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Revista de Administração Contemporânea, Volume: 2, Número: 1, Publicado: 1998
  • Editorial Editorial

    Machado-da-Silva, Clóvis L.
  • Aprende-se com as empresas japonesas? - Estudo comparativo entre empresas brasileiras e mexicanas Artigos

    Fleury, Maria Tereza Leme; Fleury, Afonso

    Resumo em Português:

    O objetivo deste trabalho é estudar o processo de aprendizagem em empresas brasileiras e mexicanas, processo este provocado pela interação com empresas multinacionais clientes; mais especificamente, pesquisaremos as relações entre empresas subsidiárias japonesas e suas fornecedoras locais no Brasil e no México, analisando como e em que estas influenciam o processo de aprendizagem das empresas locais. À medida que as empresas japonesas são consideradas berço do desenvolvimento de muitas das técnicas atuais de gestão da qualidade e de gestão de pessoal, um estudo com base em survey realizado em empresas nos dois países pode trazer contribuições interessantes a este debate.

    Resumo em Inglês:

    The Japanese corporations are usually considered as creators of the newest approaches and methods to manage production systems and human resources. To understant the role of Japanese enterprises in the diffusion of such approaches and methods, we analysed the learning process that occurs in Brazilian and Mexican firms as a consequence of their relationship with Japanese subsidiaries for which they supply parts and components. We analyse whether and how learning processes are induced by that dynamics based on field research conducted among local firms, both in Brazil and Mexico. The main conclusion is that the Japanese subsidiaries are not the main actors in the diffusion of Japanese inspired techniques among local enterprises.
  • Escolhas estratégicas e estilo cognitivo: um estudo com pequenas empresas Artigos

    Gimenez, Fernando Antonio Prado

    Resumo em Português:

    Este estudo objetivou descrever as estruturas cognitivas adotadas por dirigentes de pequenas empresas na administração estratégica de seus negócios. A influência dos estilos cognitivos dos dirigentes sobre suas decisões estratégicas foi analisada, bem como o papel da turbulência ambiental na escolha de estratégias. Uma análise cuidadosa dos modelos de Miles e Snow (1978) e Kirton (1976) sugeriu que a estratégia prospectora pode ser preferida por indivíduos cujas características psicológicas indiquem uma preferência por inovação. Por outro lado, a estratégia defensiva parece ser mais atraente a indivíduos que prefiram um estilo adaptativo de solução de problemas. O método de pesquisa envolveu um conjunto de dezenove entrevistas com dirigentes de pequenas empresas em dois tipos de ambientes: um altamente competitivo e dinâmico, em termos de tecnologia, e outro um pouco menos turbulento. Uma amostra adicional de 14 empreendedores permitiu explorar com mais detalhes a relação entre estilos cognitivos, turbulência ambiental e escolhas estratégicas. Os resultados indicaram que há boas razões para acreditar que diferenças ambientais foram associadas a diferentes escolhas estratégicas, enquanto preferências cognitivas não parecem estar fortemente associadas a formação da estratégia.

    Resumo em Inglês:

    This study describes the cognitive structure adopted by small firms' owners and managers in the strategic management of their businesses. The influence of respondents' cognitive styles over strategic decisions was explored, as well as the role exerted by environmental turbulence on strategic choices. A careful exploration of Miles and Snow's (1978) taxonomy of strategic types and Kirton's (1976) Adaptation-Innovation theory suggested that a prospector strategy may be preferred by individuals whose psychological characteristics indicate an innovative behaviour. On the other hand, defensive strategies seem to be most attractive to individuals who prefer an adaptive cognitive style. The research method involved a set of nineteen interviews with small firms' owner-managers in two types of environemt: one highly dynamic and competitive in terms of techonlogy, and another less turbulent. An additional sample of fourteen entrepreneurs allowed a more detailed exploration of the association between environmental turbulence, cognitive style, and strategic choices. Results indicated that there are good reasons to believe that environmental turbulence is associated with strategic choices, while cognitive preferences do not seem to be associated with strategy formation.
  • Cultura e desempenho organizacional: um estudo empírico em empresas brasileiras do setor têxtil Artigos

    Santos, Neusa Maria Bastos Fernandes dos

    Resumo em Português:

    A importância estratégica da cultura organizacional tem sido sugerida e estudada por diferentes autores. Neste trabalho tem-se como principal objetivo explorar o impacto da cultura organizacional no desempenho da empresa. A pesquisa foi conduzida em quatro Estados do Brasil, com 478 indivíduos do corpo gerencial, participantes de 13 empresas brasileiras do setor têxtil. Quanto ao enfoque metodológico, optou-se por linha de investigação mais quantitativa: este tipo de análise requer o exame de múltiplas organizações para serem comparadas. A coleta de dados realizou-se por meio de questionário estruturado, com apoio estatístico de várias técnicas, entre elas a análise de clusters. Os resultados encontrados apontam para duas direções: a cultura está significativamente associada ao desempenho organizacional; as empresas com cultura forte evidenciam melhor desempenho.

    Resumo em Inglês:

    This paper studies the impact of the organizational culture on the performance of different organizations according to evaluations made through accounting indices. The sample comprises 478 executive officers representing the management staff of thirteen textile companies of the spinning sector. The theoretical reference used for identifying the cultural profiles of the companies researched was based on the competing value model. Data gathered were submited to quantitative and statistical analyses. The results led to the following conclusions: the group of organizations sampled is basically characterized by two cultural profiles: strong cultures and weak cultures. Cultural strenght significantly correlates with organizational performance, i. e., companies with a stronger culture show a better performance than organizations with a weak culture. The Competing Value Model used proved adequate for measuring the cultural profiles and was found to be a valid and reliable data collecting instrument.
  • A construção de redes públicas na gestão local: algumas tendências recentes Artigos

    Moura, Suzana

    Resumo em Português:

    O trabalho discute o significado e caraterísticas das redes públicas constituídas em processos de elaboração e definição de planos/projetos estratégicos, que buscam integrar o Governo Local e organizações da sociedade civil. Parte-se de uma leitura de duas tendências que aparecem como impulsionadoras de inovação na gestão local na atualidade, nas quais se situam os processos analisados: o que se denomina de empreendedorismo competitivo e de ativismo democrático. Tais categorias de análise são elaboradas a partir de contribuições de autores que têm refletido sobre as mudanças ocorridas na gestão de cidades na Europa, nos Estados Unidos e na América Latina, em particular, no Brasil. Agregam-se ao estudo as abordagens recentes sobre redes. São considerados dois casos para a análise dessas novas tendências: a experiência do Planejamento Estratégico de Barcelona, Espanha, que se desenvolve desde 1988; e a do projeto Cidade Constituinte de Porto Alegre, RS, implementado a partir de 1993.

    Resumo em Inglês:

    The work discusses the meaning and characteristics of public networks established in process of elaboration and strategic plans/projects definition, that aim integrate local administration and civil society organizations. It starts from the interpretation of two tendencies that appear to urge innovation in current local administration, in which analyzed process can be found: competitive entrepreneurialism and democratic activism. These categories of analysis are developed from the author's contribution that have given back an image on changes occurred in cities administration in Europe, USA and Latin America, specially Brazil. The recent issues of the networks are also associated to the studies done. Two cases to analyze these new tendencies are considered: Strategic Planning Experience of Barcelona (Spain), which has been developed since 1988; and Cidade Constituinte Project of Porto Alegre (Brazil), established since 1993.
  • A integração entre as bolsas de valores de Buenos Aires e de São Paulo Artigos

    Leal, Ricardo P. Câmara; Costa Jr, Newton C. A. da

    Resumo em Português:

    Diversos trabalhos recentes apresentaram evidências sobre a existência de elos entre os mercados de ações da Argentina e do Brasil. Entretanto os elos não implicam que os mercados estejam integrados. A integração é conceito mais restrito, que tem que ser verificado através de modelos de apreçamento de ativos. A evidência empírica passada conclui pela segmentação desses doismercados mas o processo de abertura dos mercados emergentes é recente. É bem possível que testes de integração mais antigos sobre períodos longos no tempo não reflitam a situação corrente. Nós testamos dois modelos de apreçamento de ativos para os mercados de ações na Argentina e no Brasil. Nossos resultados sugerem que a Argentina continua segmentada dos grandes mercados internacionais. Por outro lado, a Argentina parece ter-se integrado com o Brasil nos últimos três anos. Cerca de 40% das exportações argentinas vêm para o Brasil. O Brasil é muito importante para a Argentina e domina os outros mercados no apreçamento do mercado de ações argentino. Já o Brasil apresenta integração com os grandes mercados financeiros internacionais e com a Argentina. Apenas 9% das exportações brasileiras vão para a Argentina. Os Estados Unidos tornaram-se particularmente importantes no apreçamento do mercado brasileiro nos últimos anos. Os Estados Unidos são o maior parceiro comercial do Brasil e o mercado favorito para emissões de DRs brasileiros.

    Resumo em Inglês:

    Many recent works have presented evidences about the existence of links between the stock markets of Brazil and Argentina. However the existence of links between two markets does not mean that they are integrated. Integration is a more restricted concept that must be verified with pricing models. Past empirical evidences show that the Brazilian and Argentinean markets are segmented. However, as these evidences were based on long periods of time and on data until the beginning of the 90's, probably their results do not reflect the more recent situation. We used two international pricing models for the Brasilian and Argentinean market. Our results suggest that Argentina is still segmented from the main international markets. On the other side, Argentina seems to be integrated with Brazil in the last three years. About 40% of the Argentinean export goes to Brazil. Brazil is very important to Argentina and predominates among other economies in the pricing of the Argentinean stock market.On the other side, Brazil presents integration with the central economies and with Argentina. Only 9% of the Brazilian export goes to Argentina. The United States became particulary important in the pricing of the Brazilian stock market in the last three years. The United States are the domain commercial partner of Brazil and the favorite market to the emissions of Brazilian DRs.
  • Pesquisa de satisfação de clientes: o estado-da-arte e proposição de um método brasileiro Artigos

    Rossi, Carlos Alberto Vargas; Slongo, Luiz Antonio

    Resumo em Português:

    Este artigo traz à discussão o momentoso tema da satisfação de clientes. Para tanto, discute-se a importância e a oportunidade das pesquisas de medição de satisfação de clientes, o seu estado-da-arte, a apresentação detalhada do método concebido e utilizado no Brasil pelos autores deste trabalho, bem como suas limitações e implicações futuras para pesquisa. No desenvolvimento do artigo, tem-se o exame da literatura mais atualizada sobre satisfação de clientes e a descrição pormenorizada do método brasileiro desenvolvido pelos autores. Chega-se, ao longo do trabalho, à oferta de um método de pesquisa de satisfação de clientes que deriva da consideração do estado-da-arte sobre o tema, da experiência acumulada pelos autores em ensino, pesquisa e consultoria e pela realização de benchmarking em empresas pioneiras e reputadas nas práticas dessas pesquisas no Brasil.

    Resumo em Inglês:

    This article presents a discussion about the important and quite up-to-date theme: customer satisfaction. In order to do that, one discusses the relevance and the opportunity of the survey for measuring customer satisfaction and its state of the art, presents in deails a method conceived and applied in Brazil by this paper's authors, and analyses method's limitations and its future implications in research. In the development of the paper, one has examined the most up-to-date literature about customer satisfaction and the datailed description of a Brazilian method developed by the authors. Along the work, it is raised a survey's method on customer satisfaction which has derived from the analysis of theme's state of the art, the authors' experience in teaching, researching and consulting, as well as the benchmarking some their great experience on that.
  • Benefícios e problemas nas relações de fornecimento enxuto: indicações na indústria automobilística brasileira Artigos

    Arkader, Rebecca

    Resumo em Português:

    Este trabalho baseia-se nos resultados de pesquisa de estudo de casos em montadoras e fornecedores na indústria automobilística brasileira, para verificar as percepções de benefícios e problemas decorrentes dos novos padrões de relações de fornecimento a partir da adoção de práticas da produção enxuta. Os benefícios e problemas percebidos pelas 12 empresas entrevistadas, 3 montadoras e 9 fornecedores, são apresentados e discutidos à luz daqueles registrados na literatura. Os resultados apontam para uma convergência com as percepções levantadas em pesquisas na mesma indústria em outros países, com diferenças que indicam uma atitude estratégica e positiva dos fornecedores brasileiros em face das maiores exigências impostas pelas práticas de fornecimento enxuto.

    Resumo em Inglês:

    This paper draws on results from case study research with car assemblers and autoparts suppliers in the Brazilian automotive industry in order to investigate the perception on benefits and problems arising from new patterns of buyer-supplier relationships brought by the adoption of lean production practices in manufacturing. The benefits and problems as perceived by the12 interviewed companies, three assemblers and 9 suppliers, are presented and discussed in view of benefits and problems mentioned in the literature. The results point to a convergence in the perceptions found by research on the matter undertaken in the same industry in other countries, with differences indicative of a strategic and positive attitude on the part of Brazilian suppliers in face of our more demanding conditions dictated by lean supply practices adopted by their clients.
  • Estudo da cadeia láctea do Rio Grande do Sul: uma abordagem das relações entre os elos da produção, industrialização e distribuição Artigos

    Castro, Cleber Carvalho de; Padula, Antônio Domingos; Mattuella, Juvir Luiz; Müller, Laudemir André; Angst, Aline Nuy

    Resumo em Português:

    O novo contexto econômico, delineado com a abertura de mercado e a estabilização da economia, trouxe uma série de desafios para a cadeia agroalimentar do leite, o que vêm pressionando seus elos a passar por um processo de ajustamento, a fim de superar seus principais problemas, de natureza estrutural ou de base tecnológica. Neste sentido, o presente estudo objetivou traçar um panorama da competitividade do complexo lácteo gaúcho, enfocando sua estrutura, estratégias e os processos de interação e indução, presentes nos elos da produção pecuária, na industrialização e distribuição em face das mudanças no ambiente econômico. Buscou-se também avaliar as expectativas dos agentes quanto às evoluções e perspectivas para a cadeia. Para tanto o estudo baseou-se em fonte de dados secundários e entrevistas semi-estruturas com representantes de cada elo pesquisado. Observou-se que o elo da produção pecuária se apresentou como o mais frágil da cadeia, necessitando buscar maior produtividade e escala, melhor qualidade e reduzir a variação sazonal na produção. Nos demais elos há a necessidade de se ampliar vantagens competitivas atuais, observando os movimentos competitivos mundiais e as mudanças nas preferências dos consumidores.

    Resumo em Inglês:

    The new economic context, characterized by the opening of the market and the stabilization of the currency, has brought several challenges to the dairy chain, which has pressed the links of the chain to adjust as a way to resolve their main problems, both structural and technological. This study has tried to do an overview on the competitiveness of the dairy complex in Rio Grande do Sul, Brazil, focusing on its structure, strategies and the processes of interaction and inducement perceived among its links: farming production, industrialization and distribution. We have also tried to evaluate the expectations of the agents concerning to the evolution of the chain and its oncoming perspective. Thus, the study was based on secondary data and semi-structured interviews with representatives of all links. We have found that the first link, farming production, is the most fragile one and that it needs to increase productivity and scale, to improve quality and to reduce seasonal variations on production. In the other links it is necessary to enlarge the present competitive advantages by observing the global competitive movements and the alterations on the consumers' preferences.
  • Teses em mestrados profissionais Documentos E Debates

    Bertero, Carlos Osmar
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