Acessibilidade / Reportar erro
Ordenar publicações por
Journal of Physical Education, Volume: 35, Publicado: 2024
  • EFEITOS DA INGESTÃO AGUDA DE CAFEÍNA NO DESEMPENHO DE ATLETAS AMADORES DE FUTEBOL AMERICANO Original Article

    Carvalho, Felipe; Guerra unior, Mauro Antônio; Maia, Adriano Fortes.; Guimarães-Ferreira, Lucas; Caldas, Leonardo Carvalho

    Resumo em Português:

    RESUMO O objetivo deste estudo foi investigar os efeitos da ingestão aguda de cafeína (5 mg.kg-1) no salto, força isométrica e desempenho de sprints repetidos em atletas amadores de futebol americano. Doze jogadores (24,6 6 ± 3.66 anos e 115,18 ± 24.35 kg de peso corporal) ingeriram uma dose de cafeína (5 mg.kg−1) ou placebo 60 minutos antes de uma sessão de testes que consistia em: 1) Salto contramovimento (CMJ); 2) Meio-agachamento isométrico (IMTP); 3) Corrida de agilidade em L (3-line drill = corrida de agilidade de 200 jardas com 2 minutos de repouso entre os sprints). Duas sessões de teste foram realizadas usando um delineamento cruzado duplo-cego durante o período de pré-temporada de treinamento. Resultados indicaram: A ingestão de cafeína melhorou o desempenho do CMJ (p = 0,035), mas não foram observadas diferenças na força no IMTP (p = 0,22) e no desempenho do exercício de agilidade em L (tempo total: p = 0,65 e fadiga (%): p = 0,75) quando em comparação com a condição placebo. Conclusão: A ingestão aguda de cafeína melhorou o desempenho no salto, mas não na força isométrica e no desempenho de sprints repetidos com mudança de direção em atletas amadores de futebol Americano.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The aim of this study was to investigate the effects of acute caffeine ingestion (5 mg.kg-1) on jump, isometric strength and repeated sprint performance in amateur American football athletes. Twelve players (24.6 ± 3.66 years and 115.18 ± 24.35 kg of body weight) ingested a dose of caffeine (5 mg.kg−1) or placebo 60 min prior to a testing session consisting of: 1) countermovement jump (CMJ); 2) isometric mid-tight pull (IMTP); and 3) 3-line drills (200-yd shuttle runs with a 2-minute rest between sprints). Two testing sessions were performed using a double-blind, counterbalanced, crossover design during a pre-season training camp. Results indicated: Caffeine ingestion improved CMJ performance (p = 0.035), but no differences were observed on IMTP strength (p = 0.22) and line drill performance (total time: p = 0.65, and fatigue (%): p = 0.75) when compared to placebo condition. Conclusion: Acute caffeine ingestion improved jump performance, but not isometric strength and repeated sprint with change-of-direction performance in amateur American Football athletes.
  • EVIDÊNCIAS DE VALIDADE DA ESCALA SHAPE DE IMAGEM CORPORAL EM FISICULTURISTAS Artigo Original

    Carbone, Patricia Oliva; Nobre, Thatiana Lacerda; Brandão, Maria Regina Ferreira

    Resumo em Português:

    RESUMO Nas competições de fisiculturismo são analisados a proporção, a definição, a simetria e o volume muscular, o que faz da incansável busca pelo corpo perfeito pelos atletas, uma insatisfação com a imagem corporal. Por isso, este trabalho objetivou-se em elaborar e validar uma escala de silhuetas específica para atletas de fisiculturismo feminino e masculino (Escala Shape), que aconteceu em três fases. 1) Elaboração de onze desenhos de imagem corporal que representassem as categorias de competição; 2) Concordância (teste de Kappa) entre especialistas/profissionais de fisiculturismo nacionais e internacionais na ordenação dos desenhos em ordem crescente e progressiva de muscularidade; 3) Aplicação e validação da Escala Shape em atletas amadores e profissionais ativos e filiados à Federações Nacionais e Internacionais de Fisiculturismo em ambos os sexos. Participaram da pesquisa 180 atletas (50 mulheres e130 homens). A escala apresentou adequada confiabilidade de estabilidade temporal (Kappa teste-reteste≥0,95). O instrumento apresentou validade de critério ao mostrar que atletas de categorias de competição distintas escolheram silhuetas compatíveis com suas categorias (p<0,001). Conclusão: a Escala Shape feminina e masculina apresentou evidências de confiabilidade e validade para a amostra, podendo ser utilizada para avaliar a satisfação com a imagem corporal de fisiculturistas de diferentes categorias.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In bodybuilding competitions, proportion, definition, symmetry and muscle volume are analyzed, which makes the tireless search for the perfect body by athletes, a dissatisfaction with body image. Therefore, this work aimed to develop and validate a specific silhouette scale for female and male bodybuilding athletes (Shape Scale), which took place in three phases. 1) Elaboration of eleven body image drawings that represented the competition categories; 2) Agreement (Kappa test) between national and international bodybuilding specialists/professionals in ordering the drawings in ascending and progressive order of muscularity; 3) Application and validation of the Shape Scale in active amateur and professional athletes affiliated to National and International Bodybuilding Federations in both sexes. 180 athletes (50 women and 130 men) participated in the research. The scale showed adequate temporal stability reliability (Kappa test-retest≥0.95). The instrument showed criterion validity by showing that athletes from different competition categories chose silhouettes compatible with their categories (p<0.001). Conclusion: the female and male Shape Scale showed evidence of reliability and validity for the sample, and can be used to assess satisfaction with the body image of bodybuilders from different categories.
  • PANORAMA DOS ESPORTES GINÁSTICOS OLÍMPICOS NOS MUNICÍPIOS PARANAENSES Artigo Original

    Santos, Laís Cristyne Alexandre dos; Capraro, André Mendes; Vargas, Pauline Peixoto Iglesias; Mezzadri, Fernando Marinho

    Resumo em Português:

    RESUMO Este artigo objetivou analisar o panorama dos esportes ginásticos olímpicos nos municípios paranaenses. Metodologicamente, seguiu-se os critérios da análise descritiva com coleta de dados realizada em três etapas distintas: 1) coleta de registros sobre a oferta das modalidades gímnicas no instrumento de pesquisa GEEM, do Instituto de Pesquisa Inteligência Esportiva; 2) consulta a documentos e notícias nos portais oficiais da Secretaria de Esporte do Paraná e Federação Paranaense de Ginástica; e 3) cruzamento dos dados levantados. Conclui-se que há ênfase na oferta de Ginástica Artística Feminina e Ginástica Rítmica, sem fomento à Ginástica de Trampolim - especialmente nos Jogos oficiais do Estado -, sendo que 16% dos municípios paranaenses incentivam ao menos uma das práticas gímnicas competitivas, seja na Formação Esportiva, Excelência Esportiva ou Esporte para a Vida Toda.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This article aimed to analyze the panorama of Olympic gymnastics in municipalities of Paraná. Methodologically, the study followed the criteria of descriptive analysis with data collection conducted in three distinct stages: 1) gathering records on the provision of gymnastic modalities using the GEEM research tool from the Instituto de Pesquisa Inteligência Esportiva; 2) consulting documents and news on the official portals of the Sports Department of Paraná and the Paraná Gymnastics Federation; and 3) cross-referencing the collected data. It is concluded that there is an emphasis on the provision of Women's Artistic Gymnastics and Rhythmic Gymnastics, with little support for Trampoline Gymnastics - especially in official state games - as only 16% of municipalities in Paraná encourage at least one of the competitive gymnastic practices, whether in Sports Training, Sports Excellence, or Lifelong Sports.
  • QUALIDADE, VALOR E AMBIENTE ESPORTIVO DO FESTIVAL AFETAM A SATISFAÇÃO E A FIDELIDADE DOS ALUNOS: BASE PARA OFERTA CONTINUADA DE ATIVIDADES EXTRACURRICULARES Original Article

    Lobo, Joseph; Varona, Diana

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Extracurricular events like the sports festival, where students can demonstrate their skills in organized sports and recreation, are essential in higher education. Students can also develop leadership, camaraderie, and sportsmanship while competing in each game. Sports festivals encourage students to be active and healthy through games. This study examined students' perceptions of quality, value, and sports environment, which affects their satisfaction and loyalty to extracurricular activities. Most importantly, the study will help the department and administration decide if sports festivals can be held regularly to enhance campus physical culture. The respondents for this study are students from a local college who participated in the recent Sports Festival conducted by the students and department. The Festival Satisfaction Survey (FSS) was modified to meet the current study by eliminating the souvenir aspect. Additionally, the Youth Sport Environment Questionnaire (YSEQ) was employed to include the two components in the former measure as extra constructs. A one-way ANOVA/Kruskal-Wallis H was performed to investigate FS and FL differences based on demographics. Spearman Rho’s analysis described variable relationships. Finally, multiple regression was used to assess if QVSE influence satisfaction and loyalty. Based on the findings, festival satisfaction and loyalty did not differ between groups (excluding year level group). Also, QVSE has a significant relationship with FS and FL. Lastly, QVSE has a direct influence on FS and FL. To give students a meaningful experience and develop and preserve campus physical culture, the department and administration may regularly offer activities like the sports festival.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Extracurricular events like the sports festival, where students can demonstrate their skills in organized sports and recreation, are essential in higher education. Students can also develop leadership, camaraderie, and sportsmanship while competing in each game. Sports festivals encourage students to be active and healthy through games. This study examined students' perceptions of quality, value, and sports environment, which affects their satisfaction and loyalty to extracurricular activities. Most importantly, the study will help the department and administration decide if sports festivals can be held regularly to enhance campus physical culture. The respondents for this study are students from a local college who participated in the recent Sports Festival conducted by the students and department. The Festival Satisfaction Survey (FSS) was modified to meet the current study by eliminating the souvenir aspect. Additionally, the Youth Sport Environment Questionnaire (YSEQ) was employed to include the two components in the former measure as extra constructs. A one-way ANOVA/Kruskal-Wallis H was performed to investigate FS and FL differences based on demographics. Spearman Rho’s analysis described variable relationships. Finally, multiple regression was used to assess if QVSE influence satisfaction and loyalty. Based on the findings, festival satisfaction and loyalty did not differ between groups (excluding year level group). Also, QVSE has a significant relationship with FS and FL. Lastly, QVSE has a direct influence on FS and FL. To give students a meaningful experience and develop and preserve campus physical culture, the department and administration may regularly offer activities like the sports festival.
  • EFEITO DA AUTO LIBERAÇÃO MIOFASCIAL NA FLEXIBILIDADE DE ESCOLARES: UMA PROPOSTA ACESSÍVEL Artigo Original

    Souza, Elielbson Santos de; Scudlarek, André Luiz Karol Mota; Montserrat, Paulo Márcio; Marques-Oliveira, Gleuber Henrique

    Resumo em Português:

    RESUMO Diversas pesquisas têm avaliado a aplicabilidade da técnica de auto liberação miofascial (ALM) na melhora aguda da flexibilidade em inúmeros esportes e/ou populações diferentes. No entanto, torna-se difícil sua inserção nas aulas de educação física escolar pelo elevado custo dos materiais. Dessa forma, buscou-se investigar o efeito da ALM em escolares por meio da utilização de rolos de espumas originais e com rolos confeccionados com materiais adaptados de baixo custo. Participaram da pesquisa 30 escolares, que foram aleatoriamente agrupados em: Grupo Controle (GCT), Grupo Rolo Original (GRO) e Grupo Rolo Adaptado (GRA). A flexibilidade foi avaliada antes e após a aplicação da ALM. A ALM foi realizada em músculos alvos uma vez por 30 segundos com intervalos de 15 segundos entre os estímulos. As comparações na flexibilidade pré e pós ALM foram avaliadas utilizando o teste de t student, com nível de significância adotado de p<0,05. Verificou-se que a ALM no GRO e GRA aumentaram agudamente a flexibilidade dos escolares em 7,53 e 16,5%, respectivamente. Assim, a utilização de rolos confeccionados com material alternativo (adaptado) para aplicação da ALM se mostra uma forma mais acessível financeiramente para ser utilizada nas aulas de educação física e abre possibilidades para sua aplicação para além das escolas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Several studies have assessed the applicability of the Myofascial Self-Release Technique (MSRT) in the acute improvement of flexibility in various sports and/or different populations. However, its integration into school physical education classes becomes challenging due to the high cost of materials. Therefore, the aim was to investigate the effect of MSRT on schoolchildren using both original foam rollers and rollers made from low-cost adapted materials. Thirty schoolchildren participated in the study and were randomly grouped into: Control Group (CG), Original Roller Group (ORG), and Adapted Roller Group (ARG). Flexibility was evaluated before and after the application of MSRT. MSRT was performed on target muscles once for 30 seconds with intervals of 15 seconds between stimuli. Comparisons in pre- and post-MSRT flexibility were assessed using the Student's t-test, with a significance level adopted of p <0.05. It was found that MSRT in ORG and ARG significantly increased schoolchildren's flexibility by 7.53% and 16.5%, respectively. Therefore, the use of rollers made with alternative (adapted) material for applying MSRT appears to be a more financially accessible way to be used in physical education classes and opens possibilities for its application beyond schools.
  • FATORES MOTIVACIONAIS DE ATLETAS DE VOLEIBOL AMADOR ADULTO Original Article

    Aniszewski, Ellen; Henrique, José; Silva, Gabriela Simões; Mascimiano, Guilherme; Penna, Thaísa Alves; Oliveira, Aldair José

    Resumo em Português:

    RESUMO O voleibol é um dos esportes mais populares do mundo, praticado tanto de forma recreativa quanto competitiva. O objetivo desta pesquisa foi investigar os principais fatores que motivam os praticantes do voleibol amador de caráter competitivo, bem como investigar se diferem em função do sexo. A amostra foi composta por 200 atletas, com média de idade 26,5±5,5 anos, de equipes amadoras, da categoria adulto, participantes da Liga de Voleibol do Estado do Rio de Janeiro, sendo 100 homens (25,8±5,4) e 100 mulheres (27,1±5,6). Para isso, recorreu-se à Escala de Motivos para a Prática Esportiva (EMPE), adaptada e validada no Brasil (Barroso, 2007). Os resultados indicaram que a Afiliação, Saúde, Aperfeiçoamento Técnico e Condicionamento Físico são os fatores mais relevantes para os praticantes. Assim, evidenciou-se a predominância de motivos de ordem intrínseca autorregulada, que destacam para vínculos duradouros com a prática esportiva.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Volleyball is one of the most popular recreational and competitive sports in the world. The aim of this study was to investigate the main factors that motivate amateur volleyball players and to determine whether they differ between sexes. The sample consisted of 200 athletes, with a mean age of 26.5 ± 5.5 years, from amateur teams of the adult category who participated in the Rio de Janeiro State Volleyball League, being 100 men (25,8±5,4) and 100 women (27,1±5,6). The Participation Motivation Questionnaire (PMQ), adapted and validated for Brazil, was used for this purpose (Barroso, 2007). The results indicated that affiliation, health, technical improvement and physical conditioning are the most important factors for practitioners. Thus, the predominance of intrinsic self-regulated motives was evident, which contribute to lasting links with sports practice.
  • FESTIVAL OU CAMPEONATO? EXPERIÊNCIAS NA GINÁSTICA PARA TODOS Artigo Original

    Ferreira, Aline; Mota, Kaio César Celi; Henrique, Nayana Ribeiro; Reis-Furtado, Lorena Nabanete dos; Patricio, Tamiris Lima; Carbinatto, Michele Viviene

    Resumo em Português:

    RESUMO Modelos de formação de atletas primam pela ampliação de experiências esportivas, incluindo os eventos esportivos. Assume-se que a variabilidade de propostas incute na vivência de situações paradoxais, importantes na permanência no esporte e/ou vida ativa. Este trabalho discute a percepção da experiência vivida em dois eventos de ginástica para todos com distintos vieses: um com caráter competitivo e outro com caráter demonstrativo. Protagonizaram o estudo 29 crianças participantes de um projeto de extensão universitária. Para a coleta de dados, realizaram-se 8 Grupos Focais, sendo utilizada a Análise Temática. Diários de campo e texto reflexivo do mediador dos GF foram considerados para a triangulação dos dados. Dois eixos foram evidenciados em ambos os eventos: a) aspectos intersubjetivos, cujo comprometimento, o componente estético e a ansiedade perpassaram ambos os eventos e a superação e o nervosismo tiveram maior destaque na competição; e b) inter-relações pessoais, nas quais a importância do outro/grupo foi evidente, com maior relação ao tipo de apresentação coreográfica de grupo, do que especificamente ao tipo de evento. Reconhece-se, então, o fomento a eventos de diferentes naturezas, uma vez que os praticantes de base podem presumir o alto rendimento ou a vida ativa pelo esporte.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Models for athlete development have prioritized sports experiences, including events. It is assumed that the variety of events instills in the experience of paradoxical situations, important in the permanence in sport and/or active life. This article discusses the lived experience perception by children in two gymnastics for all events with different biases: one competitive and the other demonstrative. Based on qualitative research, 29 children were interviewed using Focus Groups (n=8), and data analysis using Thematic Analysis. Furthermore, field notes by 4 coaches and reflective narrative from the Focus Group interviewer were considered for triangulation. Two themes were highlighted: a. intersubjective aspects and b. interrelationships. These themes were addressed in both events to a greater or lesser extent. In item a, commitment, aesthetic components, and anxiety were in both events, but overcoming and nervousness more prominent in the competition. In item b, the importance of the other/ group was evident, mostly because of the presentation than the type of event. Recognizing the sporting bias of a practice is, therefore, promoting events of different natures, as practitioners can presume high performance or an active life through sport.
  • O EFEITO DE 12 SEMANAS DE AULAS DE BALLET SOBRE A POTÊNCIA DE BAILARINAS AMADORAS Artigo Original

    Wardzinski, Isabela; Tuono, Angélica Tamara; Padovani, Carlos Roberto; Borin, João Paulo

    Resumo em Português:

    RESUMO Os grandes saltos são passos que exigem potência muscular e coordenação motora. Visto que há uma escassez na literatura sobre o aprendizado e treinamento destes passos, o objetivo deste estudo foi verificar o efeito de doze semanas de aulas de ballet clássico com o exercício de grand allegro sobre a potência de membros inferiores em bailarinas amadoras. Participaram sete bailarinas, com 11,33±1,02 anos de idade, que cursavam o Grade 3 da Royal Academy of Dance. Foram realizados cálculos de Pico de Velocidade de Crescimento, testes de salto vertical e avaliação técnica do grand allegro em quatro momentos durante doze semanas. Os planos de aula, Percepção Subjetiva de Esforço e Qualidade Total de Recuperação de cada aula foram analisadas. Os principais resultados apontam bailarinas pré-púberes, cuja potência muscular e técnica do exercício de grand allegro apresentaram melhora (p<0,05). A carga semanal e quantidade de saltos e de exercícios executados variaram durante o período, enquanto que a Qualidade Total de Recuperação se mostrou estável. Os dados obtidos apontam para as variações da carga de trabalho nas aulas de ballet somadas à fase sensível do desenvolvimento e coordenação motora como os responsáveis pela evolução na potência muscular e na qualidade técnica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The big jumps are steps that require muscular power and motor coordination. Since there is a lack in the literature on the learning and training of these steps, the aim of this study was to verify the effect of 12 weeks of classical ballet classes with the grand allegro exercise on lower limb power in amateur ballerinas. Seven dancers, aged 11.33±1.02 years, who were studying Grade 3 of Royal Academy of Dance, participated Height Growth Speed Peak calculations, vertical jump tests, and technical evaluation of the grand allegro exercise were performed at four moments over the 12-week study period. Lesson plans, the Rating of Perceived Exertion, and the Total Recovery Quality for each class were collected to analyze load and recovery. The main results indicate that the dancers were prepubertal and lower limb muscular power and the technique of the grand allegro exercise improved (p<0.05). Weekly load and the quantity of jumps and exercises performed varied during the period, while Total Recovery Quality remained stable. The obtained data point to variations in the workload during ballet classes, combined with the sensitive phase of development and motor coordination, as responsible for the improvement in muscular power and technical quality.
  • COORDENAÇÃO MOTORA GLOBAL E A PRÁTICA ESPORTIVA EM CRIANÇAS E ADOLESCENTES PARTICIPANTES DE MULTIESPORTE Artigo Original

    Silva, Danielle de Campos; Basso, Luciano; Santos, Fernanda Karina dos

    Resumo em Português:

    RESUMO A relação entre a participação esportiva (PE) e a coordenação motora global (CMG) se associa à idade. No entanto, o tempo envolvido na PE pode ser outro mediador. Assim, o objetivo foi investigar a relação entre a CMG e a PE em crianças e adolescentes envolvidos na PE, controlado pelo tempo de prática. Para isso, foram analisados 111 meninos (88 de 6 a 9 anos; 23 de 10 a 12 anos), com PE de duas a quatro modalidades e com o tempo de prática entre um e seis anos. A CMG foi auferida pelo Körperkoordinationstest Für Kinder e a PE mediante entrevista semiestruturada com os responsáveis legais. Os coeficientes de Spearman indicaram que para as crianças dos 6 aos 9 anos de idade não houve correlação entre a CMG e a PE (p >0,05), mesmo quando controlada pelo tempo nas PE. Já para o grupo dos 10 aos 12 anos, houve correlação moderada (ρ = 0,515, p <0,01). Essa informação permite ao profissional de Educação Física entender que a experiência motora das crianças mais jovens é fundamental para potencializar o desenvolvimento motor e que sua implicação na manutenção da participação em atividades esportivas ocorrerá somente nas fases avançadas da infância.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The relationship between sports participation (SP) and global motor coordination (GMC) is associated with age. However, the time of involved in SP may be another mediator. Thus, the objective was to investigate the relationship between GMC and SP in children and adolescents involved, controlled by the time of practice. For this, 111 boys were analyzed (88 aged 6 to 9 years old; 23 aged 10 to 12 years old), with SP of two to four sports and with practice time between one and six years. The GMC was assessed by the Körperkoordinationstest Für Kinder and the SP through a semi-structured interview with the legal guardians. Spearman coefficients indicated that for children aged 6 to 9 years there was no correlation between GMC and SP (p >0.05), even when controlling for time in SP. For the group aged 10 to 12 years old, there was a moderate correlation (ρ = 0.515, p <0.01). This information allows the Physical Education professional to understand that the motor experience of younger children is fundamental to enhancing motor development and that its implication in maintaining participation in sporting activities will only occur in the advanced stages of childhood.
  • O EFEITO DO TREINAMENTO DE KARATÊ BASEADO EM JOGOS NO APRENDIZADO DE TÉCNICAS BÁSICAS E NO PRAZER DA ATIVIDADE FÍSICA EM CRIANÇAS Original Article

    Gholami, Amin; Mousavi, Seyedeh Masoumeh; Naeimikia, Malihe; Sofizadeh, Pouya

    Resumo em Português:

    RESUMO O objetivo deste estudo foi investigar o efeito do treinamento de caratê baseado em jogos na aprendizagem de habilidades básicas de caratê e no interesse das crianças pelo esporte. A população estatística desta pesquisa incluiu todas as jogadoras de caratê do sexo feminino, com idades entre 6 e 8 anos, na cidade de Sowmeh Sara, Irã, e vinte participantes foram selecionados aleatoriamente e divididos em dois grupos experimentais e de controle, com 10 em cada grupo. O grupo experimental praticou o treinamento de caratê baseado em jogos por oito semanas. O programa de treinamento foi projetado com base nos princípios da fase fundamental do modelo canadense de desenvolvimento de longo prazo de atletas (LTAD) para o esporte de caratê. A Escala de Desfrute da Atividade Física em Crianças foi utilizada para medir o interesse das crianças na atividade física, e o teste da faixa amarela de caratê foi usado para medir a aprendizagem de tarefas básicas de caratê. O teste ANCOVA foi utilizado para a análise de dados, utilizando o software SPSS 24, com um nível de significância de 0,05. Os resultados mostraram que não houve diferença significativa na aprendizagem de habilidades básicas de caratê, mas um efeito significativo foi observado no desfrute das crianças no grupo experimental em relação à atividade física (sig<0,001). Portanto, pode-se concluir que o treinamento de caratê baseado em jogos pode ajudar as crianças a aprender habilidades básicas de caratê tanto quanto o método tradicional e também aumentar seu desfrute na atividade física de maneira mais eficaz.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The purpose of this study was to investigate the effect of game-based karate training on learning basic karate skills and karate children's interest in physical activity. The statistical population of this research included all 6 to 8-year-old female karate players in Sowmeh Sara city, Iran and twenty subjects were randomly selected and divided into two experimental and control groups of 10. The experimental group practiced game-based karate training for eight weeks. The training program was designed based on the principles of the Fundamental stage of the Canadian model of long-term development of athletes (LTAD) for karate sport. Physical activity enjoyment scale in children was used to measure children's interest in physical activity and karate yellow belt test was used for measurement of learning basic karate tasks. ANCOVA test was used for data analysis using SPSS 24 software at a significance level of 0.05. The results showed that there was no significant difference in the learning of basic karate skills, but a significant effect was seen in the enjoyment of children in the experimental group for physical activity (sig<0.001). Therefore, game-based karate training can help children learn basic karate skills as much as the traditional method, and also increase their enjoyment in physical activity more effectively.
  • DIFERENÇAS GEOGRÁFICAS E DE GÉNERO NO DESENVOLVIMENTO DAS CAPACIDADES MOTORAS DAS CRIANÇAS EM IDADE PRÉ-ESCOLAR Original Article

    Loureiro, Vânia; Solas-Martínez, José Luis; Rusillo-Magdaleno, Alba; Lopes, André; Murta, Luís

    Resumo em Português:

    RESUMO O desenvolvimento motor durante a infância é fundamental para a aquisição de competências perceptivas e cognitivas avançadas, desempenhando um papel fulcral no desenvolvimento pessoal e na aquisição de competências mais tarde na vida. Este estudo tem como objetivo investigar as diferenças nas capacidades motoras de crianças entre os 3 e os 5 anos de idade, com base na sua localização geográfica (urbana ou rural) e género. Foi selecionada para o estudo uma coorte de 94 crianças portuguesas com idades compreendidas entre os 3 e os 5 anos (48 meninos e 46 meninas). A recolha de dados foi efectuada em 8 escolas diferentes e as capacidades motoras foram avaliadas utilizando o teste MOBAK-KG. Verificou-se que as crianças das zonas urbanas superavam as das zonas rurais nas capacidades motoras relacionadas com o controlo do corpo e dos objectos. Pelo contrário, as capacidades motoras das raparigas não apresentaram diferenças significativas em função da sua localização geográfica. Embora o ambiente geográfico influencie o desenvolvimento motor das crianças, outros factores, tais como os factores socioeconómicos e culturais, podem ter um maior impacto nas raparigas. Estes resultados sublinham a importância de nos concentrarmos no desenvolvimento motor das raparigas e de examinarmos a forma como as expectativas culturais e de género podem ter impacto nas suas capacidades motoras.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Motor development during childhood is fundamental for acquiring advanced perceptual and cognitive skills, playing a pivotal role in personal development and skill acquisition later in life. This study aims to investigate differences in the motor skills of children between the ages of 3 to 5, based on their geographic location (urban or rural) and gender. A cohort of 94 Portuguese children between the ages of 3 and 5 years old (comprising 48 boys and 46 girls) were selected for a study. Data collection was conducted within 8 different schools, and motor skills were assessed utilizing the MOBAK-KG test. It was observed that children from urban areas outperformed those from rural areas in motor skills related to body and object control. On the contrary, girls' motor skills did not show significant differences according to their geographical location. Although the geographical environment influences children's motor development, other factors, such as socio-economic and cultural factors, may have a greater impact on girls. These findings emphasise the significance of focusing on the motor development of girls and examining how cultural and gender expectations can impact their motor skills.
  • INFLUÊNCIA DO NÚMERO DE TOQUES NA BOLA NAS RESPOSTAS FÍSICAS E FISIOLÓGICAS DURANTE PEQUENOS JOGOS DE FUTEBOL Review Article

    Lauria, André de Assis; Santo, Luciano Chequini Espirito; Bicalho, Camila Cristina Fonseca; Chagas, Mauro Heleno; Praça, Gibson Moreira

    Resumo em Português:

    RESUMO O objetivo da presente revisão foi analisar os efeitos do número de toques na bola, nas respostas físicas e fisiológicas de durante pequenos jogos de futebol. Foram realizadas buscas eletrônicas nas bases de dados: “Web of Science”, “Scopus” e “PubMed”, utilizando os descritores “Small-sided games”; “Intensity”; “Touches”; “Soccer”; “Soccer players”; “Modified rules”. A estratégia PICO foi utilizada e o grupo de palavras foi combinado em duplas ou trios, utilizando os conectores OR e AND. Foram considerados apenas os artigos publicados entre 2010 e 2022. Foram excluídos: (a) anais e suplementos de eventos científicos, (b) revisões, artigos editoriais e de validação de instrumentos, e (c) estudos com mulheres. De 578 estudos, 9 foram selecionados e analisados. De um modo geral, a adoção da regra de limite de toques na bola aumentou as respostas fisiológicas, embora tenham sido observadas discrepâncias entre os estudos quanto as respostas físicas, devemos considerar as diferenças metodológicas entre os estudos. Concluímos que manipular o número de toques de bola permitidos por posse de bola influencia as respostas fisiológicas dos jogadores. Especificamente, maior intensidade é esperada em SSGs com menos toques de bola permitidos. Por outro lado, as respostas físicas não são influenciadas por esta regra.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The objective of the present review was to analyze the effects of the number of touches on the ball, in the physical and physiological responses during small soccer games. Electronic searches were carried out in the databases: “Web of Science”, “Scopus” and “PubMed”, using the descriptors “Small-sided games”; “Intensity”; “Touches”; “Soccer”; “Soccer players”; “Modified rules”. The PICO strategy was used and the group of words was combined in pairs or trios, using the OR and AND connectors. Only articles published between 2010 and 2022 were considered. The following were excluded: (a) annals and supplements of scientific events, (b) reviews, editorial and instrument validation articles, and (c) studies with women. Of 578 studies, 9 were selected and analyzed. In general, the adoption of the limit rule for touching the ball increased the physiological responses, although discrepancies were observed between the studies regarding the physical responses, we must consider the methodological differences between the studies. We conclude that manipulating the number of touches allowed per ball possession influences players’ physiological responses. Specifically, higher intensity is expected in SSGs with fewer ball touches allowed. On the other hand, physical responses are not influenced by this rule.
  • FAMILIARIDADE E ESTRANHAMENTO: O MÉTODO ETNOGRÁFICO NA FORMAÇÃO INICIAL DE ESTUDANTES DE EDUCAÇÃO FÍSICA Opinion Article

    Hildebrandt-Stramann, Reiner; Oliveira, Amauri Aparecido Bassoli de

    Resumo em Português:

    RESUMO Se quisermos, como exige a atual discussão didática, consolidar ainda mais as figuras do pensamento didático da era do “Pós-Movimento Renovador”1, que se manifestam em um conceito didático aberto à experiência e crítico-emancipatório, então precisamos considerar como os futuros professores de Educação Física podem ser qualificados para isso. Este não é um processo fácil porque os acadêmicos de Educação Física iniciam os seus estudos com um conceito que lhes é familiar, o conceito de esporte. Este conceito esportivo caracteriza-se pelo “fechamento” de conteúdo, de metodologia e um “fechamento” institucional. Este ensaio apresenta uma estratégia didática de como os futuros professores de Educação Física podem ser estimulados a se “abrirem” a novas formas de pensar como parte dos seus estudos. Propõe-se uma abordagem etnográfica em que se pretende aprender a questionar o “familiar”, o “auto evidente”. Métodos de “estranhamento” são adequados para isso. Apresentamos 5 passos que podem levar os acadêmicos a aprenderem a se distanciar do “familiar”, do conceito esportivo biograficamente incorporado. Entendemos que somente quando esse distanciamento for bem-sucedido, segundo a hipótese, os estudantes poderão estruturar ideias didáticas da era do “Pós-Movimento Renovador” e planejar e implementar aulas de educação física abertas à experiência.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT If we want - as the current didactic discussion requires - to further consolidate the figures of didactic thought from the “Post-Renewal Movement”1 era, which manifest themselves in a didactic, critical-emancipatory concept open to experience, then we need to consider how future Physical Education teachers can be qualified to this end. This is not an easy process, as Physical Education students begin their studies with a concept that is familiar to them, the concept of sport. This sporting concept is characterized by an “enclosure” of content, of methodology, and an institutional “enclosure”. This essay presents a teaching strategy on how future Physical Education teachers can be encouraged to “open themselves” to new ways of thinking as part of their studies. An ethnographic approach is proposed, in which the aim is to learn to question the “familiar”, the “self-evident”. “Strangeness” methods are suitable for this purpose. We present 5 steps that can lead students to learn to distance themselves from the “familiar”, the biographically incorporated sporting concept. We understand that only when this distancing is successful, according to the hypothesis, will students be able to structure didactic ideas from the “Post-Renewal Movement” era, and plan and implement physical education classes open to experience.
Universidade Estadual de Maringá Avenida Colombo, 5790 - cep: 87020-900 - tel: 44 3011 4315 - Maringá - PR - Brazil
E-mail: revdef@uem.br