Acessibilidade / Reportar erro

BLACKENING CRITICAL DISCURSIVE STUDIES: AFROPERSPECTIVIST EPISTEMOLOGIES CONTRIBUTIONS TO THE FIELD OF CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS IN BRAZIL

ABTRACT

In this article, I present some arguments about the relevance of Afroperspectivist epistemologies to theoretical and methodological constructions in critical discourse studies, specifically to Critical Discourse Analysis (CDA), to studies that aim to understand the relationship between discourse, race and other intersectionalities in our Brazilian context. When discussing racist practices in contemporary discursive manifestations, it is important to consider epistemological perspectives that assimilate the multiple forms of oppression which affect black people in our society - oppressions that are consequences of coloniality (NASCIMENTO, 2019NASCIMENTO, G. (2019). Racismo Linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Letramento.; RESENDE, 2017RESENDE, V. M. (2017). Análise do Discurso Crítica: reflexões teóricas e epistemológicas quase excessivas de uma analista obstinada. In RESENDE, Viviane de Melo, REGIS, Jacqueline Fiuza da Silva (Orgs). Outras perspectivas em análise de discurso crítica. Campinas. Pontes Editores., 2019RESENDE, V. M. (2019). Perspectiva latino-americana para decolonizar os estudos críticos do discurso. In: RESENDE, Viviane de Melo (org.). Decolonizar os estudos críticos da linguagem. Campinas: Pontes Editores, Cap. 1, p. 19-46.; SANTOS, 2019SANTOS, G. (2019). Linguagem e decolonialidade: discursos e(m) resistência na trilha da aquilombagem crítica. In: RESENDE, Viviane de Melo (org.). Decolonizar os estudos críticos da linguagem. Campinas: Pontes Editores. Cap. 6, p. 117-144.). In addition, it is urgent to think about local creations of knowledge in order to overcome the false ‘universalizing knowledge’ so consolidated in modern sciences (RESENDE, 2017RESENDE, V. M. (2017). Análise do Discurso Crítica: reflexões teóricas e epistemológicas quase excessivas de uma analista obstinada. In RESENDE, Viviane de Melo, REGIS, Jacqueline Fiuza da Silva (Orgs). Outras perspectivas em análise de discurso crítica. Campinas. Pontes Editores., 2019RESENDE, V. M. (2019). Perspectiva latino-americana para decolonizar os estudos críticos do discurso. In: RESENDE, Viviane de Melo (org.). Decolonizar os estudos críticos da linguagem. Campinas: Pontes Editores, Cap. 1, p. 19-46.; PARDO, 2011PARDO, M. L. (2011). Teoría y metodología de la investigación lingüística: método sincrónico-diacrónico de análisis lingüístico de textos. Buenos Aires: Tersites., 2019PARDO, M. L. (2019). Decolonização do conhecimento nos Estudos do Discurso. In: RESENDE, Viviane de Melo (org.). Decolonizar os estudos críticos da linguagem. Campinas: Pontes Editores, Cap. 3, p. 47-62.; VIEIRA, 2019VIEIRA, V. C. (2019). Perspectivas decoloniais feministas do discurso na pesquisa sobre educação e gênero-sexualidade. In: RESENDE, Viviane de Melo (org.). Decolonizar os estudos críticos da linguagem. Campinas: Pontes Editores, Cap. 5, p. 83-116.). Therefore, firstly, I present some concepts of CDA and the Latin-American decolonial perspectives of CDA (CDA-LA). Then, I discuss the contributions of Afroperspectivist and decolonial epistemologies to CDA, considering notions of discourse, the relations between language and racism, among other relevant elements (GONZALEZ, 1988GONZALEZ, L. (1988). A categoria político-cultural de amefricanidade. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 92/93, p. 69-82, jan./ jun.; CARNEIRO, 2005CARNEIRO, S. (2005). Enegrecer o feminismo: a situação da mulher negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero. In: ASHOKA Empreendimentos Sociais; TAKANO Cidadania (Orgs.). Racismos contemporâneos. Rio de janeiro: Takano Editora., 2011CARNEIRO, S. (2011). Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro. (Consciência em debate).; GOMES, 2005GOMES, N. L. (2005). Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. Secretaria de educação continuada, alfabetização e diversidade. Brasília: Ministério da Educação. (Coleção pra todos).; RIBEIRO, 2017RIBEIRO, D. (2017). O que é lugar de fala?. Belo Horizonte: Letramento. (Feminismos Plurais)., 2019RIBEIRO, D. (2019). Pequeno Manual Antirracista. São Paulo: Companhia das Letras.; ALMEIDA, 2019ALMEIDA, S. L. (2019). Racismo Estrutural. São Paulo: Pólen. (Feminismos Plurais).; NASCIMENTO, 2019NASCIMENTO, G. (2019). Racismo Linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Letramento.; COLLINS, 2019COLLINS, P. H. (2019). Epistemologia feminista negra. In: BERNARDINO-COSTA, J.; MALDONADO-TORRES, N.; GROSFOGUEL, R. (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, Cap. 6. p. 139-170.; HOOKS, 2015HOOKS, B. (2015). Mulheres negras: moldando a teoria feminista. Revista Brasileira de Ciência Política, [S.L.], n. 16, p. 193-210. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/0103-335220151608.
http://dx.doi.org/10.1590/0103-335220151...
KILOMBA, 2019KILOMBA, G. (2019). Memórias da plantação: episódios do racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó.; FANON, 2008FANON, F. (2008). Pele negra, mascaras brancas. Salvador: Edufba.; BERNADINO-COSTA; MALDONADO-TORRES; GROSFOGUEL, 2018; MAKONI ET AL, 2003MAKONI, S. et al (2003). Black Linguistics: language, society and politics in Africa and the Americas. Nova Iorque: Routledge Press.). Finally, in the last section of this article, I present an investigation which describes recent pieces of research about racism and the discourse from the perspective of the ACD conducted in Brazil, aiming to point out the paths taken in order to contribute to an overview of local studies about this theme.

Keywords:
critical discourse analysis; racism; afroperspectivist epistemologies

UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) Unicamp/IEL/Setor de Publicações, Caixa Postal 6045, 13083-970 Campinas SP Brasil, Tel./Fax: (55 19) 3521-1527 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: spublic@iel.unicamp.br