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CoDAS, Volume: 35, Número: 6, Publicado: 2023
  • AudBility: programa online para triagem do processamento auditivo central em escolares de 6 a 8 anos Original Article

    Carvalho, Nádia Giulian de; Amaral, Maria Isabel Ramos do; Colella-Santos, Maria Francisca

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Analisar o desempenho de escolares em um programa de triagem das habilidades auditivas, considerando a influência de determinantes biológicos e a correlação das tarefas auditivas com os testes da avaliação comportamental do processamento auditivo central (PAC), bem como apresentar os pontos de corte da bateria. Método Na primeira etapa a amostra foi constituída por 96 escolares com desenvolvimento típico, que passaram pela triagem auditiva escolar. Foi aplicado o questionário de autopercepção e as tarefas auditivas de localização sonora (LS), resolução temporal (RT), ordenação temporal de frequência (OT-F) e duração (OT-D), fechamento auditivo (FA), dicótico de dígitos- integração binaural (DD) e figura-fundo (FF). Dessas, 66 crianças participaram da segunda etapa, incluindo avaliação audiológica básica e comportamental do PAC. Resultados A variável sexo influenciou a tarefa DD à orelha direita. A idade influenciou o resultado de cinco tarefas auditivas. A orelha direita teve melhor desempenho nas tarefas DD e OT-F. Na idade entre 6 e 7 anos houve correlação entre triagem e diagnóstico nas tarefas de FA, RT, DD, FF e OT-F. Na idade de 8 anos houve correlação nas tarefas DD e OT-F. Os critérios de passa/ falha variaram de acordo com a tarefa e determinantes biológicos. Conclusão Houve correlação entre triagem e diagnóstico em um maior número de tarefas na faixa etária entre 6 e 7 anos. Os pontos de corte das tarefas auditivas devem ser analisados de acordo com a idade, sexo e/ou lado da orelha.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To analyze the performance of students aged between in an auditory skills screening software program, considering the influence of biological determinants and the correlation of auditory tasks with the behavioral assessment tests of central auditory processing (PAC), as well as to present the cutoff points of the battery. Methods In the first stage, the sample consisted of 96 students with typical development, who underwent hearing screening at school. A self-perception questionnaire and the auditory tasks of sound localization (SL), temporal resolution (TR), temporal ordering of frequency (OT-F) and duration (OT-D), auditory closure (AC), dichotic digit- binaural integration (DD) and figure-ground (FG) were applied. Of these, 66 children participated in the second stage of the study, including basic and behavioral audiological assessment from PAC. Results The gender variable influenced the DD task to the right ear. Age influenced the outcome of five auditory tasks. The right ear performed better in the DD and OT-F tasks. At the age between 6 and 7 years, there was a correlation between screening and diagnosis in the tasks of AC, TR, DD, FG, and OT-F. At the age of 8 years, there was a correlation in the DD and OT-F tasks. The pass/fail criteria varied according to the task and biological determinants. Conclusion There was a correlation between screening and diagnosis in a greater number of tasks in the age group between 6 and 7 years. The cut-off points for the auditory tasks should be analyzed according to age, sex and/or ear side.
  • Efeito de um programa online de promoção de saúde vocal no local de trabalho e de baixos níveis de estresse implementado em uma universidade colombiana durante a pandemia do COVID-19 Original Article

    Atará-Piraquive, Ángela Patricia; Forero-Suárez, Leidy Lorena; Cárdenas-Martinez, Jenny Fernanda; Cantor-Cutiva, Lady Catherine

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Determinar o efeito de um programa online de saúde vocal no local de trabalho e de redução dos níveis de estresse (SVLTRNE, ou por sua sigla em inglês, WVHLS - Workplace Vocal Health and Low Stress Levels), implementado em uma universidade colombiana durante a pandemia da COVID-19. Método O desenho do estudo foi quase experimental, com a participação de vinte e nove professores, separados em dois grupos: grupo intervenção (n=17) e grupo controle (n=12). Os participantes do grupo de intervenção participaram de quatro sessões virtuais que abordaram como melhorar a saúde vocal e as estratégias para reduzir os níveis de estresse durante o trabalho. Os professores preencheram um questionário que incluía questões sobre condições de trabalho, estresse relacionado ao trabalho e índice de fadiga vocal (IFV). Também foi gravada uma amostra de voz com uma vogal sustentada, em duas ocasiões diferentes (antes e depois da intervenção). Resultados No final desse estudo, foi observada uma tendência à redução do Fator 1 do IFV no grupo intervenção. Embora todos os participantes tivessem um TMF mais longo no final do estudo em comparação com as medidas basais, os homens do grupo de intervenção tiveram TMF mais longo em comparação com outros participantes. Conclusão Os resultados deste estudo sugerem um efeito positivo do programa de promoção WVHLS na redução da percepção de fadiga vocal e na melhora da coordenação e controle da coordenação pneumofônica, medidos com o IFV e TMF. Essas mudanças, observadas ao final do estudo, podem indicar que programas holísticos que incluem recomendações de cuidados com a voz, exercícios respiratórios, exercícios vocais de aquecimento e resfriamento, exercícios vocais de relaxamento laríngeo e controle do estresse podem ser benéficos para reduzir o estresse relacionado ao trabalho e sintomas vocais em professores.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To determine the effect of an online Workplace Vocal Health and Low Stress Levels (WVHLS) Promotion Program implemented in a Colombian university during COVID-19 pandemic. Methods This research was a quasi-experimental study. Twenty-nine professors participated in this study within two groups: (1) intervention group (n=17) or (2) non-intervention group (n=12). Participants in the intervention group took part in four virtual sessions about how to improve vocal health and strategies to reduce stress levels during their homeworking and online classes. Teachers filled in a questionnaire including questions about working conditions, work-related stress, and the voice functioning (including the Vocal Fatigue Index-VFI). They also recorded a voice sample of a sustained vowel on two separate occasions (before and after the follow-up). Results At the end of the follow-up, there was a tendency to reduce Factor 1 of VFI in the intervention group. Although, all participants had a longer MPT at the end of the study compared with the baseline measures, males in the intervention group had longer MPT compared with other participants. Conclusion Our results suggest a positive effect of a WVHLS promotion program on reducing vocal fatigue perception measured by means of the Vocal Fatigue Index and improving coordination and control of breathing speech measured MPT. These changes at the end of the follow-up may indicate that holistic programs that include voice care recommendations, breathing exercises, vocal warm-up, cold-down and laryngeal relaxation vocal exercises, and stress management may be beneficial for reducing work-related stress and voice symptoms among professors.
  • Exploring the attitudes and practices among student clinicians in India on multilingual issues in the field of speech-language pathology Original Article

    Valliappan, Indira; Kaipa, Roha; Karuppali, Sudhin

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose Student clinicians (graduates and undergraduates) in speech-language pathology deal with various multilingual issues while providing clinical services to individuals with language impairments. This study explores the attitudes and practices of undergraduate and graduate speech-language pathology students in India towards multilingualism and handling these issues. Methods One hundred and twenty-eight students (71 graduates and 57 undergraduates) participated in the study. Phase 1 of the study included the development of a questionnaire to explore the attitudes and practices of student clinicians in speech-language pathology. The questionnaire was converted into an online survey in Phase 2. Phase 3 comprised data and statistical analysis to summarize and interpret collected data. Results Graduate and undergraduate students significantly differed in their attitudes and perception toward multilingual issues (p<0.05). Most clinicians demanded a change in the current views on assessment/intervention, considering the linguistic background of the patient/caregivers. Other issues surrounding multilingualism included parents' education levels, lack of sufficient assessment tools, unavailability of translators/interpreters, and poor linguistic competency of clinicians. Conclusion These findings assist academic programs in planning and developing modules to aid students in handling the major multilingual issues encountered during clinical interactions.
  • Apoio matricial para agentes comunitários de saúde sobre os marcos do desenvolvimento auditivo e de linguagem na primeira infância Artigo Original

    Silva, Lidiane Assis da; Silva, Vanessa de Lima

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo analisar o conhecimento dos agentes comunitários de saúde (ACS) sobre os marcos do desenvolvimento auditivo e de linguagem na primeira infância, no contexto da visita domiciliar, antes e após oficina de apoio matricial. Método Foi desenvolvida uma pesquisa-ação, com abordagem quantitativa e qualitativa. Resultados Contribuição significativa para a aprendizagem das ACS enriquecendo a prática da visita domiciliar. Conclusão O apoio matricial é uma importante ferramenta para a atuação qualificada das ACS no tocante às orientações sobre os marcos auditivos e de linguagem na primeira infância.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose to analyze the knowledge of community health agents about hearing and language development milestones in early childhood, in the context of home visits, before and after a team cooperation workshop. Methods action research was developed, with a quantitative and qualitative approach. Results Significant contribution to the agents’ learning, enriching their home visit practices. Conclusion Team cooperation is an important tool to qualify the performance of community health agents regarding guidelines on hearing and language milestones in early childhood.
  • A fluência e compreensão leitora como indicador de desempenho no 3o ano do Ensino Fundamental Artigo Original

    Martins-Reis, Vanessa de Oliveira; Pedroso, Dâmaris Alves de Araújo; Almeida, Letícia Mendes de; Pereira, Edlaine Souza; Alves, Luciana Mendonça; Celeste, Letícia Correa

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo verificar se a fluência e a compreensão leitora variam ao longo do terceiro ano do Ensino Fundamental, podendo ser utilizados como indicadores de desempenho em leitura. Método trata-se de estudo longitudinal prospectivo. Participaram do estudo 53 crianças, sem distinção de sexo. Foram realizadas quatro avaliações ao longo do ano, utilizando-se do software LEPIC para gravar a leitura feita pelas crianças, registrar os erros de leitura, bem como as respostas às questões referentes à compreensão. Resultados observou-se evolução da fluência de leitura e na compreensão literal ao longo das testagens, mas não na compreensão inferencial. Conclusão a fluência de leitura e a compreensão literal apresentam-se como bons indicadores de desempenho no terceiro ano do Ensino Fundamental.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose to verify whether fluency and reading comprehension vary throughout the third year of elementary school and can be used as performance indicators in reading. Methods this is a prospective longitudinal study. 53 children participated in the study, regardless of gender. Four assessments were carried out throughout the year, using the LEPIC software to record the reading made by the children, recording reading errors, as well as the answers to questions regarding comprehension. Results there was an evolution of reading fluency and literal comprehension throughout the tests, but not in inferential comprehension. Conclusion reading fluency and literal comprehension are good performance indicators in the third year of elementary school.
  • Medidas acústicas de CPPS e AVQI pré e pós terapia fonoaudiológica Artigo Original

    Hofman, Eduarda Cristina; Dassie-Leite, Ana Paula; Martins, Perla do Nascimento; Pereira, Eliane Cristina

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Comparar as medidas acústicas de Proeminência do Pico Cepstral Suavizado (CPPS) e Acoustic Voice Quality Index (AVQI) nos momentos pré e pós-terapia Vocal. Método Trata-se de estudo de intervenção antes e após, com coleta de dados retrospectiva. Participaram do estudo 22 sujeitos com média de idade de 49,9 anos. A terapia vocal ocorreu entre os anos de 2016 a 2019 em uma clínica-escola, sendo que antes e após os processos terapêuticos, os sujeitos tiveram amostras vocais coletadas. Foram realizadas as extrações dos dados de CPPS e AVQI nos momentos pré e pós-terapia. A fim de caracterizar a amostra, foi realizado julgamento perceptivo-auditivo (JPA) referente ao grau geral do desvio vocal nos momentos pré e pós-terapia. Os dados foram analisados estatisticamente. Resultados Os dados do JPA indicaram diminuição nos valores medianos de grau geral do desvio vocal no momento pós-terapia, tanto para a amostra de vogal (p=0,00) quanto de números (p=0,00). A média do CPPS para a vogal foi de 14,53 pré-terapia e 16,37 pós-terapia (p= 0,01) e na emissão dos números foi de 8,22 pré-terapia e 9,06 pós-terapia (p=0,02), houve diferença no CPPS da vogal e dos números indicando melhora vocal pós-terapia. A média do AVQI foi de 2,27 pré-terapia e 1,54 pós-terapia (p= 0,05), houve melhora nos resultados do AVQI, com valor de p limítrofe. Conclusão A terapia vocal produziu modificações no grau geral do desvio vocal e nas medidas de CPPS e AVQI, sendo que no momento pós terapia os resultados são semelhantes aos apresentados por indivíduos vocalmente saudáveis.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To compare the acoustic measurements of Cepstral Peak Prominence-Smoothed (CPPS) and Acoustic Voice Quality Index (AVQI) at pre- and post-voice therapy times. Methods This is a before and after intervention study, with retrospective data collection. Twenty-two subjects with a mean age of 49.9 years participated in the study. The vocal therapy occurred between the years 2016 to 2019 in a teaching clinic, and the subjects had vocal samples collected before and after the therapeutic processes. CPPS and AVQI data extractions were performed during pre- and post-therapy. In order to characterize the sample, auditory-perceptual evaluation (APE) regarding the overall degree of vocal deviation at pre- and post-therapy moments was performed. The data were analyzed statistically. Results The APE data indicated a decrease in the median values of overall vocal deviation degree at the post-therapy stage for both the vowel (p=0.00) and number (p=0.00) samples. The average CPPS for the vowel was 14.53 pre-therapy and 16.37 post-therapy (p=0.01); for the number emission, it was 8.22 pre-therapy and 9.06 post-therapy (p=0.02), there was a difference in the CPPS of the vowel and numbers indicating vocal improvement at post-therapy. The average AVQI was 2.27 pre-therapy and 1.54 post-therapy (p=0.05). There was an improvement in the AVQI results, with borderline p-value. Conclusion Vocal therapy produced changes in the general degree of vocal deviation, as well as in CPPS and AVQI measurements, and the results at the post-therapy moment are similar to those of vocally healthy individuals.
  • Preditores maternos e infantis associados a perda de seguimento do programa triagem auditiva neonatal: estudo de coorte em maternidades do nordeste do Brasil Original Article

    Lucena, Maria Helena Medeiros de Sá Lima; Cavalcanti, Hannalice Gottschalck

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Analisar preditores maternos e infantis associados a perda de seguimento do programa de triagem auditiva neonatal em maternidades em maternidades do nordeste do Brasil. Método Estudo de coorte retrospectivo, incluindo dados secundários de lactentes (n=604) que foram encaminhados para o monitoramento e/ou diagnóstico do programa de triagem auditiva neonatal, em duas maternidades do nordeste do Brasil. Preditores avaliados incluíram fatores socioeconômicos, como, idade materna, estado civil, renda, escolaridade, local de residência, número de filhos e número de pré-natais; E fatores de saúde materno e infantil, como, fumo e drogas durante a gestação, consanguinidade, infecções congênitas, malformações craniofaciais, uso de drogas ototóxicas, síndromes e história de perda auditiva na família. Foi realizado análise estatística baseada em modelos de regressão logística binária, método stepwise. Resultados O modelo de regressão logística contendo o número de pré-natais e a história de perda auditiva na família foi significativo [χ2(2) =34,271; p<0,001]. Foram preditores significativos, o número de pré-natais (OR = 2,343; IC 95%= 1,626 - 3,376) e a história de perda auditiva na família (OR =2,167; IC 95% = 1,507 - 3,115), os demais preditores, não apresentaram significância neste estudo. Conclusão Os resultados demonstram que estão associados e aumentam as chances de perda de seguimento do programa, recém-nascidos cuja mães realizaram ≤ 5 pré-natais com 2,3 vezes mais chances e história de perda auditiva na família aumentando os riscos em 2,1 vezes a mais. É importante fornecer subsídios para que sejam implementadas melhorias na saúde pública que visem aconselhar, orientar e conscientizar as mães, principalmente durante os pré-natais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose Analyze maternal and child predictors associated with loss to follow-up in the newborn hearing screening program at maternity hospitals in northeastern Brazil. Methods Retrospective cohort study, including secondary data from infants (n=604) referred to the newborn hearing screening program in two maternity hospitals for monitoring and/or diagnosis. The predictors evaluated included socioeconomic factors, such as maternal age, marital status, income, schooling, place of residence, number of children and number of prenatal visits. In addition, maternal and child health factors, such as smoking and drug intake during pregnancy, consanguinity, congenital infections, craniofacial malformations, use of ototoxic drugs, syndromes and a history of hearing loss in the family. Statistical analysis was performed based on binary logistic regression models, using the stepwise method. Results The logistic regression model containing the number of prenatal visits and the history of hearing loss in the family was significant [χ2(2) =34.271; p<0.001]. The number of prenatal visits (OR = 2.343; 95% CI = 1.626 - 3.376) and family history of hearing loss (OR = 2.167; 95% CI = 1.507 - 3.115) were significant predictors. The other predictors were not significant. Conclusion The results reveal that newborns whose mothers had ≤ 5 prenatal visits and those with a family history of hearing loss increased their likelihood of loss to follow-up by 2.3 and 2.1 times, respectively. It is important to provide subsidies for public health improvements in order to help advise, guide and educate mothers, especially during prenatal care.
  • Eficácia no uso de estratégia de gamificação na terapia fonológica Artigo Original

    Silva, Thalia Freitas da; Ribeiro, Grazielly Carolyne Fabbro; Silva, Cássio Eduardo Esperandino da; Assis, Mayara Ferreira de; Dezani, Henrique; Berti, Larissa Cristina

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo comparar as eficácias da terapia fonológica tradicional e terapia fonológica associada à estratégia de gamificação em sujeitos com Transtorno Fonológico (TF). Método participaram dez sujeitos com TF que apresentavam o processo de substituição de líquidas. Os sujeitos foram randomizados em dois grupos: terapia fonológica tradicional (grupo controle - GC) e terapia fonológica associada a estratégia de gamificação mediada por computador (grupo gamificação - GG). A intervenção fonológica compreendeu, para ambos os grupos, etapas de percepção e produção de fala. As intervenções se diferenciaram na etapa de percepção, na qual o GG foi submetido ao jogo com estratégia de gamificação. Ao final de cada sessão, foram registrados a produção de fala dos sujeitos (% de acerto) para cada etapa terapêutica, a partir de palavras-alvo e palavras-sondagem. Para análise foram considerados: média de acerto dos sujeitos para cada etapa terapêutica; valores de PCC-R (Porcentagem de Consoantes Corretas Revisado) pré e pós terapia; além do número de sessões utilizadas para se atingir 85% de produção correta. Resultados não houve diferença estatisticamente significante entre os tipos de intervenção considerando a média de acertos das produções e o número de sessões. Houve efeito significante para as condições pré e pós terapia na comparação dos valores de PCC-R para ambos os modelos. Os sujeitos do GC tiveram os valores de PCC-R maiores do que as do GG. Conclusão ambos os modelos de intervenção apresentam resultados semelhantes, propiciando melhora no desempenho fonológico do sujeito desde a primeira sessão.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose to compare the efficacies of traditional phonological therapy and phonology associated with the gamification strategy in children with Phonological Disorder (PD). Methods ten individuals with PD participated who showed the process of replacing liquids. They were randomized into two groups: traditional phonological therapy (control group - CG) and phonological therapy associated with a gamification strategy mediated by computer (gamification group - GG). The phonological intervention comprised, for both groups, stages of speech perception and production. Interventions differed in the perception stage, in which the GG was submitted to the game with gamification strategies. At the end of each session, individuals speech production (% of correct answers) were registered for each therapeutic stage, based on target words and sounding words. For analysis the following were considered: The individuals mean of correct answers for each therapeutic stage; PCC-R value (percentage of correct consonants) pre and post therapy; beyond of the number of sessions used to reach 85% of correct production. Results there was no statistical difference between the types of intervention considering the average of correct answers of the productions and the number of sessions. There was a significant effect for pre- and post-therapy conditions in the comparison PCC-R values ​​for both models. The individuals in the GC had the PCC-R values higher than those of GG. Conclusion both models of intervention present similar results, providing an improvement in the individuals phonological performance from the first session.
  • Efeito do treinamento perceptivo-auditivo na classificação da hipernasalidade de fala Artigo Original

    Manicardi, Flora Taube; Dutka, Jeniffer de Cássia Rillo; Guerra, Thais Alves; Pegoraro-Krook, Maria Inês; Chagas, Eduardo Federighi Baisi; Marino, Viviane Cristina de Castro

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Analisar o efeito de um treinamento perceptivo-auditivo de fonoaudiólogas sem experiência na classificação da hipernasalidade de fala de indivíduos com fissura labiopalatina e comparar a classificação da presença e grau de hipernasalidade realizadas dessas fonoaudiólogas (com a avaliação padrão-ouro), antes e depois do treinamento perceptivo-auditivo. Método Três fonoaudiólogas sem experiência analisaram 24 amostras de fala de alta pressão de indivíduos com fissura labiopalatina, antes e depois de treinamento perceptivo-auditivo, usando escala de quatro pontos. As amostras de fala correspondiam a seis amostras de cada grau de hipernasalidade. Entre as análises, as fonoaudiólogas receberam treinamento perceptivo-auditivo. Houve acesso às amostras de referência e feedback de respostas corretas quanto ao grau de hipernasalidade no treinamento. Resultados Não houve diferença significativa na porcentagem geral de acertos entre os momentos antes e depois do treinamento perceptivo-auditivo. Houve associação e concordância significativa das três avaliadoras com avaliação padrão ouro após treinamento, com aumento da concordância para uma avaliadora (aumento de respostas corretas para os graus ausente e leve). A análise dicotômica dos dados mostrou aumento do índice de concordância Kappa dessa avaliadora. Houve aumento do índice concordância inter-avaliadores para hipernasalidade ausente, leve, e grave, porém sem significância estatística. Conclusão O treinamento perceptivo-auditivo não resultou em melhora significativa da classificação da hipernasalidade de fala pelas fonoaudiólogas sem experiência, embora a análise individual dos dados tenha mostrado que o treinamento favoreceu uma dessas avaliadoras. Novos estudos envolvendo treinamento perceptivo-auditivo gradual e mais extenso poderão favorecer a classificação da hipernasalidade de fala por fonoaudiólogos sem experiência.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To analyze the effect of auditory-perceptual training by inexperienced speech-language pathologists in the classification of hypernasality in individuals with cleft lip and palate and compare their classification of hypernasality individually, with the gold standard evaluation, before and after this training. Methods Three inexperienced speech-language pathologists used a four-point scale to assess 24 high-pressure speech samples from individuals with cleft lip and palate, before and after auditory-perceptual training. The speech samples corresponded to six samples of each degree of hypernasality. The speech-language pathologists received auditory-perceptual training during the assessments. They had access to anchor samples and immediate feedback of correct answers regarding the degree of hypernasality in training. Results There was no significant difference in the overall percentage of correct answers when comparing before and after the auditory-perceptual training. There was a significant association and agreement of the three evaluators with a gold standard evaluation after training, with an increase in agreement for a single evaluator for absent and mild degrees of hypernasality. The dichotomous analysis of the data showed an increase in the Kappa Index of Agreement of this evaluator. Although there was an increase in the Index of Agreement between evaluators for absent, mild, and severe hypernasality, this increase did not reach statistical significance. Conclusion The auditory-perceptual training provided did not result in a significant improvement in the hypernasality classification for the inexperienced speech-language pathologists, even though the individual data analysis showed that the training favored one of the evaluators. Further studies involving gradual and more extensive auditory-perceptual training may favor the classification of hypernasality by inexperienced SLPs.
  • Caracterização do sistema fonológico em pré-escolares de baixa renda Original Article

    Silva, Maria Helena da; Wertzner, Haydée Fiszbein; Haynes, Charles; Azoni, Cíntia Alves Salgado

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Caracterizar o sistema fonológico de crianças pré-escolares de baixa renda da cidade de Natal, Nordeste do Brasil. Método Foi analisado o nível fonológico de 90 crianças da educação infantil de três escolas públicas localizadas em regiões de vulnerabilidade social. Foi utilizado o instrumento ABFW, nomeação e imitação, por meio da análise tradicional e das medidas de Porcentagem de Consoantes Corretas (PCC), Porcentagem de Consoantes Corretas Revisado (PCC-R) e Índice de Ocorrência de Processos (PDI). Para análise estatística inferencial foi utilizado o teste do Coeficiente de Correlação de Spearman para analisar a correlação entre as variáveis PCC, PCC-R e PDI. Resultados De acordo com os valores de corte das crianças que falam Português Brasileiro (PB), a adequação dos valores da PCC e PCC-R foi observada na maioria dos participantes (PCC: 82 crianças - 91,1%; PCC R: 87 crianças - 94,6%). Os processos de simplificação de líquidas (SL), simplificação de encontros consonantais (SEC), simplificação de consoante final (SCF) foram produtivos dos quais o CCS (32,2%) e FCS (20%) ainda são esperados para a idade e SL não. Houve correlação negativa muito forte entre as variáveis PCC x PDI e PCC-R x PDI. Conclusão A maioria das crianças apresentou desenvolvimento fonológico adequado. Foram observadas variações nos segmentos silábicos, principalmente na coda, que refletem a influência das diferenças linguísticas regionais. As evidências obtidas sobre o desempenho fonológico das crianças dessa região contribuem para um diagnóstico fonoaudiológico mais preciso.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose The purpose of this study is to characterize the phonological skills of low-income preschool children in a city in the Natal in the Northeast, Brazil. Methods The researchers assessed the phonological skills of 90 children (from 5 to 6:11) in early childhood education in three public schools located in regions of social and economic vulnerability. The evaluators used the phonology subtests of the Test of Childhood language (ABFW) children's language test. In addition to performing the standard analysis they examined the following: Phonological Processes (PP), Percentage of Correct Consonants (PCC), Percentage of Correct Consonants Revised (PCC-R), and Process Density Index (PDI). The Spearman's Correlation Coefficient test was used to analyze for correlations among the PCC, PCC-R, and PDI. Results According to the cutoff values of children who speak Brazilian Portuguese (BP), adequacy of the PCC and PCC-R values was observed in most participants (PCC: 82 children - 91.1%; PCC-R: 87 children - 94.6%). The processes of liquid simplification (LS), consonant clusters simplification (CCS), final consonant simplification (FCS) were productive of which the CCS (32.2%) and FCS (20%) are still expected for age and LS are not. There was a robust negative correlation between the variables PCC x PDI and PCC-R x PDI. Conclusion Most children showed adequate phonological development. Variations were observed in syllabic segments, especially in the coda, which reflect the influence of regional linguistic differences. The evidence obtained regarding the phonological performance of children within this region contributes to a more accurate speech-language diagnosis.
  • Opinião de fonoaudiólogos sobre uso da fotobiomodulação na clínica vocal Artigo Original

    Pontes, Emerson Soares; Vaiano, Thays Garcia; Bastos, Roberto Sávio de Assunção; Lopes, Leonardo Wanderley

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo investigar a opinião de fonoaudiólogos brasileiros sobre a formação, atuação e parâmetros utilizados para aplicação da fotobiomodulação (PBM) na clínica vocal. Método utilizou-se uma websurvey no Google Forms composta por questões relacionadas à formação, atuação profissional e conhecimentos sobre a PBM na área de voz. Participaram 29 fonoaudiólogos, de ambos os sexos. Os dados foram analisados utilizando a estatística descritiva. Resultados todos os participantes conheciam os fundamentos teóricos da PBM e entre eles, vinte e oito (96,6%) conheciam sua utilização especificamente na área de voz; vinte e cinco respondentes (86,2%) possuíam aparelho para fazer a irradiação e todos o utilizavam rotineiramente em sua prática clínica em voz. A maioria (28, 96,6%) participou de curso de capacitação em PBM, incluindo abordagens específicas para a área de voz. Os participantes afirmaram que a PBM é um recurso que pode ser utilizado na área de voz para melhorar a performance na voz cantada (25, 86,2%) e falada (24, 82,8%), além da sua aplicação em casos de processos inflamatórios nas pregas vocais (23, 79,3%). Quanto aos parâmetros de dosimetria, o comprimento de onda mais utilizado foi de 808 - 830nm (11, 37,9%) e 660/808nm simultaneamente (11, 37,9%), com dose de 3-5 J por ponto para os pacientes com processos inflamatórios nas pregas vocais (15, 51,7%,) e de 6-9 J (13, 44,8%) por ponto para os pacientes cujo objetivo era o aperfeiçoamento/condicionamento. Conclusão os participantes do estudo demonstraram ter conhecimento e formação em PBM e suas aplicabilidades para a área de voz.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose to investigate the opinion of Brazilian speech-language pathologists on the training, performance, and parameters used for the application of photobiomodulation (PBM) in the vocal clinic. Methods observational, cross-sectional, and quantitative study, carried out through a web survey hosted on the Google Forms digital platform, composed of questions related to training, professional performance, and knowledge about PBM in the voice area. Twenty-nine speech-language pathologists of both sexes participated. Data were analyzed using descriptive statistics. Results all participants knew the theoretical foundations of PBM, and among them, 28 (96.6%) knew its use specifically in the voice area; twenty-five respondents (86.2%) had a device to perform the irradiation, and all of them used it routinely in their clinical practice in voice. The majority (96.6%, 28) participated in a PBM training course, including specific approaches to the voice area. Participants stated that PBM is a resource that can be used in the area of ​​voice to improve performance in sung (86.2%, 25) and spoken (82.8%, 24), in addition to its application in cases of inflammatory processes in the vocal folds (79.3%, 23). As for dosimetry parameters, the most used wavelength was 808 - 830nm (37.9%, 11) and 660/808nm simultaneously (37.9%, 11), with a dose of 3-5 J per point for the patients with inflammatory processes in the vocal folds (51.7%, 15) and 6-9 J (44.8%, 13) per point for patients whose objective was improvement/conditioning. Conclusion the study participants demonstrated knowledge and training in PBM and its applicability to the voice area.
  • Clustering e Switching nos testes de fluência verbal em crianças do ensino fundamental I com e sem dificuldade de aprendizagem Artigo Original

    Teixeira, Diego Siqueira de Lima; Carthery-Goulart, Maria Teresa; Lukasova, Katerina

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Avaliar o desempenho nos testes de Fluência Verbal Semântica e Fonêmica em relação aos componentes cognitivos de clustering e switching e explorar as mudanças no desenvolvimento no ensino fundamental. Método Participaram 68 crianças do 2º ao 5º ano do ensino fundamental I de uma escola pública do município de Santo André, divididas em dois grupos, Dificuldade de Aprendizagem (DA) e Desenvolvimento Típico (DT). Resultados Os testes de Fluência Verbal foram comparados para o número de clusters, tamanho médio dos clusters e número de switches. Todas as variáveis comparadas mostraram uma pontuação estatisticamente significante maior para o teste de Fluência Verbal Semântica. Foram realizadas as médias e desvios-padrão das mesmas variáveis para efeito de ano e grupo em ambos os testes. Foi observada diferença estatisticamente significante apenas para o número total de clusters no teste de Fluência Verbal Semântica para efeito de grupo, com o melhor desempenho do grupo DT. Observou-se correlação alta no total de acertos em ambos os testes de Fluência Verbal com o número total de clusters e número de switches. Além disso, foi observada correlação entre o total de acertos com a média de tamanho dos clusters apenas no teste de Fluência Verbal Fonêmica. A análise de regressão linear apresentou maior variância para o número total de clusters, o tornando mais preditivo para o desempenho em ambos testes de Fluência Verbal. Conclusão Os testes de Fluência Verbal podem ser sensíveis e preditivos para a identificação de possíveis diferenças no desempenho escolar associados à leitura.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose Evaluate the performance in the Semantic and Phonemic Verbal Fluency tests in relation to the cognitive components of clustering and switching and explore the changes in development in elementary school. Methods Participants were 68 children from the 2nd to 5th grade of elementary school of a public school in the municipality of Santo André, divided into two groups, Learning Difficulty (LD) and Typical Development (TD). Results The Verbal Fluency tests were compared for the number of clusters, mean size of the clusters, and number of switches. All variables compared showed a statistically significant higher score for Semantic Verbal Fluency. Means and standard deviations of the same variables for year and group effect were realized in both Verbal Fluency tests. A statistically significant difference was observed only for the total number of clusters in the Semantic Verbal Fluency test for group effect, with the best performance of the TD group. A high correlation was observed between the total number of correct answers with the total number of clusters and number of switches in both Verbal Fluency tests. In addition, a correlation was observed between the total number of correct answers and the mean size of the clusters only in the Phonemic Verbal Fluency. Linear regression analysis showed greater variance for the total number of clusters, making it more predictable for performance in both verbal fluency tests. Conclusion Verbal Fluency tests may be sensitive and predictive for the identification of possible differences in school performance associated with reading.
  • Proposição de requisitos para o desenvolvimento de um simulador de treinamento para julgamento perceptivo-auditivo da voz Artigo Original

    Paiva, Maxsuel Alves Avelino de; Machado, Liliane dos Santos; Lopes, Leonardo Wanderley

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo identificar um conjunto de requisitos para o desenvolvimento de um simulador de treinamento perceptivo-auditivo (TPA) a partir da experiência de docentes que realizam o TPA. Método Trata-se de um estudo transversal, descritivo, com abordagem quantitativa. Vinte e dois docentes responderam um questionário online contendo 31 itens relacionados ao TPA, envolvendo itens sobre o perfil profissional, condições para o TPA nos cursos de graduação e pós-graduação em Fonoaudiologia, estrutura do TPA, avaliação do efeito do TPA. Resultado observou-se que existe variação nos procedimentos de TPA realizados no Brasil. Os principais requisitos indicados pelos respondentes para o TPA envolvem o uso de vozes sintetizadas nos momentos iniciais, seguindo para vozes humanas posteriormente; a utilização de tarefas de fala com vogais sustentadas e fala encadeada; a inserção de informações complementares tais como o gênero, idade, profissão do falante e a espectrografia do sinal vocal; treinamento com tempo mínimo de seis horas; a avaliação do efeito do treinamento pela comparação da concordância intra e inter-juizes pré e pós treinamento; a adição dos parâmetros de grau geral de desvio vocal, rugosidade, soprosidade e tensão; a utilização de escalas contínuas e numéricas validadas; e ser realizado a partir do segundo ano de graduação. Conclusão embora haja uma variabilidade da resposta dos especialistas, foi identificado um conjunto mínimo de requisitos indicados para a realização de TPA com novos juízes.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose to identify a set of requirements for the development of an auditory-perceptual training simulator (APT) based on the experience of professors who provide APT. Methods This is a cross-sectional, descriptive study with a quantitative approach. Twenty-two professors answered an online questionnaire containing 31 items related to APT, involving items about the professional profile, conditions for APT in undergraduate and postgraduate courses in Speech Therapy, APT structure, and evaluation of the APT effect. Result it was observed that there is a variation in APT procedures performed in Brazil. The main requirements indicated by the respondents for the APT involve the use of synthesized voices in the initial moments, followed by human voices later; the use of speech tasks with sustained vowels and connected speech; the insertion of complementary information such as gender, age, the profession of the speaker and the spectrography of the vocal signal; training with a minimum time of six hours; the evaluation of the training effect by comparing intra- and inter-judge agreement before and after training; the addition of the parameters of general degree of vocal deviation, roughness, breathiness, and strain; the use of validated continuous and numerical scales; and offering it from the second year of the undergraduate program. Conclusion although there is variability in the response of experts, a minimum set of requirements indicated for performing APT with new judges was identified.
  • Dificuldades alimentares em pacientes com Fenilcetonúria Artigo Original

    Rocha, Alexia Diovana Fernandes da; Martinez, Chenia Caldeira; Refosco, Lilia Farret; Tonon, Tássia; Schwartz, Ida Vanessa Doederlein; Almeida, Sheila Tamanini de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo analisar os resultados de um instrumento que se propõe a auxiliar na identificação das dificuldades alimentares em crianças com Fenilcetonúria (PKU), em comparação a crianças sem a doença. Método estudo transversal, controlado, com amostra de conveniência composta por pacientes com PKU e por indivíduos hígidos, equiparados por idade e sexo. O convite para participação no estudo foi feito por meio de divulgação da pesquisa nas redes sociais. As respostas foram fornecidas pelos responsáveis, sendo que 46 controles e 28 pacientes participaram. Além desses, 13 responsáveis por pacientes em acompanhamento em um Ambulatório de Tratamento de Erros Inatos do Metabolismo foram convidados por ligação telefônica, sendo que 12 aceitaram o convite. Todos os participantes responderam a Escala Brasileira de Alimentação Infantil (EBAI) de forma eletrônica. Resultados foram incluídos no estudo 86 participantes, sendo 40 pacientes (mediana de idade, 2 anos; intervalo interquartil (IQR) = 2 - 4) e 46 controles (mediana de idade, 3,5 anos; IQR = 2 - 5,25). Dez (25%) pacientes e 13 (28,3%) controles apresentaram resultados compatíveis com dificuldades alimentares, demonstrando uma frequência semelhante entre os grupos. O estudo observou que os pacientes com PKU apresentaram menos autonomia alimentar (p = 0,005), foram menos amamentados (p = 0,002) e usaram mais mamadeira que os controles (p = 0,028). Conclusão a frequência de dificuldades alimentares referidas pelos cuidadores foi semelhante entre os grupos, porém as crianças com PKU demonstraram menos autonomia para se alimentar, foram menos amamentadas e usaram mais mamadeira quando comparadas com as crianças sem a doença.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose to analyze the results of an instrument that aims to assist in the identification of feeding difficulties in children with Phenylketonuria (PKU), compared to children without the disease. Methods cross-sectional, controlled study with a convenience sample composed of patients with PKU and healthy individuals, matched for age and sex. The invitation to participate in the study was made through the dissemination of the research on social networks. The answers were provided by the guardians, 46 controls and 28 patients agreed to participate. In addition to these, 13 guardians of patients being followed up at an Outpatient Clinic for the Treatment of Inborn Errors of Metabolism were invited by phone call, and 12 accepted the invitation. All participants answered the Brazilian Infant Feeding Scale (in Portuguese Escala Brasileira de Alimentação Infantil (EBAI)) electronically. Results the study included 86 participants, 40 patients (median of age = 2 years; interquartile range (IQR) = 2 - 4) and 46 controls (median of age = 3.5 years; IQR = 2 - 5.25). Ten (25%) patients and 13 (28.3%) controls had suspicion of feeding difficulties, demonstrating a similar frequency of feeding difficulties between groups. The study found that PKU patients had less feed autonomy (p = 0.005), were less breastfed (p = 0.002) and used more baby’s bottle than controls (p = 0.028). Conclusion the frequency of feeding difficulties reported by caregivers was similar between the comparison groups, but children with PKU had less feed autonomy, were less breastfed and used more baby’s bottles when compared to children without the disease.
  • Análise dos tempos de execução da técnica de sons vibrantes em idosas Artigo Original

    Nogueira, Bárbara de Faria Morais; Gama, Ana Cristina Côrtes; Nunes, Flávio Barbosa; Diniz, Maria Luiza; Medeiros, Adriane Mesquita de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Analisar e comparar os efeitos vocais imediatos da técnica de sons vibrantes sonoros na avaliação de medidas acústicas e perceptivo-auditivas de idosas com e sem autopercepção de alteração vocal. Método Estudo clínico quase experimental, envolvendo 53 idosas com idade entre 60 e 70 anos. Foi aplicado um questionário de autopercepção vocal, avaliação vocal e laríngea, antes e após a realização da técnica vocal com sons vibrantes sonoros. Antes e durante os intervalos da técnica, foram coletadas amostras de vogais sustentadas, totalizando quatro amostras. As mulheres idosas foram divididas em dois grupos: grupo com autopercepção de alteração vocal (n = 25) e grupo sem autopercepção de alteração vocal (n = 28). Foram realizadas avaliações perceptivo-auditivas e análise acústica. Os testes estatísticos foram utilizados para correlacionar os dados: Teste Anova para medidas repetidas, Teste de Friedman e Teste de Wilcoxon e Teste Qui-Quadrado de Pearson. Para todos os testes foi considerado nível de significância de 5%. Resultados Houve predomínio de disfonia moderada em ambos os grupos, de acordo com a julgamento perceptivo-auditivo. Não houve diferença estatisticamente significante entre os grupos na avaliação da análise perceptivo-auditiva quanto à melhora, piora e voz inalterada antes e após os diferentes tempos de execução da técnica. A maioria das idosas melhorou a voz após um minuto de execução da técnica. Conclusão As idosas apresentam elevada presença de alteração vocal quando considerada o julgamento perceptivo-auditivo da voz. Não houve evidências científicas quanto ao momento ideal para se obter um melhor efeito na voz das idosas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To analyze and compare the immediate vocal effects of the voiced trill technique in the assessment of acoustic and auditory-perceptual measures of older women with and without self-perceived vocal changes. Methods Clinical, quasi-experimental study in older women, aged 60 to 70 years (n=53). A questionnaire on vocal self-perception, voice, and laryngeal assessment was applied, before and after performing the voiced trill technique. Before and during intervals of the technique, sustained vowel samples were collected, totaling four samples. Older women were divided into two groups: one with self-perceived voice changes (n=25), and the other without self-perceived voice changes (n=28). Auditory-perceptual assessments and acoustic analysis were performed. Statistical tests were used to correlate the data: ANOVA Test for repeated measures, Friedman Test, Wilcoxon Test, and Pearson's Chi-Square Test. For all tests, the significance level was set at 5%. Results There was a predominance of moderate dysphonia in both groups, according to the auditory-perceptual judgment. There was no statistically significant difference between the groups in the assessment of the auditory-perceptual analysis regarding voice changes (improved, worsened, and unaltered voices) before and after the different technique performance times. Most older women improved their voice after 1 minute of performing the technique. Conclusion Older women often have voice changes when considering the perceptual judgment of the voice. There was no scientific evidence as to the ideal time to obtain a better effect on older women's voices.
  • Correlação entre achados da avaliação clínica miofuncional orofacial, a pressão e a atividade eletromiográfica da língua na deglutição em indivíduos com diferentes alterações da motricidade orofacial Artigo Original

    Rodrigues, Robson; Sassi, Fernanda Chiarion; Silva, Amanda Pagliotto da; Andrade, Claudia Regina Furquim de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo correlacionar os achados da avaliação clínica miofuncional orofacial, pressão de língua e da eletromiografia de superfície (EMGs) da deglutição de grupos de pacientes com diferentes alterações da motricidade orofacial. Método 44 pacientes (20 homens e 24 mulheres com idades entre 17 e 63 anos), com diferentes alterações miofuncionais orofaciais foram avaliados por meio da Avaliação Miofuncional Orofacial com Escores Expandido (AMIOFE-E), avaliação da amplitude mandibular e antropometria facial, mensuração da pressão de língua (ponta e dorso) e exame de Eletromiografia de Superfície (EMGs) em região supra hioidea na tarefa de deglutição de saliva e diferentes volumes de água. Resultados a análise estatística encontrou algumas correlações fracas que envolvem a pressão do dorso de língua e sugerem que quanto maior for a medida do terço inferior, menor será a pressão do dorso da língua; quanto maior for a medida dos trespasses (vertical e horizontal) maior será a pressão do dorso da língua; quanto maior for a pontuação da avaliação de postura e funções orofaciais, maior será a pressão do dorso de língua e quanto maior for a pressão do dorso de língua, maior será a pressão da ponta da língua. Conclusão os resultados sugerem que as alterações miofuncionais orofaciais encontradas nos diferentes grupos de pacientes estão mais relacionadas às discrepâncias maxilomandibulares do que às patologias pesquisadas no presente estudo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To correlate the findings regarding the myofunctional orofacial examination, tongue pressure and surface electromyography (sEMG) of deglutition in individuals with different orofacial myofunctional disorders. Methods 44 patients (20 males and 24 females, aged between 17 and 63 years old) with different orofacial myofunctional changes were clinically assessed using the Expanded Protocol of Orofacial Myofunctional Evaluation with Scores (OMES-E). In addition, the range of mandibular movements and facial anthropometry were measured, along with the assessment of the tongue pressure (tip and dorsum) and of the electrical activity of the suprahyoid muscles during deglutition, using surface electromyography (sEMG). Results The statistical analysis found weak correlations between tongue dorsum pressure values, suggesting that the greater the measurement of the lower third of the face, the lower the pressure of the tongue dorsum; the greater the measurement of the overlaps (vertical and horizontal), the higher the pressure of the tongue dorsum; the higher the score from the orofacial evaluation and orofacial functions assessment, the higher the pressure of the tongue dorsum; and the higher the pressure of the tongue dorsum, the higher the pressure of the tongue tip. Conclusion The present study results indicate that the orofacial myofunctional changes found in different groups of patients are more related to the maxillomandibular discrepancies than to the pathologies investigated herein.
  • Validez de contenido para una entrevista autobiográfica para adultos mayores Artículo Originale

    Montenegro, Pedro García; Fedosse, Elenir; Urrutia, Gabriel Urrutia

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo Validar una propuesta de Entrevista Autobiográfica orientada al adulto mayor típico. Método Se diseñaron preguntas para una entrevista de memoria autobiográfica semiestructurada y se desarrolló un protocolo para la aplicación de esta. Se utilizaron 28 jueces; 14 fonoaudiólogos y 14 adultos mayores. Adicionalmente, se pilotaron 2 entrevistas. Posteriormente, la validez de contenido se obtuvo mediante el procedimiento clásico de Lawshe, utilizando complementariamente una evaluación para la comprensibilidad y extensión de la entrevista, así como un procedimiento de triangulación de datos con los jueces y participantes de la experiencia piloto. Resultados De los 22 ítems evaluados, solo 4 estuvieron por sobre el valor crítico de referencia (0.49). Conclusión Se discute sobre la necesidad de incorporar esta medida de análisis en el contexto del respeto, la identidad y la agencia de los adultos mayores, como parte de un cambio de paradigma bajo la mirada de las atenciones centradas en la persona y un modelo de competencia comunicativa. Así como la necesidad de incorporar paradigmas culturales diferentes y el uso de tecnologías digitales.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To validate a proposal for an autobiographical interview oriented to the typical older adult. Methods Questions for a semi-structured autobiographical memory interview were designed and a protocol for its application was developed. Fourteen Speech and Language Pathologists judges and 14 older adults were used. Additionally, 2 interviews were conducted. Subsequently, content validity was obtained by means of Lawshe's classic procedure. Also, using a complementary evaluation for comprehensibility and length of the interview, as well as a data triangulation procedure with the judges and participants of the pilot experience. Results Of the 22 items evaluated, only 4 were above the critical reference value (0.49). Conclusion The need to incorporate this measure of analysis in the context of respect, identity and agency of older adults is discussed as part of a change in thinking under the gaze of person-centered care and a communicative competence model. As well as the need to incorporate different cultural paradigms and the use of digital technologies.
  • O vínculo terapêutico na clínica fonoaudiológica: uma reflexão necessária Artigo Original

    Paisca, Adriele Barbosa; Jampersa, Lucas; Santos, Rosane Sampaio; Lima, Roxele Ribeiro; Serratto, Maria Regina Franke; Araújo, Cristiano Miranda de; Massi, Giselle Aparecida de Athayde

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Compreender os sentidos que o vínculo terapêutico assume para fonoaudiólogos clínicos. Método A pesquisa foi aprovada por Comitê de ética, sendo de caráter transversal, de abordagem quanti-qualitativa, pautada na Análise do Conteúdo. A pesquisa contou com a participação de 96 profissionais fonoaudiólogos clínicos, inscritos no Conselho de Fonoaudiologia da 3ª região (CRFa 3), o qual abrange os Estados do Paraná e de Santa Catarina. Resultados Dos 96 fonoaudiólogos incluídos, parte significativa dos participantes definiram o vínculo terapêutico como sendo relação/interação. Referente ao papel do vínculo para o trabalho clínico fonoaudiológico, a maioria dos profissionais o descreveu como base fundamental e outra parte deles afirmou que tal vínculo é necessário para a evolução/desenvolvimento do paciente. Conclusão É possível compreender que, de acordo com os participantes, a relação terapêutica é essencial para a sustentação e manutenção do trabalho clínico fonoaudiológico, impactando na ressignificação da queixa e na minimização do sofrimento dos usuários.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To understand the meanings that the therapeutic bond assumes for clinical speech therapists. Methods The research was approved by the Ethics Committee, being of a transversal character, with a quantitative-qualitative approach in the Content Analysis. The research with the participation of 96 clinical speech therapists, registered in the Speech Therapy Council of the 3rd region (CRFa 3), which covers the States of Paraná and Santa Catarina. Results Of the 96 speech therapists included, a significant part of the participants defined the therapeutic bond as a relationship/interaction. Regarding the role of the bond for the speech therapy clinical work, most professionals declared theirs as a fundamental basis and another part of the bond is necessary for the evolution/development of the patient. Conclusion It is possible to understand that, according to the therapeutic patients, it is essential to sustain, maintain the clinical work for users, impacting the resignification of the complaint and the minimization of the users' suffering.
  • Distanciamento social e canto coral durante a pandemia do Covid-19: desafios e sintomas vocais de coristas Artigo Original

    Martinho, Diego Henrique da Cruz; Constantini, Ana Carolina; Amin, Elisabeth; Behlau, Mara Suzana

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Analisar a percepção de coristas que realizam ensaios virtuais, quanto a sintomas, desvantagens vocais, adaptações na rotina de canto e dificuldades nos ensaios durante o distanciamento social devido a pandemia do COVID-19. Método Aplicação de questionário online investigando percepções sobre a voz e rotina de canto e ensaio de 141 coristas que não tiveram a doença do COVID-19 e continuaram em atividade remota até abril de 2021. Os participantes foram divididos em dois grupos de acordo com a faixa etária: G1 (18 a 54 anos) e G2 (55 anos ou mais). Os dados passaram por análise descritiva e inferencial, considerando-se nível de significância de 5%. Resultados Durante o distanciamento, ambos os grupos referiram diminuição do tempo de canto e acharam mais difícil cantar sozinhos. Os coristas referiram menor número de infecções de garganta nesse período. Coristas do G1 perceberam voz mais rouca, relataram dificuldade para se concentrar por videoconferência, sentiam-se nervosos ao cantarem sozinhos nos ensaios virtuais e estressados gravando várias vezes a mesma música. Coristas do G2 referiram mais sintomas vocais como: voz cansada, variando ao longo do dia, voz fraca e com mais ar. Conclusão No distanciamento social, os coristas acharam mais difícil cantar por videoconferência e tiveram o tempo de prática de canto diminuído. Coristas mais jovens referiram mais sintomas emocionais e coristas com mais idade relataram mais sintomas vocais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To analyze the perception of choristers who perform online rehearsals about symptoms, vocal disadvantages, adaptations in the singing routine and difficulties in rehearsals during social distancing due to the COVID-19 pandemic. Method Application of an online questionnaire investigating perceptions about the voice and singing routine and rehearsal of 141 choristers who did not have COVID-19 disease and continued in remote activity until April 2021. Participants were divided in two groups according to the age: G1 (18 to 54 years old) and G2 (55 years old or more). The data underwent descriptive and inferential analysis, considering a significance level of 5%. Results During distancing, both groups reported a decrease in singing time and felt more difficult to sing alone. Choir singers reported fewer throat infections during this period. Choir singers from G1 noticed a huskier voice, reported difficulty concentrating via videoconferencing, felt nervous to singing alone in virtual rehearsals and stressed recording the same song several times. G2 choristers reported more physical vocal symptoms such as: tired voice, varying throughout the day, and a weaker and more breathy voice. Conclusion In social distancing, the choristers found it more difficult to sing by videoconference and had reduced singing practice time. Younger choir singers reported more emotional symptoms and older choir singers reported more vocal symptoms.
  • Comparação entre a frequência fundamental acústica da voz e a frequência de vibração das pregas vocais analisada pela videoquimografia digital Artigo Original

    Albino, Déborah de Oliveira; Nascimento, Ualisson Nogueira do; Plec, Elisa Meiti Ribeiro Lin; Santos, Marco Aurélio Rocha; Gama, Ana Cristina Côrtes

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Comparar a frequência da variação da abertura das pregas vocais, analisada pela videoquimografia digital, com a frequência fundamental da voz, obtida através da análise acústica, em indivíduos sem alteração laríngea. Método Trata-se de um estudo observacional analítico transversal. Participaram 48 mulheres e 38 homens, de 18 a 55 anos. A avaliação foi composta por análise acústica da voz, obtida pela emissão habitual da vogal /a/ durante 3 segundos, e os dias da semana, e pela videoquimografia digital (DKG), obtida pela emissão habitual das vogais /i/ e /ɛ/. As medidas analisadas foram a frequência fundamental acústica (f0), extraída pelo programa Computerized Speech Lab (CSL), e a frequência dominante da variação de abertura da prega vocal direita (D-freq) e esquerda (E-freq), obtidas através do programa de processamento de imagens KIPS. A montagem dos quimogramas constou na demarcação manual da região, compostas por linhas verticais que delimitaram largura da prega vocal e linhas horizontais que marcaram os terços posterior, médio e anterior da rima glótica. Na análise estatística, o teste Anderson-Darling foi utilizado para verificar a normalidade da amostra. Os testes ANOVA e Tukey foram realizados para a comparação das medidas entre os grupos. Para a comparação da idade entre os grupos, foi utilizado o teste Mann-Whitney. Resultados Não existem diferenças entre os valores da medida de frequência analisada pela videoquimografia digital, com a frequência fundamental acústica, em indivíduos sem alteração laríngea. Conclusão Os valores da frequência dominante da variação de abertura das pregas vocais, avaliada pela videoquimografia digital, e a frequência fundamental acústica da voz são similares, permitindo uma comparação entre estas medidas na avaliação multidimensional da voz, em indivíduos sem alteração laríngea.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To compare the frequency of vocal fold opening variation, analyzed by digital kymography, with the fundamental voice frequency obtained by acoustic analysis, in individuals without laryngeal alteration. Methods Observational analytical cross-sectional study. The participants were forty-eight women and 38 men from 18 to 55 years of age. The evaluation was made by voice acoustic analysis, by the habitual emission of the vowel /a/ for 3 seconds, and days of the week, and digital kymography (DKG), by the habitual emission of the vowels /i/ and /ɛ/. The measurements analyzed were acoustic fundamental frequency (f0), extracted by the Computerized Speech Lab (CSL) program, and dominant frequency of the variation of right (R-freq) and left (L-freq) vocal fold opening, obtained through the KIPS image processing program. The mounting of the kymograms consisted in the manual demarcation of the region by vertical lines delimiting width and horizontal lines separating the posterior, middle and anterior thirds of the Rima glottidis. In the statistical analysis, the Anderson-Darling test was used to verify the normality of the sample. The ANOVA and Tukey tests were performed for the comparison of measurements between the groups. For the comparison of age between the groups, the Mann-Whitney test was used. Results There are no differences between the values of the frequency measurement analyzed by digital kymography, with the acoustic fundamental frequency, in individuals without laryngeal alteration. Conclusion The values of the dominant frequency of the vocal folds opening variation, as assessed by digital kymography, and the acoustic fundamental frequency of the voice are similar, allowing comparison between these measurements in the multidimensional evaluation of the voice, in individuals without laryngeal alteration.
  • Análise de limiares tonais de crianças submetidas ao reimplante: seguimento de 10 anos Artigo Original

    Costa, Lucas Bevilacqua Alves da; Vicente, Leticia Cristina; Silva, Leandra Tabanez do Nascimento; Alvarenga, Kátia Freitas; Salgado, Manoel Henrique; Costa, Orozimbo Alves; Brito, Rubens

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Caracterizar os limiares auditivos nas frequências de 500, 1000, 2000 e 4000 Hz em crianças submetidas ao reimplante com follow-up de no mínimo 10 anos. Método Revisão retrospectiva de prontuários de crianças submetidas a cirurgia de reimplante há pelo menos 10 anos. Foram avaliados os limiares auditivos obtidos na audiometria tonal liminar em campo livre com o implante coclear nas frequências de 500, 1000, 2000 e 4000 Hz em quatro momentos distintos: 1 (antes da falha), 2 (ativação), 3 (cinco anos após o reimplante) e 4 (dez anos após o reimplante, independentemente do tempo de uso do uso do 2o IC) em pacientes com follow-up de no mínimo 10 anos. Resultados Avaliando-se pacientes submetidos ao reimplante, observou-se que os limiares de 500, 1000, 2000, 4000 Hz apresentaram-se a longo prazo semelhante àqueles obtidos nos pacientes implantados somente uma única vez, não apresentando prejuízo assim na detecção dos sons. Conclusão O reimplante não teve efeito de longo prazo sobre os limiares auditivos obtidos em crianças que se submeteram a esta cirurgia por falha do componente interno.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To characterize hearing thresholds at frequencies of 500, 1000, 2000 and 4000 Hz in children undergoing reimplantation with a follow-up of at least 10 years. Methods Retrospective review of medical records of children who underwent reimplantation surgery for at least 10 years. The auditory thresholds obtained in free-field pure tone audiometry with the cochlear implant were evaluated at frequencies of 500, 1000, 2000 and 4000 Hz at four different times: 1 (before failure), 2 (activation), 3 (five years after reimplantation) and 4 (ten years after reimplantation, regardless of the time of use of the 2nd CI) in patients with a follow-up of at least 10 years. Results Evaluating patients who underwent reimplantation, it was observed that the thresholds of 500, 1000, 2000, 4000 Hz were similar in the long term to those obtained in patients who were implanted only once, thus not presenting damage in the detection of sounds. Conclusion Reimplantation had no long-term effect on the hearing thresholds obtained in children who underwent this surgery due to internal component failure.
  • Análise de preditores de risco cumulativo para a gagueira persistente: percepção familiar e quantidade de rupturas da fala Artigo Original

    Costa, Julia Biancalana; Juste, Fabiola; Ritto, Ana Paula; Sassi, Fernanda Chiarion; Andrade, Claudia Regina Furquim de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Pesquisar duas variáveis independentes consideradas como possíveis preditores de risco cumulativo para a gagueira persistente (GP): percepção familiar da gagueira e quantidade de rupturas da fala. Método Participaram 452 crianças, com idade entre 3 a 11:11 anos, de ambos os gêneros, divididos em 4 grupos: grupo 1 (GGQ), 158 crianças com percentual de rupturas gagas ≥3% e queixa familiar de gagueira; grupo 2 (GGS), 42 crianças com percentual de rupturas gagas ≥3% e sem queixa familiar de gagueira; grupo 3 (FQ), 94 crianças com percentual de rupturas gagas ≤2.9% com queixa familiar de gagueira e grupo 4 (FS), 158 crianças com percentual de rupturas gagas ≤2.9 sem queixa familiar de gagueira. Resultados Para o grupo GGQ há relação significante entre a queixa familiar de gagueira e quantidade de rupturas de fala típicas da gagueira e houve predominância de crianças do sexo masculino. Para o grupo GGS não houve relação significante entre a queixa familiar de gagueira e quantidade de rupturas de fala. Para o grupo FQ não houve relação significante entre a queixa familiar de gagueira e quantidade de rupturas de fala. Para o grupo FS houve relação significante entre a ausência de queixa familiar de gagueira e a reduzida quantidade de rupturas de fala. Conclusão O percentual de rupturas ≥3% é um indicador de risco para a GP. A queixa familiar de rupturas do tipo repetições pode ser um indicador de risco para a GP. A queixa familiar de gagueira, isoladamente, não deve ser considerada como indicador de GP.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To investigate two independent variables considered as two possible predictors of cumulative risk for persistent stuttering: family perception of stuttering and amount of speech disruptions. Methods Participants were 452 children, aged 3 to 11:11 years, male and female, divided into 4 groups: group 1 (SCG), composed of 158 children who presented a percentage of stuttered speech disruptions ≥ 3% and family complaint of stuttering; group 2 (SWCG), 42 children who presented percentage of stuttered speech disruptions ≥ 3% and without family complaint of stuttering; group 3 (FCG), 94 children who presented percentage of stuttered speech disruptions ≤ 2. 9% with family complaints of stuttering and group 4 (FWCG), 158 children who presented a percentage of stuttered speech disruptions ≤ 2.9 without family complaints of stuttering. Results For the SCG group, there was a significant relationship between family complaints of stuttering and the number of speech disruptions typical of stuttering. In this group, there was a predominance of male children. For the SWCG group, there was no significant relationship between family complaints of stuttering and the number of speech disruptions. For the FCG group, there was no significant relationship between family complaints of stuttering and the number of speech disruptions. For the FWCG group, there was a significant relation between the absence of a family complaint of stuttering and the reduced number of speech disruptions. Conclusion The percentage of speech disruptions ≥ 3% is a risk indicator for persistent stuttering. The percentage of speech disruptions ≤ 2.9% associated with syllable and sound repetitions can be a risk indicator for persistent stuttering. Family complaints of syllable and sound repetitions may be a risk indicator for persistent stuttering. Family complaints of stuttering alone should not be considered an indicator of persistent stuttering.
  • Sistematización de una intervención cognitivo – comunicativa basada en reminiscencia para adultos mayores Artículo Original

    García Montenegro, Pedro; Fedosse, Elenir; Urrutia Urrutia, Gabriel

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo Determinar el efecto del programa de intervención cognitivo - comunicativo basado en la reminiscencia (PECC-R) sobre el procesamiento cognitivo global y la autopercepción de bienestar subjetivo. Método En una muestra intencional de 100 adultos mayores autovalentes, 65 conformaron el grupo estudio y 35 el grupo control. El programa se administró en el grupo de estudio. Mediante la prueba de Wilcoxon, se compararon las medidas de resultado de eficacia cognitiva global (MMSE) y bienestar subjetivo (SWLS) antes y después del programa, Asimismo, se compararon las diferencias del pre y postest de ambos grupos mediante U de Mann Whitney. Resultados Se observó una diferencia estadísticamente significativa entre el pre y post test del SWLS en el grupo estudio, no así en el grupo control. Este resultado se replicó en la variable eficacia cognitiva global. Se observó una diferencia entre los grupos en ambas medidas, con mayor beneficio en el grupo que recibió la intervención. Conclusión El PECC-R constituye una alternativa viable para la estimulación cognitivo-comunicativa de orden funcional. La evidencia de las diferencias en las actuaciones respalda su utilidad y validez para la intervención en Atención Primaria u otros contextos similares

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To determine the effect of the reminiscence-based cognitive-communicative intervention program (CCSP-R) on global cognitive processing and self-perception of subjective well-being. Methods A purposive sample of 100 self-care elderly adults, with 65 composing the study group and 35 in the control group. The study group was subjected to the proposed program. The Wilcoxon test compared the outcome measures of global cognitive efficacy (MMSE) and subjective well-being (SWLS) before and after the program, whereas the Mann-Whitney U test compared the pre- and post-test differences between the two groups. Results A statistically significant difference was found between the pre- and post-test of the SWLS in the study group, but not in the control group. This result was replicated in the global cognitive efficacy variable. A difference between the groups occurred in both measures, with greater benefit for the group that received the intervention. Conclusion The CCSP-R is a viable alternative for cognitive-communicative stimulation of functional order. The evidence of differences in performance supports its usefulness and validity for intervention in primary care or other similar contexts.
  • Desenvolvimento de sistema baseado na internet para orientação e telemonitoramento de usuários de prótese auditiva Artigo Original

    Soares, Andrea; Almeida, Katia de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Desenvolver e verificar a usabilidade de um sistema baseado na internet para telemonitoramento e orientação do usuário de prótese auditiva bem como monitorar o desempenho de longo prazo em um grupo piloto. Método O sistema Escuto, mas não entendo foi desenvolvido baseado em recomendações de literatura para layout, design e conteúdo de orientação e aconselhamento. Seguimos três etapas: planejamento, elaboração do design e conteúdo e teste piloto. A amostra foi formada por 43 adultos e idosos, com perda auditiva, de qualquer tipo e grau, uso regular de prótese auditiva de no mínimo 30 dias e no máximo 24 meses; com habilidade de leitura e sem evidências de comprometimentos cognitivos. Os indivíduos foram acompanhados por um período de oito a 12 meses. O desempenho dos usuários foi monitorado por meio do questionário Speech Spatial and Qualities of Hearing Scale. A usabilidade deste material foi avaliada com o questionário System Usability Scale. Resultados Foi observada melhora de desempenho e aumento de uso diário autorrelatado das próteses auditivas após o período de orientação e telemonitoramento via sistema para todos os participantes da pesquisa. Em todas as análises da escala SUS foi possível observar o desempenho superior a 70 pontos, demonstrando a boa usabilidade do sistema. Na análise do desempenho do SSQ, nos três momentos da pesquisa, observou-se resposta positiva em todos os domínios, mostrando assim uma evolução com o uso das próteses auditivas, com dados significantes para o domínio Audição para a fala. Conclusão A usabilidade do sistema foi considerada adequada pelos indivíduos participantes do estudo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To develop and verify the usability of an internet-based system for telemonitoring and guidance of the hearing aid user as well as monitoring the long-term performance in a pilot group. Methods The system “I can hear, but I can’t understand” was developed based on recommendations in the literature regarding layout, design, and content for guidance and advice. Three stages were followed: planning, design and content development, and pilot testing. The sample consisted of 43 adults and older adults with any type and degree of hearing loss, who had been regularly using a hearing aid for at least 30 days and at most 24 months, with reading skills and no evidence of cognitive impairments. The individuals were followed up for 8 to 12 months. The users’ performance was monitored with the Speech, Spatial and Qualities of Hearing Scale. The usability of this material was assessed with the System Usability Scale. Results Improved performance and increased self-reported daily use of the hearing aid were observed after the period of guidance and telemonitoring via the system for all research participants. In all analyzes of the SUS scale, it was possible to observe a performance superior to 70 points, demonstrating good usability of the system. In the analysis of the performance of the SSQ, in the three moments of the research, a positive response was observed in all domains, thus showing progress in the use of hearing aids, with significant data for the domain of Hearing Speech. Conclusion The system “I can hear, but I can’t understand” proved to be an easy-to-use and effective tool to telemonitor hearing aid users.
  • Análise de validação e confiabilidade do Questionário Emocional da Vertigem-CIEV em versão traduzida para o Português-Brasileiro Artigo Original

    Riato, Maria Luiza di Carlo; Rocha, Vanessa Brito Campoy; Mezzalira, Raquel; Stoler, Guita; Amaral, Maria Isabel Ramos do

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Determinar a consistência interna e confiabilidade do “Questionário de Impacto Emocional da Vertigem-CIEV” e validar o instrumento em relação ao Dizziness Handicap Inventory (DHI), em uma amostra de pacientes com distúrbio do equilíbrio corporal. Método Participaram 38 sujeitos, idades entre 23 e 85 anos, ambos os sexos, com queixas relacionadas à tontura, desequilíbrios e/ou quedas, atendidos em um ambulatório de Otoneurologia do Hospital Universitário. Foram excluídos sujeitos com queixas auditivas e/ou zumbido sem tontura associada, comorbidades psiquiátricas prévias e/ou comprometimento cognitivo que impedisse a compreensão dos questionários. Foi realizada anamnese, levantamento de prontuário para caracterização da amostra e aplicados os questionários de autopercepção, DHI e CIEV. O alfa de Cronbach verificou a consistência interna do CIEV e a confiabilidade e validade do CIEV em relação ao DHI foram calculadas pelo Índice de Correlação intraclasse (ICC) e teste de Correlação de Pearson, respectivamente. Resultados Houve correlação estatisticamente significante entre os escores obtidos, tanto à análise de confiabilidade quanto de validação (p<0,001). O ICC médio demonstrou moderada correlação para o escore total (0,695) e forte correlação com os domínios físico, emocional e funcional do DHI (0,706 a 0,869) sendo o maior grau para o domínio emocional (0,869). A Correlação de Pearson demonstrou grau forte para o escore total (r=0,820) e variação de moderado a forte para os domínios, com melhor resultado também para o domínio emocional do DHI (r=0,788). Conclusão Os achados representam parâmetros importantes de contribuição para a validação do CIEV para uso clínico na população brasileira, direcionado para a identificação de aspectos emocionais em pacientes com distúrbios do equilíbrio corporal.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To determine the internal consistency and reliability of the “Questionário de Impacto Emocional da Vertigem (CIEV)” and to validate the instrument with respect to the Dizziness Handicap Inventory (DHI) in a sample of individuals with balance disorders. Methods 38 subjects participated in the study, males and females, aged from 23 to 85 years, who presented dizziness, vertigo, and/or falls complaints and attended to the Vestibular Disorders clinic at the University Hospital. Individuals with hearing complaints and/or tinnitus unrelated to dizziness, previous psychiatric comorbidities, and/or cognitive impairments were excluded. We performed an anamnesis and collected complementary data from the medical records. After that, the self-perception questionnaires, DHI, and CIEV, were applied. Statistical analysis was performed in which the Cronbach’s alpha verified the internal consistency of the CIEV. Reliability and validity of the CIEV related to the DHI were calculated using Intraclass Correlation Index (ICC) and Pearson’s correlation test, respectively. Results There was a statistically significant correlation between the scores obtained, for both reliability and validation analysis (p<0.001). The mean ICC showed a moderate correlation between the total scores (0.695) and a strong correlation with the physical, emotional, and functional DHI domains (0.706 to 0.869), being the emotional aspect the highest degree (0.869). Pearson’s correlation showed strong correlation between the total scores (r=0.820) and varied from moderate to strong, with strongest correlations to the DHI emotional domain (r=0.788). Conclusion The outcomes illustrate important contribution to validation parameters to consider clinical use of the CIEV in the Brazilian population, aiming to identify emotional aspects in patients with balance disorders.
  • Instrumento de evaluación de la percepción de los contrastes mínimos en Lengua de Señas Chilena - evidencias de confiabilidad Artículo Original

    Herrera, Carlos González; Kessler, Themis Maria; Pagliarin, Karina Carlesso

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo Obtener evidencias de confiabilidad de la prueba para evaluar la percepción de los contrastes mínimos en Lengua de Señas Chilena (LSCh). Método Participaron 10 niños y adolescentes Sordos con edades entre los 7 y 14 años, que fueron evaluados con la prueba de percepción de los contrastes mínimos en LSCh. En un primer momento se les aplicó la prueba, y entre 11 y 14 días después se les reaplicó nuevamente (confiabilidad test - retest). Para analizar los datos, fue realizada la correlación Rho de Spearman. Durante la primera aplicación se solicitó autorización a los padres de los niños y adolescentes para grabar las respuestas de los participantes para que otro evaluador pudiese repuntuar los protocolos, con el fin de obtener la confiabilidad interevaluador. Para el análisis de los datos se utilizó el cálculo estadístico first-order agreement coefficient (AC1) de Gwet. Resultados En la confiabilidad test - retest se obtuvo una correlación fuerte y significativa (Rho= 0,741; p=0,014). En la confiabilidad interevaluador, los valores de concordancia obtenidos varían entre 0,962 a 1 (p<0,001), indicando que la prueba presenta concordancia casi perfecta. Conclusión La prueba de percepción de pares de mínimos en LSCh presenta confiabilidad test - retest e interevaluador satisfactoria.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose Obtain evidence of the test reliability to evaluate the perception of minimum contrasts in Chilean Sign Language (LSCh). Methods Ten deaf children and adolescents aged between 7 and 14 years participated in this study. They were evaluated with the test of perception of minimal contrasts in LSCh. The test was reapplied 11 and 14 days after the first application (test-retest reliability). Spearman's Rho correlation was performed. During the first application, authorization was requested from the parents of the children and adolescents to record the responses of the participants so that another evaluator could re-score the protocols, in order to obtain inter-rater reliability. First-order agreement coefficient (AC1) Gwet’s was used for data analysis. Results Test-retest obtained a strong and significant correlation (Rho= 0.741; p=0.014). The concordance values obtained inter-rater vary between 0.962 and 1 (p<0.001), indicating that the test presents almost perfect concordance. Conclusion The minimum pairs perception test in LSCh presents satisfactory test-retest and inter-rater reliability.
  • Avaliação das funções cognitivas em idosos com e sem alterações no processamento auditivo central Artigo Original

    Rocha-Muniz, Caroline Nunes; Zalcman, Tatiane Eisencraft; Alonso, Renata; Rabelo, Camila Maia; Neves-Lobo, Ivone Ferreira; Filippini, Renata; Schochat, Eliane

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Avaliar e comparar as funções cognitivas entre idosos com e sem alteração do processamento auditivo central. Método Vinte e oito idosos saudáveis (14 do grupo controle e 14 do grupo Transtorno do Processamento Auditivo Central - TPAC) participaram do estudo. Todos os idosos foram submetidos à bateria mínima de avaliação do processamento auditivo central (PAC), ao potencial auditivo cognitivo P300 e a bateria cognitiva breve (BCB). Na comparação entre sujeitos, foi aplicado o teste de Mann-Whitney e na comparação intra-sujeitos, utilizamos o teste de postos sinalizados de Wilcoxon. Para verificar se houve associação entre o desempenho do PAC e das variáveis cognitivas, foi utilizada a correlação de Spearman. Resultados Não houve diferenças estatisticamente significantes entre os grupos ‘Controle’ e TPAC para a maioria das habilidades cognitivas avaliadas por meio da BCB, bem como para as variáveis do potencial cognitivo P300. Contudo, houve diferença estatisticamente significante entre o desempenho do grupo ‘Controle’ e TPAC para a prova do desenho do relógio. Além disso, foi possível observar correlação entre o desempenho do teste do relógio e no TPF. Conclusão Idosos com TPAC não apresentaram alteração na maior parte dos testes cognitivos, com exceção da prova do desenho do relógio, cuja tarefa envolve múltiplas funções cognitivas, incluindo processamento visuoespacial, função executiva, memória semântica e planejamento.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose Evaluate and compare the performance of cognitive functions between elderly with and without auditory processing disorders. Methods Twenty-eight healthy elderly (14 Control group and 14 Auditory Processing Disorder group - APD group) participated in the study. All elderly were submitted to (central) auditory processing evaluation, P300 event-related potential and brief cognitive battery (BCB). In the comparison between subjects, the Mann-Whitney test was applied and in the intra-subjects comparison, the Wilcoxon signed rank test was used. To verify if there was an association between the performance of the PAC and the cognitive variables, Spearman's correlation was used. Results There were no statistically significant differences between the Control and APD groups for the cognitive abilities assessed by BCB, as well as for the P300 cognitive potential variables. Conclusion Elderly with auditory processing disorders do not seem to show greater cognitive difficulties compared to elderly of the same age group without auditory processing disorders, exception of the clock drawing test, whose task involves multiple cognitive functions, including visuospatial processing, executive function, semantic memory, and planning.
  • Prevalência de perda auditiva e vulnerabilidade a saúde em crianças de 25 a 36 meses: uma análise da distribuição espacial Artigo Original

    Lopes, Aline Aparecida; Friche, Amélia Augusta de Lima; Lemos, Stela Maris Aguiar; Bicalho, Lorena; Silva, Artur Marins Moreto; Santos, Thamara Suzi dos; Oliveira, Renata Cristina Cordeiro Diniz; Avan, Paul; Carvalho, Sirley Alves da Silva

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Analisar a associação entre perda auditiva e a vulnerabilidade à saúde em crianças na faixa etária de 25 a 36 meses. Método Estudo observacional analítico do tipo transversal realizado por meio da triagem auditiva infantil em nove creches. A triagem constou de anamnese, meatoscopia, timpanometria, emissões otoacústicas transientes e audiometria tonal limiar. Para cada exame realizado foi estabelecido o critério de “passa” e “falha”. Os endereços residenciais das crianças foram georreferenciados e foi construído mapa coroplético da distribuição espacial, considerando o Índice de Vulnerabilidade à Saúde (IVS). Foi realizada análise de associação entre o IVS com as variáveis sexo, exames audiológicos e regional de domicílio por meio dos testes Qui-quadrado de Pearson, e Exato de Fisher. Resultados Foram avaliadas 95 crianças de ambos os sexos, destas, 44,7% apresentaram alteração em pelo menos um dos exames realizados, sendo encaminhadas para avaliação otorrinolaringológica e auditiva. Das alterações observadas 36,9% ocorreram na timpanometria e 7,8% nas emissões otoacústicas transientes. Dentre crianças encaminhadas para avaliação, 9,7% apresentaram diagnóstico de perda auditiva do tipo condutiva, 13,6% resultados dentro da normalidade e 21,4% não compareceram para reavaliação. Das crianças que apresentaram o diagnóstico final de perda auditiva do tipo condutiva (9,7%), 1,9% foi classificado como IVS de risco baixo e 6,8% como IVS de risco médio. Houve significância estatística entre IVS e o local de residência da criança. Conclusão Não houve associação com significância estatística entre alteração auditiva e IVS, entretanto foi possível observar que 77,7% das crianças com diagnóstico de perda auditiva residiam em setores censitários de risco médio do IVS.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To analyze the association between hearing loss and health vulnerability in children aged 25 to 36 months. Methods Analytical observational cross-sectional study conducted through child hearing screening in nine day-care centers. The screening consisted of anamnesis, otoscopy, tympanometry, transient otoacoustic emissions, and pure tone audiometry. For each exam performed, the 'pass' and 'fail' criteria were established. The children's residential addresses were georeferenced and a choropleth map of the spatial distribution was built, considering the Health Vulnerability Index (HVI). The analysis of the association between the HVI and the variables sex, auditory assessment, and region area of the household was performed using Pearson's Chi-square and Fisher's Exact tests. Results Ninety-five children of both sexes were evaluated, of which 44.7% presented alterations in at least one of the exams performed, being referred for otorhinolaryngological evaluation and subsequent auditory assessment. Of the observed changes, 36.9% occurred in the tympanometry and 7.8% in the transient otoacoustic emissions. Among children referred for reassessment, 9.7% were diagnosed with conductive hearing loss, 13.6% results within normal limits and 21.4% did not attend for assessment. Of the children who presented the final diagnosis of conductive hearing loss (9.7%), 1.9% were classified as low-risk HVI and 6.8% as medium-risk HVI. There was statistical significance between HVI and the child's place of residence. Conclusion The association between hearing loss and HIV was not statistically significant; however, it was possible to observe that 77.7% of the children with hearing loss resided in sectors with medium- risk HIV
  • Programa de Treinamento em Voz e Comunicação Melhora o Desempenho de Universitários em Apresentações Orais Artigo Original

    Rosa, Deborah Cristine Bonetti; Lopes, Leonardo Wanderley; Lopes-Herrera, Simone Aparecida

    Resumo em Português:

    Resumo Objetivo Investigar o efeito de um programa de treinamento em voz e comunicação para apresentações orais em estudantes de ensino superior. Método O programa de treinamento proposto foi baseado nas áreas das habilidades sociais, técnicas de projeção vocal e expressividade e a programação neurolinguística, sendo composto de dez sessões com duração média de duas horas cada. Trinta e oito estudantes participaram do treinamento com metodologias ativas de aprendizagem na própria universidade. Antes e após a intervenção, os participantes realizaram uma apresentação oral sobre um tópico da própria escolha, apresentada aos demais participantes e para uma banca formada por três juízes (dois fonoaudiólogos e um psicólogo), que avaliaram o desempenho nas apresentações orais. As apresentações foram gravadas para que cada indivíduo pudesse realizar a autoavaliação da sua comunicação. Os critérios de avaliação foram os aspectos linguísticos formais e não formais, verbais e não verbais, planejamento e elaboração da apresentação. Resultados todos os participantes obtiveram melhora de desempenho nas apresentações orais, quanto aos aspectos verbais, não verbais, capacidade de manter a audiência, controle emocional, planejamento, objetivo, conteúdo, abordagem, organização, recurso visual, forma de apresentar, linguagem e geral (apresentação geral). Conclusão o programa de treinamento apresentado é efetivo para melhorar o desempenho de universitários durante apresentações orais.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Purpose To investigate the effect of a voice and communication training program for oral presentations on higher education students. Methods The proposed training program was based on the areas of social skills, voice projection techniques, and neurolinguistic programming. Thirty-eight students participated in the training with active learning methodologies at the university. Before and after the intervention, the participants recorded a short oral presentation on a topic of their choice. The recording was presented to the other participants and to a panel formed by three examiners (two articulation therapists and a psychologist), who evaluated the oral presentation performances. Moreover, each individual self-assessed their communication. The evaluation criteria covered the linguistic aspects, formal and non-formal, verbal and non-verbal communication, planning, and elaboration of the presentation. Results All participants improved their performance in oral presentations regarding verbal and para-verbal aspects, ability to keep the audience, emotional control, planning, objective, content, approach, organization, visual resource, form of presentation, language, and general elements (general presentation). Conclusion The proposed training program is effective in improving the performance of university students in oral presentations.
  • Teleintervenção guiada por videofeedback à família de uma criança usuária de implante coclear: estudo de caso Relato De Caso

    Santos, Ingrid Rafaella Dantas dos; Carvalho, Wanderson Laerte de Oliveira; Brazorotto, Joseli Soares

    Resumo em Português:

    RESUMO Intervenções para a capacitação parental de famílias de crianças com deficiência auditiva, incluindo as usuárias de implante coclear, são apontadas como otimizadoras em seus resultados de desenvolvimento. Neste estudo de intervenção de caso único, temos por objetivos descrever o uso do videofeedback em ambiente remoto, bem como identificar a sua efetividade, a partir da análise da interação da mãe e criança, tanto para os comportamentos comunicativos da mãe como para os comportamentos da linguagem receptiva e expressiva da criança. Medidas pré e pós-intervenção foram realizadas, a partir da análise de vídeos de interação da mãe com a criança, por juízes cegos, bem como pela aplicação de instrumentos de avaliação da criança e da mãe. Foram realizadas 13 sessões, sendo 3 de avaliação nos momentos pré e pós-intervenção e 10 sessões de teleconsulta em que se empregou a ferramenta de videofeedback com a mãe. Os dados foram analisados de forma descritiva e inferencial, por meio do método JT, que determinou o Índice de Mudança Confiável (IMC) e a Significância Clínica. Houve mudança positiva confiável na linguagem receptiva e expressiva da criança, bem como mudança positiva confiável e mudança clínica significativa na interação da mãe com a criança após as 10 sessões de intervenção remota com videofeedback. A partir das mudanças confiáveis observadas neste estudo, apresentamos este modelo (Televideofeedback), como potencial para otimizar os recursos e esforços para o sucesso terapêutico na reabilitação auditiva infantil, o qual deve ser estudado em pesquisas com método rigoroso, para a ampla recomendação de seu uso.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Interventions for parental training for families of hard of hearing children, including cochlear implant users, are identified as optimizing their developmental outcomes. In this single-case intervention study, we aim to describe the use of videofeedback in a remote environment, as well as to identify its effectiveness, based on the analysis of mother-child interaction, both for the mother's communicative behaviors and for the behaviors of the mother, receptive and expressive language of the child. Pre- and post-intervention measurements were performed, based on video analysis of the mother's interaction with the child, by blind judges, as well as through the application of assessment instruments for the child and the mother. There were 13 sessions, 3 of which were for evaluation before and after the intervention and 10 of teleconsultation sessions in which the videofeedback tool was used with the mother. Data were analyzed descriptively and inferentially, using the JT method, which determined the Reliable Change Index (BMI) and Clinical Significance. There was reliable positive change in the child's receptive and expressive language, as well as reliable positive change and clinically significant change in mother-child interaction after the 10 sessions of remote videofeedback intervention. Based on the reliable changes observed in this study, we present this model (televideofeedback) as a potential to optimize resources and efforts for therapeutic success in children's auditory rehabilitation, which should be studied in research with a rigorous method, for the broad recommendation of its use.
  • Achados neurológicos e vestibulares em três casos de Esclerose Múltipla Relato De Caso

    Evangelista, Alanna Stefany de Lima; Diniz Júnior, José; Costa, Ana Paula Machado; Dourado Júnior, Mário Emílio Teixeira; Mantello, Erika Barioni

    Resumo em Português:

    RESUMO A Esclerose Múltipla (EM) é uma doença autoimune crônica e inflamatória que afeta o sistema nervoso central (SNC). A disfunção do equilíbrio corporal também é um sintoma comum e pode estar relacionada às lesões neurológicas decorrentes desta doença. O objetivo deste estudo foi caracterizar os achados neurológicos e vestibulares de três casos clínicos com diagnóstico de EM. Dados sobre a avaliação neurológica e do exame de ressonância magnética de crânio foram coletados dos prontuários. Os pacientes responderam a uma entrevista inicial e foram submetidos à avaliação clínica do equilíbrio corporal e ao Video Head Impulse Test (vHIT). Observou-se presença de sintomas vestibulares e alterações em pelo menos uma das provas clínicas do equilíbrio corporal e função cerebelar. No vHIT, obteve-se alterações em testes oculomotores, como presença de nistagmo semi-espontâneo e em parâmetros do teste sacádico, e ganho reduzido em um ou mais canais verticais. Foram verificadas lesões, na ressonância magnética de crânio, em áreas centrais que processam as informações vestibulares, como cerebelo e tronco encefálico. A associação destes achados sugere a presença de disfunção vestibular central, compatível com as lesões detectadas nos exames de imagem.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Multiple sclerosis (MS) is a chronic and inflammatory autoimmune disease that affects the central nervous system (CNS). Dysfunction of body balance is also a common symptom and may be related to neurological injuries resulting from this disease. The aim of this study was to characterize the neurological and vestibular findings of three clinical cases diagnosed with MS. Data on the neurological evaluation and the magnetic resonance imaging of the skull were collected from the medical records. The patients responded to an initial interview and underwent clinical assessment of body balance and Video Head Impulse Test (vHIT). Vestibular symptoms and alterations were observed in at least one of the clinical tests of body balance and cerebellar function. In vHIT, changes were obtained in oculomotor tests, such as the presence of semi-spontaneous nystagmus and in parameters of the saccade test, and reduced gain in one or more vertical channels. Lesions were found on MRI of the skull in central areas that process vestibular information, such as the cerebellum and brainstem. The association of these findings suggests the presence of central vestibular dysfunction, compatible with the lesions detected in imaging exams.
  • VoxMore: artefato tecnológico para auxiliar a avaliação acústica da voz no processo ensino-aprendizagem e prática clínica Comunicação Breve

    Abreu, Samuel Ribeiro de; Moraes, Ronei Marcos de; Martins, Perla do Nascimento; Lopes, Leonardo Wanderley

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo apresentar um artefato tecnológico, o plugin VoxMore, para auxiliar o ensino acadêmico da avaliação acústica da voz, bem como otimizar a intervenção fonoaudiológica na prática da clínica vocal. Método trata-se de um estudo metodológico de caráter multidisciplinar para o desenvolvimento de um artefato tecnológico, plugin, a ser utilizado no software Praat. Essa ferramenta realiza análise acústica vocal e gera um relatório, com informações e imagens referentes aos domínios do tempo, frequência, tempo-frequência, e quefrência, bem como valores de medidas acústicas relacionadas a frequência fundamental (f0), medidas de período, medidas de perturbação do período da f0, medidas de perturbação de amplitude da f0, medidas espectrais, medidas de ruído glotal e medidas cepstrais. Resultados no relatório acústico do VoxMore são gerados quatro arquivos com as seguintes informações: oscilogramas do sinal de voz e traçados da f0 e intensidade; imagens relacionadas ao domínio da frequência, espectro de Fourier e espectro de LPC, e ao domínio do tempo-frequência, espectrograma; informações sobre a análise cepstral e cepstrograma; valores de todas as medidas acústicas, no formato de resultados numéricos e em gráficos de barras verticais. Conclusão o VoxMore pode contribuir tanto com o processo de ensino-aprendizagem, atuando como ferramenta auxiliar com caráter formativo nas disciplinas de graduação e pós-graduação em Fonoaudiologia, quanto com o processo da prática clínica, tornando viável a utilização da análise acústica na clínica vocal e apoiando a tomada de decisão dos fonoaudiólogos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose to present a technological artifact, the VoxMore plugin, to assist the academic teaching of voice acoustic assessment, as well as to optimize the speech therapy intervention in the practice of vocal clinics. Methods this is a multidisciplinary methodological study for the development of a technological artifact, a plugin, to be used in the Praat software. This tool performs vocal acoustic analysis and generates a report, with information and images referring to the domains of time, frequency, time-frequency, and que-frequency, as well as values of acoustic measures related to fundamental frequency (f0), period measures, disturbance measures of the period of f0, f0 amplitude perturbation measurements, spectral measurements, glottal noise measurements and cepstral measurements. Results in the VoxMore acoustic report, four files are generated with the following information: oscillograms of the voice signal and traces of f0 and intensity; images related to the frequency domain, Fourier spectrum and LPC spectrum, and to the time-frequency domain, spectrogram; information on cepstral and cepstrogram analysis; the values of all acoustic measurements, in numerical results format and in vertical bar graphs. Conclusion VoxMore can contribute both to the teaching-learning process, acting as an auxiliary tool with a formative character in the undergraduate and graduate courses in Speech-Language Pathology, as well as to the clinical practice process, making the use of acoustic analysis in the vocal clinic feasible and supporting decision-making by speech-language pathologist.
  • Autorrelato de dificuldades auditivas e desempenho em teste de fala com ruído - o que podemos encontrar por trás de um audiograma “normal”? Comunicação Breve

    Lunardelo, Pamela Papile; Meneghelli, Laura Caetano; Zanchetta, Sthella

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Investigar a queixa de dificuldade de inteligibilidade na presença de ruído, em sujeitos sem perda auditiva e compará-la com o desempenho em um teste de fala no ruído. Método A casuística foi constituída por 39 sujeitos de 18 a 59 anos e 11 meses foram divididos em quatro grupos em função da década de vida. Estes foram submetidos à audiometria, timpanometria, testes de processamento auditivo, mini exame do estado mental, autorrelato da percepção auditiva com o Pt-AIADH e a um teste de sentenças no silêncio e no ruído. Resultados Todos os grupos pontuaram para os domínios do Pt-AIADH, com maior pontuação média para o domínio de inteligibilidade no ruído. Houve diferenças entre o G18 vs G40, G18 vs G50, e G30 vs G50 para a autopercepção auditiva na inteligibilidade no ruído; e diferenças entre o G18 e os demais grupos no teste de fala com ruído, com menor relação sinal-ruído para os adultos mais velhos. Houve correlação moderada e significativa para a inteligibilidade no ruído e o teste de fala no ruído. Conclusão Normo-ouvintes de todas as faixas etárias estudadas apresentaram queixa de inteligibilidade no ruído. Quanto maior a dificuldade auditiva neste domínio pior o desempenho no teste de fala com ruído, sendo mais significativo em adultos de meia idade.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To investigate complaints of difficulty understanding speech in the presence of noise in subjects without hearing loss and their performance on a speech-in-noise test. Methods Thirty-nine subjects aged 18 to 59 years and 11 months were divided into four groups according to their decade of life. They underwent audiometry, tympanometry, auditory processing tests, the Mini-Mental State Examination, a self-report on auditory perception combined with the Amsterdam Inventory for Auditory Disability and Handicap (Pt-AIADH), and a sentence test in silence and in noise. Results All groups scored high on the Pt-AIADH domains, with the highest average score obtained for the noise intelligibility domain. There were differences between G18 vs. G40, G18 vs. G50, and G30 vs. G50 for auditory self-perception in noise intelligibility, and differences between the youngest and all other groups on the speech-in-noise test in particular, with a lower signal-to-noise ratio for older adults. We also identified a moderate and significant correlation between intelligibility in noise and the speech-in-noise test. Conclusion Normal hearers of all age groups complained of intelligibility in noise. We found that the higher an individual’s auditory difficulty in this domain, the worse their performance on the speech-in-noise test; this is especially true for middle-aged adults.
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