Acessibilidade / Reportar erro

Freirean works in Pedagogy undergraduate degrees in Rio Grande do Sul: an exploratory glance 1 5 Nos dias atuais, continuam existindo diversas tensões sociais marcadas, principalmente, pela desigualdade, exclusão e opressão e, por isso, Paulo Freire é atual e necessário para a repensar a educação. 2 6 “Regulamentado pela Portaria Normativa n.º 21, de 21/12/2017, base de dados oficial dos cursos e Instituições de Educação Superior - IES, independentemente de Sistema de Ensino”. 3 7 Desse total, foram descartadas as disciplinas do curso diurno e noturno da UFSM que eram comuns aos dois cursos, tendo em vista que apresentavam a mesma ementa. 4 8 Relação da frequência das obras, sendo “26 B” o número em que a obra foi indicada como básica e “24C” o número de vezes que a obra foi indicada como complementar.

Abstract

The present study investigates and discusses the presence of Freirean books in the Pedagogy curricula of public in-person undergraduate degrees in Rio Grande do Sul, Brazil. From the development of the quantitative exploratory research, we identified a total of 28 works by Paulo Freire distributed in 92 subjects in the Pedagogy courses of seven public institutions. The subjects were mainly focused on Youth and Adult Education and Popular Education. The main works used are Pedagogia da Autonomia and Pedagogy of the Oppressed, indicated as basic readings in compulsory subjects. Therefore, we can state that Paulo Freire’s works have been strongly recommended in the subjects of Pedagogy undergraduate degrees.

Keywords
curriculum; Freirean works; Paulo Freire; Pedagogy

UNICAMP - Faculdade de Educação Av Bertrand Russel, 801, 13083-865 - Campinas SP/ Brasil, Tel.: (55 19) 3521-6707 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: proposic@unicamp.br