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Concreto autoadensável reforçado com fibras de aço: comportamento à flexão

Resumos

Este estudo foi desenvolvido para avaliar o comportamento de vigas de concreto autoadensável (CAA) reforçado com fibras de aço submetidas à flexão. Para tal, foram utilizadas fibras de aço com fator l/d = 50, em uma fração volumétrica de 1%. Foram confeccionadas vigas armadas de dimensões (12,5 x 23,5 x 132) cm, as quais foram ensaiadas por flexão a quatro pontos, aos 28 dias de idade, sendo feitas medições das deformações apresentadas nos estribos e armadura longitudinal, além de medições das deformações do concreto na região comprimida e das flechas no meio do vão. Os resultados dos ensaios mostraram que a adição das fibras de aço ao CAA promoveu sensível ganho na capacidade resistente da viga, com menores flechas, menores deformações das armaduras, longitudinal e transversal, e melhorado controle da fissuração, em comparação às demais vigas produzidas com concretos convencionais, com e sem fibras de aço.

Concreto autoadensável; Fibras de aço; Vigas de concreto armado; Ensaio de flexão a quatro pontos


This study was carried out to investigate the behavior of self-compacting concrete beams reinforced with steel fibers subjected to the bending. For such, steel fibers with a ratio l/d of 50, in a volume fraction of 1% were used. Reinforced concrete beams with dimensions of 12,5 x 23,5 x 132 cm were in four-point bending, at 28 days of age. During the test were taken strain measurements in the stirrups and the longitudinal reinforcement bars, besides measurements of the strain in the compressed region of concrete and of deflections at mid-span. The data collected showed that the addition of steel fibers in self-compacting concrete (SCC) promotes a notable increase in the beam’s resistant capacity, resulting in lower deflections at mid-span, lower deformations of the reinforcement bars, both transversal as longitudinal, and improved cracking control, compared to control beams produced with conventional concrete, with or without steel fibers.

Self-compacting concrete; Steel fibers; Reinforced concrete beams; Four-point bending test


Concreto autoadensável reforçado com fibras de aço – comportamento à flexão

A. R. Barros I; P. C. C. Gomes II; A. S. R. BarbozaIII

IUniversidade Federal de Alagoas, Superintendência de Infraestrutura, arb@ctec.ufal.br, Av. Lourival Melo Mota, s/n, Tabuleiro do Martins, CEP: 57072-970, Maceió, Brasil

IIUniversidade Federal de Alagoas, Unidade Acadêmica Centro de Tecnologia, pgomes@ctec.ufal.br, Av. Lourival Melo Mota, s/n, Tabuleiro do Martins, CEP: 57072-970, Maceió, Brasil

IIIUniversidade Federal de Alagoas, Unidade Acadêmica Centro de Tecnologia, alramos@ctec.ufal.br, Av. Lourival Melo Mota, s/n, Tabuleiro do Martins, CEP: 57072-970, Maceió, Brasil

ABSTRACT

This study was carried out to investigate the behavior of self-compacting concrete beams reinforced with steel fibers subjected to the bending. For such, steel fibers with a ratio l/d of 50, in a volume fraction of 1% were used. Reinforced concrete beams with dimensions of 12,5 x 23,5 x 132 cm were in four-point bending, at 28 days of age. During the test were taken strain measurements in the stirrups and the longitudinal reinforce­ment bars, besides measurements of the strain in the compressed region of concrete and of deflections at mid-span. The data collected showed that the addition of steel fibers in self-compacting concrete (SCC) promotes a notable increase in the beam’s resistant capacity, resulting in lower deflections at mid-span, lower deformations of the reinforcement bars, both transversal as longitudinal, and improved cracking control, compared to control beams produced with conventional concrete, with or without steel fibers.

Keywords: Self-compacting concrete; Steel fibers; Reinforced concrete beams; Four-point bending test.

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6. Referências bibliográficas

Received: 24 Oct 2009

Accepted: 19 May 2010

Available Online: 04 Mar 2011

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Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    21 Ago 2014
  • Data do Fascículo
    Mar 2011

Histórico

  • Recebido
    24 Out 2009
  • Aceito
    19 Maio 2010
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