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Dementia & Neuropsychologia, Volume: 15, Número: 4, Publicado: 2021
  • Revisão de revisões Cochrane sobre o tratamento farmacológico para transtorno do déficit de atenção e hiperatividade Original Article

    Santos, Giovanna Marcílio; Santos, Elaine Marcílio; Mendes, Gustavo Duarte; Fragoso, Yara Dadalti; Souza, Mariani Rafaela; Martimbianco, Ana Luiza Cabrera

    Resumo em Português:

    RESUMO. Déficit de atenção e hiperatividade (TDAH) é uma das mais frequentes condições psiquiátricas da infância. Objetivo: O objetivo deste artigo foi identificar, sintetizar os resultados e avaliar criticamente todas as revisões sistemáticas (RS) da Cochrane sobre as intervenções farmacológicas para crianças e adolescentes (até 18 anos de idade) diagnosticados com transtorno do déficit de atenção com hiperatividade. Métodos: A pesquisa foi realizada na base de dados Cochrane de Revisões Sistemáticas — CDSR (via Wiley) em julho de 2020. Resultados: A estratégia de busca resultou em quatro RS de alta qualidade metodológica, que analisavam 51 ensaios clínicos randomizados (9.013 participantes). Comparado ao placebo, o tratamento com antidepressivos tricíclicos (desipramina), anfetamina e metilfenidato apresentou melhora nos sintomas, como dificuldade de concentração, impulsividade e hiperatividade no curto prazo (até seis meses). Houve aumento na ocorr≖ncia de eventos adversos, como redução do apetite, dificuldade para dormir e dor abdominal. Foram encontradas evid≖ncias insuficientes para apoiar os efeitos da suplementação com ácidos graxos poli-insaturados. Conclusões: Com base nos resultados de revisões sistemáticas Cochrane, o uso de antidepressivos tricíclicos, anfetamina e metilfenidato em crianças e adolescentes com TDAH parece apresentar efeitos positivos e taxas mais elevadas de eventos adversos menores quando comparado ao placebo. Dado o alto risco de viés nos estudos primários incluídos nessas RS, ainda são necessários novos ensaios clínicos randomizados com rigor metodológico para apoiar esses achados.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT. Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most frequent childhood psychiatric problems. Objective: The objective of this study was to identify, synthesize the results, and critically evaluate all Cochrane systematic reviews (SRs) on the pharmacological interventions for children and adolescents (up to age 18) diagnosed with ADHD. Methods: The search was performed in the Cochrane Database of Systematic Reviews (via Wiley) in July 2020. Results: The search strategy resulted in four SRs of high methodological quality, analyzing 51 randomized clinical trials (9,013 participants). Compared to placebo, treatment with tricyclic antidepressants (TCAs) (desipramine), amphetamine, and methylphenidate showed improvement in symptoms such as difficulty concentrating, impulsivity, and hyperactivity in the short term (up to 6 months). There was an increase in the occurrence of adverse events, such as reduced appetite, difficulty sleeping, and abdominal pain. Insufficient evidence was found to support the effects of supplementation with polyunsaturated fatty acids. Conclusions: The use of TCAs, amphetamine, and methylphenidate in children and adolescents with ADHD seems to present positive effects and higher rates of minor adverse events when compared to placebo.
  • Intervenções cognitivas em adultos maduros e idosos, benefícios ao bem-estar psicológico e à qualidade de vida: um estudo de revisão sistemática Original Article

    Silva, Thais Bento Lima da; Santos, Gabriela dos; Moreira, Ana Paula Bagli; Ishibashi, Graciela Akina; Verga, Cássia Elisa Rossetto; Moraes, Luiz Carlos de; Lessa, Patrícia Prata; Cardoso, Neide Pereira; Ordonez, Tiago Nascimento; Brucki, Sonia Maria Dozzi

    Resumo em Português:

    RESUMO Nos últimos anos, foram encontrados poucos estudos relatando os benefícios das intervenções cognitivas e educativas à qualidade de vida, ao bem-estar psicológico e contra os sintomas depressivos. Objetivo: Investigar os impactos de intervenções educativas e cognitivas nas variáveis de bem-estar psicológico, qualidade de vida e humor de adultos maduros e idosos sem demência e/ou com comprometimento cognitivo leve. Métodos: A pesquisa de revisão sistemática ocorreu entre setembro e outubro de 2020 e, para a seleção dos estudos, foram utilizadas as bases de dados: Scientific Electronic Library Online (SciELO), Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (Lilacs), PubMed e Medical Literature Analysis and Retrieval System Online (MEDLINE). Foram selecionados os seguintes termos para a busca: “idos*” AND “treino cognitivo” AND “bem-estar psicológico” AND “qualidade de vida” e seus correspondentes em inglês e espanhol. Resultados: De 241 artigos contendo as palavras-chave, 26 estudos primários foram selecionados para esta revisão. Deles, 18 demonstraram melhora significativa na qualidade de vida, no bem-estar psicológico ou na cognição. Conclusões: Os estudos analisados evidenciaram efeitos positivos das intervenções educacionais e cognitivas para a qualidade de vida, para o bem-estar psicológico e contra os sintomas depressivos de idosos e adultos maduros sem demência e depressão.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Few recently published studies investigating the benefits of educational and cognitive interventions on quality of life (QoL), psychological well-being, and depressive symptoms are available. Objective: The aim of this study was to investigate the effects of educational and cognitive interventions on psychological well-being, QoL, and mood in mature and older adults without dementia and/or with mild cognitive impairment (MCI). Methods: The systematic review took place from September to October 2020 and the following databases were used to select the studies: SciELO, LILACS, PubMed, and Medline. The search terms used were idos* AND “treino cognitivo” AND “bem-estar psicológico” AND “qualidade de vida” and their corresponding translations in English and Spanish. Results: Of the 241 articles retrieved, 26 primary studies were included in the review. Of these, 18 showed improvement in QoL, psychological well-being, or cognition. Conclusions: The studies reported beneficial effects of educational and cognitive interventions for QoL, psychological well-being, and depressive symptoms of mature and older adults without dementia or depression.
  • Centro dia virtual para pessoas com demência e seus cuidadores durante a pandemia COVID-19 Original Article

    Maffioletti, Virgínia Lúcia Reis; Baptista, Maria Alice Tourinho; Abranches, Bethânia; Koatz, Gabriela; Rodrigues, Valeska Marinho; Deslandes, Andrea; Dourado, Marcia Cristina Nascimento

    Resumo em Português:

    RESUMO A pandemia da COVID-19 impôs a suspensão da assistência presencial oferecida por espaços comunitários, como centros dias. Pessoas com demência (PcD) e seus familiares enfrentam os riscos do distanciamento social e da suspensão dos tratamentos. Objetivos: Apresentar um programa de centro dia virtual (CDV) oferecido como estratégia preventiva para reduzir os danos causados pelo isolamento social e interrupção do tratamento impostos pela pandemia. Métodos: Relato de experiência, descrevendo a viabilidade de um programa VDC, oferecido a 26 PcD e seus cuidadores, durante o primeiro ano da pandemia. O CDV realizou reuniões individuais e em grupo com PcD e seus familiares e grupos de apoio psicoeducacional para cuidadores. Resultados: A taxa de comparecimento nas atividades em grupo foi de 80% e nos grupos de cuidadores foi 68%, demonstrando uma boa interação virtual. Ao longo do ano, três PcD interromperam o atendimento por dificuldade dos cuidadores em conciliar os horários das atividades com seus compromissos profissionais e ausência de rede de apoio, outros três faleceram e dois foram institucionalizados. PcD mantiveram-se física, social e cognitivamente ativas por meio de atividades virtuais diárias. A orientação e o apoio aos cuidadores contribuíram para a organização das rotinas, a adaptação ao isolamento e manutenção do vínculo. As reuniões familiares possibilitaram mediar conflitos e ampliar a rede de apoio. Conclusões: o CDV é uma modalidade promissora para atender às necessidades e demandas de PcD e seus cuidadores. O CDV pode contribuir para a expansão dessa intervenção a indivíduos e famílias que não têm acesso ao tratamento presencial.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic suspended face-to-face assistance offered by community spaces, such as day centers (DCs). People with dementia (PwD) and their families were faced with the risks posed by social detachment and suspension of treatments. Objective: This study aimed to present a virtual day center (VDC) program offered as a preventive strategy to reduce the damage caused by social isolation and interruption of treatment imposed by the pandemic. Methods: The experience report, describing the feasibility of a VDC program, offered to 26 PwD and their caregivers, during the first year of the pandemic. The VDC held individual and group meetings with PwD and their families and psychoeducational support groups for caregivers. Results: The attendance rate in group activities was 80%, and that in the caregiver group was 68%, showing a good virtual interaction. Throughout the year, three PwD interrupted the service due to difficulties of the caregivers to reconcile the schedules of the activities with their professional commitments and the absence of a support network, three others died, and two were institutionalized. PwD remained physically, socially, and cognitively active through daily virtual activities. Guidance and support for caregivers contributed to the organization of routines and adaptation to the isolation and maintenance of the bond. Family meetings made it possible to mediate conflicts and expand the support network. Conclusions: VDC is a promising modality to assist the needs and demands of PwD and their caregivers. VDC can contribute to the expansion of this intervention to individuals and families who do not have access to face-to-face treatment.
  • Pandemia de COVID-19 e saúde mental de uma amostra de cuidadores brasileiros de pessoas com demência Original Article

    Schmidt, Andréia; Ayoub, Maryam Furlan; Souza, Yara Luana Pereira de; Guimarães, Ana Tereza Bittencourt; Foss, Maria Paula

    Resumo em Português:

    RESUMO As medidas de isolamento social adotadas na pandemia de COVID-19 geraram um impacto psicológico negativo na população em geral e podem afetar mais duramente cuidadores de pessoas com demência. Objetivos: Esta pesquisa rastreou indicativos de problemas de saúde mental entre cuidadores informais de pacientes com demência. As principais modificações de rotina e comportamento dos pacientes decorrentes das medidas de isolamento social adotadas em função da pandemia também foram investigadas. Métodos: Trinta e cinco cuidadoras informais de pessoas com demência de uma cidade brasileira de médio porte responderam a uma entrevista por telefone. Resultados: Riscos de problemas de saúde mental foram encontrados em 31,4% da amostra. Esses participantes afirmaram encontrar muitas dificuldades para lidar com as mudanças de rotina de cuidados durante a pandemia. As variáveis relativas às características do cuidador e as relativas às alterações de rotina afetaram significativamente os escores de saúde mental do cuidador. Discussão: Os índices de indicadores de risco para problemas mentais na amostra não diferiram da população em geral durante a pandemia de COVID-19, mas os participantes relataram piora de sintomas como nervosismo, tristeza e sono durante a quarentena. Conclusões: Os resultados apresentados mostram a complexidade do tema e a necessidade de cuidados especiais para cuidadores de pessoas com demência, especialmente em situações como a pandemia de COVID-19.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Social distancing policies adopted in the COVID-19 pandemic generated a negative psychological impact on the general population and can affect caregivers of people with dementia more severely. Objective: This study screened for indications of mental health problems among informal caregivers of people with dementia. Main changes in the people’s routine and behavior resulting from the social isolation measures adopted due to the pandemic were also investigated. Method: Thirty-five informal caregivers of people with dementia from a medium-sized Brazilian city responded to a telephone interview. Results: Risks for mental health problems were found in 31.4% of the sample. These participants stated that they found it very difficult to deal with routine care changes during the pandemic. The variables related to the caregiver’s characteristics and those related to changes in routine significantly affected the caregiver’s mental health scores. Discussion: Indices of mental disorders in the studied sample did not differ from the prevalence of mental health problems in the general population during COVID-19 pandemic; however, participants reported worsening symptoms such as nervousness, sadness, and sleep during quarantine. Conclusions: Results show the complexity of this topic and the need for individual care for this group, especially in situations like the COVID-19 pandemic.
  • Instrumentos de rastreio cognitivo para a demência: comparação métrica da limitação dos testes Original Article

    Larner, Andrew J.

    Resumo em Português:

    RESUMO Os instrumentos de rastreio cognitivo (IRCs) para demência e comprometimento cognitivo leve são geralmente caracterizados em termos de medidas de discriminação, como sensibilidade, especificidade e razões de probabilidade, mas esses IRCs também têm limitações. Objetivo: Calcular várias medidas de limitação de testes para IRC comumente usados, a saber: taxa de classificação incorreta; relação entre dano líquido e benefício líquido; e probabilidade de diagnóstico ou diagnóstico incorreto. Métodos: Os dados de vários estudos de precisão de teste pragmático de IRC relatados anteriormente (MMSE, MoCA, MACE, 6CIT, AD8, TYM, Free-Cog) e realizados em uma única clínica foram reanalisados para calcular e comparar a taxa de classificação incorreta, o dano líquido para a relação de benefício líquido e a probabilidade de diagnóstico ou diagnóstico incorreto para cada teste. Resultados: Alguns IRC com sensibilidade muito alta, mas baixa especificidade para demência, tiveram desempenho ruim em medidas de limitação, com altas taxas de classificação incorreta, baixo prejuízo líquido para relações de benefício líquido e baixa probabilidade de diagnóstico ou diagnóstico incorreto; alguns tinham probabilidades de favorecer o diagnóstico incorreto ao invés do diagnóstico. Testes com melhor equilíbrio de sensibilidade e especificidade saíram-se melhor nas medidas de limitação. Conclusões: Ao decidir qual IRC administrar, as medidas de limitação, bem como as medidas de discriminação do teste, devem ser consideradas. A identificação de IRC com alta taxa de classificação incorreta, baixa relação de prejuízo e benefício e baixa probabilidade de diagnóstico ou diagnóstico incorreto pode ter implicações para seu uso na prática clínica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Cognitive screening instruments (CSIs) for dementia and mild cognitive impairment are usually characterized in terms of measures of discrimination such as sensitivity, specificity, and likelihood ratios, but these CSIs also have limitations. Objective: The aim of this study was to calculate various measures of test limitation for commonly used CSIs, namely, misclassification rate (MR), net harm/net benefit ratio (H/B), and the likelihood to be diagnosed or misdiagnosed (LDM). Methods: Data from several previously reported pragmatic test accuracy studies of CSIs (Mini-Mental State Examination, the Montreal Cognitive Assessment, Mini-Addenbrooke’s Cognitive Examination, Six-item Cognitive Impairment Test, informant Ascertain Dementia 8, Test Your Memory test, and Free-Cog) undertaken in a single clinic were reanalyzed to calculate and compare MR, H/B, and the LDM for each test. Results: Some CSIs with very high sensitivity but low specificity for dementia fared poorly on measures of limitation, with high MRs, low H/B, and low LDM; some had likelihoods favoring misdiagnosis over diagnosis. Tests with a better balance of sensitivity and specificity fared better on measures of limitation. Conclusions: When deciding which CSI to administer, measures of test limitation as well as measures of test discrimination should be considered. Identification of CSIs with high MR, low H/B, and low LDM, may have implications for their use in clinical practice.
  • Demência em idosos residentes em instituições de longa permanência: um estudo epidemiológico Original Article

    Fagundes, Daniel Ferreira; Costa, Marcos Túlio; Alves, Bárbara Bispo da Silva; Carneiro, Lara; Nascimento, Osvaldo Jose Moreira; Leão, Luana Lemos; Guimarães, André Luiz Sena; Paula, Alfredo Maurício Batista de; Monteiro-Junior, Renato Sobral

    Resumo em Português:

    RESUMO A institucionalização tem sido associada ao isolamento social, a alterações psicológicas e cognitivas e à diminuição dos níveis de atividade física em idosos. Objetivos: Estimar a prevalência de demência, declínio cognitivo leve (DCL) e dependência funcional em idosos residentes em duas instituições de longa permanência (ILPI) brasileiras. Métodos: Estudo transversal com 185 idosos de ambos os sexos, com 60 anos ou mais, residentes em duas ILPI. O diagnóstico de DCL e demência foi realizado por meio do Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais. Resultados: As taxas de prevalência de demência, DCL e dependência funcional em participantes idosos institucionalizados foram 62,3, 15,1 e 78,9%, respectivamente. Houve redução significativa dos escores do miniexame do estado mental de acordo com o aumento do período de institucionalização nas ILPI e a idade dos idosos (p<0,001). Conclusões: A prevalência de demência e dependência funcional de idosos residentes em ILPI foi mais elevada em comparação com outras populações idosas em todo o mundo. Um período maior de institucionalização está relacionado a maior declínio cognitivo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Institutionalization has been associated with social isolation, psychological and cognitive changes, and decreased levels of physical activity in older adults. Objectives: The aim of this study was to estimate the prevalence of dementia, mild cognitive impairment (MCI), and functional dependence in older adults dwelling in two different Brazilian long-term care facilities (LTCFs). Methods: This is a cross-sectional study with 185 older people of both sexes, aged 60 years or over, residing in two LTCFs in the city of Montes Claros-MG, Brazil. The diagnosis of MCI and dementia was performed using the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Results: Prevalence rates of dementia, MCI, and functional dependence in institutionalized older participants were 62.3, 15.1, and 78.9%, respectively. There was a significant reduction of the Mini-Mental State Examination scores according to the increase of the institutionalization period in LCTFs and the age of older adults (p<0.001). Conclusions: Prevalence of dementia and functional dependence of older adults residing in LTCFs exhibited higher rates compared to the other older population worldwide. A higher institutionalization period is related to a greater cognitive decline.
  • Fatores sociodemográficos associados ao conhecimento público sobre demência em uma população cubana Original Article

    Fernández-Fleites, Zoylen; Broche-Pérez, Yunier; Eccleston, Claire; Jiménez-Puig, Elizabeth; Castillo, Evelyn Fernández

    Resumo em Português:

    RESUMO Organizações internacionais estimam que um novo diagnóstico de demência seja feito a cada três segundos. Objetivos: Explorar o conhecimento e as crenças da população adulta cubana com relação aos fatores de risco de demência e determinar as variáveis demográficas a eles relacionados mediante um estudo de seção transversal. Um levantamento transversal foi realizado com 1.004 cubanos. Métodos: A pesquisa mediu a importância atribuída à demência, o conhecimento sobre redução de risco e as ações para preveni-la. Regressão logística foi realizada para identificar variáveis associadas ao conhecimento. Resultados: Muitos entrevistados (47,5%) acreditam que a redução do risco de demência deve começar antes dos 40 anos. A estimulação cognitiva e as atividades físicas foram selecionadas com maior frequência. Ter mais de 48 anos, contato prévio com demência e formação universitária aumentaram a probabilidade de ter estilos de vida saudáveis. Conclusões: A exploração de variáveis demográficas permite predizer a probabilidade de conhecer ou ter crenças positivas em relação à demência. Variáveis demográficas devem ser contempladas nas estratégias de prevenção de demência na população cubana.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT International organizations estimate that a new dementia is diagnosed every 3 s. Objectives: To explore the knowledge and beliefs among a cross-section of the adult population of Cuba with regard to dementia risk factors and to determine the demographic variables related with it. A cross-sectional survey was carried out on 1,004 Cubans. Methods: The survey measured the importance placed on dementia, risk reduction knowledge, and the actions to prevent it. Logistic regression was undertaken to identify variables associated with knowledge. Results: Many respondents (47.5%) believe that dementia risk reduction should start before the age of 40. Cognitive stimulation and physical activities were selected with major frequency. Being older than 48 years, having previous contact with dementia, and university education increases the probability of having healthy lifestyles. Conclusions: The exploration of demographic variables allows the prediction of likelihood to know about or have positive beliefs in relation to dementia. They should be contemplated into strategies for dementia prevention in Cuban population.
  • Teste do desenho do relógio: comparação dos sistemas de Pfizer e de Shulman Original Article

    Graeff, Daniela Bertol; Lui, Jéssica Maldaner; Zucco, Nathália Dal Prá; Alves, Ana Luisa Sant’Anna; Forcelini, Cassiano Mateus; Dalmolin, Bernadete Maria

    Resumo em Português:

    RESUMO O déficit cognitivo pode ser triado pelo teste do desenho do relógio (TDR), que tem várias versões. Objetivo: Esta pesquisa visou avaliar a concordância entre dois métodos simples de TDR. Métodos: Estudo transversal, aninhado na coorte Elo-Creati de Passo Fundo, Brasil, que incluiu 404 sujeitos. Dois avaliadores previamente treinados analisaram o TDR dos participantes de acordo com os sistemas de Pfizer e de Shulman. A concordância inter e intraobservador foi analisada com o teste de coeficiente de correlação de postos de Spearman, assim como a concordância pela estatística kappa dos escores entre os métodos. Idade e escolaridade também foram correlacionados com os escores. Resultados: A maioria dos participantes era de mulheres (93,8%) e caucasianos (84,6%), com média de idade de 66,9±7,8 anos e de escolaridade de 10,9±5,6 anos. Houve significativa correlação interobservador (Pfizer: r=0,739, p£0,001; Shulman: r=0,727, p£0,001) e intraobservador (Pfizer: avaliador 1, r=0,628, p≤0,001; avaliador 2, r=0,821, p≤0,001; Shulman: avaliador 1, r=0,843, p≤0,001; avaliador 2: r=0,819; p≤0,001). Correlação intraobservador significativa também foi evidenciada comparando-se os sistemas de Pfizer e Shulman (avaliador 1: r=0,744; p≤0,001; avaliador 2: r=0,702; p≤0,001). Houve fraca correlação dos escores com escolaridade (Pfizer: r=0,283, p£0,001; Shulman: r=0,244, p£0,001) e idade (Pfizer: r=-0,174, p£0,001; Shulman: r=-0,170, p£0,001). Mais participantes foram classificados com declínio cognitivo com o sistema de Pfizer (avaliador 1: 44,3 vs. 26,5%; avaliador 2: 42,1 vs. 16,3%; p≤0,001). Conclusões: Nossos resultados sugerem que, para essa população, o sistema de Pfizer para avaliar o TDR é mais adequado para a triagem cognitiva.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Cognitive decline can be screened by the clock drawing test (CDT), which has several versions. Objective: This survey aimed to analyze the correlation between two simple methods for scoring the CDT. Methods: This cross-sectional study was nested in the Elo-Creati cohort from Passo Fundo, Brazil and comprised 404 subjects. Two raters underwent previous training and scored the subjects’ CDT according to both the Pfizer and Shulman systems. The inter-observer and intra-observer concordance within each method was analyzed with the Spearman’s rank correlation coefficient, as well as the concordance of the scores between the two methods. Age and scholarity were also correlated with the scores. Results: Most of the participants were women (93.8%) and Caucasian (84.6%), with a mean age of 66.9 (±7.8) years and a scholarity of 10.9 years (±5.6). There was significant inter-observer (Pfizer: r=0.739, p£0.001; Shulman: r=0.727, p£0.001) and intra-observer correlation (Pfizer: rater 1, r=0.628, p≤0.001; rater 2, r=0.821, p≤0.001; Shulman: rater 1, r=0.843, p≤0.001; rater 2: r=0.819; p≤0.001). Intra-observer correlation was also observed comparing Pfizer and Shulman methods (rater 1: r=0.744; p≤0.001; rater 2: r=0.702; p≤0.001). There was weak correlation of the scores with scholarity (Pfizer: r=0.283, p£0.001; Shulman: r=0.244, p£0.001) and age (Pfizer: r=-0.174, p£0.001; Shulman: r=-0.170, p£0.001). More participants were classified with decreased cognition through the Pfizer system (rater 1: 44.3 vs. 26.5%; rater 2: 42.1 vs. 16.3%; p≤0.001). Conclusions: For this population, our results suggest that the Pfizer system of scoring CDT is more suitable for screening cognitive decline.
  • Evidência de validade de uma nova versão da bateria computadorizada de rastreio cognitivo CompCog Original Article

    Hartle, Larissa; Mendes-Santos, Liana; Barbosa, Eduarda; Balboni, Giulia; Charchat-Fichman, Helenice

    Resumo em Português:

    RESUMO Embora a disponibilidade de instrumentos computadorizados para avaliação tenha aumentado ao longo dos anos, a neuropsicologia não passou por uma mudança significativa de paradigma desde a popularização do computador pessoal nos anos 1980. Para acompanhar os avanços tecnológicos da saúde e da neurociência em geral, mais esforços devem ser feitos no campo da neuropsicologia clínica para desenvolver e validar novos instrumentos de base mais tecnológica, especialmente considerando novas variáveis e paradigmas quando comparados aos testes de lápis e papel. Objetivo: O objetivo deste estudo foi produzir evidências de validade concorrente da nova versão da bateria computadorizada de rastreio cognitivo CompCog. Métodos: Os participantes passaram por uma sessão de avaliação neuropsicológica com testes tradicionais de lápis e papel e de outra sessão em que o CompCog foi administrado. Os dados do total de 50 jovens adultos universitários foram utilizados nas análises. Resultados: Os resultados mostraram correlações moderadas e fortes entre as tarefas do CompCog e seus equivalentes nos testes tradicionais. Uma análise de componentes principais mostrou que os itens formaram fatores em concordância com a divisão de subtestes da bateria. Conclusões: Os resultados sugerem que o CompCog é válido para medir os processos cognitivos que suas tarefas pretendem avaliar.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Although the availability of the computer-based assessment has increased over the years, neuropsychology has not carried out a significant paradigm shift since the personal computer’s popularization in the 1980s. To keep up with the technological advances of healthcare and neuroscience in general, more efforts must be made in the field of clinical neuropsychology to develop and validate new and more technology-based instruments, especially considering new variables and paradigms when compared to paper and pencil tests. Objective: This study’s objective was to produce concurrent validity evidence of the novel version of the computerized cognitive screening battery CompCog. Methods: Participants performed a traditional paper and pencil neuropsychological testing session and another session where CompCog was administrated. The data of a total of 50 young adult college students were used in the analyses. Results: Results have shown moderate and strong correlations between CompCog’s tasks and their equivalents considering paper and pencil tests. Items clustered in agreement with the subtest division in a principal component analysis. Conclusions: The findings suggest that CompCog is valid for measuring the cognitive processes its tasks intend to evaluate.
  • Associação entre o alelo Apoε4, fatores de risco cardiometabólicos e sociais com prejuízo cognitivo em idosos de Bogotá Original Article

    Pedraza, Olga Lucia; Camacho, Isis; Sierra, Fabio Alexander; Cladelis, Rubio-Gómez; Salazar, Ana Maria; Montalvo, Maria Camila; Morillo, Hector Daniel; Lozano, Angela; Gutiérrez-Castañeda, Luz Dary; Torres-Tobar, Lilian; Piñeros, Cesar

    Resumo em Português:

    RESUMO Ser um portador ϵ4 no gene Apoϵ tem sido sugerido como um fator modificador da interação entre fatores cardiometabólicos, de risco social e o desenvolvimento de comprometimento cognitivo. Objetivo: O objetivo principal deste trabalho é avaliar a existência de tal interação em uma amostra da população idosa de Bogotá. Métodos: Um estudo transversal foi realizado com 1.263 indivíduos com mais de 50 anos. Cada participante foi diagnosticado por consenso após avaliações neuropsicológicas e neuropsiquiátricas, sob um diagnóstico de cognição normal, comprometimento cognitivo leve de acordo com os critérios de Petersen ou demência de acordo com os critérios do Manual Diagnóstico e Estatístico de Trastornos Mentais (DSM-IV). Apoϵ4 foi tipificada e uma análise do Montréal Cognitive Assessment Test (teste de MoCA) foi realizada em cada grupo portador ou não do alelo ϵ4. Resultados: Nosso estudo mostrou que 75% eram mulheres com idade mediana de 68 anos (intervalo interquartil 62 a 74 anos) e escolaridade mediana de seis anos (intervalo interquartil 4 a 12 anos). A demência estava relacionada ao baixo nível de escolaridade ≤5 anos Odds Ratio (OR)=11,20 (intervalo de confiança — IC95% 4,99–25,12), pressão alta OR=1,45 (IC95% 1,03–2,05) e idade acima de 70 anos OR=7,68 (IC95% 3,49–16,90), independentemente de ser ou não portador do alelo ϵ4. Indivíduos diabéticos com demência portadores do alelo ϵ4 mostraram tendência de exibir pontuações mais baixas no teste MoCA quando comparados com indivíduos diabéticos com demência não portadores do alelo ϵ4. Conclusões: A presença do alelo ϵ4 não modifica a relação entre o comprometimento cognitivo e os diferentes fatores de risco cardiometabólico e social, exceto em diabéticos portadores de ϵ4 com demência, que exibiram tendência a apresentar menores escores no teste MoCA quando comparados com indivíduos diabéticos com demência não portadores do alelo ϵ4.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Being an ϵ4 carrier in the Apoϵ gene has been suggested as a modifying factor for the interaction between cardio-metabolic, social risk factors, and the development of cognitive impairment. Objective: The main objective of this study was to assess the existence of such interaction in a sample of Bogota’s elderly population. Methods: A cross-sectional study was conducted with 1,263 subjects older than 50 years. Each participant was diagnosed by consensus, after neuropsychological and neuropsychiatric evaluations, under a diagnosis of normal cognition, mild cognitive impairment (MCI) according to Petersen’s criteria, or dementia according to DSM-IV criteria. Apoϵ was typified and an analysis of MoCA test was performed in each group carrying or not ϵ4 allele. Results: Our study showed that 75% were women with a median age of 68 years (interquartile range 62–74 years) and a median schooling for 6 years (interquartile range 4–12 years). Dementia was related to low education level of ≤5 years OR=11.20 (95%CI 4.99–25.12), high blood pressure (HBP) OR=1.45 (95%CI 1.03–2.05), and age over 70 years OR=7.68 (95%CI 3.49–16.90), independently of being or not an ϵ4 allele carrier. Diabetic subjects with dementia carrying ϵ4 allele showed a tendency to exhibit lower scores on the MoCA test, when compared with noncarriers’ diabetic subjects with dementia. Conclusions: The presence of ϵ4 allele does not modify the relationship between cognitive impairment and the different cardio-metabolic and social risk factors, except in diabetic subjects ϵ4 carriers with dementia who showed a tendency to exhibit lower scores of the MoCA test, when compared with noncarriers’ diabetic subjects with dementia.
  • Intervenções Ambientais Que Dão Suporte À Orientação E Ao Envolvimento Social De Pessoas Com Doença De Alzheimer Original Article

    Azevedo, Maria Carolina Dias de; Charchat-Fichman, Helenice; Damazio, Vera Maria Marsicano

    Resumo em Português:

    RESUMO O ambiente construído pode ser lar para estratégias compensatórias destinadas a aumentar a independência de idosos com doença de Alzheimer, ao mitigar o comprometimento cognitivo causado por ela. Objetivo: Descobrir quais intervenções foram realizadas em ambientes internos e observar seus impactos no alívio de sintomas comportamentais relacionados à desorientação de idosos com provável doença de Alzheimer. Métodos: Uma revisão sistemática foi realizada usando os critérios Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses na base de dados Medical Literature Analysis and Retrieval System Online/ PubMed. Dois pesquisadores realizaram a seleção dos estudos seguindo a mesma metodologia. O terceiro autor contribuiu durante o processo de redação e nas tomadas de decisão. Resultados: Foram identificados 375 estudos e 20 foram incluídos na presente revisão sistemática. As intervenções observadas foram classificadas em comunicações ambientais e características ambientais. Conclusões: As comunicações ambientais tiveram resultados positivos na orientação e na redução da agitação. As características ambientais, por outro lado, embora reduzam os sintomas comportamentais relacionados à orientação, mostraram melhorias principalmente no engajamento social e na capacidade funcional.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The built environment can be a home to compensatory strategies aimed at increasing the independence of elderly people with Alzheimer’s disease, by mitigating the cognitive impairment caused by it. Objective: The aim of this study was to find out which interventions were performed in indoor environments and observe their impacts on the relief of behavioral symptoms related to the disorientation of elderly people with probable Alzheimer’s disease. Methods: A systematic review was carried out using the preferred reporting items for systematic review and meta-analyses criteria in the MEDLINE/PubMed database. Two researchers carried out the selection of the studies, following the same methodology. The third author contributed during the writing process and in the decision-making. Results: Of note, 375 studies were identified and 20 studies were included in this systematic review. The identified interventions were classified into environmental communications and environmental characteristics. Conclusions: Environmental communications had positive results in guiding and reducing agitation. In contrast, while reducing behavioral symptoms related to orientation, environmental characteristics showed improvements mainly in social engagement and functional capacity.
  • Processamento de magnitudes numéricas simbólicas e não simbólicas em crianças brasileiras com dificuldades matemáticas Original Article

    Starling-Alves, Isabella; Júlio-Costa, Annelise; Moura, Ricardo José de; Haase, Vitor Geraldi

    Resumo em Português:

    RESUMO Ainda é debatido se o principal déficit nas dificuldades matemáticas (DM) se dá no processamento de magnitudes numéricas não simbólicas ou simbólicas. Objetivos: No presente estudo, nosso principal objetivo foi investigar o processamento não simbólico e simbólico de magnitudes numéricas na DM e a relação entre essas habilidades e a aritmética. Métodos: Crianças brasileiras em idade escolar com DM completaram tarefas de comparação de magnitudes numéricas não simbólicas e simbólicas e uma tarefa aritmética. Comparamos seu desempenho com o de um grupo de crianças com desempenho típico (TA) e investigamos a associação entre o processamento de magnitude numérica e a aritmética em uma série de análises de regressão. Resultados: Os resultados indicaram baixo desempenho na tarefa de comparação de magnitudes numéricas não simbólicas nas crianças com DM. Além disso, o desempenho nas tarefas de comparação de magnitudes numéricas não simbólicas e simbólicas foi preditor de habilidades aritméticas de crianças com TA, mas não de crianças com DM. Conclusões: Esses resultados indicam que crianças com DM têm dificuldades no processamento de magnitudes numéricas não simbólicas e não empregam representações básicas de magnitudes numéricas para resolver problemas aritméticos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT It is still debated if the main deficit in mathematical difficulties (MD) is nonsymbolic or symbolic numerical magnitude processing. Objectives: In the present study, our main goal was to investigate nonsymbolic and symbolic numerical magnitude processing in MD and the relationship between these abilities and arithmetic. Methods: The Brazilian school-age children with MD completed a nonsymbolic and a symbolic numerical magnitude comparison task and an arithmetic task. We compared their performance with a group of children with typical achievement (TA) and investigated the association between numerical magnitude processing and arithmetic with a series of regression analyses. Results: Results indicated that children with MD had low performance in the nonsymbolic numerical magnitude comparison task. Performance in both nonsymbolic and symbolic numerical magnitude comparison tasks predicted arithmetic abilities in children with TA, but not in children with MD. Conclusions: These results indicate that children with MD have difficulties in nonsymbolic numerical magnitude processing, and do not engage basic numerical magnitude representations to solve arithmetic.
  • Saúde mental em estudantes com distúrbios de neurodesenvolvimento: um caso de crianças e adolescentes disléxicos Original Article

    Ihbour, Said; Anarghou, Hammou; Boulhana, Abdelmounaim; Najimi, Mohamed; Chigr, Fatiha

    Resumo em Português:

    RESUMO Muitos estudos têm pesquisado as ligações entre transtornos emocionais e dificuldades de aprendizagem. No entanto, muito pouco desta pesquisa se concentrou em estudantes disléxicos. Objetivo: Os objetivos deste estudo foram: 1) avaliar a autoestima, ansiedade e depressão em crianças e adolescentes disléxicos falantes do árabe; 2) descrever comorbidades psiquiátricas nesses estudantes, comparando-os com seus pares não disléxicos. Métodos: 205 estudantes (56 disléxicos e 149 bons leitores), alunos de escolas comuns da região de Beni Mellal-Khenifra do Marrocos, responderam à escala de autoavaliação de ansiedade de Taylor, ao questionário de depressão de Beck’s e ao inventário de autoestima de Coopersmith (IES). Resultados: Em geral, os disléxicos eram mais ansiosos, mais deprimidos e tiveram distúrbios de autoestima em comparação com seus pares não-disléxicos. O percentual de comorbidade psiquiátrica foi maior no grupo disléxico. Conclusões: Os resultados deste trabalho evidenciam a necessidade de uma abordagem multidisciplinar que integre a avaliação das necessidades emocionais aos cuidados de reabilitação de crianças e adolescentes disléxicos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Several research studies have been devoted to study the links between emotional disorders and learning disabilities. However, very minimal of this research has focused on dyslexic students. Objective: The objectives of this study were as follows: (1) to assess self-esteem, anxiety, and depression in dyslexic Arabic-speaking children and adolescents and (2) to describe psychiatric comorbidities in these subjects by comparing them to their non-dyslexic peers. Methods: In total, 205 students (56 dyslexics and 149 good readers), pursuing their education in ordinary schools in the Beni Mellal-Khenifra region of Morocco responded to Taylor’s Self-Assessment Scale of Anxiety, Beck’s Depression Questionnaire, and the Coopersmith Self-Esteem Inventory (SEI). Results: Overall, dyslexics were more anxious, more depressed, and had disturbed self-esteem compared to their non-dyslexic peers. The percentage of psychiatric comorbidity was higher in the dyslexic group. Conclusions: The results of this study highlight the need for a multidisciplinary approach that integrates emotional needs assessment into the rehabilitation care of dyslexic children and adolescents.
  • Perfil cognitivo de pacientes com distrofia muscular facioescapuloumeral Original Article

    Santos, Vanessa Brzoskowski dos; Saute, Jonas Alex Morales; Jacinto-Scudeiro, Laís Alves; Ayres, Annelise; Rech, Rafaela Soares; Oliveira, Alcyr Alves de; Olchik, Maira Rozenfeld

    Resumo em Português:

    RESUMO Embora seja uma doença predominantemente muscular, alterações no sistema nervoso central em pacientes com Distrofia Facioescapuloumeral (FSHD) têm sido descritas na literatura. Objetivo: Caracterizar o perfil cognitivo de pacientes com FSHD e correlacionar as alterações encontradas com variáveis clínicas e qualidade de vida. Métodos: Estudo transversal, caso-controle que avaliou pacientes com FSHD por meio de uma série de avaliações cognitivas (Mini Exame do Estado Mental — MEEM; Montreal Cognitive Assessment — MoCA; fluência verbal com restrição fonológica — FAS; fluência verbal categórica — FAS-cat; Trail Making Test — TMT; e Rey’s Verbal Auditory Learning Test — RAVLT); uma escala de gravidade neurológica (Gardner-Medwin-Walton — GMWS); e um questionário (Medical Outcomes Study 36-Item Short-Form Health Survey — SF-36). Resultados: A amostra foi composta por 13 indivíduos com FSHD e 26 controles saudáveis, pareados por sexo e idade. A análise comparativa entre os grupos FSHD e controle mostrou diferenças significativas no desempenho cognitivo dos testes MEEM, TMT A e A7 (p≤0.05) e no MoCA (p≤0,001). Verificou-se uma correlação positiva com a idade de início dos sintomas e o prejuízo na memória de longo prazo (r=-0,593, p=0,033). Em relação à qualidade de vida, observou-se uma correlação entre o domínio de limitação emocional e os testes MEEM (r=0,657, p=0,015), TMT A (r=-0,601, p=0,030) e A7 (r=0,617, p=0,025). Conclusões: Pacientes com FSHD apresentaram alterações leves na realização de tarefas que envolvem as funções de atenção, planejamento e memória de longo prazo. Essas alterações não tiveram associação com o tempo de doença nem com sua gravidade neurológica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Although it is predominantly a muscular disease, impairments in the central nervous system in patients with facioscapulohumeral muscular dystrophy (FSHD) have been described in the literature. Objective: To describe the cognitive profile of patients with FSHD and to correlate the impairments found with clinical variables and quality of life. Methods: Cross-sectional and case–control study that evaluated FSHD patients using a series of cognitive assessments (Mini-Mental State Examination — MMSE, Montreal Cognitive Assessment — MoCA, verbal fluency with phonological restriction — FAS, categorical verbal fluency — FAS-cat, trail-making test — TMT, and Rey’s Verbal Auditory Learning Test); a neurological severity scale (Gardner–Medwin–Walton — GMWS); and a quality of life measurement tool (Medical Outcomes Study 36-Item Short-Form Health Survey). Results: Individuals with FSHD (13) and healthy controls (26) were paired by gender and age. Significant differences between case and control groups were found in MMSE, TMT A, and A7 (p≤0.05) and MOCA (p≤0.001) performances. A positive correlation was verified in long-term memory impairments and the age in which symptoms appear (r=-0.593, p=0.033). Regarding quality of life assessment, the emotional domain correlated to MEEM (r=0.657, p=0.015), TMT A (r=-0.601, p=0.030), and A7 (r=0.617, p=0.025) performances. Conclusions: Individuals with FSHD presented mild impairments in the performance of tasks that involve attention, planning, and long-term memory functions. Those impairments were associated neither with the disease duration nor with its neurological severity.
  • Perda auditiva bilateral como uma apresentação inicial da doença de creutzfeldt-jakob Case Report

    Brito-Marques, Janaina Mariana de Araujo Miranda; Melo, Eduardo Sousa de; Medeiros, Fabíola Lys de; Carvalho, Cristiano Sobral de; Brito-Marques, Paulo Roberto de

    Resumo em Português:

    RESUMO. Relatamos o caso de um paciente do sexo masculino, 61 anos, com anacusia, síndrome cerebelar, mioclonia e sinais frontais. A ressonância magnética cerebral mostrou hiperintensidade estriada bilateral do fluid-attenuated inversion recovery (FLAIR) e difusão restrita no diffusion-weighted imaging (DWI) e áreas hipointensas correspondendo ao coeficiente de difusão aparente no córtex cerebral. A autópsia revelou imuno-histoquímica positiva para a proteína PrPSc. A doença de Creutzfeldt-Jakob que se apresenta com perda auditiva é incomum.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT. We reported a case of a 61-year-old male patient with anacusis, cerebellar syndrome, myoclonus, and frontal signs. The brain magnetic resonance imaging showed bilateral striated hyperintensity of the fluid-attenuated inversion recovery and restricted diffusion in the diffusion-weighted imaging and hypointense areas corresponding to the apparent diffusion coefficient in the cerebral cortex. The autopsy revealed positive immunohistochemistry for the PrPSc protein. Creutzfeldt–Jakob disease presenting with hearing loss is unusual.
  • Erratum Erratum

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