Acessibilidade / Reportar erro

Poetry Slam Invades Schools on the Outskirts of São Paulo: Events and Practices of Literary Literacies at the VIII Inter-school Slam of São Paulo

ABSTRACT:

This paper aims to describe some scenes performed by students from São Paulo public schools, especially from the peripheries, at the VIII Inter-School Slams of São Paulo, to discuss and analyze literary literacies practices. This poetic event was observed on site by the authors of this paper, specifically the poetic performance of elementary school student Manoella de Souza, from the state school called Dona Luiza Macuco. The authors of this research take the perspective of literary literacies (Amorim; Domingues; Klayn; Silva, 2022AMORIM, M. A. de; DOMINGUES, D.; KLAYN, D. V.; SILVA, T. C. da. A questão dos letramentos e dos letramentos literários. In: AMORIM, M. A. de; DOMINGUES, D.; KLAYN, D. V.; SILVA, T. C. da (ed.). Literatura na escola. São Paulo: Contexto, 2022. p. 75-100.; Neves, 2021aNEVES, C. A. B. Poemar é preciso porque somos poesistência (Prefácio). In: ASSUNÇÃO, C.; JESUS, E. A. de; CHAPÉU, U. (org.) Das ruas para as escolas, das escolas para as ruas: Slam Interescolar. São Paulo: LiteraRUA, 2021b. v. 1, p. 8-11.), literacies of reexistence (Souza, 2011SOUZA, A. L. S. Letramentos de reexistência: poesia, grafite, música, dança: hip-hop. São Paulo: Parábola, 2011. 176 p.; Duboc; Menezes De Souza, 2021DUBOC, A. P. M.; MENEZES DE SOUZA, L. M. T. Delinking Multiliteracies and the Reimagining of Literacy Studies. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 21, n. 2, p. 547-576, 2021.; Walsh, 2009WALSH, C. Interculturalidad crítica y pedagogia de-colonial: apuestas (des)de el in-surgir, re-existir e re-vivir. Revista (entre palabras), [s. l.], p. 1-29, 2009., 2019WALSH, C. Interculturalidade e Decolonialidade do poder: um pensamento e posicionamento “outro” a partir da diferença colonial. Revista Eletrônica da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, v. 5, n. 1, p. 6-38, jan./jul., 2019.) and critical literacies (Monte-Mór, 2015MONTE-MÓR, W. Crítica e letramentos críticos: reflexões preliminares. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (ed.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Pontes, 2015. p. 31-50., 2019MONTE-MÓR, W. Letramentos críticos e expansão de perspectivas: diálogo sobre práticas. In: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; MONTE-MÓR, W. (ed.). Letramentos em prática na formação inicial de professores de inglês. Campinas, SP: Pontes Editores, 2019. p. 315-335.) in defense of Poetry Slam as a political-poetic-performative act by young people from the outskirts of São Paulo.

KEYWORDS:
literacies; Inter-School Slams of São Paulo ; poetic performances

Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: rblasecretaria@gmail.com