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Filosofia Unisinos, Volume: 24, Número: 2, Publicado: 2023
  • Apresentação v24n2 Apresentação

    Helfer, Inácio; Meirelles, Luís Miguel Rechiki
  • ¿Puedo reconocer a un par distante? Una consecuencia del desacuerdo profundo entre pares epistémicos Artículo

    Madroñal, Ignacio Federico

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Dos clases de desacuerdo han resultado de gran interés para la epistemología social durante las últimas décadas: los desacuerdos profundos, que tienen lugar cuando la disputa entre las partes es sistemática y particularmente difícil de resolver, y los desacuerdos entre pares epistémicos, ocasionados por el enfrentamiento entre agentes que tienen la misma evidencia y virtudes cognitivas respecto del tema en discusión. El propósito de este artículo es trabajar en la intersección de ellos, evaluando las consecuencias de que un desacuerdo entre pares sea profundo. En particular, argumento que, cuando un desacuerdo llega a niveles de profundidad muy altos, es imposible que las partes se reconozcan entre sí como pares, dado que no pueden asumir que son igualmente racionales.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Two kinds of disagreement have been of great interest to social epistemology in recent decades: deep disagreements, which take place when the dispute between the parties is systematic and particularly difficult to resolve, and disagreements between epistemic peers, caused by the confrontation between agents who have the same evidence and cognitive virtues regarding the topic under discussion. The purpose of this article is to work on the intersection of them, evaluating the consequences of a deep disagreement between peers. In particular, I argue that, when a disagreement reaches very deep levels, it is impossible for the parties to recognize each other as peers, since they cannot assume that they are equally rational.
  • Formalismo e Logicismo na recepção da filosofia kantiana: o esquecimento da antropologia de Kant em uma breve vista sobre os séculos XIX e XX Artigo

    Azevedo, José Henrique Alexandre de

    Resumo em Português:

    RESUMO Pensamos que apesar de Kant inaugurar sua filosofia crítica tratando das condições de possibilidade formais para resolução de problemas (filosofia crítica), ele avança na década de 1790 em direção a estabelecer a antropologia como finalidade da sua filosofia. Considerando isso, o objetivo deste escrito é mostrar que a recepção da filosofia kantiana nos séculos XIX e XX foi logicista e formalista, ressaltando bem mais sua base transcendental que pragmática (em sentido kantiano). Desse modo, o retorno a Kant, promovido pelo Neokantismo, contribuiu para o esquecimento e não tematização da centralidade da sua antropologia, pois se voltou às condições de possibilidade para a consolidação das ciências na segunda metade do século XIX e legou ao kantismo do século XX modelos interpretativos de viés logicista a analítico, deixando de lado qualquer reflexão profunda sobre a parte empírica de sua filosofia, posto considerá-la impura. Também pontuaremos que a própria ciência etnográfica desconsidera qualquer herança de Kant em sua constituição. No final, provaremos estatisticamente, por meio da análise do centenário histórico da revista Kant Studien que houve um baixíssimo volume de textos sobre temas pragmáticos. A antropologia de Kant foi esquecida pela fortuna crítica, quando deveria ter sido posta como central.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Although Kant inaugurated his critical philosophy treating about formal conditions for the possibilities to solve problems (Critical Philosophy) he advanced in the 1790s to stablish anthropology as the aim of his philosophy. Considering this, our aim is to show that the reception of Kantian philosophy in the 19th and 20th centuries was formalistic and logicist in a way that it has underlined its transcendental aspect when rather it ought to focus on the moral and the pragmatic (in Kantian sense). Thus, the return to Kant promoted by Neokantianism contributed to the forgetfulness and non-thematising the centrality of his Anthropology. It allowed Neokantianism to focus on the conditions for the possibilities of consolidating sciences in the half of 19th century, which has bequeathed to the Kantianism of the 20th century interpretative models of logicist and analytical biases; this left aside any deep reflection on the empirical part of Kant’s philosophy as well because it was considered impure. Also, we will point out that the Ethnographic science does not consider for its constitution any heritage from Kant. Finally, it will be statistically proved by means of analysing the centenary historic of Kant Studien Journal that there has been a very low quantity of papers concerned about pragmatic themes. Kant’s Anthropology has been forgotten by critical fortune when it should have been treated as central.
  • Ética pandêmica e responsabilidade moral: uma investigação à luz do debate filosófico sobre ética climática Artigo

    Araujo, Marcelo de

    Resumo em Português:

    RESUMO A pandemia de COVID suscitou diversas questões morais relacionadas, por exemplo, à vulnerabilidade de populações indígenas frente à nova doença, ou ao comportamento dos Estados mais ricos relativamente aos Estados mais pobres na distribuição de vacinas, ou relativamente à elaboração de protocolos para alocação de recursos escassos tomando-se como critério a idade dos pacientes. Consideradas isoladamente, essas questões dizem respeito a diferentes domínios de investigação da filosofia moral, a saber: o da justiça social, o da justiça internacional, e o da justiça intergeneracional. Até o momento, no âmbito da bioética e da filosofia moral, pouco esforço tem sido feito na tentativa de se mostrar que essas e diversas outras questões moralmente relevantes, discutidas durante a pandemia de COVID, deveriam ser examinadas como pertinentes a um campo distinto de investigação filosófica, ao qual me refiro neste artigo como ética pandêmica. Neste artigo, procuro estabelecer uma estrutura conceitual para a ética pandêmica tendo especialmente em vista a discussão recente sobre atribuições de responsabilidade no âmbito da ética climática.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The COVID pandemic has raised several moral issues related, for example, to the vulnerability of indigenous populations to the new disease, or to the behavior of richer states towards other states in the distribution of vaccines, or in relation to the elaboration of protocols for the allocation of scarce resources using the age of the patients as a criterion for the allocation. Considered in themselves, these questions concern different domains of investigation in moral philosophy, namely: social justice, international justice, and intergenerational justice. To date, little effort has been made in the attempt to show that these and many other morally relevant issues discussed during the COVID pandemic should be examined as pertinent to a distinct field of investigation in moral philosophy, to which I refer in this article as pandemic ethics. In this article, I seek to establish a conceptual framework for pandemic ethics having especially mind some recent discussions on attributions of responsibility in the context of climate ethics.
  • O problema da Individuação nas substâncias corpóreas e a solução de Tomás de Aquino Artigo

    Contarato, Thiago Sebastião Reis

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo apresentará a noção de “individual” de acordo com a filosofia de Tomás de Aquino buscando identificar os problemas que envolvem esta noção. Primeiro, como uma introdução, observamos esta noção de modo geral em algumas teorias filosóficas, mas depois adentramos propriamente na filosofia de Tomás de Aquino. Apenas a individuação da substância corpórea será apresentada, pois Tomás tem uma teoria diferente para a substância incorpórea, tal como os anjos, Deus e as almas separadas. Assim, A teoria de Tomás afirma que o princípio de individuação é a matéria assinalada, mas tal matéria assinalada é aquela que é considerada como tendo dimensões determinadas. Nossa principal preocupação será identificar o que significa a expressão “dimensões determinadas”. Usaremos uma explicação pouco habitual para esclarecer este problema. Uma vez que Tomás afirma que, no hilemorfismo, a matéria recebe o ser da forma, defenderemos que existe um conjunto de propriedades da matéria que recebe o ser a partir da forma.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper will present the notion of “individual” according with the philosophy of Thomas Aquinas seeking to identify the questions involving this notion. First, as an introduction, we observe this notion in general in some philosophical theories, but after we entered properly in the philosophy of Thomas Aquinas. Only the individuation of the corporal substance will be presented, because Thomas have a different theory to the incorporeal substances, such as the angels, God and the separated souls. So, the Thomas’s theory claims that the principle of individuation is the signaled matter, but such signaled matter is that which is considered as having certain dimensions. Our main concern will be to identify what means the expression “certain dimensions”. We will use an explanation few habitual to clear this problem. Since that Thomas says that, in the hilemorphism, the matter receive the being from form, we will defend that there’s a conjunct of proprieties of the matter that receive the being from form.
  • A concepção de tempo no Confucionismo Clássico: a correspondência e interação entre o tempo da história e o tempo da ética Article

    Leung, Yat-hung

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo aborda os dois tipos de concepção do tempo, a saber, o tempo da história e o tempo da ética. A primeira é uma concepção de tempo que se vê ou situa a própria vida na ou com a história, enquanto a segunda é um tempo da nossa vida pessoal interrompida pela intervenção do outro e pelo significado ético que o acompanha. Este artigo argumenta que o confucionismo clássico tem especificações interessantes dessas duas concepções de tempo. Em particular, mostra uma correspondência e interação entre os dois. Então, não é difícil alcançar o que nossa tradição tem buscado por meio de práticas éticas, e a tradição, por sua vez, nos incita a sermos éticos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article focuses on the two types of conception of time, namely, the time of history and the time of ethics. The former is a conception of time that one views or situates one’s lifetime in or with history, whereas the latter a time of our personal lifetime interrupted by the intervention of the other and the accompanied ethical significance. This article argues that Classical Confucianism has interesting specifications of these two conceptions of time. In particular, it shows a correspondence and interaction between the two. Then, it is not difficult to catch up with what our tradition has been aiming at through ethical practices, and the tradition in turn prompts us to be ethical.
  • Apresentação do dossiê hermenêutica Dossier

    Rohden, Luiz; Kussler, Leonardo Marques
  • A hermenêutica filosófica e a experiência formativo-educacional: horizontes e desafios contemporâneos Dossiê

    Silva Junior, Almir Ferreira da

    Resumo em Português:

    RESUMO O presente artigo privilegia uma interface entre hermenêutica e educação considerando os fundamentos da filosofia de Hans Georg Gadamer. Seu objetivo é pensar, de modo propositivo, como a hermenêutica filosófica enquanto “sabedoria prática” pode contribuir para a discussão da experiência formativo-educacional em seu caráter dialógico e transformador. Tendo em vista a crítica hermenêutica dirigida à racionalidade técnico-científica e sua expansão na vida sociocultural, aborda-se alguns núcleos hermenêutico-conceituais (compreensão, experiência, tradição e diálogo) considerados fundamentos relevantes para pesquisas sobre o ensino-aprendizagem e sobre o fenômeno educacional. Problematiza-se a tese do “educar como educar-se” enquanto uma experiência dialógica com o mundo, fusão de horizontes atualizada e na perspectiva de repensar dinâmicas formativas e metodológicas nas experiências educacionais, devidamente contextualizadas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article highlights an intersection between hermeneutics and education by assuming as its ground the philosophy of Hans-Georg Gadamer. Its objective is to think, in a purposeful manner, how philosophical hermeneutics can, as “practical knowledge”, contribute for discussing the formative-educational experience in its dialogical and transforming feature. Starting from hermeneutics critique over technical-scientific rationality and its expansion through social life, some conceptual-hermeneutical cores (comprehension, experience, tradition and dialogue), which are relevant for the research on teaching-learning process and the educational phenomenon. The thesis “teaching as teaching oneself” is developed as a dialogical experience with the world, effectual fusion of horizons and in the perspective of rethinking formative and methodological dynamics in educational experiences, properly contextualizedes.
  • Artefatos e campos de ação Dossier

    Braida, Celso Reni

    Resumo em Português:

    RESUMO O objetivo desse texto é defender uma teoria dos artefatos com base no conceito de campo de ação, como uma alternativa às teorias funcionalistas, intencionalistas e também às de dupla natureza. A teoria proposta é realista quanto à existência de entidades que são artefatos, e praxiológica quanto à natureza de tais entidades. A base da teoria é o conceito de ação; a partir desse conceito introduzem-se os conceitos de campo de ação e de partícipes de um campo de ação, a saber, agentes e objetos. Um artefato é definido como um objeto que tem parte e papel na consecução de uma ação.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The aim of this paper is to defend a theory of artifacts based on the concept of field of action, as an alternative to functional, intentional and double-nature theories. The proposed theory is realistic about the existence of entities that are artifacts, and praxiological about the nature of such entities. The basis of the theory is the concept of action; from this concept, the concepts of field of action and participants in a field of action, namely, agents and objects, are introduced. An artifact is defined as an object that has a part and role in the achievement of an action.
  • A questão ambiental como eco-hermenêutica Dossier

    Batista, Gustavo Silvano

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo pretende discutir a conexão entre a hermenêutica filosófica de Gadamer e a questão ambiental, enquanto uma espécie de eco-hermenêutica. Nesse sentido, busca-se discutir a contribuição do pensamento ontológico-prático de Gadamer em termos ecológicos, como um ramo da filosofia no qual as questões em torno do meio ambiente constituem um problema comum no âmbito da práxis humana. Apontando a crise ecológica como questão básica, Gadamer indica uma forma de pensar a própria constituição do modo de estar no mundo com os outros, situado em uma esfera de práxis atual e cada vez mais degradada. Em uma palavra, ele oferece um horizonte interpretativo ao questionamento ecológico como um dos caminhos onde ainda se pode pensar a solidariedade hermenêutica em termos de solidariedade ecológica, como possibilidade de reabilitação da práxis desde o ambiente comum.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The main goal of this paper is to discuss the connection between Gadamer’s philosophical hermeneutics and environmental issues as a kind of eco-hermeneutics. In this sense, one seeks to discuss the contribution of Gadamer’s ontological-practical thought in ecological terms as a branch of philosophy in which issues around the environment constitute a common point in the scope of human praxis. Pointing out the ecological crisis as an essential issue, Gadamer indicates a way to think about the constitution of the way of being in the world with others, situated on a current and increasingly degraded sphere of praxis. In essence, he offers an interpretative horizon to ecological questioning as an avenue through which to think about hermeneutical solidarity in terms of ecological solidarity and thereby provide a possibility of rehabilitating praxis from the shared environment.
  • Entre arte, filosofia do design e design filosófico-hermenêutico Dossier

    Kussler, Leonardo Marques

    Resumo em Português:

    RESUMO Em um primeiro momento, relacionar filosofia e design não parece algo muito comum, mas há vários elementos que possibilitam desenvolver tal hipótese para além do contexto da filosofia da técnica. Neste artigo, o objetivo principal é explorar alguns aspectos do design no mundo e no Brasil, enfatizando o quanto suas bases dialogam com princípios da hermenêutica filosófica de Gadamer. Para tal, na primeira seção, desenvolvo uma análise bibliográfica da história do design, expondo suas raízes na arte e na arquitetura, assim como a passagem do design afirmativo à filosofia do design. Na segunda seção, abordo alguns estudos sobre design e filosofia no intuito de sustentar a formação do design crítico-especulativo a partir da arte contemporânea para, posteriormente, tratar da hipótese principal do estudo, isto é, de que há um ganho muito interessante ao relacionar estudos da hermenêutica gadameriana no que chamo de design filosófico-hermenêutico, que permite pensar a história, identidade e pré-conceitos ontológicos do design e expandir horizontes da hermenêutica filosófica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT At first glance, relating philosophy and design does not seem trivial, but there are several elements that make it possible to develop such a hypothesis beyond the context of the philosophy of technology. In this article, the main objective is to explore some aspects of design in the world and in Brazil, emphasizing how much its bases dialogue with the principles of Gadamer’s philosophical hermeneutics. To do so, in the first section, I develop a bibliographical analysis of the history of design, exposing its roots in art and architecture, as well as the passage from affirmative design to the philosophy of design. In the second section, I discuss some studies on design and philosophy in order to support the formation of critical-speculative design from contemporary art, and later, to address the main hypothesis of the study, that is, that there is a very interesting gain in relating studies of Gadamerian hermeneutics in what I call philosophical-hermeneutical design, which allows thinking about the history, identity and ontological preconceptions of design and expand horizons of philosophical hermeneutics.
  • A práxis hermenêutica como exercício da virtude da sabedoria prática Dossier

    Rohden, Luiz

    Resumo em Português:

    RESUMO Ao se apropriar da phronesis de Aristóteles e integrá-la à estrutura da hermenêutica filosófica, Gadamer acaba por apontar para sua dimensão ética. Consciente das infindáveis ​​controvérsias sobre o conceito de phronesis em Aristóteles, neste artigo proponho tomá-lo como sabedoria prática, inerente à teoria e à prática hermenêutica. A sua concretização institui uma virtude que possibilita a conquista da felicidade, a fixação do sentido e o crescimento do nosso modo de ser e de agir. Para tanto, inicialmente exploro a noção de phronesis como modelo estrutural da hermenêutica gadameriana. Em seguida, justifico a práxis da hermenêutica como exercício da virtude da sabedoria prática, pois é um exercício circular deliberativo entre meios e fins. Assim como o phronimos, o hermeneuta busca compreender o real a fim de fomentar um ethos destinado a estabelecer harmonia, responsabilidade mútua e eudaimonia. A título de ilustração, relaciono o texto com as posturas hermenêuticas de Tirésias e Haimon, que criticam Creonte por ser insensato. São representantes exemplares da necessidade de ponderar circularmente meios e fins, de ter discernimento, de levar a sério que outros possam ter boas ideias para a instituição de um ethos mais harmonioso e feliz. Ao final apresento implicações dessa reflexão e destaco o fato dela fazer parte da fundamentação da hermenêutica ética, que constitui o foco de minha pesquisa sobre a tradição hermenêutica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT By appropriating Aristotle’s phronesis and integrating it into the structure of philosophical hermeneutics, Gadamer ultimately points to its ethical dimension. Being aware of the unending controversies about the concept of phronesis in Aristotle, in this article I propose to take it as practical wisdom, which is inherent in hermeneutical theory and practice. Its implementation institutes a virtue that enables the achievement of happiness, the establishment of meaning and the growth of our way of being and acting. For this purpose, I initially explore the notion of phronesis as the structural model of Gadamer’s hermeneutics. Then I justify the praxis of hermeneutics as an exercise of the virtue of practical wisdom, as it is a deliberative circular exercise between means and ends. Like the phronimos, the hermeneut seeks to understand the real in order to foster an ethos designed to establish harmony, mutual responsibility and eudaimonia. As an illustration, I connect the text with the hermeneutic postures of Teiresias and Haimon, who criticize Creon for being unwise. They are exemplary representatives of the need to circularly ponder means and ends, to have discernment, to take it seriously that others may have good ideas for the institution of a more harmonious and happy ethos. At the end I present implications of this reflection and highlight the fact that it is a part in the foundation of ethical hermeneutics, which constitutes the focus of my research on the hermeneutical tradition.
  • O problema do método da hermenêutica filosófica e possíveis reverberações para as ciências naturais Dossiê

    Silva, Renata Ramos da

    Resumo em Português:

    RESUMO Para a hermenêutica filosófica a compreensão seria um fenômeno universal, que, portanto, não se restringiria a regras de procedimento e a nenhum método. Contudo, aquela enfrenta um problema ao, por um lado, pretender ser um modo não metódico de compreensão e, por outro, ao mesmo tempo, defender certas “regras” para uma efetiva compreensão. Isto posto, este artigo tem por objetivo elucidar essa ambiguidade e apontar para algumas possíveis consequências dessa. Para tanto, mostramos, suscintamente, o argumento em defesa da universalidade da hermenêutica, e, portanto, como as ciências naturais estariam por aquela implicadas. Em seguida, apontamos para alguns dos aspectos normativos que comporiam o fenômeno da compreensão, tal como nos é apresentado por Gadamer. Por fim, concluímos que um diálogo entre a hermenêutica filosófica e as ciências naturais não apenas é um diálogo que se faz necessário por questões exegéticas, superando possíveis conflitos e contradições deste pensamento filosófico, mas também por contribuir para a atividade científica em geral, tornando-a, quiçá, mais consciente e vigilante acerca de sua própria historicidade.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT For philosophical hermeneutics, understanding is a universal phenomenon, which, therefore, is not restricted to procedural rules or any method. However, the former faces a problem when, on the one hand, it pretends to be a non-methodical way of understanding and, on the other hand, at the same time, it defends some “rules” for a proper understanding. That said, this article aims to elucidate this ambiguity and to show some possible consequences. First, we briefly show the argument in defense of the universality of hermeneutics and, therefore, how the natural sciences would be implied by it. Next, we point to some of the normative aspects that seem to compose the understanding phenomenon, as presented to us by Gadamer. Finally, we conclude that a dialogue between philosophical hermeneutics and the natural sciences is necessary not only for interpretative purposes, overcoming possible conflicts and contradictions of this philosophy, but also for contributing to scientific activity in general, making it - perhaps - more conscious and vigilant about its historicity.
  • Textualidade, oralidade e materialidade: reflexões sobre hermenêutica e arqueologia Dossiê

    Wu, Roberto

    Resumo em Português:

    RESUMO Quais os limites da contribuição da hermenêutica de Hans-Georg Gadamer aos estudos arqueológicos? Tal questão, aparentemente marginal e de somenos, pois suscitada pela sua aplicabilidade em outra área de conhecimento, toca, segundo nos parece, as esferas fundamentais da realização da linguisticidade (textualidade, escrita, oralidade, corporeidade e arte) e conduz a uma reflexão sobre o estatuto do vestígio (ou rastro), tema que parece mostrar certos entraves em sua proposta filosófica. Uma análise sobre a abordagem gadameriana de vestígio mostra que tal conceito é submetido à ordem da textualidade, o que implica que a produtividade de sentido advinda da materialidade possua um caráter secundário. Em vista disso, o presente artigo aventa a hipótese de que a tese gadamariana sobre a linguisticidade não é imediatamente ajustável à arqueologia oriunda da cultura material e conclui sugerindo que o vestígio possui um caráter pré-reflexivo que ultrapassa os limites da textualidade.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT To what extent Hans-Georg Gadamer’s hermeneutics contributes to archaeology? Such a question, apparently marginal and of less relevance, as it results from its application in another field of knowledge, touches - in our view - the main spheres of the execution of linguisticality (textuality, writing, orality, embodiment, and art), as it leads to a reflection about the statute of vestige, a subject that suggests some limitations in his philosophy. An analysis of the Gadamerian approach of vestige (or trace) shows that such a concept depends on textuality, which implicates that the productivity of meaning that emerges from materiality has a secondary character. Considering this, the article proposes the hypothesis that the Gadamerian thesis about linguisticality does not immediately fit into the type of archaeology that adopts material culture principles e concludes suggesting that vestiges have a pre-reflexive character that surpasses the boundaries of textuality.
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