Acessibilidade / Reportar erro

Virtual Classrooms in Brazil: teachers' difficulties and anxieties towards technology in language learning

Abstracts

Many researchers, nowadays, have been enthusiastic in promoting the advantages of introducing technology in the language classroom, but few have been worried with the problems and anxieties that result from changes in a long-lasting culture such as the culture of language learning. This paper aims at discussing the problems faced by teachers who have been working with technology in their language classrooms. The research design was based on theoretical and empirical studies both in the areas of Computer Assisted Language Learning and Teacher Development. The main objective of this paper is, thus, to achieve a global understanding of the teachers' anxieties in relation to the virtual environment of language learning. Data was gathered through interviews with the teachers, leading to a qualitative analysis of the findings.


Atualmente, muitos pesquisadores têm promovido entusiasticamente as vantagens de se introduzir tecnologia na sala de aula de língua estrangeira (LE), mas poucos têm-se preocupado com os problemas e as ansiedades que resultam de mudanças numa cultura tão antiga quanto a da sala de aula de LE. Este trabalho visa a discutir os problemas enfrentados por professores que trabalham com tecnologia em suas salas de aula de língua. A pesquisa foi baseada em estudos teóricos e empíricos tanto na área de ensino mediado por computador quanto no campo de desenvolvimento de professores. O objetivo principal deste trabalho é, assim, obter um entendimento global das ansiedades do professor em relação ao ambiente virtual de aprendizagem de língua. Os dados foram coletados mediante entrevistas com os professores informantes, levando a uma análise qualitativa dos resultados.


Virtual Classrooms in Brazil: teachers' difficulties and anxieties towards technology in language learning

Andréa Machado de Almeida Mattos

Universidade Federal de Minas Gerais

RESUMO

Atualmente, muitos pesquisadores têm promovido entusiasticamente as vantagens de se introduzir tecnologia na sala de aula de língua estrangeira (LE), mas poucos têm-se preocupado com os problemas e as ansiedades que resultam de mudanças numa cultura tão antiga quanto a da sala de aula de LE. Este trabalho visa a discutir os problemas enfrentados por professores que trabalham com tecnologia em suas salas de aula de língua. A pesquisa foi baseada em estudos teóricos e empíricos tanto na área de ensino mediado por computador quanto no campo de desenvolvimento de professores. O objetivo principal deste trabalho é, assim, obter um entendimento global das ansiedades do professor em relação ao ambiente virtual de aprendizagem de língua. Os dados foram coletados mediante entrevistas com os professores informantes, levando a uma análise qualitativa dos resultados.

ABSTRACT

Many researchers, nowadays, have been enthusiastic in promoting the advantages of introducing technology in the language classroom, but few have been worried with the problems and anxieties that result from changes in a long-lasting culture such as the culture of language learning. This paper aims at discussing the problems faced by teachers who have been working with technology in their language classrooms. The research design was based on theoretical and empirical studies both in the areas of Computer Assisted Language Learning and Teacher Development. The main objective of this paper is, thus, to achieve a global understanding of the teachers' anxieties in relation to the virtual environment of language learning. Data was gathered through interviews with the teachers, leading to a qualitative analysis of the findings.

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

  • ALMEIDA FILHO, J. C. P. Tendências na formação continuada do professor de língua estrangeira. APLIEMGE: Ensino & Pesquisa, v.1, p. 29-41, 1997.
  • AZEVEDO,W. Tecnopólio. A rendição da cultura à tecnologia. [s.p.], 2000. Disponível em: <http://aquifolium.com/sala2/2aunidade.html>. Acesso em 05/09/2000.
  • BEAUGRANDE, R. Cognition and technology in education: knowledge and information language and discourse. International Journal of Cognitive Technology, v. 1, n. 2, 2002.
  • CARVALHO, H. G. Computador: uma caixa de Pandora ou um espetáculo mágico? In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO DE PROFESSORES DE LÍNGUA INGLESA DO ESTADO DE MINAS GERAIS & ENCONTRO DE PROFESSORES DE LÍNGUAS ESTRANGEIRAS DO CEFET-MG, 3, 2001, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: APLIEMGE / CEFET-MG, 2001.
  • CHOMSKY, N. Aspects of the theory of syntax. Cambridge, Mass.: M.I.T. Press, 1965.
  • CLAXTON, G. Being a teacher. Cassell, 1989.
  • COURA SOBRINHO, J. Computador: uma caixa de Pandora ou uma caixa preta? In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO DE PROFESSORES DE LÍNGUA INGLESA DO ESTADO DE MINAS GERAIS & ENCONTRO DE PROFESSORES DE LÍNGUAS ESTRANGEIRAS DO CEFET-MG, 3, 2001, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: APLIEMGE / CEFET-MG, 2001.
  • CORRÊA, E. F. A Internet como ferramenta auxiliar em sala de aula de língua inglesa: percepções de duas professoras. 2002. Dissertação (Mestrado em Lingüística Aplicada ao Ensino de Línguas Estrangeiras) Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
  • DEBSKI, R. et al. Language learning through social computing. Merbourne: Applied Linguistics Association of Australia, 1997.
  • FREEMAN, D. Teacher training, development, and decision making: a model of teaching and related strategies for language teacher education. TESOL Quarterly, v. 23, n. 1, p. 27-45, 1989.
  • FREEMAN, D. The "unstudied problem": research on teacher learning in language teaching. In: FREEMAN, D.; RICHARDS, J. (Ed.). Teacher learning in language teaching. New York: Cambridge University Press, 1996a.
  • FREEMAN, D. Redefining the relationship between research and what teachers know. In: BAILEY, K.; NUNAN, D. (Ed.). Voices from the language classroom. New York: Cambridge University Press, 1996b.
  • FREEMAN, D.; RICHARDS, J.(Ed.). Teacher learning in language teaching. New York: Cambridge University Press, 1996.
  • GARIGLIO, M. I. Computador: uma caixa de Pandora? In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO DE PROFESSORES DE LÍNGUA INGLESA DO ESTADO DE MINAS GERAIS & ENCONTRO DE PROFESSORES DE LÍNGUAS ESTRANGEIRAS DO CEFET-MG, 3, 2001, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: APLIEMGE / CEFET-MG, 2001.
  • GIMENEZ, T. Learners becoming teachers: an exploratory study of beliefs held by prospective and practising EFL teachers in Brazil. 1994. Tese (Doutorado) Department of Linguistics and Modern English Language, Lancaster University.
  • GRAUS, J. An evaluation of the usefulness of the internet in the EFL Classroom. 1999. Dissertação (Mestrado) Department of English, University of Nijmegen. Disponível em <http://home.plex.nl~jgraus/thesis/content/htm>. Acesso em 06/05/2000.
  • HANSON-SMITH, E. Computer-assisted language learning. In: CARTER, R.; NUNAN, D. (Ed.). The Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
  • HOLLIDAY, A. Appropriate methodology and social context. Glasgow: Cambridge University Press, 1994.
  • KOOK, J. Computers and communication networks in educational settings in the twenty-first century: preparation for educators' new roles. Educational Technology, Englewood Cliffs, p. 56-60, Mar./Apr. 1997.
  • LEVY, M. Computer assisted language learning. Oxford: Claredon, 1997.
  • LIGHTBOWN , P. M.; SPADA, N. How languages are learned. Hong Kong: Oxford University Press, 1993.
  • LONG, M. Inside the "black box": methodological issues in research on language teaching and learning. Language Learning, v. 30, p. 1-42, 1980.
  • MATTOS, A. M. A. Percepções de uma professora de inglês sobre sua sala de aula: uma visão êmica. 2000. (Dissertação em Lingüística Aplicada ao Ensino de Línguas Estrangeiras) Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
  • MATTOS, A. M. A. Percepções sobre a sala de aula de língua estrangeira: uma visão global e êmica. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 10, n. 1, p. 109-138, jan./jun. 2002.
  • MEDGYES, P. The non-native teacher. Hong Kong: Macmillan, 1994.
  • MOITA LOPES, L. P. Oficina de Língüística Aplicada. Campinas: Mercado das Letras, 1996.
  • PAIVA, V. L. M. O. A WWW e o Ensino de Inglês. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, v. 1, n. 1, p. 93-116, 2001a.
  • PAIVA, V. L. M. O. A sala de aula tradicional x a sala de aula virtual. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO DE PROFESSORES DE LÍNGUA INGLESA DO ESTADO DE MINAS GERAIS & ENCONTRO DE PROFESSORES DE LÍNGUAS ESTRANGEIRAS DO CEFET-MG, 3, 2001, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: APLIEMGE / CEFET-MG, 2001b.
  • RICHARDS, J. C.; NUNAN, D. (Ed.). Second language teacher education. New York: Cambridge University Press, 1990.
  • STERN, H. H. Fundamental concepts of language teaching. Hong Kong: Oxford University Press, 1983.
  • VIEIRA, S. Educação cai na rede: boom do ensino à distância gera questionamentos sobre as condições de trabalho dos professores. Jornal Extra-Classe, n. 104, jan./jul., Belo Horizonte: Sindicato dos Professores de Minas Gerais, p. 6, 2002.
  • WARSCHAUER, M. E-mail for English teaching. Alexandria: TESOL, 1995.
  • WARSCHAUER,M. et al. Internet for Englishteaching. Alexandria: TESOL, 2000.
  • WOODS, D. Teacher cognitionin language teaching: beliefs, decision-making and classroom practice. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    24 May 2013
  • Date of issue
    2003
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: rblasecretaria@gmail.com