Acessibilidade / Reportar erro

Epistemic Relations and Joint Knowledge Construction in the Classroom Talk-in-interaction

ABSTRACT:

This work aims to revisit key aspects in the literature that investigates classroom talk-in-interaction, updating them to the recent discussion that investigates epistemic relations in the interactional field. We depart from Garcez’s (2006GARCEZ, P. M. A organização da fala-em-interação na sala de aula: controle social, reprodução de conhecimento, construção conjunta de conhecimento. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 1, n. 4, p. 66-80, 2006., 2012GARCEZ, P. M. A fala-em-interação de sala de aula: controle social, reprodução, construção conjunta. In: GUEDES, P. C. (org.). Educação linguística e cidadania. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2012. p. 87-121.) analysis of classroom talk-in-interaction to verify to what extent the current investigation of epistemic issues brings up new perspectives for these studies. The discussion also draws on reflections from the analysis of how questions emerge in the interaction of researchers at a technology laboratory ( FRANK, 2015FRANK, I. Produção conjunta de conhecimento em um laboratório de tecnologia: perguntas como recursos para o enfrentamento de problemas emergentes. 2015. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.). We conclude that paying attention to participants’ orientation to territories of knowledge in the interactional field brings into focus relevant issues to the discussion of knowledge asymmetries in the classroom and raises interest in searching for descriptions of non- traditional epistemic organizations in the classroom.

KEYWORDS:
classroom talk-in-interaction; episteme; interaction; knowledge construction

Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: rblasecretaria@gmail.com