Acessibilidade / Reportar erro

The Practice of Linguistic Analysis in the Language and Literature Course: a Look at the Initial Teacher Training

Abstract:

This paper seeks to promote reflections on the practice of linguistic analysis (PLA), one of the articulating axes of Portuguese Language Teaching in Brazil ( BRASIL, 1998BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília, DF: Ministério de Educação, 1998., 2019BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 4 fev. 2021.
http://basenacionalcomum.mec.gov.br...
), in the initial training of language teachers. With that, it aims to respond axiologically to the Brazilian political-educational documents and contemporary studies that ratify the work with language practices aligned with a sociohistorical approach under the hue of interactions in basic education. To this end, data obtained from the curriculum of Language and Literature teaching courses of the state universities of Paraná-PR underwent documentary analysis ( BARDIN, 2011BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.; BOWEN, 2009BOWEN, G. A. Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, Bingley, v. 9, n. 2, p. 27-40, 2009. DOI: 10.3316/QRJ0902027.
https://doi.org/10.3316/QRJ0902027...
; CELLARD, 2008CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. (org.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 295316.) in the light of the dialogic studies of language ( BAKHTIN [VOLOCHÍNOV], 2014BAKHTIN; M.; (VOLOCHÍNOV., V. N.). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.; BAKHTIN, 2011BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.; VOLOCHÍNOV, 2013VOLOCHÍNOV, V. N. A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.; MEDVIÉDEV, 2012MEDVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução de Sheila Camargo Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Contexto, 2012.). The results indicate that PLA is not very representative as a “language practice” ( GERALDI, 2011GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2011.), highlighting the need for continued reflection on the matter.

Keywords:
Portuguese language teaching; initial teacher training; language teaching courses (Portuguese language); practice of linguistic analysis

Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: rblasecretaria@gmail.com