Acessibilidade / Reportar erro
Revista CEFAC, Volume: 23, Número: 5, Publicado: 2021
  • Vocabulary performance of children up to 36 months of age with Down syndrome Brief Communication

    Marques, Ana Karina de Lima Pegado; Lima, Ivonaldo Leidson Barbosa; Alves, Giorvan Ânderson do Santos; Almeida, Larissa Nadjara Alves; Delgado, Isabelle Cahino

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: this study aimed to analyze the vocabulary performance of children with Down syndrome, up to 36 months of age, in different semantic categories. Methods: eighteen children with Down syndrome, between 8 and 36 months of age. Section D of the MacArthur-Bates Communicative Development Inventory was applied with guardians: First Words and Gestures, in order to obtain expressive and receptive performance in 22 semantic categories. The data were analyzed in a descriptive and inferential manner, using the Kruskal-Wallis, Spearman's correlation and Tukey's range tests (p <0.05). Results: children had higher performance averages in understanding semantic categories than in understanding and expression. The “action words” were the most understood ones, while the “people” category was the most understood and expressed. The greater the chronological age, the greater the children's vocabulary. A statistical difference was found between the understanding of nouns and other categories, according to chronological age, with a greater performance after 24 months of age. Conclusion: children with Down syndrome, up to 36 months of age, perform better in understanding vocabulary in all semantic categories.
  • Triagem da audição e linguagem em pré-escolares Artigos Originais

    Magalhães, Carolina Izabela de Oliveira; Labanca, Ludimila; Gonçalves, Denise Utsch; Melo, Sheila Maria de; Pedra, Elisângela de Fátima Pereira; Carvalho, Sirley Alves da Silva; Oliveira, Erika Maria Parlato de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: descrever os resultados da triagem auditiva e de linguagem, bem como a associação entre ambos, em pré-escolares. Métodos: estudo realizado com 75 crianças matriculadas na pré-escola. A triagem de linguagem foi realizada por meio da aplicação do Roteiro de Observação do Comportamento de Crianças de 0 a 6 anos. A triagem auditiva das crianças com idade até 1 ano e 11 meses consistiu de meatoscopia, imitanciometria, avaliação auditiva comportamental e emissões otoacústicas. As crianças com idade igual ou superior a 2 anos realizaram meatoscopia, imitanciometria e audiometria tonal lúdica. As crianças que falharam na triagem foram encaminhadas para diagnóstico. A comparação entre resultado da avaliação audiológica e linguagem foi realizada por meio do teste McNemar. Resultados: das 75 crianças triadas, 18 (24%) falharam nos testes auditivos e 11 (15%) falharam no teste de linguagem. Das crianças encaminhadas para diagnóstico, 12 (66%) receberam confirmação de alteração auditiva e 10 (90%) receberam confirmação de alteração de linguagem. Não houve associação entre alteração de audição e linguagem (p=0,230). Conclusão: foram encontradas alterações de audição e linguagem em pré-escolares que, apesar de não associadas, podem impactar no desempenho acadêmico. Este resultado enfatiza a necessidade do desenvolvimento de estratégias para a implementação da triagem do pré-escolar abrangendo a audição e linguagem.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to describe the results of preschooler hearing and language screening and the association between them. Methods: a study with 75 children enrolled in preschool. The language was screened with the Behavior Observation Guide for 0-to-6-Year-Old Children. The hearing of children up to 1 year and 11 months old was screened with meatoscopy, acoustic immittance, behavioral hearing assessment, and otoacoustic emissions, while those in the age range 2 years or older were screened with meatoscopy, acoustic immittance, and play pure-tone audiometry. The children who failed the screening were referred for diagnosis. The results of the hearing and language assessments were compared with the McNemar test. Results: of the 75 children screened, 18 (24%) failed the hearing tests and 11 (15%) failed the language test. Hearing impairment was confirmed in 12 (66%) of those referred for diagnosis, and language impairment, in 10 (90%) of them. There was no association between hearing and language impairments (p = 0.230). Conclusion: hearing and language impairments were found in preschoolers. Although they were not associated, they can impact academic performance. This result emphasizes the need for developing strategies to implement preschooler screening programs that include hearing and language.
  • Equilíbrio postural em crianças com Transtorno do Espectro Autista Artigos Originais

    Cordeiro, Erika Suenya Gomes; Aprígio, Luana Celly Silva; Azoni, Cíntia Alves Salgado; Gazzola, Juliana Maria

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: caracterizar o desempenho de criança com Transtorno do Espectro Autista em duas escalas de avaliação do Equilíbrio Postural. Métodos: estudo de interferência observacional, com segmento transversal e de perfil descritivo analítico. Foram avaliadas crianças com diagnóstico de TEA de grau leve segundo o DSM-5, diagnosticadas por equipe interdisciplinar, com idade entre 7 e 11 anos. Os protocolos utilizados foram o Teste de Organização Sensorial e a Escala de Equilíbrio Pediátrica. Resultados: todas as crianças apresentaram desempenho máximo no Teste de Organização Sensorial. Na Escala de Equilíbrio Pediátrica, dos 14 itens presentes, os participantes apresentaram respostas semelhantes em oito deles, e nos seis demais houve desvio padrão. Conclusão: os participantes não demonstraram dificuldades na realização na EEP e no Teste de Organização Sensorial, mantendo escores muito próximos do valor máximo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to characterize the performance of children with autism spectrum disorders in two postural balance assessment scales. Methods: an observational cross-sectional study with a descriptive, analytical profile. Seven to 11-year-old children with mild autism spectrum disorder, diagnosed by an interdisciplinary team, according to the DSM-5, were assessed. The protocols used were the Sensory Organization Test and Pediatric Balance Scale. Results: all the children obtained maximum performance in the Sensory Organization Test. As for the Pediatric Balance Scale, the participants had similar responses in 8 out of its 14 items; in the other 6, there was a standard deviation. Conclusion: the participants did not have difficulties performing the Pediatric Balance Scale and Sensory Organization Test, scoring quite close to the maximum value.
  • A influência de diferentes tipos de ruídos no reconhecimento de sentenças em adultos normo-ouvintes Artigos Originais

    Ferreira, Matheus Carvalho; Zamberlan-Amorim, Nelma Ellen; Wolf, Aline Epiphanio; Reis, Ana Cláudia Mirândola Barbosa

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar a percepção da fala em adultos normo-ouvintes na situação de escuta no silêncio e com diferentes tipos de ruídos. Métodos: participaram 40 indivíduos de ambos os gêneros, de 18 a 45 anos. Foi realizada a avaliação da percepção de fala com o teste Lista de Sentenças para o Português, sem ruído competitivo e com os ruídos: espectro de fala, babble e cocktail party. Foi utilizado modelo de regressão linear com efeitos mistos e adotado intervalo de confiança de 95%. Resultados: houve pior desempenho dos indivíduos com todos os ruídos em comparação a situação de escuta no silêncio. Na comparação entre os tipos de ruídos, também foi constatado diferença em todas as combinações (espectro de fala X babble, espectro de fala X cocktail party e babble X cocktail party), com pior desempenho dos indivíduos com os ruídos babble e cocktail party, respectivamente. Conclusão: todos os ruídos influenciaram negativamente a percepção de fala, com pior desempenho quando utilizado o ruído babble, seguido pelo cocktail party e espectro de fala.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: to analyze speech perception in normally hearing adults when listening in silence and with different types of noise. Methods: 40 individuals of both sexes, aged 18 to 45 years, participated in the study. Speech perception was assessed with the Lists of Sentences in Portuguese test, without a competing noise and with speech-spectrum, babble, and cocktail party noise. A mixed-effects linear regression model and the 95% confidence interval were used. Results: the subjects’ performance was worse in the three types of noise than in silence. When comparing the types of noise, differences were found in all combinations (speech-spectrum X babble, speech-spectrum X cocktail party, and babble X cocktail party), with a worse performance in babble, noise, followed by cocktail party. Conclusion: all noises negatively influenced speech perception, with a worse performance in babble, followed by cocktail party and speech-spectrum.
  • Relevância do engajamento familiar na implementação do Picture Exchange Communication System em crianças com Transtorno do Espectro do Autismo Artigos Originais

    Olivatti, Dayane Oliveira; Sugahara, Mayara K; Camilo, Simoni; Perissinoto, Jacy; Tamanaha, Ana Carina

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar a relevância do engajamento familiar na implementação do Picture Exchange Communication System (PECS) em crianças com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA). Métodos: um estudo longitudinal com amostra constituída por 22 díades mãe-criança com TEA, sendo 17 meninos e 5 meninas, com média de idade de 7 anos e 2 meses. Utilizou-se o Protocolo de Avaliação das Habilidades do Executor PECS. O programa de implementação do PECS foi composto por 24 sessões de terapia com a presença ativa das mães. A adesão das famílias foi mensurada pela frequência às sessões. Utilizou-se o teste de Correlação de Spearman e o nível de significância de 0,05%. Resultados: as mães executaram corretamente a maioria das tarefas nas três primeiras fases do PECS. Houve tendência de correlação entre as habilidades do executor e o número de sessões em todas as fases do programa, sendo que nas quatro fases iniciais os índices mostraram significância estatística. A adesão das famílias foi de 96%. Conclusão: o engajamento das famílias foi relevante para que as crianças se apropriassem do PECS no tempo ofertado de exposição, atingindo fases de discriminação e construção de frases com os cartões.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to analyze the relevance of family engagement in the implementation of the Picture Exchange Communication System (PECS) in children presented with Autism Spectrum Disorder (ASD). Methods: a longitudinal study with a sample of 22 mother- child dyads with ASD; 17 boys and 5 girls, with a mean age of 7 years and 2 months. The Executor Skills Protocol was used. The PECS implementation program consisted of 24 therapy sessions with the active presence of mothers. The family's support was measured by the frequency of the sessions. Spearman's correlation test and a significance level of 0.05% were used. Results: mothers performed most tasks correctly in the first three phases. There was a tendency to correlation between the executor´s skills and the number of sessions in all phases of the program, and in the four initial phases, the indexes showed a statistical significance. Family compliance was 96%. Conclusion: family engagement was relevant for the appropriation of children to the PECS during the time of exposure, reaching phases of discrimination and construction of sentences with cards.
  • Triagem do desenvolvimento de linguagem em prematuros: relação entre dois instrumentos de avaliação Artigos Originais

    Brocchi, Beatriz Servilha; Lima, Maria Cecília Marconi Pinheiro

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: relacionar dois instrumentos de triagem para avaliação do desenvolvimento global e de linguagem de prematuros. Métodos: participaram da pesquisa 69 crianças de 0 a 24 meses de idade corrigida, prematuras ao nascimento, que estiveram internadas no setor de Unidade de Terapia Intensiva (UTI) neonatal. Utilizou-se uma anamnese e os protocolos Escala de Aquisições Iniciais de Linguagem (ELM) e o Roteiro de Observação e Acompanhamento de Crianças de 0 a 48 meses de idade. Os protocolos foram relacionados entre si, considerando as variáveis categóricas e numéricas de cada instrumento. Para tal, foram considerados percentuais descritivos e testes estatísticos não paramétricos como Qui-quadrado, Spearman e Mann Whitney, Kruskal-Wallis e de correspondências múltiplas (p<0,05). Resultados: constatou-se relação significante entre o Roteiro e a Escala ELM, ou seja, a classificação “não esperado para a idade” esteve associada a atraso/patológico do Roteiro e “esperado” relacionou-se com adequado. Observou-se, também, uma relação entre o percentil de ambos os instrumentos (ELM- R=0,564; p=0,000), indicando que ambos parecem se complementar nos resultados da avaliação. Conclusão: os protocolos para a avaliação da aquisição da linguagem em crianças mostram-se complementares, fornecendo uma avaliação completa, com dados importantes sobre o desenvolvimento do prematuro.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to associate two screening instruments used to assess global and language development of preterm infants. Methods: a study including 69 children aged 0-24 months of corrected age, premature at birth, who were admitted to the Neonatal Intensive Care Unit (NICU). Researchers used an anamnesis and two protocols: Early Language Milestone Scale (ELM) and Observation and Monitoring Guide for Children from 0-48 months of age. According to the categorical and numerical variables, the protocols were associated with each other through descriptive percentages and non-parametric statistical tests, such as the Chi-square, Spearman's rank correlation coefficient and Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis test and multiple correspondences (p<0.05). Results: a significant relationship was found between the Guide and the ELM, since the “not expected for the age” classification was associated with delayed/pathological classification in the Guide, while “expected” results were related to “adequate”. There was also a relationship between the percentile of both instruments, as the higher the Guide value, the higher the ELM values (ELM-R=0.564; p=0.000), suggesting that both protocols complement each other in the evaluation results. Conclusion: the protocols for the assessment of language acquisition in children showed to be complementary, providing a complete assessment and relevant data on the development of preterm infants.
  • Análise dos principais critérios utilizados em assinaturas e rubricas na perícia grafotécnica Artigos Originais

    Melo, Ana Patrícia Carvalho de; Bezerra, Byron Leite Dantas; Lopes Júnior, Celso Antônio Marcionilo; Lima, Fernanda Gabrielle Andrade; Lucena, Luciana Vaz de Oliveira; Stodolni, Murilo Campanhol; Meneses, Denise Costa; Advíncula, Karina Paes

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar os critérios mais utilizados pelos peritos na elaboração do laudo pericial grafotécnico. Métodos: o método utilizado foi descritivo, quantitativo, inferencial e transversal, com análise estatística dos resultados obtidos em formulário aplicado aos peritos. Foram realizados cálculos estatísticos a partir da linguagem R versão 4.0.1, com significância estatística fixada em 5%. Resultados: a análise da frequência absoluta indicou uma maior ocorrência de uso dos critérios ataques, remates e andamento gráfico, com frequência relativa acima de 70%. Uma avaliação detalhada por meio da análise univariada mostrou que esses critérios não possuem relevância para o acerto durante a conclusão do laudo pericial apontando que a morfologia é um critério relevante para inferir se uma avaliação está correta. Os dados mostram também que os critérios ataques, inclinação, dinamismo e evolução, ao serem observados no que tange a modelagem multivariada, não foram considerados significantes, indicando que a subjetividade precisa ser observada para acerto do avaliador. Conclusão: os critérios de análise grafotécnica mais informados em relação ao acerto dos avaliadores não apresentaram relevância estatística pelos peritos para elaboração do laudo pericial.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to analyze the criteria most used by experts in the handwriting analysis report. Methods: a descriptive, quantitative, inferential, and cross-sectional study, with statistical analysis of the results obtained with a form administered to the experts. The statistical calculations were made with R language, version 4.0.1, with statistical significance set at 5%. Results: the absolute frequency analysis indicated a greater occurrence of the use of initial and final pen strokes and handwriting progress, with a relative frequency above 70%. A detailed evaluation with univariate analysis showed that these criteria are not relevant to correct conclusions in the expert analysis report. It also pointed out that morphology is a relevant criterion to infer whether an evaluation is correct. The data showed that initial pen stroke, inclination, dynamism, and evolution, when observed in terms of multivariate modeling, were not significant, indicating that subjectivity is essential for the experts to make correct analyses. Conclusion: the most reported expert handwriting analysis criteria in relation to the experts’ correct analyses were not statistically relevant for the development of the analysis reports.
  • Forma de alimentação de crianças com traqueostomia na alta hospitalar Artigos Originais

    Basso, Caroline Stefani Dias; Arroyo, Marta Alves da Silva; Fucuta, Patrícia da Silva; Maia, Aline Barbosa

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: descrever o trabalho fonoaudiológico e verificar qual forma de alimentação foi mais prevalente dentro da amostra estudada. Métodos: trata-se de um estudo observacional descritivo, realizado por meio de levantamento de dados nos prontuários, onde buscou-se as seguintes variáveis: idade, diagnóstico médico, setor de internação, forma de alimentação antes e após traqueostomia, período de atendimento fonoaudiológico e alta fonoaudiológica. Os dados foram submetidos à análise estatística descritiva, tendo sido utilizados testes pertinetes para a comparação de variáveis categóricas. Foram incluídos no estudo todos os lactentes e crianças traqueostomizadas com traqueostomia prévias ou realizadas durante internação, no período de julho de 2017 a julho de 2018, que receberam atendimento fonoaudiológico mediante solicitação médica. Resultados: cinquenta e uma crianças foram incluídas no estudo. A maioria das crianças era do sexo masculino (56,9%) e a idade mediana foi de 12 meses, com variação de 01 mês de vida a 12 anos de idade, no momento da avaliação fonoaudiológica. A forma de alimentação na alta fonoaudiológica hospitalar foi descrita em: via oral exclusiva (37%), via oral parcial (25,5%), sonda nasogástrica/nasoenteral (19,6%) e gastrostomia (17,6%). Conclusão: foi possível observar que a dieta por via oral de maneira exclusiva foi a forma de alimentação de maior prevalência na alta fonoaudiológica hospitalar.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to describe the work of speech-language-hearing therapists and verify which was the most prevalent feeding method in the sample studied. Methods: a descriptive observational study based on data surveyed from medical records. The following variables were used: age, medical diagnosis, hospital ward, feeding method before and after the tracheostomy, time of speech-language-hearing care, and speech-language-hearing discharge. The data were submitted to descriptive statistical analysis with the appropriate tests to compare the categorical variables. All infants and children with tracheostomy performed either before or during hospital stay between July 2017 and July 2018, who received speech-language-hearing care upon request of the physician, were included. Results: a total of 51 children took part in the study, most of whom were males (56.9%), with a median age of 12 months, ranging from 1 month to 12 years old at the time of the speech-language-hearing assessment. The feeding methods at hospital discharge were described as follows: full oral feeding (37%), partial oral feeding (25.5%), nasogastric/nasoenteral tube (19.6%), and gastrostomy (17.6%). Conclusion: the full oral diet of tracheostomized children was the most prevalent feeding method at hospital speech-language-hearing discharge.
  • Fatores ambientais e suas associações com as hipóteses diagnósticas fonoaudiológicas de crianças e adolescentes Artigos Originais

    Borges, Marina Garcia de Souza; Medeiros, Adriane Mesquita de; Lemos, Stela Maris Aguiar

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar as associações entre hipóteses diagnósticas fonoaudiológicas de crianças e adolescentes e Fatores Ambientais da Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde (CIF). Métodos: estudo observacional analítico transversal realizado entre 2016 e 2019 em serviço ambulatorial com crianças e adolescentes de cinco a 16 anos em processo de avaliação fonoaudiológica, e com seus responsáveis. Foi aplicado o Critério de Classificação Econômica Brasil (CCEB) e coletados dados sociodemográficos, hipóteses diagnósticas fonoaudiológicas e informações referentes à presença das categorias do componente Fatores Ambientais, qualificadas como barreiras ou facilitadores. Foram realizadas análises descritivas e de associação, utilizando os testes Qui-quadrado de Pearson e Exato de Fisher, adotando nível de significância de 0,05. Resultados: a maioria dos participantes apresentava alterações de aquisição/desenvolvimento de linguagem oral e escrita e de motricidade orofacial. Como facilitadores mais prevalentes estavam categorias dos Serviços, sistemas e políticas, Apoio e relacionamentos e Produtos e tecnologias e como barreiras categorias de Atitudes, Produtos e tecnologias e Serviços, sistemas e políticas. Houve associação significante das hipóteses diagnósticas fonoaudiológicas “Alteração dos aspectos cognitivos da linguagem”, “Alteração de fala” e “Alteração de voz” com os códigos presentes nos Capítulos 3 - Apoio e relacionamentos e 4 - Atitudes. Conclusão: a associação encontrada demonstra a necessidade de uma abordagem integral aos pacientes com alterações comunicativas que inclua os Fatores Contextuais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to analyze the associations between speech-language-hearing diagnostic hypotheses in children and adolescents and the Environmental Factors in the International Classification of Functioning, Disability, and Health. Methods: an observational, analytical, cross-sectional study carried out between 2016 and 2019 in an outpatient center with 5- to 16-year-old children and adolescents undergoing speech-language-hearing assessment and their parents/guardians. The Brazilian Economic Classification Criteria was used, and sociodemographic data were collected, along with speech-language-hearing diagnostic hypotheses and information on the presence of categories of the Environmental Factors, qualified as either barriers or facilitators. Descriptive and association analyses were made, using Pearson’s chi-square and Fisher’s Exact tests, with the significance level set at 0.05. Results: most participants had changes in oral language acquisition/development, written language, and oral-motor function. The most prevalent facilitators were in the categories of Services, Systems, and Policies; Support and Relationships; and Products and Technology, whereas the barriers were in the categories of Attitudes; Products and Technology; and Services, Systems, and Policies. The diagnostic hypotheses of “Change in cognitive aspects of language”, “Change in speech”, and “Change in voice” had a significant association with the codes present in chapters 3 - Support and Relationships, and 4 - Attitudes. Conclusion: this association shows that patients with communication changes need a comprehensive approach encompassing the Contextual Factors.
  • Acoplamento de língua como estratégia terapêutica: análise eletromiográfica de diferentes propostas de treino Artigos Originais

    Souza, Loslene Goulart; Figueiredo, Roberta Libindo de; Gómez, Yulieth Paulina Stave; Brasil, Guilherme; Stefani, Fabiane Miron; Busanello-Stella, Angela Ruviaro

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: comparar o efeito, na atividade elétrica dos músculos supra-hióideos, de duas propostas de realização do acoplamento de língua por mulheres jovens. Métodos: participaram da amostra 47 mulheres, com idade entre 18 e 27 anos, distribuídas nos grupos conforme treino do exercício por 10 e 15 segundos. Foram submetidas a um questionário inicial, avaliação clínica fonoaudiológica, cálculo do índice de Massa Corporal e avaliação eletromiográfica. Para captação do sinal eletromiográfico, foram posicionados bilateralmente sobre a pele dois eletrodos, na região dos músculos supra-hióideos. Foram realizadas as provas de repouso e contração voluntária máxima mediante acoplamento de língua com força máxima, seguidos do treino com acoplamento da língua ao palato por três séries. Os dados coletados foram analisados quanto à atividade mioelétrica nos níveis da amplitude e da frequência, sendo comparados os desempenhos dos dois grupos entre si e dentro de cada grupo através dos Teste ANOVA de Friedmann, One-Way e Teste U-Mann-Whitney. Foi considerado nível de significância de 5%. Resultados: não foi observada significância estatística ao comparar o desempenho das séries entre os grupos, assim como não houve decréscimo da frequência mediana durante a realização das três séries em cada grupo. Conclusão: não foi encontrado efeito na atividade elétrica dos músculos supra-hióideos quando executado treino de exercício isométrico de acoplamento de língua em mulheres jovens.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to compare the effect of two tongue coupling approaches on the electrical activity of the suprahyoid musculature in young women. Methods: the sample comprised 47 women aged 18 to 27 years, distributed into groups, according to exercise training time - 10 and 15 seconds. They answered an initial questionnaire and were submitted to speech-language-hearing clinical assessment, body mass index calculation, and electromyographic assessment. Two electrodes were positioned bilaterally on the skin in the region of the suprahyoid musculature to pick up the electromyographic signal. The women performed the tests with resting periods and maximum voluntary contraction, coupling the tongue with the hard palate as strongly as possible, followed by three training series coupling the tongue with the palate. The collected data regarding amplitude and frequency of the myoelectrical activity were analyzed, by comparing the performance within the two groups and one another with the Friedman and One-Way ANOVA tests, and Mann-Whitney U test, at the 5% significance level. Results: no statistical significance was observed between the groups when comparing their performance in the series, neither was there any decrease in the median frequency in each group while performing the three series. Conclusion: no effect on the electrical activity of the suprahyoid musculature was found in young women when they performed isometric tongue coupling exercise training.
  • Experience of speech pathology and nutritional monitoring of oral feeding in older people from a community-based approach Original Articles

    Rivas, Manuel Nibaldo del Campo; Albornoz, Alejandra Patricia Ulloa; Rivera, Pablo Andrés Haro; Venegas, Carolina Alejandra Orellana

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: describir los cambios generados en la composición corporal y deglución de un grupo de personas mayores a partir de un programa de acompañamiento fonoaudiológico y nutricional, de base comunitario. Métodos: estudio pre-experimental de grupo único, con temporalidad prospectiva y evaluación pre-post para un periodo de 3 meses. Se evaluó el Índice de Masa Corporal (IMC), porcentaje de grasa corporal (%GC), porcentaje de masa muscular (%MM), porcentaje de grasa visceral (% GV), desempeño deglutorio y calidad de vida asociada a la deglución (CVaD). Se utilizó el coeficiente de correlación de Spearman y la prueba U de Mann-Whitney, considerando un nivel de significancia p<0,05. Resultados: 13 personas mayores participaron en el estudio. La edad media del grupo fue de 73,8 años (D.S.= 4.6). El IMC (pre= 28.17; post= 28.38), %GC (pre= 38.5; post= 38.7), %MM (pre= 24.8; post= 24.9) y %GV (pre= 14.3; post= 14.8) no advirtieron diferencias estadísticamente significativas (p>0.05). Los puntajes obtenidos en la prueba de tamizaje deglutorio fueron pre= 19.15; y post= 18.9. Se detectó una asociación entre IMC y GV (Rho= 0.74; p=0.02). Conclusión: el programa representó una instancia de promoción de la salud centrada en la alimentación oral de personas mayores en la comunidad.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to describe the changes in the body composition and swallowing of an older-people group from a community-based speech therapy and nutrition program. Methods: a pre-experimental study of a single group was carried out, with prospective timing and pre-post evaluation for three months. The Body Mass Index (BMI), percentage of body fat (%BF), percentage of muscle mass (%MM), percentage of visceral fat (%VF), swallowing performance, and Swallowing Quality of Life (Swall-QoL) were evaluated. The Spearman correlation coefficient and the Mann-Whitney U test were used, significance level p<0.05. Results: 13 older people participated in the study. The average age of the group was 73.8 years (SD= 4.6). The BMI (pre=28.17; post=28.38), %BF (pre=38.5; post=38.7), %MM (pre=24.8; post=24.9) and %VF (pre=14.3; post=14.8) did not present significant differences (p>0.05). The scores obtained in the deglutition test was pre=19.15 and post=18.9. An association between BMI and VF (Rho=0.74; p=0.02) was detected. Conclusion: the program represented a community-based instance of health promotion focus on oral feeding of older people.
  • Developmental Stuttering Screening Instrument: evidence of sensitivity and accuracy measures Original Articles

    Lima, Mayra Maria Oliveira de; Cordeiro, Ana Augusta de Andrade; Queiroga, Bianca Arruda Manchester de

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to verify the sensitivity and accuracy measures of the Developmental Stuttering Screening Instrument (DSSI). Methods: the DSSI was administered to 30 parents/guardians of children aged 2 to 5 years and 11 months with and without complaint of stuttering. The instrument administration was timed. The sensitivity analysis used the Weight of Evidence (WoE) binary classification model to verify the strength level of the items. The cutoff scores were established with grouping analysis with the k-means cluster method, based on the minimum and maximum values of each identified group’s scores. The data were analyzed with the SPSS statistical software (version 20.0) and were considered significant with p ≤ 0.05. Results: the interviews lasted an overall mean of 17 minutes. The WoE model revealed that the items with the greatest predictive strength for risk of stuttering were the social reaction to their speech, the physical concomitants, and the comprehension of the child’s speech. The correspondence analysis showed a strong association between “having complaints” and “high total score”, as well as between “not having complaints” and “low total score”, indicating that the parents’ complaints are a factor that leads to high scores in the instrument. “Sex” had little predictive effect for risk. The grouping analysis enabled the stratification of subjects into three risk levels: “not at risk”, “under observation”, and “at risk”. Conclusion: the instrument presented the first evidence of sensitivity and accuracy measures, thus, making the identification of risk of developmental stuttering in preschoolers, possible.
  • Instrumento para avaliação do desempenho da língua em atividades associadas a jogos digitais: validade de conteúdo e de constructo Artigos Originais

    Furlan, Renata Maria Moreira Moraes; Santana, Guilherme André; Motta, Andréa Rodrigues; Casas, Estevam Barbosa de Las

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar a validade de conteúdo e de constructo do instrumento de avaliação do desempenho da língua em atividades associadas a jogos digitais. Métodos: para análise de conteúdo, dez fonoaudiólogos responderam um questionário em que cada item do intrumento e o conjunto de itens foram julgados quanto à sua representatividade. Foram calculados o índice de validade de conteúdo e a estatística kappa modificada. Para analisar a validade de constructo, 20 participantes, entre 8 e 13 anos (10 com força de língua adequada e 10 com alteração de força) realizaram uma atividade de jogo com o T-Station, com 12 alvos, 2 N de força e 5 s de sustentação da contração para cada alvo. O desempenho em cada item do instrumento foi comparado entre os grupos. Resultados: a maioria dos itens obteve pontuação satisfatória na avaliação dos fonoaudiólogos. Um item foi removido do instrumento. Os participantes com força da língua reduzida apresentaram pior desempenho do que os com força normal, com diferença estatistica para três itens do instrumento. Conclusão: o instrumento mostrou-se válido como método de avaliação do desempenho nas atividades associadas ao T-Station.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to analyze the content and construct validity of an instrument for tongue performance assessment in activities associated with digital games. Methods: to analyze content validity, ten speech-language pathologists answered a questionnaire in which each item of the instrument and the set of items were judged as to its representativeness. The content validity index and the modified Kappa statistics were calculated. To analyze construct validity, 20 participants, with age between 8 and 13 years, (10 children with weak tongues and 10 children with normal tongue strength) performed a game activity with the T-Station, involving 12 targets with 2 N of strength and 5 s of time for sustained contraction for each target. The performance was compared, for each item of the instrument, between groups. Results: most of the items obtained satisfactory score according to the speech-language pathologist’s evaluation. Children with reduced tongue force had a poorer performance than those with normal tongue force, with a statistically significant difference in three items of the instrument. Conclusion: the instrument proved to be valid as a method for evaluating performance in activities associated with the T-Station.
  • Is remote and distance teaching during the COVID-19 pandemic related to the university professors’ weight gain, body mass index changes, hearing complaints, and self-perception of voice? Original Articles

    Marchiori, Luciana Lozza de Moraes; Marchiori, Glória de Moraes; Rodrigues, Matheus Lindofer; Carlos, Priscila; Cordova, Nicoli Meurer; Santos, Michelle Cardoso Machado dos; Branco, Braulio Henrique Magnani; Ciquinato, Daiane Soares de Almeida

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to verify the impact of weight and BMI (Body Mass Index) changes on auditory and vocal symptoms in university professors, during the COVID-19 pandemic. Methods: the symptoms were assessed with a semi-structured questionnaire developed on Google Forms, to which the consent form was appended. It comprised 27 questions related to symptoms, changes, and health, during the pandemic - specifically, vocal and auditory symptoms, anthropometric factors, vocal parameters, physical activity, neck pain, and comorbidities. The Mann-Whitney and Chi-square test were used to identify differences or associations between variables (95% CI; P < 0.05). Results: altogether, 74 professors who comprise the faculty of the undergraduate program at the institution where the research was conducted were assessed. Significant differences were found between those with auditory symptoms (G1: worsened hearing; G2: unchanged hearing) regarding BMI, in which G1 had higher values; and sleep, in which G1 slept fewer hours. The chi-square test showed an association between the groups and BMI classification - those with worsened hearing (G1) were more overweight and their sleeping hours were more affected. There was also an association between the groups and voice change, headphone use (mainly in-ear) during classes, dizziness or vertigo episodes, tinnitus episodes and headache. Conclusion:this study revealed an association between worsened hearing, sleep, and BMI in university professors due to remote and distance teaching during the COVID-19 pandemic.
  • Fiberoptic endoscopic evaluation of swallowing in patients with amyothrophic lateral sclerosis: an integrative literature review Review Articles

    Augusto, Milena Magalhães; Silva, Roberta Gonçalves da; Rodrigues, Luzimara Gláucia Oliveira; Martins, Priscila Silva; Dourado Júnior, Mario Emílio Teixeira; Pernambuco, Leandro

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to provide an integrative review of the current evidence on the fiberoptic endoscopic evaluation of swallowing performing procedures and analysis parameters in patients with amyotrophic lateral sclerosis. Methods: the study question followed the PECO strategy, and the search was performed in Medline, Cochrane, Scopus, Lilacs, Web of Science, and CINAHL databases, using keywords and specific free terms. Two authors screened eligible articles published from 2013 to October 2021 and extracted data on fiberoptic endoscopic evaluation of swallowing performing procedures and analysis parameters in patients with amyotrophic lateral sclerosis. Literature Review: of the 1,570 articles initially identified, 14 were eligible. There was no consensus on the consistency, volume, and type of food, utensils, sequence, and number of repetitions of each task during the exam. The analysis parameters, when described, were distinct. Although with different classification criteria, the observation of pharyngeal residue, laryngeal penetration, and laryngotracheal aspiration was included in all studies. Conclusion: fiberoptic endoscopic evaluation of swallowing performing procedures and analysis parameters are not standardized in studies with amyotrophic lateral sclerosis patients.
ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial Rua Uruguaiana, 516, Cep 13026-001 Campinas SP Brasil, Tel.: +55 19 3254-0342 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revistacefac@cefac.br