Acessibilidade / Reportar erro
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, Volume: 39, Número: 2, Publicado: 2023
  • A gente se vê por aqui: a interpelação ideológica na sociedade do espetáculo Artigos

    Silva, Juliana Cristina da; Tfouni, Leda Verdiani

    Resumo em Português:

    RESUMO Nosso objetivo é realizar uma análise discursiva e psicanalítica da publicidade de autopromoção da Rede Globo a partir de alguns slogans institucionais da emissora. Desde o início, e nos mais diferentes momentos históricos, a propaganda de autopromoção buscou representar as emissoras (e, por consequência, a própria televisão) como representantes do Brasil, como espelho no qual o Brasil pode (ou deveria) se reconhecer. Tornando-se o semblante que ocupa o lugar do Outro nas sociedades do espetáculo, a televisão busca estratégias que (imaginariamente) eliminem a distância do sujeito em relação ao Outro, reforçando a ilusão de autonomia dos sujeitos. A análise proposta centra-se no slogan Globo, A gente se vê por aqui e buscará entender e interpretar os efeitos da interpelação ideológica condensada no enunciado no âmbito específico das sociedades do espetáculo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The present study aims to carry out a discursive and psychoanalytical analysis of Rede Globo’s (a Brazilian broadcasting corporation) self-promotion publicity through some institutional slogans. Self-promoting advertisement has always aimed to present the different broadcasting corporations in Brazil - that is, television in Brazil - as being representative of the country itself. In other words, as a mirror in which Brazil could, or should, see itself. On becoming the figure that fills the place of the Other in societies of the spectacle, television seeks strategies to (imaginarily) eliminate the distance of the subject in relation to the Other, thus reinforcing the illusion of the subjects’ autonomy. The slogan A gente se vê por aqui (We’ll meet here) is the slogan we elected to analyze in greater detail, to try to understand and interpret the effects of an ideological interpellation condensed the utterance in the specific scope of the societies of spectacle.
  • Translinguagem e seus atravessamentos: da história, dos entendimentos e das possibilidades para decolonizar a educação linguística contemporânea Artigos

    Rocha, Claudia Hilsdorf; Megale, Antonieta Heyden

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo se propõe a discutir o conceito de translinguagem, explorando a multiplicidade de entendimentos frente ao termo e buscando tecer ligações entre as principais características da orientação translíngue e as bases de uma educação linguística crítica e decolonial na sociedade contemporânea. Inicialmente, o histórico do referido termo é brevemente apresentado, na medida em que são também tensionados entendimentos acerca da translinguagem e de seus traços constitutivos. A fim de expandir possibilidades de conceituação, toma-se como foco o processo de construção de sentidos, ressaltando-se sua natureza historicamente situada e complexa, além de suas marcas heterodiscursivas, plurissemióticas e multissensoriais. Nesse contexto, as noções de assemblagem e repertórios, entre outras, são discutidas, a partir de uma orientação espacial e temporalmente marcada. Por fim, tomando-se a translinguagem como uma prática de resistência, em um mundo constituído por discursos opressores e diferenças abissais, são apresentados princípios de uma educação translíngue e possíveis desafios para pedagogias de cunho transformador e decolonial.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article aims at discussing the concept of translinguaging and, in order to do so, it explores the multiplicity of understandings regarding the term and also articulates aspects between the main characteristics of the translingual orientation and the framework of a critical and decolonial linguistic education in the contemporary society. Firstly, the history of the named term is briefly presented. Next, perspectives about translanguaging and its constitutive features are debated. In order to expand possibilities of conceptualization, the process of meaning making is brought to light, and the discussions emphasize its complex and historically situated nature, in addition to its heterodiscursive, plurisemiotic and multisensory constitutive elements. The notions of assembly and repertoires, among others, are discussed from a spatio-temporal orientation. Finally, taking translanguaging as a resistance practice, in a world which is deeply affected by oppressive discourses and abyssal differences, some principles of a translingual education and possible challenges concerning transformative and decolonial pedagogies are presented.
  • O sujeito colonizado no discurso colonialista de viajantes europeus Artigos

    Silva, Diego Barbosa da

    Resumo em Português:

    RESUMO Na busca por compreender o(s) sentido(s) sobre o sujeito colonizado, analisamos, por meio do aparato teórico-metodológico de Pêcheux e Orlandi, o funcionamento do discurso do colonizador em um arquivo constituído por relatos, cartas, diários de viajantes e de missionários europeus, além de tratados de naturalistas do século XV ao XIX. Partindo da designação do sujeito colonizado pelo sujeito colonizador, identificamos, assim, quatro formações discursivas que chamamos de formação discursiva do outro como bárbaro, do outro como cordial, do outro como exótico e do outro como igual. Tais formações embora emerjam ancoradas em diferentes discursos como o do extermínio, o religioso, o científico e o jurídico, fazem parte de uma mesma formação ideológica, a colonialista. Essa formação é marcada pelo eurocentrismo e pelo efeito de superioridade do europeu sobre os demais e controla os sentidos desse sujeito não-europeu, não-branco e não-cristão até os dias de hoje, ainda que de forma diferente, dissimulando tais efeitos de sentido.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The aim of this study is to understand the meaning(s) of the colonized subject. To this end, I analyzed documents such as reports, letters, journals of European travellers and missionaries, as well as treaties of naturalists from the fifteenth to the nineteenth century, containing the colonizer’s discourse, using the theoretical-methodological apparatus of Pêcheux and Orlandi. The starting point was the designation of the colonized subject by the colonizing subject, which identified four discursive formations of the Other that could be qualified as barbaric, cordial, exotic or equal. Such discoursive formations figure in different discourses on extermination, religion, science, and law and are part of the same ideological formation, i.e., the colonialist, which is marked by Eurocentrism and by the effect of superiority of the European on others. This ideological formation controls the meanings of the non-European, non-white, and non-Christian subject to this day, although in a different way, hiding such effects of meaning.
  • O brincar para aspirar e criar novas realidades Articles

    Lopes, José Carlos Barbosa; Vendramini-Zanella, Daniela; Fuga, Valdite Pereira

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo discute princípios fundamentais como brincar, colaboração e agência que são base para os workshops online oferecidos pela Global Play Brigade (GPB), uma comunidade internacional de ativistas em diferentes áreas, que se uniram para lutar contra a crise global que ameaçava o mundo de diferentes maneiras devido à pandemia da covid-19. Para exemplificar parte da abordagem teórico-metodológica envolvida no plano, o próprio workshop e seus objetivos, uma das sessões será descrita juntamente com perspectivas alinhadas a Spinoza, Vygotsky, Freire e alguns outros autores para entender como as pessoas podem ser afetadas no intuito de mudança social. É notório que a turbulência atual apresenta muitas facetas, por isso o GPB busca criar espaços nos quais a criatividade e o pensamento crítico possibilitem suporte emocional, desenvolvimento, esperança e ação.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This paper discusses core principles such as play, collaboration, and agency that support the online workshops offered by the Global Play Brigade (GPB), an international community of activists from different areas, who got together to fight against the global crisis that threatened the world in so many ways due to the covid-19 pandemic. To exemplify part of the theoretical and methodological approach involved in the plan and, the workshop, as well as its goals, one of the sessions will be described along with perspectives aligned to Spinoza, Vygotsky, Freire, and some other authors to promote understanding of how people can be affected towards social change. It is known that there are many facets to the current turmoil, so the GPB seeks to create spaces in which creativity and critical thinking can create possibilities for emotional support, development, hope, and action.
  • Factores relevantes para la evaluación de la producción escrita de estudiantes haitianos no hispanohablantes en la escuela pública chilena Artículos

    Vega, Gloria Toledo; Lizasoain, Andrea; Cerda-Oñate, Karina

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Este artículo examina factores relevantes para profesores de Lengua y Literatura en la evaluación de la escritura de sus estudiantes no hispanohablantes. La fundamentación teórica de este estudio se relaciona con la evaluación como herramienta de aprendizaje, los principios para una evaluación efectiva y la evaluación de la escritura en lengua extranjera. Se trata de un estudio de caso en que se entrevistaron dos profesoras de enseñanza secundaria, para comprender qué factores inciden en la evaluación de la escritura de sus estudiantes haitianos. Estas entrevistas fueron transliteradas y sometidas a un análisis de contenido, del cual emergieron categorías temáticas que se agruparon como factores relevantes para la evaluación de la producción escrita. Estos factores fueron analizados a la luz de la literatura sobre evaluación y se analizaron en el contexto de educación chileno. Los resultados apuntan a observar las estrategias que intuitivamente usan los profesores para evaluar los textos escritos de sus estudiantes no hispanohablantes y a la necesidad de integrar a las aulas multiculturales profesores especialistas en educación multilingüe, que puedan favorecer la evaluación para el aprendizaje.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This work examines the factors that are considered relevant by in-service Spanish Language and Literature teachers for the assessment of the writing skills of non-Spanish-speaking Chilean secondary school students. The theoretical underpinnings that drive this study are related to evaluation as a learning tool, the principles for an effective assessment and the evaluation of writing skills in a foreign language. Namely, for this case study we interviewed two secondary in-service teachers to understand the factors that influence the evaluation of the writing skills of their Haitian students. The interviews were transliterated and analyzed using content analysis, which allowed for the emergence of thematic categories as well as the most relevant factors considered for assessment of written skills. These factors were analyzed in the light of the assessment literature and in relation to the Chilean educational context. The results point to the need to observe the strategies in-service teachers intuitively use to assess the written texts of their non-Spanish-speaking students and the necessity of incorporating teachers trained in multilingual education into multicultural classrooms, that can promote evaluation as a learning tool.
  • A redução da preposição para em relação à palavra precedente Artigos

    Huback, Ana Paula

    Resumo em Português:

    RESUMO Neste artigo, analisa-se a redução da preposição para a pra no português brasileiro em sequências de (palavra anterior + para ou pra). O Corpus LAEL de língua falada foi adotado para fazer buscas por essas sequências. Considerando-se as 30 sequências mais frequentes de (palavra anterior + para ou pra), análises estatísticas foram realizadas para observar que fatores interferiam nessa redução. Os conceitos de frequência da sequência (Krug 1998, 2003, Bush 2001), frequência relativa (Torres Cacoullos 2006) e frequência de ocorrência (Bybee 2002a, 2002b, 2006) foram utilizados para verificar se a repetição das palavras em alguma dessas formas desempenhava algum papel nas sequências em que para se reduz a pra. Observou-se que a frequência relativa favorece a redução de para a pra, juntamente com classe de palavra, número de sílabas e tonicidade. A partir desse fenômeno, discute-se a possível estocagem de sequências de duas ou mais palavras no léxico mental dos falantes, bem como as consequências disso para processos de variação e mudança linguística.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article analyzes the reduction of the preposition para (to, for) to pra in Brazilian Portuguese. Sequences of (previous word + para or pra) selected from a corpus of spoken language were statistically analyzed to understand which factors could be playing a role in this reduction. A statistical analysis of the 30 most frequent sequences of (previous word + para or pra) was carried out to identify the factors that seem to influence this reduction. The concepts of string frequency (Krug 1998, 2003, Bush 2001), relative frequency (Torres Cacoullos 2006), and token frequency (Bybee 2002a, 2002b, 2006) were adopted to verify whether frequency of usage in any of these forms would influence the reduction. Results show that relative frequency favors the reduction of para to pra, alongside word class, number of syllables, and stressed syllable. Based on this analysis, the lexical storage of multiword sequences is discussed, along with its effects for processes of linguistic variation and change.
  • Figuras retóricas para registrar história(s): discursos sobre as mortes por Covid-19 no Brasil Artigos

    Carmelino, Ana Cristina; Ramos, Paulo

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo busca refletir sobre o funcionamento de uma das técnicas retóricas usadas em discursos: as figuras. A abordagem será feita com base em mortes provocadas por Covid-19 no Brasil. Para isso, consideram-se como corpus de estudo duas capas de jornais brasileiros, o carioca O Globo e o paulistano Folha de S. Paulo, mais especificamente as edições que registram quando o país ultrapassou as 100 mil e as 200 mil mortes pelo coronavírus. O objetivo é mostrar o papel argumentativo que a metonímia e a repetição imprimem aos textos em questão. Essas figuras foram relevantes para a composição das duas capas. A de O Globo utiliza fotos de várias pessoas que morreram por causa da doença. A da Folha de S. Paulo reproduziu calçados usados por algumas das vítimas. A análise se fundamenta em pressupostos teóricos de estudiosos da Retórica e da Nova Retórica, especialmente no que diz respeito às figuras retóricas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article reflects on the role of images in rhetorical techniques. The theme will be Covid-19-related deaths in Brazil. To this end, two covers from Brazilian newspapers namely, O Globo, from Rio de Janeiro, and Folha de S. Paulo, from São Paulo, compose the corpus. More specifically, the covers were published in the editions issued after the country registered over 100,000 and 200,000 Covid-19-related deaths. The objective is to show the argumentative role of metonymy and repetition in the corpus texts. The images presented in the study were relevant to the two cover compositions. O Globo used photos of several people who died from the disease. Folha de S. Paulo reproduced shoes that had been worn by some of the victims. The analysis is based on theoretical assumptions about rhetorical images by rhetoric and new rhetoric scholars.
  • O português colonial brasileiro: uma nova agenda de pesquisas entre o português clássico e o português brasileiro moderno Artigos

    Cardoso, Lara da Silva; Andrade, Aroldo Leal de; Carneiro, Zenaide de Oliveira Novais

    Resumo em Português:

    RESUMO O objetivo deste artigo é apresentar elementos para a constituição de uma nova agenda de pesquisas em relação aos estudos sobre a formação do português brasileiro moderno durante o Brasil Colônia. Para isso, apresentaremos a hipótese de que, entre o português clássico - uma das línguas presentes no Brasil Colônia - e a constituição do português brasileiro moderno em sua vertente prestigiada, houve uma variedade linguística adquirida pelos brancos nascidos no Brasil aqui denominada de português colonial brasileiro. Exporemos indícios linguísticos e sócio-históricos que sugerem a validade dessa hipótese. Além disso, discutiremos algumas implicações teórico-metodológicas para o estudo dessa variedade a partir de um ponto de vista da sintaxe microcomparativa. Finalmente, proporemos algumas questões de pesquisa, centradas na possibilidade de identificação de traços conservadores e inovadores do português brasileiro moderno a partir do estudo do português colonial brasileiro.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The aim of this paper is to propose some elements for creating a new research agenda for the shaping of Modern Brazilian Portuguese during the period of Colonial Brazil. To do so, we advance the hypothesis that there has been a linguistic variety acquired by white Portuguese descendants born in Brazil, intervening between Classical Portuguese - one of the languages found in Colonial Brazil - and the prestigious strand of Modern Brazilian Portuguese. We expose linguistic and socio-historical evidence that put forward the validity of this hypothesis. We then examine some theoretical and methodological implications for the study of this variety, from a microcomparative syntactic viewpoint. Finally, we propose some research questions, centered on the identification of conservative and innovative features in Modern Brazilian Portuguese from the study of Colonial Brazilian Portuguese.
  • Aquisição da escrita argumentativa: a ressignificação do discurso do outro pela ilusão da argumentação Artigos

    Ferrari, Luísa; Lopes-Damasio, Lúcia Regiane

    Resumo em Português:

    RESUMO Neste trabalho, buscamos pistas da circulação de sujeitos do segundo ciclo do Ensino Fundamental pelo imaginário sobre a (sua) escrita em uma tradição discursiva de natureza argumentativa. Para tanto, elegemos os mecanismos de junção como lugar privilegiado de análise, à luz de uma orientação teórico-metodológica que assume a constituição heterogênea da escrita, concebe tais mecanismos como aspectos sintomáticos de tradições discursivas, entendidas como matéria e produto da linguagem, e como rastros da movimentação do sujeito na textualização. Os resultados revelam, a partir de uma análise quantitativa e qualitativa: (i) a regularidade de uma estratégia argumentativa singular nos textos investigados, pautada na antecipação e refutação de argumentos do outro, a partir de sua incorporação e ressignificação via encadeamentos argumentativos causais e contrastivos, que indiciam a ilusão da argumentação; e (ii) a pertinência da consideração das tradições discursivas para a observação relacionada à complexidade crescente de aspectos semânticos das técnicas juntivas em espaços de junção que marcam, concomitantemente, o particular e o geral da singularidade histórica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In this paper, we look for cues to the circulation of subjects in secondary education through imagination concerning (their) writing in an argumentative discursive tradition. To this end, we have chosen junction mechanisms as a privileged place of analysis, in the light of a theoretical and methodological framework, which presumes a heterogeneous constitution of writing. Such framework conceives these mechanisms as symptomatic aspects of discursive traditions, which are seen as both the matter and product of language and as traces of the subject’s movement in textualization. Based on a quantitative and qualitative analysis of the texts, the results reveal: (i) the regularity of a singular argumentative strategy, supported by anticipation and refutation of arguments of the other, by incorporating and resignifying them through causal and contrastive argumentative sequences, which point towards the illusion of argumentation; and (ii) the relevance of considering discursive traditions in order to observe the increasing complexity of semantic aspects of junction techniques in spaces of junction which define, at once, the particular and the general of historic singularity.
  • Multissignificações do verbo pegar: transformações de esquemas imagéticos Artigos

    Secundino, Tatiana Goulart; Saliés, Tânia Gastão

    Resumo em Português:

    RESUMO Visando identificar se os sentidos do verbo pegar formam uma categoria radial face aos mecanismos sociocognitivos que os motivam, o presente artigo analisa suas ocorrências no corpus D&G do Rio de Janeiro. Primeiro verifica qual é a forma mais recorrente, suas possíveis variações e/ou regularidades por meio do software AntConc 3.5.8. Em seguida, as interpreta qualitativamente no contexto de uso e à luz dos conceitos de categoria radial (Lakoff, 1987), esquemas imagéticos, suas transformações e mapeamentos metafóricos e metonímicos (Johnson, 1987; Lakoff, 1987). Foram encontrados seis grupos de sentido estruturados pelos esquemas MOVIMENTO-TRAJETÓRIA. As extensões derivam da metaforização do esquema OBJETO, das transformações de esquema e consequentes alterações de foco, assim como das metáforas e metonímias que os licenciam, engatilhadas por pistas linguístico-discursivas e contextuais. No centro prototípico encontra-se o pegar objetos em que TRAJETOR É CONTÊINER. Nas radiais mais periféricas, encontram-se o pegar ideias e o pegar orientacional em que IDEIAS SÃO OBJETOS e LOCAL DE CHEGADA É OBJETO, respectivamente. Dentre os sentidos, encadearam-se segurar, agredir, buscar, mover-se no discurso, conjecturar e seguir uma direção.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT To verify if the senses of the verb pegar (‘to grasp’) in Brazilian Portuguese form a radial category motivated by sociocognitive mechanisms, this article analyzes its occurrences in the Discourse & Grammar corpus collected in Rio de Janeiro. First, it verifies which is the most recurrent form, variations and/or regularities of the verb with AntConc 3.5.8. Then, it qualitatively interprets each case in the light of context and concepts such as radial category (Lakoff, 1987), image-schema transformations, and metonymic and metaphorical mappings (Johnson, 1987; Lakoff, 1987). Six groups of meanings were found, all of them structured by the MOVEMENT-PATH schemas. The extensions derive from the OBJECT schema metaphorization, schema transformations, and related changes in focus, as well as from metaphors and metonyms triggered by linguistic, discursive and contextual cues. The prototypical sense is ‘to hold objects’ (the TRAJECTOR IS A CONTAINER). The most peripheral senses are to have an idea and to move in a direction (IDEAS ARE OBJECTS and GOALS ARE LOCATIONS, respectively). The senses include ‘to hold’, ‘attack’, ‘pick up’, ‘move along discourse’, ‘speculate’, and ‘follow in a direction’.
  • Da Individuação à Cumulatividade: a incorporação nominal em Tenetehára (Tupí-Guaraní) Artigos

    Castro, Ricardo Campos; Camargos, Quesler Fagundes

    Resumo em Português:

    RESUMO Para expressar individuação e cumulatividade, as línguas naturais apresentam uma significativa diversidade de mecanismos gramaticais que envolvem estratégias lexicais, morfológicas e sintáticas. Pretendemos demonstrar que, na língua Tenetehára (Tupí-Guaraní), a incorporação nominal constitui-se como um desses recursos. Para isso, será discutida essa operação sintática, que expressa baixo grau de individuação do termo incorporado, além de resultar ainda em nomes com uma interpretação cumulativa. Embora não haja, por exemplo, artigos nessa língua que possam denotar definitude ou especificidade, objetos não incorporados apresentam maior grau de individuação quando são contrastados com suas versões incorporadas. A análise aqui proposta se fundamenta em dados linguísticos elicitados que compreendem as duas estratégias de incorporação nominal nessa língua: (i) incorporação nominal com redução de valência, que envolve a incorporação do objeto de verbos transitivos; e (ii) incorporação sem diminuição de valência, que diz respeito à incorporação do termo possuído de sintagmas nominais na função sintática de sujeito de verbos intransitivos e objeto de transitivos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT To express individuation and cumulativity, natural languages present a significant diversity of grammatical mechanisms that involve lexical, morphological, and syntactic strategies. We intend to demonstrate that, in the Tenetehára language (Tupí-Guaraní), noun incorporation is one of these resources. In this regard, we discuss the syntactic operation of incorporation, which expresses a low degree of individuation of the incorporated term, in addition to resulting in nouns with a cumulative interpretation. Although, for example, there are no articles in this language that can denote definiteness or specificity, non-incorporated objects present a greater degree of individuation when they are contrasted with their incorporated versions. The analysis proposed here is based on elicited linguistic data that comprise the two strategies of noun incorporation in this language: (i) noun incorporation with valence reduction, which involves incorporation of the object of transitive verbs; and (ii) incorporation without valence reduction, which concerns the incorporation of the possessed constituent of noun phrases in the syntactic function of subject of intransitive verbs and object of transitive verbs.
  • Por uma noção de domínio sociofuncional Artigos

    Görski, Edair Maria; Paza, Carla Regina Martins; Amaral, Kamilla Oliveira do

    Resumo em Português:

    RESUMO A partir de um questionamento sobre o lugar da dimensão social numa abordagem sociofuncionalista, o objetivo deste artigo é refletir sobre os domínios funcional e social da linguagem constituídos por multicamadas, propor uma articulação interdomínios representada por um modelo sociofuncional e mostrar sua aplicabilidade a dois fenômenos em variação/mudança. A noção de domínio funcional é baseada em Givón (2001; 2002), Hopper (1991) e Görski e Tavares (2017), e a noção de domínio social é ancorada basicamente em Eckert (2008; 2016; 2018; 2019), Silverstein (2003) e Kiesling (2013). A articulação interdomínios é ilustrada com o uso dos marcadores discursivos interacionais sabe? e entende? e do segmento -STE agregado a bases verbais e não verbais, com base nos trabalhos de Valle (2014) e Amaral (2020), respectivamente. Acreditamos ter avançado nas discussões teórico-metodológicas sobre a interface entre Funcionalismo e Sociolinguística Variacionista, colocando luz no significado social e sua articulação com o significado semântico-pragmático, e propondo uma prática analítica integrada.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Based on a question about the social dimension’s place in a socio-functionalist approach, the aim of this paper is threefold: (1) to reflect on the functional and social domains of language made up of multilayers, (2) to propose an interdomain articulation represented by a socio-functional model, and (3) to show its applicability to two phenomena in variation/change. The notion of functional domain is based on Givón (2001; 2002), Hopper (1991) and Görski e Tavares (2017), and the notion of social domain is basically anchored in Eckert (2008; 2016; 2018; 2019), Silverstein (2003), and Kiesling (2013). The interdomain articulation is illustrated with the use of interactive discourse markers sabe? (‘you know’) and entende? (you understand?) and the -STE segment added to verbal and non-verbal base, based on the works of Valle (2014) e Amaral (2020), respectively. We believe that we advanced in theoretical and methodological discussions on the interface between functionalism and variationist sociolinguistics by highlighting the social meaning and its articulation with the semantic-pragmatic meaning as well as proposing an integrated analytical practice.
  • Desenvolvimento da consciência morfológica no 1º ciclo Artigos

    Vinagre, Rita; Capelas, Sylvie; Couto, Pedro Sá; Lousada, Marisa

    Resumo em Português:

    RESUMO O artigo pretende caracterizar o nível de consciência morfológica no 1º ciclo e analisar a possível relação entre a consciência morfológica e a leitura e escrita. A amostra é constituída por 20 crianças, que frequentam o 2º (n=10) e o 4º ano de escolaridade (n=10). A recolha de dados foi realizada através da Grelha de Avaliação da Linguagem - Nível Escolar, da Bateria de Avaliação da Consciência Morfológica, da Bateria de Avaliação da Leitura em Português Europeu e de uma adaptação de provas de outros estudos. Conclui-se que o nível de consciência morfológica das crianças do 4º ano é estatisticamente superior às do 2º ano, nomeadamente na prova de analogia de palavras e de decisão morfossemântica-afixos, relativamente aos sufixos. Ainda assim foi possível verificar diferenças significativas nas tarefas de leitura de ambos os grupos. Verifica-se uma correlação entre algumas provas de consciência morfológica e a leitura e escrita.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The article aims to characterize the level of morphological awareness in the primary school and to analyse the possible relationship between morphological awareness and reading and writing. The sample consists of 20 children, who attend the 2nd (n=10) and the 4th year of schooling (n=10). Data collection was performed through the Grelha de Avaliação da Linguagem - Nível Escolar, the Bateria de Avaliação da Consciência Morfológica, the Bateria de Avaliação da Leitura em Português Europeu and an adaptation of evidence from other studies. Results show that the level of morphological awareness of the children of the 4th year is statistically higher than those of the 2nd year, namely in the test of word analogy and decision morphosemantic-affixes, regarding the suffixes. Even so, it was possible to verify significant differences in reading tasks of both groups. There is a correlation between some subtests of morphological awareness and reading and writing.
  • Argumentação verbo-visual no gênero textual anúncio publicitário: uma proposta de análise Artigos

    Pinto, Rosalice; Macagno, Fabrizio

    Resumo em Português:

    RESUMO A análise da argumentação verbo-visual na publicidade é uma área de pesquisa: crucial e problemática. Apesar dessa importância, os métodos ainda utilizados para interpretar e reconstruir a estrutura dos argumentos expressos através de meios verbais e visuais capturam apenas dimensões isoladas desse fenômeno complexo. Este artigo objetiva, assim, apresentar uma metodologia para a reconstrução e análise de argumentos “de modo duplo” em anúncios publicitários, combinando os instrumentos analíticos desenvolvidos pela pragmática, teoria da argumentação, linguística dos textos e dos discursos. Um anúncio publicitário processa-se em cinco etapas. A primeira corresponde à análise do seu contexto, do gênero textual e das imagens (etapa 1). Essas primeiras representações semânticas são mais tarde enriquecidas através da inclusão das suas articulações polifónicas e pressuposições (etapa 2), das suas explicaturas (etapa 3) e das suas funções dialógicas e forças ilocutórias (etapa 4). Essas etapas pragmáticas propiciam a construção de esquemas de argumentação (etapa 5). O desenvolvimento desta metodologia pode vir a ser uma mais-valia para a análise de outros gêneros discursivos verbo-visuais, inclusive aqueles que circulam, na atualidade, nos meios digitais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The analysis of verbo-visual argumentation in advertising is a crucial and problematic area of research. Despite such importance, the methods used to interpret and reconstruct the structure of arguments expressed through verbal and visual media capture only isolated dimensions of this complex phenomenon. This article aims to present a methodology for the reconstruction and analysis of “dual-mode” arguments in advertisements, combining analytical tools developed by pragmatics, argumentation theory, text, and discourse linguistics. To this end, an advertisement is analyzed in five steps. The first step is the analysis of its context, textual genre, and images. The second, third, and fourth steps consist of enriching the first semantic representations through the inclusion of its polyphonic articulations and presuppositions, its explicatures, and its dialogical functions and illocutionary forces, in this order. The final step is to provide the construction of argumentation schemes. The development of this methodology may be of great value for the analysis of other verbal-visual discourse genres, including those that currently circulate in digital media.
  • A oralidade no processo de alfabetização: o debate (sempre e de novo) sobre como fazer convergir prática pedagógica e projeto formativo humanizador Artigos

    Chraim, Amanda Machado; Pedralli, Rosângela

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo tem como objetivo desenvolver uma discussão de caráter teórico-filosófico relacionada ao campo da alfabetização, com desdobramentos de ordem metodológica para o trabalho escolar em torno da oralidade, na forma de diretrizes. Para tanto, expõe-se, a partir da fundamentação materialista, histórica e dialética, a relação entre trabalho e linguagem, tomados à luz dos conceitos de objetivação e apropriação, sendo, para isso, retomada a indissociabilidade entre teoria e prática também no trabalho pedagógico. Na defesa, em nome de um projeto formativo humanizador, de que cabe à escola o reconhecimento das necessidades do sujeito histórico/concreto, as quais podem não corresponder às necessidades imediatas do sujeito empírico, são apontadas as fragilidades das pedagogias hegemônicas, ao mesmo tempo em que se discute que o planejamento pedagógico compromissado com o desenvolvimento da oralidade deve centralizar os gêneros do discurso secundários, constituindo-se a produção textual na esfera escolar a partir da vinculação entre as modalidades escrita e oral da linguagem.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This study aims to discuss literacy from a theoretical philosophical perspective. Such discussion will establish a new set of guidelines to the treatment of orality at school during the literacy process. To that end, we express the relationship between work and language from a materialist, historical, and dialectical viewpoint, using the notions of objectification and appropriation, which draw on the inseparable character of theory and practice in pedagogy. We also defend the idea that to develop a humane formative project, the school has to acknowledge that the needs of a real and historically located individual are different from those of an empirical one. With this in mind, we identify the weaknesses of hegemonic pedagogies and advocate that a pedagogical plan committed to developing orality should consider as central discourse genres traditionally treated as secondary, thereby providing a connection between oral and written modes during the production processes of texts at school.
  • Características grafofonéticas das vogais francesas na gramática o Mestre francez ou novo methodo para aprender a lingua franceza por meio da portugueza de Francisco Clamopin Durand Artigos

    Moura, Teresa; Coelho, Sónia; Fontes, Susana

    Resumo em Português:

    RESUMO Coelho et al. (2018) sublinharam a importância da gramática O mestre francez ou novo methodo para aprender a lingua franceza por meio da portugueza, de Francisco Clamopin Durand, no contexto da gramática franco-portuguesa setecentista. Esta obra destaca-se sobretudo pelo seu pendor didático, pois destinava-se a todos os portugueses que pretendessem estudar a língua francesa corretamente, pelo que, na elaboração da sua obra, o autor afirmou ter baseado as suas teorias linguísticas nos autores franceses mais prestigiados da época, referenciando Pierre de La Touche, François Séraphin Régnier Desmarais e Pierre Restaut. Por esta razão, é nossa pretensão, neste artigo, apresentar as propostas grafofonéticas do autor da gramática em análise relativamente à pronúncia das vogais, procurando demonstrar a possível influência dos supramencionados autores franceses. A metodologia utilizada consistirá numa análise contrastiva das informações presentes na gramática de Durand com os diferentes tratados mencionados pelo autor, evidenciando o contributo das suas principais fontes (Auroux, 2006).

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Coelho et al. (2018) underlined the importance of the grammar O mestre francez ou novo methodo para aprender a lingua franceza por meio da portugueza, by Francisco Clamopin Durand, in the context of 18th century French-Portuguese grammar. This work stands out mainly due to its didactic character, as it was intended for all Portuguese people who wanted to study the French language correctly. In preparing his work, the author claimed to have based his linguistic theories on the most prestigious French authors of the time, referencing Pierre de La Touche, François Séraphin Régnier Desmarais, and Pierre Restaut. For this reason, in this paper we intend to present the graphophonetic proposals of the author of the grammar under analysis concerning the pronunciation of vowels, trying to demonstrate the possible influence of the aforementioned French authors. The methodology used will consist in a contrastive analysis of the information present in Durand’s grammar with the different treatises mentioned by the author, highlighting the contribution of his main sources (Auroux, 2006).
  • Plano de texto de “mensagens de natal” na cena política luso-brasileira Artigos

    Pita, Sara Topete de Oliveira

    Resumo em Português:

    RESUMO Na cena política, as Mensagens de Natal assumiram um estatuto de tradição, mas será o seu plano textual fixo ou ocasional, como postula Adam (2002)? No sentido de identificar a estrutura organizativa destes textos, procedeu-se a uma análise diacrónica de textos de Portugal e do Brasil (produzidos de 2008 a 2020), com foco nos processos de distribuição e segmentação do texto (Silva, 2016). Assim, a análise focou-se na composição gráfica, na distribuição temática e, sobretudo, nos mecanismos articulatórios que asseguram a coesão textual (organizadores, marcadores/conectores, cadeias de referência). Os resultados apontam para uma estrutura em quatro blocos - exórdio, performance governativa, compromissos de futuro, peroração, alterada conforme as necessidades comunicativas. Os blocos inicial e final têm um pendor emotivo, relacionado com a época natalícia e seus valores, e os blocos centrais são de cariz objetivo, apresentando provas do desempenho e intenções governativas. Em virtude da flexibilidade que demonstram, considera-se que o plano de texto destas intervenções políticas é ocasional, não obstante existirem alguns segmentos frequentes.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT On the political scene, Christmas Messages have assumed a statute of tradition, but will their textual plan be fixed or occasional, as Adam (2002) postulates? In order to identify the organizational structure of these texts, a diachronic and contrasting analysis Portugal-Brazil was carried out, focusing on the text’s distribution and segmentation processes (Silva, 2016). Thus, the analysis focused on graphic composition, thematic distribution and, above all, the articulatory mechanisms that ensure textual cohesion (organizers, markers/connectors, chains of reference). The results point to a structure in four blocks - exordium, governmental performance, future commitments, peroration, which is altered according to communicative needs. The initial and final blocks have an emotional tendency, related to Christmas emotions, and the central blocks are of an objective nature, presenting evidence of performance and governmental intentions. Due to the flexibility showed, it is considered that the text plan for these political interventions is occasional, although there are some common segments.
  • Mode, o hub da multimodalidade: um estudo de caso da publicidade do creme dental Oral-B ® Articles

    Dalamu, Taofeek O.

    Resumo em Português:

    RESUMO Este estudo investiga a natureza dos construtos modais em publicidade comercial, operacional no creme dental Oral-B®, para explicar a integração mecanística de modos, unificados para gerar significado holístico. Com a aplicação do sistema de humor e dos conceitos cinésicos, o autor consegue interpretar o vídeo para os leitores. Além de utilizar substâncias estatísticas (tabelas e gráficos) para explorar os modos, observa-se a fragmentação das estruturas de alguns itens linguísticos como A resposta ?, Fácil, ainda atual e forte. A repetição é uma preocupação, onde o comunicador implanta os genéricos Você, seus dentes e sua boca em razão de ênfase. Dispositivos comunicativos, como hálito fresco e duradouro (sensação), são detalhes exemplificando as qualidades 2-EM-1 do Oral-B. Os modos gestuais de sorrir, observados em discursos repetitivos de Sorriso, Sorriso, Sorriso e distâncias íntimas e pessoais aumentam os significados, visto que os Atores Sociais 1 e 2 são participantes indexicais. Atores profissionais metafóricos e as características dual 2-IN-1 caracterizam a comunicação, projetando intercambiabilidade. O anúncio é fascinante; no entanto, a metáfora da intercambialidade poderia ter sido simplificada para sensibilizar os analfabetos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This study investigates the nature of modal constructs in advertising commercial, operational in Oral-B® Toothpaste, to explain the mechanistic integration of modes, unified to generate holistic meaning. With the application of the mood system and kinesics concepts, the author is able to interpret the video for readers. Besides using statistical substances (tables and graphs) to explore the modes, one observes a fragmentation of structures of some linguistic items such as The answer?, Easy, still fresh and strong. Repetition is a concern, where the communicator deploys the generic You, your teeth, and your mouth for a reason of emphasis. Communicative devices such as strong and healthy, and long lasting fresh breath (feeling) are details, exemplifying the Oral-B’s 2-IN-1 qualities. Gestural modes of smiling, observed in a repetitive speeches of Smile, Smile, Smile, and intimate and personal distances augment meanings as Social Actors 1 and 2 are indexical participants. Metaphorical professional actors and the dual 2-IN-1 features characterize the communication, projecting interchangeability. The advertisement is fascinating; yet, the metaphor of interchangeability could have been simplified for a purpose of sensitizing the illiterate.
  • Uma pesquisa sobre estruturas impessoais genéricas do português brasileiro Articles

    Bertolino, Karina Gomes

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo apresenta uma pesquisa conduzida com falantes nativos de português brasileiro (PB) sobre estruturas impessoais nulas com leitura genérica. O objetivo da pesquisa era (i) investigar se elementos como advérbios fronteados são necessários para satisfazer o EPP nessas estruturas, uma hipótese que é aventada por Holmberg (2005; 2010a,b); (ii) verificar até que ponto falantes de PB exigem uma marca expressa de genericidade (como o clítico genérico se e modais deônticos de necessidade) em sentenças com pronomes nulos genéricos, conforme sugerido por Bertolino (2017). A pesquisa, conduzida on-line, utilizou a Tarefa de Julgamento de Aceitabilidade como metodologia. Todas as sentenças foram apresentadas com um contexto favorecendo a leitura genérica do sujeito nulo. Os resultados desta pesquisa mostram que (i) o EPP não precisa ser satisfeito em estruturas impessoais nulas do PB; (ii) embora falantes nativos de PB prefiram marcas expressas de genericidade em estruturas impessoais com sujeito nulo genérico, eles não as requerem.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article presents a survey on null generic impersonal structures conducted with native speaker of Brazilian Portuguese (BP). The objective of the survey was (i) to investigate whether null impersonal constructions with the generic reading need to have elements such as fronted adverbials to check the EPP, a hypothesis put forward by Holmberg (2005, 2010a,b); (ii) verify to what extent BP-speakers require an overt marker of genericity (e.g., the generic clitic se and overt necessity deontic modals) in sentences with null generic pronouns, as suggested by Bertolino (2017). The survey consisted of an Acceptability Judgment Test, conducted online. All sentences were presented with a context favoring the generic reading of the null subject. The results of this survey show that (i) the EPP does not need to be satisfied in null impersonal constructions in BP; (ii) although BP-speakers prefer null generic impersonal constructions with overt markers of genericity, they do not require it.
  • O contato linguístico e a aquisição da linguagem: considerações sobre a produção variável da concordância de número no português brasileiro, Artigos

    Jakubów, Ana Paula da Silva Passos

    Resumo em Português:

    RESUMO O termo contato linguístico tende a remeter ao processo de mudança linguística por meio do qual se originam variedades linguísticas. Este artigo busca estender a noção de contato linguístico para a aquisição da linguagem com base em input variável - possível resultado de contato linguístico na formação do português brasileiro (PB) -, considerando fatores sociais que subjazem à variação e ao contato linguístico (Mufwene, 2001, 2008). Para isso, discutem-se os resultados de um experimento psicolinguístico sobre a produção da concordância de número plural variável em PB por crianças em idade pré-escolar e escolar (Jakubów, 2018; Jakubów & Corrêa, 2019b, 2019a). Demonstra-se que os resultados sustentam a ideia de que a aquisição da linguagem necessariamente envolve contato linguístico intrafalante, gerando gramáticas híbridas (Aboh, 2015, 2019) e, consequentemente, outputs híbridos, os quais alimentam o banco de traços da população (Mufwene, 2001). Argumenta-se que a aquisição da linguagem é parte de uma dinâmica de evolução linguística e que processos de mudança - competição, seleção e eliminação - podem ser verificados ao longo do desenvolvimento da linguagem, configurando diferentes ecologias linguísticas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The term language contact is generally referred to in the literature on language change and historical linguistics to explain the emergence of new linguistic varieties. In this paper, the notion of language contact is extended to language acquisition based on variable input - a possible result of historical linguistic contact in Brazilian Portuguese (BP) -, considering the social factors that influence language variation and contact (Mufwene, 2001, 2008). I discuss the results of a psycholinguistic experiment carried out with preschoolers and 6th graders to investigate their variable production of plural number agreement in BP (Jakubów, 2018; Jakubów & Corrêa, 2019b, 2019a). I argue that the results support the idea that language acquisition involves intraspeaker language contact which gives rise to hybrid grammars (Aboh, 2015, 2019) and, consequently, hybrid outputs that feed the population feature pool (Mufwene, 2001). I point out that language acquisition is part of a dynamics of language evolution and that mechanisms of diachronic language change - competition, selection and elimination - can be observed during language acquisition, giving rise to different sorts of language ecologies across language development.
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP PUC-SP - LAEL, Rua Monte Alegre 984, 4B-02, São Paulo, SP 05014-001, Brasil, Tel.: +55 11 3670-8374 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: delta@pucsp.br