Acessibilidade / Reportar erro

Crenças na prática de ensino de inglês: um estudo de cognições de professoras orientadoras

Resumos

Este artigo relata resultados parciais de uma pesquisa que focaliza significados do processo de escrutínio de crenças na Prática de Ensino de inglês na Universidade Estadual de Londrina. Objetivando revelar tanto o valor que cinco orientadoras dão à discussão de crenças quanto o valor que percebem ser atribuído por seus alunos-professores a tal procedimento, o estudo analisa cognições do professor. Dados de entrevistas semi-estruturadas, conduzidas no início e final no ano de 2006, foram analisados com base na Grounded Theory e discutidos a partir das perspectivas da cognição e cognição situada. Essas perspectivas, respectivamente, permitem melhor compreensão de duas tendências entre as orientadoras: uma aparentemente impermeável ao contexto e caracterizada pela estabilidade de cognições, e outra, sensível ao contexto, revelada por mudança nas cognições.

escrutínio de crenças; educadores de professores; cognição; cognição situada


This article reports on partial results of an investigation that focuses on meanings of the process of scrutiny of beliefs in the English Language Teaching Practicum at the State University of Londrina. Aiming at revealing both the value that five teaching practicum advisors give to the discussion of beliefs, and the value they perceive their student teachers to give to such procedure, the study analyses teacher cognitions. Data from semi-structured interviews carried out at the beginning and at the end of 2006 were analysed with the support of Grounded Theory, and discussed from the perspectives of cognition, and situated cognition. These perspectives, respectively, enable a better understanding of two tendencies found among the advisors: an apparently context-insulated one, characterised by the stability of cognitions, and a context-sensitive one, revealed by change in cognitions.

Beliefs scrutiny; teacher educators; cognition; situated cognition


ARTIGOS

Crenças na prática de ensino de inglês: um estudo de cognições de professoras orientadoras

Simone Reis; Débora Rebouças Milani Cecci

Universidade Estadual de Londrina - UEL, Bolsista PIBIC-UEL

RESUMO

Este artigo relata resultados parciais de uma pesquisa que focaliza significados do processo de escrutínio de crenças na Prática de Ensino de inglês na Universidade Estadual de Londrina. Objetivando revelar tanto o valor que cinco orientadoras dão à discussão de crenças quanto o valor que percebem ser atribuído por seus alunos-professores a tal procedimento, o estudo analisa cognições do professor. Dados de entrevistas semi-estruturadas, conduzidas no início e final no ano de 2006, foram analisados com base na Grounded Theory e discutidos a partir das perspectivas da cognição e cognição situada. Essas perspectivas, respectivamente, permitem melhor compreensão de duas tendências entre as orientadoras: uma aparentemente impermeável ao contexto e caracterizada pela estabilidade de cognições, e outra, sensível ao contexto, revelada por mudança nas cognições.

Palavras-chave: escrutínio de crenças, educadores de professores, cognição, cognição situada.

ABSTRACT

This article reports on partial results of an investigation that focuses on meanings of the process of scrutiny of beliefs in the English Language Teaching Practicum at the State University of Londrina. Aiming at revealing both the value that five teaching practicum advisors give to the discussion of beliefs, and the value they perceive their student teachers to give to such procedure, the study analyses teacher cognitions. Data from semi-structured interviews carried out at the beginning and at the end of 2006 were analysed with the support of Grounded Theory, and discussed from the perspectives of cognition, and situated cognition. These perspectives, respectively, enable a better understanding of two tendencies found among the advisors: an apparently context-insulated one, characterised by the stability of cognitions, and a context-sensitive one, revealed by change in cognitions.

Keywords: Beliefs scrutiny, teacher educators, cognition, situated cognition

Texto completo do artigo disponível apenas em PDF.

Article full text available only in PDF format.

  • ABRAHÃO, M. H. V. A formação acadêmica e a iniciação profissional do professor de línguas: um estudo da relação teoria e prática. Trabalhos em Lingüística Aplicada, Campinas, v. 37, p. 61-81, 2001.
  • ANDREWS, N.C.; MOSS, R.K.; STANSELL, J.C. Reading (aloud, that is) to undergraduate reading methods classes. Journal of Reading, Newark, v. 28, n.4, p. 315-320, 1985.
  • ANTONEK, J. L.; MCCORMICK, D. E.; DONATO, R. The student teacher portfolio as autobiography: developing a professional identity. The Modern Language Journal, Oxford, v. 81, n. 1, p. 15-27, 1997.
  • ASSELIN, M. Confronting assumptions: preservice teachers' beliefs about reading and literature. Reading Psychology, Philadelphia, v. 21, n. 1, p. 31-55, 2000.
  • BARCELOS, A. M. F. A Cultura de aprender língua estrangeira (inglês) de alunos formandos de Letras 1995. 141f. Dissertação (Mestrado em Lingüística Aplicada) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade de Campinas, Campinas, 1995.
  • BARCI, M. S. T. Investigating student teachers of a Letras Program: their beliefs and expectations about being English teachers. 2006. 96f. Dissertação (Mestrado em Letras - Inglês e Literatura correspondente). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
  • BENNET, N.; CARRÉ, C. (Ed.). Learning to teach London: Routledge, 1993. 242p.
  • BORSATO, E. Crenças educacionais de licenciados: um estudo exploratório. 1999. 193f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
  • BRUNER, J. Introduction to "Thinking and Speech". In: RIEBER, R. W.; ROBINSON, D. K. (Ed.). The essential Vygotsky New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers, 2004. p. 9-25.
  • CALDERHEAD, J. The contribution of research on teachers' thinking to the professional development of teachers. In: DAY, C.; CALDERHEAD, J.; DENICOLO, P. (Ed.). Research on teacher thinking: understanding professional development. London; Washington, D.C.: The Falmer Press. 1993. p. 11-18.
  • CARVALHO, V. C. P. S. A aprendizagem de língua estrangeira sob a ótica de alunos de Letras: crenças e mitos. 2000. 142f. Dissertação (Mestrado em Estudos Lingüísticos). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
  • COHEN, L.; MANION, L.; MORRISON, K. Research Methods in Education London: Routledge, 2000. 446p.
  • DARLING-HAMMOND, L.; BRANSFORD, J. (Org.). Preparing teachers for a changing world: what teachers should learn and be able to do. San Francisco: Jossey-Bass, 2005. 593p.
  • DARLING-HAMMOND, L. et al. (2005). The Design of Teacher Education Programs. In: DARLING-HAMMOND, L.; BRANSFORD, J. (Org.). Preparing teachers for a changing world: what teachers should learn and be able to do. San Francisco: Jossey-Bass, 2005. p. 390-441.
  • DEWEY, J. How we think Boston: D. C. Heath, 1910. 224p.
  • FANG, Z.; ASHLEY, C. Preservice teachers' interpretations of a field-based reading block. Journal of Teacher Education, Thousand Oaks, v. 55, n.1, p. 39-54, 2004.
  • FARRELL, T. S. C. Concept maps to trace conceptual change in preservice English teachers. RELC Journal, London, v. 32, n. 2, p. 27-44, 2001.
  • FEIMAN-NEMSER, S.; REMILLARD, J. Perspectives on learning to teach. In: MURRAY, F. B. (Ed.). The teacher educator's handbook San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1996. p. 63-91.
  • FREEMAN, D. To make the tacit explicit: teacher education, emerging discourse, and conceptions of teaching. Teaching and Teacher Education, New York, v. 7, n. 5/6, p. 439-454, 1991.
  • FUNG, L.; CHOW, L. O. Y. Congruence of student teachers' pedagogical images and actual classroom practices. Educational Research, v. 44, n. 3, p. 313-321, 2002.
  • GIMENEZ, T. N.; MATEUS, E. F.; ORTENZI, D. I. B. G.; REIS, S. Crenças de licenciandos em Letras sobre ensino de inglês. Signum: Estudos de Linguagem, Londrina, v. 3, 125-139, 2000.
  • GIMENEZ, T. N. Learners becoming teachers: an exploratory study of beliefs held by prospective and practising EFL teachers in Brazil. 1994. 346f. Tese (Doutorado em Lingüística e Língua Inglesa Moderna). Lancaster University, Lancaster, 1994.
  • GUILLAUME, A. M.; RUDNEY, G. L. Student teachers' growth toward independence: an Analysis of their changing concerns. Teaching and Teacher Education, New York, v. 9, n.1, p. 65-80, 1993.
  • HOLT-REYNOLDS, D. What does the teacher do? Constructivist pedagogies and prospective teachers' beliefs about the role of a teacher. Teaching and Teacher Education, New York, v. 16, n.1, p. 21-32, 2000.
  • JOHNSON, K. E. The relationship between teachers' beliefs and practices during literacy instruction for non-native speakers of English. Journal of Reading Behavior, Athens, Georgia, v. 14, n. 1, p. 83-108, 1992.
  • KORTHAGEN, F. A. J. (with KESSELS, J.; KOSTER, B; LAGERWERF, B.; WUBBELS, T.). Linking practice and theory: the pedagogy of realistic teacher education. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2001. 328p.
  • KWO, O. Learning to teach English in Hong Kong classrooms: patterns of reflections. In: FREEMAN, D.; RICHARDS, J. C. (Ed.). Teacher learning in language teaching Cambridge: Cambridge University Press, 1996. p. 295-319.
  • KWO, O.; ADAMSON, B.; TAVARES, N.; TANG, R.; WONG, A. From student teacher to teacher-student: curriculum development for initial teacher education. Conferência Bianual da ISATT-International Study Association on Teachers and Teaching, 11, Leiden. Anais..., Leiden, 2003.
  • LUZ, L. T. A. Crenças sobre escrita e seu ensino: implicações para o processo de formação inicial do professor de inglês como língua estrangeira. 2006. 145f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2006.
  • MANNA, A. L.; MISHEFF, S. What teachers say about their own reading development. Journal of Reading, Newark, v. 31, n. 2, p.160-168, 1987.
  • MANY, J. E.; HOWARD, F.; HOGE, P. Epistemology and preservice teacher education: how do beliefs about knowledge affect our students' experiences? English Education, v. 34, n. 4, p. 302-322, 2002.
  • MCNALLY, J.; COPE, P.; INGLIS, B. The student teacher in school: conditions for development. Teaching and Teacher Education, New York, v. 13, n. 5, p. 485-498, 1997.
  • MILES, M. B.; HUBERMAN, A. M. Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. London: Sage Publications, 1994. 338p.
  • MORINE-DERSHIMER, G. Common learnings from individual experience: the social construction of knowledge by secondary preservice teachers. Conferência Bianual da ISATT-International Study Association on Teachers and Teaching. Anais... Leiden, 2003.
  • MOSENTHAL, J. H.; SCHWARTZ, R. M.; MACISAAC, D. Comprehension instruction and teacher training: more than mentioning. Journal of Reading, Newark, v. 36, n.3, p. 198-207, 1992.
  • PACKER, M. J.; WINNE, P. H. The place of cognition in explanations of teaching: a dialog of interpretive and cognitive approaches. Teaching and Teacher Education, New York, v. 11, n. 1. p. 1-21, 1995.
  • PEACOCK, M. Pre-service ESL teachers' beliefs about second language learning: a longitudinal study. System, v. 29, n. 2, p. 177-195, 2001.
  • PUPO, J. D. A. M. An investigation into university students' beliefs about reading in English as a foreign language 1996. 195f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 1996.
  • PUTNAM, R. T.; BORKO, H. Teacher learning: implications of new views of cognition. In: BIDDLE, B. J.; GOOD, T.L.; GOODSON, I. F. (Ed.). International handbook of teachers and teaching Dordrecht: Kluwer, 1997. v. II, p. 1223-1296.
  • RAYMOND, H. C. Learning to teach foreign languages: a case study of six preservice teachers. NECTFL Review, Carlisle, n. 51, p. 16-26, 2002.
  • REIS, S. Learning to teach reading in English as a foreign language: an interpretive study of student teachers' cognitions and actions. Nijmegen, 2005. 268p.
  • REIS, S.; GIMENEZ, T.; ORTENZI, D. I. B. G.; MATEUS, E. F. Conhecimentos em contato na formação pré-serviço. In: LEFFA, V. J. (Org.). O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. Pelotas: Educat, 2001. p. 249-264.
  • RICHARDSON, V. The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In: SIKULA, J.; BUTTERY, T. J.; GUYTON, E. (Ed.). Handbook of Research on Teacher Education New York: Simon Schuster Macmillan, 1996. p. 102-119.
  • RICHARDSON, V. (Ed.). Constructivist teacher education: building new understandings. London: The Falmer Press, 1997. 191p.
  • RICHARDSON, V.; PLACIER, P. Teacher Change. In: RICHARDSON, V. (Ed.). Handbook of Research on Teaching Washington, D.C.: American Educational Research Association, 2001. p. 905-947.
  • SILVA, I. M. Percepções do que seja ser um bom professor de inglês para formandos de Letras: um estudo de caso. 1998. 115f. Dissertação (Mestrado em Estudos Lingüísticos) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1998.
  • SILVA, K. A. Crenças e aglomerados de crenças de alunos ingressantes em Letras (inglês) 2005. 250f. Dissertação (Mestrado em Lingüística Aplicada) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade de Campinas, Campinas, 2005.
  • SILVA, L. O. Crenças sobre aprendizagem de LE de alunos formandos de Letras: um estudo comparativo. 2001. 137f. Dissertação (Mestrado em Estudos Lingüísticos) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2001.
  • SPALDING, E. Of organelles and octagons: what do preservice secondary teachers learn from interdisciplinary teaching? Teaching and Teacher Education, New York, v. 18, n. 6, p. 699-714, 2002.
  • STOIBER, K. C. The effect of technical and reflective preservice instruction on pedagogical reasoning and problem solving. Journal of Teacher Education, Thousand Oaks, v. 42, n. 2, p. 119-130, 1991.
  • STRAUSS, A.; CORBIN, J. Basics of qualitative research: grounded theory procedures and techniques. Newbury Park: Sage Publications, 1990. 270p.
  • TERCANLIOGLU, L. Pre-service teachers as readers and future teachers of EFL reading. TESL-EJ, v. 5, n. 3, 2001. Disponível em: <http://www-writing.berkeley.edu/TESL-EJ/ej19/a2.html>. Acesso em: 6 set. 2004.
  • TILLEMA, H. H. Stability and change in student teacher's beliefs about teaching. Teachers and Teaching: Theory and Practice, London, v. 4, n. 2, p. 217-228, 1998.
  • WRAY, D. Student teachers' knowledge and beliefs about language. In: BENNETT, N.; CARRÉ, C. (Ed.). Learning to teach London: Routledge, 1993. p. 51-72.
  • ZEICHNER, K. Beyond traditional structures of student teaching. Teacher Education Quarterly, San Francisco, v. 29, n. 2, p. 59-64, 2002.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    16 Abr 2013
  • Data do Fascículo
    2008
Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: rblasecretaria@gmail.com