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Revista CEFAC, Volume: 24, Número: 2, Publicado: 2022
  • Aplicação clínica da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde (CIF) em crianças e adolescentes de um serviço público de reabilitação auditiva Artigos Originais

    Ferreira, Josiane Batista; Vianna, Nubia Garcia; Lima, Maria Cecília Marconi Pinheiro

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: elaborar uma Checklist da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde (CIF) para aplicação clínica na reabilitação de crianças e adolescentes com deficiência auditiva, descrever o perfil biopsicossocial dos participantes e apresentar os resultados do uso da CIF por fonoaudiólogos. Métodos: pesquisa transversal observacional descritiva, com análises quantitativa e qualitativa. Participaram cinco fonoaudiólogos, oito crianças com idade entre 7 e 10 anos e oito adolescentes entre 11 e 18 anos, com diagnóstico de perdas auditivas bilaterais de grau moderado a profundo. A coleta de dados incluiu entrevistas com os responsáveis pelos participantes, questionário com os fonoaudiólogos e análise de prontuários. Foi realizada análise exploratória dos dados e análise descritiva da caracterização e do perfil biopsicossocial dos participantes. Resultados: foi elaborada uma Checklist da CIF para uso clínico na Reabilitação Auditiva. Com sua aplicação observou-se deficiência relacionada às funções de audição, fala e linguagem com dificuldades consideráveis nas habilidades de linguagem expressiva e receptiva, aprendizagem e comunicação e barreiras de acesso relacionadas à comunicação e aos serviços de saúde. Conclusão: o uso da Checklist amplia os aspectos observados pelos profissionais, permite identificar as necessidades dos sujeitos e possibilita o registro e monitoramento de agravamento, estabilização ou progresso dos aspectos biopsicossociais no processo de reabilitação.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to develop an International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) Checklist for clinical application in the rehabilitation of children and adolescents presented with hearing loss, to describe the biopsychosocial profile of participants and present the results of the use of ICF by speech therapists. Methods: a descriptive cross-sectional observational research, with quantitative and qualitative analyses. The study was conducted with five speech therapists, eight children aged 7 to 10 years and eight adolescents between 11 and 18 years old, diagnosed with moderate to profound bilateral hearing loss. Data collection included interviews, analysis of medical records and a questionnaire for the speech therapists. Exploratory data analysis was performed using summary measures and descriptive analysis of the profile of participants. Results: an ICF Checklist for clinical use in Hearing Rehabilitation was created. With its application, deficiencies related to hearing, speech and language functions were observed, with considerable difficulties in expressive and receptive language skills, learning and communication and access barriers related to communication and health services. Conclusion: the use of the Checklist expands the aspects observed by professionals, allows identification of the subjects' needs, and enables the recording and monitoring of worsening, stabilization or progress of the biopsychosocial aspects in the rehabilitation process.
  • Dermatoglyphic and acoustic analysis of singing voices: a multiple case preliminary report Original Articles

    Magacho-Coelho, Cristiane; Camargo, Zuleica; Fernandes Filho, José

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to identify genetically enhanced physical skills (speed, strength, endurance and motor coordination), provided by the dermatoglyphic method and to analyze the preliminary correlation between dermatoglyphic and acoustic data of lyrical and pop singers. Methods: the study was approved by the Ethics and Research Committee. Four male singers were evaluated (two lyrical and two pop singers), 31-53 years old. Data collection and analysis procedures comprised (1) Survey -Self-Perception of Vocal Characteristics in Singers (vocal habits, voice performance and phenotypic characteristics); (2) Dermatoglyphic Profile (fingerprint image digitalization: predominance of digital drawings (Arch, Loop and Whorl); scores of deltas (D10); the Total Ridge Count (TRC); digital formula and dermatoglyphic profile (aerobic, anaerobic and mix)); (3) Acoustic Analysis (the Expression Evaluator script application to the audio recordings: f0, intensity, spectral slope and long-term average spectrum - LTAS values); and (4) Integrated (Statistical) Analysis; cluster analysis. Results: correlations were found between dermatoglyphic variables (Arch, Loop, Whorl, D10, TRC) and acoustic parameters (f0 (median); intensity (asymmetry); spectral slope (mean); and LTAS (SD)). The dermatoglyphic profile did not segregate singing styles. Conclusion: the dermatoglyphic profiles showed a preliminary correlation with the acoustic vocal measures, especially f0 and LTAS measures.
  • Panorama do acesso à fonoaudiologia com base no perfil de crianças e adolescentes encaminhados na atenção básica Artigos Originais

    Tavoni, Júlia Roja; Vianna, Nubia; Fernandes, Ana Cláudia

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar o perfil de crianças e adolescentes encaminhados à avaliação fonoaudiológica e caracterizar o acesso destes usuários a este atendimento em uma Unidade Básica de Saúde (UBS). Métodos: estudo quantitativo descritivo-analítico, cujos dados foram obtidos de planilha com informações de usuários atendidos de maio/2013 a fevereiro/2020. Foi realizada análise descritiva das seguintes variáveis: sexo, idade na data do encaminhamento, queixa fonoaudiológica, ano do encaminhamento e do acolhimento, origem do encaminhamento, condutas pós-acolhimento e desfecho após terapia fonoaudiológica. As variáveis categóricas foram analisadas por meio de frequência e as variáveis numéricas por medidas de tendência central e dispersão. Para verificar a associação entre o tempo de fila de espera e o não comparecimento ao acolhimento fonoaudiológico, foi utilizado o teste de Mann-Whitney considerando 5% como nível de significância. Resultados: foram encaminhados 171 casos, a maioria do sexo masculino, entre 4 e 6 anos, com queixas de linguagem; 73,66% foram encaminhados por profissionais da UBS, principalmente pelo pediatra. Após a avaliação fonoaudiológica, 27,49% foram encaminhados para a níveis mais complexos de atenção à saúde. Dentre os 78 que iniciaram fonoterapia na UBS, 24,36% tiveram alta e 32,05% foram desligados por faltas. Houve relação estatisticamente significante na análise dos dados de tempo de fila de espera e o não comparecimento ao acolhimento fonoaudiológico. Conclusão: a atuação da Fonoaudiologia na Atenção Básica contribui com sua resolutividade, pois quando está presente neste nível do sistema de saúde, absorve grande parte das demandas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to analyze the profile and access of patients who need speech-language pathology care in a Primary Health Unit (UBS). Methods: a descriptive analytical study, including data obtained from a spreadsheet with information provided by patients from May 2013 to February 2020. The following variables were analyzed: gender, age at referral, speech-language pathology complaint, year of referral, year of the first visit and service, and professional responsible for the health referral, speech therapy conduct after first visit, and outcome after therapy. Categorical variables were analyzed by means of frequency and numeric variables by measures of central tendency and dispersion. For inferential statistical analysis, the Mann-Whitney test was used, considering 5% as the significance level. Results: in total, 171 individuals were referred, most were males, aged 4 to 6 years, with language complaints; 73.66% were referred by professionals from the UBS, mainly by pediatricians. After the speech-language pathology assessment, 27.49% were referred to the specialty. Among the 78 individuals who started speech-language therapy at the UBS, 24.36% were discharged and 32.05% were dismissed, due to absences. A statistically significant correlation was observed when analyzing data of waiting time and non-attendance at the first speech therapy visit. Conclusion: as it addresses a large part of the demands in Primary Care, speech-language pathology helps to increase solubility at this level of the health system. Lack of compliance is considered a barrier in service organization and in promoting access to other patients.
  • Ototoxicity of an association of insecticides compounds containing dichlorvos and cypermethrin in Wistar rats Original Articles

    Reis, Aléxia dos; Dalmolin, Suelen Pizzolatto; Saul, Dora de Athayde; Machado, Márcia Salgado; Dallegrave, Eliane

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to evaluate possible ototoxicity secondary to exposure to a combination of pesticides (dichlorvos and cypermethrin based insecticides). Methods: the Wistar rats were divided into 3 groups (12 animals per group): control (water), positive control for hearing damage (cisplatin) and experimental (exposed to dichlorvos and cypermethrin). The amplitude of distortion product otoacoustic emissions was assessed before and after the exposure. Systemic toxicity signs were also evaluated (clinical signs, weight gain and plasma cholinesterase). Wilcoxon test analyzed the post-exposure amplitudes compared to pre-exposure and Kruskal Wallis following Dunn’s post hoc tests analyzed the amplitudes’ variation. Normally distributed variables were evaluated by Student's t test. Results: body weight and plasma cholinesterase values were similar comparing the pre and post exposure in the experimental group. The control group did not manifest significant amplitude reduction of otoacoustic emissions between the pre and post evaluation. In the group exposed to cisplatin there was a significant reduction in amplitudes at 12 kHz on the right (p = 0.006; Wilcoxon) and 4 kHz on the left (p = 0.032; Wilcoxon). In the group exposed to pesticides, there was a significant reduction in the right ear at 4 kHz (p = 0.034; Wilcoxon) and 8 kHz (p = 0.019; Wilcoxon) and in the left ear at 4 kHz (p = 0.007; Wilcoxon), 6 kHz (p = 0.023; Wilcoxon), 8 kHz (p = 0.045; Wilcoxon) and 12 kHz (p = 0.028; Wilcoxon). Conclusion: there was ototoxicity in the experimental group, without a relevant systemic toxicity.
  • Anosmia e ageusia em pessoas após a COVID-19: análise entre tipo e tempo de hospitalização Artigos Originais

    Marchiori, Glória de Moraes; Branco, Braulio Henrique Magnani; Ciquinato, Daiane de Almeida; Gehren, Aline Diniz; Carvalho, Gabriel Henrique; Mesti, Jayson Júnior; Marchiori, Luciana Lozza de Moraes

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar o tipo e tempo de hospitalização em pessoas que relataram anosmia e ageusia após a COVID-19. Métodos: estudo transversal com pacientes que foram encaminhados pelo hospital após a alta médica. Um questionário padronizado foi aplicado presencialmente contendo dados referentes a idade, sexo, antropometria, necessidade de internação, anosmia e ageusia. Estatística não-paramétrica foi utilizada para analisar os dados. Os testes de Mann Whitney e Kruskal-Wallis foram utilizados para comparação dos grupos. Considerou-se significante um p<0,05. Resultados: foram analisadas as respostas de 201 participantes com média de idade de 44,7 ± 12,7 anos, 52,2% (n = 105) eram do sexo masculino, 67,7% foram internados (n = 136), 60,2% (n = 121) relataram ageusia e 55,7% (n = 112) informaram anosmia. Houve diferença em relação aos dias de permanência em Unidade de terapia intensiva (UTI) para o grupo Ageusia (p = 0,004), sendo que estes apresentaram menor tempo de internação. Quanto aos que relataram anosmia, houve diferença e menor tempo de internação para ambos, enfermaria (p = 0,001) e UTI (p = 0,004). Os dados categóricos demonstraram associação entre anosmia e internação (sim e não) (p = 0,018; phi = -0,167), sendo que, entre os que não foram internados, 67% (n = 44) relataram anosmia. Conclusão: aqueles que relataram anosmia e ageusia apresentaram menor tempo de internação, quando necessário.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to analyze the type and length of hospital stay in people who reported anosmia and ageusia after COVID-19. Methods: a cross-sectional study with patients who were referred by the hospital after medical discharge. They answered a standardized in-person questionnaire on age, sex, anthropometry, need for hospitalization, anosmia, and ageusia. Nonparametric statistics were calculated to analyze the data. The Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests were used to compare the groups. Significance was set at p<0.05. Results: the responses of 201 participants with a mean age of 44.7 ± 12.7 years were analyzed, 52.2% (n = 105) were males, 67.7% had been hospitalized (n = 136), 60.2% (n = 121) reported ageusia, and 55.7% (n = 112) reported anosmia. There was a difference in days spent in the Intensive Care Unit (ICU) for the Ageusia group (p = 0.004), which had a shorter length of stay. As for those who reported anosmia, there was a difference and shorter length of stay for both the ward (p = 0.001) and ICU (p = 0.004). Categorical data showed that anosmia was associated with hospitalization (yes or no) (p = 0.018; phi = -0.167). Among those who were not hospitalized, 67% (n = 44) reported anosmia. Conclusion: those who reported anosmia and ageusia had shorter hospital stays, when necessary.
  • Efeitos da placa palatina de memória associada à estimulação orofacial na postura habitual de língua e de lábios de crianças com Trissomia do 21: revisão integrativa da literatura Artigos De Revisão

    Furlan, Renata Maria Moreira Moraes; Almeida, Tahyna Duda Deps; Pretti, Henrique

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: verificar na literatura os efeitos da placa palatina de memória na postura de lábios e língua de crianças com Trissomia do 21. Métodos: foi realizada busca nas bases de dados Medline, Lilacs, CINAHL, Embase, Scopus, Web of Science e Cochrane, com inclusão de artigos originais com delineamentos dos tipos ensaios clínicos, estudos longitudinais ou caso-controle, que abordaram a placa palatina de memória no tratamento de crianças com Trissomia do 21 e avaliaram, como desfechos, a postura habitual de língua e de lábios. Revisão da Literatura: foram encontrados 376 estudos, dos quais dez contemplaram os critérios de seleção. Estes foram publicados entre 1996 e 2007, conduzidos principalmente na Europa, com amostras reduzidas. A idade de instalação da placa variou de um mês a cinco anos e a duração da intervenção de quatro a 58 meses, estando, na maioria, associada à estimulação da musculatura orofacial. A frequência de uso variou de dois a quatro períodos diários de 30 minutos a duas horas. Houve melhora na postura de língua e lábios das crianças na maioria das pesquisas. Conclusão: os estudos sugerem que a placa palatina de memória, associada à estimulação da musculatura orofacial, proporciona benefícios para postura de lábios e língua de crianças com Trissomia do 21.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to verify, in the literature, the effects of using the stimulating palatal plate on lip and tongue posture in children with trisomy 21. Methods: a search was conducted in Medline, LILACS, CINAHL, EMBASE, Scopus, Web of Science, and Cochrane. Original articles designed as clinical trials, longitudinal studies, or case-control studies, approaching stimulating palatal plate in the treatment of children with trisomy 21 and assessing habitual lip and tongue posture as an outcome, were included. Literature Review: a total of 376 studies were found, of which 10 met the selection criteria. They were published between 1996 and 2007 and carried out mostly in Europe, with small samples. The age when they began wearing the plate ranged from 1 month to 5 years, and intervention lasted from 4 to 58 months; in most cases, it was combined with orofacial muscle stimulation. Use frequency ranged from two to four times a day, each period lasting from 30 minutes to 2 hours. The children’s tongue and lip posture improved in most pieces of research. Conclusion: studies suggest that using the stimulating palatal plate in combination with orofacial muscle stimulation brings benefits to tongue and lip posture in children presented with trisomy 21.
  • Categorias da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde na atuação com pessoas com afasia: uma revisão de escopo Artigos De Revisão

    Dantas, Ana Carolina; Torres, Gisele dos Santos de; Corrêa, Camila de Castro; Pinto, Fernanda Chequer de Alcântara; Cera, Maysa

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: identificar, por meio de uma revisão de escopo, as categorias da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde descritas em estudos sobre as afasias. Métodos: foi realizada uma busca nas bases de dados EMBASE, LILACS, PubMed, Scopus e Web of Science e em quatro buscadores da literatura cinzenta a partir dos DECs, termos Mesh e termos livres relacionados à “International Classification of Functioning, Disability and Health” e à “aphasia”. As recomendações do PRISMA foram utilizadas. Os gerenciadores EndNote e Rayyan foram usados para remoção das duplicatas e para a leitura dos títulos, resumos e textos completos. Foram elegíveis os trabalhos que incluíam “afasia” e algum conceito da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde; publicados a partir de 2001. As informações registradas foram: tipo de estudo, nível de evidência, amostra, objetivos e categorias. Revisão de Literatura: foram localizados 1366 trabalhos nas bases de dados e 341 na literatura cinzenta. As categorias de primeiro nível mais descritas nos 13 estudos selecionados foram: Estruturas do Sistema Nervoso (Cérebro); Funções Mentais (Linguagem); Comunicação (Conversação); Apoio e Relacionamentos (Família Nuclear). Sexo e idade foram alguns dos Fatores Pessoais mais identificados. Conclusão: esta revisão fornece suporte para recomendar o uso da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde na atuação com pessoas com afasia.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to identify, through a scoping review, the categories of the International Classification of Functioning, Disability and Health described in studies on aphasia. Methods: the search was performed by DECs, MeSH terms and free terms related to the “International Classification of Functioning, Disability and Health” and “aphasia” in five databases, EMBASE, LILACS, PubMed, Scopus and Web of Science, and four search engines of grey literature. The PRISMA recommendations were used. EndNote and Rayyan managers were used to remove duplicates and read titles, abstracts and full studies. Papers that contained “aphasia” and some aspect from the International Classification of Functioning, Disability and Health were eligible, published from 2001. The data recorded were: type of study, level of evidence, sample, objectives and categories. Literature Review: 1,366 studies were located in the databases and 341 in the grey literature. The mostly described first level categories in the 13 selected studies were: Structures of the Nervous System (Brain); Mental Functions (Language); Communication (Conversation); Support and Relationships (Immediate Family). Gender and age were some of the most identified Personal Factors. Conclusion: this review provides support to the use of the International Classification of Functioning, Disability and Health for performance with people with aphasia.
  • Stuttering intervention in children: an integrative literature review Review Articles

    Rojas Contreras, Daniela; Saavedra Rojas, Pamela; Aravena Gallardo, Sergio Luis

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: describir las metodologías de intervención implementadas durante los últimos años en niños con tartamudez Métodos: se realizó la búsqueda de artículos empíricos de tratamiento en niños con tartamudez entre los 2.5 a 7 años. Se consideraron artículos publicados entre enero del año 2014 a junio del año 2020. La búsqueda se realizó en las bases de datos Embase, WOS, Pubmed y Scopus. Junto a lo anterior se realizó un análisis de las referencias de los artículos seleccionados. Revisión de la Literatura: se seleccionaron 11 artículos de 1.099 revisados. Se observaron distintas propuestas de intervención de las cuales el Programa Lidcombe es el que mayor evidencia presenta. La mayoría de las investigaciones fueron realizadas en hablantes de lengua inglesa. Los participantes son evaluados tanto en aspectos lingüísticos como no lingüísticos. Todos consideraron la participación de los padres en la intervención. No hubo investigaciones con mediciones a más de 24 meses. Predomina la modalidad de intervención individual. Conclusión: se evidencian buenos resultados terapéuticos en todas las intervenciones revisadas. En las investigaciones que compararon dos tipos de tratamiento no se observó la superioridad de uno por sobre otro.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to describe intervention methodologies implemented in recent years in stuttering children. Methods: a search was performed for empirical articles on interventions in stuttering children aged 2.5 to 7 years. The search was carried out in Embase, WOS, Pubmed, and Scopus, considering articles published between January 2014 and June 2020. Literature Review: 11 articles were selected out of the 1,099 retrieved. Different approaches were observed, of which the Lidcombe program showed the most evidence. Most studies were conducted on English-speaking children and participants were assessed regarding linguistic and non-linguistic aspects. All studies considered parental involvement in the intervention. No investigation took measurements for more than 24 months. Individual interventions predominated. Conclusion: good therapeutic results were found in all reviewed interventions. Research comparing two types of treatments did not find one to be superior to the other.
  • Terapia vocal com abordagem respiratória em idosos: revisão integrativa da literatura Artigos De Revisão

    Leão, Rebeca Lins de Souza; Gomes, Adriana de Oliveira Camargo; Queiroz, Mariana Rebeka Gomes; Lucena, Jonia Alves

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: caracterizar a terapia vocal com abordagem respiratória em idosos disfônicos. Métodos: a busca foi realizada nas bases PubMed, BVS, Scopus, Web of Science e Embase. Foram incluídos estudos originais, nos idiomas inglês, espanhol e português, que tratassem sobre terapia vocal associada à abordagem respiratória na população idosa. Foram analisadas as variáveis gênero, faixa etária, etiologia associada, frequência e duração da sessão, dosagem de exercícios, intervenção e benefícios. Resultados: foram encontrados 1.425 artigos, porém, apenas nove foram incluídos na revisão. Na terapia vocal para idosos, destacaram-se as estratégias do Exercício de Função Vocal e o Método Lee Silverman®, além de outras, como o ParkinSong e o uso do tubo submerso em água. Tais abordagens modificam a função da musculatura laríngea, o impulso e o suporte respiratório, bem como o treino para aumento da intensidade vocal. Os principais resultados terapêuticos foram: melhora nos parâmetros perceptivo-auditivos, acústicos, aerodinâmicos, tempo máximo de fonação, nível de esforço fonatório e qualidade vocal. Conclusão: a terapia vocal com abordagem respiratória caracterizou-se pelo uso de estratégias direcionadas tanto à população idosa de forma geral, quanto a populações com disfonia neurológica, cujos resultados mostraram melhoria no controle de intensidade, frequência, ressonância e coordenação pneumofônica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to characterize voice therapy with a respiratory approach in dysphonic older people. Methods: a search made in PubMed, VHL, Scopus, Web of Science, and EMBASE. Original studies in English, Spanish, and Portuguese, addressing voice therapy in combination with a respiratory approach in the older population, were included. The analysis encompassed sex, age, associated etiology, session frequency and duration, exercise dosage, intervention, and benefits. Results: altogether, 1,425 articles were found, of which only nine were included in the review. In voice therapy for older people, the following strategies stood out: Vocal Function Exercises, Lee Silverman Voice Treatment®, ParkinSong, and tubes immersed in water. These approaches change the laryngeal muscle function and respiratory impulse and support and increase vocal intensity. The main therapeutic findings included improved auditory-perceptual, acoustic, and aerodynamic parameters, maximum phonation time, phonatory effort level, and voice quality. Conclusion: voice therapy with a respiratory approach characteristically used strategies aimed at both the general older population and those with neurological dysphonia. Their results showed improvement in frequency, resonance, intensity control, and breathing/phonation coordination.
  • Uso de sistema robusto de comunicação alternativa no transtorno do espectro do autismo: relato de caso Relatos De Casos

    Montenegro, Ana Cristina de Albuquerque; Silva, Letícia Karine Silvestre de Melo; Bonotto, Renata Costa de Sá; Lima, Rafaella Asfora Siqueira Campos; Xavier, Ivana Arrais de Lavor Navarro

    Resumo em Português:

    RESUMO O objetivo deste estudo foi investigar o impacto do uso de um sistema robusto de Comunicação Aumentativa e Alternativa (CAA) na comunicação de uma criança com Transtorno do Espectro do Autismo. Trata-se de uma pesquisa de intervenção longitudinal do tipo estudo de caso único. As habilidades foram avaliadas por meio dos dados obtidos do protocolo Avaliação Comunicacional no Transtorno do Espectro do Autismo no início e no final da intervenção. Foi possível constatar que as habilidades comunicativas receptivas, expressivas e comportamentais apresentaram crescimento de 62,5, 36,84 e 55,53%, respectivamente. Portanto, foram observados resultados positivos no desenvolvimento da comunicação com o uso de um sistema robusto de CAA durante a intervenção, verificado no avanço de habilidades comunicativas receptivas e expressivas, assim como, habilidades comportamentais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT This study aimed at investigating the impact of using a robust augmentative and alternative communication (AAC) system on the communication of a child with autism spectrum disorder. This longitudinal intervention research is a single case study. Skills were assessed with data obtained with the protocol Communication Assessment in Autism Spectrum Disorder at the beginning and end of the intervention. Receptive and expressive communication and behavioral skills increased respectively by 62.5%, 36.84%, and 55.53%. Hence, positive results were found in communication development using the robust AAC system in the intervention, as verified in the progress in receptive and expressive communication and behavioral skills.
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