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Revista de Sociologia e Política, Volume: 29, Número: 78, Publicado: 2021
  • A incubação da extrema-direita: a rede de financiamento do PSL nas eleições de 2018 Artigos Originais

    Dias, Rodolfo Palazzo; Mayer, Rodrigo

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: O artigo analisa a rede de receitas das campanhas eleitorais do Partido Social Liberal (PSL) no ano de 2018. Considerando o destacado sucesso desse partido no processo eleitoral daquele ano, eleger como objeto de estudo as campanhas do partido que obteve o cargo majoritário do executivo federal se justifica. Materiais e métodos: Mobilizamos a Análise de Redes Sociais para analisar os dados de receitas fornecidos pelos candidatos e órgãos partidários vinculados ao PSL para o Tribunal Superior Eleitoral e, ao fazê-lo, mapeamos a complexa rede de relações financeiras estabelecidas entre os agentes mobilizados na campanha daquele ano. Tal método permite a identificação de atores centrais dentro da rede, além dos agrupamentos nela formados. Resultados: O resultado empírico da pesquisa identifica índices significativos de sucesso eleitoral em situações de menor volume financeiro, corroborando com a interpretação do papel de destaque que os aspectos ideológicos tiveram nas eleições de 2018; além de identificar o destacamento da campanha presidencial em relação aos órgãos partidários. Discussão: Foi possível problematizar as condições de sucesso eleitoral em uma conjuntura política tão excepcional, assim como visualizar características da extrema-direita nessa conjuntura.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: The article analyzes the income network of the Social Liberal Party (PSL) electoral campaigns in 2018. Considering the outstanding success of this party in that electoral process, selecting as an object of study the campaigns of the party that won the major position in the federal executive is justified. Materials and methods: We mobilized the Social Networks Analysis to analyze the data provided by candidates and party bodies linked to the PSL to the Superior Electoral Court and, in doing so, we map the complex network of relationships established among the agents mobilized in that year’s campaign. This method allows the identification of central actors within the network, and groups formed therein. Results: The empirical result of the research identifies significant rates of electoral success in situations of lower financial volume, corroborating the interpretation of the prominent role that ideological aspects played in the 2018 elections; in addition to identifying the detachment of the presidential campaign in relation to party bodies. Discussions: It was possible to problematize the conditions of electoral success in such an exceptional political situation, as well as to visualize characteristics of the far right in this situation.
  • Realineamiento electoral. Análisis de la transferencia de votos en escenarios transicionales en Colombia Artículos Originales

    Milanese, Juan Pablo; Corredor, Camilo Ernesto Serrano

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Introducción: Los debates en torno a los sistemas de partido en América Latina clasifican al caso colombiano como desinstitucionalizado. Aun cuando esta afirmación es indiscutiblemente acertada, suele pasar desapercibido el hecho de que existen issues que producen un efecto decantador del voto. Esto motiva, a su vez, un ordenamiento del electorado y comportamientos temporalmente consistentes, especialmente en las elecciones presidenciales. En lo que va de este siglo, el efecto se asocia al tipo de salida (militar/negociada) ofrecida para acabar con el conflicto armado interno. Desde este punto de vista, el presente trabajo pretende rastrear la manera en la que se configuran espacio-temporalmente los electorados, a favor y en contra del acuerdo de paz, en las regiones más afectadas por dicho conflicto; particularmente, en medio de la coyuntura transicional en la que se pasó de la Mesa de Conversaciones entre el gobierno y las Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia a las fases de refrendación e implementación del acuerdo derivado de la misma. Materiales y Métodos: Para lograrlo, se evalúa la transferencia de votos durante las segundas vueltas presidenciales de 2014 y 2018 y en el plebiscito de paz de 2016, en los 167 municipios priorizados por las (fallidas) Circunscripciones Transitorias Especiales de Paz. Partiendo de la consideración de la volatilidad e incertidumbre típicas de los contextos de war-to-peace transition, se hace uso del modelo de inferencia ecológica a nivel de mesa de votación (se analizaron los resultados en más de 7.500 mesas), dentro de las circunscripciones señaladas. Resultados: Dentro de este marco, se identifica efectivamente a la dicotomía salida negociada/salida militar del conflicto como el eje de decantación de preferencias que produjo electorados arraigados. Sin embargo, la evidencia empírica recolectada también sugiere que las elecciones de 2018 mostraron un aumento de su fluidez. Desde este punto de vista, se aprecia que la salida del conflicto armado efectivamente configura segmentos de electores consistentes, constituyéndose como un cuasi-clivaje. Sin embargo, aunque predominen los electorados de tipo arraigado, existe un relativo nivel de fluidez que se intensificó durante las elecciones presidenciales de 2018, ofreciendo señales de un proceso de realineamiento electoral. Discusión: Este resultado muestra que, a pesar de la desinstitucionalización del sistema de partidos colombiano, existen issues articuladores del voto que producen electorados relativamente estables. Sin embargo, la existencia de un escenario de transición política y de normalización de la agenda podría estar produciendo su reconfiguración.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: Debates about party systems in Latin America classify the Colombian case as deinstitutionalized. Even when this statement is undoubtable, the fact that there are issues that arrange the electorate goes usually unnoticed. Hence, this motivates temporarily consistent behaviours, especially in presidential elections. So far this century, the effect is associated with the kind of exit (military / negotiated) offered to end the internal armed conflict. From this point of view, this paper intends to trace the way in which the electorate is space-temporarily configured in favour and against the peace agreement in the regions where this conflict was stronger. Particularly, in the middle of a transitional process in which the dialogue tables between the government and the FARC-EP went to the endorsement and the implementation phases. Materials and methods: To achieve this, we evaluate the transfer of votes during the second presidential rounds of 2014 and 2018, and in the 2016 peace referendum. We analyse the results in the 167 municipalities prioritized by the (failed) Special Transitory Districts of Peace. Based on the consideration of uncertainty, typical of war-to-peace transition contexts, we use an ecological inference model at the polling station level (the results were analysed in more than 7500 voting tables) distributed in the sixteen special districts. Results: Within this framework, the negotiated exit/military exit dichotomy of the conflict is effectively identified as the main axis of electorate aggregation. In fact, it produces entrenched electorates. However, the empirical evidence also suggests that the 2018 elections showed an increasing fluency. From this point of view, the exit from the armed conflict effectively configures segments of consistent voters, producing a quasi-cleavage. However, although entrenched electorates predominate, there is a relative level of fluidity (growing since the 2018 elections) offering signs of an electoral realignment process. Discussion: This result shows that, despite the deinstitutionalization of the Colombian party system, there are issues that articulate the vote and produce relatively stable electorates. However, the existence of a political transition, and a process of agenda normalization, could be generating its reconfiguration.
  • Mecanismos entre decisão e implementação: a efetividade nos conselhos municipais de habitação Artigos Originais

    Rodrigues, Fernando Peres

    Resumo em Espanhol:

    RESUMO Introdução: Este artigo avalia, no âmbito da agenda da Efetividade das Instituições Participativas (IPs), se e como conselhos municipais de habitação afetam as políticas públicas. Materiais e Métodos: Para isso, primeiro se identificou os tipos de decisões produzidas por estes conselhos. Em seguida, verificou-se os efeitos sobre a política. Para esta parte da investigação foram analisados casos de decisões que visam incidir na política sobre a definição de critérios de um programa federal e a definição de diretrizes sobre operações urbanas com recursos municipais. No primeiro caso, fez-se uma análise das decisões de conselhos de diferentes municípios sobre critérios de seleção do programa Minha Casa, Minha Vida. No segundo caso, de decisões do conselho de habitação de São Paulo para a construção de moradia. Resultados: Identificou-se que as decisões incidem e produzem efeitos sobre a política pública. As análises explicitam de que modo os conselhos incidem na política, revelando mecanismos que afetam os efeitos de suas decisões. Os mecanismos são: discricionariedade induzida, eficiência burocrática e competência interinstitucional local. Discussão: A forma como estes mecanismos operam pode alterar o grau e a velocidade dos efeitos sobre a política pública, não só dos conselhos municipais de habitação, mas também de outras IPs.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: This article evaluates, within the framework of the Participatory Institutions (PIs) Effectiveness agenda, whether and how municipal housing councils affect public policies. First, it has identified the types of decisions produced by these councils. Then the effects on the policy were verified. Material and Methods: For this part of the investigation, decisions aimed at driving policies were analyzed. They are related to the definition of criteria of a federal program and the definition of guidelines on urban operations with municipal resources. In the first case, it was made an analysis of the decisions of councils of different municipalities on selection criteria of the program Minha Casa, Minha Vida. In the second case, it was analyzed decisions of the housing council of São Paulo for housing construction. Results: The finds shows that decisions affect and produce effects on public policy. Furthermore, it spells out how councils focus on policy, revealing mechanisms that affect the effects of their decisions. The mechanisms are induced discretion, bureaucratic efficiency and local interinstitutional competence. Discussion: How these mechanisms operate can change the degree and speed of effects on public policy, not only of municipal housing councils, but also of other PIs.
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