Accessibility / Report Error
Sort publications by
Per Musi, Volume: 25, Published: 2024
  • Endangered soundscapes: a music learning situation for secondary education Artículo Científico

    Nicolás, Ana María Botella; Ramos, Pablo Ramos

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN: El presente estudio de caso analiza una situación de aprendizaje multidisciplinar a medio camino entre la educación ambiental y la educación musical. A partir del concepto de ecología sonora, alumnos de secundaria crearon paisajes sonoros de ecosistemas amenazados por el cambio climático y por la acción del hombre. Para ello realizaron un trabajo de investigación sobre diez ecosistemas amenazados y recrearon con ayuda del software Audacity los tres componentes del paisaje sonoro de cada uno de ellos: biofonía, geofonía y antropofonía. Finalmente, crearon un mapa interactivo con todos los trabajos y realizaron una exposición pública del trabajo. Los resultados mostraron un correcto desarrollo motivacional y un buen fomento de la competencia medioambiental entre el alumnado. En cuanto al desarrollo del proyecto, se desatacan los problemas generados por el diferente nivel competencial de los alumnos y por la dificultad de ceñirse a la planificación temporal inicial y se analizan las estrategias utilizadas para resolverlos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This case study examines a learning situation that bridges the gap between environmental education and music education. Starting from the concept of sound ecology, secondary students created soundscapes of ecosystems threatened by climate change and human activities. To achieve this, they conducted research on ten endangered ecosystems and used Audacity software to recreate the three components of the soundscape for each of them: biophony, geophony, and anthropophony. Finally, they developed an interactive map showcasing all the projects and held a public exhibition of their work. The results demonstrated a positive impact on student motivation and a significant enhancement of their environmental competence. Regarding project development, challenges emerged due to variations in students' competency levels and difficulties in adhering to the initial time schedule. This study also analyzes the strategies employed to address these challenges.
  • The effect of BAPNE Body Percussion exercises on the balance and the executive functions of DCD children: a preliminary study Scientific Article

    Khanjankhani, Elahe; Samadi, Hossein; Ahar, Saeid; Romero-Naranjo, Francisco Javier

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Esta pesquisa tem como objetivo estudar o efeito dos exercícios de percussão corporal no equilíbrio e nas funções executivas de crianças com DCD. Trinta crianças com DCD com idades entre sete e nove anos foram selecionadas em escolas primárias femininas. Os sujeitos foram divididos aleatoriamente em dois grupos: experimental e controle (15 pessoas em cada grupo). Durante oito semanas, o grupo experimental participou de sessões neuromotoras do BAPNE em grupo. Os dados foram analisados usando estatísticas descritivas e o teste ANOVA misto com medidas repetidas e o teste post hoc de Bonferroni. Os resultados mostraram que o resultado dos exercícios de percussão corporal do BAPNE no equilíbrio estático (P=0,001), equilíbrio dinâmico (P=0,001), atenção sustentada (P=0,001) e inibição de resposta (P=0,001) é significativo e os participantes do grupo experimental tiveram melhor desempenho no pós-teste (P=0,001) e no acompanhamento (P=0,001) do que o grupo de controle.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This research aims to study the effect of Bodypercussion exercises on balance and executive functions of children with DCD. Thirty children with DCD between seven and nine years of age were selected from girls' elementary schools. The subjects were randomly divided into two groups: experimental and control (15 subjects in each group). For eight weeks, the experimental group participated in group BAPNE neuromotor sessions. Data were analyzed with descriptive statistics and mixed ANOVA test with repeated measures and Bonferroni's post hoc test. The results showed that the result of BAPNE body percussion exercises on static balance (P=0.001), dynamic balance (P=0.001), sustained attention (P=0.001) and response inhibition (P=0.001) is significant and participants in the experimental group performed better at post-test (P=0.001) and follow-up (P=0.001) than the control group.
  • Music Teaching and Curriculum Enrichment: Outlines and Considerations of the “Full-Time School” Policy Artigo Científico

    Cordeniz, Vera Inácio

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo aborda os contornos da política de ação pública - “Escola a Tempo Inteiro” (ETI), compreendendo a operacionalização, passados cerca de 15 anos desta implementação, em Portugal Continental, numa interligação à possível igualdade de oportunidades a outras atividades - ensino da música (1.º ciclo Ensino Básico), assinalando o papel articulador do Estado. Metodologicamente, o artigo analisa um conjunto de documentação legislativa/especializada e estudos científicos e procuramos compreender as implicações do ensino musical no enriquecimento curricular (AEC), em articulação com a nossa experiência. Assinalamos a aplicação desta política na Região Autónoma da Madeira, por terem sido os pioneiros, no contexto português e fazemos um paralelo com a Escola a Tempo Integral brasileira, de modo a percecionar diferenças e semelhanças na educação artístico-musical. Concluímos com uma abordagem da transposição da ETI a outros ciclos de estudo questionando o tempo/ludicidade das AEC, aliados a ferramentas de poder das políticas de ação pública.

    Abstract in English:

    Abstract: This article reflects on the contours of the public policy - “Full Time School” (FTS), looking at its operationalization over 15 years of implementation in mainland Portugal. The article considers the interconnection between FTS, equality of opportunities of other activities - teaching of music (Primary Education) and highlights the articulating state’s role. Methodologically, the article analyses a set of legislative/specialized documentation as well as scientific studies to understand the implications of music education in curricular enrichment, in articulation with the author experience. We consider how this policy has been applied in the Autonomous Region of Madeira and we draw a parallel with Brazilian FTS, in order to understand the approach in artistic-musical education. We conclude by outlining how to approach the transposition of the FTS policy to other study cycles, examining the time spent on AEC/its playfulness, allied to the powerful tools of public policy.
  • El Clasicismo musical a través de la gamificación: una experiencia en el aula de música de secundaria Artículo Científico

    Campollo-Urkiza, Arantza

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: As atuais diretrizes educacionais nacionais e internacionais destacam a importância do uso de diferentes estratégias metodológicas para o desenvolvimento de competências essenciais ao final da escolaridade obrigatória. Nesse sentido, a gamificação é uma estratégia de ensino que favorece o desenvolvimento de conteúdos e competências essenciais em sala de aula por meio da adaptação de elementos de jogos nas propostas didáticas. Dessa forma, apresentamos a experiência do uso dessa estratégia metodológica para aprender sobre o período histórico do classicismo em duas salas de aula do 3º ano do Ensino Médio Obrigatório. Os resultados obtidos mostram uma boa aceitação e alta motivação dos alunos participantes. Ao mesmo tempo, mostra a possibilidade de investigar com maior profundidade aspectos da análise musical e das áreas de audição e percepção musical.

    Abstract in Spanish:

    Resumen: Las actuales directrices nacionales e internacionales en materia educativa señalan la importancia del empleo de diferentes estrategias metodológicas para el desarrollo de las competencias clave a la finalización de la escolarización obligatoria. A este respecto, la gamificación es una estrategia de enseñanza proclive para el desarrollo de contenidos y competencias clave en el aula a través de la adaptación de elementos del juego. De este modo, se presenta la experiencia del empleo de esta estrategia metodológica para conocer el período histórico del clasicismo musical en dos aulas de 3º de Educación Secundaria Obligatoria. Los resultados obtenidos muestran una buena aceptación y una alta motivación de los estudiantes participantes en la propuesta de actividades. A su vez, se muestra la posibilidad de indagar de forma más profunda en aspectos del análisis musical, y en los ámbitos de escucha y percepción musical.
  • Contemporary piano in Ituiutaba: an account of the publication and recording of unpublished works by 15 Brazilian composers Scientific Article

    Martins, Denise Andrade de Freitas; Castro, Luciana Monteiro de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Buscamos neste artigo compartilhar os principais processos e resultados de trabalhos que envolveram a edição e a publicação de partituras e a gravação fonográfica de obras inéditas para piano solo e piano a 4 mãos compostas por quinze reconhecidos compositores brasileiros da atualidade, destinadas à interpretação como peças de confronto nos Concursos de Piano “Prof. Abrão Calil Neto”, da cidade mineira de Ituiutaba, realizados naquela cidade, de 2004 a 2019. Esse material foi preparado para publicação em quatro cadernos de partituras (dois de piano solo e dois de piano a 4 mãos), tendo sido feita também uma gravação de CD (Compact Disc) com peças selecionadas de cada autor e realizados recitais-palestra, ações que visaram registrar e difundir a música brasileira contemporânea para piano. Espera-se que este texto estimule a realização de ações semelhantes.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: We aim to share processes and results of the work, which involved commented edition, publication, and phonographic recording of novel pieces for solo and four-hand piano by 15 renowned contemporary Brazilian composers. These were destined to be confrontation pieces to be interpreted in the Piano Contests “Prof. Abrão Calil Neto”, in the city of Ituiutaba in the state of Minas Gerais, performed from 2004 to 2019 in the mentioned town. This material was prepared for publication in four books (two for solo and two for four-hand piano), also recording a CD with some selected pieces of each author, and carried out some lecture recitals, with the objective of recording and spreading the contemporary Brazilian piano music. It is hoped that this article encourages that similar actions are realized.
  • Musical game Magic Dice: a teaching aid that provides ludic support for playing the instrument Artigo Científico

    Canabarro, Maria Fernanda Leitão

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Este trabalho discorre sobre o desafio do professor de música em engajar o aluno nas aulas e na prática individual. Foram utilizados referenciais teóricos de filósofos como Huizinga, Piaget e Callois para abordar o jogo e sua relação com a música. Além disso, metodologias referentes à prática do instrumento de teóricos como Suzuki, Tania Carey, Karen Tuttle e Primrose também foram utilizados para embasar decisões sobre os aspectos ténico-interpretativos do violino, viola e violoncelo. Com o objetivo de tornar as aulas e o estudo diário mais interessantes e aperfeiçoar os aspectos técnicos-interpretativos do instrumento, o jogo Dados Mágicos propõe uma prática em uma realidade lúdica, permitindo que a criança melhore seu desempenho e alcance a satisfação ao tocar. Neste estudo, após o uso dos Dados, houve progressos na afinação, sonoridade e postura do aluno, além de crescimento da sociabilidade, interação e vínculo entre aluno, instrumento e professor.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This work discusses the challenge of the music teacher in engaging the student in classes and in individual practice. Theoretical references from philosophers such as Huizinga, Piaget and Callois were used to address the game and its relationship with music. Furthermore, methodologies relating to the practice of the instrument from theorists such as Suzuki, Tania Carey, Karen Tuttle and Primrose were also used to support decisions about the technical-interpretive aspects of the violin, viola and cello. With the aim of making classes and daily study more interesting and improving the technical-interpretive aspects of the instrument, the Magic Dice game proposes practice in a playful reality, allowing the child to improve their performance and achieve satisfaction when playing. In this study, after using the Magic Dice, there was progress in the student's tuning, sound and posture, in addition to growth in sociability, interaction and bond between student, instrument and teacher.
  • Body percussion in the band repertoire: case study of the work La corrida de toros, by Mario Bürki Scientific Article

    Di Russo, Salvatore; Caudeli, Vicenta Gisbert; Naranjo, Francisco Javier Romero; Pelizza, Antonio Domenico

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Ao analisar o repertório de música de banda, que inclui obras compostas para conjunto de sopros, bem como arranjos de composições orquestrais, observou-se um aumento na incorporação da percussão corporal como recurso composicional. Este artigo enfoca a obra La corrida de toros de Mario Bürki. O compositor suíço, em seu poema sinfônico descritivo, dedica-se a apresentar as diferentes partes de uma tourada espanhola, também chamadas de tercios, se nos atermos à terminologia das touradas. Começando com o paseillo que leva os toureiros à arena, até o tercio de muerte (terço da morte) na parte final. A composição inclui sons e ritmos combinados com a percussão de diferentes partes do corpo. Este texto apresenta uma análise musicológica completa que contempla parâmetros estruturais, organológicos, harmônicos e rítmicos. É dada atenção especial aos aspectos relacionados à função musical que a percussão corporal desempenha nesta composição.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: When analyzing the band music repertoire, which includes works composed for wind ensemble as well as arrangements from orchestral compositions, an increase in the incorporation of body percussion as a compositional resource has been observed. This article focuses on the work La corrida de toros by Mario Bürki. The Swiss composer, in his descriptive symphonic poem, is dedicated to presenting the different parts of a Spanish bullfight, also called tercios if we stick to bullfighting terminology. Starting with the paseillo that leads the bullfighters into the arena, up to the tercio de muerte (third of death) in the final part. The composition includes sounds and rhythms combined with the percussion of different parts of the body. This paper presents a complete musicological analysis that contemplates structural, organological, harmonic and rhythmic parameters. Special attention is given to the aspects related to the musical function that body percussion plays in this composition.
  • Music reading and music notation software: a multiple-case study Scientific Article

    Galera-Nuñez, Mar

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Foi realizado um estudo de casos múltiplos no contexto da disciplina de Fundamentos e Práticas Musicais da Licenciatura de Educação Primária da Universidade de Sevilha. Cinco voluntários foram submetidos a uma prova oral em que tiveram que estudar quatro escores de dois níveis de dificuldade diferentes, auxiliados por dois meios distintos. O objetivo principal foi compreender como as percepções dos participantes sobre o uso desses dois meios diferentes diferiam. Os resultados mostraram que o editor foi mais aceito quando os participantes tinham menos conhecimento e habilidades sobre o conteúdo musical das partituras. En base a los resultados, se entiende que la introducción de este tipo de medios podría suponer una mejora en el rendimiento de los alumnos, consiguiendo salvar las diferencias en cuanto conocimientos y habilidades musicales previas y, asimismo, podría suponer un enriquecimiento en la metodología de a assinatura.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: A multiple-case study was conducted within the context of the subject “Musical Practices and Fundamentals” of the Degree of Primary Education at the University of Seville. Five volunteers were subjected to an oral test in which they had to study four music sheets of two different difficulty levels, using two different means. The main objective of this study was to understand the differences between the perceptions of the participants toward the use of these two different means. The results show that the software had greater acceptance for those participants who had lower knowledge and skills regarding the musical content of the music sheets used in this study. Based on the results, it is understood that the introduction of this type of means could pose an improvement in the performance of the students, thereby reducing the differences in previous musical knowledge and skills, which, in turn, could enrich the methodology of the subject.
  • José Siqueira and Mstislav Rostropovich: a plausible meeting Artigo Científico

    Silva, Marcelo Moreno da; Aquino, Felipe Avellar de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Este trabalho propõe demonstrar a relação entre o compositor José Siqueira e o violoncelista russo Mstislav Rostropovich através de elementos musicais presentes na II Sonata para Violoncelo e Piano (1972). Assim, exploramos a literatura do violoncelo daquele período, bem como elementos que influenciaram Siqueira em seu processo composicional. A partir de Siqueira (1981), Aquino (2006), Santos (2016) e Silva (2023), sugerimos a presença de sonoridades similares a gestos da Primeira e Terceira Suítes para Violoncelo Solo de Benjamin Britten, contemporâneo de Siqueira e amigo pessoal de Rostropovich. Desta forma, através do processo comparativo de excertos, percebem-se outros importantes traços composicionais em Siqueira, além das manifestações culturais da música do Nordeste brasileiro. Ademais, constamos um dualismo entre o regionalismo e elementos da música europeia de concerto na obra do compositor paraibano. Deste modo, apresentamos uma perspectiva abrangente de seu estilo composicional, ao mesmo tempo em que se demonstra que a ligação entre Siqueira e Rostropovich vai muito além da dedicatória.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This article proposes to reveal a connection between José Siqueira and the Russian cellist Mstislav Rostropovich through musical elements present in the II Sonata for Cello and Piano (1972). We’ve explored the cello literature from that period, as well as elements that came to influence Siqueira in his compositional process. Based on Siqueira (1981), Aquino (2006), Santos (2016), and Silva (2023), we suggest the presence of sonorities that are similar to musical gestures from Britten’s First and Third Solo Suites - Siqueira’s contemporary and Rostropovich’s personal friend. Through a comparative study of excerpts, it is possible to perceive important compositional traits in Siqueira’s output, in addition to those from the cultural manifestations of the music of the Brazilian Northeast, as a dualism between regionalism and elements from the European concert music. Thus, we present a more comprehensive perspective of Siqueira’s compositional style, denoting that the connection between Siqueira and Rostropovich goes beyond a dedicatory.
  • Autobiography as a resource for the study of traditional Williche music Reseña

    Soto-Silva, Ignacio; Pertucé, Myriam Núñez

    Abstract in Spanish:

    Resumen: Este texto tiene por objetivo realizar una revisión del libro: Iris RUMIAN y Ponciano RUMIAN. 2020. Wechemapu. Autobiografía de un imaginario. Osorno: Editorial Universidad de Los Lagos. 221pp. (ISBN: 978-956-6043-25-6). Para esto se presenta una resención organizada en tres momentos. En primer lugar una introducción sobre el contexto de la banda Wechemapu y de los autores del libro. Con posterioridad, se realizará un resumen de los aspectos fundamentales del contenido del libro. Finalmente, se expone una reflexión crítica respecto de los aportes y desafíos que plantea el libro y los alcances de estos para la investigación musical.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This paper is a review of the book: Iris RUMIAN and Ponciano RUMIAN. 2020. Wechemapu. Autobiography of an Imaginary. Osorno: Editorial Universidad de Los Lagos. 221pp (ISBN: 978-956-6043-25-6). This is a three-part overview. First, an introduction on the context of the Wechemapu band and the authors of the book. This is followed by a summary of the main aspects of the book's content. Finally, I present a critical reflection on the contributions and challenges of the book and its implications for musical research.
  • Conducting pedagogues: a dialogue with Maestro Eduardo Lakschevitz, act I Entrevistas

    Lima, Erickinson; Oliveira, André; Lakschevitz, Eduardo

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Compartilhar experiências da vida acadêmica, artística e profissional no campo da Regência promove uma reflexão sobre a formação de regentes. O que é necessário para ser Maestro? Como equilibrar teoria e prática? Quais técnicas de ensino são essenciais na formação de um regente? Essa entrevista é a primeira de um ciclo de diálogos com Maestros nacionais (Brasil) e internacionais. O primeiro convidado é o Maestro e Professor Eduardo Lakschevitz. Em seu percurso entre o Brasil e os Estados Unidos, Lakschevitz trabalha intensamente como coordenador e pedagogo dos Painéis de Regência Coral da FUNARTE, e suas ações refletem na produção e divulgação do repertório coral e em cursos de formação para regentes e educadores. Dar voz a Maestros como Lakschevitz nos permite visualizar novas perspectivas práticas, conceituais e pedagógicas, e nos direciona o olhar para as reais necessidades do campo da regência: pensar e agir para além da técnica gestual.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: Sharing experiences of the academic, artistic and professional life on the Conducting field, leads to a reflection about the formation of conductors. What takes to be a Maestro? How to balance theory and praxis? Which teaching techniques are essential in a conductor formation? This interview is the first of a dialogue circuit with national (Brasil) and international Maestros. The first guest is the Professor and Maestro Eduardo Lakschevitz. On his path between Brazil and The United States, Lakschevitz works hardly as the coordinator and pedagogue of FUNARTE Choral Conducting Pannels, and his actions reflect on the production and dissemination of the choral repertoire and on training courses to conductors and musical educators. Giving voice to Maestros such Lakschevitz allows us to visualize new practical, conceptual and pedagogical perspectives, and leads our attention to the real necessities on the Conducting field: thinking and acting beyond the gestural techniques.
Escola de Música da UFMG Escola de Música da UFMG. Av. Pres. Antônio Carlos, 6627 - Pampulha. Cep: 31270-010 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: permusiufmg@gmail.com