years, with complaints of learning difficulties. The participants were divided according to the type of letter they used: SG1 (block letters), SG2 (cursive letters), and SG3 (mixed letters). A themed composition was analyzed with an adapted Dysgraphia Scale. Afterwards, the score obtained in the items of the Dysgraphia Scale was statistically analyzed, comparing the results between the three groups, between SG1 and SG2, SG1 and SG3, and SG2 and SG3. Appropriate statistical tests were applied, considering as significant the p-value < 0.05. Results: no difference was found regarding the groups’ age and schooling level. As for the items in the Scale, there was a difference between the three groups regarding irregular spacing in between words, collisions and adhesions, and total score. Signs of dysgraphia were observed in the three groups, according to the Scale’s criteria. Conclusion: changes in handwriting are common in children with learning difficulties, especially when they write using cursive and mixed letters.
  • Experiências de violência na escola na percepção de pacientes com gagueira Artigos Originais

    Zamprogno, Marina Pelingrin; Mandrá, Patrícia Pupin; Gonçalves, Tatiane Cristina; Jorge, Tatiane Martins

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: caracterizar os pacientes com gagueira persistente em idade escolar, quanto às experiências de violência no contexto escolar, autorrelatadas pelos mesmos. Métodos: a amostra foi constituída por 10 pacientes com gagueira persistente em atendimento em um ambulatório de fluência do município de Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil, entre 10 e 17 anos, independentemente do sexo e das características da gagueira. O instrumento de coleta foi um questionário autoaplicável contendo 11 questões de múltipla escolha. Os dados foram analisados descritivamente, por apresentação da frequência de respostas. Resultados: quase metade dos pacientes com gagueira afirmaram sofrer bullying, por meio do recebimento de apelidos, culpabilização por tudo o que acontece, difamações, ataques físicos e zombarias. A sala de aula foi o local mais mencionado para a ocorrência do bullying. Como reações à violência sofrida, foram mencionados: ‘falar com os amigos, professores/diretores e familiares’, além de ‘tristeza’ e ‘vontade de mudar de escola’. Conclusão: apesar do reduzido número amostral, foi possível notar dados alarmantes e a importância de ações educativo-preventivas no ambiente escolar, tanto para a temática do “bullying”, como da “gagueira”.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to characterize school-aged patients with persistent stuttering regarding their self-reported experiences of violence at school. Methods: the sample comprised 10 patients with persistent stuttering, 10 to 17 years old, regardless of their sex and stuttering characteristics, who received care at a fluency outpatient center in the heart of São Paulo State, Brazil. The collection instrument was an 11-question, multiple-choice, self-administered questionnaire. The data were descriptively analyzed based on the frequency of the answers. Results: almost half of the stuttering patients reported suffering bullying, in which they were given nicknames, defamed, blamed for everything that happened, physically attacked, and mocked. The classroom was the most mentioned environment where bullying took place. The following reactions to violence were mentioned: “talking to friends, teachers/principals, and relatives”, “sadness”, and “desire to change schools”. Conclusion: despite the small sample size, it was possible to note alarming data and the importance of educative/preventive actions in the school environment, approaching both bullying and stuttering.
  • Avaliação clínica da deglutição no diagnóstico da aspiração silente Artigos Originais

    Fabricio, Mariana Zerbetto; Pacheco-Castilho, Aline Cristina; Pontes-Neto, Octavio Marques; Dantas, Roberto Oliveira

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: identificar sinais na avaliação clínica da deglutição que indiquem aspiração silente em pacientes com acidente vascular cerebral isquêmico. Métodos: foram avaliados 46 pacientes. O tempo médio entre a ocorrência do acidente e a avaliação da deglutição foi de 17 dias. A avaliação clínica abarcou aspectos estruturais e funcionais, monitoração da oximetria e ausculta cervical. Durante o exame de videofluoroscopia os pacientes foram monitorados por meio da oximetria de pulso. Em ambas avaliações os pacientes ingeriram 100 ml de líquido. Na análise estatística foi utilizado o teste de regressão logística exata e o cálculo do Odds Ratio (OR), com nível de significância de 0,05. Resultados: dos 46 pacientes, sete apresentaram aspiração, sendo silente em seis. A alteração da ausculta cervical na avaliação clínica (OR: 18,8; IC 95%: 1,2 - 1000, p=0,03) associou-se à aspiração silente detectada na videofluoroscopia. O pigarro presente na análise da filmagem (OR: 12,2; IC 95%: 1,23 - ∞, p=0,03) foi associado a possíveis penetrações e aspiração laringotraqueais não silentes. Não foi identificada alteração no nível de saturação de oxigênio nos pacientes com aspiração silente. Conclusão: alteração da ausculta cervical observada na avaliação clínica pode indicar aspiração silente em pacientes acometidos por acidente vascular cerebral isquêmico.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to identify, in the clinical assessment of swallowing, signs indicating silent aspiration in ischemic stroke patients. Methods: forty-six patients were assessed, 17 days being the mean time elapsed from the stroke to the swallowing assessment. The clinical assessment encompassed structural and functional aspects, oximetry monitoring, and cervical auscultation. During the videofluoroscopy examination, the patients were also monitored with pulse oximetry. In both assessments, the patients were given 100 ml of liquid. In the statistical analysis, the exact logistic regression test and odds ratio calculation were used, with a 0.05 significance level. Results: seven, out of the 46 patients, presented aspiration, which was silent in six of them. Change in the cervical auscultation, in the clinical assessment (OR: 18.8; 95% CI: 1.2 - 1000, p = 0.03), was associated with silent aspiration, as detected in the videofluoroscopy. The hawking present in the analysis of the recording (OR: 12.2; 95% CI: 1.23 - ∞, p = 0.03), was associated with possible non-silent laryngotracheal penetrations and aspirations. No change was identified regarding oxygen saturation in patients presented with silent aspiration. Conclusion: the change in cervical auscultation observed in the clinical assessment can indicate silent aspiration in patients affected by an ischemic stroke.
  • Validação de uma matriz de indicadores para avaliação do Programa de Triagem Auditiva Neonatal Artigos Originais

    Pimentel, Marcella de Carvalho Ramos; Figueiredo, Nilcema; Lima, Maria Luíza Lopes Timóteo de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: validar uma matriz de indicadores para avaliação do Programa de Triagem Auditiva Neonatal (PTAN). Métodos: pesquisa de desenvolvimento metodológico. Participaram do processo de validação 13 fonoaudiólogos com especialização em audiologia e/ou experiência em triagem auditiva neonatal por um período igual ou superior a 3 anos. Foram coletados dados quantitativos e qualitativos para elaboração da matriz de indicadores que, em seguida, foi submetida ao processo de validação. Os resultados da avaliação dos especialistas, nesta etapa, foram analisados quantitativamente por meio do Índice de Validação de Conteúdo por Item (I-IVC) e do Índice de Validação de Conteúdo por Escala (S-IVC). Resultados: quanto aos indicadores classificados como bastante ou totalmente adequados, a média do I-IVC foi igual a do S-IVC (0,95), o que evidenciou a excelência na validade de seu conteúdo. Em relação às Pontuações classificadas como bastante ou totalmente adequadas, a média do I-IVC também foi idêntica a do S-IVC (0,83), tendo sido considerada a obtenção do consenso. Conclusão: um conjunto de 33 indicadores foram validados no aspecto do conteúdo com a obtenção do consenso, cuja utilização poderá contribuir consistentemente para a avaliação dos serviços de TAN existentes no Brasil.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to validate an indicator matrix to assess the Neonatal Hearing Screening Program (NHSP). Methods: methodology development research. A total of 13 speech-language-hearing therapists with a specialization in audiology and/or at least three-year experience in neonatal hearing screening participated in the validation process. Quantitative and qualitative data were collected to develop the indicator matrix, which was then submitted to the validation process. The results of the specialists’ evaluation, in this stage, were quantitatively analyzed with the item content validation index (I-CVI) and scale content validation index (S-CVI). Results: regarding the indicators classified as quite or fully adequate, the mean I-CVI was the same as the mean S-CVI (0.95), evidencing excellence in their content validity. Concerning the scores classified as quite or fully adequate, the I-CVI mean was also identical to that of S-CVI (0.83), thus, reaching a consensus. Conclusion: this matrix with 33 indicators that had their content validated with consensus, will consistently contribute to assessing NHS services in Brazil.
  • Factors associated with aspiration pneumonia and preventive measures in hospitalized elderly: a systematic review of observational studies Review Articles

    Santos, Daniela de Arimateia Rosa; Arcanjo, Débora de Paula Silva; Silva, Geiza Maria Bezerra de Melo e; Mendes, Amanda Louize Félix; Mendonça, Simonize Cunha Barreto de; Lima, Thales Rafael Correia de Melo; Taguchi, Carlos Kazuo; Araújo, Brenda Carla Lima

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to identify associated factors and preventive measures for aspiration pneumonia in hospitalized elderly patients. Methods: the PPOT (population, predictor, outcome, and type of study) was the strategy used to define the eligibility criteria: (1) Population: people over 60 years of age; (2) predictor: hospitalized patients (3) Outcomes: associated factors and measures to prevent aspiration pneumonia; (4) Type of study: Observational Studies (transversal and case-control). We performed the data collection in the PubMed, Lilacs, Scielo, Google Scholar, Science Direct, and Web of Science databases. Observational studies on factors associated with aspiration pneumonia and preventive measures in the elderly, without language restriction and available in full, were included. Data on authors/year/country, objective, methodology, sample, and results, were collected. The risk of bias was assessed, according to the JBI Critical Appraisal Checklist. Results: a case-control and two cross-sectional studies were analyzed. One paper presented a smaller sample with 86 patients, and another presented a larger sample comprising 443 patients. The median age was 77 years old. Conclusion: factors such as severe stroke, dysphagia, advanced age, male gender, coronary heart disease, lower Glasgow coma scale score, use of mechanical ventilation for more than 48 hours, and aspiration of colonized gastric juice were associated with aspiration pneumonia.
  • Normative values of vestibulo-ocular reflex gain obtained through Video Head Impulse Test: an integrative literature review Review Articles

    Oyarzún Díaz, Patricia; Rivera Retamal, Sebastián; Jiménez Cofré, Sergio; Segura Pujol, Hugo

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: identificar y analizar la evidencia disponible sobre los valores de referencia para la ganancia del reflejo vestíbulo ocular, obtenido a través del test de impulso cefálico asistido por video. Método: se realizó una revisión integrativa guiada por protocolo PRISMA en las bases de datos Proquest, Ebsco, Pubmed, ScienceDirect, Cochrane Library, LILACS y Scielo de acuerdo a términos claves. Fueron incluídos artículos originales de investigación, revisiones sistemáticas y metaanálisis, publicados desde el año 2009, realizados en humanos y en idiomas inglés, español y portugués. Resultados: se encontraron 10.250 estudios relacionados con los términos claves utilizados. 10 artículos cumplieron con los criterios de inclusión y fueron analizados según protocolo CADE. Para plano horizontal los valores varían entre 0.80 y 1.06; mientras que para los planos DerechoAnterior/IzquierdoPosterior e IzquierdoAnterior/DerechoPosterior, los valores oscilan entre 0.80 y 1.03. Se analizaron también otros datos relevantes para la obtención de la ganancia, como la cantidad de impulsos, experiencia del evaluador, distancia paciente-objetivo y porcentaje de asimetría. Conclusión: la investigación en torno al tema es escasa, ha sido desarrollada y publicada de manera reciente en países principalmente europeos; demostrando la necesidad de contar con un mayor número de estudios para fortalecer la evidencia científica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to identify and analyze the available evidence on the reference values of the vestibulo-ocular reflex gain obtained with the video head impulse test. Methods: an integrative review based on the PRISMA protocol, searching the ProQuest, EBSCO, PubMed, ScienceDirect, Cochrane Library, LILACS, and SciELO databases with keywords. The studies included were original research articles, systematic reviews, and meta-analyses published since 2009, involving humans, written in English, Spanish and/or Portuguese. Results: 10,250 studies related to the keywords were found. Of these, 10 articles met the inclusion criteria and were analyzed following the CADE protocol. On the horizontal plane, the values ranged from 0.80 to 1.06, while on the right anterior/left posterior and on the left anterior/right posterior planes, the values ranged from 0.80 to 1.03. Other relevant data for obtaining the gain were analyzed, such as the number of impulses, the assessor’s experience, the patient-object distance, and the percentage of asymmetry. Conclusion: little research on the theme, recently developed and published, mostly in European countries, was found. This shows the need for a greater number of studies to strengthen the scientific evidence.
  • Use and implementation of the International Classification of Functioning, Disability and Health with Children and Youth within the context of Augmentative and Alternative Communication: an integrative literature review Review Articles

    Zerbeto, Amanda Brait; Soto, Gloria; Chun, Regina Yu Shon; Zanolli, Maria de Lurdes; Rezende, Ana Carolina Franzolin Araujo; Clarke, Michael

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to discuss the implementation and use of the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) and International Classification of Functioning, Disability and Health, Children and Youth Version (ICF-CY) among children and adolescents, within the Augmentative and Alternative Communication (AAC) field. Methods: an integrative literature review. PubMed, Web of Science and VHL databases were searched for papers published between 2006 and 2017 that reported on the use of ICF and ICF-CY within the AAC context. Eighteen papers were reviewed and sorted into: Category i) papers which reported on the use of the ICF or ICF-CY with people who rely on AAC; and Category ii) theoretical papers or papers that used the ICF and ICF-CY to organize the results. Results: papers used the frameworks with different purposes, including the characterization of the children and their environment, goal setting and measurement of the results of therapeutic intervention. The papers drew on all elements, however, Activities and Participation were the components most used. Parents or caregivers were most commonly consulted in classifying the children’s and young people’s profiles of functioning, followed by the Educators and speech and language pathologists. Conclusion: classifications have shown advantages when used in the AAC field. Therefore, it is necessary to provide training in order for professionals to implement them in services.
  • Os aspectos da linguagem de crianças com altas habilidades/superdotação: revisão integrativa da literatura Artigos De Revisão

    Attoni, Tiago; Coelho, Rebeca; Martins, Rafaela; Lemos, Laura; Fernandes, Laura; Francis, Thamyris; Fernandes, Sara; Fideles, Karina

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar informações e características sobre a linguagem de crianças com diagnóstico para altas habilidades e superdotação. Métodos: revisão integrativa da literatura realizada a partir da busca de dados em bases eletrônicas do Portal de Pesquisas da Biblioteca Virtual em Saúde, LILACS, MEDLINE, Google Scholar, utilizando combinação das palavras chaves “Fonoaudiologia e altas habilidades”, “superdotação e linguagem infantil”. Resultados: foram analisados 45 artigos que preencheram os critérios de inclusão, dentre os quais 29 foram excluídos e 16 selecionados para a revisão. A análise destes artigos permitiu verificar, ainda que superficialmente, os aspectos presentes na linguagem oral e escrita de crianças com altas habilidades e superdotação. O vocabulário e discurso destas crianças geralmente é rico, com excelente habilidade de compreensão. Há um interesse precoce pela leitura, além de notável habilidade de decodificação e compreensão da escrita. Os estudos indicam que, estas capacidades se apresentam de uma maneira atípica, quando comparadas a população tida como normal, cujo discurso tende a ser compatível com crianças 2 anos mais velhas e o desenvolvimento da linguagem ocorrendo de maneira mais acelerada. Conclusão: a linguagem das crianças diagnosticadas com altas habilidades e superdotação possui particularidades que devem ser melhor estudadas, pois o seu desenvolvimento se difere das demais crianças.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to analyze information and characteristics of the language of children diagnosed with high abilities and giftedness. Methods: an integrative literature review based on a search in LILACS, MEDLINE, and Google Scholar databases, combining the keywords “Speech-Language-Hearing and high abilities”, “giftedness and child language”. Results: a total of 45 articles that met the inclusion criteria were analyzed, of which 29 were excluded and 16 selected for the review. The analysis of these articles made it possible to verify, though superficially, the aspects in the oral and written language of children with high abilities and giftedness. These children’s vocabulary and discourse are usually rich, with excellent comprehension skills. There is early interest in reading, besides noteworthy writing comprehension and decoding skills. The studies indicate that these capacities are atypical when compared with those of the population referred to as normal. The discourse of gifted children tends to be compatible with that of children two years older, and their language develops faster. Conclusion: the language of children diagnosed with high abilities and giftedness has particularities that must be better studied, as their development differs from that of other children.
  • Treinamento auditivo acusticamente controlado em crianças com disfluência da fala: estudo de casos Relatos De Casos

    Alencar, Priscila Biaggi Alves de; Lucas, Priscila de Araújo; De Bortoli, Edilamar; Bernert, Luiza Maria; Rodrigues, Letícia Paola; Branco-Barreiro, Fátima Cristina Alves

    Resumo em Português:

    RESUMO O objetivo do estudo foi verificar a efetividade do treinamento auditivo acusticamente controlado na fluência da fala em crianças com diagnóstico de gagueira desenvolvimental. Dois pacientes foram submetidos à avaliação da fluência da fala, avaliação audiológica básica e avaliação do processamento auditivo central, antes e depois da intervenção por meio da plataforma digital. Participaram da pesquisa dois indivíduos do sexo masculino (P1 e P2), com 8 e 9 anos respectivamente, ambos com lateralidade manual destra, ambos falantes nativos do Português Brasileiro e com diagnóstico de gagueira desenvolvimental, sendo P1 com grau de gravidade moderada e o P2 leve a moderada. Houve melhora em algumas habilidades auditivas, contudo não houve melhora no padrão da fluência da fala nos dois casos estudados.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The purpose of this study was to verify the effect of the acoustically controlled auditory training on the speech fluency of children diagnosed with developmental stuttering. Two patients were submitted to speech fluency evaluation, basic audiological assessment, and central auditory processing assessment, before and after the intervention with the digital platform. Two male individuals (P1 and P2) participated in the research. They were respectively 8 and 9 years old, both were right-handed, native Brazilian Portuguese speakers, diagnosed with developmental stuttering, P1 presenting a moderate, and P2, a mild-to-moderate degree. There was an improvement in some auditory skills. However, there was no improvement in the speech fluency pattern in neither of the cases studied.
ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial Rua Uruguaiana, 516, Cep 13026-001 Campinas SP Brasil, Tel.: +55 19 3254-0342 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revistacefac@cefac.br