Acessibilidade / Reportar erro
Psicologia em Estudo, Volume: 16, Número: 1, Publicado: 2011
  • Editoração científica: a luta continua Editorial

    Costa, Paulo José da
  • Relatório da gestão 2010 Sessão Especial

    Tuleski, Silvana Calvo; Borges, Marta Eliane Echeverria
  • Preparação psicológica e o estresse de crianças submetidas a cirurgias Artigos

    Broering, Camilla Volpato; Crepaldi, Maria Aparecida

    Resumo em Português:

    Este artigo tem por objetivo apresentar uma pesquisa que avaliou os efeitos da preparação psicológica pré-cirúrgica sobre o estresse de crianças submetidas a cirurgias eletivas em que foram utilizados dois programas distintos de preparação. A pesquisa foi realizada com 30 participantes, divididos em dois grupos, usuários de um hospital infantil, e nela utilizou-se a Escala de Estresse Infantil (ESI). A pesquisa compreendeu três etapas distintas: a) aplicação da ESI antes da preparação, no dia anterior à cirurgia; b) a preparação propriamente dita, sendo ambos os grupos submetidos aos diferentes programas de preparação; e c) a reaplicação da ESI, depois da preparação. Os resultados mostraram que há significativa redução do nível de estresse depois da preparação, embora não tenha havido diferença significativa quanto ao tipo de programa utilizado. Há implicações práticas no atendimento psicológico das crianças em situação pré-cirúrgica e limitações a serem consideradas quando se pesquisa esta área da psicologia pediátrica.

    Resumo em Espanhol:

    Este artículo tiene como objetivo presentar un estudio que evaluó los efectos de la preparación psicológica pre-quirúrgica sobre el estrés en niños sometidos a cirugía electiva, con dos programas de preparación. La investigación se llevó a cabo con 30 participantes, divididos en dos grupos, los usuarios de un hospital de niños y se utiliza la Escala de Estrés infantil (ESI). Hubo tres fases distintas: a) Aplicación de ESI antes de la preparación, el día antes de la cirugía, b) la preparación en sí, en ambos grupos presentaron a diferentes programas de preparación, y c) una reaplicación de ESI, después de la preparación. Los resultados mostraron que la reducción significativa en el nivel de estrés después de la preparación, aunque no hubo diferencias significativas en el tipo de programa utilizado. Hay implicaciones prácticas para la situación psicológica de los niños en pre-quirúrgicos y las limitaciones a considerar en la investigación de esta área de la psicología pediátrica.

    Resumo em Inglês:

    This paper aims to present a study that assessed the effects of psychological preparation on pre-surgical stress in children undergoing elective surgery, using two separate programs of preparation. The research was conducted with 30 participants, divided into two groups, users of a children's hospital and it used the Child Stress Scale (ESI). There were three distinct stages: a) Implementation of ESI before preparation, the day before the surgery, b) the preparation itself, in both groups submitted to different programs of preparation, and c) a reapplication of ESI, after preparation. The results showed that significant reduction in the level of stress after preparation, although there was no significant difference on the type of program used. There are practical implications for the psychological attendance of children in pre-surgical situation and limitations to consider when researching this area of pediatric psychology.
  • Sobre os diagnósticos das doenças sem explicação médica Artigos

    Zorzanelli, Rafaela Teixeira

    Resumo em Português:

    O artigo apresenta a evolução histórica dos diagnósticos médicos ligados às doenças sem lesão, ressaltando quão problemáticos têm sido esses quadros na história da medicina, que muitas vezes contrariam os protocolos de construção de evidências clínicas. Abordam-se as classificações utilizadas para esses quadros ao longo do séc. XIX, de acordo com os paradigmas da irritabilidade, do arco-reflexo e do sistema nervoso central. No tocante ao século XX são focalizados o paradigma psicogenético e as transformações pelas quais passaram esses diagnósticos nas diversas edições do Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Por fim, abordam-se algumas das denominações paralelas que as doenças e sintomas sem lesão adquiriram na atualidade, como o conceito de síndrome funcional e o dilema da (i)legitimidade no qual essas doenças estão imersas.

    Resumo em Espanhol:

    El artículo presenta la evolución histórica de los diagnósticos médicos ligados a las enfermedades sin lesión, subrayando el hecho de que han sido cuadros problemáticos en la historia de la medicina, pues contradicen los protocolos de construcción de evidencias clínicas. En el artículo se tratan las clasificaciones utilizadas para esos cuadros durante el siglo XIX, de acuerdo con los paradigmas de irritabilidad, de arco-reflejo, del sistema nervioso central y de la psicogenesis. Durante el siglo XX por otro lado, se focalizan las transformaciones de estos diagnósticos en las diversas ediciones del Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Finalmente, se trata de algunas denominaciones paralelas que las enfermedades y síntomas sin lesión adquieren en la actualidad, con el concepto de síndrome funcional.

    Resumo em Inglês:

    This paper presents the historical evolution of medical diagnosis related to diseases without lesions. We focus on this problematic field of history of medicine observing the difficulties to get clinical evidences using pattern procedures. We approach the nosological classifications for these diseases during the 19th century based on three paradigms: irritability, arc-reflex, central nervous system. During the 20th century, we focus on the psychogenetic paradigm and on the transformations that those diagnosis have had in the different editions of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Finally, we approach some of the new names that diseases without lesions have achieved nowadays, taking functional somatic syndromes as a contemporary example and analyzing the (i)legitimacy dilemma that surround that kind of illnesses.
  • Doença mental: representações de usuários e de profissionais da saúde Artigos

    Prebianchi, Helena Bazanelli; Falleiros, Gabriela Giacometti

    Resumo em Português:

    A diversidade de concepções sobre saúde e doença determina diferentes expectativas que causam defasagens entre necessidades avaliadas por profissionais e usuários dos serviços de saúde. Objetivou-se uma revisão de artigos que discutissem conteúdos, crenças e valores dos profissionais e dos usuários dos serviços de saúde mental em relação à doença mental. Realizou-se uma pesquisa bibliográfica em indexadores de produção científica, cobrindo o período 2001 a 2008, incluindo-se apenas trabalhos nacionais. Foram analisados os pontos de contato e de divergência entre representações de usuários dos serviços de saúde mental e dos profissionais da área. Os resultados indicaram semelhanças e divergências nas concepções referentes duas questões: 1) definição de doença mental, suas causas e cura; e 2) o profissional psicólogo e a busca por atendimento psicológico. Concluiu-se que as diferenças de significados entre profissionais e usuários justificam a necessidade de mais estudos para que as práticas em saúde mental respondam às demandas mais ampliadas.

    Resumo em Espanhol:

    La diversidad de consepciones, en la salud y enfermedad, determina distintas expectativas van causar desfasajes entre las necesidades evaluadas por profesionales y usuarios de los servicios de la salud. El objetivo fue una revisión de los artículos que tratan sobre las creencias y valores de los profesionales y de los usuarios de los servicios de la salud mental en relación a la enfermedad mental. Se realizó una búsqueda bibliográfica en indexadores de producción científica, que abarca el período 2001-2008 y sólo incluyó los trabajos nacionales. Se revisaron los puntos de contacto y de divergencias entre las representaciones del usuarios y de los profesionales. Los resultados indicaron similitudes y divergencias en las concepciones de: la definición de enfermedad mental, sus causas y cura; el psicólogo y a la búsqueda de tratamiento psicológico. Se concluyó que las diferencias de significados justifican más estúdios para que las prácticas respondan a las demandas extendidas.

    Resumo em Inglês:

    The diversity of conceptions, among social groups, about health and disease determines different expectations that will cause discrepancy between the needs and the priorities evaluated by professionals and users of the health services. The objective of this work is to review some articles that discuss health services professionals’ and users’ contents, beliefs and values about the mental disease. We conducted a literature search in indexes for scientific work, covering the period 2001 to 2008, including domestic work only. The similarities and the diversities among the social representations of the population who uses the mental health services and the professionals of that area were analyzed in the selected articles. The results showed similarities and diversities in the individuals’ conception related to: mental disease definition, its causes and cure, the psychologist and the search for psychological treatment. It was concluded that the differences in meaning among professionals and users justify the need of more studies about the topic so that the mental health practices meet more extended demands.
  • A vivência da maternidade de mães de crianças com autismo Artigos

    Smeha, Luciane Najar; Cezar, Pâmela Kurtz

    Resumo em Português:

    O estudo teve como objetivo compreender como as mães de crianças com autismo vivenciam a maternidade. Participaram da pesquisa quatro mulheres com filhos na faixa etária infantil que apresentam diagnóstico de autismo. Os dados foram obtidos por meio de entrevistas semiestruturadas, realizadas individualmente e analisadas conforme a Análise Textual Qualitativa. Os resultados apontam que esta vivência é uma experiência desafiadora. Estas mulheres renunciam à carreira profissional, à vida social e às relações afetivas em prol dos cuidados maternos. Surgem com isso sentimentos como incerteza, tristeza e desamparo. Conclui-se diante disso que é necessário possibilitar a estas mães um espaço onde elas possam ser escutadas, trocar experiências e amenizar suas angústias. Por fim ressalta-se que a psicologia pode funcionar como rede de apoio a estas mulheres e contribuir para a preservação da saúde mental de famílias que possuem um componente com diagnóstico de autismo.

    Resumo em Espanhol:

    El presente estudio tuvo como objetivo comprender como las madres de niños con autismo vivencian la maternidad. Participaron cuatro mujeres con hijos en la edad infantil que presentan diagnóstico de autismo. Los datos fueron obtenidos por medio de entrevistas semiestructuradas, realizadas individualmente y analizadas según el Análisis Textual Cualitativo. Los resultados apuntan que esta vivencia es una experiencia desafiadora. Estas mujeres renuncian a su carrera profesional, vida social y a las relaciones afectivas en Pro de los cuidados maternos. Surgen con eso sentimientos como incertidumbre, tristeza y desamparo. Se concluye delante de esto que es necesario posibilitar a estas madres un espacio donde ellas puedan ser escuchadas, cambiar experiencias y amenizar sus incertidumbres. Finalmente se resalta que la psicología puede funcionar como red de apoyo a estas mujeres y contribuir para la prevención en salud mental en las familias que poseen un componente con diagnóstico de autismo.

    Resumo em Inglês:

    The study aimed at understanding how mothers of children with autism experience motherhood. Participants included four women with children who have autism diagnosis. Data were obtained through semi-structured interviews and analyzed individually as Qualitative Textual Analysis. The results point out that this experience is a challenging experience. These women will not pursue careers, social life and personal relationships in favor of maternal care. Some feelings arise with such uncertainty, sadness and helplessness. We conclude that it is necessary to enable these mothers a space where they can be heard, share experiences and relieve their distress. Finally it is emphasized that psychology can work as a network of support to these women and contribute to the prevention of mental health in families that have a component with a diagnosis of autism.
  • As saídas para o trabalho psíquico da adolescência Artigos

    Emmanuelli, Michèle

    Resumo em Português:

    O processo de adolescência coloca em questão o trabalho psíquico da elaboração do Édipo, do narcisismo e da problemática de separação. Como se desenvolvem estes processos ao longo do tempo e aonde é que eles chegam? A partir de romances propondo retratos da adolescência e de romances de juventude, de diários e de cartas da adolescência, mas também de pesquisas feitas com a metodologia projetiva junto a adolescentes e a criadores, o autor questiona o que se entende por « crescimento psíquico » e interroga o destino destas elaborações.

    Resumo em Espanhol:

    Las salidas del trabajo psíquico de la adolescencia. El proceso de adolescencia pone en juego un trabajo psíquico de elaboración del Edipo, del narcisismo y de la problemática de separación. Cómo se despliega con el paso del tiempo este proceso y qué consigue? A partir de novelas que ofrecen retratos de adolescencia y novelas de juventud, diarios y cartas de adolescentes, pero también de investigaciones llevadas a cabo a partir de la metodología proyectiva ante adolescentes, de jóvenes adultos y de creadores, el autor plantea la pregunta de aquéllo que sostiene el “ crecimiento psíquico ”, e interroga los destinos de estas elaboraciones.

    Resumo em Inglês:

    The process of adolescence triggers psychic elaboration work on the Oedipus, on narcissism and the problem of separation. How is this process expressed through time and what are the results? Based on fictional work furnishing portraits of adolescents and young people, the personal diaries and letters of adolescents, but also research carried out using projective methods with random adolescents, adults and creative people, the author reflects about what underlies “ psychic growth ” and considers the various destinies of its elaboration.
  • Psicoterapia baseada na mentalização de crianças que sofreram maus-tratos Artigos

    Ramires, Vera Regina Röhnelt; Godinho, Lucia Rech

    Resumo em Português:

    Este estudo investigou a possibilidade de desenvolvimento da capacidade de mentalização na psicoterapia de crianças que sofreram maus-tratos. Com base na vertente psicanalítica da teoria do apego e nos estudos sobre função reflexiva e capacidade de mentalização, foi realizado um estudo qualitativo, pautado pelo método clínico. O procedimento adotado foi o Estudo de Casos Múltiplos, e os participantes, duas meninas de 10 e 12 anos de idade e seus cuidadores. Os instrumentos utilizados para a coleta de dados foram: entrevistas semiestruturadas, hora de jogo, Teste das Fábulas e Manchester Child Attachment Story Task - MCAST, além das sessões de psicoterapia. O MCAST foi reaplicado após as 20 primeiras sessões de psicoterapia. Os principais resultados apontaram vínculos afetivos do tipo de apego inseguro, capacidade de mentalização limitada antes da psicoterapia e mudanças na capacidade de mentalização após as 20 primeiras sessões de atendimento das crianças participantes.

    Resumo em Espanhol:

    Este estudio investigó la posibilidad de desarrollar la capacidad de la mentalización en la psicoterapia de niños que sufrieron abusos. Basado en la teoría psicoanalítica del apego, y los estudios en la función reflexiva y la capacidad de mentalización, se realizó un estudio cualitativo, orientado por el método clínico. El procedimiento adoptado fue el estudio de casos múltiples y los participantes, dos niñas de 10 y 12 años de edad y sus cuidadores. Los instrumentos utilizados para recoger datos fueron entrevistas semi-estructuradas, hora del juego, Prueba de las Fábulas y Manchester Child Attachment Story Task - MCAST, además de sesiones de psicoterapia. El MCAST se volvió a aplicar después de las primeras 20 sesiones de psicoterapia. Los resultados mostraron vínculos emocionales con el tipo de apego inseguro, limitada capacidad de mentalización antes de la psicoterapia y cambios en la mentalización después de las primeras 20 sesiones de las niñas participantes.

    Resumo em Inglês:

    This study investigated the possibility of developing the mentalization capacity in the psychotherapy of children who suffered abuse. Based on psychoanalytic theory and studies in reflective function and mentalization capacity, we carried out a qualitative study, guided by the clinical method. The procedure adopted was the Multiple Case Study and the participants were two girls aged 10 and 12 years old and their caregivers. The instruments used to collect data were semi-structured interviews, Play Time, Fables Test and Manchester Child Attachment Story Task - MCAST, in addition to psychotherapy sessions. The MCAST was reapplied after the first 20 sessions of psychotherapy. The results showed insecure attachment, limited capacity for mentalization before psychotherapy and changes in mentalization after the first 20 sessions.
  • Mídias e a imagem corporal na adolescência: o corpo em discussão Artigos

    Frois, Erica; Moreira, Jacqueline; Stengel, Márcia

    Resumo em Português:

    O presente artigo busca discutir a influência da mídia sobre as imagens advindas dos modelos contemporâneos de valorização da adolescentização das idades e a organização da imagem corporal do jovem. Entende-se como adolescentização o processo de valorização de características tipicamente adolescentes, como a apropriação e a construção de uma identidade corporal e a experimentação de novas referências corporais. A partir dessa discussão, pretende-se propor análises do jovem na contemporaneidade e de seus modos possíveis de construir uma imagem corporal que favoreça seu bem-estar na relação com os outros. O presente estudo apresenta uma reflexão teórica de cunho especulativo a partir de autores clássicos que abordam a adolescência, como Aberastury e Knobel, Kehl e outros.

    Resumo em Espanhol:

    El presente artículo busca discutir la influencia de los medios de comunicación, los imágenes que provienen de los modelos contemporaneos de valoración de la adolescentización de las edades de la vida y la organización del imagen corporal de los jóvenes. Se entiende como adolescentización el proceso de apreciación de características típicamente adolescentes, como la apropiación y la construcción de una identidad corporal y la experimentación de nuevas referencias corporales. A partir de esa discusión, se pretende proponer un análisis del joven en la contemporaneidad y sus modos de construcciones posibles de un imagen corporal que promueve el bienestar del sujeto en relación con los demás. Este estudio presenta una discusión teórica de carácter especulativo de los autores clásicos que hablan de la adolescencia, Aberastury y Knobel, Kehl y otros.

    Resumo em Inglês:

    The aim of this article is to discuss the influences of the media on the images that come from the contemporary models of valuing the adolescence age and the organization of the youth´s people body image. The term adolescence age, in this sense, refers to the process of valuing characteristics typical of adolescents, such as the appropriation and construction of a body identity and the experimentation with new body references. Based on this discussion, we intend to propose analysis about the youth in contemporaneity and their ways of possible constructions of a body image that promotes the subject’s welfare when relating to others. This study presents a theoretical discussion, in a speculative way, from classical authors that discuss adolescence as Aberstury and Knobel, as well as Kehl and others.
  • Propagandas institucionais televisivas e resistência Artigos

    Roso, Adriane; Gass, Rosinéia Luisa; Romanini, Moisés

    Resumo em Português:

    Esse é um estudo exploratório-qualitativo referente ao uso de propagandas institucionais televisivas e discursos na mídia de massa (formas simbólicas) mediadas por agentes do governo e por uma instituição privada em favor da privatização da Companhia Vale do Rio Doce. Apoiado pela Hermenêutica de Profundidade e nos Estudos Críticos do Discurso (ECD), o objetivo do estudo foi demonstrar como essas formas simbólicas podem servir para estabelecer e reforçar relações de dominação. Considerando-SE que as mídias de massa têm a responsabilidade legal de informar e educar todos os cidadãos e que as propagandas televisivas institucionais em foco somente estimulam e valorizam a política neoliberal pró-privatização, conclui-se que essas formas simbólicas podem estar reforçando as relações de dominação.

    Resumo em Espanhol:

    Este es un estudio exploratorio cualitativo relacionado con el uso de propagandas institucionales de televisión y discursos de medios de comunicación (formas simbólicas) mediado por agentes gubernamentales y por una institución privada a favor de la privatización de La Companhia Vale do Rio Doce. Apoyado por la Hermenéutica de Profundidad y pelo Estudios Críticos Del Discurso, el objetivo del estudio es demonstrar como estas formas simbólicas pueden servir para establecer y reforzar relaciones de la dominación. Considerándose que los medios de comunicación tienen la responsabilidad legal de informar y educar críticamente a los ciudadanos y que las propagandas institucionales de televisión en foco sólo estimulan y valoran la política neoliberal de la privatización, fue concluido que estas formas simbólicas pueden reforzar las relaciones de la dominación.

    Resumo em Inglês:

    This is a qualitative exploratory study related to the use of television institutional advertisements and mass media discourses (symbolic forms) mediated by governmental agents and by a private institution in favor of Companhia Vale do Rio Doce privatization. Supported by the Depth Hermeneutics and Critical Discourses Studies, the aim of the study was to demonstrate how these symbolic forms may serve to establish and reinforce relations of domination. Considering the mass media has the legal responsibility to inform and educate critically the citizens and the television institutional advertisements in focus only stimulate and value the neoliberal politics pro-privatization, it was concluded that these symbolic forms may be reinforcing the relations of domination.
  • Proposição bakhtiniana para análise da produção em psicologia Artigos

    Castro, Alexandre de Carvalho; Portugal, Francisco Teixeira; Jacó-Vilela, Ana Maria

    Resumo em Português:

    O texto visa apresentar possibilidades de uso da Filosofia da Linguagem de Bakhtin na análise de documentos, na pesquisa em história da psicologia e em outros campos. Observa-se que as proposições bakhtinianas não devem ser utilizadas como um conjunto de regras fixas e imutáveis a serem aplicadas a um objeto visando encontrar seu enunciado, visto que sua proposta envolve indeterminação, duplicação e ambiguidade. Assim, em cada investigação o caminho e o objeto devem ser construídos. O texto apresenta, de forma concisa, não só as idéias centrais da Filosofia da Linguagem, mas também as questões de autoria, temas e formas discursivas, bem como os riscos das formas de tematização estática e/ou deslocada.

    Resumo em Espanhol:

    El texto tiene como objetivo presentar posibilidades del uso de la Filosofia del Lenguaje de Bakhtin para el análisis de documentos en la investigación de la historia de la psicología y otros campos. Se senãla que las proposiciones bakhtinianas no deben ser utilizadas como un conjunto de reglas fijas e inmutables, para ser aplicado a un objeto esperando mostrar su contenido, porque ella se presenta como una propuesta que envuelve indeterminación, duplicación y ambiguedad. Así para cada investigación el camino y el objeto deben ser construidos. El texto presenta, de forma concisa, no solo las ideas centrales de la Filosofia del Lenguaje sino también las interrogantes de autoría, temas y formas discursivas, así como los riesgos de formas de tematización estática y/o traspuestas.

    Resumo em Inglês:

    The paper aims to provide possible uses of Bakhtin's Philosophy of Language in the document analysis, in the investigation of the history of psychology and other fields. Insofar as bakhtinian’s proposals involves indetermination, duplication and ambiguity, it is remarked his propositions should not be conceived as fixed and permanent rules to be applied to a subject as a way to reveal it. Therefore the method and subject should be created each and every investigation. This paper shows concisely the main proposals of his philosophy of language, the problems of authorship, themes, discursive genres and the risks of static and/or displaced analysis of the themes.
  • Prática de privação de liberdade em adolescentes: um enfoque psicossociológico Artigos

    Coutinho, Maria da Penha de Lima; Estevam, Ionara Dantas; Araújo, Ludgleydson Fernandes de; Araújo, Lidiane Silva

    Resumo em Português:

    O Estatuto da Criança e do Adolescente contém artigos reguladores da prática do ato infracional e dos procedimentos socioeducativos que conduzem o adolescente à reflexão sobre o ato infracional cometido e seu futuro retorno ao convívio sociofamiliar. Objetivou-se apreender as representações sociais dos adolescentes em conflito com a lei acerca da prática socioeducativa com privação de liberdade. Participaram do estudo 50 adolescentes, os quais responderam a entrevistas com profundidade, as quais posteriormente foram submetidas à Análise de Conteúdo. Os resultados evidenciaram sete categorias empíricas: concepção da prática socioeducativa de privação de liberdade; descrição da instituição; imagem dos profissionais; percepção da imagem de si; experiência de vida; e manifestações biopsicognitivas e projeto de vida. As representações sociais apontaram que a prática não socializadora prevaleceu sobre a socializadora. Os participantes demonstraram que, se for justa e humanizada, a prática socioeducativa privativa de liberdade poderá obter êxito na ressocialização do adolescente e na superação da sua condição excludente.

    Resumo em Espanhol:

    El Estatuto de la Niñez y Adolescencia contiene artículos que regulan la práctica del acto infracional y los procedimientos de las medidas socioeducativas conductores del adolescente a la reflexión sobre el acto infracional cometido y su futuro retorno a la convivencia socio-familiar. Participaron del estudio 50 adolescentes que respondieron la entrevistas en profundidad, sometidas al Análisis de Contenido. Los resultados demostraron siete categorías empíricas: concepción de la práctica socioeducativa de privación de libertad, descripción de la institución, imagen de los profesionales, percepción del imagen de sí, experiencia de vida, manifestaciones biopsicognitivas y proyecto de vida. Las representaciones sociales apuntaron que la práctica no-socializadora presentó una primazia en relación a la socializadora. Los actores sociales demostraron que, si la práctica socioeducativa de privación de libertad sea justa y humanizada, podrá obtener éxito en la resocialización del adolescente y en la superación de su condición de exclusión.

    Resumo em Inglês:

    The Statute of Children and Adolescents ( a Brazilian law related to children and adolescents), contains articles regulating the practice of the infraction act and the socioeducational procedures leading the adolescent to reflect on the offense committed and its subsequent return to the familial interaction. The objective was to understand the social representations of adolescents in conflict with the law about socioeducative practice with privation of liberty. The study included 50 adolescents who completed interviews with depth which, thereafter, were subjected to content analysis. The results showed seven empirical categories: conception of the practice socioeducative of privation of freedom, description of the institution, professional image, perception of self-image, life experience, demonstrations and biopsycognitve life project. Social representations indicated that the practice presented a non-socialization primacy in relation to socialization. The social actors have shown that if the practice of socioeducative which is related with the privation of liberty is just and humane, they can be succeed in re-socialization of these adolescents and in overcoming their excluded condition.
  • Psicologia escolar na educação superior: atuação no distrito federal Artigos

    Bisinoto, Cynthia; Marinho-Araújo, Claisy Maria

    Resumo em Português:

    A atuação da Psicologia Escolar tem se expandido para outros contextos educativos, como a Educação Superior. Buscando contribuir para essa expansão, teve-se como objetivos mapear as Instituições de Educação Superior do Distrito Federal que possuem psicólogo escolar e conhecer e analisar o trabalho realizado. Participaram oito instituições com psicólogo escolar e que tinham, na internet, informações sobre os Serviços de Psicologia Escolar. A análise qualitativa destas informações indicou que estes serviços baseiam-se na atenção a dificuldades vivenciadas pelos alunos e na promoção do desenvolvimento acadêmico e humano; realizam atividades coletivas e individuais, tanto de natureza tradicional quanto emergente. Entre essas últimas, realizam ações de desenvolvimento pessoal e profissional, de avaliação institucional e de acompanhamento dos egressos. A atuação da Psicologia Escolar na Educação Superior está se construindo sobre ações preventivas, institucionais e mais abrangentes do que historicamente caracterizou a intervenção neste nível educativo.

    Resumo em Espanhol:

    El papel de la psicología educativa se ha extendido a otros centros educativos, tales como la educación superior. Tratan de contribuir a esta expansión, tuvo como objetivos para asignar las Instituciones de Educación Superior del Distrito Federal y psicólogos escolares que tengan conocimiento y examinar el trabajo realizado. Ocho instituciones participaron con el psicólogo de la escuela y tenía, en Internet, información acerca de los Servicios de Psicología Escolar. El análisis cualitativo de esta información indica que estos servicios se basan en la atención a las dificultades experimentadas por los estudiantes y promover el desarrollo académico y humano, las actividades de la conducta individual y colectiva, tanto de carácter tradicional y emergente. Entre estos últimos, llevar a cabo acciones de desarrollo personal y profesional, evaluación institucional y el seguimiento de egresados. El papel de la Escuela de Psicología de la Educación Superior está construyendo sobre las medidas preventivas, institucionales y más amplio que el que históricamente caracterizó la intervención educativa en este nivel.

    Resumo em Inglês:

    The role of school psychology has expanded into other educational settings, such as Higher Education. Seeking to contribute to this expansion, had as objectives to map the Institutions of Higher Education of the Federal District and school psychologists who have knowledge and examine the work done. Eight institutions participated with the school psychologist and had, on the Internet, information about the School Psychology Services. The qualitative analysis of this information indicated that these services are based on attention to difficulties experienced by students and promoting academic and human development, individual and collective conduct activities, both traditional and emergent nature. Among the latter, carry out actions of personal and professional development, institutional assessment and monitoring of graduates. The role of School Psychology in Higher Education is building on preventive measures, institutional and broader than that historically characterized the educational intervention at this level.
  • Investigação da memória em crianças em idades escolar e pré-escolar Artigos

    Neufeld, Carmem Beatriz; Brust, Priscila Goergen; Silva, Marcelle Thays Gomes da

    Resumo em Português:

    O presente trabalho visou investigar experimentalmente, a susceptibilidade das memórias de crianças à distorção, através do estudo das falsas memórias, que são lembranças de eventos que, na realidade, não ocorreram. O desempenho da memória foi avaliado em 57 crianças em idade escolar e pré-escolar, por meio da apresentação de sequências de frases simples que representam informações do cotidiano das crianças. Os resultados indicaram que a memória não foi imune a erros e distorções, ou seja, as crianças se lembraram falsamente de informações a respeito do material estudado. Uma comparação entre as faixas etárias permitiu identificar que as crianças em idade escolar produziram menos falsas memórias que aquelas em idade pré-escolar. Assim, a escolaridade das criança parece ter auxiliado as crianças mais velhas na identificação das informações verdadeiras e na rejeição de falsas memórias.

    Resumo em Espanhol:

    El presente trabajo tuvo como objetivo investigar experimentalmente la suceptibilidad de la distorsión de la memoria en los niños através del estudio de las falsas memorias, que son los recuerdos de eventos que no ocurrieron en realidad. El desempeño de la memoria fue evaluado en 57 niños en edad escolar y preescolar, por medio de la presentación de secuencias de frases sencillas que representan informaciones cotidianas en niños. Los resultados indicaron que la memoria no fue inmune a errores y distorsiones, es decir, los niños recordaron falsamente informaciones sobre el material estudiado. Una comparación entre los grupos de edades permitió identificar que los niños en edad escolar producían menos falsas memorias en comparación con los de edad preescolar. La escolaridad de los niños por lo tanto parece ayudar a los niños mayores en la identificación de las informaciones verdaderas, así como en el rechazo de falsas memorias.

    Resumo em Inglês:

    The current essay aimed to investigate the susceptibility of children to memory distortion by assessing false memories, which are the remembrance of events which actually did not occur. Memory performance was evaluated in 57 school and preschool children through the presentation of a series of simple sentences that represent children’s daily life. Results suggest that memory has not been immune from errors and distortions, that is, children falsely remembered information about the studied material. A comparison between the age groups identified that the school children produced fewer false memories than those in preschool. Thus, schooling of children seemed to help older children in identifying correct information and rejecting the false ones.
  • Desempenho cognitivo-linguístico de escolares com distúrbio de aprendizagem Artigos

    Silva, Cláudia; Capellini, Simone Aparecida

    Resumo em Português:

    O estudo tem como objetivo caracterizar e comparar o desempenho cognitivo-linguístico de escolares com distúrbio de aprendizagem com escolares com bom desempenho acadêmico. Participaram 40 escolares de 8 a 12 anos de idade, de 2ª a 4ª séries do Ensino Fundamental de escolas municipais da cidade de Marília - SP, divididos em GI (escolares com bom desempenho acadêmico) e GII (escolares com distúrbio de aprendizagem). Como procedimento foi utilizado o Teste de Desempenho Cognitivo-Linguístico, versões coletiva e individual. Os resultados evidenciaram desempenho superior do GI em relação ao GII nas habilidades de leitura, escrita, velocidade de processamento, processamento auditivo e visual. Concluiu-se que o desempenho inferior do GII nas habilidades indica uma limitação no desempenho linguístico desses escolares se comparados com os do GI, exceto na habilidade de consciência fonológica, em que, os grupos apresentaram dificuldades semelhantes, sugerindo que essa dificuldade não seja específica de escolares com distúrbio de aprendizagem.

    Resumo em Espanhol:

    El estudio tiene como objetivo caracterizar y comparar el rendimiento cognitivo-lingüístico de estudiantes con trastornos de aprendizaje con estudiantes con buen rendimiento académico. Los participantes fueron 40 niños escolares de 8 a 12 años de edad, de 2º a 4º grados de la escuela primaria de la ciudad de Marília-SP. Fueron divididos en GI (estudiantes con buen rendimiento académico) y GII (estudiantes con trastornos de aprendizaje). El procedimiento utilizado fue la prueba de rendimiento cognitivo-lingüístico, colectivo e individual. Los resultados sugieren desempeño superior del GI si comparado con GII en las habilidades de lectura, escrita, velocidad de procesamiento, procesamiento auditivo y visual. Conclusión: el rendimiento inferior de GII en las habilidades apuntando a una limitación en la actuación lingüística de los estudiantes frente al GI, excepto en la habilidad de consciencia fonológica, en que, los grupos tienen dificultades similares, lo que sugiere que esta dificultad no es específica de estudiantes con trastornos de aprendizaje.

    Resumo em Inglês:

    The study aims to characterize and to compare the cognitive-linguistic performance of students with learning disabilities with good academic performance. Forty students participated in this study, aged between 8 to 12 years old, from 2nd to 4th grades of elementary education in municipal schools in Marília-SP, divided into GI (good academic performance students) and GII (students with learning disabilities). As procedure we used the Test Cognitive-Linguistic Performance - collective and individual version. The results evidenced better performance of GI in relation to GII in skills of reading, writing, auditory processing, visual processing and processing speed. Conclusion: The lower performance of GII in skill indicates a limitation in the linguistic performance of these students compared to good academic performances, except in skill of phonological awareness, in which, the groups showed similar difficulties, suggesting that this difficulty is not specific to students with learning disabilities.
  • Organização de trabalho, credora ou devedora? Estudo sobre reciprocidade organizacional Artigos

    Kanan, Lilia Aparecida; Zanelli, José Carlos

    Resumo em Português:

    Caracterizar a reciprocidade organizacional no contexto universitário por meio da percepção de docentes-gestores constituiu o objetivo desse estudo. A pesquisa assumiu caráter qualitativo com enfoque exploratório e descritivo e envolveu entrevistas semiestruturadas. Os participantes, docentes-gestores de universidades de Santa Catarina, manifestam que o reconhecimento e valorização dos esforços que despendem não constituem, ou pouco constituem, práticas gerenciais de seus superiores; suas expectativas de retribuição não são plenamente consideradas, o que reforça neles a percepção de débito de parte da universidade; mas, embora tais expectativas sejam frustradas, continuam a emitir atos inovadores, sugestivos e cooperativos, o que demonstra sua dedicação para com o curso e o trabalho, fato explicado pelo seu grau de comprometimento com a organização que os emprega.

    Resumo em Espanhol:

    Caracterizar la reciprocidad organizacional en el ámbito universitario a través de la percepción de los profesores-administradores constituyó el objetivo de este estudio. La investigación tuvo un enfoque cualitativo exploratorio y descriptivo, y envolvió entrevistas semi-estructuradas. Los participantes, profesores-administradores de las universidades de Santa Catarina, Brasil, demuestran que el reconocimiento y el aprecio de los esfuerzos no son o poco son prácticas de gestión de sus superiores; sus expectativas de reciprocidad no son plenamente consideradas, lo que refuerza su percepción de que hay deuda de parte de la universidad. Pero incluso si se frustran las expectativas, continúan ofreciendo acciones innovadoras, sugerente y de cooperación, lo que demuestra su dedicación al curso y la labor que se explica por el grado de compromiso con la organización que los emplea.

    Resumo em Inglês:

    Characterize the organizational reciprocity in the university context through to the perception of teachers-managers was aim of this study. The research took a qualitative approach with exploratory and descriptive focus and it involved semistructured interviews. The Participants, teachers-managers of universities of Santa Catarina, Brazil, show that the recognition and appreciation of the efforts they expend not constitute, or if so, they little appear as managerial practices of their bosses; their expectations of retribution are not fully considered; which reinforce in them the perception of debt by the university. But, although these expectations of reciprocity are frustrated, teachers-managers continue to deliver innovative, suggestive and cooperative acts, demonstrating their dedication to the course and with the work, a fact explained by their level of commitment to the organization that employs them.
  • Considerações sobre o feminino e o real na psicanálise Artigos

    Marcos, Cristina Moreira

    Resumo em Português:

    Em suas considerações sobre o feminino Lacan parte da tese de que é um ser que não se submete inteiramente ao Édipo. Privilegiando menos a castração do que a divisão introduzida na menina pelo primado do falo, ele funda suas interrogações a propósito do feminino na divisão da mulher entre os dois gozos. É na medida em que uma mulher não está completamente submetida à lei do significante que haveria a possibilidade de um gozo não-todo referido ao falo. Permanece um inominável, um real que desfruta um outro gozo, suplementar ao falo. A mulher, não inteiramente no simbólico, teria uma relação privilegiada com o real. Trata-se de se perguntar como podemos ler esta relação. Não pretendemos percorrer exaustivamente a teorização do real no ensino de Lacan, mas buscaremos afirmar alguns aspectos fundamentais deste conceito para melhor delimitar o que significa esta relação privilegiada das mulheres com o real.

    Resumo em Espanhol:

    Al centrarse en la división presentó a la niña por la primacía del falo, Lacan basa sus preguntas sobre el tema de la mujer en la división femenina entre las dos goces. Es en que una mujer no está totalmente sujeto a la ley del significante que habría una posibilidad de un goce otro. La mujer, no del todo en el simbólico, tendría una relación privilegiada con lo real. Hay que preguntar cómo podemos ver esta relación. No es ir al fondo a través de la teoría de lo real en Lacan, pero pensar en cómo algunos aspectos de este concepto puede arrojar luz sobre la relación privilegiada de la mujer con el real.

    Resumo em Inglês:

    The feminine is considered by Lacan as a being who does not submit entirely to Oedipus. By focusing less on castration than on the division introduced by the rule of the phallus, his questions about women are based on the women's division between the two jouissances. It is in that a woman is not completely subject to the law of the signifier that there would be a possibility of another jouissance. It remains a nameless, a real who enjoys another jouissance, additional to the phallus. The woman, not entirely in the symbolic, would have a privileged relationship with reality. We need to ask how this relationship should be read. We do not want to examine extensively Lacan's teaching on the real, but to present some aspects of this concept in order to clarify women's privileged relationship with this real.
  • Narrativa interativa e psicanálise Relato De Experiência

    Granato, Tania Mara Marques; Corbett, Elisa; Aiello-Vaisberg, Tânia Maria José

    Resumo em Português:

    Desde sua origem a Psicanálise tem se ocupado das narrativas de pacientes que tecem suas vidas em histórias, reconhecendo nesse gênero expressivo da dramática humana a fonte de suas investigações. Além disso, os psicanalistas têm feito uso de narrativas transferenciais a fim de comunicar suas experiências clínicas à comunidade científica, contribuindo para a produção de conhecimento nessa área. A afinidade orgânica que une o narrar ao viver autoriza-nos a conceber a narrativa como modalidade de elaboração afetivo-emocional do vivido. Seguindo o percurso que nos conduz da narrativa do paciente à narrativa do clínico, chegamos às narrativas interativas como proposta metodológica que retoma o narrar em seu potencial heurístico e restitui a interlocução como locus da produção de conhecimento em ciências humanas. A título de ilustração, apresentamos uma das narrativas interativas criadas como convite à elaboração de um conflito materno, seguida da narrativa de um dos participantes de um grupo-piloto.

    Resumo em Espanhol:

    Desde su origen, la Psicoanálisis se ocupa de las narrativas de pacientes que tejieran sus vidas como historias, reconociendo en ese género expresivo de la dramática humana, la fuente de sus investigaciones. Los psicoanalistas han empleado narrativas transferenciales para comunicar sus experiencias clínicas a la comunidad científica, contribuyendo para producir conocimiento. La afinidad orgánica que une el narrar al vivir, autorízanos a concebir la narrativa como modalidad de elaboración afectivo-emocional del vivido. Al seguir el camino que nos lleva de la narrativa del paciente a la del clínico, llegamos a las narrativas interactivas como proposición metodológica que retoma el narrar en su potencial heurístico y restituye la interlocución como locus de la producción del conocimiento en las ciencias humanas Como ilustración, presentamos una de las narrativas interactivas creadas como invitación a la elaboración de un conflicto materno, seguida de la narrativa de uno de los participantes de un grupo-piloto.

    Resumo em Inglês:

    Since its beginning Psychoanalysis works with patients’ narratives, who weave their lives into stories, recognizing in this expressive genre of the human drama as the source of its investigations. Furthermore, the psychoanalysts also elaborate transferencial narratives in order to communicate their clinical experiences to the scientific community, contributing to the production of knowledge in that field. The organic relationship that unites narration to living authorizes us to conceive the narrative as a means to elaborate affective-emotional experiences. Following the route that leads us from the patient’s narrative to the psychoanalyst’s narrative, we arrive to interactive narratives as a methodological procedure that rescues the heuristic potentiality of storytelling, and restore the interlocution as the locus of knowledge construction in Human Sciences. By way of illustration we present one of the interactive narratives created as an invitation to elaborate a maternal conflict, followed by a participant’s narrative of our pilot sample.
  • Psicologia, formação de psicólogos e a escola: desafios contemporâneos Relato De Experiência

    Asbahr, Flávia da Silva Ferreira; Martins, Edna; Mazzolini, Beatriz Pinheiro Machado

    Resumo em Português:

    A atuação do psicólogo na educação cresce nos últimos anos, em instituições educativas e no atendimento à queixa escolar, mas ainda é comum, em diversos cursos de graduação, psicólogos se formarem sem ter tido contato direto com uma escola. Esse fato reduz os fenômenos escolares a questões meramente psicológicas e, sobretudo, patológicas, e coexiste com práticas apoiadas na compreensão dos elementos que constituem a subjetividade em sua relação com os processos educativos. Discutimos, a partir do relato de experiência docente, aspectos que são fundamentais para uma proposta de formação do psicólogo que tem como referência a inserção do estudante de psicologia em espaços educativos por meio de visitas a instituições e de estágios na área. Essa proposta desdobra-se em duas modalidades: a disciplina Problemas de Aprendizagem e o estágio Intervenção clínica em processos de aprendizagem. Tal inserção cria a possibilidade de o futuro psicólogo contactar-se com o cotidiano escolar e deparar-se com determinações que vão além da imediata relação dual psicólogo-usuário.

    Resumo em Espanhol:

    La actuación de los psicólogos en la educación crece en los últimos años, en las instituciones educativas y en la asistencia a la demanda de la escuela. Sin embargo, todavía es común en las graduaciones de psicología que los estudiantes terminen el curso sin tener contacto con una escuela. Las prácticas que reducen los fenómenos educativos a problemas psicológicos coexisten con las prácticas basadas en la comprensión de los elementos que componen la subjetividad en su relación con los procesos educativos. Presentamos, a partir del informe de nuestra experiencia docente, una propuesta para la formación de los psicólogos que tiene como referencia la inserción de los estudiantes de psicología en los espacios educativos a través de visitas a las instituciones escolares y de prácticas/pasantías en el área. La propuesta se divide en dos modalidades, la asignatura Problemas de aprendizaje y la práctica Intervención clínico en el proceso de aprendizaje. La inserción del futuro psicólogo en la escuela crea la potencialidad de que él se impacte con la rutina de la escuela y con las determinaciones que van más allá de la inmediata relación del psicólogo con el usuario.

    Resumo em Inglês:

    The psychologist’s practice in education is growing in recent years in educational institutions and the work with to the complaint school. But it is still common in many undergraduate courses, psychologists graduating without having any contact with an elementary or high school. This fact reduces the educational phenomena to psychological issues and, above all, pathological ones, and coexists with practices based upon an understanding of the elements of subjectivity in its relation with the educational processes. We discuss, based on docent experience report, aspects that are critical to a proposal for the formation of psychologist that has as reference to the insertion of psychology students in educative spaces through visits to the institutions and traineeships in the area. The proposal unfolds in two models: the discipline Learning Problems and the traineeship Clinical Intervention in Learning Processes. This integration creates the possibility for the future psychologist to be in contact with the school routine, and to face with determinations that go beyond the immediate dual relationship psychologist-user.
  • Psicologia sanitária e análise crítica dos sistemas de atenção à saúde Resenha

    Carvalho, Denis Barros
Universidade Estadual de Maringá Avenida Colombo, 5790, CEP: 87020-900, Maringá, PR - Brasil., Tel.: 55 (44) 3011-4502; 55 (44) 3224-9202 - Maringá - PR - Brazil
E-mail: revpsi@uem.br