Acessibilidade / Reportar erro

Makwayela: choral performance and nation building in Mozambique

Abstracts

This in an ethnomusicological study of choral performance in Maputo, the capital city of Mozambique. It includes a historical perspective over the last thirty years, and it analyzes the changes which took place in performance along with the political changes in this African country. The author studies the use of music for the purpose of creating a national identity. Makwayela, a characteristic kind of male choral performance which developed in Southern Mozambique, is used as a study case. Makwayela is described and framed within the range of expressive modes in Maputo. Its origins are discussed in the background of mining culture in Southern Africa, and its development is associated with recent social history in Mozambique, and particularly in Maputo.

choral performance; Makwayela; Mozambique


Trata-se de um estudo etnomusicológico da performance coral em Maputo, a capital de Moçambique. Inclui uma perspectiva histórica sobre os últimos trinta anos, e analisa as mudanças que se verificaram na performance, em conjunto com as mudanças políticas neste país africano. O autor estuda a utilização da música com o propósito da criação de uma identidade nacional. Como caso de estudo, é referida a Makwayela, um tipo característico de performance coral masculina que se desenvolveu no sul de Moçambique. A Makwayela é descrita e enquadrada no âmbito dos modos expressivos que se encontram em Maputo. A suas origens são discutidas no domínio da cultura dos mineiros da África Austral, e o seu desenvolvimento é associado à história social recente em Moçambique, e particularmente em Maputo.

Makwayela; Moçambique; performance coral


Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

  • 1
    BARON, R. Syncretism and ideology: Latin New York salsa musicians. Western Folklore, v. 35, n. 1, p. 209-225, 1976.
  • 2
    BIP. Mozambique, numbers Maputo: Bureau de Informação Pública, 1992.
  • 3
    BLUM, S. Towards a social history of musicological technique. Ethnomusicology, v. 19, n. 2, p. 207-231, 1975.
  • 4
    CARDOSO, C. Nossos filhos andam de avião, nossos pais não andavam de avião. Tempo, n. 390, p. 4-16, 1978.
  • 5
    CEA. The Mozambican miner: a study in the export of labor. Maputo: Universidade Eduardo Mondlane, 1977.
  • 6
    COMAROFF, J. Body of power, spirit of resistance: the culture and history of a South African people. Chicago: The University of Chicago Press, 1985.
  • 7
    COPLAN, D. B. Musical understanding: The ethnoaesthetics of migrant workers’ poetic song in Lesotho. Ethnomusicology, v. 32, n. 3, p. 337-368, 1988.
  • 8
    DNC. Documentos sobre o Primeiro Festival Nacional de Dança Popular Maputo: Ministério da Educação e Cultura, 1978.
  • 9
    DUARTE, M. da L. T. Catálogo dos instrumentos tradicionais de Moçambique Maputo: Ministério da Educação e Cultura, 1980.
  • 10
    ERIKSEN, T. H. Ethnicity and nationalism: anthropological perspectives. London: Pluto Press, 1993.
  • 11
    ERLMANN, V. Mbube roots: Zulu choral music from South Africa, 1930s-I960s. Sound Recording. Cambridge: Rounder Records, 1988.
  • 12
    ERLMANN, V. African stars: studies in black South African performance. Chicago: The University of Chicago Press, 1991.
  • 13
    ERLMANN, V. Nightsong: performance, power and practice in South Africa. Chicago: The University of Chicago Press, 1996.
  • 14
    FRELIMO. Programa e estatutos Maputo, 1976.
  • 15
    GEERTZ, C. The interpretation of cultures New York: Basic Books, 1973.
  • 16
    HANNA, W. J.; HANNA, J. Urban dynamics in Black Africa Chicago: Aldine-Atherton, 1981.
  • 17
    INAC. Grupo Nacional de Canto e Dança da República Popular de Moçambique Maputo, [s.d.].
  • 18
    JOHNSTON, T. F. The music of the Shangana-Tsonga (Ph.D. thesis)–University of the Witwatersrand, 1972.
  • 19
    JUNOD, H. A. The life of a South African Tribe Neuchatel, 1927.
  • 20
    MACHEL, S. O Partido e as classes trabalhadoras mocambicanas na edificação da democracia popular Lisboa: Edições Avante, 1978.
  • 21
    MACHEL, S. Mozambique: sowing the seeds of revolution. Harare: Zimbabwe Publishing House, 1981.
  • 22
    MENDES, M. C. Maputo antes da independência: geografia de uma cidade colonial. Lisboa: Instituto de Investigação Científica Tropical, 1985.
  • 23
    RANGER, T. O. Dance and society in Eastern Africa: the Beni Ngoma. Berkeley: University of California Press, 1975.
  • 24
    REDFIELD, R.; SINGER, M. The cultural role of cities. Economic Development and Cultural Change, v. 3, p. 53-73, 1954.
  • 25
    REYES-SCHRAMM, A. Tradition in the guise of innovation: Music among a refugee population. Yearbook for Traditional Music, v. 18, p. 91-102, 1986.
  • 26
    REYES-SCHRAMM, A. Music and tradition: From native to adopted land through the refugee experience. Yearbook for Traditional Music, v. 21, p. 25-35, 1989.
  • 27
    ROQUE, P. Notas para a historia da radiodifusão em Moçambique. O caso do Rádio Clube de Moçambique. Arquivo, n. 3, p. 47-60, 1988.
  • 28
    TRACEY, H. Chopi musicians: their music, poetry and instruments. London: Oxford University Press, 1938.
  • 29
    TRACEY, H. A música chope: gentes afortunadas. Lourenço Marques: Imprensa Nacional de Moçambique, 1949.
  • 30
    TRACEY, H. African dances of the Witwatersrand gold mines Johannesburg: African Music Society, 1952.
  • 31
    WATERMAN, C. Jùjú: a social history and ethnography of an African popular music. Chicago: The University of Chicago Press, 1990.

Publication Dates

  • Publication in this collection
    Oct 1999
Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - IFCH-UFRGS UFRGS - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Av. Bento Gonçalves, 9500 - Prédio 43321, sala 205-B, 91509-900 - Porto Alegre - RS - Brasil, Telefone (51) 3308-7165, Fax: +55 51 3308-6638 - Porto Alegre - RS - Brazil
E-mail: horizontes@ufrgs.br