Acessibilidade / Reportar erro

O ensino de línguas no Brasil de 1978: e agora?

Resumo

The year of 1978 saw the staging of the first academic event devoted to communicative language teaching in Brazil. The author traces his personal protagonism in communicative movement that is launched on that date. The article, then attempts to outline the still very recent history of the communicative ideas for language teaching in the country, reestablishing its foundations, potential and main obstacles for not deepening its roots and blossoming in the country's language teaching and applied research scenes.


O ensino de línguas no Brasil de 1978. E agora?

José Carlos Paes de Almeida Filho

Unicamp

ABSTRACT

The year of 1978 saw the staging of the first academic event devoted to communicative language teaching in Brazil. The author traces his personal protagonism in communicative movement that is launched on that date. The article, then attempts to outline the still very recent history of the communicative ideas for language teaching in the country, reestablishing its foundations, potential and main obstacles for not deepening its roots and blossoming in the country's language teaching and applied research scenes.

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

  • ALMEIDA FILHO, J. C. P. Specifying the Notional-Functional Component for English in a Brazüian First-year University Course 1977. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Manchester, Inglaterra.
  • _____ Dimensões Comunicativas no Ensino de Língua Campinas: Pontes Editores. 1993.
  • _____ (Org.). Parâmetros Atuais no Ensino de Português Língua Estrangeira Campinas: Pontes Editores. 1997.
  • _____. (Org.). O Professor de Língua Estrangeira em Formação Campinas: Pontes Editores. 1999.
  • BARÇANTE ALVARENGA, M. Configuração de competências de um professor de língua estrangeira (inglês): implicações para a formação em serviço. 1999. Tese (Doutorado em Lingüística Aplicada), Instituto de Estudos da Linguagem, UNICAMP, Campinas.
  • BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curnculares Nacionais Língua Estrangeira/Terceiro e Quarto ciclos da escola fundamental, 1998.
  • KUHN, S. The Structure of Scientific Revolutions London: Falmers Press, 1970.
  • MARKOVA, E. Paradigms, Thought and Language London: John Wiley & Sons, 1982.
  • NEWMARK, P. On the necessity and sufficiency of grammar in language learning. TESOL Quarterly, v. 14, n. 2,1966.
  • LEECH, G.; SVARTVIK, J. A Communicative Grammar of English London: Longman. 1975.
  • WIDDOWSON, H. D. Teaching Language as Communication Oxford: OUP, 1978.
  • _____ O Ensino de Línguas para a Comunicação Tradução de José Carlos Paes de Almeida Filho. Campinas: Pontes Editores. 1991. Título original: The Teaching of Language as Communication
  • _____ Explorations in Applied Linguistics Oxford: OUP. 1979.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    12 Jun 2013
  • Data do Fascículo
    2001
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: rblasecretaria@gmail.com