Accessibility / Report Error
Sort publications by
Alfa: Revista de Linguística (São José do Rio Preto), Volume: 68, Published: 2024
  • ON THE RELATIONSHIPS BETWEEN SYLLABLES AND MUSICAL NOTES IN SUNG WORDS IN BRAZILIAN PORTUGUESE Original Article

    CARMO JR, José Roberto do

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO A palavra cantada apresenta frequentemente construções anômalas do ponto de vista prosódico. Tudo indica que tais construções não podem ser descritas exclusivamente pelo ambiente linguístico em que ocorrem. A excepcionalidade dessas construções se manifesta na realização de processos fonológicos em ambientes nos quais tais processos seriam bloqueados e, reciprocamente, em seu bloqueio em ambientes nos quais seria esperada a sua realização. O objetivo do presente trabalho é descrever esse comportamento divergente da palavra cantada com relação à palavra falada. Inicialmente apresentaremos exemplos que ilustram a dimensão e a generalidade do problema. Em seguida argumentaremos que a excepcionalidade constatada pode ser explicada se assumirmos a hipótese de que a relação entre texto e melodia na palavra cantada é determinada por condições de boa formação. Uma dessas condições, que denominamos Pareamento Métrico, estabelece que a relação entre nota e sílaba é sempre bijetiva, ou seja (I) toda e qualquer nota de uma melodia deve ser pareada a uma e apenas uma única sílaba, e (II) toda e qualquer sílaba de uma cadeia deve ser pareada a uma e apenas uma única nota. A observância dessa condição de boa formação explica tanto a realização quanto o bloqueio de processos fonológicos em divergência com a fonologia do português falado.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Sung words often present prosodically ungrammatical structures. Such structures cannot be described exclusively on the basis of the linguistic environment in which they occur. Ungrammaticality manifests itself in the actualisation of phonological processes in environments in which such processes would be blocked and, conversely, in its blockage in environments in which their actualisation would be expected. The aim of this paper is to describe this behaviour of sung words that contrasts with that of spoken words. We shall initially introduce examples that illustrate the extent of the problem as well as its ubiquity. Next, we shall argue that the observed ungrammaticality can be explained on the hypothesis that the correspondence between text and melody in sung words is regulated by well-formed conditions. One of these conditions — which we call Metrical Pairing — establishes that the relationship between note and syllable is always bijective, that is (I) each and every note in a melody must be assigned to one and only one syllable, and (II) each and every syllable in a string must be paired with one and only one note. The observance of this condition for well-formedness of sung words explains both the actualisation and the blockage of phonological processes that diverge from the phonology of spoken Portuguese.
Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Rua Quirino de Andrade, 215, 01049-010 São Paulo - SP, Tel. (55 11) 5627-0233 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: alfa@unesp.br