Acessibilidade / Reportar erro

Portuguese as a Welcoming Language for forcibly displaced immigrants in Brazil: some principles for teaching in light of Interculturality

Português como Língua de Acolhimento para imigrantes deslocados forçados no Brasil: alguns princípios para o ensino à luz da Interculturalidade

ABSTRACT

This paper presents some results obtained from a Master’s research study whose objective was to suggest principles for the teaching of Portuguese as a Welcoming Language - PWLg - (AMADO, 2013AMADO, R. S. O ensino de português como língua de acolhimento para refugiados. Revista da Sociedade Internacional Português Língua Estrangeira, Sociedade Internacional Português Língua Estrangeira. Edition 7, Year 4, Number 2, 2013.; LOPEZ, 2016LOPEZ, A. P. de A. Subsídios para o planejamento de cursos de português como língua de acolhimento para imigrantes deslocados forçados no Brasil. 2016. 260f. Thesis (Masters in Applied Linguistics) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte., 2016.; LOPEZ & DINIZ, in pressLOPEZ, A. P. A.; DINIZ, L. R. A. Iniciativas Jurídicas e Acadêmicas para o Acolhimento no Brasil de Deslocados Forçados. Revista da Sociedade Internacional Português Língua Estrangeira, Sociedade Internacional Português Língua Estrangeira. In press.; among others) for forcibly displaced immigrants in Brazil. Supported by Indisciplinary Applied Linguistics (MOITA LOPES, 2006MOITA LOPES, L. P. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial , 2006. p.13-44.), the present work analyzes the discourse of coordinators, teachers, and students in order to highlight their perspectives on the process of teaching and learning Portuguese in this context. Based on the results, I suggest the teaching of PWLg to be based on some principles of Interculturality (MAHER, 2007MAHER, T. M. A educação do entorno para a interculturalidade e o plurilingüismo. In: KLEIMAN, A. B.; CAVALCANTI, M. C. (Org.) Lingüística Aplicada: suas faces e interfaces. Campinas: Mercado de Letras, 2007. p. 255-270.), established through two main dimensions of action: the immigrants’ political strengthening and the surrounding education.

KEYWORDS:
Indisciplinary Applied Linguistics; Portuguese as a Welcoming Language; Forcibly Displaced Immigrants; Territorializations; Interculturality

Faculdade de Letras - Universidade Federal de Minas Gerais Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Letras, Av. Antônio Carlos, 6627 4º. Andar/4036, 31270-901 Belo Horizonte/ MG/ Brasil, Tel.: (55 31) 3409-6044, Fax: (55 31) 3409-5120 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: rblasecretaria@gmail.com