Acessibilidade / Reportar erro
CoDAS, Volume: 34, Número: 5, Publicado: 2022
  • O papel do fonoaudiólogo e o foco da intervenção no TEA Carta Ao Editor

    Fernandes, Fernanda Dreux Miranda; Amato, Cibelle Albuquerque de la Higuera; Perissinoto, Jacy; Lopes-Herrera, Simone Aparecida; Souza, Ana Paula Ramos de; Tamanaha, Ana Carina; Montenegro, Ana Cristina de Albuquerque; Segeren, Leticia; Machado, Fernanda Prada; Goulart, Bárbara Niegia Garcia de; Molini-Avejonas, Daniela Regina
  • O uso de tecnologias vestíveis para análise e monitoramento de funções relacionadas à alimentação e comunicação Carta Ao Editor

    Costa, Bianca Oliveira Ismael da; Dantas, Alana Moura Xavier; Machado, Liliane dos Santos; Silva, Hilton Justino da; Pernambuco, Leandro; Lopes, Leonardo Wanderley
  • Relationship between parental stress and attitude towards cochlear implantation outcomes in children in an Indian context Original Article

    Piplani, Saloni; Kalaiah, Mohan Kumar; Shastri, Usha

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose The study was aimed to investigate the relationship between parental stress and attitude of parents towards the outcomes of cochlear implantation in an Indian scenario. Methods A total of 59 parents of children with cochlear implantation participated in the study. The outcomes of cochlear implant was measured using Parental attitudes of various aspects of cochlear implantation questionnaire and parental stress was measured using parental stress scale. The questionnaires were circulated to participants and data was collected in the form of e-survey. Results The present study showed that the parental stress level was similar among mothers and fathers. Further, the parental attitude towards communication abilities of children and education were positively correlated with the duration of cochlear implantation. Finally, a significant positive correlation was found between the parental stress and the parental attitude towards communication abilities of children and social skills. Conclusion The present study showed a positive relationship between parental stress and parental attitude towards the outcomes of cochlear implantation for aspects of communication abilities and social skills.
  • O Sistema CROS pode oferecer contribuição do efeito sombra da cabeça a usuários de implante coclear unilateral? Original Article

    Hoshino, Ana Cristina Hiromi; Goffi-Gomez, Maria Valéria Schmidt; Sierra, Paola Angelica Samuel; Agrawal, Smita; Rodriguez, Carina; Carvalho, Ana Claudia Martinho de; Tsuji, Robinson Koji

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo O objetivo deste estudo foi avaliar o efeito do sistema CROS em fenômenos como efeito sombra da cabeça em usuários de implante coclear unilateral. Método Estudo transversal prospectivo, aprovado pelo conselho de ética sob protocolo 2.128.869. Onze adultos com surdez de instalação pós-lingual usuários de IC Advanced Bionics unilateral foram selecionados. O reconhecimento de fala foi avaliado com palavras gravadas apresentadas a 65dBA a 0o azimute e a (90o no lado contralateral ao IC), com ruído a 55dBA, usando somente o IC e IC+sistema CROS. Os resultados foram analisados usando teste t pareado com alfa de 0,05. Resultados Os escores médios de reconhecimento de fala foram significativamente melhores com IC + CROS em relação à condição apenas IC (p <0,05, p <0,005 e p <0,005 respectivamente). Na apresentação à frente não foram encontradas diferenças significantes. Conclusão Os usuários de IC unilateral sem resíduo útil para uso de prótese auditiva ou impossibilitados de submeter-se à cirurgia bilateral podem se beneficiar do dispositivo CROS para o reconhecimento de fala, sobretudo quando a fala for apresentada ao lado contralateral ao IC.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose The aim of this study was to evaluate the contribution of the CROS system on the head shadow effect in unilateral implant users. Methods Prospective cross-sectional study, approved by the ethics committee under protocol 2.128.869. Eleven adults with post-lingual deafness users of unilateral Advanced Bionics CI were selected. Speech recognition was evaluated with recorded words presented at 65dBA at 0o azimuth and at 90o on the side contralateral to the CI, with noise at 55dBA, using CI alone and CI + CROS system. The results were analyzed using paired t-test with a 0.05 alpha. Results The mean speech recognition scores were significantly better with CI + CROS in relation to the condition of CI alone (p <0.05, p <0.005 and p <0.005 respectively). In the presentation at 0o azimuth, no significant differences were found. Conclusion Users of unilateral CI without useful residual hearing for the use of hearing aids or unable to undergo bilateral surgery can benefit from the CROS device for speech recognition, especially when the speech is presented on the side contralateral to the CI.
  • Aspectos comportamentais e motivação para aprender: um estudo com adolescentes do ensino fundamental Artigo Original

    Antunes, Queila Pereira; Fernandes, Graziela Nunes Alfenas; Lemos, Stela Maris Aguiar

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo analisar a associação entre aspectos comportamentais e motivação para aprender segundo idade, gênero e ano escolar em estudantes do ensino fundamental II. Método estudo observacional, analítico e transversal com adolescentes de 11-14 anos, que responderam aos instrumentos de Questionário de caracterização dos participantes, Capacidades e Dificuldades – SDQ-Por, e Escala de Avaliação da Motivação para a Aprendizagem- EMAPRE. Foram realizadas análises estatísticas descritiva e bivariada. Resultados na amostra pesquisada houve associação com significância estatística entre os domínios do instrumento de Capacidades e Dificuldades e metas relacionadas à motivação para aprender, que demonstrou que os estudantes que possuem maiores médias e medianas para uma motivação de melhor qualidade apresentaram resultados normais no domínio do SDQ “Problemas de Conduta”, enquanto que os que apresentaram maior tendência a uma motivação mais extrínseca, tiveram resultado anormal no domínio “Problemas no relacionamento com pares”. Na “Classificação total”, os estudantes da amostra com maior média e mediana para a Meta Aprender, que diz respeito a um maior empenho acadêmico, obtiveram resultado normal, já nos mais inclinados à Meta Performance Evitação, observou-se mais resultados anormais. A motivação para aprender não variou de acordo com os fatores de idade e ano escolar e os adolescentes apresentaram maior tendência à Meta Aprender se comparada às demais metas para aprendizagem. Conclusão A associação entre os aspectos comportamentais e a motivação para aprender na amostra avaliada foi evidenciada entre os escores alterados do SDQ-Por e a Meta Performance Evitação e entre os escores normais do SDQ-Por e a Meta Aprender.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To analyze the association between behavioral aspects and learning motivation according to age, sex, and grade in school in middle school students. Methods Observational, analytical, and cross-sectional study with 11- to 14-year-old adolescents, who answered the participant characterization questionnaire, the Strengths and Difficulties Questionnaire – SDQ-Por, and the Learning Motivation Evaluation Scale – EMAPRE. Descriptive and bivariate statistical analyses were conducted. Results In the sample researched, there was a statistically significant association between the Strengths and Difficulties Questionnaire domains and the learning motivation goals. It demonstrated that the students with higher means and medians for higher quality motivations had normal results in the SDQ conduct problems, whereas those with a greater tendency to a more extrinsic motivation had an abnormal result in peer relationship problems. In the total classification, the sample students with higher mean and median for the learning goal (which refers to a greater academic commitment) had a normal result, whereas those more prone to the performance-avoidance goal had more abnormal results. The learning motivation did not vary according to age and grade in school, and the adolescents had a greater tendency to the learning goal than to the other two. Conclusion The association between the behavioral aspects and the learning motivation in the sample assessed was present in the abnormal SDQ-Por scores in relation to the performance-avoidance goal, and in the normal SDQ-Por scores in relation to the learning goal.
  • Efeitos da fotobiomodulação associada a terapia miofuncional orofacial na qualidade de vida de indivíduos com disfunção temporomandibular Artigo Original

    Dias, Wellyda Cinthya Félix Gomes da Silva; Cavalcanti, Renata Veiga Andersen; Magalhães Júnior, Hipólito Virgílio; Pernambuco, Leandro de Araújo; Alves, Giorvan Ânderson dos Santos

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Analisar o impacto na qualidade de vida relacionada à saúde oral de indivíduos com disfunção temporomandibular, antes e após o tratamento de fotobiomodulação associada a terapia miofuncional orofacial. Método Estudo do tipo ensaio clínico randomizado, controlado e cego, com 34 voluntários distribuídos aleatoriamente em dois grupos: G1, que recebeu a Terapia Miofuncional Orofacial (TMO) associada a fotobiomodulação e o G2, tratado pela TMO associada ao laser inativo. Os indivíduos foram submetidos, primeiramente, à avaliação para serem classificados de acordo com o grau da dor orofacial pela Escala Visual Analógica (EVA) e também quanto ao impacto da qualidade de vida relacionada a saúde oral (QVRSO) pelo questionário Oral Health Impact Profile – Short form (OHIP-14). Os dados obtidos foram analisados estatisticamente. Foi adotado o nível de significância de 0,05 (95%). Resultados “Dor física”, “desconforto psicológico”, “limitação física” e “limitação psicológica” foram os aspectos mais impactantes na QVRSO. O G1 apresentou respostas positivas para o respectivo tratamento, assim como o G2. Observou-se correlação positiva e de grau forte para EVA e escore total do OHIP-14 em ambos os grupos após tratamento. Porém, os indivíduos do grupo controle (G2) evidenciaram que a recuperação funcional foi o aspecto que mais se percebeu de mudança positiva na QVRSO em comparação ao grupo experimental (G1). Conclusão As pessoas que receberam fotobiomodulação associada a TMO-perceberam melhora da QVRSO, assim como as tratadas com o laser placebo. Houve correlação positiva e forte em ambos os grupos na melhora do grau da dor e autopercepção da QVRSO.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To analyze the impact of photobiomodulation combined with orofacial myofunctional therapy (OMT) on the oral health quality of life (OHQOL) of individuals with temporomandibular disorder, before and after the treatment. Methods Blind, controlled, randomized clinical trial with 34 volunteers randomly distributed into two groups: G1, who received OMT combined with photobiomodulation, and G2, treated with OMT combined with inactive laser. The subjects were first assessed with a visual analog scale (VAS) to classify them according to the degree of orofacial pain and with the Oral Health Impact Profile – Short Form (OHIP-14) regarding the impact on the OHQOL. The resulting data were statistically analyzed. The significance level was set at 0.05 (95%). Results “Physical pain”, “psychological discomfort”, “physical disability”, and “psychological disability” were the aspects with the greatest impact on the OHQOL. The G1 subjects responded positively to their treatment, as well as G2 to theirs. There was a strong positive correlation between VAS and total OHIP-14 score in both groups after the treatment. However, the functional recovery in the control group individuals (G2) was the most perceived positive change in the OHQOL in comparison with the experimental group (G1). Conclusion The people who received photobiomodulation combined with OMT perceived an improvement in the OHQOL, as well as those treated with placebo laser. There was a strong positive correlation in both groups in the improvement of the degree of pain and self-perception of the OHQOL.
  • Desempenho de adolescentes no discurso narrativo oral e fatores associados Artigo Original

    Araújo, Samantha Gomes; Martins-Reis, Vanessa de Oliveira; Couto, Erica de Araújo Brandão; Alves, Luciana Mendonça

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo caracterizar o desempenho de adolescentes de 11 a 16 anos de idade, do 6º ao 9º ano do ensino fundamental no discurso narrativo oral, bem como verificar a influência do sexo, ano escolar, idade, desempenho em testes de linguagem oral, memória e nomeação de figuras. Método 100 adolescentes de ambos os sexos, cursando do sexto ao nono ano do ensino fundamental, sem queixa de distúrbio de linguagem e aprendizagem foram submetidos à avaliação do discurso narrativo oral (Bateria MAC), nomeação de figuras por confrontação visual (Teste de Nomeação de Boston), provas de linguagem oral e memória (NEUPSILIN). Considerou-se como variável resposta o desempenho no discurso narrativo (reconto parcial e integral e resposta a questões fechadas). Após análises univariadas, foram construídos modelos de Regressão Linear Múltipla. Resultados Apenas o desempenho geral na tarefa de nomeação foi considerado preditor do desempenho no discurso narrativo oral. Verificou-se associação diretamente proporcional entre as variáveis do discurso narrativo e da nomeação de figuras. A caracterização do desempenho dos adolescentes no reconto parcial e integral e na resposta às questões fechadas por idade, ano escolar e sexo será apresentada. Conclusão Na amostra estudada, os indivíduos foram capazes de compreender e de elaborar um discurso narrativo oral de forma semelhante a adultos com menor nível de escolaridade (de dois a sete anos). Dessa forma, a prova de discurso narrativo da Bateria MAC pode ser utilizada para a avaliação de adolescentes sem adaptações.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose to characterize the performance in oral narrative discourse of adolescents from 6 to 9 years of age from an elementary school, as well as to verify the influence of gender, school year, age, performance in oral language tests, memory, and appointment of figures. Methods 100 adolescents of both genders from the sixth to the ninth years of elementary school who did not have any language or learning disorders were evaluated for oral narrative discourse (MAC Battery), visual figure nomination (Boston Naming Test), oral language and memory (NEUPSILIN). Performance was considered as a response variable in narrative discourse (partial and complete retelling and the ability to answer questions). After univariate analysis, Multiple Linear Regression models were constructed. Results Only general performance in the naming task was considered as a predictor of performance in oral narrative discourse. A direct association between the variables of narrative discourse and the naming of figures was present. We show the characteristics of adolescents' performance in the partial and complete retelling and in the answers to the questions by age, school year and sex. Conclusion in the studied sample the participants (aged from two to seven years old) were able to understand and detail an oral narrative discourse similar to adults with a low educational level, consequently the MAC Battery narrative discourse test can be used to assess adolescents without any requirements for adaptation.
  • Caracterização da transição alimentar para via oral em recém-nascidos prematuros Artigo Original

    Costa, Jaianne Lourdes Furtado; Neves, Ana Paula Sabino de Medeiros; Camargo, Juliana Dantas de Araújo Santos; Yamamoto, Raquel Coube de Carvalho

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Caracterizar a transição alimentar da via alternativa para via oral, investigar as técnicas para favorecer a alimentação e a prevalência de aleitamento materno na alta hospitalar de recém-nascidos prematuros. Método Estudo observacional, longitudinal e prospectivo desenvolvido numa maternidade. Amostra foi composta por 52 recém-nascidos prematuros e estratificada entre os grupos de prematuridade tardio, moderado e muito pré-termo. Consideraram-se as variáveis: gênero, idade gestacional e peso de nascimento, classificação da prematuridade, tempo de transição para via oral, idade gestacional corrigida e peso do recém-nascido no início e final da transição alimentar, técnica de transição utilizada, tempo de internação hospitalar e tipo de aleitamento no momento da alta. A análise estatística foi realizada com o Software SPSS, versão 25.0. Considerou-se o nível de significância de 5%. Resultados Foram observados resultados significativos entre os grupos com relação à idade gestacional corrigida no início da transição alimentar, tempo de transição alimentar da via alternativa para via oral e dias de internação. Conclusão O estudo conclui que a técnica sonda-peito foi a mais utilizada. O tempo de internação foi menor para o grupo de recém-nascidos pré-termo tardio e moderado. O tempo de transição alimentar para via oral maior no grupo de prematuros muito pré-termo e a proporção do aleitamento materno exclusivo na alta hospitalar foi semelhante entre os grupos de classificação da prematuridade.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To characterize the transition from alternative feeding methods to oral feeding, to investigate techniques to favor feeding used during the transition, and the prevalence of breastfeeding at hospital discharge of premature newborns. Methods The following variables were considered: gender, gestational age and birth weight, classification of prematurity, time of transition to oral use, corrected gestational age and newborn weight at the beginning and end of the food transition, transition technique used, length of hospitalization and type of breastfeeding at discharge. For data analysis, the software SPSS version 25.0 was used considering the significance level of 5%. Results Significant results were observed between the premature groups for corrected gestational age at the beginning of the food transition, transition time, and hospital days. Conclusion The study concludes that the breast-probe technique was the most used. The length of hospital stay was shorter for the group of late and moderate preterm newborns. The transition time to the oral route was longer in the group of very preterm infants. Moreover, the proportion of exclusive breastfeeding at hospital discharge was similar between the prematurity classification groups.
  • Reformulación conversacional en personas con la enfermedad de Alzheimer Artículo Original

    Sotelo, Carolina Martínez; Mac-Kay, Ana Paula Machado Goyano

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo en la conversación coloquial surgen diversas dificultades que se van reparando en vivo mientras esta se va desarrollando. La reformulación conversacional es una estrategia lingüística que va dando cuenta de las capacidades de los interlocutores para favorecer la comprensión mutua necesaria para la comunicación efectiva. El presente trabajo tiene como objetivo analizar las reformulaciones de 10 adultos mayores con Demencia tipo Alzheimer (DTA) y 10 adultos mayores sin demencia, y determinar si constituyen un elemento útil para el diagnóstico de la persona con DTA. Método se eligió el análisis conversacional como procedimiento metodológico y se propuso una entrevista de tipo conversación de corte autobiográfico y la aplicación de algunos ítems del protocolo MetAphAs. Resultados los resultados muestran que la reformulación auto-iniciada es más frecuente que las demás en ambos grupos, aunque las personas con DTA realizan mayor número de reformulaciones inadecuadas que muchas veces no favorecen la comprensión mutua. La hetero-reformulación aparece con mayor frecuencia en las conversaciones en personas con DTA, indicando la necesidad de la intervención del interlocutor para reparar la conversación. Conclusión en la presente investigación se ha podido evidenciar que la capacidad de utilizar la estrategia de reformulación es sensible al desempeño cognitivo de personas con DTA.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose many of the difficulties that usually arise in colloquial conversation may be repaired as the interaction develops. Conversational repair is a linguistic strategy that indicates evidence of the partners‘ abilities to promote necessary mutual understanding for effective communication. This study aims to analyze the oral text repairs of 10 older adults with Alzheimer's dementia (AD) and 10 older adults without dementia, as well as to verify whether they are a useful element for language disorders identification in AD. Methods autobiographical interview and application of items of the MetAphAs protocol were proposed. Data were analyzed based on the methodology of conversational analysis. Results the results indicated that self-initiated repairs are frequent in both groups, although subjects with AD made more use of inadequate repairs, which did not favor mutual understanding. Hetero-repairs occurred most frequently in conversations with individuals with AD, suggesting the need for interlocutor’s intervention to adjust a specific utterance. Conclusion this research has shown that using repair strategies is sensitive to individuals with AD cognitive performance.
  • Protocolo MMBGR – Lactentes e Pré-Escolares: Exame Clínico Miofuncional Orofacial Artigo Original

    Medeiros, Andréa Monteiro Correia; Marchesan, Irene Queiroz; Genaro, Katia Flores; Barreto, Íkaro Daniel de Carvalho; Berretin-Felix, Giédre

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Apresentar Exame Clínico Miofuncional Orofacial pertencente ao Protocolo MMBGR - Lactentes e Pré-escolares, incluindo sua validação. Método Inicialmente foi realizada a validade do conteúdo do teste adaptado do Protocolo MBGR, para faixa etária entre 6 e 71 meses, fundamentada na bibliografia e experiência entre autores (originais e atuais). Para análise de conteúdo e aparência participaram 10 fonoaudiólogos especialistas em Motricidade Orofacial, que preencheram formulário eletrônico com questões dicóticas e escala de Likert, em dois momentos. Foi calculado Índice de Validade de Conteúdo e Teste Binomial Exato. Na sequência houve análise da validade baseada nos processos de resposta, seguida da análise da confiabilidade do Exame Clínico, com 155 participantes, por 7 fonoaudiólogos experientes e calibrados, sendo verificada a concordância entre e intra examinadores pelo Coeficiente de Correlação Intraclasse. Resultados Houve acréscimos, modificações e exclusão de itens conforme faixa etária, concluindo-se o Protocolo Exame Clínico Miofuncional Orofacial para lactentes e pré-escolares, que obteve 90,5% com concordância; e 100% dos escores adequados por pelo menos 90% dos especialistas. Quanto à confiabilidade, a maioria dos itens dos Exames Extraoral e Intraoral e Mastigação obtiveram concordância razoável a boa, ou, até mesmo, excelente. Conclusão O “Exame Clínico Miofuncional Orofacial” teve validação baseada no conteúdo do teste, nos processos de resposta e confiabilidade concluída, e junto ao “Instrutivo” e à “História Clínica” integra o “Protocolo MMBGR - Lactentes e Pré-escolares”, para atuação fonoaudiológica na faixa etária entre 6 e 71 meses de idade.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To present the Myofunctional Orofacial Clinical Examination Protocol belonging to the MMBGR Protocol - Infants and Preschoolers, including its validation. Methods Initially, test content-based validity was evaluated from the MBGR Protocol to be used with the age group between 6 and 71 months based on the bibliography and experience between the authors (original and current). For the content and appearance analysis, 10 speech therapists specialized in Orofacial Motricity attended and filled out an electronic form with dichotic and Likert scale questions in two moments. We used the Content Validity Index and the Exact Binomial Test. Then there was a validity based on the response processes analysis followed by a reliability of the Clinical Examination with 155 participants by 7 experienced and calibrated speech therapists, and the examiners between and within agreement was verified by the Intraclass Correlation Coefficient. Results There were additions, modifications, and exclusions of items according to the age group, resulting in the Myofunctional Orofacial Clinical Examination Protocol for Infants and Preschoolers, which obtained 90.5% agreement; and 100% of the appropriate scores by at least 90% of the specialists. In reliability, most items of the Extraoral and Intraoral Examination and Chewing obtained a reasonable to good, or even excellent, agreement. Conclusion The “Clinical Myofunctional Clinical Examination” was validated based on the test content, response process, and reliability and, along with the “Instructional” and the “Clinical History” is part of the “MMBGR Protocol - Infants and Preschoolers” for speech therapy activities in the age group between 6 and 71 months of age.
  • Fatores associados a fragilidade em pacientes com doenças neurodegenerativas Artigo Original

    Rech, Rafaela Soares; Padovani, Marina Martins Pereira; Oliveira, Nathalia Flores; Souza Alós, Bruna Graciele; Ayres, Annelise; Olchik, Maira Rozenfeld

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Identificar os fatores associados à fragilidade em pacientes com doenças neurodegenerativas. Método Estudo transversal, cuja amostra foi composta por 150 pacientes com diagnóstico de doenças neurodegenerativas atendidos em um ambulatório de Fonoaudiologia de um hospital de referência no sul do Brasil. Foi realizada análise secundária exploratória dos prontuários dos pacientes atendidos neste ambulatório entre o período de abril de 2016 e maio de 2019. As informações coletadas foram: sexo, idade, escolaridade, tipo de doença neurodegenerativa, tempo de doença, fragilidade (Edmonton Frail Scale - EFS), deglutição (Northwestern Dysphagia Patient CheckSheet- NDPCS, Eating Assessment Tool-EAT 10) e cognição (Mini-Mental State Examination-MMSE e Montreal Cognitive Assessment-MoCA). As variáveis quantitativas contínuas foram analisadas a partir de média e desvio padrão e as quantitativas categóricas a partir de frequência absoluta e relativa, assim como analisou-se a associação destas com o desfecho pelo teste Qui-Quadrado. As Razões de Prevalência brutas e ajustadas foram avaliadas a partir da Regressão de Poisson com variância robusta. Todos os testes estatísticos foram considerados significativos a um nível de 5%. Resultados Os fatores significativos associados à fragilidade foram à presença de disfagia orofaríngea e desempenho cognitivo alterado. Indivíduos com a fragilidade apresentam maior prevalência de disfagia orofaríngea (RP=1,772(1,094-2,872)), enquanto a cognição alterada está associada a menor prevalência de fragilidade (RP=0,335(0,128-0,873). Conclusão A disfagia orofaríngea pode ser um importante fator clínico preditivo a ser considerado em casos de fragilidade em pacientes com doenças neurodegenerativas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To identify the factors associated with frailty in patients with neurodegenerative diseases. Methods Cross-sectional study, whose sample consisted of 150 patients diagnosed with neurodegenerative diseases seen at a speech-language therapy clinic in a reference hospital in southern Brazil. A secondary exploratory analysis of the medical records of patients treated at this clinic between April 2016 and May 2019 was performed. The information collected was sex, age, education, type of neurodegenerative disease, time of disease, frailty (Edmonton Frail Scale-EFS), swallowing (Northwestern Dysphagia Patient CheckSheet-NDPCS, Eating Assessment Tool-EAT 10), and cognition (Mini-Mental State Examination-MMSE and Montreal Cognitive Assessment-MoCA). Continuous quantitative variables were analyzed using mean and standard deviation and categorical quantitative variables from absolute and relative frequency, as well as their association with the outcome using the Chi-square test. Crude and adjusted Prevalence Ratios were assessed using Poisson regression with robust variance. All statistical tests were considered significant at a level of 5%. Results The significant factors associated with frailty were the presence of oropharyngeal dysphagia and altered cognitive performance. Individuals with frailty have a higher prevalence of oropharyngeal dysphagia (PR= 1.772(1.094-2.872)), while cognition alteration presented a lower prevalence (PR= 0.335(0.128-0.873). Conclusion Oropharyngeal dysphagia can be an important clinical predictive factor for consideration in cases of frailty in patients with neurodegenerative diseases.
  • Efeito imediato de diferentes exercícios no espaço vocálico de mulheres com e sem nódulos vocais Artigo Original

    França, Fernanda Pereira; Almeida, Anna Alice; Lopes, Leonardo Wanderley

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo Investigar o efeito imediato da vibração sonorizada de língua (VSL), do canudo de alta resistência no ar (CAR) e da sobrearticulação (SA) sobre o espaço vocálico de mulheres vocalmente saudáveis (MVS) e com nódulos vocais (MNV). Método Participaram 12 mulheres no MNV e 12 mulheres no MVS, alocadas para execução dos exercícios vocais de VSL, CAR e AS. Cada participante realizou apenas um dos três exercícios propostos, durante 5 minutos, antecedidos e sucedidos pela gravação de uma sequência de frases-veículo para extração dos formantes (F1 e F2) dos segmentos vocálicos [a, i, u]. O espaço vocálico foi analisado por meio das diferenças entre as medidas dos formantes das vogais. Resultados houve redução de F1 no intervalo [a]-[i] e [i]-[u] e de F2 entre as vogais [a]-[u] e [i]-[u] no MVS, após realização do CAR. No MNV, observou-se redução de F2 no intervalo [a]-[i] após VSL. Na análise intergrupo, houve maiores valores de F1 entre os intervalos das vogais [a]-[i] e [i]-[u] no MVS, antes da realização do CAR, e após exercício apenas no intervalo [a]-[i]. Observou-se maior valor de F1 e F2 no intervalo entre as vogais [i]-[u] no MNV após VSL. Conclusão O exercício de VSL diminuiu o espaço vocálico em mulheres do MNV. O CAR reduziu o espaço vocálico de mulheres do MVS. O MNV apresentou menor espaço vocálico em relação ao MVS, antes e após a realização do CAR. Houve redução do espaço vocálico no MNV em relação ao MNV após o exercício de VSL.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose To investigate the immediate effect of voiced tongue vibration (VSL), high-resistance straw in the air (CAR), and overarticulation (OA) on the vocal space of vocally healthy women (MVS) and with vocal nodules (MNV). Methods 12 women participated in the MNV and 12 women in the MVS, allocated to perform the vocal exercises of VSL, CAR, and OA. Each participant performed only one of the three proposed exercises, for 5 minutes, preceded and followed by recording a sequence of vehicle sentences for extracting formants (F1 and F2) from the vowel segments [a, i, u]. The vowel space was analyzed through the differences between the measures of the formants of the vowels. Results we observed a reduction of F1 in the interval [a]-[i] and [i]-[u] and of F2 between the vowels [a]-[u] and [i]-[u] in the MVS, after performing the CAR. In MNV, we observed a reduction of F2 in the interval [a]-[i] after VSL. In the intergroup analysis, there were higher F1 values between the intervals of the vowels [a]-[i] and [i]-[u] in the MVS, before performing the CAR, and after exercise only in the interval [a]-[i]. A higher value of F1 and F2 was observed in the interval between the vowels [i]-[u] in the MNV after VSL. Conclusion The VSL exercise reduced the vowel space in MNV women. CAR reduced the vocal space of women in the MVS. The MNV had a smaller vowel space compared to the MVS before and after the CAR. We observed a reduction in the vowel space in the MNV compared to the MNV after the VSL exercise.
  • Apneia Obstrutiva do Sono: caracterização do sítio obstrutivo e tipo de colapso Relato De Caso

    Silva, Andresa Santos da; Rabelo, Fabio Augusto Winckler; Thuler, Eric; Kayamori, Fabiane; Bianchini, Esther Mandelbaum Gonçalves

    Resumo em Português:

    RESUMO A Apneia Obstrutiva do Sono caracteriza-se por episódios recorrentes de colapso parcial ou completo da faringe, seguidos de diminuição da saturação de oxihemoglobina e despertares frequentes. É considerada problema de saúde pública com importantes sintomas noturnos e diurnos, impactando qualidade de vida. Seus efeitos associam-se as áreas de competência da Fonoaudiologia. Para estabelecer diagnóstico e métodos de tratamento eficientes, profissionais devem conhecer a patogênese da obstrução da via aérea superior durante o sono. Visando contribuir para a compreensão da fisiopatologia da apneia obstrutiva do sono, elegibilidade de procedimentos terapêuticos individualizados e direcionamento para terapêutica miofuncional orofacial, o presente estudo tem como objetivo descrever e ilustrar os locais e tipos de colapso da via aérea superior durante o sono. Após processos éticos, foram analisados registros originais das sonoendoscopias de uma série de casos com diagnóstico polissonográfico de apneia obstrutiva do sono. As imagens das gravações dos exames foram analisadas por cinco profissionais com expertise na área do sono. Os locais obstrutivos e tipos de colapso foram apresentados conforme classificação vigente. Os vídeos foram divididos em capturas de tela, originando figuras de cada sítio anatômico: sem colapso e com colapso. Os resultados foram apresentados por imagens dos casos, que ilustram cada colapso, predominando colapso velofaríngeo: anteroposterior, lateral ou concêntrico; seguido por colapso orofaríngeo lateral; colapso anteroposterior na hipofaringe e colapso anteroposterior da epiglote. O entendimento dos locais de obstrução e tipos de colapso ilustrados nesse estudo pode ser um preditor de respostas terapêuticas, auxiliando a compreensão das limitações ou direcionando propostas para cada paciente.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Obstructive Sleep Apnea is characterized by recurrent episodes of partial or complete collapse of the pharynx, followed by decreased oxyhemoglobin saturation and frequent arousals. It is regarded as a public health issue with important night and day symptoms that impact life quality. Its effects are associated with the areas of competence of Speech and Language Pathologists. To establish efficient diagnosis and treatment methods, professionals must know the pathogenesis of upper airway obstruction during sleep. This study seeks to enlarge the understanding of obstructive sleep apnea pathophysiology, eligibility of individualized therapeutic procedures and guidance for orofacial myofunctional therapy by describing and illustrating the locations and types of upper airway collapse during sleep. We analyzed original records of Drug Induced Sleep Endoscopy exams of a series of cases with polysomnographic diagnosis of obstructive sleep apnea following the proper ethical processes. The images of the exam recordings were analyzed by five professionals with expertise in the sleep area. Obstructive sites and types of collapse were presented according to the current classification. The videos were divided into screenshots, originating figures from each anatomical site: without collapse and collapsed. The results are visualized in the images of the cases showing a predominance of velopharyngeal collapse: anteroposterior, lateral, or concentric; oropharyngeal lateral collapse; tongue anteroposterior collapse and anteroposterior collapse of the epiglottis. Understanding the obstruction sites and types of collapse illustrated in this study may help to predict therapeutic responses and learn the limitations or direct individual proposals patient.
  • Reduzindo o GAP entre a ciência e a clínica: lições da academia e da prática profissional – parte A: julgamento perceptivo-auditivo da qualidade vocal, análise acústica do sinal vocal e autoavaliação em voz Revisão Crítica Ou Revisão De Escopo

    Behlau, Mara; Almeida, Anna Alice; Amorim, Geová; Balata, Patrícia; Bastos, Sávio; Cassol, Mauricéia; Constantini, Ana Carolina; Eckley, Claudia; Englert, Marina; Gama, Ana Cristina Cortes; Gielow, Ingrid; Guimarães, Bruno; Lima, Livia Ribeiro; Lopes, Leonardo; Madazio, Glaucya; Moreti, Felipe; Mouffron, Vanessa; Nemr, Katia; Oliveira, Priscila; Padovani, Marina; Ribeiro, Vanessa Veis; Silverio, Kelly; Vaiano, Thays; Yamasaki, Rosiane

    Resumo em Português:

    RESUMO No XXVIII Congresso Brasileiro da SBFa, 24 especialistas reuniram-se e, a partir de um posicionamento condutor sobre pesquisa científica como ferramenta de conexão entre laboratório e clínica, cinco frentes de conhecimento da especialidade de voz foram discutidas: 1. Julgamento perceptivo-auditivo da qualidade vocal; 2. Análise acústica do sinal vocal; 3. Autoavaliação em voz; 4. Técnicas tradicionais de terapia; 5. Técnicas modernas de eletroestimulação e fotobiomodulação em voz. A parte “a” desta publicação é a consolidação das análises dos três primeiros aspectos. A tendência no julgamento perceptivo-auditivo da qualidade vocal é o uso de protocolos padrão. A avaliação acústica do sinal vocal é acessível e pode ser feita de modo descritivo ou por extração de parâmetros, preferindo-se medidas multiparamétricas. Finalmente, a análise do próprio indivíduo fecha essa tríade de documentação fonoaudiológica, que será base para a conclusão da avaliação, referência para monitoramento do progresso e avaliação de resultado de tratamento.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT During the XXVIII Brazilian Congress of SBFa, 24 specialists met and, from a leading position on scientific research as a tool for connecting laboratory and clinic, five fronts of knowledge of the voice specialty were discussed as following: Perceptual-auditory judgment of vocal quality; 2. Acoustic analysis of the vocal signal; 3. Voice self-assessment; 4. Traditional techniques of therapy; 5. Modern techniques of electrostimulation and photobiomodulation (PBMT) in voice. Part “a” of this publication was associated with the consolidation of the analyses of the first three aspects. The trend in the perceptual-auditory judgment of vocal quality was related to the use of standard protocols. The acoustic evaluation of the vocal signal is accessible and can be done descriptively or by extraction of parameters, thus preferring multiparametric measures. Finally, the analysis of the individual himself closes this triad of voice documentation, which will be the basis for the conclusion of the evaluation, reference for monitoring progress, and evaluation of treatment results.
  • Reduzindo o gap entre a ciência e a clínica: lições da academia e da prática profissional – parte B: técnicas tradicionais de terapia vocal e técnicas modernas de eletroestimulação e fotobiomodulação aplicadas à reabilitação vocal Revisão Crítica Ou Revisão De Escopo

    Behlau, Mara; Almeida, Anna Alice; Amorim, Geová; Balata, Patrícia; Bastos, Sávio; Cassol, Mauriceia; Constantini, Ana Carolina; Eckley, Claudia; Englert, Marina; Gama, Ana Cristina Cortes; Gielow, Ingrid; Guimarães, Bruno; Lima, Livia Ribeiro; Lopes, Leonardo; Madazio, Glaucya; Moreti, Felipe; Mouffron, Vanessa; Nemr, Katia; Oliveira, Priscila; Padovani, Marina; Ribeiro, Vanessa Veis; Silverio, Kelly; Vaiano, Thays; Yamasaki, Rosiane

    Resumo em Português:

    RESUMO O presente texto é a continuação da publicação referente ao XVIII Congresso da SBFa. Na parte “A” apresentamos análises sobre avaliação clínica vocal. O foco da parte “B” são aspectos de reabilitação vocal: 4. Técnicas tradicionais de terapia vocal; 5. Técnicas modernas de eletroestimulação e fotobiomodulação aplicadas à reabilitação. Os inúmeros estudos sobre os diversos programas, métodos ou técnicas tradicionais de reabilitação, muitos de elevada qualidade de evidência, permitem considerar tais procedimentos relativamente bem descritos, seguros e com efeitos conhecidos, dando conta do tratamento de diversos distúrbios vocais. As evidências científicas com as técnicas tradicionais são reconhecidas mundialmente. Novas frentes de evolução, como o uso da eletroestimulação ou fotobiomodulação em voz parecem ser promissoras como abordagens coadjuvantes. Há mais estudos sobre eletroestimulação em voz do que com fotobiomodulação, contudo, evidências científicas para essas duas técnicas modernas são ainda limitadas. Conhecimento e cautela são necessários para a aplicação de quaisquer técnicas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This text is the continuation of the XVIII SBFa Congress publication. In part “A” we presented the analyses on clinical vocal evaluation. Part “B” focuses on vocal rehabilitation: 4. Traditional techniques of vocal therapy; 5. Modern techniques of electrostimulation and photobiomodulation applied to vocal rehabilitation. The numerous studies on the various programs, methods, and techniques of traditional rehabilitation techniques, and many with high quality of evidence, allow us to consider such procedures relatively well described, safe, and with known effects, accounting for the treatment of various vocal disorders. The scientific evidence with traditional techniques is recognized worldwide. New fronts of evolution, with electrostimulation or photobiomodulation used to handle voice problems, seem to be promising as coadjutant approaches. There are more studies on electrostimulation in vocal rehabilitation than with photobiomodulation; however, scientific evidence for these two modern techniques is still limited. Knowledge and caution are required for the application of either technique.
Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia Al. Jaú, 684, 7º andar, 01420-002 São Paulo - SP Brasil, Tel./Fax 55 11 - 3873-4211 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revista@codas.org.br