Acessibilidade / Reportar erro

GENDERS, SEXUALITIES, AND LANGUAGES: PLURAL CONCEPTS FOR DECOLONIAL APPROACHES IN ENGLISH LANGUAGE CLASSES

Abstract

This article, anchored in Critical Applied Linguistics (MUNIZ, 2016MUNIZ, Kassandra. Ainda sobre a possibilidade de uma linguística “crítica”: performatividade, política e identificação racial no Brasil. D.E.L.T.A., v. 32, n. 3, p. 767-786, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-445063437589564459. isponível em: https://www.scielo.br/pdf/delta/v32n3/1678-460X-delta-32-03-00767.pdf. Acesso em: 10 Maio 2021.
https://doi.org/10.1590/0102-44506343758...
), questions colonial discourses on gender and sexualities in Brazil and highlights the importance of bringing these discussions into English language classes. The research sought in decolonial (GROSFOGUEL, 2008GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: Transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 80, p. 115-147, 2008. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.697 Disponível em: https://journals.openedition.org/rccs/697 Acesso em: 27 Maio 2021.
https://doi.org/10.4000/rccs.697...
; WALSH, 2013WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re) existir y (re)vivir. Tomo I. Quito, Ecuador: Ediciones Abya–Yala, 2013.) and intersectional studies (AKOTIRENE, 2019AKOTIRENE, Carla. Insterseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019. Coleção Feminismos Plurais.; LORDE, 2019LORDE, Audre. Não existe hierarquia de opressão. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de. (org.) Pensamento feminista: conceitos fundamentais. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. p. 235-238.; 2020LORDE, Audre. Irmã outsider. Tradução Stephanie Borges. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.) concepts and understandings to unveil and denaturalize sexist and LGBTphobic discourses, and to point out paths towards a decolonial pedagogy, starting from raising English language teachers’ awareness. Netnography (TAFARELO, 2014TAFARELO, Cláudia. Análise crítica entre Etnografia e Netnografia: métodos de pesquisa empírica. Artigo apresentado no 9° Interprogramas de Mestrado em Comunicação, 2014. São Paulo: Faculdade Cásper Líbero, pp. 1-11. Disponível em: https://casperlibero.edu.br/wp-content/uploads/2014/04/Cl%C3%A1udia-Siqueira-C%C3%A9sar-Tafarelo.pdf Acesso em: 28 Maio 2021.
https://casperlibero.edu.br/wp-content/u...
) was used as a tool for data collection, and the autoethnographic method (ADAMS; ELLIS; JONES, 2017ADAMS, Tony; ELLIS, Carolyn; JONES, Stacy Holman. Autoethnography. The International Encyclopedia of Communication Research Methods, 2017, p 1-11. DOI: 10.1002/9781118901731.iecrm0011. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/318858682_Autoethnography. Acesso em: 28 Maio 2021.
https://www.researchgate.net/publication...
) enabled important processes of understanding and self-reflection.

Keywords
Decoloniality; Intersectionality; Teacher Education; Genders; Sexualities

Universidade Federal de Santa Catarina Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Bloco B- 405, CEP: 88040-900, Florianópolis, SC, Brasil, Tel.: (48) 37219455 / (48) 3721-9819 - Florianópolis - SC - Brazil
E-mail: ilha@cce.ufsc.br