Acessibilidade / Reportar erro

OS DIAGNÓSTICOS DE ENFERMAGEM NO ENSINO E NA PESQUISA* * Apresentado na IV Semana Wanda de Aguiar Horta. São Paulo, 1992.

Nursing diagnosis in teaching and in research

Resumos

Tratase de aspectos de atualização referentes aos possíveis beneficios de utilização dos diagnósticos de enfermagem propostos pela North American Nursing Diagnosis Association (NANDA) no ensino e de aspectos de atualização sobre as pesquisas em diagnósticos de enfermagem

Diagnósticos de enfermagem; ensino; pesquisa


This paper refers to possible benefits of nursing diagnosis, as the propposed by North American Nursing Diagnosis Associtaion, in teaching and to issues about research in nursing diagnosis.

Nursing diagnosis; teaching; research


Texto disponível apenas em PDF

REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS

  • 1
    AMERICAN NURSE'S ASSOCIATION. Nursing: a social policy statement. Kansas City, 1980.
  • 2
    CASTILHO, V. A enfermeira vivenciando a formulação de conduta de enfermagem, 1991. 120p. Dissertação (Mestrado) — Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo.
  • 3
    CHANG, B. L. Reability and construct validity. In: INVITATIONAL CONFERENCE ON RESEARCH METHODS FOR VALIDATING NURSING DIAGNOSIS, 1, Palm Springs, 1989. Proceedings, St. Louis, NANDA/Case Western Reserve University, 1989, p.217-32.
  • 4
    CREASON, N. S. Clinical validation of nursing diagnosis. In: INVITATIONAL CONFERENCE ON RESEARCH METHODS FOR VALIDATING NURSING DIAGNOSIS, 1, Palm Springs, 1989. Proceedings, St. Louis, NANDA/Case Western Reserv University, 1989, p. 278-304.
  • 5
    CRUZ, D. de A. L. M. da Diagnósticos de enfermagem e padrões funcionais de saúde alterados de pacientes internados por cardiopatia chagásica crônica, 1989 92p. Dissertação (Mestrado) — Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo.
  • 6
    FREDETTE, S.; O'CONNOR, K. Nursing diagnosis in teaching and curriculum planning. Nurs. Clin. North Am, v. 14, n. 3, p.541-52,1979.
  • 7
    FREDETTE, S.; O'NEIL, M. S. Can Theory improve diagnosis? an examination of the relationship between didatic content and the ability to diagnose in clinical practice. In: Mclane, A. (ed.) Classification on Nursing Diagnoses: proceedings of the Seventh Conference of the North American Nursing Diagnoses. St. Louis, Mosby, 1987, p.423-5.
  • 8
    GORDON, M. Nursing diagnosis. Annu. Rev. Nurs. Res., v. 3, p.127-45,1985.
  • 9
    GORDON, M. Toward theory: based diagnostic categories. Nurs. Diagn., v. 1, n. 1, p.5-11,1990.
  • 10
    GORDON, M.: SWEENEY, M. A. Methodological problems and issues in identifying and standardizing nursing diagnosis. AND. Adv. Nurs. Sci., v. 2, n. 1, p.1-15,1979.
  • 11
    INVITATIONAL CONFERENCE ON RESEARCH METHODS FOR VALIDATING NURSING DIAGNOSIS, 1, Palm Springs, 1989. Proceedings, St. Louis, NANDA/Case Western Reserve University, 1989.
  • 12
    JESUS, C. A. C. de Assistência de enfermagem a clientes hematológicos: uma visão sistêmica, 1992. 279p. Dissertação (Mestrado) — Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo.
  • 13
    JONES, P. E. Future directions. In: INVITATIONAL CONFERENCE ON RESEARCH METHODS FOR VALIDATING NURSING DIAGNOSIS, 1, Palm Springs, 1989. Proceedings, St. Louis, NANDA/Case Western Reserve University, 1989, p.324-8.
  • 14
    KIM, M. J. Nursing diagnosis. Annu. Rev. Nurs. Res., v. 7, p.117-43,1989.
  • 15
    KIM, M. J. Integrated methods for nursing diagnostic research. In: CARROL-JOHNSON, R. M. (ed.). Classification of Nursing Diagnosis: proceeding of the Ninth Conference of the North American Nursing Diagnosis Association. Philadelphia, J. B. Lippincott, 1991, p. 201-6.
  • 16
    MARIA V.L.R. Preparo de enfermeiros para utilização de diagnósticos de enfermagem: relato de experiência, 1990.130p. Dissertação (Mestrado) — Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo.
  • 17
    McFARLENE, E. A Qualitative research methods for nursing diagnostic research. In: CARROL-JOHNSON, R. M. (ed.)Classification of nursing Diagnosis: proceedings of the Ninth Conference of the North American Nursing Diagnosis Association. Philadelphia, Linpincott, 1991. p. 185-91.
  • 18
    MESSIAS, D. K. H. Ensino do processo e diagnóstico de enfermagem ao nível de educação continuada/Apresentado ao 2º Simpósio Nacional sobre Diagnósticos de Enfermagem, João Pessoa, 1992.
  • 19
    Nóbrega, N. M. L. da Diagnósticos de enfermagem da NANDA e a teoria das necessidades humanas básicas de HORTA. 1991. 100p. Dissertação (Mestrado) — Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal da Paraíba.
  • 20
    NÓBREGA N. M. L. PÉREZ, V. L. A B.; COLER, M. S. Ensino dos diagnósticos de enfermagem através de cursos de extensão/Apresentado ao 2º. Simpósio Nacional sobre Diagnósticos de Enfermagem, João Pessoa, 1992.
  • 21
    NÓBREGA M. M. L. DA PÉREZ, V. L. A B.; CUNHA M. M. L. C. Implantação dos diagnósticos de enfermagem no ensino de graduação em enfermagem/Apresentado ao 2º Simpósio Nacional sobre Diagnósticos de Enfermagem, João Pessoa, 1992/
  • 22
    NOLAN, T. Utilizing nursing diagnosis in nursing education. Aust J. Adv. Nurs., v. 4, n. 2, p.51-7,1987.
  • 23
    PLUNKETT, E. J.; OLIVIERI, R. J. A strategy for introducing reasoning hypothesis testing using a simulation approach. Nurse Educ. v. 14, n. 6, p.27-31,1989.
  • 24
    SHOEMACKER, J. K. Nursing diagnosis in graduate curricula. J. Prof. Nurs., v. 5, n. 3, p.140-3,1989.
  • 25
    SCHROEDER, M. A. Quantitative methods for nursing diagnosis research. In: CARROL-JOHNSONS, R. M. (ed.) Classification of nursing Diagnosis: proceedings of the Ninth Conference of the North American Nursing Diagnosis Association. Philadeplhia, J. B. Lippincott, 1991, p.192-200.
  • 26
    TITLER, M. G. Implementation of nursing diagnoses in nursing education. Nurs. Clin. North Am, v. 22, n. 4, p.987-99,1987.
  • 27
    WHITTLEY, G.; DILLON, A An idea whose time has come: nursing diagnosis in nursing education. Chart, v. 84, n. 4, p.3-4,1987.
  • 28
    ZERR, S. J. R. Developing strategies for teaching nursing diagnosis. Can. J. Nurs. Res., v. 22, n. 1, p.61-9,1990.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    Dez 1992
Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem Av. Dr. Enéas de Carvalho Aguiar, 419 , 05403-000 São Paulo - SP/ Brasil, Tel./Fax: (55 11) 3061-7553, - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: reeusp@usp.br