Acessibilidade / Reportar erro

THE TEACHING OF FIGHTS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: A STATE OF KNOWLEDGE OF BRAZILIAN STUDIES

O ENSINO DAS LUTAS NA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: UM ESTADO DO CONHECIMENTO DE ESTUDOS BRASILEIROS

ABSTRACT

This article aims to analyze the Brazilian academic publications on fights and Physical Education. We used content analysis through a state of knowledge, with 38 articles as corpus. As results we built four empirical analytical categories: 1) Space and sociocultural aspects: they point the lack of infrastructure and the scarcity of materials as restrictive factors for the approach of the fight contents in schools; 2) Technologies/media: that serve as auxiliary tools for the inclusion of fights in school Physical Education; 3) Physical Education curriculum: addresses issues related to content, culture, documents and teachers; and 4) Pedagogical practice: which involves more specific issues observed in the studies, such as methodologies involving the application of the content to classes, experiences, dimensions of the content, activities and implications about the themes discussed in the content, such as the association with violence, gender discrimination and sexuality. We conclude that the studies show that the approach of fights as content in schools is still incipient, being the insecurity of the teacher a preponderant factor so that fights are not inserted. Thus, studies indicate the need to create materials and methodologies that help teachers, thus enabling the use of content already consolidated in the literature.

Keywords:
Fighting; School Physical Education; Fighting Content Difficulties; Pedagogical Practice

RESUMO

Este artigo tem como objetivo analisar as publicações acadêmicas brasileiras sobre lutas e Educação Física. Utilizou-se a análise de conteúdo por meio de revisão narrativa, com 38 artigos como corpus. Como resultado construímos quatro categorias analíticas empíricas: 1) Espaço e aspectos socioculturais: apontam a falta de infraestrutura e a escassez de materiais como fatores restritivos para a abordagem dos conteúdos de luta nas escolas; 2) Tecnologias/mídias: que servem como ferramentas de auxílio para a inclusão das lutas na Educação Física escolar; 3) Currículo de Educação Física: aborda questões relacionadas a conteúdo, cultura, documentos e professores e 4) Prática pedagógica: que envolve questões mais específicas observadas nos estudos, como metodologias que envolvem a aplicação do conteúdo às aulas, vivências, dimensões do conteúdo, atividades e implicações sobre os temas discutidos no conteúdo, como a associação com a violência, a discriminação de gênero e a sexualidade. Concluímos que os estudos mostram que a abordagem das lutas como conteúdo nas escolas ainda é incipiente, sendo a insegurança do professor fator preponderante para que as lutas não sejam inseridas. Dessa forma, estudos indicam a necessidade de criar materiais e metodologias que auxiliem os professores, possibilitando assim a utilização de conteúdos já consolidados na literatura.

Palavras-chave:
Lutas; Educação Física Escolar; Combater as Dificuldades de Conteúdo; Prática Pedagógica

Introduction

Physical Education is understood, according to the Brazilian Guidelines and Framework Law (LDB)((11 Brasil, Ministério da Educação [Internet]. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. [acesso 14 jun. 2021]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.html
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/lei...
)), as a school curricular component that deals with knowledge related to the bodily culture of movement. Fights as content and thematic units of Physical Education aim at physical combat, in which participants use specific techniques, tactics and strategies to immobilize, unbalance, reach or exclude the opponent from a given space, combining attack and defense actions directed at the opponent’s body((22 Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. [acesso 14 jun. 2021]. Disponivel em: Disponivel em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/...
)). According to the National Curriculum Parameters (PCNs)33 Brasil, Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília: MEC , 1998. BRASIL,Parâmetros Curriculares Nacionais. [acesso 14 jun. 2021]. Disponível em: Disponível em: http://portal.mec.gov.br/programa-saude-da-escola/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12598-publicacoes-sp-265002211
http://portal.mec.gov.br/programa-saude-...
, they are characterized by specific regulations in order to punish acts of violence and disloyalty. Examples of fights include games such as tug-of-war and arm wrestling, or more complex practices, such as capoeira, judo and karate.

The task of teaching fighting content in Brazilian schools presents numerous difficulties for its applicability, with lack of physical structure, materials and appropriate clothing being the main causes pointed out in studies 44 Camargo JL, Marcondes F, Deisy Guralecka J. Metodologia do ensino do conteúdo de lutas de 5a a 8a série em escolas estaduais de Guarapuava-PR. Revista Polidisciplinar. 2013;5(02). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: http://www.revistavoos.com.br/seer/index.php/voos/article/viewArticle/345
http://www.revistavoos.com.br/seer/index...
),(55 Mazini Filho ML, Simões MR, Venturini GRO, Savóia RP, Mattos DG, Aidar FJ, Costa SP. O ensino de lutas nas aulas de educação física escolar. Cinergis. 2014; 15(4):176-181. DOI: https://org/10.17058/cinergis.v15i4.5264
https://doi.org/10.17058/cinergis.v15i4....
. Another aspect that deserves highlight is the precariousness in the initial and continuing professional training of teachers 44 Camargo JL, Marcondes F, Deisy Guralecka J. Metodologia do ensino do conteúdo de lutas de 5a a 8a série em escolas estaduais de Guarapuava-PR. Revista Polidisciplinar. 2013;5(02). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: http://www.revistavoos.com.br/seer/index.php/voos/article/viewArticle/345
http://www.revistavoos.com.br/seer/index...
),(66 Rufino LGB, Darido SC. Rufino LGB , Darido SC . O ensino das lutas nas aulas de educação física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. J Phys Educ 2015;26:505-18. DOI: https://org/10.4025/reveducfis.v26i4.26441
https://doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4...
, which directly contributes to insecurity66 Rufino LGB, Darido SC. Rufino LGB , Darido SC . O ensino das lutas nas aulas de educação física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. J Phys Educ 2015;26:505-18. DOI: https://org/10.4025/reveducfis.v26i4.26441
https://doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4...
and even their lack of interest in developing fights as content77 Fonseca JMC, Franchini E, Del Vecchio FB. Conhecimento declarativo de docentes sobre a prática de lutas, artes marciais e modalidades esportivas de combate nas aulas de educação física escolar em Pelotas, Rio Grande Do Sul. Pensar a Prat2013;16(2). DOI: https://org/10.5216/rpp.v16i2.17221
https://doi.org/10.5216/rpp.v16i2.17221...
. Researches also show that fights are linked to representations of violence, causing a series of prejudices and out-of-context opinions, which are oftentimes guided by the perspective of common sense 44 Camargo JL, Marcondes F, Deisy Guralecka J. Metodologia do ensino do conteúdo de lutas de 5a a 8a série em escolas estaduais de Guarapuava-PR. Revista Polidisciplinar. 2013;5(02). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: http://www.revistavoos.com.br/seer/index.php/voos/article/viewArticle/345
http://www.revistavoos.com.br/seer/index...
),(88 Ueno VLF, Souza MF. Agressividade, violência e budo: temas da Educação Física em uma escola estadual em Goiânia. Pensar a Prát 2014;17(4). DOI: https://org/10.5216/rpp.v17i4.29540
https://doi.org/10.5216/rpp.v17i4.29540...
),(99 Moreira LR, Maroun K. Práticas educativas desenvolvidas pelo discente de educação física: o conteúdo lutas na escola. Rev Est Pesq Educ 2014;16(2). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/18909
https://periodicos.ufjf.br/index.php/rev...
and heavily influenced by films, cartoons and media, as they commonly expose fights in a limited and negative way88 Ueno VLF, Souza MF. Agressividade, violência e budo: temas da Educação Física em uma escola estadual em Goiânia. Pensar a Prát 2014;17(4). DOI: https://org/10.5216/rpp.v17i4.29540
https://doi.org/10.5216/rpp.v17i4.29540...
),(1010 Leite F, Silva Borges R, Lorran VDT. A utilização das lutas enquanto conteúdo da educação física escolar nas escolas estaduais de Araguaína-TO. Rev Cient do ITPAC 2012;5(3). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://revista.unitpac.com.br/index.php/itpac/issue/archive/2
https://revista.unitpac.com.br/index.php...
. Therefore, these factors are decisive for fighting content to be little explored in the school context.

As for the possibilities, fights as content must be adapted to the school context in which they are inserted. For that, it is worth considering some aspects for the teaching and learning process of the subject, the experience of situations that involve perceiving, relating and developing the physical abilities and motor skills present in current fights, the experience of situations in which it is necessary to understand and use techniques for solving problems in specific cases - such as attack and defense techniques and tactics -, and experiences of activities involving fights within the school context22 Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. [acesso 14 jun. 2021]. Disponivel em: Disponivel em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/...
. Rufino and Darido66 Rufino LGB, Darido SC. Rufino LGB , Darido SC . O ensino das lutas nas aulas de educação física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. J Phys Educ 2015;26:505-18. DOI: https://org/10.4025/reveducfis.v26i4.26441
https://doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4...
, analyzing the opinion of professors on pedagogical practice in Physical Education classes in the school, identified that the production of books and/or teaching materials was highlighted with greater emphasis by the respondents, being mentioned as “a guide, a reference for consultation” in helping teachers. Regarding proposed methodologies, Lopes and Kerr1111 Lopes, RGB; Kerr, TO. O ensino das lutas na Educação Física escolar: uma experiência no ensino fundamental. Motrivivência2015;27(45):262-279. DOI: https://org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p262
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v2...
and Cirino1212 Cirino C, Pereira MPVC, Scaglia AJ. Sistematização dos conteúdos das lutas para o ensino fundamental: uma proposta de ensino pautada nos jogos. Rev Min de Educ Fís.Viçosa 2013;ed.esp.:221-227. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/314571375_SISTEMATIZACAO_DOS_CONTEUDOS_DAS_LUTAS_PARA_O_ENSINO_FUNDAMENTAL_uma_proposta_de_ensino_pautada_nos_jogos
https://www.researchgate.net/publication...
point out fighting games as a possibility for including fights in the school context, by means of adapted models, providing a playful fighting experience in schools.

According to Camargo et al.44 Camargo JL, Marcondes F, Deisy Guralecka J. Metodologia do ensino do conteúdo de lutas de 5a a 8a série em escolas estaduais de Guarapuava-PR. Revista Polidisciplinar. 2013;5(02). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: http://www.revistavoos.com.br/seer/index.php/voos/article/viewArticle/345
http://www.revistavoos.com.br/seer/index...
, fighting content has fundamentals that support the praxis, as long as it is developed properly. Fights must be included in the school curriculum, even if the teacher does not have training in a certain modality. To diversify, these authors suggest that teachers can, for instance, introduce students to a professional in some specific modality; in addition, they suggest using technologies to plan and apply content and provide opportunities for students to become interested, and demystify the idea that fights cannot be inserted in the school environment. Through opposition games, karate, judo and fencing, Lima Junior and Chaves Junior1313 Lima Junior HC, Chaves Junior SR. Possibilidades das lutas como conteúdo na Educação Física escolas: o enfrentamento de uma abordagem pedagógica com alunos de 6a série em um colégio estadual do município de Guarapuava-PR. Cadernos de Formação RBCE 2011:69-80. [acesso 18 jul. 2022]. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/1209
http://revista.cbce.org.br/index.php/cad...
show possibilities of putting fighting content into practice in school Physical Education, reporting that the intervention helped in the process of acceptance of fights in the school context and in the idea that fights are not associated with violence. How it is done with Mazini Filho et al.55 Mazini Filho ML, Simões MR, Venturini GRO, Savóia RP, Mattos DG, Aidar FJ, Costa SP. O ensino de lutas nas aulas de educação física escolar. Cinergis. 2014; 15(4):176-181. DOI: https://org/10.17058/cinergis.v15i4.5264
https://doi.org/10.17058/cinergis.v15i4....
, fighting content has been inadequately developed and is often not even put into practice. The authors suggest that specific professional training is needed in this area of intervention and that said training can be supported by the PCNs33 Brasil, Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília: MEC , 1998. BRASIL,Parâmetros Curriculares Nacionais. [acesso 14 jun. 2021]. Disponível em: Disponível em: http://portal.mec.gov.br/programa-saude-da-escola/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12598-publicacoes-sp-265002211
http://portal.mec.gov.br/programa-saude-...
, reinforcing the teaching of fights in school physical education.

Some authors have conducted literature reviews regarding fights as content in school Physical Education1414 Costa AV, Lage V, Safons M, Costa FR. Desafios para o ensino das lutas na escola. Desafios para o ensino das lutas na escola: um panorama a partir da base de dados do portal de periódicos da capes. Cadernos de Formação RBCE 2019:44-56. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível:Disponível:http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2346/1307
http://revista.cbce.org.br/index.php/cad...
),(1515 Almeida DL. Graduação em ensino superior nas artes marciais. Rev Car de Educ Fís 2019;14. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://revistacarioca.com.br/revistacarioca/article/view/74
https://revistacarioca.com.br/revistacar...
),(1616 Pereira MPVZ, Cirino C, Corrêa AO, Farias GO. Lutas nas escolas: sistematização do conteúdo por meio da rede dos jogos de lutas. Conexões: Educ Fís., Esporte e Saúde 2017;15(3):338-348. DOI: https://org/10.20396/conex.v15i3.8648512
https://doi.org/10.20396/conex.v15i3.864...
. Such studies aim to present the challenges and difficulties of applying fighting content in schools, as well as methodological approaches and possibilities for development. They highlight the difficulties, such as the association of the content with violence, lack of infrastructure and materials, and poor teacher training. Three of these studies 1414 Costa AV, Lage V, Safons M, Costa FR. Desafios para o ensino das lutas na escola. Desafios para o ensino das lutas na escola: um panorama a partir da base de dados do portal de periódicos da capes. Cadernos de Formação RBCE 2019:44-56. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível:Disponível:http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2346/1307
http://revista.cbce.org.br/index.php/cad...
),(1515 Almeida DL. Graduação em ensino superior nas artes marciais. Rev Car de Educ Fís 2019;14. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://revistacarioca.com.br/revistacarioca/article/view/74
https://revistacarioca.com.br/revistacar...
),(1616 Pereira MPVZ, Cirino C, Corrêa AO, Farias GO. Lutas nas escolas: sistematização do conteúdo por meio da rede dos jogos de lutas. Conexões: Educ Fís., Esporte e Saúde 2017;15(3):338-348. DOI: https://org/10.20396/conex.v15i3.8648512
https://doi.org/10.20396/conex.v15i3.864...
, conclude that a more solid teacher education is needed, one that is aimed at training and specialization in the teaching of fights, as well as at pedagogical interventions and the diversification of this content for different Brazilian realities. Pereira et al.1616 Pereira MPVZ, Cirino C, Corrêa AO, Farias GO. Lutas nas escolas: sistematização do conteúdo por meio da rede dos jogos de lutas. Conexões: Educ Fís., Esporte e Saúde 2017;15(3):338-348. DOI: https://org/10.20396/conex.v15i3.8648512
https://doi.org/10.20396/conex.v15i3.864...
, in their turn, defend the systematization of the content aimed at education through a network of fighting games.

The present research, for its part, differs from these other review studies due to its larger documentary corpus (a total of 38 articles were analyzed, while the others had up to 19 articles), which increases the scope of the scientific field. In addition to being more current, the categories created here - sociocultural spaces, possibilities through technologies, Physical Education curriculum, and pedagogical practice and its prejudices - differ from those observed in other studies. Thus, the analysis performed here can contribute to a better understanding of the object.

From that, this article asks: What has the scientific literature been saying about teaching fights in schools? The intention is to analyze how fights are applied to Physical Education classes, as well as observe the difficulties and tensions. Therefore, this article aimed to analyze academic production in the form of scientific articles dealing with fighting content in school Physical Education.

Methods

This research was characterized as exploratory, as it aimed to examine the problem at hand, and as bibliographic, for the use of materials that have been produced on the subject1717 Lakatos EV, Marconi MA. Fundamentos de metodologia científica. 5. Ed. São Paulo: Atlas; 2003.. This is a review, called “state of knowledge”, that intends to discuss the general development of studies from a qualitative analysis perspective. Such kind of review is understood as a broad analysis of the bibliography, which aims to analyze, categorize and reveal the multiple focuses and perspectives of production. However, it uses a methodology capable of obtaining an overview of the knowledge about a topic, and present new perspectives on the object1818 Vosgerau DSR, Romanowski JP. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Rev Diálogo Educ 2014;14(41):165-190. DOI: https://org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08
https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14....
.

To select the articles, research on Google Scholar database was conducted in March 2021 by two independent authors. All combinations between the first group (fights, martial arts, combat sports) and the second group (school, physical education, pedagogical practice) of descriptors were made. After the exclusion of duplicate studies, 89 articles were selected. The articles were submitted to an initial screening considering: articles produced in the reality of Brazilian schools, published in scientific journals, whose object was directly linked to the Fighting and School Physical Education; this process eliminated 43 studies. The selected documents went through a final screening by complete reading, in order to verify if they met the inclusion criteria: (1) scientific articles that discussed the application of the content of fights in Physical Education classes, (2) journals classified in WebQualis B5 or higher - a Brazilian classification system for scientific journals, which ranks them in A1, A2, B1, B2, B3, B4, B5 or C, (3) documents published in the period from 2010 to 2020. It was decided to limit the period to see the relative recent discussions on the subject. The following exclusion criteria were considered: review articles and studies that did not present a specific approach to the content of fights in school Physical Education. After reading the documents, it was found that 8 texts used the literature review strategy, thus being excluded from the corpus, which totalled 38 articles, listed in the Chart 1 below:

Chart 1
Selected articles

Chart 1
continuation

Chart 1
Continuation

Chart 1
continuation

It was possible to observe a predominance of articles published by authors from the South and Southeast regions of Brazil, mainly from the State of São Paulo (n=12). Of the 38 articles, 23 were from these locations. While the other studies are divided, respectively, into the Northeast (n=9), Midwest (n=3) and North (n=1) regions. Two articles were produced by authors who were in Portugal, but dealt with the Brazilian reality. The recognized regional inequality in scientific production in the Brazilian reality also applies to articles about combat sports and school.

The next step was to search, describe and quantify specific data: journal and year of publication, methodological procedures, fighting modalities, and school years/stages. Then, it was used in the content analysis1919 Bardin L. Análise de conteúdo. Tradução: Luís Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70; 2016., in the steps of pre-analysis, codification and categorization of the material. This process, carried out in a handmade and meticulous way, and after group discussions, resulted in four empirical-analytical categories: 1) Spatial and sociocultural aspects; 2) Technologies/media; 3) Physical Education Curriculum (content, culture, documents); and 4) Pedagogical Practice (methodology, previous experiences, content dimensions, activities, prejudice - gender, sexuality, violence), which organize the discussion of the text.

Results and discussion

Descriptive analysis

The documentary corpus comes from several scientific journals that deal with pertinent themes linked to the teaching of fights in schools. Among the publications, the most repeated journals are: Pensar a Prática (3), Conexões (2), Motrivivência (2) and Cadernos de Formação RBCE (2). The highest number of articles were published in 2015 (8) and 2017 (6). After that, there has been a reduction in the production of studies on the content in question in school Physical Education.

Regarding the materials and methods, 18 articles stand out with descriptive methodologies of a bibliographic and theoretical nature; 13 articles used a research method pedagogical proposal and/or action-research, with an intervention character; while 7 articles were experiences reports.

With regard to the division by modalities, the most repeated ones were: judo (13); karate (9); capoeira (8); jiu-jitsu (6); boxing (4); fencing (3) and MMA (2). Also, several articles (23) dealt with the theme of fights in general, that is, they did not specify any modality. In these cases, the authors’ concern with presenting fighting content in schools was noticed, regardless of any specific modality, or perhaps through a didactic-methodological strategy, as already mentioned, to overcome the difficulty of applying fights in schools.

Finally, concerning school years, the most mentioned was Elementary School (15), followed by High School (8), and there was also a study involving Childhood Education. Another 9 studies alluded directly to teachers/coordinators, pointing out ways to help in the pedagogical treatment of fights. Moreover, some articles did not refer directly to school years or teachers, but dealt with fights in schools in general (5). It is observed that the studies are more directed towards a younger audience, in Elementary School, and less frequently in High School, perhaps due to the difficulty in presenting content that is new and different from that already seen in Physical Education.

Content analysis

Frame 2 presents the four categories built from the analysis of the selected articles, and brings the most used expressions in the studies that represent that category.

Chart 2
Analytical categories of the selected articles

Space and sociocultural aspects

In this category, we found 17 articles addressing the spaces and sociocultural aspects related to fights in the school context. Among these, 6 articles 44 Camargo JL, Marcondes F, Deisy Guralecka J. Metodologia do ensino do conteúdo de lutas de 5a a 8a série em escolas estaduais de Guarapuava-PR. Revista Polidisciplinar. 2013;5(02). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: http://www.revistavoos.com.br/seer/index.php/voos/article/viewArticle/345
http://www.revistavoos.com.br/seer/index...
),(55 Mazini Filho ML, Simões MR, Venturini GRO, Savóia RP, Mattos DG, Aidar FJ, Costa SP. O ensino de lutas nas aulas de educação física escolar. Cinergis. 2014; 15(4):176-181. DOI: https://org/10.17058/cinergis.v15i4.5264
https://doi.org/10.17058/cinergis.v15i4....
),(77 Fonseca JMC, Franchini E, Del Vecchio FB. Conhecimento declarativo de docentes sobre a prática de lutas, artes marciais e modalidades esportivas de combate nas aulas de educação física escolar em Pelotas, Rio Grande Do Sul. Pensar a Prat2013;16(2). DOI: https://org/10.5216/rpp.v16i2.17221
https://doi.org/10.5216/rpp.v16i2.17221...
),(1010 Leite F, Silva Borges R, Lorran VDT. A utilização das lutas enquanto conteúdo da educação física escolar nas escolas estaduais de Araguaína-TO. Rev Cient do ITPAC 2012;5(3). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://revista.unitpac.com.br/index.php/itpac/issue/archive/2
https://revista.unitpac.com.br/index.php...
),(2020 Maldonado DT, Bocchini D. As três dimensões do conteúdo na educação física: tematizando as lutas na escola pública. Conexões2013;11(4):195-211. DOI: https://org/10.20396/conex.v11i4.8637599
https://doi.org/10.20396/conex.v11i4.863...
),(2121 Matos JAB, Hirama LK, Galatti LR, Montagner PC. A presença/ausência do conteúdo das lutas na Educação Física escolar: identifica desafios e propondo sugestões. Conexões2015;13(2):117-135. DOI: https://org/10.20396/conex.v13i2.8640658
https://doi.org/10.20396/conex.v13i2.864...
) point out, as restrictive factors for addressing fighting content in schools, lack of infrastructure, of adequate space, scarcity of materials and appropriate clothing to be provided to students.

Both the lack of materials and infrastructure issues are listed by Camargo et al.44 Camargo JL, Marcondes F, Deisy Guralecka J. Metodologia do ensino do conteúdo de lutas de 5a a 8a série em escolas estaduais de Guarapuava-PR. Revista Polidisciplinar. 2013;5(02). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: http://www.revistavoos.com.br/seer/index.php/voos/article/viewArticle/345
http://www.revistavoos.com.br/seer/index...
, Fonseca et al.77 Fonseca JMC, Franchini E, Del Vecchio FB. Conhecimento declarativo de docentes sobre a prática de lutas, artes marciais e modalidades esportivas de combate nas aulas de educação física escolar em Pelotas, Rio Grande Do Sul. Pensar a Prat2013;16(2). DOI: https://org/10.5216/rpp.v16i2.17221
https://doi.org/10.5216/rpp.v16i2.17221...
, Mazini Filho et al.55 Mazini Filho ML, Simões MR, Venturini GRO, Savóia RP, Mattos DG, Aidar FJ, Costa SP. O ensino de lutas nas aulas de educação física escolar. Cinergis. 2014; 15(4):176-181. DOI: https://org/10.17058/cinergis.v15i4.5264
https://doi.org/10.17058/cinergis.v15i4....
, Rufino and Darido66 Rufino LGB, Darido SC. Rufino LGB , Darido SC . O ensino das lutas nas aulas de educação física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. J Phys Educ 2015;26:505-18. DOI: https://org/10.4025/reveducfis.v26i4.26441
https://doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4...
in their studies, which interviewed teachers about the pedagogical practice of fighting content, with the most common arguments to justify the non-insertion of fights in schools referring to these issues. However, Rufino and Darido66 Rufino LGB, Darido SC. Rufino LGB , Darido SC . O ensino das lutas nas aulas de educação física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. J Phys Educ 2015;26:505-18. DOI: https://org/10.4025/reveducfis.v26i4.26441
https://doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4...
mention that it is possible to overcome these difficulties by adapting places and materials, thus allowing for fighting content to be introduced in a safe way and in accordance with the school.

As an important element of bodily culture, fights are seen by students only as about learning techniques and blows from specific modalities, health, self-defence and self-control, also related to acts of violence 2222 Silvestre AJ, Lage V, Rodrigo DA SILVA, Progiante FA, Silva JVI, Monteiro L. As lutas na educação física escolar: perspectivas de Catanduva e região. Corpo e Movimento 2016;7(1):9-16.),(2323 Silva CN de O, Nascimento TE do, Ferreira RCB. Sistematização do conteúdo luta nas aulas de educação física: O judô como possibilidade na prática pedagógica. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica 2015;1(1):120-34. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/cadernoscap/article/view/14997/17832
https://periodicos.ufpe.br/revistas/cade...
. Nonetheless, considering the whole discussion and its applicability, fights need to be understood from the search for historical survival, passing through social, affective, religious, political and economic spheres, to a form of language transmitted on over the years2323 Silva CN de O, Nascimento TE do, Ferreira RCB. Sistematização do conteúdo luta nas aulas de educação física: O judô como possibilidade na prática pedagógica. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica 2015;1(1):120-34. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/cadernoscap/article/view/14997/17832
https://periodicos.ufpe.br/revistas/cade...
. According to Correia2424 Correia, WR. Educação Física Escolar e artes marciais: entre o combate e o debate. Rev Bras Educ Fís Esp 2015;29(2):337-44. DOI: http://dx.org/10.1590/1807-55092015000200337
https://doi.org/10.1590/1807-55092015000...
, fights, martial arts and combat sports are important practices both in the social and school spheres, which thus justifies the interest in fighting content, in its social impacts. Lopes and Kerr1111 Lopes, RGB; Kerr, TO. O ensino das lutas na Educação Física escolar: uma experiência no ensino fundamental. Motrivivência2015;27(45):262-279. DOI: https://org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p262
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v2...
consider Physical Education classes as an adequate time and space to re-signify fights and all their complexity, enabling experiences around moving. Silva et al.2323 Silva CN de O, Nascimento TE do, Ferreira RCB. Sistematização do conteúdo luta nas aulas de educação física: O judô como possibilidade na prática pedagógica. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica 2015;1(1):120-34. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/cadernoscap/article/view/14997/17832
https://periodicos.ufpe.br/revistas/cade...
) expose in their research the social-affective benefits that can be derived from addressing fights in physical education classes, such as self-control, reduction of violence processes, also encouraging the fight against any type of prejudice and racial, cultural and gender discrimination.

According to the reflections raised in the studies, the approach to fighting content in schools is still incipient, even with teachers considering the importance of using fights as content in their classes44 Camargo JL, Marcondes F, Deisy Guralecka J. Metodologia do ensino do conteúdo de lutas de 5a a 8a série em escolas estaduais de Guarapuava-PR. Revista Polidisciplinar. 2013;5(02). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: http://www.revistavoos.com.br/seer/index.php/voos/article/viewArticle/345
http://www.revistavoos.com.br/seer/index...
.

Technologies/media

The technologies/media category was composed of 08 studies44 Camargo JL, Marcondes F, Deisy Guralecka J. Metodologia do ensino do conteúdo de lutas de 5a a 8a série em escolas estaduais de Guarapuava-PR. Revista Polidisciplinar. 2013;5(02). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: http://www.revistavoos.com.br/seer/index.php/voos/article/viewArticle/345
http://www.revistavoos.com.br/seer/index...
),(88 Ueno VLF, Souza MF. Agressividade, violência e budo: temas da Educação Física em uma escola estadual em Goiânia. Pensar a Prát 2014;17(4). DOI: https://org/10.5216/rpp.v17i4.29540
https://doi.org/10.5216/rpp.v17i4.29540...
),(99 Moreira LR, Maroun K. Práticas educativas desenvolvidas pelo discente de educação física: o conteúdo lutas na escola. Rev Est Pesq Educ 2014;16(2). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/18909
https://periodicos.ufjf.br/index.php/rev...
),(1010 Leite F, Silva Borges R, Lorran VDT. A utilização das lutas enquanto conteúdo da educação física escolar nas escolas estaduais de Araguaína-TO. Rev Cient do ITPAC 2012;5(3). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://revista.unitpac.com.br/index.php/itpac/issue/archive/2
https://revista.unitpac.com.br/index.php...
),(1111 Lopes, RGB; Kerr, TO. O ensino das lutas na Educação Física escolar: uma experiência no ensino fundamental. Motrivivência2015;27(45):262-279. DOI: https://org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p262
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v2...
),(2121 Matos JAB, Hirama LK, Galatti LR, Montagner PC. A presença/ausência do conteúdo das lutas na Educação Física escolar: identifica desafios e propondo sugestões. Conexões2015;13(2):117-135. DOI: https://org/10.20396/conex.v13i2.8640658
https://doi.org/10.20396/conex.v13i2.864...
),(2424 Correia, WR. Educação Física Escolar e artes marciais: entre o combate e o debate. Rev Bras Educ Fís Esp 2015;29(2):337-44. DOI: http://dx.org/10.1590/1807-55092015000200337
https://doi.org/10.1590/1807-55092015000...
),(2525 Cazetto FF. Jiu-Jitsu brasileiro e vale-tudo: o uso de novas tecnologias no ensino de lutas e artes Marciais. Motrivivência2010;34:223-230. DOI: https://org/10.5007/2175-8042.2010n34p223
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2010n3...
that mentioned how using technologies and media can be an alternative for inserting fights in school Physical Education. The production emphasizes that the term media is related to films, programs broadcast on TV, cartoons and games. Thus, while transmitting a distorted view of fights by associating them with violence, they can also serve as a resource for applying the content to school Physical Education.

According to Leite et al.1010 Leite F, Silva Borges R, Lorran VDT. A utilização das lutas enquanto conteúdo da educação física escolar nas escolas estaduais de Araguaína-TO. Rev Cient do ITPAC 2012;5(3). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://revista.unitpac.com.br/index.php/itpac/issue/archive/2
https://revista.unitpac.com.br/index.php...
, fights are exposed by the media, films, cartoons and TV programs in an erroneous, hasty and negative way, as they are transmitted as aggressive content and situations of conflict that can justify indiscipline behaviour. In this sense, Ueno and Souza88 Ueno VLF, Souza MF. Agressividade, violência e budo: temas da Educação Física em uma escola estadual em Goiânia. Pensar a Prát 2014;17(4). DOI: https://org/10.5216/rpp.v17i4.29540
https://doi.org/10.5216/rpp.v17i4.29540...
report the influence of the media and of the sportization process of fights based on films and games. Fights are in the entertainment market and are currently watched by thousands of people, which contributes to be associated with the concept of violence, and not as school content.

It is the teacher’s role to demystify this understanding and work on the pedagogical proposal ideas that oppose this thought, showing that fights, if properly approached, can pass on ethical values, discipline and, especially, bodily notions. For Cazetto2525 Cazetto FF. Jiu-Jitsu brasileiro e vale-tudo: o uso de novas tecnologias no ensino de lutas e artes Marciais. Motrivivência2010;34:223-230. DOI: https://org/10.5007/2175-8042.2010n34p223
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2010n3...
, digital technologies have been changing and will still largely change the world, and the formation of individuals is not detached from this scenario. This experience report shows that technologies are poorly explored and can be an aid in teaching practice, from emails to videos. Fernando2626 Fernando A[Internet]. As tecnologias nas aulas de Educação Física Escolar. 2017. [acesso em 18 jul. 2022] Disponível em: Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/17/1/as-tecnologias-nas-aulas-de-educao-fsica-escolar
https://educacaopublica.cecierj.edu.br/a...
states that school Physical Education contains an array of contents, skills and abilities that are as important to be developed as other school subjects, and that can be enriched in the construction of students’ knowledge, with the help of different technologies, such as computer, radio, television, the internet and their possibilities of use, all linked to each other. Since technology is present in the lives of most students, it could be a major assistance if teachers used it in their pedagogical practice, both for the purpose of recognizing objects when, for example, watching videos and reading texts; and in the pedagogical strategies of construction of videos and media by students, as suggested by Cazetto2525 Cazetto FF. Jiu-Jitsu brasileiro e vale-tudo: o uso de novas tecnologias no ensino de lutas e artes Marciais. Motrivivência2010;34:223-230. DOI: https://org/10.5007/2175-8042.2010n34p223
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2010n3...
.

Physical Education curriculum (content, culture, documents)

The category called Physical Education curriculum consists of 38 articles, which, in a way, address issues referring to the Physical Education curriculum, whether in relation to content, culture, documents or teachers. Regarding content, the selected articles address issues of interdisciplinarity, concepts, conceptions, rules, techniques, teaching, knowledge, history and creativity about fighting. It is observed that the authors are concerned with thematizing fights, explaining the importance of presenting the content, as well as their peculiarities, rules and techniques, in order to then show their difficulties in depth.

Lima Junior and Chaves Junior1313 Lima Junior HC, Chaves Junior SR. Possibilidades das lutas como conteúdo na Educação Física escolas: o enfrentamento de uma abordagem pedagógica com alunos de 6a série em um colégio estadual do município de Guarapuava-PR. Cadernos de Formação RBCE 2011:69-80. [acesso 18 jul. 2022]. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/1209
http://revista.cbce.org.br/index.php/cad...
discuss the possibilities of inserting fighting content in schools, avoiding the sport-oriented bias. In addition to addressing matters concerning fighting content, the authors also anchored the ideas pointed out to the bodily culture of movement, when it came to the physical abilities involved in the physical act of fighting, such as motor skills, repertoires and motor gestures, bodily manifestations and psychomotricity. The focus was more on the physical competences required in fighting, where there is an evident concern with bodily culture, as a way of preparing students or teachers for the teaching of fights in schools. According to Leite et al.1010 Leite F, Silva Borges R, Lorran VDT. A utilização das lutas enquanto conteúdo da educação física escolar nas escolas estaduais de Araguaína-TO. Rev Cient do ITPAC 2012;5(3). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://revista.unitpac.com.br/index.php/itpac/issue/archive/2
https://revista.unitpac.com.br/index.php...
, there is a lack when it comes to the teaching of this component of bodily culture in schools, emphasizing how insufficient the teaching of fights in schools is. While Leite et al.2727 Leite CA, Santos AR, Santos AKS, Nascimento VHA, Silva WN, Jr Araújo AT. A prática da arte marcial com crianças: um relato de experiência com ensino de jiu-jitsu no campus Campina Grande. Rev Práxis: saberes da extensão 2018;6(12):78-85. DOI: http://dx.org/10.18265/2318-23692018v6n12p78-85
https://doi.org/10.18265/2318-23692018v6...
reinforce that there is a corporal practice for both students and teachers recognizing that the extension [fighting project] proposed to the students contributes in the improvement of their corporal culture repertoire, in a playful and disciplinary manner.

Only five studies55 Mazini Filho ML, Simões MR, Venturini GRO, Savóia RP, Mattos DG, Aidar FJ, Costa SP. O ensino de lutas nas aulas de educação física escolar. Cinergis. 2014; 15(4):176-181. DOI: https://org/10.17058/cinergis.v15i4.5264
https://doi.org/10.17058/cinergis.v15i4....
),(1010 Leite F, Silva Borges R, Lorran VDT. A utilização das lutas enquanto conteúdo da educação física escolar nas escolas estaduais de Araguaína-TO. Rev Cient do ITPAC 2012;5(3). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://revista.unitpac.com.br/index.php/itpac/issue/archive/2
https://revista.unitpac.com.br/index.php...
),(2727 Leite CA, Santos AR, Santos AKS, Nascimento VHA, Silva WN, Jr Araújo AT. A prática da arte marcial com crianças: um relato de experiência com ensino de jiu-jitsu no campus Campina Grande. Rev Práxis: saberes da extensão 2018;6(12):78-85. DOI: http://dx.org/10.18265/2318-23692018v6n12p78-85
https://doi.org/10.18265/2318-23692018v6...
),(2828 Chaves PN, Silva IL, Medeiros RMN. Lutas na Educação Física escolar: uma experiência no ensino médio. Cadernos de Formação RBCE 2014:80-91. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2011/1023
http://revista.cbce.org.br/index.php/cad...
),(2929 Santos GO. Relato de experiência com o ensino de artes marciais na formação em Educação Física em Diamantina-MG. Horizontes - Rev Educ2019:229-245. DOI: https://org/10.30612/hre.v7i14.9313
https://doi.org/10.30612/hre.v7i14.9313...
) referred to legitimate documents addressing combat content from some official documents such as 11 Brasil, Ministério da Educação [Internet]. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. [acesso 14 jun. 2021]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.html
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/lei...
),(22 Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. [acesso 14 jun. 2021]. Disponivel em: Disponivel em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/...
),(33 Brasil, Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília: MEC , 1998. BRASIL,Parâmetros Curriculares Nacionais. [acesso 14 jun. 2021]. Disponível em: Disponível em: http://portal.mec.gov.br/programa-saude-da-escola/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12598-publicacoes-sp-265002211
http://portal.mec.gov.br/programa-saude-...
, Curricular Matrix and school pedagogical models. It is observed in the studies that a minority resorts to some document for support, perhaps this is one of the reasons for the weak presence of the theme in schools, since teachers do not have the support of any official document. The authors exemplify that documents such as PCNs and CBCs are strong allies in helping to apply the content.

Regarding teachers, several studies listed teacher’s strategies and approaches for teaching fights, as well as the difficulties they face with regard to not teaching them as well. About the proposals for improvement strategies aimed at teacher training, the most mentioned were: specialty, knowledge acquisition, attention and anticipation of situations, continuing education, enhancement, technical mastery, deepening of contents. Among the difficulties, the most discussed were lack of adequate teacher training, motivation, instruction, qualification, insufficient workload, insecurity, little information, lack of knowledge, and deficient training.

That is, there is a great concern in relation to teachers, as they are responsible for the proper teaching of fights in schools, so they must be prepared, trained and motivated, which is known to not occur, as there is no adequate training for teaching fights. The study conducted by Silva et al.2323 Silva CN de O, Nascimento TE do, Ferreira RCB. Sistematização do conteúdo luta nas aulas de educação física: O judô como possibilidade na prática pedagógica. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica 2015;1(1):120-34. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/cadernoscap/article/view/14997/17832
https://periodicos.ufpe.br/revistas/cade...
aimed to understand the perception of teachers about the application of fighting content in schools, stressing that most of them had the experience only in college and use the PCN as support, complying with the minimum requested. According to the reflections raised in the studies, the approach to fighting content in schools is still incipient, even with teachers considering the importance of using fights as content in their classes44 Camargo JL, Marcondes F, Deisy Guralecka J. Metodologia do ensino do conteúdo de lutas de 5a a 8a série em escolas estaduais de Guarapuava-PR. Revista Polidisciplinar. 2013;5(02). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: http://www.revistavoos.com.br/seer/index.php/voos/article/viewArticle/345
http://www.revistavoos.com.br/seer/index...
. Agreeing on this statement, some authors 44 Camargo JL, Marcondes F, Deisy Guralecka J. Metodologia do ensino do conteúdo de lutas de 5a a 8a série em escolas estaduais de Guarapuava-PR. Revista Polidisciplinar. 2013;5(02). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: http://www.revistavoos.com.br/seer/index.php/voos/article/viewArticle/345
http://www.revistavoos.com.br/seer/index...
),(66 Rufino LGB, Darido SC. Rufino LGB , Darido SC . O ensino das lutas nas aulas de educação física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. J Phys Educ 2015;26:505-18. DOI: https://org/10.4025/reveducfis.v26i4.26441
https://doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4...
),(99 Moreira LR, Maroun K. Práticas educativas desenvolvidas pelo discente de educação física: o conteúdo lutas na escola. Rev Est Pesq Educ 2014;16(2). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/18909
https://periodicos.ufjf.br/index.php/rev...
point out as determining factors for the non-inclusion of fights in Physical Education classes the teacher’s insecurity due to a lack of academic basis and/or personal and professional experience with practice in the specific field.

Pedagogical practice

Within the pedagogical practice category, we listed expressions that involve more specific issues observed in the studies, namely: methodologies; experiences; content dimensions, activities, and prejudices regarding gender and violence (still related to fights). As for the addressed methodologies, 20 articles relate the pedagogical aspects and present reflections on methodological procedures for teaching fights 44 Camargo JL, Marcondes F, Deisy Guralecka J. Metodologia do ensino do conteúdo de lutas de 5a a 8a série em escolas estaduais de Guarapuava-PR. Revista Polidisciplinar. 2013;5(02). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: http://www.revistavoos.com.br/seer/index.php/voos/article/viewArticle/345
http://www.revistavoos.com.br/seer/index...
),(55 Mazini Filho ML, Simões MR, Venturini GRO, Savóia RP, Mattos DG, Aidar FJ, Costa SP. O ensino de lutas nas aulas de educação física escolar. Cinergis. 2014; 15(4):176-181. DOI: https://org/10.17058/cinergis.v15i4.5264
https://doi.org/10.17058/cinergis.v15i4....
),(66 Rufino LGB, Darido SC. Rufino LGB , Darido SC . O ensino das lutas nas aulas de educação física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. J Phys Educ 2015;26:505-18. DOI: https://org/10.4025/reveducfis.v26i4.26441
https://doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4...
),(77 Fonseca JMC, Franchini E, Del Vecchio FB. Conhecimento declarativo de docentes sobre a prática de lutas, artes marciais e modalidades esportivas de combate nas aulas de educação física escolar em Pelotas, Rio Grande Do Sul. Pensar a Prat2013;16(2). DOI: https://org/10.5216/rpp.v16i2.17221
https://doi.org/10.5216/rpp.v16i2.17221...
),(88 Ueno VLF, Souza MF. Agressividade, violência e budo: temas da Educação Física em uma escola estadual em Goiânia. Pensar a Prát 2014;17(4). DOI: https://org/10.5216/rpp.v17i4.29540
https://doi.org/10.5216/rpp.v17i4.29540...
),(99 Moreira LR, Maroun K. Práticas educativas desenvolvidas pelo discente de educação física: o conteúdo lutas na escola. Rev Est Pesq Educ 2014;16(2). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/18909
https://periodicos.ufjf.br/index.php/rev...
),(1111 Lopes, RGB; Kerr, TO. O ensino das lutas na Educação Física escolar: uma experiência no ensino fundamental. Motrivivência2015;27(45):262-279. DOI: https://org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p262
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v2...
),(1212 Cirino C, Pereira MPVC, Scaglia AJ. Sistematização dos conteúdos das lutas para o ensino fundamental: uma proposta de ensino pautada nos jogos. Rev Min de Educ Fís.Viçosa 2013;ed.esp.:221-227. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/314571375_SISTEMATIZACAO_DOS_CONTEUDOS_DAS_LUTAS_PARA_O_ENSINO_FUNDAMENTAL_uma_proposta_de_ensino_pautada_nos_jogos
https://www.researchgate.net/publication...
),(2121 Matos JAB, Hirama LK, Galatti LR, Montagner PC. A presença/ausência do conteúdo das lutas na Educação Física escolar: identifica desafios e propondo sugestões. Conexões2015;13(2):117-135. DOI: https://org/10.20396/conex.v13i2.8640658
https://doi.org/10.20396/conex.v13i2.864...
),(2323 Silva CN de O, Nascimento TE do, Ferreira RCB. Sistematização do conteúdo luta nas aulas de educação física: O judô como possibilidade na prática pedagógica. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica 2015;1(1):120-34. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/cadernoscap/article/view/14997/17832
https://periodicos.ufpe.br/revistas/cade...
),(2424 Correia, WR. Educação Física Escolar e artes marciais: entre o combate e o debate. Rev Bras Educ Fís Esp 2015;29(2):337-44. DOI: http://dx.org/10.1590/1807-55092015000200337
https://doi.org/10.1590/1807-55092015000...
),(2525 Cazetto FF. Jiu-Jitsu brasileiro e vale-tudo: o uso de novas tecnologias no ensino de lutas e artes Marciais. Motrivivência2010;34:223-230. DOI: https://org/10.5007/2175-8042.2010n34p223
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2010n3...
),(2626 Fernando A[Internet]. As tecnologias nas aulas de Educação Física Escolar. 2017. [acesso em 18 jul. 2022] Disponível em: Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/17/1/as-tecnologias-nas-aulas-de-educao-fsica-escolar
https://educacaopublica.cecierj.edu.br/a...
),(2828 Chaves PN, Silva IL, Medeiros RMN. Lutas na Educação Física escolar: uma experiência no ensino médio. Cadernos de Formação RBCE 2014:80-91. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2011/1023
http://revista.cbce.org.br/index.php/cad...
),(3030 Lage V, Silvestre AJ, Silva DR, Progiante FA, Silva JVI, Monteiro L. As lutas na Educação Física escolar: perspectivas discentes de Catanduva e região. Corpo e Movimento Educação Física 2016;7:09-16.),(3131 Rodrigues VS, Miranda JA, Mendes JCL, Durães GM, Silva BM, Freitas AS. As lutas na Educação Física escolar a partir da percepção dos estudantes. RENEF2017:7(10):2-9. DOI: https://org/10.35258/rn2017071000006
https://doi.org/10.35258/rn2017071000006...
),(3232 Oliveira WLC, Santos RC, Verli MVA, Gomes MKM, Benassi R, Gonçalves LCO, Neto AMM. A inserção dos esportes de combate nas aulas de educação física escolar: uma visão atual. Rev Pan Online 2017;22:93-106. [acesso 14 jun. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/690
https://periodicoscientificos.ufmt.br/re...
),(3333 Oliveira MA, Santos SLC. Educação com jogos de oposição: uma análise sobre sua influência na motivação de alunos a virem a praticar lutas/esportes de combate. Educação e linguagem 2017;20(2):95-105. DOI: https://org/10.15603/2176-1043/el.v20n2p95-105
https://doi.org/10.15603/2176-1043/el.v2...
),(3434 Araújo LP, Benites LC, Ananias EV, Duek VP. Artes marciais na educação infantil: desafios e possibilidades. Rev Ret da Esc2019;13(26):555-565. DOI: https://org/10.22420/rde.v13i26.909
https://doi.org/10.22420/rde.v13i26.909...
),(3535 Hegele B, González FJ, Borges RM. Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação física. Cad Educ Fís e Esporte 2018;16: 99-107. DOI: https://org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p99
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018....
. The authors propose approaches referring to the teaching of fights, in which some discuss the process of thematization of fights through games, in a playful and recreational manner. Others exemplify ways of including and introducing the content, in a general way, considering historical and cultural aspects, as well as different strategies and teaching materials.

It is known that some of the difficulties in introducing fights as content in schools are lack of material and lack of experiences on the part of teachers, so it is important to emphasize the methodological processes, and these selected studies are attuned to these thoughts, exemplifying methodologies, such as the three content dimensions (conceptual, procedural and attitudinal) and fighting games 66 Rufino LGB, Darido SC. Rufino LGB , Darido SC . O ensino das lutas nas aulas de educação física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. J Phys Educ 2015;26:505-18. DOI: https://org/10.4025/reveducfis.v26i4.26441
https://doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4...
),(1111 Lopes, RGB; Kerr, TO. O ensino das lutas na Educação Física escolar: uma experiência no ensino fundamental. Motrivivência2015;27(45):262-279. DOI: https://org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p262
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v2...
),(1212 Cirino C, Pereira MPVC, Scaglia AJ. Sistematização dos conteúdos das lutas para o ensino fundamental: uma proposta de ensino pautada nos jogos. Rev Min de Educ Fís.Viçosa 2013;ed.esp.:221-227. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/314571375_SISTEMATIZACAO_DOS_CONTEUDOS_DAS_LUTAS_PARA_O_ENSINO_FUNDAMENTAL_uma_proposta_de_ensino_pautada_nos_jogos
https://www.researchgate.net/publication...
),(1313 Lima Junior HC, Chaves Junior SR. Possibilidades das lutas como conteúdo na Educação Física escolas: o enfrentamento de uma abordagem pedagógica com alunos de 6a série em um colégio estadual do município de Guarapuava-PR. Cadernos de Formação RBCE 2011:69-80. [acesso 18 jul. 2022]. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/1209
http://revista.cbce.org.br/index.php/cad...
),(2424 Correia, WR. Educação Física Escolar e artes marciais: entre o combate e o debate. Rev Bras Educ Fís Esp 2015;29(2):337-44. DOI: http://dx.org/10.1590/1807-55092015000200337
https://doi.org/10.1590/1807-55092015000...
),(3535 Hegele B, González FJ, Borges RM. Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação física. Cad Educ Fís e Esporte 2018;16: 99-107. DOI: https://org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p99
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018....
, to be analyzed and applied. For Camargo et al.44 Camargo JL, Marcondes F, Deisy Guralecka J. Metodologia do ensino do conteúdo de lutas de 5a a 8a série em escolas estaduais de Guarapuava-PR. Revista Polidisciplinar. 2013;5(02). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: http://www.revistavoos.com.br/seer/index.php/voos/article/viewArticle/345
http://www.revistavoos.com.br/seer/index...
, teachers use a huge variety of methods, such as research, lectures, film analysis, addressing the cultural aspects of the fight in question, alternating with curiosities, information about the places of origin of the fights, regional culture, philosophies, experiences that students already bring from home, or contact with people who practice some modality, with each teacher following their own line of action, based on the context in which they are inserted, seeking to reach their students as comprehensively as possible. Although there are several pedagogical methods when it comes to the process of teaching fights in schools, experiences with the theme are still scarce. Lima Junior and Chaves Junior1313 Lima Junior HC, Chaves Junior SR. Possibilidades das lutas como conteúdo na Educação Física escolas: o enfrentamento de uma abordagem pedagógica com alunos de 6a série em um colégio estadual do município de Guarapuava-PR. Cadernos de Formação RBCE 2011:69-80. [acesso 18 jul. 2022]. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/1209
http://revista.cbce.org.br/index.php/cad...
and Maldonado and Bocchini2020 Maldonado DT, Bocchini D. As três dimensões do conteúdo na educação física: tematizando as lutas na escola pública. Conexões2013;11(4):195-211. DOI: https://org/10.20396/conex.v11i4.8637599
https://doi.org/10.20396/conex.v11i4.863...
evidenced in their studies that students, for the most part, have never had practical and theoretical contact with fights, both in their daily lives and in the school environment, prior to the interventions carried out.

In contrast, Lage et al.3030 Lage V, Silvestre AJ, Silva DR, Progiante FA, Silva JVI, Monteiro L. As lutas na Educação Física escolar: perspectivas discentes de Catanduva e região. Corpo e Movimento Educação Física 2016;7:09-16. sought to understand the phenomenon of fights, by means of interviews, in the school context, specifically from the perspective of students, and reported that, despite having little or no contact with fighting, some of the young individuals interviewed showed interest in the content, seeking to practice outside the school environment, or even playing during Physical Education classes. As for the teachers, their limited experience with fights was exposed as well, which is one of the difficulties pointed out, thus influencing the selection of contents that will be worked on in Physical Education classes.

Among pedagogical practices, the content-dimensions subject stands out in school Physical Education. Some authors mention in their studies how it is possible to address fights from the three content dimensions, thus developing students capable of being critical and interacting in society. For Chaves et al.2828 Chaves PN, Silva IL, Medeiros RMN. Lutas na Educação Física escolar: uma experiência no ensino médio. Cadernos de Formação RBCE 2014:80-91. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2011/1023
http://revista.cbce.org.br/index.php/cad...
it is possible to provide students with amplified and critical knowledge, including the three dimensions, always respecting the individuality of each student, who executes blows and defense actions in different ways and moves according to their motor, cultural and life repertoire.

In Maldonado and Bocchini2020 Maldonado DT, Bocchini D. As três dimensões do conteúdo na educação física: tematizando as lutas na escola pública. Conexões2013;11(4):195-211. DOI: https://org/10.20396/conex.v11i4.8637599
https://doi.org/10.20396/conex.v11i4.863...
, the objective of the study was to thematize one of the contents of the bodily culture of movement (fighting), based on the three content dimensions, with the intention of forming students, critical citizens that participate in contemporary society. For both Chaves et al.2828 Chaves PN, Silva IL, Medeiros RMN. Lutas na Educação Física escolar: uma experiência no ensino médio. Cadernos de Formação RBCE 2014:80-91. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2011/1023
http://revista.cbce.org.br/index.php/cad...
and Maldonado and Bocchini2020 Maldonado DT, Bocchini D. As três dimensões do conteúdo na educação física: tematizando as lutas na escola pública. Conexões2013;11(4):195-211. DOI: https://org/10.20396/conex.v11i4.8637599
https://doi.org/10.20396/conex.v11i4.863...
, addressing the three content dimensions are essential for students to learn about the historical concepts, rules, physical capacity that bodily practices require (conceptual dimension), experiencing some modalities, experimenting with blows, defenses (procedural dimension), and working on values such as respect for others, recognizing prejudiced attitudes and reflecting on the paradigms relating the school practice of fights and violence (attitudinal dimension). The analysis shows that there is no way to work on the content dimensions separately, which, however, does not prevent one from giving more emphasis to a certain dimension.

Some articles mention that, when it comes to fighting content, there is a concern with how to approach the matter and how to do this even when teachers do not have specific training, infrastructure, or despite any factor that hinders the activities. In the study by Mazini Filho et al.55 Mazini Filho ML, Simões MR, Venturini GRO, Savóia RP, Mattos DG, Aidar FJ, Costa SP. O ensino de lutas nas aulas de educação física escolar. Cinergis. 2014; 15(4):176-181. DOI: https://org/10.17058/cinergis.v15i4.5264
https://doi.org/10.17058/cinergis.v15i4....
, teachers were inquired about the possibilities of working on fights during Physical Education classes, and most of them stated that it was possible, despite not having adequate space and, to do so, applied playful activities. A small portion of the teachers claimed not to have the physical conditions for these classes. The authors of this study understand that fighting content has been inadequately addressed and often not even put into practice; specific professional training is needed in this area of intervention, associated with studies relevant to the content, which can be assisted by the Parâmetros Nacionais Curriculares (National Curricular Parameters) and Conteúdo Básico Comum (Common Basic Content), reinforcing the teaching of fights in school Physical Education. For Lopes and Kerr1111 Lopes, RGB; Kerr, TO. O ensino das lutas na Educação Física escolar: uma experiência no ensino fundamental. Motrivivência2015;27(45):262-279. DOI: https://org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p262
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v2...
, in their turn, fighting games become a possibility of including fights in the school environment, as the games would make students experience the activities, recognize the fight taught, and form an opinion based on the knowledge acquired. Engaging in activities can improve their bodily-culture repertoire in a playful and disciplinary manner.

Another issue related to the pedagogical practice of fights is the prejudice that causes fights not to be taught in schools. Some authors highlight stereotypes often linked to the relationship between fights and violence, being considered by some teachers as inadequate school content and/or as something that can lead to violence.

As for the gender issues associated with fights, Ueno and Souza88 Ueno VLF, Souza MF. Agressividade, violência e budo: temas da Educação Física em uma escola estadual em Goiânia. Pensar a Prát 2014;17(4). DOI: https://org/10.5216/rpp.v17i4.29540
https://doi.org/10.5216/rpp.v17i4.29540...
discuss them with the students and, from the students’ perspective, there is a consensus that this modality is more focused on the male sex, as the fights are related to the transformation of the boy into a man, thus, the participation of girls in fighting classes is small.

When referring to a man’s virility and masculinity, it makes him capable of disregarding pain and having control over his body due to his biotype. However, the study observed that female students themselves refused to take the classes and claimed it to be a boy’s activity, strongly associating aggressiveness with men. This behavior can be explained by a historical construction based on patriarchy, and is related to the social factor in which it is inserted, because in a patriarchal structure in which men are educated in accordance with more aggressive behaviors and are accepted, the opposite goes to women. And this is evident in the early years of the Olympic Games, in which the participation of women was not allowed3636 Chiés PV. “Eis quem surge no estádio: é atalante!” a história das mulheres nos jogos gregos. Movimento2006;12(3):99-121. DOI: https://org/10.22456/1982-8918.2911
https://doi.org/10.22456/1982-8918.2911...
.

Another point much discussed in the thematization of fights is their frequent association with violence; it is emphasized that the classes would make students more aggressive, or that the techniques learned could be applied in out-of-context moments. Among the selected studies, 14 of them44 Camargo JL, Marcondes F, Deisy Guralecka J. Metodologia do ensino do conteúdo de lutas de 5a a 8a série em escolas estaduais de Guarapuava-PR. Revista Polidisciplinar. 2013;5(02). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: http://www.revistavoos.com.br/seer/index.php/voos/article/viewArticle/345
http://www.revistavoos.com.br/seer/index...
),(77 Fonseca JMC, Franchini E, Del Vecchio FB. Conhecimento declarativo de docentes sobre a prática de lutas, artes marciais e modalidades esportivas de combate nas aulas de educação física escolar em Pelotas, Rio Grande Do Sul. Pensar a Prat2013;16(2). DOI: https://org/10.5216/rpp.v16i2.17221
https://doi.org/10.5216/rpp.v16i2.17221...
),(88 Ueno VLF, Souza MF. Agressividade, violência e budo: temas da Educação Física em uma escola estadual em Goiânia. Pensar a Prát 2014;17(4). DOI: https://org/10.5216/rpp.v17i4.29540
https://doi.org/10.5216/rpp.v17i4.29540...
),(99 Moreira LR, Maroun K. Práticas educativas desenvolvidas pelo discente de educação física: o conteúdo lutas na escola. Rev Est Pesq Educ 2014;16(2). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/18909
https://periodicos.ufjf.br/index.php/rev...
),(1111 Lopes, RGB; Kerr, TO. O ensino das lutas na Educação Física escolar: uma experiência no ensino fundamental. Motrivivência2015;27(45):262-279. DOI: https://org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p262
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v2...
),(1313 Lima Junior HC, Chaves Junior SR. Possibilidades das lutas como conteúdo na Educação Física escolas: o enfrentamento de uma abordagem pedagógica com alunos de 6a série em um colégio estadual do município de Guarapuava-PR. Cadernos de Formação RBCE 2011:69-80. [acesso 18 jul. 2022]. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/1209
http://revista.cbce.org.br/index.php/cad...
),(2121 Matos JAB, Hirama LK, Galatti LR, Montagner PC. A presença/ausência do conteúdo das lutas na Educação Física escolar: identifica desafios e propondo sugestões. Conexões2015;13(2):117-135. DOI: https://org/10.20396/conex.v13i2.8640658
https://doi.org/10.20396/conex.v13i2.864...
),(2424 Correia, WR. Educação Física Escolar e artes marciais: entre o combate e o debate. Rev Bras Educ Fís Esp 2015;29(2):337-44. DOI: http://dx.org/10.1590/1807-55092015000200337
https://doi.org/10.1590/1807-55092015000...
),(2525 Cazetto FF. Jiu-Jitsu brasileiro e vale-tudo: o uso de novas tecnologias no ensino de lutas e artes Marciais. Motrivivência2010;34:223-230. DOI: https://org/10.5007/2175-8042.2010n34p223
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2010n3...
),(2626 Fernando A[Internet]. As tecnologias nas aulas de Educação Física Escolar. 2017. [acesso em 18 jul. 2022] Disponível em: Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/17/1/as-tecnologias-nas-aulas-de-educao-fsica-escolar
https://educacaopublica.cecierj.edu.br/a...
),(2727 Leite CA, Santos AR, Santos AKS, Nascimento VHA, Silva WN, Jr Araújo AT. A prática da arte marcial com crianças: um relato de experiência com ensino de jiu-jitsu no campus Campina Grande. Rev Práxis: saberes da extensão 2018;6(12):78-85. DOI: http://dx.org/10.18265/2318-23692018v6n12p78-85
https://doi.org/10.18265/2318-23692018v6...
),(3131 Rodrigues VS, Miranda JA, Mendes JCL, Durães GM, Silva BM, Freitas AS. As lutas na Educação Física escolar a partir da percepção dos estudantes. RENEF2017:7(10):2-9. DOI: https://org/10.35258/rn2017071000006
https://doi.org/10.35258/rn2017071000006...
),(3434 Araújo LP, Benites LC, Ananias EV, Duek VP. Artes marciais na educação infantil: desafios e possibilidades. Rev Ret da Esc2019;13(26):555-565. DOI: https://org/10.22420/rde.v13i26.909
https://doi.org/10.22420/rde.v13i26.909...
),(3535 Hegele B, González FJ, Borges RM. Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação física. Cad Educ Fís e Esporte 2018;16: 99-107. DOI: https://org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p99
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018....
) deepen these associations between fights and violence. Upon analysis, it is possible to observe that the authors use different expressions to make this comparison, including brutality, aggressiveness, street fights, violent behavior, war, dangerous duel, and that in the texts in general, this association is strongly used by parents and community. According to Araújo3434 Araújo LP, Benites LC, Ananias EV, Duek VP. Artes marciais na educação infantil: desafios e possibilidades. Rev Ret da Esc2019;13(26):555-565. DOI: https://org/10.22420/rde.v13i26.909
https://doi.org/10.22420/rde.v13i26.909...
these people relate fighting as a stimulus for generating violence, and by being a practitioner of a fight modality, a person becomes violent.

Also in this category, 10 articles 88 Ueno VLF, Souza MF. Agressividade, violência e budo: temas da Educação Física em uma escola estadual em Goiânia. Pensar a Prát 2014;17(4). DOI: https://org/10.5216/rpp.v17i4.29540
https://doi.org/10.5216/rpp.v17i4.29540...
),(99 Moreira LR, Maroun K. Práticas educativas desenvolvidas pelo discente de educação física: o conteúdo lutas na escola. Rev Est Pesq Educ 2014;16(2). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/18909
https://periodicos.ufjf.br/index.php/rev...
),(1212 Cirino C, Pereira MPVC, Scaglia AJ. Sistematização dos conteúdos das lutas para o ensino fundamental: uma proposta de ensino pautada nos jogos. Rev Min de Educ Fís.Viçosa 2013;ed.esp.:221-227. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/314571375_SISTEMATIZACAO_DOS_CONTEUDOS_DAS_LUTAS_PARA_O_ENSINO_FUNDAMENTAL_uma_proposta_de_ensino_pautada_nos_jogos
https://www.researchgate.net/publication...
),(2121 Matos JAB, Hirama LK, Galatti LR, Montagner PC. A presença/ausência do conteúdo das lutas na Educação Física escolar: identifica desafios e propondo sugestões. Conexões2015;13(2):117-135. DOI: https://org/10.20396/conex.v13i2.8640658
https://doi.org/10.20396/conex.v13i2.864...
),(2424 Correia, WR. Educação Física Escolar e artes marciais: entre o combate e o debate. Rev Bras Educ Fís Esp 2015;29(2):337-44. DOI: http://dx.org/10.1590/1807-55092015000200337
https://doi.org/10.1590/1807-55092015000...
),(3535 Hegele B, González FJ, Borges RM. Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação física. Cad Educ Fís e Esporte 2018;16: 99-107. DOI: https://org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p99
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018....
),(3737 Pereira MPVC, Folle A, Marinho A, Mota ID, Farias GO. Jogo como estratégia de ensino: tematizando a prática de lutas na escola. Rev Ret da Esc2020;14(28):207-221. DOI: https://org/10.22420/rde.v14i28.1030
https://doi.org/10.22420/rde.v14i28.1030...
),(3838 Rodrigues AIC, Antunes MM. Ensinando lutas na escola: percepção e expectativas de dirigentes do ensino fundamental. Rev Valore 2019;4(1):885-899. DOI: https://doi.org/10.22408/reva412019288885-899
https://doi.org/10.22408/reva41201928888...
),(3939 Souza FP. Karate como prática pedagógica. Rev Ev Pedag 2016;7(3):1099-1116. [acesso 14 jun. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/reps/article/view/9895/6212
https://periodicos.unemat.br/index.php/r...
),(4040 Herold JC, Marques RRA, Parizotto PGG. As artes marciais e a educação na história: uma ponderação sobre martial arts and the body politic in meiji japan, de Denis Gainty. Pensar a Prática 2017;20(4). [acesso 14 jun. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/42903
https://revistas.ufg.br/fef/article/view...
highlighted in their texts that the inclusion of fights in school Physical Education can be an ally in the construction of ethical values. Oliveira et al.3232 Oliveira WLC, Santos RC, Verli MVA, Gomes MKM, Benassi R, Gonçalves LCO, Neto AMM. A inserção dos esportes de combate nas aulas de educação física escolar: uma visão atual. Rev Pan Online 2017;22:93-106. [acesso 14 jun. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/690
https://periodicoscientificos.ufmt.br/re...
) evidence some ethical values, namely: self-control, improved self-esteem, emotional control, discipline, respect, and overcoming of limits. The teaching of fights in the school environment can be an ally in the construction of critical citizens who respect others in the social setting. In the study conducted by Ueno and Souza88 Ueno VLF, Souza MF. Agressividade, violência e budo: temas da Educação Física em uma escola estadual em Goiânia. Pensar a Prát 2014;17(4). DOI: https://org/10.5216/rpp.v17i4.29540
https://doi.org/10.5216/rpp.v17i4.29540...
, it is observed that some fights/martial arts are traditionally accompanied by a philosophy, generally based on principles of non-aggression and respect for others, with these principles and religiosity present in these practices being constituent elements of an ideal of morality and of a self-controlled conduct. It can be stated that, with a teaching practice based on the three content dimensions, there can be an understanding of the values and principles that fighting teaching can transmit.

Conclusion

The production of this review article is based on inquiries about the approach to fighting content in school Physical Education, on how the theme is seen within the school setting, its tensions and which tools have helped in this teaching process. Among the problems, the most evidenced are lack of structure, prejudice for fights being linked to representations of violence, and lack of teacher training.

Concerning the possibilities of thematizing fights as school content, the authors talk about proposals of adaptation and innovation for its teaching; suggestions as using textbooks/teaching materials, and proposals of methods for applying fights in a playful way through fighting games, as well as continuing education, are presented possibilities that may contribute to a more effective presence and to the process of acceptance of fights in the school context.

The approach to fighting content in schools is still incipient, with the teacher’s insecurity being a preponderant factor for the non-development in Physical Education classes. The lack of academic basis and personal and professional experience with the practice in this specific area explains this insecurity and the fact that fighting content is not used.

In this way, we identified the need to create materials and methodologies that help in the pedagogical treatment of fighting content because, even if teachers have no training and/or experience, they may use this content and its benefits, as well as be provided with assistance through and for new technologies.

Furthermore, we emphasize the importance of more studies about this theme, insofar as the pedagogical practice based on the incipient work of reflections on the theme hinders the teaching action. This difficulty of action is very dangerous, as it makes physical, psychological and cultural development impossible for students. In this way, if we want a plural, inclusive school physical education supported by consistent reflections and actions, the teaching of fights must be one of the main themes in academic composites.

References

  • 1
    Brasil, Ministério da Educação [Internet]. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. [acesso 14 jun. 2021]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.html
    » http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
  • 2
    Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. [acesso 14 jun. 2021]. Disponivel em: Disponivel em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/
    » http://basenacionalcomum.mec.gov.br/
  • 3
    Brasil, Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília: MEC , 1998. BRASIL,Parâmetros Curriculares Nacionais. [acesso 14 jun. 2021]. Disponível em: Disponível em: http://portal.mec.gov.br/programa-saude-da-escola/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12598-publicacoes-sp-265002211
    » http://portal.mec.gov.br/programa-saude-da-escola/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12598-publicacoes-sp-265002211
  • 4
    Camargo JL, Marcondes F, Deisy Guralecka J. Metodologia do ensino do conteúdo de lutas de 5a a 8a série em escolas estaduais de Guarapuava-PR. Revista Polidisciplinar. 2013;5(02). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: http://www.revistavoos.com.br/seer/index.php/voos/article/viewArticle/345
    » http://www.revistavoos.com.br/seer/index.php/voos/article/viewArticle/345
  • 5
    Mazini Filho ML, Simões MR, Venturini GRO, Savóia RP, Mattos DG, Aidar FJ, Costa SP. O ensino de lutas nas aulas de educação física escolar. Cinergis. 2014; 15(4):176-181. DOI: https://org/10.17058/cinergis.v15i4.5264
    » https://doi.org/10.17058/cinergis.v15i4.5264
  • 6
    Rufino LGB, Darido SC. Rufino LGB , Darido SC . O ensino das lutas nas aulas de educação física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. J Phys Educ 2015;26:505-18. DOI: https://org/10.4025/reveducfis.v26i4.26441
    » https://doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4.26441
  • 7
    Fonseca JMC, Franchini E, Del Vecchio FB. Conhecimento declarativo de docentes sobre a prática de lutas, artes marciais e modalidades esportivas de combate nas aulas de educação física escolar em Pelotas, Rio Grande Do Sul. Pensar a Prat2013;16(2). DOI: https://org/10.5216/rpp.v16i2.17221
    » https://doi.org/10.5216/rpp.v16i2.17221
  • 8
    Ueno VLF, Souza MF. Agressividade, violência e budo: temas da Educação Física em uma escola estadual em Goiânia. Pensar a Prát 2014;17(4). DOI: https://org/10.5216/rpp.v17i4.29540
    » https://doi.org/10.5216/rpp.v17i4.29540
  • 9
    Moreira LR, Maroun K. Práticas educativas desenvolvidas pelo discente de educação física: o conteúdo lutas na escola. Rev Est Pesq Educ 2014;16(2). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/18909
    » https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/18909
  • 10
    Leite F, Silva Borges R, Lorran VDT. A utilização das lutas enquanto conteúdo da educação física escolar nas escolas estaduais de Araguaína-TO. Rev Cient do ITPAC 2012;5(3). [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://revista.unitpac.com.br/index.php/itpac/issue/archive/2
    » https://revista.unitpac.com.br/index.php/itpac/issue/archive/2
  • 11
    Lopes, RGB; Kerr, TO. O ensino das lutas na Educação Física escolar: uma experiência no ensino fundamental. Motrivivência2015;27(45):262-279. DOI: https://org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p262
    » https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p262
  • 12
    Cirino C, Pereira MPVC, Scaglia AJ. Sistematização dos conteúdos das lutas para o ensino fundamental: uma proposta de ensino pautada nos jogos. Rev Min de Educ Fís.Viçosa 2013;ed.esp.:221-227. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/314571375_SISTEMATIZACAO_DOS_CONTEUDOS_DAS_LUTAS_PARA_O_ENSINO_FUNDAMENTAL_uma_proposta_de_ensino_pautada_nos_jogos
    » https://www.researchgate.net/publication/314571375_SISTEMATIZACAO_DOS_CONTEUDOS_DAS_LUTAS_PARA_O_ENSINO_FUNDAMENTAL_uma_proposta_de_ensino_pautada_nos_jogos
  • 13
    Lima Junior HC, Chaves Junior SR. Possibilidades das lutas como conteúdo na Educação Física escolas: o enfrentamento de uma abordagem pedagógica com alunos de 6a série em um colégio estadual do município de Guarapuava-PR. Cadernos de Formação RBCE 2011:69-80. [acesso 18 jul. 2022]. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/1209
    » http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/1209
  • 14
    Costa AV, Lage V, Safons M, Costa FR. Desafios para o ensino das lutas na escola. Desafios para o ensino das lutas na escola: um panorama a partir da base de dados do portal de periódicos da capes. Cadernos de Formação RBCE 2019:44-56. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível:Disponível:http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2346/1307
    » http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2346/1307
  • 15
    Almeida DL. Graduação em ensino superior nas artes marciais. Rev Car de Educ Fís 2019;14. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://revistacarioca.com.br/revistacarioca/article/view/74
    » https://revistacarioca.com.br/revistacarioca/article/view/74
  • 16
    Pereira MPVZ, Cirino C, Corrêa AO, Farias GO. Lutas nas escolas: sistematização do conteúdo por meio da rede dos jogos de lutas. Conexões: Educ Fís., Esporte e Saúde 2017;15(3):338-348. DOI: https://org/10.20396/conex.v15i3.8648512
    » https://doi.org/10.20396/conex.v15i3.8648512
  • 17
    Lakatos EV, Marconi MA. Fundamentos de metodologia científica. 5. Ed. São Paulo: Atlas; 2003.
  • 18
    Vosgerau DSR, Romanowski JP. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Rev Diálogo Educ 2014;14(41):165-190. DOI: https://org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08
    » https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08
  • 19
    Bardin L. Análise de conteúdo. Tradução: Luís Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70; 2016.
  • 20
    Maldonado DT, Bocchini D. As três dimensões do conteúdo na educação física: tematizando as lutas na escola pública. Conexões2013;11(4):195-211. DOI: https://org/10.20396/conex.v11i4.8637599
    » https://doi.org/10.20396/conex.v11i4.8637599
  • 21
    Matos JAB, Hirama LK, Galatti LR, Montagner PC. A presença/ausência do conteúdo das lutas na Educação Física escolar: identifica desafios e propondo sugestões. Conexões2015;13(2):117-135. DOI: https://org/10.20396/conex.v13i2.8640658
    » https://doi.org/10.20396/conex.v13i2.8640658
  • 22
    Silvestre AJ, Lage V, Rodrigo DA SILVA, Progiante FA, Silva JVI, Monteiro L. As lutas na educação física escolar: perspectivas de Catanduva e região. Corpo e Movimento 2016;7(1):9-16.
  • 23
    Silva CN de O, Nascimento TE do, Ferreira RCB. Sistematização do conteúdo luta nas aulas de educação física: O judô como possibilidade na prática pedagógica. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica 2015;1(1):120-34. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/cadernoscap/article/view/14997/17832
    » https://periodicos.ufpe.br/revistas/cadernoscap/article/view/14997/17832
  • 24
    Correia, WR. Educação Física Escolar e artes marciais: entre o combate e o debate. Rev Bras Educ Fís Esp 2015;29(2):337-44. DOI: http://dx.org/10.1590/1807-55092015000200337
    » https://doi.org/10.1590/1807-55092015000200337
  • 25
    Cazetto FF. Jiu-Jitsu brasileiro e vale-tudo: o uso de novas tecnologias no ensino de lutas e artes Marciais. Motrivivência2010;34:223-230. DOI: https://org/10.5007/2175-8042.2010n34p223
    » https://doi.org/10.5007/2175-8042.2010n34p223
  • 26
    Fernando A[Internet]. As tecnologias nas aulas de Educação Física Escolar. 2017. [acesso em 18 jul. 2022] Disponível em: Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/17/1/as-tecnologias-nas-aulas-de-educao-fsica-escolar
    » https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/17/1/as-tecnologias-nas-aulas-de-educao-fsica-escolar
  • 27
    Leite CA, Santos AR, Santos AKS, Nascimento VHA, Silva WN, Jr Araújo AT. A prática da arte marcial com crianças: um relato de experiência com ensino de jiu-jitsu no campus Campina Grande. Rev Práxis: saberes da extensão 2018;6(12):78-85. DOI: http://dx.org/10.18265/2318-23692018v6n12p78-85
    » https://doi.org/10.18265/2318-23692018v6n12p78-85
  • 28
    Chaves PN, Silva IL, Medeiros RMN. Lutas na Educação Física escolar: uma experiência no ensino médio. Cadernos de Formação RBCE 2014:80-91. [acesso em 18 jul. 2022]. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2011/1023
    » http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2011/1023
  • 29
    Santos GO. Relato de experiência com o ensino de artes marciais na formação em Educação Física em Diamantina-MG. Horizontes - Rev Educ2019:229-245. DOI: https://org/10.30612/hre.v7i14.9313
    » https://doi.org/10.30612/hre.v7i14.9313
  • 30
    Lage V, Silvestre AJ, Silva DR, Progiante FA, Silva JVI, Monteiro L. As lutas na Educação Física escolar: perspectivas discentes de Catanduva e região. Corpo e Movimento Educação Física 2016;7:09-16.
  • 31
    Rodrigues VS, Miranda JA, Mendes JCL, Durães GM, Silva BM, Freitas AS. As lutas na Educação Física escolar a partir da percepção dos estudantes. RENEF2017:7(10):2-9. DOI: https://org/10.35258/rn2017071000006
    » https://doi.org/10.35258/rn2017071000006
  • 32
    Oliveira WLC, Santos RC, Verli MVA, Gomes MKM, Benassi R, Gonçalves LCO, Neto AMM. A inserção dos esportes de combate nas aulas de educação física escolar: uma visão atual. Rev Pan Online 2017;22:93-106. [acesso 14 jun. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/690
    » https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/690
  • 33
    Oliveira MA, Santos SLC. Educação com jogos de oposição: uma análise sobre sua influência na motivação de alunos a virem a praticar lutas/esportes de combate. Educação e linguagem 2017;20(2):95-105. DOI: https://org/10.15603/2176-1043/el.v20n2p95-105
    » https://doi.org/10.15603/2176-1043/el.v20n2p95-105
  • 34
    Araújo LP, Benites LC, Ananias EV, Duek VP. Artes marciais na educação infantil: desafios e possibilidades. Rev Ret da Esc2019;13(26):555-565. DOI: https://org/10.22420/rde.v13i26.909
    » https://doi.org/10.22420/rde.v13i26.909
  • 35
    Hegele B, González FJ, Borges RM. Possibilidades do ensino das lutas na escola: uma pesquisa-ação com professores de educação física. Cad Educ Fís e Esporte 2018;16: 99-107. DOI: https://org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p99
    » https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p99
  • 36
    Chiés PV. “Eis quem surge no estádio: é atalante!” a história das mulheres nos jogos gregos. Movimento2006;12(3):99-121. DOI: https://org/10.22456/1982-8918.2911
    » https://doi.org/10.22456/1982-8918.2911
  • 37
    Pereira MPVC, Folle A, Marinho A, Mota ID, Farias GO. Jogo como estratégia de ensino: tematizando a prática de lutas na escola. Rev Ret da Esc2020;14(28):207-221. DOI: https://org/10.22420/rde.v14i28.1030
    » https://doi.org/10.22420/rde.v14i28.1030
  • 38
    Rodrigues AIC, Antunes MM. Ensinando lutas na escola: percepção e expectativas de dirigentes do ensino fundamental. Rev Valore 2019;4(1):885-899. DOI: https://doi.org/10.22408/reva412019288885-899
    » https://doi.org/10.22408/reva412019288885-899
  • 39
    Souza FP. Karate como prática pedagógica. Rev Ev Pedag 2016;7(3):1099-1116. [acesso 14 jun. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/reps/article/view/9895/6212
    » https://periodicos.unemat.br/index.php/reps/article/view/9895/6212
  • 40
    Herold JC, Marques RRA, Parizotto PGG. As artes marciais e a educação na história: uma ponderação sobre martial arts and the body politic in meiji japan, de Denis Gainty. Pensar a Prática 2017;20(4). [acesso 14 jun. 2022]. Disponível em: Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/42903
    » https://revistas.ufg.br/fef/article/view/42903

Edited by

Editor: Carlos Herold Junior.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    29 May 2023
  • Date of issue
    2023

History

  • Received
    11 Sept 2022
  • Reviewed
    24 Mar 2023
  • Accepted
    04 Apr 2023
Universidade Estadual de Maringá Avenida Colombo, 5790 - cep: 87020-900 - tel: 44 3011 4315 - Maringá - PR - Brazil
E-mail: revdef@uem.br