Acessibilidade / Reportar erro

Lexical development, speech language disorders and school performance: literature review

Abstract:

Lexical development is directly related to the ability to understand and produce various kinds of meanings. The mental lexicon is accessed to represent an object, an attribute or any other information. The word learning process and the association of words are necessary for the lexical development. The purpose of this study is to analyze and compile findings about the relationship between lexical development, speech disorders, phonological awareness, school performance and auditory processing through literature review. The scientific productions found in this review suggest the relevance of lexical development for the phonological acquisition and subsequent written language acquisition. Regarding phonology, they show the importance of appropriate lexical development for the effective phonological acquisition.

Keywords:
Speech; Language; Vocabulary; Language Development

Resumo:

O desenvolvimento lexical está diretamente relacionado com a capacidade de compreender e produzir vários tipos de significados. Quando se deseja representar um objeto, um atributo ou qualquer outro tipo de informação, o léxico mental é acessado. Para que este desenvolvimento seja adequado faz-se necessário o processo de aprendizagem de palavras e que ocorra a associação entre elas. Esse estudo tem como objetivo analisar e compilar achados acerca das relações entre desenvolvimento lexical, desvio fonológico, consciência fonológica, desempenho escolar e processamento auditivo por meio de revisão de literatura. As produções científicas encontradas apontam a relevância do desenvolvimento lexical para a aquisição fonológica e posteriormente para a aquisição da linguagem escrita. Quanto à fonologia, os artigos encontrados expõem a importância do adequado desenvolvimento lexical para que a aquisição fonológica se dê efetivamente.

Descritores:
Fonoaudiologia; Linguagem; Vocabulário; Desenvolvimento de Linguagem

Introduction

Lexical development is directly related to the ability to understand and produce various kinds of meanings. The mental lexicon is accessed to represent an object, an attribute or any other information11 Gândara JP, Befi-Lopes DM. Tendências da aquisição lexical em crianças em desenvolvimento normal e crianças com Alterações especificas no desenvolvimento da linguagem. Rev. soc. bras. fonoaudiol. [periódico na Internet]. 2010 [citado 2013 Out 25] ; 15 (2): 297-304. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-80342010000200024&lng=pt.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
. It increases over the years with the development of the learning process and use of words. The literature shows the importance of the lexical acquisition and development and synchronicity with the other language subsystems, especially the syntactic subsystem22 Athayde ML, Carvalho Q, Mota HB, Vocabulário expressivo de crianças com diferentes níveis de gravidade de desvio fonológico, Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2009 [citado 2013 Out 25]; 11(Suppl 2): 161-8. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462009000600005&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
33 Limongi SCO, Oliveira EF, Ienne LM, Andrade RV, Carvalho AMA. Utilização de substantivos e verbos por crianças com síndrome de Down em duas situações diferentes. CoDAS [periódico na Internet]. 2013 [citado 2013 Out 25]; 25(3):262-7. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-17822013000300012&lng=pt.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
.

During the lexical acquisition process, many semantic deviations may occur since the significant traces feature the different use of the words in different contexts. Thus, when the meaning of a particular word is not the same in the lexical inventory of the child as of the adult, generating lack of correspondence, it is defined that there is presence of semantic deviations. Such deviations can be classified as: overextension, subextension, antonymy, deviation by contiguity relations, and deviation by morphological and phonological proximity44 Hage SRV, Pereira MB. Desempenho de crianças com desenvolvimento típico de linguagem em prova de vocabulário expressivo, Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2006 Dec [cited 2013 Oct 25]; 8(4):419-28. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462006000400003&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
.

From the early stages of literacy, the lexical development directly influences writing, as to write any word it is necessary to search in the mental lexicon55 Santos, MTM, Befi-Lopes, DM, Vocabulário, consciência fonológica e nomeação rápida: contribuições para a ortografia e elaboração escrita, J. Soc. Bras. Fonoaudiol. [serial on the Internet]. 2012 [cited 2013 Oct 25]; 24(3):269-75. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2179-64912012000300013&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S2179-64912012000300013
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
.

To find this lexical representation, it is crucial both an orthographic as a phonological processing, as the two information are contained in the word representation55 Santos, MTM, Befi-Lopes, DM, Vocabulário, consciência fonológica e nomeação rápida: contribuições para a ortografia e elaboração escrita, J. Soc. Bras. Fonoaudiol. [serial on the Internet]. 2012 [cited 2013 Oct 25]; 24(3):269-75. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2179-64912012000300013&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S2179-64912012000300013
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
. Given these facts, it can be seen that both the vocabulary as the phonological development are important for the acquisition and development of the written language, since the phonological decoding enables the child to acquire word-specific spelling information55 Santos, MTM, Befi-Lopes, DM, Vocabulário, consciência fonológica e nomeação rápida: contribuições para a ortografia e elaboração escrita, J. Soc. Bras. Fonoaudiol. [serial on the Internet]. 2012 [cited 2013 Oct 25]; 24(3):269-75. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2179-64912012000300013&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S2179-64912012000300013
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
. Thus, writing becomes the link between the basic understanding between sounds and their spelling, establishing therefore the relationship between spoken and written language.

In this context, it is necessary to analyze the studies already conducted on the theme, aiming at a critical reflection and analysis of the contributions of the literature for planning actions of prevention of disorders and promotion of positive environments for the language development of the children. The purpose of this study is to analyze and compile findings about the relationship between lexical development, speech disorders, phonological awareness, school performance and auditory processing through literature review.

Methods

It is an integrative review of research works that address aspects concerning the prevalence of alterations of vocabulary as well as its acquisition and development. The following steps were taken for the study: elaboration of the guiding question, literature search, data collection, critical analysis of the included studies, discussion of results, review planning and writing.

This review was developed from December 2011 to May 2012, by seeking articles in the following databases: Scielo, Lilacs, Pubmed, Medline and CAPES Portal. So, scientific articles and literature reviews from 2006 to 2012 in Portuguese, English and Spanish were selected. The following descriptors were selected for the study: "vocabulary", "prevalence", "language development", "speech" and "language tests".

The search for descriptors occurred in two steps. At first, there was the search for articles that answer the following guiding question: "Which is the prevalence of vocabulary changes by the Brazilian and international population?". In a second step, it was performed a careful analysis of the summary of the articles found and the selection of those that met the inclusion criteria.

Thus, publications of at most six years, in Portuguese, English and Spanish, in which the sample was composed of male and female children were included. Articles that did not belong to the area of ​​Health, studies on subjects aged equal or older 12 years and that did not submit freely available complete texts were excluded.

The data analysis was performed in two steps and in a descriptive and analytical way. First, the location data, year, authorship, purpose, methodology, age groups, main results and conclusions of the article were identified. Then, a critical analysis of the articles and discussion on the main findings and advances showed by the studies was performed.

Literature Review

This review consists of nineteen22 Athayde ML, Carvalho Q, Mota HB, Vocabulário expressivo de crianças com diferentes níveis de gravidade de desvio fonológico, Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2009 [citado 2013 Out 25]; 11(Suppl 2): 161-8. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462009000600005&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
44 Hage SRV, Pereira MB. Desempenho de crianças com desenvolvimento típico de linguagem em prova de vocabulário expressivo, Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2006 Dec [cited 2013 Oct 25]; 8(4):419-28. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462006000400003&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
2121 Quintas VG, Mezzomo CL, Keske-Soares M, Dias RF. Vocabulário expressivo e processamento auditivo em crianças com aquisição de fala desviante. Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(3):263-8. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000300018&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
national articles. The design of each study was surveyed, and if not specified, the classification was made according to the theoretical framework on scientific methodology2222 Braga R, Melo M. Como fazer uma Revisão Baseada na Evidência. Rev Port Clin Geral [periódico na Internet] 2009 [citado 2013 Out 25] 25(6):660-6. Diponível em: http://www.rpmgf.pt/ojs/index.php?journal=rpmgf&page=article&op=view&path%5B%5D=10691&path%5B%5D=10427
http://www.rpmgf.pt/ojs/index.php?journa...
. For a better understanding of the thematic, the studies were separated by themes, which are presented below.

Figures 1-5 detail the methodological design, main findings related to the theme and prevalence of vocabulary changes, which are distributed among the vocabulary subthemes, vocabulary and phonology, vocabulary and school performance, vocabulary and phonological awareness and vocabulary and hearing processing. Figure 6 shows the prevalence of alterations of the studies of this review.

To study the children's vocabulary development it is necessary to understand the meaning of the words and the lexical acquiring process44 Hage SRV, Pereira MB. Desempenho de crianças com desenvolvimento típico de linguagem em prova de vocabulário expressivo, Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2006 Dec [cited 2013 Oct 25]; 8(4):419-28. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462006000400003&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
. The words can be categorized in three types according to their meanings. The first type are those that have a lexical meaning related to verbs, nouns and adjectives. The second type of words are those that have a verbal meaning, i.e., prepositions, adverbs, conjunctions and pronouns. The third type are the words that have a figurative meaning, which goes beyond the literal meaning, involving metalinguistic skills44 Hage SRV, Pereira MB. Desempenho de crianças com desenvolvimento típico de linguagem em prova de vocabulário expressivo, Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2006 Dec [cited 2013 Oct 25]; 8(4):419-28. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462006000400003&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
.

Figure 1:
Summary of the research works related to lexical development.

In the vocabulary subtheme it was verified that three of the articles found44 Hage SRV, Pereira MB. Desempenho de crianças com desenvolvimento típico de linguagem em prova de vocabulário expressivo, Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2006 Dec [cited 2013 Oct 25]; 8(4):419-28. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462006000400003&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
66 Befi-Lopes DM, Pereira ACS, Bento ACP. Representação fonológica em crianças com Distúrbio Específico de Linguagem (DEL). Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22 (3): 305-10. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000300025&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
77 Scherer S, Souza APR. Types e Tokens na aquisição típica de linguagem por sujeitos de 18 a 32 meses falantes do português brasileiro. Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2011[cited 2013 Oct 25] ; 13 (5): 838-46. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462011000500008&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
studied the acquisition of words that have a lexical meaning, being that two44 Hage SRV, Pereira MB. Desempenho de crianças com desenvolvimento típico de linguagem em prova de vocabulário expressivo, Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2006 Dec [cited 2013 Oct 25]; 8(4):419-28. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462006000400003&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
88 Befi-Lopes DM, Silva CPF, Bento ACP. Representação semântica e nomeação em crianças com distúrbio específico de linguagem. Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(2):113-8. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000200008&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
evaluated the ability of nominal evocation according to certain figures, and one77 Scherer S, Souza APR. Types e Tokens na aquisição típica de linguagem por sujeitos de 18 a 32 meses falantes do português brasileiro. Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2011[cited 2013 Oct 25] ; 13 (5): 838-46. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462011000500008&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
studied the most frequent verb types used by the age group studied. Only one of studies88 Befi-Lopes DM, Silva CPF, Bento ACP. Representação semântica e nomeação em crianças com distúrbio específico de linguagem. Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(2):113-8. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000200008&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
correlate the presence of Specific Language Impairment (SLI) with the performance in naming tests, being that children with this diagnosis showed better performance in the naming test as in the drawing definition tests. Regarding the study of the typology of the most used verbs, the analyzed variables were age and gender77 Scherer S, Souza APR. Types e Tokens na aquisição típica de linguagem por sujeitos de 18 a 32 meses falantes do português brasileiro. Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2011[cited 2013 Oct 25] ; 13 (5): 838-46. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462011000500008&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
. The variable age related to the lexical development of children with SLI should be studied with caution, since the language skills of children with specific language impairments evolve more slowly so that the investigation measure should consider the language development of the individual99 Befi Lopes DM, Nuñes CO, Cáceres AM. Correlação entre vocabulário expressivo e extensão média do enunciado em crianças com alteração específica de linguagem. Rev CEFAC [serial on the Internet]. 2013 [cited 2013 Oct 25]; 15(1):51-7. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rcefac/2012nahead/92-11.pdf
http://www.scielo.br/pdf/rcefac/2012nahe...
. It is worth noting that the assumption that the effects of the age may vary according to the interactions between the interference source, nature of the target, and the perceived task characteristics, i.e., the literature draws attention to the possible effects of the perceived task characteristics on the response and semantic access in children2323 Jerger S, Damian MF, Mills C, Bartlett J, Tye-Murray N, Abdi, H. Effect of perceptual load on semantic access by speech in children. J Speech Lang Hear Res. 2013 56(2):388- 400..

It is worth mentioning the studies1010 Befi-Lopes DM, Gândara JP, Felisbino FS, Categorização semântica e aquisição lexical: Desempenho de crianças com alteração do desenvolvimento da linguagem. Rev CEFAC; 2006;8(2):155-61. 1111 Befi-Lopes DM, Nuñes CO, Cáceres AM, Correlação entre vocabulário expressivo e extensão média do enunciado em crianças com alteração específica de linguagem. Rev CEFAC [serial on the Internet]. 2013 [cited 2013 Oct 25]; 15(1):51-7. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462013000100006&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
that have as subject the acquisition of the expressive and receptive vocabulary, especially in the comparison between the expressive and receptive modalities of vocabulary acquisition. It must be highlighted that the literature points to higher performance in receptive vocabulary tests99 Befi Lopes DM, Nuñes CO, Cáceres AM. Correlação entre vocabulário expressivo e extensão média do enunciado em crianças com alteração específica de linguagem. Rev CEFAC [serial on the Internet]. 2013 [cited 2013 Oct 25]; 15(1):51-7. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rcefac/2012nahead/92-11.pdf
http://www.scielo.br/pdf/rcefac/2012nahe...
.

The international literature has stated the importance of the study on lexical development taking into consideration the performance in expressive and receptive vocabulary tasks2424 Henrichs J, Rescorla L, Donkersloot C, Schenk JJ, Raat H, Jaddoe VWV. Early vocabulary delay and behavioral/emotional problems in early childhood: the generation R study. J Speech Lang Hear Res. 2013;56(2):553-66..

The data analysis found that a study1212 Ferreira AT, Lamônica DAC. Comparação do léxico de crianças com Síndrome de Down e com desenvolvimento típico de mesma idade mental. Rev CEFAC [serial on the Internet]. 2012 [cited 2013 Oct 25]; 14(5):786-91. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000500003&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
correlates the vocabulary acquisition of children with Down syndrome with children without alterations and that present similar cognitive development. The study suggested that the lexical performance, both expressive as receptive, of subjects with Down syndrome is lower than of children with proper development, even when they are paired according to mental age.

It is noteworthy that no articles describing the influence of the family environment and the importance of social relationships on the lexical acquisition and development were found, as well as the impacts on the child population, however, there are studies showing the importance of the parental communicative style and profile for the overall language development2525 Zammit M, Schafer G. Maternal label and gesture use affects acquisition of specific object names J. Child Lang. [periódico na Internet]. 2011 [citado 2013 Out 25]; 38(1):201-21. Disponível em: http://centaur.reading.ac.uk/5735/3/zammit.schafer.2010.Maternal.label.and.gesture.pdf
http://centaur.reading.ac.uk/5735/3/zamm...
2626 Ahonen T, Aroa T, Marja-Leena L, Sira M, Asko T. Developmental trajectories of early communication skills. J Speech Lang Hear Res. 2012 55(4):1083 - 96..

Figure 2:
Summary of the research works correlating lexical with phonological developments

In the vocabulary and phonology subtheme, seven articles22 Athayde ML, Carvalho Q, Mota HB, Vocabulário expressivo de crianças com diferentes níveis de gravidade de desvio fonológico, Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2009 [citado 2013 Out 25]; 11(Suppl 2): 161-8. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462009000600005&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
66 Befi-Lopes DM, Pereira ACS, Bento ACP. Representação fonológica em crianças com Distúrbio Específico de Linguagem (DEL). Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22 (3): 305-10. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000300025&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
1313 Athayde ML, Mota HB, Mezzomo CL. Vocabulário expressivo de crianças com desenvolvimento fonológico normal e desviante . Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(2):145-50. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000200013&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
1717 Rossi-Barbosa LAR, Caldeira AP, Honorato-Marques R, Silva RF. Prevalência de transtornos fonológicos em crianças do primeiro ano do ensino fundamental. Rev. soc. bras. fonoaudiol. [serial on the Internet]. 2011 [cited 2013 Oct 25]; 16(3):330-6. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-80342011000300015&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
were found and four of them66 Befi-Lopes DM, Pereira ACS, Bento ACP. Representação fonológica em crianças com Distúrbio Específico de Linguagem (DEL). Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22 (3): 305-10. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000300025&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
1313 Athayde ML, Mota HB, Mezzomo CL. Vocabulário expressivo de crianças com desenvolvimento fonológico normal e desviante . Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(2):145-50. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000200013&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
1515 Brancalioni AR, Marini C, Cavalheiro LG, Keske-Soares M. Desempenho em prova de vocabulário de crianças com desvio fonológico e com desenvolvimento fonológico normal. Rev CEFAC [serial on the Internet]. 2011 June [cited 2013 Oct 25]; 13(3):428-36. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462011000300005&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
1616 Costa RCC, Ávila CRB, Competência lexical e metafonológica em pré-escolares com transtorno fonológico. Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(3):189-94. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000300006&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
compared the performance of children with typical language development with children with speech and language disorders. The literature reminds the interaction between phonology and vocabulary, early acquisition of these subsystems and the importance of the skills acquired for the later stages of language development2727 Limissuri RCA, Befi-Lopes BM. Fonologia e vocabulário na percepção de educadoras sobre comunicação de pré-escolares R. bras. Est. pedag. 2009;90(225):433-48. 2828 Kaminski TI, Mota HB, Cielo CA. Vocabulário expressivo e consciência fonológica: correlações destas variáveis em crianças com desvio fonológico. Rev. soc. bras. fonoaudiol. [periódico na Internet]. 2011 [citado 2013 Out 25]; 16(2):174-81. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-80342011000200011&lng=pt.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
.

It is noteworthy that six articles22 Athayde ML, Carvalho Q, Mota HB, Vocabulário expressivo de crianças com diferentes níveis de gravidade de desvio fonológico, Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2009 [citado 2013 Out 25]; 11(Suppl 2): 161-8. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462009000600005&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
66 Befi-Lopes DM, Pereira ACS, Bento ACP. Representação fonológica em crianças com Distúrbio Específico de Linguagem (DEL). Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22 (3): 305-10. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000300025&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
1313 Athayde ML, Mota HB, Mezzomo CL. Vocabulário expressivo de crianças com desenvolvimento fonológico normal e desviante . Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(2):145-50. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000200013&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
1616 Costa RCC, Ávila CRB, Competência lexical e metafonológica em pré-escolares com transtorno fonológico. Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(3):189-94. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000300006&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
that used the Test of Children's Language-ABFW presented case-control type studies. By correlating the performance between the control group (CG) and the study group (SG), it was possible to note that in some research works66 Befi-Lopes DM, Pereira ACS, Bento ACP. Representação fonológica em crianças com Distúrbio Específico de Linguagem (DEL). Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22 (3): 305-10. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000300025&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
1313 Athayde ML, Mota HB, Mezzomo CL. Vocabulário expressivo de crianças com desenvolvimento fonológico normal e desviante . Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(2):145-50. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000200013&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
1515 Brancalioni AR, Marini C, Cavalheiro LG, Keske-Soares M. Desempenho em prova de vocabulário de crianças com desvio fonológico e com desenvolvimento fonológico normal. Rev CEFAC [serial on the Internet]. 2011 June [cited 2013 Oct 25]; 13(3):428-36. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462011000300005&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
1616 Costa RCC, Ávila CRB, Competência lexical e metafonológica em pré-escolares com transtorno fonológico. Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(3):189-94. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000300006&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
, children with language delay or speech and language disorders showed poorer performance than other children in all tests performed.

In two studies that evaluated the expressive vocabulary1313 Athayde ML, Mota HB, Mezzomo CL. Vocabulário expressivo de crianças com desenvolvimento fonológico normal e desviante . Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(2):145-50. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000200013&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
1515 Brancalioni AR, Marini C, Cavalheiro LG, Keske-Soares M. Desempenho em prova de vocabulário de crianças com desvio fonológico e com desenvolvimento fonológico normal. Rev CEFAC [serial on the Internet]. 2011 June [cited 2013 Oct 25]; 13(3):428-36. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462011000300005&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
through the Test of Children's Language-ABFW, the lexical field (shapes and colors) showed differences between the results. In one of these studies1313 Athayde ML, Mota HB, Mezzomo CL. Vocabulário expressivo de crianças com desenvolvimento fonológico normal e desviante . Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(2):145-50. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000200013&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
, differences with statistical significance between the study and control groups were found and, in the other1515 Brancalioni AR, Marini C, Cavalheiro LG, Keske-Soares M. Desempenho em prova de vocabulário de crianças com desvio fonológico e com desenvolvimento fonológico normal. Rev CEFAC [serial on the Internet]. 2011 June [cited 2013 Oct 25]; 13(3):428-36. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462011000300005&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
these differences were not reported by the authors.

Two articles evaluated the vocabulary according to the degree of speech disorder22 Athayde ML, Carvalho Q, Mota HB, Vocabulário expressivo de crianças com diferentes níveis de gravidade de desvio fonológico, Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2009 [citado 2013 Out 25]; 11(Suppl 2): 161-8. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462009000600005&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
1414 Mota HB, Kaminski TI, Nepomuceno MRF, Athayde ML. Alterações no vocabulário expressivo de crianças com desvio fonológico. Rev. soc. bras. fonoaudiol. [serial on the Internet]. 2009 [cited 2013 Oct 25]; 14(1):41-7. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-80342009000100009&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
. Only in one of them22 Athayde ML, Carvalho Q, Mota HB, Vocabulário expressivo de crianças com diferentes níveis de gravidade de desvio fonológico, Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2009 [citado 2013 Out 25]; 11(Suppl 2): 161-8. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462009000600005&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
the children who presented mild speech disorder had higher performance than that of children with other degrees of speech disorder.

Noteworthy is a Japanese study that showed interdependence between speech production and lexical development as, according to the author, the child's ability to produce a particular phonological structure depends on the frequency and amount of exposure to this estructure2929 Ota M. Lexical frequency effects on phonological development: The case of word production in Japanese. In: Vihman M, Keren-Portnoy T, editors. The emergence of phonology: Whole word approaches, cross-linguistic evidence. Cambridge: Cambridge University Press, 2013; p. 415-38..

Only one of the articles1717 Rossi-Barbosa LAR, Caldeira AP, Honorato-Marques R, Silva RF. Prevalência de transtornos fonológicos em crianças do primeiro ano do ensino fundamental. Rev. soc. bras. fonoaudiol. [serial on the Internet]. 2011 [cited 2013 Oct 25]; 16(3):330-6. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-80342011000300015&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
included the tracking test of articulation disorders.

Figure 3:
Summary of the research works correlating lexical development with school performance

In the lexicon and school performance subtheme, three articles55 Santos, MTM, Befi-Lopes, DM, Vocabulário, consciência fonológica e nomeação rápida: contribuições para a ortografia e elaboração escrita, J. Soc. Bras. Fonoaudiol. [serial on the Internet]. 2012 [cited 2013 Oct 25]; 24(3):269-75. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2179-64912012000300013&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S2179-64912012000300013
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
1818 Araújo MVM, Marteleto MRF, Schoen-Ferreira TH. Avaliação do vocabulário receptivo de crianças pré-escolares. Estud. psicol. [serial on the Internet]. 2013 [cited 2013 Oct 25]; 27(2):169-76. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2010000200004&lng=en&tlng=pt. 10.1590/S0103-166X2010000200004 .
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
1919 Bento ACP, Befi-Lopes DM. Organização e narração de histórias por escolares em desenvolvimento típico de linguagem. Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 Dec [cited 2013 Oct 25] ; 22(4): 503-8. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000400024&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
that analyzed the performance in vocabulary tests of children of different stages of early childhood education were found. It was observed that most of the children aged five, six and seven years showed poorer performance than the expected average for the age. It was also observed that children who attended the first stage of early childhood education had a better performance than the children of the third stage1818 Araújo MVM, Marteleto MRF, Schoen-Ferreira TH. Avaliação do vocabulário receptivo de crianças pré-escolares. Estud. psicol. [serial on the Internet]. 2013 [cited 2013 Oct 25]; 27(2):169-76. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2010000200004&lng=en&tlng=pt. 10.1590/S0103-166X2010000200004 .
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
. In one of the studies1919 Bento ACP, Befi-Lopes DM. Organização e narração de histórias por escolares em desenvolvimento típico de linguagem. Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 Dec [cited 2013 Oct 25] ; 22(4): 503-8. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000400024&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
, it was found a decrease of the descriptive speech in the relevant test according to the increase of the age of the subjects of the study.

The literature shows that the lexical development directly influences the acquisition of writing, i.e., to write any word, from the low frequency ones to the writing of pseudowords, it is necessary to access a previous lexical55 Santos, MTM, Befi-Lopes, DM, Vocabulário, consciência fonológica e nomeação rápida: contribuições para a ortografia e elaboração escrita, J. Soc. Bras. Fonoaudiol. [serial on the Internet]. 2012 [cited 2013 Oct 25]; 24(3):269-75. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2179-64912012000300013&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S2179-64912012000300013
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
. There are also indications on the importance of lexical development for the child's development in all curricular areas, as it supports instruction understanding and solving of problems3030 Morales FM. Eficacia de un programa de entrenamiento en el vocabulario en niños Revista de Investigación en Logopedia [periódico na Internet] 2013. [citado 2013 Out 25]; 3(1):1-17.Disponível em: http://revistalogopedia.uclm.es/ojs/index.php/revista/article/view/81
http://revistalogopedia.uclm.es/ojs/inde...
.

Figure 4:
Summary of the research works correlating lexical development with phonological awareness

In the vocabulary and phonological awareness subtheme, only one study2020 Kaminski TI, Mota HB, CieloCA; Consciência Fonológica e vocabulário expressivo em crianças com aquisição típica da linguagem e com desvio fonológico. Rev CEFAC [periódico na Internet]. 2011 [citado 2013 Out 25]; 13(5):813-30. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462011000500005&lng=pt.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
comparing the performance of the children of the control group children with the ones of the study group, found that children who had speech disorders had poorer performance than those with typical language acquisition. No statistically significant differences were found at the age of six years. It was also observed that only five years old subjects, of both groups, had difficulties in the tests of phonological awareness.

Before the data found there is a need for further research on the contribution of phonological development for the expansion of the lexicon besides the importance of the use of variables such as age and literacy.

Figure 5:
Summary of studies correlating lexical development with auditory processing

Oral language difficulties, especially those related to vocabulary and phonology, may be related to auditory processing disorders, since hearing is the most important sense for the language acquisition2121 Quintas VG, Mezzomo CL, Keske-Soares M, Dias RF. Vocabulário expressivo e processamento auditivo em crianças com aquisição de fala desviante. Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(3):263-8. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000300018&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
.

Taking these facts into account, when analyzing the vocabulary and auditory processing subtheme, a study2121 Quintas VG, Mezzomo CL, Keske-Soares M, Dias RF. Vocabulário expressivo e processamento auditivo em crianças com aquisição de fala desviante. Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(3):263-8. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000300018&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
correlating the performance of the subjects of the study in the expressive vocabulary test with the results of the auditory processing tests found a positive correlation between them, i.e., the better the performance in the auditory processing test the better the performance in the vocabulary test.

Figure 6:
Chronology of studies according to the most discussed topics in each year

According to the alterations addressed in the articles of this study, two of them1414 Mota HB, Kaminski TI, Nepomuceno MRF, Athayde ML. Alterações no vocabulário expressivo de crianças com desvio fonológico. Rev. soc. bras. fonoaudiol. [serial on the Internet]. 2009 [cited 2013 Oct 25]; 14(1):41-7. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-80342009000100009&lng=en
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
1515 Brancalioni AR, Marini C, Cavalheiro LG, Keske-Soares M. Desempenho em prova de vocabulário de crianças com desvio fonológico e com desenvolvimento fonológico normal. Rev CEFAC [serial on the Internet]. 2011 June [cited 2013 Oct 25]; 13(3):428-36. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462011000300005&lng=en.
http://www.scielo.br/scielo.php?script=s...
reported the occurrence of No Designations of words, being that the most found process was the substitution by co-hyponym. One of the studies1010 Befi-Lopes DM, Gândara JP, Felisbino FS, Categorização semântica e aquisição lexical: Desempenho de crianças com alteração do desenvolvimento da linguagem. Rev CEFAC; 2006;8(2):155-61. verified 67% of positive correlation between expressive and receptive vocabulary of the subjects of the sample.

There is a timeline with the issues most addressed by the studies in the past five years. The themes varied over the years but there is a greater number of articles addressing the lexical development related to the speech development and a smaller number of studies that shows the correlation between lexical development and auditory processing. The importance of studies that discuss the influences of the lexical development in the school performance is also highlighted.

Conclusion

The scientific productions of the review show the relevance of the lexical development for the phonological acquisition and subsequently to the acquisition of written language. Regarding phonology, the articles that were found show the importance of the appropriate lexical development for the effective phonological acquisition.

This literature review showed the importance of the scientific research on the relationship between the analyzed topics and the school performance, since there are few studies that relate them and, according to the findings, there are positive interrelationships that contribute to the school performance of the children.

Referências

  • 1
    Gândara JP, Befi-Lopes DM. Tendências da aquisição lexical em crianças em desenvolvimento normal e crianças com Alterações especificas no desenvolvimento da linguagem. Rev. soc. bras. fonoaudiol. [periódico na Internet]. 2010 [citado 2013 Out 25] ; 15 (2): 297-304. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-80342010000200024&lng=pt.
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-80342010000200024&lng=pt
  • 2
    Athayde ML, Carvalho Q, Mota HB, Vocabulário expressivo de crianças com diferentes níveis de gravidade de desvio fonológico, Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2009 [citado 2013 Out 25]; 11(Suppl 2): 161-8. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462009000600005&lng=en
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462009000600005&lng=en
  • 3
    Limongi SCO, Oliveira EF, Ienne LM, Andrade RV, Carvalho AMA. Utilização de substantivos e verbos por crianças com síndrome de Down em duas situações diferentes. CoDAS [periódico na Internet]. 2013 [citado 2013 Out 25]; 25(3):262-7. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-17822013000300012&lng=pt.
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-17822013000300012&lng=pt
  • 4
    Hage SRV, Pereira MB. Desempenho de crianças com desenvolvimento típico de linguagem em prova de vocabulário expressivo, Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2006 Dec [cited 2013 Oct 25]; 8(4):419-28. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462006000400003&lng=en
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462006000400003&lng=en
  • 5
    Santos, MTM, Befi-Lopes, DM, Vocabulário, consciência fonológica e nomeação rápida: contribuições para a ortografia e elaboração escrita, J. Soc. Bras. Fonoaudiol. [serial on the Internet]. 2012 [cited 2013 Oct 25]; 24(3):269-75. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2179-64912012000300013&lng=en. http://dx.doi.org/10.1590/S2179-64912012000300013
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2179-64912012000300013&lng=en» http://dx.doi.org/10.1590/S2179-64912012000300013
  • 6
    Befi-Lopes DM, Pereira ACS, Bento ACP. Representação fonológica em crianças com Distúrbio Específico de Linguagem (DEL). Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22 (3): 305-10. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000300025&lng=en
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000300025&lng=en
  • 7
    Scherer S, Souza APR. Types e Tokens na aquisição típica de linguagem por sujeitos de 18 a 32 meses falantes do português brasileiro. Rev. CEFAC [serial on the Internet]. 2011[cited 2013 Oct 25] ; 13 (5): 838-46. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462011000500008&lng=en
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462011000500008&lng=en
  • 8
    Befi-Lopes DM, Silva CPF, Bento ACP. Representação semântica e nomeação em crianças com distúrbio específico de linguagem. Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(2):113-8. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000200008&lng=en.
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000200008&lng=en
  • 9
    Befi Lopes DM, Nuñes CO, Cáceres AM. Correlação entre vocabulário expressivo e extensão média do enunciado em crianças com alteração específica de linguagem. Rev CEFAC [serial on the Internet]. 2013 [cited 2013 Oct 25]; 15(1):51-7. Available from: http://www.scielo.br/pdf/rcefac/2012nahead/92-11.pdf
    » http://www.scielo.br/pdf/rcefac/2012nahead/92-11.pdf
  • 10
    Befi-Lopes DM, Gândara JP, Felisbino FS, Categorização semântica e aquisição lexical: Desempenho de crianças com alteração do desenvolvimento da linguagem. Rev CEFAC; 2006;8(2):155-61.
  • 11
    Befi-Lopes DM, Nuñes CO, Cáceres AM, Correlação entre vocabulário expressivo e extensão média do enunciado em crianças com alteração específica de linguagem. Rev CEFAC [serial on the Internet]. 2013 [cited 2013 Oct 25]; 15(1):51-7. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462013000100006&lng=en.
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462013000100006&lng=en
  • 12
    Ferreira AT, Lamônica DAC. Comparação do léxico de crianças com Síndrome de Down e com desenvolvimento típico de mesma idade mental. Rev CEFAC [serial on the Internet]. 2012 [cited 2013 Oct 25]; 14(5):786-91. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000500003&lng=en.
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000500003&lng=en
  • 13
    Athayde ML, Mota HB, Mezzomo CL. Vocabulário expressivo de crianças com desenvolvimento fonológico normal e desviante . Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(2):145-50. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000200013&lng=en.
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000200013&lng=en
  • 14
    Mota HB, Kaminski TI, Nepomuceno MRF, Athayde ML. Alterações no vocabulário expressivo de crianças com desvio fonológico. Rev. soc. bras. fonoaudiol. [serial on the Internet]. 2009 [cited 2013 Oct 25]; 14(1):41-7. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-80342009000100009&lng=en
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-80342009000100009&lng=en
  • 15
    Brancalioni AR, Marini C, Cavalheiro LG, Keske-Soares M. Desempenho em prova de vocabulário de crianças com desvio fonológico e com desenvolvimento fonológico normal. Rev CEFAC [serial on the Internet]. 2011 June [cited 2013 Oct 25]; 13(3):428-36. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462011000300005&lng=en.
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462011000300005&lng=en
  • 16
    Costa RCC, Ávila CRB, Competência lexical e metafonológica em pré-escolares com transtorno fonológico. Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(3):189-94. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000300006&lng=en.
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000300006&lng=en
  • 17
    Rossi-Barbosa LAR, Caldeira AP, Honorato-Marques R, Silva RF. Prevalência de transtornos fonológicos em crianças do primeiro ano do ensino fundamental. Rev. soc. bras. fonoaudiol. [serial on the Internet]. 2011 [cited 2013 Oct 25]; 16(3):330-6. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-80342011000300015&lng=en.
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-80342011000300015&lng=en
  • 18
    Araújo MVM, Marteleto MRF, Schoen-Ferreira TH. Avaliação do vocabulário receptivo de crianças pré-escolares. Estud. psicol. [serial on the Internet]. 2013 [cited 2013 Oct 25]; 27(2):169-76. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2010000200004&lng=en&tlng=pt. 10.1590/S0103-166X2010000200004 .
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2010000200004&lng=en&tlng=pt. 10.1590/S0103-166X2010000200004
  • 19
    Bento ACP, Befi-Lopes DM. Organização e narração de histórias por escolares em desenvolvimento típico de linguagem. Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 Dec [cited 2013 Oct 25] ; 22(4): 503-8. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000400024&lng=en.
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000400024&lng=en
  • 20
    Kaminski TI, Mota HB, CieloCA; Consciência Fonológica e vocabulário expressivo em crianças com aquisição típica da linguagem e com desvio fonológico. Rev CEFAC [periódico na Internet]. 2011 [citado 2013 Out 25]; 13(5):813-30. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462011000500005&lng=pt.
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462011000500005&lng=pt
  • 21
    Quintas VG, Mezzomo CL, Keske-Soares M, Dias RF. Vocabulário expressivo e processamento auditivo em crianças com aquisição de fala desviante. Pró-Fono R. Atual. Cient. [serial on the Internet]. 2010 [cited 2013 Oct 25]; 22(3):263-8. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000300018&lng=en.
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-56872010000300018&lng=en
  • 22
    Braga R, Melo M. Como fazer uma Revisão Baseada na Evidência. Rev Port Clin Geral [periódico na Internet] 2009 [citado 2013 Out 25] 25(6):660-6. Diponível em: http://www.rpmgf.pt/ojs/index.php?journal=rpmgf&page=article&op=view&path%5B%5D=10691&path%5B%5D=10427
    » http://www.rpmgf.pt/ojs/index.php?journal=rpmgf&page=article&op=view&path%5B%5D=10691&path%5B%5D=10427
  • 23
    Jerger S, Damian MF, Mills C, Bartlett J, Tye-Murray N, Abdi, H. Effect of perceptual load on semantic access by speech in children. J Speech Lang Hear Res. 2013 56(2):388- 400.
  • 24
    Henrichs J, Rescorla L, Donkersloot C, Schenk JJ, Raat H, Jaddoe VWV. Early vocabulary delay and behavioral/emotional problems in early childhood: the generation R study. J Speech Lang Hear Res. 2013;56(2):553-66.
  • 25
    Zammit M, Schafer G. Maternal label and gesture use affects acquisition of specific object names J. Child Lang. [periódico na Internet]. 2011 [citado 2013 Out 25]; 38(1):201-21. Disponível em: http://centaur.reading.ac.uk/5735/3/zammit.schafer.2010.Maternal.label.and.gesture.pdf
    » http://centaur.reading.ac.uk/5735/3/zammit.schafer.2010.Maternal.label.and.gesture.pdf
  • 26
    Ahonen T, Aroa T, Marja-Leena L, Sira M, Asko T. Developmental trajectories of early communication skills. J Speech Lang Hear Res. 2012 55(4):1083 - 96.
  • 27
    Limissuri RCA, Befi-Lopes BM. Fonologia e vocabulário na percepção de educadoras sobre comunicação de pré-escolares R. bras. Est. pedag. 2009;90(225):433-48.
  • 28
    Kaminski TI, Mota HB, Cielo CA. Vocabulário expressivo e consciência fonológica: correlações destas variáveis em crianças com desvio fonológico. Rev. soc. bras. fonoaudiol. [periódico na Internet]. 2011 [citado 2013 Out 25]; 16(2):174-81. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-80342011000200011&lng=pt.
    » http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-80342011000200011&lng=pt
  • 29
    Ota M. Lexical frequency effects on phonological development: The case of word production in Japanese. In: Vihman M, Keren-Portnoy T, editors. The emergence of phonology: Whole word approaches, cross-linguistic evidence. Cambridge: Cambridge University Press, 2013; p. 415-38.
  • 30
    Morales FM. Eficacia de un programa de entrenamiento en el vocabulario en niños Revista de Investigación en Logopedia [periódico na Internet] 2013. [citado 2013 Out 25]; 3(1):1-17.Disponível em: http://revistalogopedia.uclm.es/ojs/index.php/revista/article/view/81
    » http://revistalogopedia.uclm.es/ojs/index.php/revista/article/view/81
  • Source of support: Institutional Program of Scientific Initiation Scholarship PIBIC CNPq - UFMG

Publication Dates

  • Publication in this collection
    Oct 2015

History

  • Received
    07 Nov 2013
  • Accepted
    16 June 2014
ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial Rua Uruguaiana, 516, Cep 13026-001 Campinas SP Brasil, Tel.: +55 19 3254-0342 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revistacefac@cefac.br