Acessibilidade / Reportar erro

A aquisição do Present Perfect: um estudo de caso

Resumos

Empregando uma abordagem orientada pelo significado e outra orientada pela forma em corpora de redações, entrevistas e role-plays, analisou-se a aquisição do present perfect por dezoito aprendizes brasileiros de inglês como língua estrangeira. Os dados revelaram duas categorias principais de situações, como concebidas pelos aprendizes - pertencentes ao passado ou ao presente -, em contraste com a moldura temporal contínua única, expressa pela forma alvo. Como indício de transferência de L1, observou-se uma forte tendência inicial ao uso de advérbios durativos em combinação com o past simple em contextos perfectivos de experiência, resultado atual e evento recente e em contextos de experiência imperfectiva. Esses recursos lexicais, os advérbios, também acompanharam o present simple e o present continuous nos contextos imperfectivos de continuação. Isoladas as dificuldades com a fonologia dos passados regulares, a emergência da forma alvo coincidiu, na maioria dos casos, com a fase final da aquisição do past simple. O recurso morfológico HAVE -ed foi empregado com maior sucesso em contextos imperfectivos de continuação, correspondendo ao uso do pretérito perfeito composto em português.


The acquisition of the present perfect tense by eighteen Brazilian EFL learners was analyzed by using meaning-oriented and form-oriented approaches on corpora formed with compositions, oral interviews and role-plays. The data yielded two major classes of situations, as conceived by the informants - belonging to the past or to the present -, which contrasted with the single, continual time frame conveyed by the target form. As a possible evidence of transfer from L1, there was a strong initial tendency to the use of durative adverbials in combination with the past simple in perfective contexts of experience, current result and recent event, as well as in those of imperfective experience. The use of adverbials as a lexical resource also occurred along with the present simple and the present continuous in imperfective continuative environments. Apart from phonological issues related to the regular past, in most cases, target morphology emerged simultaneously with the final stage in the acquisition of the past simple. HAVE -ed was most successfully used in imperfective contexts which corresponded to the use of the pretérito perfeito composto in Portuguese, especially in contexts of continuation.


A aquisição do Present Perfect: um estudo de caso* * Agradeço à Prof. Dra. Marianne Akerberg, da Universidad Nacional Autonoma de Mexico, por sua leitura paciente e minuciosa de meu manuscrito e por seus relevantes comentários sobre a categoria 'aspecto' nas línguas românicas.

Aparecida de Araújo Oliveira

Programa de Pós-Graduação em Estudos Lingüísticos, Universidade Federal de Minas Gerais

RESUMO

Empregando uma abordagem orientada pelo significado e outra orientada pela forma em corpora de redações, entrevistas e role-plays, analisou-se a aquisição do present perfect por dezoito aprendizes brasileiros de inglês como língua estrangeira. Os dados revelaram duas categorias principais de situações, como concebidas pelos aprendizes - pertencentes ao passado ou ao presente -, em contraste com a moldura temporal contínua única, expressa pela forma alvo. Como indício de transferência de L1, observou-se uma forte tendência inicial ao uso de advérbios durativos em combinação com o past simple em contextos perfectivos de experiência, resultado atual e evento recente e em contextos de experiência imperfectiva. Esses recursos lexicais, os advérbios, também acompanharam o present simple e o present continuous nos contextos imperfectivos de continuação. Isoladas as dificuldades com a fonologia dos passados regulares, a emergência da forma alvo coincidiu, na maioria dos casos, com a fase final da aquisição do past simple. O recurso morfológico HAVE -ed foi empregado com maior sucesso em contextos imperfectivos de continuação, correspondendo ao uso do pretérito perfeito composto em português.

ABSTRACT

The acquisition of the present perfect tense by eighteen Brazilian EFL learners was analyzed by using meaning-oriented and form-oriented approaches on corpora formed with compositions, oral interviews and role-plays. The data yielded two major classes of situations, as conceived by the informants - belonging to the past or to the present -, which contrasted with the single, continual time frame conveyed by the target form. As a possible evidence of transfer from L1, there was a strong initial tendency to the use of durative adverbials in combination with the past simple in perfective contexts of experience, current result and recent event, as well as in those of imperfective experience. The use of adverbials as a lexical resource also occurred along with the present simple and the present continuous in imperfective continuative environments. Apart from phonological issues related to the regular past, in most cases, target morphology emerged simultaneously with the final stage in the acquisition of the past simple. HAVE -ed was most successfully used in imperfective contexts which corresponded to the use of the pretérito perfeito composto in Portuguese, especially in contexts of continuation.

Texto completo do artigo disponível apenas em PDF.

Article full text available only in PDF format.

Referências

ALMEIDA, João de. Introdução ao estudo das perífrases verbais do infinitivo. Assis, São Paulo: ILHPA-HUCITEC, 1980.

BARDOVI-HARLIG, Kathleen. Another piece of the puzzle: The emergence of the Present Perfect. Language Learning, v. 51, p. 215-64, 2001.

______. Tense and aspect in second language acquisition: form, meaning and use. Malden and Oxford: Blackwell Publishers, 2000.

BRINTON, Laurel J. The development of English aspectual systems: aspectualizers and post-verbal particles. Cambridge: Cambridge University Press, 1988.

BROWN, James D. Understanding research in second language learning. 5th printing. New York: Cambridge University Press, 1995.

CÂMARA JR. Joaquim Mattoso - Princípios de lingüística geral. 4ª ed. 4ª imp. Rio: Livraria Acadêmica, 1970.

CELCE-MURCIA, M.; LARSEN-FREEMAN, D. The grammar book - an ESL/EFL teacher's course. 2 ed. Newbury: Heinle & Heinle, 1999.

COMRIE, Bernard. Aspect: an introduction to the study of verbal aspect and related problems. Cambridge: Cambridge University Press, 1976.

CORÔA, Maria Luiza M. S. O tempo nos verbos do português: uma introdução à sua interpretação semântica. Brasília: Thesaurus, 1985.

DUTRA, Deise P. The acquisition of English root modality by non-native speakers. 1998. Tese (Doutorado em Lingüística) - College of Liberal Arts and Sciences, University of Florida.

EL-DASH, Linda G.; BUSNARDO, Joanne. Tempos verbais em inglês e português: escolhas pragmáticas a partir de aspectos semânticos. Trab. Ling. Aplic. Campinas, 40, p. 63-9, jul./dez. 2002.

ELLIS, R. The study of second language acquisition. 6th printing. Oxford: Oxford University Press, 1999.

GOHN, Carlos A. O "present perfect": dificuldades de conceitualização e de ensino. 1981. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

HATCH, Evelyn, LAZARATON, Anne. The research manual: design and statistics for applied linguistics. Boston: Heinle & Heinle Publishers, 1991.

KENNEDY, Graeme. An introduction to Corpus Linguistics. 2nd imp. London & New York: London, 1999.

KLEIN, Wolfgang. Second language acquisition (Cambridge Textbooks in Linguistics). (Zweitspracherwerb: eine Einführung, Athenäum Verlag, 1984) Traduzido para o inglês por Bohuslaw Jankowsky. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.

LANGACKER, Ronald W. Grammar and conceptualization. Berlim: Mouton de Gruyter, 2000.

______. A Dynamic Usage-Based Model. In: Barlow, Michael; Kemmer, Suzanne (Eds.). Usage-Based Models of Language. Stanford: Center for the Study of Language and Information, 2000, p.1-63.

______. Foundations of cognitive grammar: theoretical prerequisites. Stanford: Stanford University Press, 1999a. v.1.

______. Foundations of cognitive grammar: descriptive application. Stanford: Stanford University Press, 1999b. v.2.

______. Remarks on English aspect. In: Hopper, Paul J. (Ed.). Tense - aspect: between semantics and pragmatics. Amsterdam: John Benjamins, 1982. p.265-304.

LARSEN-FREEMAN, Diane; KUEHN, Tom; HACCIUS, Mark. Helping students make appropriate English verb tense-aspect choices. Tesol Journal, v.11, n.4. winter 2002.

LI, C.; THOMPSON, S.; THOMPSON, R. The discourse motivation for the perfect aspect: the Mandarin particle le. In: Hopper, Paul J. (Ed.). Tense - aspect: between semantics and pragmatics. Amsterdam: John Benjamins, 1982. p.265-304.

MELLO, Heliana; DUTRA, Deise. The teaching of English aspectual categories to Brazilian Portuguese speakers: a cognitive grammar-based approach. Series B: Applied and Interdisciplinary Papers. Essen: LAUD, 2000.

NUNAN, David. Research methods in language learning. 2nd printing. Cambridge, Massachussets: Cambridge University Press, 1994.

OLIVEIRA, Aparecida de A. Um olhar cognitivo sobre o 'perfeito' da língua inglesa. In: MELLO, Heliana R. (Org.). Lingüística Cognitiva: perspectivas. (No prelo).

SQUARTINI, Mario; BERTINETTO, Pier Marco. The simple and compound past in Romance languages. In: Dahl, Osten (Ed.). Tense and aspect in the languages of Europe. Berlim: Mouton de Gruyter, 2000.

WALKER, Ralph H. Teaching the present perfect tenses. Tesol Quarterly. Alamosa: Cybertech Enterprises, v.1, n. 4, p.17-30, 1997. CD-ROM.

  • ALMEIDA, João de. Introdução ao estudo das perífrases verbais do infinitivo Assis, São Paulo: ILHPA-HUCITEC, 1980.
  • BARDOVI-HARLIG, Kathleen. Another piece of the puzzle: The emergence of the Present Perfect. Language Learning, v. 51, p. 215-64, 2001.
  • ______. Tense and aspect in second language acquisition: form, meaning and use. Malden and Oxford: Blackwell Publishers, 2000.
  • BRINTON, Laurel J. The development of English aspectual systems: aspectualizers and post-verbal particles Cambridge: Cambridge University Press, 1988.
  • BROWN, James D. Understanding research in second language learning. 5th printing. New York: Cambridge University Press, 1995.
  • CÂMARA JR. Joaquim Mattoso - Princípios de lingüística geral. 4ª ed. 4ª imp. Rio: Livraria Acadêmica, 1970.
  • CELCE-MURCIA, M.; LARSEN-FREEMAN, D. The grammar book - an ESL/EFL teacher's course 2 ed. Newbury: Heinle & Heinle, 1999.
  • COMRIE, Bernard. Aspect: an introduction to the study of verbal aspect and related problems Cambridge: Cambridge University Press, 1976.
  • CORÔA, Maria Luiza M. S. O tempo nos verbos do português: uma introdução à sua interpretação semântica. Brasília: Thesaurus, 1985.
  • DUTRA, Deise P. The acquisition of English root modality by non-native speakers 1998. Tese (Doutorado em Lingüística) - College of Liberal Arts and Sciences, University of Florida.
  • EL-DASH, Linda G.; BUSNARDO, Joanne. Tempos verbais em inglês e português: escolhas pragmáticas a partir de aspectos semânticos. Trab. Ling. Aplic. Campinas, 40, p. 63-9, jul./dez. 2002.
  • ELLIS, R. The study of second language acquisition 6th printing. Oxford: Oxford University Press, 1999.
  • GOHN, Carlos A. O "present perfect": dificuldades de conceitualização e de ensino. 1981. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
  • HATCH, Evelyn, LAZARATON, Anne. The research manual: design and statistics for applied linguistics Boston: Heinle & Heinle Publishers, 1991.
  • KENNEDY, Graeme. An introduction to Corpus Linguistics. 2nd imp. London & New York: London, 1999.
  • KLEIN, Wolfgang. Second language acquisition (Cambridge Textbooks in Linguistics). (Zweitspracherwerb: eine Einführung, Athenäum Verlag, 1984) Traduzido para o inglês por Bohuslaw Jankowsky. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.
  • LANGACKER, Ronald W. Grammar and conceptualization. Berlim: Mouton de Gruyter, 2000.
  • ______. A Dynamic Usage-Based Model. In: Barlow, Michael; Kemmer, Suzanne (Eds.). Usage-Based Models of Language Stanford: Center for the Study of Language and Information, 2000, p.1-63.
  • ______. Foundations of cognitive grammar: theoretical prerequisites. Stanford: Stanford University Press, 1999a. v.1.
  • ______. Foundations of cognitive grammar: descriptive application. Stanford: Stanford University Press, 1999b. v.2.
  • ______. Remarks on English aspect. In: Hopper, Paul J. (Ed.). Tense - aspect: between semantics and pragmatics. Amsterdam: John Benjamins, 1982. p.265-304.
  • LARSEN-FREEMAN, Diane; KUEHN, Tom; HACCIUS, Mark. Helping students make appropriate English verb tense-aspect choices. Tesol Journal, v.11, n.4. winter 2002.
  • LI, C.; THOMPSON, S.; THOMPSON, R. The discourse motivation for the perfect aspect: the Mandarin particle le. In: Hopper, Paul J. (Ed.). Tense - aspect: between semantics and pragmatics Amsterdam: John Benjamins, 1982. p.265-304.
  • MELLO, Heliana; DUTRA, Deise. The teaching of English aspectual categories to Brazilian Portuguese speakers: a cognitive grammar-based approach Series B: Applied and Interdisciplinary Papers. Essen: LAUD, 2000.
  • NUNAN, David. Research methods in language learning. 2nd printing. Cambridge, Massachussets: Cambridge University Press, 1994.
  • OLIVEIRA, Aparecida de A. Um olhar cognitivo sobre o 'perfeito' da língua inglesa. In: MELLO, Heliana R. (Org.). Lingüística Cognitiva: perspectivas. (No prelo).
  • SQUARTINI, Mario; BERTINETTO, Pier Marco. The simple and compound past in Romance languages. In: Dahl, Osten (Ed.). Tense and aspect in the languages of Europe Berlim: Mouton de Gruyter, 2000.
  • WALKER, Ralph H. Teaching the present perfect tenses. Tesol Quarterly Alamosa: Cybertech Enterprises, v.1, n. 4, p.17-30, 1997. CD-ROM.
  • *
    Agradeço à Prof. Dra. Marianne Akerberg, da Universidad Nacional Autonoma de Mexico, por sua leitura paciente e minuciosa de meu manuscrito e por seus relevantes comentários sobre a categoria 'aspecto' nas línguas românicas.
  • Datas de Publicação

    • Publicação nesta coleção
      28 Jan 2013
    • Data do Fascículo
      2005
    Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
    E-mail: rblasecretaria@gmail.com