Acessibilidade / Reportar erro
Revista CEFAC, Volume: 23, Número: 3, Publicado: 2021
  • Em referência ao artigo: “Maximum phonation time in the pulmonary function assessment” Carta Ao Editor

    Delmondes, Glívia Maria Barros; Quirino, Polyanna Guerra Chaves; Santos, Marcos; Correia Junior, Marco Aurélio de Valois
  • Abnormal findings on digital vectoelectronystagmography in patients with temporomandibular disorders Original Articles

    Tresso, Adriana; Luvizutto, Gustavo José; Bazan, Rodrigo; Caovilla, Heloisa Helena; Ganança, Maurício Malavasi

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: this study aimed to verify the occurrence of abnormal vectoelectronystagmography findings in patients with temporomandibular disorders (TMDs). Methods: in this cross-sectional study, patients diagnosed with TMDs underwent an otorhinolaryngological examination, audiological evaluation, and balance and vestibular function examinations, using vectoelectronystagmography. The tests performed were 1) spontaneous nystagmus, 2) saccadic movements, 3) pendular tracking, 4) optokinetic nystagmus gain and velocity, 5) rotational chair testing, and 6) post-caloric vertigo and the direction and velocity of the slow component of nystagmus. Results: thirty patients were selected (22 females and 8 males) with mean age of 30.8(14.9 years. Sensorineural hearing loss was seen in four patients (13.3%); the other patients (86.7%) had results within the normal range at all frequencies. Five patients (16.7%) showed abnormalities on the Romberg test and seven (23.3%) on the Tandem test. Abnormalities on the caloric test were seen in 40.0% of patients. More prevalence of headache (p<0.0001) and tinnitus (p<0.0001) was observed in patients with unilateral hyperreflexia, and dizziness, depression, anxiety, gait imbalance and falls in patients with bilateral hyperreflexia. Conclusion: patients with TMDs may present vectoelectronystagmography abnormalities characterized by unilateral or bilateral hyperreflexia and unilateral hyporeflexia of post-caloric nystagmus.
  • Validação de conteúdo e aparência de indicadores para avaliação do grau de implantação do Programa de Conservação Auditiva Artigos Originais

    Silva, Vanessa Maria da; Teixeira, Cleide Fernandes; Pimenta, Alcineide da Silva; Lopes, Adalva Virgínia Couto; Mota, Marina Mayra de Lima; Muniz, Lílian Ferreira; Nascimento, Cynthia Maria Barboza do; Lima, Maria Luiza Lopes Timóteo de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: validar indicadores e parâmetros para a construção de um instrumento de avaliação do Programa de Conservação Auditiva. Métodos: pesquisa metodológica de validação de conteúdo e aparência de indicadores para avaliação do Programa de Conservação Auditiva mediante aplicação do método Delphi, bem como a validação semântica de um instrumento de avaliação do programa seguindo os procedimentos adotados pelo grupo europeu DISABKIDS. Participaram do estudo 20 fonoaudiólogos, os quais responderam a questionários de validação. As respostas foram tabuladas e analisadas considerando dados estatísticos descritivos, pelo estabelecimento dos índices de validade de conteúdo por Item (I- IVC), de validade de conteúdo por nível de escala (S-IVC), de nível percentual de concordância absoluta e Análise de Conteúdo. Resultados: dos 64 itens submetidos à validação, dois não foram considerados pertinentes. O conjunto de itens foi considerado representativo. Os indicadores e parâmetros validados subsidiaram a construção de um instrumento para avaliação do grau de implantação do Programa de Conservação Auditiva, o qual se apresentou válido semanticamente. Conclusão: os indicadores foram validados de modo a atender e representar as funções de qualidade, controle e acompanhamento do Programa de Conservação Auditiva, auxiliando os gestores no exercer de suas funções e subsidiando a construção de instrumentos avaliativos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to validate indicators and parameters to construct an assessment instrument for the Hearing Conservation Program. Methods: methodological research to validate the content and layout of indicators to assess the Hearing Conservation Program, using the Delphi method, as well as the semantic validation of an assessment instrument for the program, in compliance with the procedures used by the European group DISABKIDS. A total of 20 speech-language-hearing therapists participated in the study, answering validation questionnaires. The answers were tabulated and analyzed considering descriptive statistical data, establishing the item content validity index, the scale content validity index, the percentage of absolute agreement, and the content analysis. Results: of the 64 items submitted for validation, two were not considered appropriate. The set of items was considered representative. The validated indicators and parameters provided the means to construct an assessment instrument of the degree of implementation of the Hearing Conservation Program, which proved to be semantically valid. Conclusion: the indicators were validated to meet and represent the functions of quality, control, and follow-up of the Hearing Conservation Program, aiding administrators to carry out their responsibilities and making it possible to construct evaluative instruments.
  • Triagem de identificação precoce de dificuldades de leitura e de escrita para o primeiro ano escolar - projeto piloto Artigos Originais

    Fritsch, Angela von; Silva, Nathane Sanches Marques; Sanchez, Maura Ligia

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: investigar a eficácia de uma triagem de identificação precoce baseada no teste Dibels 6th Edition, a fim de identificar precocemente crianças do primeiro ano escolar com risco para Dislexia. Métodos: a amostra foi constituída por 34 crianças avaliadas em dois momentos, sendo a triagem realizada enquanto estavam no primeiro ano do ensino fundamental e um ditado de palavras quando estavam no segundo ano. Para a análise dos dados foram aplicados os testes de Correlação de Pearson, Análise de Regressão Linear e ANOVA com valor de p≤0,05. Resultados: os resultados forneceram evidências convergentes com outros estudos de que crianças com sinais de risco para Dislexia diferem das crianças com desenvolvimento típico em termos de reduzida habilidade fonológica e que essas diferenças já estão presentes no início do processo de alfabetização. Conclusão: a triagem de identificação precoce permite a identificação dos fatores de risco para Dislexia, tornando possível implementar treino preventivo e personalizado de habilidades fonológicas que facilitará o processo de alfabetização.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to investigate the effectiveness of an early identification screening based on the Dynamic Indicators of Basic Early Literacy Skills (DIBELS) test, 6th edition, to early identify first graders at risk of dyslexia. Methods: the sample comprised 34 children assessed at two moments - the screening was conducted while they were in the first grade, while a word dictation was used when they were in the second grade. The data were analyzed with Pearson’s correlation test, linear regression analysis, and ANOVA, with a p-value ≤ 0.05. Results: the results provide evidence that agrees with other studies in that children with signs of risk of dyslexia differ from children with typical development in terms of less phonological skills and that these differences are already present at the beginning of the literacy process. Conclusion: the early screening allows for the identification of the risk factors for dyslexia, making it possible to implement preventive and personalized phonological skills training to make the literacy process easier.
  • Sintomas relacionados à voz e deglutição após tireoidectomia total: evidências de uma pesquisa nacional brasileira Artigos Originais

    Cândido, Ana Flávia de Sales; Santos, Jozemar Pereira dos; Soares, Maria Júlia Galindo; Alves, Rafaela Ferreira; Pernambuco, Leandro

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: estimar a prevalência de sintomas relacionados à voz e deglutição em mulheres submetidas à tireoidectomia total. Métodos: estudo de base populacional, observacional, transversal e analítico, baseado em um survey nacional brasileiro. Participaram do estudo 252 mulheres submetidas à tireoidectomia total, com idades entre 18 e 58 anos, residentes nas cinco regiões geográficas do país. Todas responderam a versão traduzida e adaptada para o português brasileiro do Thyroidectomy-Related Voice Questionnaire (TVQ), além de questões demográficas e clínicas. Foi realizada análise descritiva das variáveis categóricas e quantitativas. A relação entre escore total do TVQ e variáveis independentes foi analisada por meio dos testes de Mann-Whitney e Kruskal-Wallis. O nível de significância foi de 5%. Resultados: os sintomas mais prevalentes foram sensação de voz cansada depois de conversar por muito tempo (50%) e percepção de boca seca/sede (43,3%). Sintomas vocais foram mais prevalentes que os relacionados à deglutição. O escore total do TVQ não se relacionou com faixa etária (p=0,141), profissão (p=0,213), região de residência (p=0,303), tempo de cirurgia (p=0,955) e radioterapia/radioiodoterapia (p=0,666). Conclusão: mulheres brasileiras submetidas à tireoidectomia total possuem alta prevalência de sintomas relacionados à voz e deglutição, com predomínio dos sintomas vocais seguidos dos sintomas relacionados à deglutição.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to estimate the prevalence of voice- and swallowing-related symptoms in women submitted to total thyroidectomy. Methods: a population-based, observational, cross-sectional, analytical study, based on a Brazilian national survey. A total of 252 women, aged 18 to 58 years, submitted to total thyroidectomy, residing in the five geographical regions of the country participated in the study. All of them answered the version of the Thyroidectomy-Related Voice Questionnaire translated and adapted into Brazilian Portuguese, besides questions on demographic and clinical issues. A descriptive analysis of the categorical and quantitative variables was conducted. The relationship between the total TVQ score and the independent variables was analyzed with the Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests. The significance level used was 5%. Results: the most prevalent symptoms were, tired voice, after talking for a long time (50%), and dry mouth/thirst (43.3%). The voice-related symptoms were more prevalent than those related to swallowing. The total TVQ score was not related to age group (p=0.141), profession (p=0.213), region of residence (p=0.303), time since surgery (p=0.955), and radiotherapy/radioiodine therapy (p=0.666). Conclusion: Brazilian women submitted to total thyroidectomy have a high prevalence of voice- and swallowing-related symptoms, the former being predominant.
  • Speech and language therapy students' perception of learning through the incorporation of clinical simulation workshops: a mixed-methods study Original Articles

    Muñoz-Montes, María Magdalena; Villagrán-Gutiérrez, Ignacio; Pozo-Tapia, Francisca; Tapia-Tapia, Paulina; Castro-Soares, Yolanda; Fuentes-López, Eduardo

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: this study had two aims: (1) Analyse students' perceptions of achieved learning in the simulation workshops implemented in multiple areas in a Speech and Language Therapy curricula, and (2) Establish the effect of incorporating simulation workshops in the students' comprehensive evaluation of the course. Methods: a survey on perceived learning was validated, including quantitative and qualitative sections, and applied to students that participated in the simulation workshops (n=241). Additionally, quantitative information from a survey of systematic application on the comprehensive perception of the courses that implemented workshops was analysed (n=277). Results: the quantitative section showed a positive perception of learning through the simulation workshop and coincided with the qualitative section's positive opinions. Additionally, the courses that implemented simulation workshops showed a positive evaluation in methodology, feedback, and organization. Conclusion: the students had a positive perception of the incorporation of clinical simulation workshops. The survey's sections provided complementary information regarding learning through clinical simulation.
  • Desempenho em vocabulário de escolares com e sem dificuldades na alfabetização Artigos Originais

    Silva, Cláudia da; Alves, Patrícia do Valle

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: comparar o desempenho em vocabulário para verificar a competência lexical de escolares com e sem dificuldades na alfabetização. Métodos: 93 escolares do 1º ano do ensino fundamental, divididos em GI (50 escolares sem dificuldades) e GII (43 escolares com dificuldades na alfabetização). O Teste de Linguagem Infantil foi aplicado, com enfoque na área de vocabulário, analisado de acordo com aspectos de designação por vocábulo usual, não designação e processo de substituição. Na análise dos dados foi utilizado o Teste de Mann-Whitney com valor de p ≤0,05. Resultados: houve desempenhos significantes na comparação entre os grupos em todos os campos conceituais analisados. Não havendo significância para ambos os grupos nos campos conceituais alimentos, móveis e utensílios, locais e profissões em não designação, para meios de transporte em processos de substituição, para brinquedos e instrumentos musicais em não designação e processos de substituição, indicando médias superiores do Grupo I para designação por vocábulo usual e inferiores para não designação e processos de substituição, em comparação ao Grupo II. Conclusão: escolares com dificuldades na alfabetização apresentaram maior dificuldade na designação por vocábulo usual e maior índice de erros por processos de substituição e não designação, o que revela um vocabulário deficitário quanto ao acesso lexical em comparação aos escolares sem dificuldades.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to compare vocabulary performances and verify the lexical competence of students with and without difficulties learning to read and write. Methods: 93 first-grade students were divided into Group I (50 students without difficulties) and Group II (43 students with difficulties learning to read and write). They were administered the Child Language Test focusing on vocabulary. The analysis considered aspects of usual word designation, non-designation, and substitution process. The data analysis was conducted with the Mann-Whitney test, with a p-value ≤ 0.05. Results: there were significant performances in the comparison between the groups in all the conceptual fields analyzed. There was no significance for either group regarding the conceptual fields of Foods, Furniture and Appliances, Places, and Professions in non-designation; regarding Means of Transportation in substitution processes; regarding Toys and Musical Instruments in both non-designation and substitution processes. Group I had higher means than Group II in usual word designation, and lower ones in non-designation and substitution processes. Conclusion: students with difficulties learning to read and write had greater difficulties in usual word designation, as well as higher error indexes in substitution processes and non-designation, which reveals a deficient vocabulary concerning lexical access in comparison with students without difficulties.
  • Perspectiva discente sobre a formação em saúde coletiva nos cursos de graduação em fonoaudiologia das instituições de educação superior públicas do Nordeste brasileiro Artigos Originais

    Telles, Maurício Wiering Pinto; Chaves, Letícia Jadsa Lemos; Nascimento, Milyane Cardoso do; Abreu, Maria Helena Dantas; Noro, Luiz Roberto Augusto

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: analisar a compreensão dos discentes sobre a formação em saúde coletiva dos cursos de fonoaudiologia das universidades públicas do Nordeste brasileiro. Métodos: estudo qualitativo, estudo de caso múltiplo, o qual se utilizou da realização de entrevistas com informantes-chave discentes de sete universidades do Nordeste para a produção dos dados. Para a análise, foi utilizada a técnica da Análise Temática de Conteúdo, tendo como referencial teórico a concepção de atos de currículo. Resultados: três categorias emergiram a partir da análise: experiências formativas na saúde coletiva, influência das vivências no SUS para a formação do fonoaudiólogo e potencialidades e limites na formação em saúde coletiva. Conclusão: identificou-se que os estudantes das universidades públicas do Nordeste brasileiro percebem a saúde coletiva na formação como meio de preparação para a sua futura inserção e prática profissional no âmbito do SUS.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to analyze the students’ understanding of public health training in the speech-language-hearing programs at public universities in Northeastern Brazil. Methods: a qualitative, multiple-case study that interviewed key informing students of seven universities in the Northeast to collect data. The analysis was based on the theme content analysis technique, having as theoretical reference the conception of curricula. Results: three categories emerged from the analysis: public health training experiences, influence of the experiences at the Unified Health System (Sistema Único de Saúde - SUS) on the speech-language-hearing therapist’s training, and potentials and limitations in public health training. Conclusion: the public university students of Northeastern Brazil perceive public health training as a means to prepare them for their future inclusion and professional practice at SUS.
  • Fotobiomodulação em fonoaudiologia: o perfil da prática profissional e o nível de informação dos fonoaudiólogos brasileiros Artigos Originais

    Correia, Paula Rayana Batista; Coêlho, Julyane Feitoza; Freire, Maria Louize Justino; Almeida, Larissa Nadjara Alves; Pernambuco, Leandro de Araújo; Alves, Giorvan Ânderson dos Santos

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: conhecer o perfil dos fonoaudiólogos brasileiros e o seu nível de informação quanto ao uso da Fotobiomodulação com o Laser de Baixa Potência (LBP). Métodos: estudo observacional, transversal e quantitativo, realizado por meio de um questionário virtual autoaplicado, composto por questões relacionadas à formação, atuação profissional e conhecimentos sobre fotobiomodulação com LBP. Participaram 261 fonoaudiólogos, de ambos os sexos. Os dados foram analisados utilizando estatística descritiva e inferencial. Resultados: os fonoaudiólogos possuíam, predominantemente, 10 a 20 anos de formação, especialização concluída como maior titulação e atuavam principalmente nas áreas de Motricidade Orofacial, Disfagia, Voz, Linguagem e Audiologia. A ampla maioria conhece a fotobiomodulação e a sua aplicação na Fonoaudiologia, bem como concorda com a utilização do LBP como recurso terapêutico. Ainda assim, a maioria não utiliza o recurso na prática clínica, mas os que utilizam relatam melhor adesão do paciente. Verificou-se significância estatística para a associação do uso do laser ao acesso à resolução de nº 541 do Conselho Federal de Fonoaudiologia, ao tempo de profissão, à principal especialização e à capacitação exigida. Conclusão:os fonoaudiólogos participantes do estudo demonstraram apresentar informações sobre a fotobiomodulação com LBP e suas aplicabilidades, entretanto, o recurso ainda não é utilizado pela maioria dos profissionais.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to know the profile of Brazilian speech-language-hearing (SLH) therapists and their level of information on the use of low-level laser photobiomodulation. Methods: an observational, cross-sectional, quantitative study conducted with a self-administered online questionnaire related to the professional education, work, and knowledge of SLH therapists on low-level laser photobiomodulation. Two hundred sixty-one speech-language-hearing therapists of both sexes participated in the research. The data were analyzed with descriptive and inferential statistics. Results: the speech-language-hearing therapists had graduated predominantly 10 to 20 years before, their highest degree was mainly specialization, and most of them worked in the fields of oral-motor functions, dysphagia, voice, language, and audiology. Most of them knew photobiomodulation and its use in SLH therapists; also, they agreed on using a low-level laser as a therapeutic resource. Even so, most did not use it in clinical practice, although those who did, reported greater patient adherence. Statistical significance was verified for the association between laser use and access to resolution number 541 of the Federal Speech-Language-Hearing Council, time in the profession, main specialization, and required qualification. Conclusion: the participating speech-language-hearing therapists showed knowledge on low-level laser photobiomodulation and its applicability. However, most of these professionals did not use the resource yet.
  • Recursos salutogênicos para promoção da saúde vocal de professoras Artigos Originais

    Marçal, Cláudia Cossentino Bruck; Heidemann, Ivonete Teresinha Schülter Buss; Durand, Michelle Kuntz; Rumor, Pamela Camila Fernandes; Arakawa-Belaunde, Aline Megumi; Souza, Janaina Medeiros de

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: compreender quais recursos salutogênicos são desenvolvidos para promover a saúde da voz do professor de escolas públicas. Métodos: estudo qualitativo exploratório descritivo, realizado no período de setembro a outubro de 2017, com professores das séries iniciais de cinco escolas da rede estadual de ensino. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas e submetidos à análise temática à luz da teoria salutogênica. Resultados: participaram do estudo 30 professoras e quatro eixos temáticos: percepção da voz no dia a dia de trabalho, fatores agressores da voz, recursos salutogênicos mobilizados e práticas para promoção da saúde da voz. Destacaram-se como recursos salutogênicos internos: o vínculo familiar e social; as relações sociais e os recursos propulsores de ordem psicológica e espiritual; como potencialidades para promover a saúde da voz: ingesta hídrica; criatividade nas atividades em sala de aula; qualidade do sono; atuação de um profissional de fonoaudiologia; e desenvolvimento das práticas de promoção da saúde no contexto escolar. Conclusão: as professoras identificam e mobilizam recursos salutogênicos para promover a saúde de sua voz. No entanto, faz-se necessária a reformulação de práticas no contexto escolar para a melhoria da saúde da voz e da qualidade de vida do professor.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to understand what salutogenic resources have been developed to promote public school teachers’ vocal health. Methods: a descriptive exploratory qualitative study, carried out from September to October 2017, with teachers from the initial grades of five schools in the public school system. For data collection, semi-structured interviews were carried out, submitted to thematic analysis in the light of salutogenic theory. Results: thirty teachers participated and four thematic axes emerged: Voice perception in daily work; Voice’s aggressive factors; Salutogenic resources to promote vocal health; Practices for vocal health promotion. The following internal salutogenic resources were highlighted: the family and social bond; social relations and the propelling resources of a psychological and spiritual order. As potentialities to promote vocal health: water intake, creativity in classroom activities, quality of sleep, performance of a speech therapist, and development of health promotion practices at school. Conclusion: teachers identify and mobilize salutogenic resources to promote the health of their voices. However, it is necessary to reformulate practices in the school context to improve teachers’ vocal health and quality of life.
  • Habilidades do processamento temporal em pessoas que gaguejam Artigos Originais

    Ferreira, Thaís Nunes Machado; Rodrigues, Larissa Roberta Pereira; Correia, Débora Vasconcelos; Andrade, Suellen Mary Marinho dos Santos; Alves, Giorvan Anderson dos Santos; Rosa, Marine Raquel Diniz da

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: investigar as habilidades auditivas de resolução e ordenação temporal em pessoas que gaguejam. Métodos: estudo observacional transversal analítico e comparativo entre o grupo estudo e o controle. Realizado numa Clínica-Escola de Fonoaudiologia de uma instituição de ensino com pessoas que gaguejam atendidos em projeto de extensão universitária, bem como por voluntários sem distúrbio de comunicação, no período de 13 meses. Os procedimentos realizados foram anamnese de percepção auditiva, imitanciometria, audiometria tonal e vocal para descartar alteração na audição. Para os participantes que atenderam aos critérios de elegibilidade, realizou-se a avaliação das habilidades de resolução e ordenação com os seguintes testes: Gaps in Noise; Random Gap Detection Test; Pitch Pattern Sequence; e Duration Pattern Sequence. Após a realização dos testes descritos acima, os dados obtidos foram alocados em planilha digital para análise estatística descritiva e inferencial. Resultados: o grupo estudo apresentou alteração nas habilidades de resolução e ordenação temporal. Verificou-se, também, a diferença estatisticamente significante nos achados avaliativos dos grupos estudo e controle, quando comparados, para todos os testes realizados nas avaliações. Conclusão: observou-se alteração das habilidades de resolução e ordenação temporal nos indivíduos com gagueira, independentemente do gênero ou idade cronológica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to investigate the auditory skills of temporal resolution and ordering in people who stutter. Methods: an observational, cross-sectional, analytical, and comparative research between study and control groups conducted at a speech-language-hearing teaching clinic of an academic institution, comprising people who stutter (who attended a public outreach program) and volunteers without communicative disorders, for 13 months. The procedures used were auditory perception anamnesis, acoustic immittance, and pure-tone and speech audiometry to discharge hearing changes. The participants who met the eligibility criteria had their resolution and ordering skills assessed with the Gaps-in-Noise, Random Gap Detection, Pitch Pattern Sequence, and Duration Pattern Sequence tests and the data obtained were entered into a spreadsheet for descriptive and inferential statistical analyses. Results: the study group presented changes in temporal resolution and ordering. A statistically significant difference was also verified comparing the assessment findings of the study and control groups, in all the assessment tests. Conclusion: temporal resolution and ordering changes were observed in the people presented with stuttering, regardless of sex or chronological age.
  • Forward masking and cognitive-language skills in children as a function of literacy stage Original Articles

    Fonsêca, Nathália Hollanda da; Queiroga, Bianca Arruda Manchester de; Montenegro, Ana Cristina de Albuquerque; Menezes, Pedro de Lemos; Menezes, Denise Costa; Griz, Silvana Maria Sobral

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to investigate the relation between forward masking and cognitive-language skills in children as a function of literacy stage. Methods: twenty-seven children registered in literacy stage at public schools, aged from 6 to 9 years old, with no learning difficulties or audiological problems reported, participated in this study. Frequency Following Responses were registered in two test conditions: 1) /da/ alone; 2) /da/ presented 4 milliseconds after a speech noise. Two language protocols were applied: a cognitive-linguistic skills protocol and a phonological awareness one. Results: forward masking was evident in Frequency Following Responses of all children regardless of literacy stage. Frequency Following Responses latencies in both testing conditions showed no difference among participants’ age. Cognitive-language skills scores were below those expected for all children, with significant improvement noticed as a function of age. No correlation between language performance and forward masking was found. Conclusion: there was no relation between forward masking and cognitive-language skills in children, as a function of literacy stage.
  • Validity and reliability of the questionnaire that measures the perception of speech-language-hearing therapists regarding the use of information and communication technologies (ICTs) in speech-language-hearing evaluation and intervention processes Original Articles

    Leal-Kaymalyz, Carla Gislaine; Herrera-Lillo, Antonieta

    Resumo em Espanhol:

    RESUMEN Objetivo: estudiar la validez y confiabilidad del cuestionario para medir la percepción de los profesionales fonoaudiólogos respecto al uso de las tecnologías de la información y comunicación (TICs) en los procesos de evaluación e intervención. Métodos: estudio descriptivo de corte transversal, observacional no experimental, participaron un total de 123 profesionales titulados de la carrera de fonoaudiología de la Región de Valparaíso, Chile, quienes contestaron el cuestionario que mide la opinión y conocimiento del uso de TICs. Resultado: el cuestionario exhibió un nivel de estabilidad adecuado, ya que los valores de los coeficientes de α de Cronbach y λ6 de Guttman fueron 0,85 y 0,95, respectivamente y al estudiar cada ítem se obtuvieron niveles adecuados de estabilidad. Por otro lado, Índice de Homogeneidad Corregida (IHC), arrojó valores menores a 0,2 para los ítems A8, A9, A17, A18, A26, A27, A42, A43 y A46, lo cual sugiere no considerarlos porque indica que no existe correlación entre el ítem y la puntuación global del cuestionario. En cuanto a la validez de contenido, a través del sistema de evaluación de preguntas, el 100% de las preguntas no presentan problemas desde el punto de vista semántico. Conclusión: los resultados del estudio indican que el cuestionario TICs es válido y confiable.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to study the validity and reliability of the questionnaire that measures the perception of speech-language-hearing therapists, regarding the use of information and communication technologies (ICTs) in evaluation and intervention processes. Methods: a descriptive, cross-sectional, observational, nonexperimental study. A total of 123 professionals from the Region of Valparaíso, Chile, with degrees in speech-language-hearing therapy, participated in the study. They answered the questionnaire that measures their opinion and knowledge on the use of ICTs. Results: the questionnaire had an adequate level of stability, as the Cronbach's α and Guttman's λ6 coefficient values were respectively 0.85 and 0.95. When studying each item, adequate levels of stability were obtained. On the other hand, the corrected homogeneity index (CHI) yielded values lower than 0.2 for items A8, A9, A17, A18, A26, A27, A42, A43, and A46, which suggests not considering them due to a lack of correlation between these items and the overall questionnaire score. Regarding content validity, assessed with the Question Appraisal System, 100% of the questions presented no major semantic problems. Conclusion: the results of the study indicate that the ICT questionnaire is valid and reliable.
  • Accuracy of screening instruments in identifying central auditory processing disorders: an integrative literature review Review Articles

    Silva, Thalinny da Costa; Nunes, Aryelly Dayane da Silva; Farias, Thainá Ruth França de; Santos, Ana Beatriz; Taveira, Karinna Veríssimo Meira; Balen, Sheila Andreoli

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Purpose: to assess the literature about the accuracy of screening instruments for identifying the Central Auditory Processing Disorders (CAPD). Methods: search strategies were performed in the following databases: CINAHL, LILACS, PubMed /MEDLINE, Scopus, Speechbite and Web of Science. A search was also carried out in the grey literature. Four independent reviewers selected the included articles using a two-phase process based on the eligibility criteria. Two reviewers independently collected the required information from the included articles. The diagnostic methods were minimal batteries of behavioral tests to assess auditory processing skills. Results: from 1,366 articles found on all databases, after analysis of title and abstract, 36 were selected for the next phase, when 5 articles were finally included. It was found that the studies included were related to five instruments applied in children. The specificity was higher than 70%, but just the Mottier test and Screening Test for Auditory Processing (STAP), and Screening Checklist for Auditory Processing (SCAP) showed sensibility higher than 70%. Conclusion: Mottier was the most accurate CAPD screening test. There was no homogeneity in the presentation of the pass/fail criterion, or in the gold reference test used to establish the presence of CAPD.
  • Frenotomia: da avaliação à intervenção cirúrgica Relatos De Casos

    Nogueira, Jamille Silva; Gonçalves, Cláudia Adriana Brito; Roda, Silvana Ribeiro

    Resumo em Português:

    RESUMO O objetivo do estudo foi mostrar que a frenotomia pode contribuir para a melhora da amamentação, movimentação lingual e desconforto materno se respeitados os critérios de avaliação, observando a função e idade do lactente. Foram realizadas frenotomias em dois bebês com dificuldade de amamentação que compareceram ao Cepae - Centro de Pesquisa e Atendimento Odontológico, no curso de Atendimento Interdisciplinar Preventivo na Primeira Infância de uma Faculdade de Odontologia, no ano de 2018. Após anamnese e exame clínico foi aplicado o protocolo de avaliação de frênulo lingual para bebês, sendo realizadas as frenotomias necessárias, com a utilização de anestésico tópico, tesoura e tentacânula. Os bebês retornaram para reavaliação após 7 dias do procedimento. Foram observados ganho de peso dos bebês e maior conforto e facilidade das mães durante a amamentação após os procedimentos. Conclui-se que quanto menor o tempo entre o diagnóstico e a intervenção na anquiloglossia, mais fácil se dá o retorno à amamentação, e que a avaliação interdisciplinar torna a identificação mais eficaz e a intervenção da anquiloglossia mais eficiente.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The objective of this study was to demonstrate that frenotomy can help improve breastfeeding, tongue movement, and the mother’s comfort, if the assessment criteria are respected and the infant’s function and age are observed. Frenotomy was performed on two babies with breastfeeding difficulties who came to CEPAE - Center for Research and Dental Care, in 2018, as part of the course on Early Childhood Interdisciplinary Preventive Care at a Dental School. After anamnesis and clinical examination, the lingual frenulum assessment protocol for babies was applied. The necessary frenotomies were performed with topical anesthesia, scissors, and groove director. The babies were reassessed in follow-up visits 7 days after the procedure. The babies had gained weight and the mothers had found greater comfort and easiness when breastfeeding, after the procedure. It is concluded that the less time it takes from ankyloglossia diagnosis to intervention, the easier it is to resume breastfeeding. Also, the identification of ankyloglossia is more effective, and its intervention more efficient, through an interdisciplinary assessment.
ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial Rua Uruguaiana, 516, Cep 13026-001 Campinas SP Brasil, Tel.: +55 19 3254-0342 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revistacefac@cefac.br