Acessibilidade / Reportar erro
Pro-Posições, Volume: 20, Número: 2, Publicado: 2009
  • Editorial

    Banks-Leite, Luci
  • Apresentação Dossiê: Educação E Política: Novas Configurações Nas Práticas De Militância

    Fabiano, Engelmann
  • Disposições a militar e lógica de investimentos militantes Dossiê: Educação E Política: Novas Configurações Nas Práticas De Militância

    Seidl, Ernesto

    Resumo em Português:

    O artigo centra-se em discussões sobre modalidades de engajamento e militância, com base em investigação conduzida no estado de Sergipe com dirigentes e ex-dirigentes de instituições associativas bastante diversas: sindicatos, instituições de filantropia, defesa de direitos humanos e opção sexual, movimento negro, conselho de leigos católicos e ONGs ambientalistas. O eixo de análise gira em torno das condições de aquisição de disposições para diferentes engajamentos e da forma como tais disposições se realizam e se atualizam ao longo de itinerários individuais. Os resultados apontam condições de socialização familiar e religiosa favoráveis, escolarização elevada, passagem pelo espaço universitário, eventos biográficos marcantes, ativismo militante e vinculações partidárias precoces como elementos decisivos à realização de carreiras militantes.

    Resumo em Inglês:

    This paper is focused on discussions about patterns of political involvement and militancy based on a research conducted in the state of Sergipe with leaders and former leaders of very different institutions: unions, institutions of philanthropy, human rights and sexual choice associations, a black movement, a lay catholic group and environmental NGOs. It analyzes the conditions of acquiring social dispositions for political commitment and how such dispositions are fulfilled and updated over individual routes. The results point out that sociably favorable familial and religious background, high education levels, university experiences, important biographical events, militant activism and early partisan ties are crucial elements for a militant career.
  • Expertise jurídica y capital militante: reconversiones de recursos escolares, morales y políticos entre los abogados de derechos humanos en la Argentina

    Vecchioli, Virginia

    Resumo em Espanhol:

    La comprensión del proceso de profesionalización del conocimiento experto en el campo de los Derechos Humanos en la Argentina es el eje de este artículo. La institucionalización de la causa por los derechos humanos involucra, tanto la reconfiguración del propio campo profesional del derecho, como una transformación de la propia causa militante en una cuestión vinculada a un saber especializado que requiere cada vez más de la adquisición de competencias profesionales. Este artículo se interroga sobre el lugar de la formación y de los recursos escolares en la adquisición de nuevas credenciales que habilitan a participar de este universo a través del estudio de las transformaciones ocurrida a lo largo de dos generaciones de activistas y profesionales del derecho. El eje de este trabajo será colocado en las transformaciones en el perfil de estos activistas a través de un recorrido por el proceso que va de los primeros abogados que se iniciaron a la política y a la profesión en la defensa de presos políticos de la izquierda revolucionaria durante los anios 1960 y 1970 hasta la actual generación que ingresa a la política y a la profesión ya en democracia (1983) y que funda su legitimidad en el hecho de estar dotados de diplomas en derecho internacional de los derechos humanos y en la pertenencia simultánea al espacio académico, burocrático y del activismo transnacional.

    Resumo em Inglês:

    This article aims at understanding the process of professionalization of expert knowledge in the Human Rights' field in Argentina. The institutionalization of the Human Rights cause involves both a change in the professional law field and the transformation of the militant cause into a question of specialized knowledge that increasingly requires more technical expertise. Throughout the study of the deep transformation that took place during two generations of law activists and professionals, this article discusses the place of education and expert knowledge in the acquisition of new credentials that qualify individuals to participate in this universe. This paper looks into changes in these activists' profile through time, in lawyers profiles' reconversion, a process that involves from the earliest lawyers that joined politics and started their carrers as political prisoners 'defenders belonging to revolutionary groups during the 60s and 70s to the new generation of activists who started their careers and joined politics after democracy (1983) and who have based their legitimacy on academic degrees in international law and their simultaneously belonging to the academic and bureocratic scenes, as well as transnational activism.
  • "Isso é política, meu!" socialização militante e institucionalização dos movimentos sociais Dossiê: Educação E Política: Novas Configurações Nas Práticas De Militância

    Moreno, Rosangela Carrilo; Almeida, Ana Maria F.

    Resumo em Português:

    Como se cria uma associação militante? Que elementos e/ou processos são necessários para que indivíduos ajam como um grupo para criar uma organização destinada a atuar no espaço político? Esta questão foi discutida numa pesquisa que focalizou um grupo de jovens rappers negros que fundou uma associação no final dos anos 1990 em Campinas, SP. Por meio de longas, repetidas entrevistas e observações de alguns dos seus encontros e práticas, mostramos que a associação foi o resultado de um processo de aprendizagem por que passaram os jovens, ao longo de um contato estreito com políticos profissionais mais velhos e mais experientes. Nesse processo eles aprenderam como um movimento de protesto deveria se articular para influenciar o governo. Aprenderam também certas técnicas de mobilização que lhes permitiram ser respeitados e construir apoios em outros segmentos de ativismo partidário e sindical. As ações da associação deram concretude e visibilidade à idéia de que havia um "movimento hip hop" na cidade. Em 2001, ao final de uma longa negociação, seus membros obtiveram o apoio da prefeitura municipal da cidade, assumida pelo PT, para a criação da Casa do Hip Hop de Campinas, onde eles foram empregados para desenvolver atividades artísticas e políticas.

    Resumo em Inglês:

    How are militant associations created? Which elements and/or processes allow individuals to act as a group and create an organization aimed at interfering in the political sphere? We look into this question by studying a group of young black rappers who created their association in the late 1990's in Campinas, SP. Through long, repeated interviews and the observation of some of their encounters and practices, we show that the association was made possible by a learning process experienced by the rappers through their contact with older and experienced politicians. In the process, they learned how to organize a political movement in order to influence government policies. They also learned a number of "activist techniques" that helped them to be respected and to find support in other segments of party and syndicate activism. Through the association, the rappers made the Campinas hip hop movement concrete and visible and, in 2001, they obtained support from the Partido dos Trabalhadores city administration, for the creation of a House of Hip Hop, a center where they were employed to develop artistic and political activities.
  • Os usos da educação no militantismo ambientalista Dossiê: Educação E Política: Novas Configurações Nas Práticas De Militância

    Oliveira, Wilson José Ferreira de

    Resumo em Português:

    Este artigo examina as condições e as lógicas sociais que fundamentam os usos e a reconversão da formação universitária para o exercício profissional na defesa de causas ambientais. A metodologia utilizada consistiu na realização de entrevistas biográficas com três gerações distintas de ativistas do Rio Grande do Sul, focalizando suas condições sociais de origem, os significados associados ao uso da formação escolar na militância, as principais modalidades de carreiras militantes e os tipos de recursos e de vínculos sociais que fundamentam o exercício da militância. A pesquisa demonstrou que o ambientalismo constitui um espaço social de reconversão da formação escolar e universitária para a atuação profissional em diferentes esferas de atividade, com base em recursos e vínculos estabelecidos pelos ativistas com partidos políticos, com organizações e com movimentos sociais no decorrer de seus itinerários familiar, escolar e profissional.

    Resumo em Inglês:

    This article examines the social conditions and the logic that bases the uses and reconversion of higher education for professional practice in the defense of environmental causes. The methodology consisted of biographical interviews with three different generations of activists from Rio Grande do Sul, focusing on their social origin, the meanings associated with the use of academic education in militancy, the main kinds of militant careers, and the types of resources and social ties that ground activists' practices. The research showed that environmentalism is a social space for reconverting school and university education into professional action in different spheres of activity, based on resources and ties established by activists with political parties, organizations and social movements in the course of their familial, schooling and professional routes.
  • Construindo a legitimidade: reflexões sobre as transformações das práticas de militância no movimento sindical Dossiê: Educação E Política: Novas Configurações Nas Práticas De Militância

    Tomizaki, Kimi; Rombaldi, Maurício

    Resumo em Português:

    O eixo central deste estudo reside na tentativa de responder a questões sobre as mediações existentes no estabelecimento dos vínculos de engajamento de trabalhadores no movimento sindical, bem como sobre as formas assumidas por processos de legitimação política no interior de distintas esferas do campo sindical brasileiro. Para tanto, parte-se dos casos de dois sindicatos, ambos do Estado de São Paulo: o Sindicato dos Metalúrgicos do ABC e o Sindicato de Telecomunicações. Entre as semelhanças existentes entre esses sindicatos, sobressai o fato de que durante a década de 1990 ambos passaram por processos de reestruturação produtiva em seus setores; a concomitante renovação de quadros sindicais - em que se destacam sucessões geracionais; e, por fim, a semelhança de origem social de trabalhadores e sindicalistas entre os setores - em grande parte de migrantes nordestinos com baixa escolaridade e ausência de qualificação profissional. Sobre as diferenças, observa-se que a constituição dos processos de legitimação sindical assume distintas composições, o que resulta em diversas reações aos processos de transformação vivenciados nos dois setores. Ainda que atravessando transformações sociais homólogas, os sindicatos permitem observar dinâmicas próprias na construção de diferentes legitimidades militantes e no destino de sindicalistas.

    Resumo em Inglês:

    This study is focused on the attempt to answer questions about the mechanisms for the commitment of workers to political union activity, as well as about the way the political legitimacy process occurs in different spheres of the Brazilian trade union field. In order to answer such questions, two unions from the state of São Paulo were studied: the steelworkers' union, from the ABC region, and the telecommunications workers' union. There are some similarities between these unions, especially the fact that during the 90s, both of them went through the processes of economic restructuration and personnel renewal - including generational succession. It is also interesting to mention the similarity concerning the social origin of workers and trade unionists, mostly Northeastern unskilled migrants with low schooling levels. Concerning the differences between the workers, we observe that the constitution of the process of trade union legitimacy takes on distinct compositions, which result in distinct reactions to the changes in the two sectors. Even though they have faced equivalent social changes, each of these unions has its own different dynamics in the building of different militant legitimacies and in future unionists' actions.
  • Educação, militantismo católico e filosofia no Brasil Dossiê: Educação E Política: Novas Configurações Nas Práticas De Militância

    Ferreira, Daniela Maria

    Resumo em Português:

    Este artigo propõe uma reflexão sobre a relação entre educação, militância política católica e Filosofia no Brasil. Trata-se de pensar como a passagem pelo militantismo político em movimentos de juventude católica (Juventude Universitária Católica e Juventude Estudantil Católica) se constituiu em um lócus de socialização importante para os mentores dos primeiros dispositivos que contribuíram para a institucionalização da produção filosófica universitária no Brasil. O material empírico coletado para análise foi composto de entrevistas semi-estruturadas com 17 filósofos, observações etnográficas, depoimentos publicados, além de informações coletadas na base de dados institucionais (Plataforma Lattes, CNPq).

    Resumo em Inglês:

    This article proposes a reflection on the relations between education, catholic political militancy and philosophy in Brazil. It examines how the experience of political militancy in youngsters' catholic movements (Juventude Universitária Católica and Juventude Estudantil Católica) was constituted as an important socialization locus to the mentors of the for the first actions of the institutionalization of the university philosophical production in Brazil. The empiric material collected for analysis consisted of semi-structured interviews with 17 philosophers, ethnographic notes, and published testimonies, besides the information collected from the institutional data basis (Plataforma Lattes, CNPq).
  • Da militância ao estudo do militantismo: a trajetória de um politólogo. Entrevista com Bernard Pudal Dossiê: Educação E Política: Novas Configurações Nas Práticas De Militância

    Tomizaki, Kimi
  • Políticas públicas de inclusión en la educación superior los casos de Argentina y Brasil

    Chiroleu, Adriana

    Resumo em Espanhol:

    Las políticas inclusivas en la educación superior se orientan a lograr que las instituciones contengan una diversidad racial, cultural y sexual semejante a la que existe en el seno de la sociedad, en procura de remediar discriminaciones históricas que han conducido a la situación de desigualdad por la que atraviesan esos grupos. En este sentido, la implementación en algunos países de Políticas de Acción Afirmativa en el ámbito de la educación superior procura una mayor integración social en sociedades caracterizadas por fragmentaciones de diferente naturaleza. En este trabajo nos proponemos abordar desde una perspectiva comparativa los alcances de las políticas públicas de inclusión en la universidad que se desarrollan en Argentina y Brasil, enmarcándolas en los rasgos diferenciales de sus estructuras sociales y sus sistemas de Educación superior.

    Resumo em Inglês:

    Inclusive policies in higher education are planned to achieve racial, cultural and sexual diversity in institutions, similarly to social diversity itself. Such policies are intended to repair historical discrimination that has contributed to the unequal situation those groups have been facing. For such, the establishment of Affirmative Action Policies in the higher education field in some countries is intended to achieve greater social integration in societies that are usually characterized by fragmentation of different kinds. The purpose of this paper is to address, from a comparative perspective, the advances of public policies for university inclusion in Argentina and Brazil, considering the differences between their social structures and higher education systems.
  • Processos formativos constituídos no interior das instituições de educação infantil: uma experiência de formação continuada Artigos

    Zapelini, Cristiane Antunes Espíndola

    Resumo em Português:

    Este artigo apresenta a percepção dos professores da Educação Infantil sobre a formação continuada descentralizada, procurando entender como são constituídos os espaços formativos no interior das instituições de Educação Infantil. O processo de descentralização é uma política da Rede Educacional pesquisada, voltada a possibilitar que cada instituição educativa possa promover sua formação continuada, buscando trabalhar aquilo que é específico e contextual. Os temas aqui apresentados foram discutidos em minha pesquisa de mestrado, envolvendo uma creche da Rede Pública Municipal. Traz reflexões sobre a importância e a riqueza desse espaço formativo que, ao mesmo tempo que oportuniza ao professor estudos mais focalizados com relação à prática, à diversidade de temas e à construção coletiva dos saberes pedagógicos, exige que sejam criadas melhores condições para a efetivação desse processo, como manter um profissional que possa ser o formador dos professores, com competência para organizar, dinamizar e auxiliar nas reflexões sobre teoria e prática.

    Resumo em Inglês:

    This article presents the perception of teachers of child education about continued decentralized education, trying to understand how educational spaces are developed within child education institutions. The process of decentralization is a policy of the Educational Network that has been planned to enable each educational institution to promote its continued education, seeking to work ons specific and contextual matters. The issues presented here were discussed in my master's research, involving a daycare center of the Municipal Public Network. It brings reflections about the importance and richness of this educational space which both provides the teacher with opportunities to carry out focused studies concerning the practice, diversity of topics and collective construction of educational knowledge and guarantees the creation of better conditions for making this process effective, such as having a professional who can train teachers, with the authority to organize and help boost reflections about theory and practice and the contrasts between them.
  • Um estudo das edições de Ou isto ou aquilo, de Cecília Meireles Artigos

    Ferreira, Norma Sandra de Almeida

    Resumo em Português:

    Localizar em sua materialidade a obra Ou isto ou aquilo, de Cecília Meireles, em suas edições - 1964; 1969; 1977; 1987; 1990; 2002 -; cotejá-las para compreender as formas pelas quais os textos são apresentados aos seus leitores, em diferentes tempos; e indagar como e por que essas formas são pensadas e concretizadas são desafios deste artigo. Esta pesquisa de cunho exploratório, à luz, principalmente, dos estudos da História Cultural, privilegia, no exame das diferentes edições, as partes externas que envolvem os poemas (o texto propriamente dito) e suas ilustrações. Identifica e discute a produção de sentidos e valores ligados à educação do leitor, ao reconhecimento de uma escritora consagrada pela tradição literária, à singularidade da linguagem, à importância de uma prática prazerosa da leitura.

    Resumo em Inglês:

    This article brings the challenges of locating Cecília Meireles' book Ou isto ou aquilo (Either this or that) in its materialness, with considerations on its 1964, 1969, 1977, 1987, 1990 and 2002 editions, as well as comparing these editions in order to understand the forms in which texts are presented to their readers at different times, and questioning how and why these forms are conceived and put into practice. In the light of studies on cultural history, in the analysis of the different editions, this exploratory research prioritizes the external parts that involve poems (the texts themselves) and their illustrations. It provides identification and a discussion on the production of senses and values related to readers' education, the recognition of a writer who is consecrated by literary tradition, the uniqueness of the language used, and the importance of pleasant reading practice.
  • ProUni e UAB como estratégias de EAD na expansão do ensino superior Artigos

    Segenreich, Stella Cecília Duarte

    Resumo em Português:

    Neste texto é feita uma análise dos programas Universidade para Todos (ProUni) e Universidade Aberta do Brasil (UAB) como estratégias de Educação a Distância promovidas pelo governo Lula na expansão e democratização do Ensino Superior. Questões tais como o número elevado de pólos, sua dispersão e distanciamento da sede da instituição promotora dos cursos, assim como a falta de avaliação da efetiva qualidade de ensino são desafios colocados ao ProUni, especificamente. No que se refere aos dois programas em conjunto, surgiram questões referentes ao modelo de pólo presencial adotado e ao conceito de tutoria e seu impacto na configuração do corpo docente das universidades. Constatou-se, ainda, um avanço significativo no reconhecimento de que a educação a distância não se resume a uma estratégia de mercantilização e privatização do ensino e que precisa ser pesquisada intensamente em termos de sua utilização como política de Estado e em termos das novas questões de ordem institucional e pedagógica que suscita.

    Resumo em Inglês:

    This text aims at analyzing the programs of University for All (ProUni) and Brazilian Open University (UAB) as products of the Lula government higher education expansion and democratization policy. Some issues like the great number of poles, their dispersion and distance from the headquarters of the promoting institution, as well as the lack of an evaluation mechanism to assess the quality of the education offered by the participant institutions, are challenges faced specifically by ProUni. As far as those two programs are concerned, some issues emerged related to the model of the classroom instruction pole which has been adopted and the concept of tutoring and its impact on the configuration of the teaching staff of universities. Also, significant improvement has been verified in the recognition that distance education does not limit itself to a commercial and privatizing educational strategy, but it must be studied in terms of its utilization as a state policy and in terms of the new institutional and pedagogical issues it raises.
  • A vocação pedagógica dos museus de Filadélfia Ensaio

    Magalhães, Roberto Carvalho de

    Resumo em Português:

    A ação educativa dos museus de Filadélfia é extraordinariamente ampla. Dos museus menores, como o Benjamin Franklin Underground Museum, ao imenso Philadelphia Museum of Art, eles oferecem um leque vasto e diversificado de materiais pedagógicos, seja dirigidos à escola, seja ao público em geral. Este ensaio relata e analisa as suas estratégias educativas, especialmente as ações educativas dos museus de arte.

    Resumo em Inglês:

    The educational action of the Philadelphia Museums is extraordinarily vast. From the smaller museums, as the Benjamin Franklin Underground Museum, to the immense Philadelphia Museum of Art, they offer an ample and varied range of pedagogical materials, both for schools and for the public in general. This essay reports and analyzes their educational strategies, especially the educational actions of the art museums.
  • Amar sem aulas práticas: apresentação Diverso E Prosa

    Gárate, Miriam V.
  • Vozes roubadas: diários de guerra Leituras E Resenhas

    Demartini, Zeila de Brito Fabri
UNICAMP - Faculdade de Educação Av Bertrand Russel, 801, 13083-865 - Campinas SP/ Brasil, Tel.: (55 19) 3521-6707 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: proposic@unicamp.br