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Estudos de Psicologia (Campinas), Volume: 38, Publicado: 2021
  • Leitura na dislexia do desenvolvimento: o papel da consciência fonêmica e das funções executivas Thematic Section: Reading, Writing And Math Learning: Cognitive Correlates

    MEDINA, Giovanna Beatriz Kalva; GUIMARÃES, Sandra Regina Kirchner

    Resumo em Português:

    Resumo Este estudo investigou as correlações e os possíveis déficits em leitura, consciência fonêmica e funções executivas entre estudantes com dislexia do desenvolvimento. Participaram do estudo 28 estudantes, com idade entre 9 e 11 anos, sendo 14 com dislexia do desenvolvimento e 14 sem dificuldade de leitura. Foram utilizados instrumentos específicos para avaliação da leitura, consciência fonêmica e funções executivas. O teste Spearman indicou correlações moderadas e muito significativas entre o desempenho nas tarefas de consciência fonêmica e leitura (reconhecimento e compreensão) e as tarefas que avaliaram o funcionamento cognitivo envolvendo as seguintes funções executivas: flexibilidade cognitiva, memória de trabalho, controle inibitório e fluência verbal ortográfica. Não foi encontrada correlação entre as avaliações de leitura e consciência fonêmica e planejamento com o instrumento Torre de Londres. Os resultados possibilitam hipotetizar que uma intervenção para o desenvolvimento da consciência fonêmica e das funções executivas pode melhorar o desempenho em leitura dos disléxicos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study investigated the correlations and the possible deficits in reading, phonemic awareness, and executive functions among students with developmental dyslexia. A total of 28 students participated in the study, between 9 and 11 years old, 14 with developmental dyslexia and 14 without reading difficulties. Specific instruments were used to assess reading, phonemic awareness, and executive functions. The Spearman test indicated moderate and very significant correlations between performance in tasks of phonemic awareness and reading (recognition and comprehension) and tasks that assessed cognitive functioning involving the following executive functions: cognitive flexibility, working memory, inhibitory control, and orthographic verbal fluency. No correlation was found between the reading and phonemic awareness assessments and the results of the planning done with the Tower of London instrument. The results allowed the researchers to hypothesize that an intervention planned for the development of phonemic awareness and executive functions may have an effect in improving the reading performance of dyslexics.
  • Fatores associados à adesão a uma intervenção via web sobre o uso de álcool entre universitários Thematic Section: Ternds And Technological Advances In Cyberpsychology

    GONÇALVES, Marcella Ferreira; BEDENDO, André; ANDRADE, André Luiz Monezi; NOTO, Ana Regina

    Resumo em Português:

    Resumo O presente estudo teve como objetivo avaliar a influência do perfil dos estudantes e das estratégias de recrutamento na adesão de universitários a uma intervenção via web sobre o uso de álcool. Participaram da pesquisa 46.329 estudantes brasileiros com idade entre 18 e 30 anos e relatando consumo de álcool nos últimos três meses. Utilizaram-se três estratégias de recrutamento: convite aberto e convite pessoalmente dirigido com e sem incentivo não monetário. Avaliouse o efeito de características educacionais, sociodemográficas, motivacionais e de uso de álcool sobre a adesão por meio de modelos de regressão logística. Mulheres (aOR = 1,09 [1,04; 1,14]), estudantes com maior renda (aOR = 1,32 [1,21; 1,45]) e mais motivados (aOR = 1,04 [1,03; 1,05]) foram mais aderentes, bem como universitários que relataram binge (aOR = 1,26 [1,19; 1,33]) e uso de risco (aOR = 1,11 [1,05; 1,18]). O emprego de incentivos foi o principal fator associado à adesão (aOR = 3,69 [2,46; 5,55]). Os resultados podem auxiliar no desenvolvimento de futuras intervenções sobre o uso de álcool via internet.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study aimed to evaluate the association between student characteristics and recruitment strategies in the adherence of college students to a web-based alcohol intervention. Participants were 46,329 Brazilian students aged from 18 to 30, who consumed alcohol during the past three months. Three recruitment strategies were implemented: open invitations, and personally-addressed invitations with or without non-monetary incentives. We evaluated the educational, sociodemographic, motivational, and alcohol consumption effects on adherence using logistic regression models. Women (aOR = 1.09 [1.04; 1.14]), students with higher income (aOR = 1.32 [1.21; 1.45]), and more motivated students (aOR = 1.04 [1.03; 1.05]) were more adherent to the intervention, as well as those reporting binge drinking (aOR = 1.26 [1.19; 1.33]) and alcohol hazardous use (aOR = 1.11 [1.05; 1.18]). The use of incentives was the main factor associated with adherence (aOR = 3.69 [2.46; 5.55]). Our results may help the development of future web-based interventions related to alcohol use.
  • Quem procura intervenções baseadas na Internet para a depressão no Brasil? Thematic Section: Trends And Technological Advances In Cyberpsychology

    LOPES, Rodrigo Teixeira; SVACINA, Maria Adriana; GÓMEZ-PENEDO, Juan Martín; ROUSSOS, Andrés; MEYER, Björn; BERGER, Thomas

    Resumo em Português:

    Resumo Alguns tratamentos para a depressão baseados na Internet se mostraram efetivos e apresentaram vantagens em relação a tratamentos presenciais (potencialmente menos caros, com horários mais flexíveis e com disponibilidade em áreas remotas). Este artigo descreve as características de indivíduos que procuraram ajuda de uma intervenção autoguiada on-line e explora hipóteses sobre preditores de adesão ao programa. Baseado em uma amostra de 282 indivíduos que preencheram questionários de triagem, verificou-se que os participantes eram majoritariamente mulheres, tinham em média 34,36 anos, foram recrutados em sua maioria pelo Facebook, apresentaram diagnóstico psiquiátrico prévio feito por algum profissional de saúde mental, apresentaram percepção de autoeficácia moderada e sintomas depressivos moderadamente severos. Os respondentes que relataram condições comórbidas apresentaram mais chances de avançar para as entrevistas diagnósticas, e estar ou não em tratamento não influenciou a chegada às entrevistas. Estas descrições podem auxiliar na identificação de estratégias para se atingir mais indivíduos e para otimizar o desenho das intervenções on-line para brasileiros que as buscam.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Specific psychological treatments for depressive disorders delivered on the Internet have shown effectiveness and presented advantages over face-to-face treatments (potentially less expensive, flexible schedules, available in remote areas). This paper aims to describe the characteristics of those who sought help from an online self-guided intervention for depression and to explore hypotheses about predictors of enrollment to the program. Based on a sample of 282 of individuals who filled in screening questionnaires, we verified that the respondents were mainly female, were on average 34.36 years old, were primarily recruited through Facebook, had been previously diagnosed by mental health professionals, presented moderate self-efficacy perception, and had moderately severe symptoms of depression. Respondents who reported comorbid conditions were more likely to attend enrollment interviews, and being in treatment or not did not influence attendance. Such characterization may provide strategies to reach more people and to optimize the design of interventions targeting help-seeking depressed individuals in Brazil.
  • Projetos de vida de jovens brasileiros: identidades e valores em contexto Thematic Section: Purpose In Life

    ARANTES, Valéria Amorim; PINHEIRO, Viviane Potenza Guimarães

    Resumo em Português:

    Resumo O artigo tem como objetivo analisar os projetos de vida de jovens brasileiros. Quinhentos e sessenta estudantes, com idade entre 15 e 19 anos, representantes das cinco regiões geopolíticas do Brasil responderam um questionário aberto formulado pelo Stanford Center on Adolescence e adaptado aos propósitos do trabalho. Os dados foram analisados por meio da Teoria dos Modelos Organizadores do Pensamento e permitiram a identificação de seis formas de projetar o futuro. Observou-se que a maioria dos jovens entende seus projetos de vida como um curso natural da vida ou como um sonho ou idealização, assim como apresentam uma visão de futuro altamente centrada no eu e em suas próprias conquistas. Os resultados evidenciam a articulação da construção dos projetos de vida dos jovens brasileiros à formação de suas identidades na interação com os valores coletivos, em especial em relação à superação de dificuldades econômicas e a conquistas financeiras.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The aim of the article was to analyze the purposes in life of young Brazilians. A total of 560 students, aged 15-19 years, from the five geopolitical regions of Brazil, answered an open questionnaire developed by the Stanford Center on Adolescence and adapted to the specificities of the research. The data were analyzed using the Theory of Organizing Models of Thinking, which enabled us to identify six models of purposes. Most young people expressed their life purposes as a natural course of life or as an idealized dream; most of them also presented a self-centered view of their purposes, focused on their own accomplishments. The results reveal an association between life purposes and identity of young Brazilians in the interaction with collective values, particularly regarding the overcoming of economic difficulties and financial achievements.
  • Projetos de vida e cuidado entre irmãos na adolescência: possíveis associações Thematic Section: Purpose In Life

    DELLAZZANA-ZANON, Letícia Lovato; ZANON, Cristian; TUDGE, Jonathan Richard Henry; FREITAS, Lia Beatriz de Lucca

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste estudo foi investigar se há relação entre nível de cuidado dos irmãos maiores para com os menores e as áreas de interesse dos projetos de vida de adolescentes. Cento e treze adolescentes participaram do estudo. Para a avaliação foram utilizados uma ficha de dados biossociodemográficos, o Questionário de Tarefas Domésticas e de Cuidado entre Irmãos e um depoimento escrito sobre projetos de vida. Computaram-se 347 projetos de vida, os quais foram agrupados nas categorias: carreira, família, bens materiais, felicidade e generosidade. Os resultados das correlações de Pearson indicaram associações positivas entre cuidado e as áreas generosidade e carreira. Dessa forma constatou-se uma tendência de que os adolescentes que cuidam mais de seus irmãos mais novos elaborem mais projetos de vida relacionados a ajudar a família e ao desenvolvimento profissional. Esses resultados sugerem que cuidar de irmãos menores pode influenciar nas áreas de interesse dos projetos de vida dos adolescentes.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The aim of this study was to investigate the possible relations between sibling care level and the areas of interest in adolescents’ life purposes. Participants were 113 adolescents. The instruments were a record of socio-demographic data, the household tasks and Sibling Care Questionnaire, and a written testimony on life purpose. We identified 347 life projects, which were grouped into the following categories: career, family, possessions, happiness, and generosity. The results of the Pearson’s correlations indicated positive associations between sibling care and generosity and career. Thus, there is a tendency that adolescents who take care of their younger siblings have more life projects related to assisting the family of origin and to professional development. These results suggest that taking care of younger siblings may influence the areas of interest of adolescents’ life purposes.
  • Projeto de vida de adolescentes em um programa de Ciência & Tecnologia Thematic Section: Purpose In Life

    ARAUJO, Murilo Fernandes de; DELLAZZANA-ZANON, Letícia Lovato; ENUMO, Sônia Regina Fiorim

    Resumo em Português:

    Resumo Adolescentes passam por importantes mudanças biopsicossociais, e ter um projeto de vida pode ser um fator protetivo ao desenvolvimento positivo. Este estudo analisou o projeto de vida de 18 adolescentes (15-20 anos, com renda familiar média de R$ 1.625,00), bolsistas de um programa social em um Centro de Ciência & Tecnologia. Os adolescentes responderam a Escala de Projetos de Vida para Adolescentes e participaram de um grupo focal sobre impacto desse programa no projeto de vida. Analisaram-se as falas pelo software Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires, organizando-as em dois corpora – Projeto de Vida e Programa Social. Os projetos de vida para 10 anos baseiam-se nas dimensões Bens Materiais, Estudo/Trabalho e Aspirações Positivas. Os adolescentes apresentaram projetos de vida conectados à comunidade, o que pode estar relacionado ao fato de ser um participante do programa social, possibilitando melhor acesso à educação e o contato mais próximo com a comunidade.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Adolescents undergo major biopsychosocial changes and having a life purpose can be a protection for positive development. This study analyzed the life purpose of 18 adolescents (15-20 years old, with an average family income of R$ 1,625.00), holders of scholarship from a social program in a Science & Technology Center. They answered the Scale of Life Purpose for Adolescents Questionnaire and participated in a focus group about the impact of this program in their life project. The responses were reviewed using the Software Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires, and were organized in two corpora – Life Project and Social Program. Ten-year projects are based on the Material, Study/Work, and Positive Aspiration dimensions. Adolescents show a life purpose connected to their community that can be caused by the fact of being a participant in a social program, enabling better access to education and a closer contact with the community.
  • Promovendo projetos de vida maduros além da sala de aula: o papel da família e de outras instituições no compromisso com um projeto de vida agente Seção Temática | Projetos De Vida

    REILLY, Timothy Scott; MARIANO, Jenni Menon

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo aborda duas questões sobre projetos de vida: o que são projetos de vida e como podem ser cultivados? Primeiramente, esboçamos um quadro de projetos de vida maduro baseado em parte na pesquisa de projetos de vida estabelecida e apontamos novas estruturas que podem resolver as peças que faltam e as tensões nos paradigmas atuais. Afirmamos que, acima e além de cumprir critérios discretos presentes nas definições operacionais, projetos de vida maduros requerem um comprometimento agente, porém flexível, com metas dignas, em vez da adoção simplista de metas esperadas. Uma revisão da formação de projetos de vida além da sala de aula identifica papéis semelhantes de pais, universidades e atividades extracurriculares para apoiar o desenvolvimento de projetos de vida maduros na direção do compromisso agente, a saber, processos de incentivo de: exploração ativa, compromisso experimental e apoio em navegar e manter um compromisso significativo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article addresses two questions about purpose in life: what is mature purpose, and how can it be cultivated? We first outline a picture of mature purpose based in part on established purpose research, and point out new frameworks that can resolve missing pieces and tensions in the current paradigms. We contend that above and beyond fulfilling discrete criteria present in operational definitions, mature purpose requires agentic yet flexible commitment to worthy goals rather than simplistic adoption of expected goals. A review of purpose formation beyond the classroom identifies similar roles of parents, post-secondary educational institutions, and extracurricular activities for supporting development of mature purpose in the direction of agentic commitment, namely, encouraging processes of: active exploration, tentative commitment, and support in navigating and sustaining meaningful commitment.
  • Fatalismo e acidentes de trabalho: uma leitura das vivências de acidentados a partir de Martín-Baró Thematic Section: Psychology And Work

    SILVA, Juliana Lopes da; OLIVEIRA, Fábio de; BERNARDO, Marcia Hespanhol

    Resumo em Português:

    Resumo O fatalismo refere-se à atitude de tratar situações negativas como inerentes ao destino ou como produtos da vontade divina. Considerando suas consequências para a ação transformadora e tendo Martin-Baró como referencial teórico, no presente artigo foram analisadas as nuances do fatalismo nas narrativas de trabalhadores industriais que relataram as repercussões em suas vidas, dos acidentes de trabalho que sofreram. Do acervo de uma pesquisa qualitativa anterior, realizada por meio de entrevistas abertas e em profundidade, foram selecionadas três entrevistas cujas narrativas representavam diferentes facetas do fatalismo. As informações acessadas foram analisadas e categorizadas, momento no qual foram destacados os elementos das vivências que garantiam a manutenção do fatalismo e os movimentos da consciência que, também a partir da experiência, desafiavam o conformismo e indicavam uma potencial ruptura com o fatalismo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Fatalism refers to the attitude of treating negative situations as inherent to destiny or as outcome of divine will. Considering the fatalism consequences impact in the transformative action and having elected Martin-Baró as theoretical reference, the present article reviewed the nuances of fatalism in the narratives of industrial workers, who reported on the repercussions of work accidents on their lives. From the data of a previous qualitative investigation, conducted through open and in-depth interviews, three interviews were selected whose narratives represented different facets of fatalism. The information accessed was analyzed and categorized, at which time the elements of the experiences that ensured the maintenance of fatalism and the movements of consciousness that, also from experience, challenged conformism and indicated a potential rupture with fatalism were highlighted.
  • Inventário de Habilidades Sociais-2 Del-Prette: ampliando e atualizando as propriedades psicométricas Psychological Assessment

    DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira; DEL PRETTE, Almir; PEIXOTO, Evandro Morais

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo da presente pesquisa foi atualizar as propriedades psicométricas do Inventário de Habilidades Sociais Del-Prette, uma medida de desempenho sociais em situações de interação social. A amostra foi composta por 4.250 participantes de ambos os sexos com idade entre 18 e 59 anos (M = 35,85; DP = 11,33; 51,1% mulheres). A Análise de Equações Estruturais Exploratória indicou adequação da estrutura interna da versão original do instrumento, composta por cinco fatores:conversação assertiva, abordagem afetivo-sexual, expressão de sentimento positivo, autocontrole/enfrentamento e desenvoltura social. Todos obtiveram bons indicadores de precisão, alfas superiores a 0,774, e indicadores de invariância dos parâmetros da medida em função dos sexos e faixas etárias. O Modelo de Créditos Parciais forneceu os parâmetros dos itens e características dos participantes: níveis de dificuldades/theta e índices de ajuste, que se mostraram apropriados. Os resultados sugerem que o inventário é uma medida de habilidades sociais adequada para uso profissional e pesquisa.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The aim of this research was to update the psychometric properties of the Del-Prette Social Skills Inventory-2, a measure of social performance in social interaction situations. The sample consisted of 4,250 participants of both sexes aged between 18 and 59 years old (M = 35.85; df = 11.33; 51.1% woman). Exploratory Structural Equation Modeling suggested the adequacy of the internal structure of the original version of the instrument, consisting of five factors: Assertive Conversation, Affective-Sexual Approach, Expression of positive sentiment, Self-Control/Coping, and Social Resourcefulness, all of them with good reliability indicators, alphas higher than 0.774, and measurement invariance indicators across groups as a function of sex and different age ranges. The Partial Credit Model provided the item’s and participant’s parameters: difficulty level/theta and adjustment indices, which were adequate. The results suggest that the inventory is a suitable measure of social skills for professional and research purposes.
  • Evidências da estrutura latente da Depression, Anxiety and Stress Scales - Short Form Psychological Assessment

    ROCHA, Luiz Fellipe Dias da; HERNANDEZ, José Augusto Evangelho; FALCONE, Eliane Mary de Oliveira

    Resumo em Português:

    Resumo O presente estudo teve como objetivo investigar as propriedades psicométricas da Depression, Anxiety and Stress Scales - Short Form em uma amostra brasileira. O instrumento foi respondido online por 250 estudantes universitários. Por meio de Análise Fatorial Confirmatória, foram testados os modelos: unidimensional, com três fatores oblíquos, hierárquico e bifator. Os índices estimados mostraram um melhor ajuste para um modelo bifator composto por três fatores específicos e um fator global. Análises estatísticas adicionais, como variância comum explicada e estimativa de ômega hierárquico, indicaram que a medida é, predominantemente, unidimensional. Os resultados também indicaram evidências de validade convergente (Variância Média Extraída entre 0,48 e 0,60), consistência interna (alfa de Cronbach entre 0,87 e 0,94) e confiabilidade temporal do instrumento (Coeficiente de Correlação Intraclasse entre 0,64 e 0,74).

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study aimed to investigate the psychometric properties of the Depression, Anxiety and Stress Scales - Short Form in a Brazilian sample. The instrument was answered online by 250 university students. The following models were tested through Confirmatory Factor Analysis: one-dimensional, three oblique factors, hierarchical, and bifactor. The estimated indices showed a better adjustment for a bifactor model composed of three specific factors and one global factor. Additional statistical analysis, such as explained common variance and omega hierarchical estimates, indicated that the measure is predominantly one-dimensional. The results also indicated evidence of convergent validity (Average Extracted Variance between 0.48 and 0.60), internal consistency (Cronbach's alpha between 0.87 and 0.94) and temporal reliability of the instrument (Intraclass Correlation Coefficient between 0.64 and 0.74).
  • Resiliência familiar e estresse parental em famílias pobres Psychology Of Development

    SILVA, Ísis de Cássia Palheta da; CUNHA, Katiane da Costa; RAMOS, Edson Marcos Leal Soares; PONTES, Fernando Augusto Ramos; SILVA, Simone Souza da Costa

    Resumo em Português:

    RESUMO Este estudo quantitativo e transversal objetivou descrever e associar os níveis de resiliência, estresse parental e pobreza multidimensional de famílias pobres residentes em Belém, no Pará. A amostra probabilística foi constituída de 429 cuidadores entrevistados em Centros de Referência em Assistência Social, onde foram aplicados instrumentos para acessar informações sociodemográficas, de resiliência familiar e de estresse parental e pobreza, a fim de investigar processos de proteção e risco para o desenvolvimento. A amostra se compôs de mulheres (97%) entre 20 e 39 anos (69%). Foram observadas associações entre resiliência baixa, alto estresse parental e maior nível de pobreza e nenhuma das famílias obteve alto nível de resiliência familiar. Esses resultados apontam para aspectos reguladores da dinâmica familiar como cruciais no desenvolvimento saudável dessas famílias frente à exposição a riscos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This quantitative and cross-sectional study aimed to describe and associate the levels of resilience, parenting stress and multidimensional poverty of poor families living in the city of Belém (PA). The probabilistic sample consisted of 429 caregivers, interviewed in Social Assistance Reference Centers, where the application of instruments to access socio-demographic information, family resilience, parenting stress and poverty was carried out, in order to investigateprotection and risk processes for development. The sample consisted of women (97%) between 20 and 39 years (69%). This study showed associations between low resilience, high parenting stress and higher level of poverty. None of the families had high resilience scores. These results point to aspects regulating family dynamics as crucial in the healthy development of these families in relation to risk exposure.
  • Níveis de gravidade da punição física de crianças/adolescentes: análise de clusters Psychology Of Development

    AZEVEDO, Roberta Noronha; BAZON, Marina Rezende

    Resumo em Português:

    Resumo A punição física – castigos corporais – de crianças/adolescentes é altamente prevalente. O objetivo deste estudo foi verificar se em uma amostra de pais/cuidadores existiriam subgrupos que se diferenciariam quanto ao comportamento de punir/castigar fisicamente os filhos. As modalidades analisadas foram de frequência com que a punição ocorria, de partes do corpo da criança que se punia e de presença de sentimento de irritação/raiva durante o castigo físico, denotando níveis de gravidade associados a diferenças em variáveis psicossociais apontadas como fatores de risco para os abusos físicos. Adotou-se uma abordagem quantitativa, com delineamento transversal e método de clusterização. Participaram 87 pais/cuidadores adeptos a práticas de punição física. As análises indicaram a existência de três agrupamentos que se diferenciaram no tocante à gravidade da punição corporal e em algumas das variáveis psicossociais, denotando a importância de os serviços/programas voltados ao enfrentamento da violência contra as crianças/adolescentes considerarem estratégias de intervenção psicossocial distintas e específicas a cada grupo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Physical punishment – corporal punishment – of children/adolescents is highly prevalent. The objective of this study was to verify if, in a sample of parents/caregivers, there would be subgroups that would differentiate themselves regarding the behavior of physically punishing the children, in terms of modalities, frequency, body parts of the child affected, and presence of parental anger in the act of punishing, denoting severity levels associated with differences in the psychosocial variables pointed out in the literature as risk factors for physical abuse. A quantitative approach was adopted, with a cross-sectional design and cluster method. The study included 87 parents/caregivers who practice physical punishment. The analyses indicated the existence of three clusters that differed in the level of severity of corporal punishment and some of the psychosocial variables, denoting the importance of developing services/programs to cope with violence against children/adolescents and specific psychosocial intervention strategies.
  • Efeitos da improvisação musical como intervenção cognitiva e motora para idosos Psychology Of Development

    SANTOS, Marcelo Rabello dos; KRUG, Monique Siebra; BRANDÃO, Michel Rasche; LEON, Victória Silva de; MARTINOTTO, Júlia Cenci; FONSECA, Júlia Delgado da; BRASIL, Alissa Costa; MACHADO, Andréa Guedes; OLIVEIRA, Alcyr Alves de

    Resumo em Português:

    Resumo A música tem sido discutida como fator promotor da saúde do idoso. Em um estudo randomizado, uma intervenção baseada em exercícios de percussão e improvisação foi comparada a uma atividade de canto coral. O objetivo foi investigar os efeitos sobre o funcionamento executivo e motor de idosos saudáveis. Um conjunto de instrumentos de avaliação psicológica e motora foi aplicado antes e depois da intervenção. Foram encontradas diferenças no desempenho do grupo de improvisação no Teste de Desenho do Relógio sugerindo possíveis ganhos executivos. Houve ganhos independentes de grupo na parte A do Teste de Trilhas, que avalia a atenção sustentada. Não foram verificadas evidências de efeitos motores. Os resultados indicam que atividades musicais podem contribuir na prevenção do declínio cognitivo decorrente do envelhecimento.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Music has been debated as a positive factor for the health of elderly people. In a randomized study, the researchers compared an intervention based on percussion and musical improvisation with a choir activity. The objective was to investigate whether improvisation would influence the executive functioning and motor skills of healthy elderly people. A set of instruments for psychological and motor assessment was used before and after the procedure. Differences were found in the performance of the participants of the improvisation group in the Clock Drawing Test suggesting possible gains in executive function. There were gains, regardless of the group, in part A of the Trail Making Test, which indicates a sustained attention. No evidence of motor effects was found in this study. The results suggest that musical activities can contribute to the prevention of cognitive decline caused by aging.
  • Elaborações imaginativas de professores sobre adolescência: uma leitura Winnicottiana Psychology Of Development

    AMARAL, Tháyla Kayty Cardoso Tavares; SILVA, Emanuele Ferreira da; GRANATO, Tania Mara Marques; Li, Lília Freire Rodrigues de Souza

    Resumo em Português:

    Resumo O adolescente em situação de vulnerabilidade social demanda dos pais, professores e da sociedade um cuidado que o proteja dos riscos adicionais aos quais está exposto, sem que o desenvolvimento de sua autonomia seja comprometido. Este estudo qualitativo teve como objetivo investigar elaborações imaginativas de 30 professores sobre a adolescência, utilizando a Narrativa Interativa como recurso investigativo. O material narrativo foi analisado interpretativamente em busca dos sentidos afetivo-emocionais subjacentes às elaborações dos participantes, resultando nos campos de sentido: “Não façam da adolescência um bicho de sete cabeças” e “Adolescência: sinal de perigo”. Para além das questões pedagógicas, os participantes manifestaram dificuldade para lidar com questões próprias ao desenvolvimento emocional do adolescente, oscilando entre concepções estereotipadas e uma postura empática diante da imaturidade que é própria da idade. Conclui-se que os professores vivenciam sentimentos ambivalentes em relação aos alunos, assumindo desde uma postura autoritária até aceitação do conflito adolescente como natural nessa etapa do desenvolvimento.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Adolescents in situations of social vulnerability demand a type of care, from parents, teachers, and society, that protects them from the additional risks to which they are exposed, without compromising the development of their autonomy. This qualitative study aimed to investigate the imaginative elaborations of 30 teachers about adolescence using an Interactive Narrative approach as an investigative resource. The narrative material was analyzed interpretively, searching for the affective-emotional senses underlying the elaborations of the participants, resulting in the following fields of meaning: "Do not turn adolescence into rocket science" and "Adolescence: a sign of danger". In addition to the pedagogical issues, the participants expressed difficulty in dealing with issues that are specific to the adolescent's emotional development, oscillating between stereotyped conceptions and an empathic posture in the face of adolescent immaturity. It is concluded that teachers experience ambivalent feelings towards adolescents, assuming either an authoritarian or a patronizing posture, understanding adolescent conflict as natural at this development stage.
  • Investigação da relação entre a teoria da mente e as habilidades de pensamento criativo de crianças na área rural Psychology Of Development

    CERRAH ÖZSEVGEÇ, Lale; KONTAŞ AZAKLI, Tuğba

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste estudo é determinar a relação entre criatividade e a teoria das habilidades mentais em crianças de 5 a 11 anos (Ns: 117) que continuam cursando o ensino fundamental em áreas rurais e revelar a relação entre as subdimensões dessas habilidades. No final do estudo, verificou-se que havia uma relação significativa e positiva entre o escore total de criatividade e as subdimensões da teoria da mente dessas crianças. Verificou-se também que havia uma relação significativa e positiva entre todas as subdimensões da criatividade e da teoria da mente. O escore total de criatividade e os escores das subdimensões da criatividade (fluência, originalidade e enriquecimento) foram preditores significativos, porém fracos, das tarefas da teoria da mente.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The aim of this study, accordingly, is to determine the relation between creativity and theory of mind skills of children aged 5-11 (Ns:117) who continue Primary Education in rural areas and to reveal the relation between the sub-dimensions of these abilities. At the end of the study, it was found that there was a significant and positive relation between the total creativity score and the sub-dimensions of theory of mind. It was found that there was a significant and positive relation between all sub-dimensions of creativity and theory of mind. The total creativity score and the scores of the sub-dimensions of creativity (fluency, originality, and elaboration) were significant but weak predictors of theory of mind tasks.
  • Uso criativo das tecnologias da informação e comunicação segundo professores e estudantes universitários Educational Psychology

    VILARINHO-PEREIRA, Daniela Rezende; FLEITH, Denise de Souza

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste estudo foi investigar o papel das tecnologias no desenvolvimento da criatividade na motivação discente segundo professores e estudantes universitários. Nove professores de três grupos – uso criativo, uso tradicional e não uso das Tecnologias da Informação e Comunicação –, participaram de entrevista semiestruturada. Ademais, 249 estudantes responderam ao Inventário de Práticas Docentes para a Criatividade na Educação Superior e à Escala de Motivação para Aprender. No relato docente, não se observou ligação entre tecnologia e desenvolvimento da criatividade discente. Os estudantes cujos professores não utilizavam as Tecnologias da Informação e Comunicação avaliaram mais positivamente as práticas docentes quanto ao estímulo à criatividade. O uso das tecnologias em sala de aula deve ser planejado conforme os objetivos que se pretende alcançar.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The purpose of this study was to investigate the role of technologies in fostering students’ creativity and motivation in university classrooms, according to professors and students. Nine professors from three groups – those who use information and communication technologies creatively, those who make traditional use of these technologies, and those who do not use information and communication technologies –, were interviewed. Additionally, 249 students completed the Inventory of Teaching Practices for Creativity in Higher Education and the Motivation Scale for Learning. In the professors’ report, it was not noticed a link between technology and the development of creativity. Students whose teachers did not use information and communication technologies evaluated the teaching practices for creativity more positively. The use of digital technologies in the classroom should be planned according to the purposes that are sought to achieve.
  • Avaliação de pessoas surdas fluentes em Língua Brasileira de Sinais no Exame Nacional do Ensino Médio Educational Psychology

    MARTINS, Diléia Aparecida

    Resumo em Português:

    Resumo O presente trabalho analisa o acesso de pessoas surdas fluentes em Língua Brasileira de Sinais ao Exame Nacional do Ensino Médio. Este foi criado para mensurar o desempenho com base no currículo e nas diretrizes do ensino médio e adquiriu a finalidade de selecionar concluintes do ensino médio para ingresso em cursos superiores. A abordagem teórico-metodológica que fundamenta este trabalho é a pesquisa qualitativa de cunho exploratório. O método misto sequencial foi empregado para a coleta e a análise de dados qualitativos e, a partir destes, foi realizada a análise quantitativa. Os resultados evidenciam o aumento do número de participantes surdos nas provas e justificam a oferta de provas bilíngues para aferir a aprendizagem.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The present work analyzes the access of deaf people fluent in Brazilian Sign Language in the National High School Exam, which was created to measure the performance based on the curriculum and on the High School guidelines, which acquired the purpose of providing the access of High school seniors to higher education. The methodological theoretical approach upon which this study is based is the qualitative research of exploratory nature. The sequential mixed method was used for the collection and analysis of qualitative data and, based on these, the quantitative analysis was performed. The results show an increase in the number of deaf participants in the exams and justify the offer of bilingual exams to measure learning.
  • Intervenção em autorregulação para aprendizagem na compreensão de leitura: uma revisão integrativa Educational Psychology

    FERRAZ, Adriana Satico; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo desta revisão integrativa foi investigar a estrutura de intervenções bem-sucedidas no desenvolvimento da autorregulação para aprendizagem a fim de otimizar a compreensão da leitura pelos alunos da educação básica. As buscas pelos artigos foram realizadas em cinco bases de dados, bem como através do método de busca por citações. Dos 137 artigos recuperados, 13 eram elegíveis. As amostras das intervenções reportadas eram compostas por alunos do 3º ao 6º ano de escolas estadunidenses, alemãs e eslovenas. As intervenções eram do tipo instrucional, com foco no desenvolvimento de estratégias de autorregulação para desenvolver a compreensão de leitura. Os estudos indicaram que participar das intervenções elevava o desempenho dos alunos nessa habilidade cognitivo-linguística. Presume-se que esta revisão pode auxiliar psicólogos e educadores na elaboração, aplicação e acompanhamento dos resultados de programas de intervenção para desenvolver a autorregulação dos alunos na realização de tarefas que envolvem a compreensão de leitura.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This integrative review aimed to investigate the structure of successful interventions in the development of self-regulation for learning to optimize reading comprehension of Basic Education students. The search for articles was carried out in five databases, and by the method of searching for quotes. Of the 137 items retrieved, 13 were eligible. The samples of the reported interventions were composed of students from the 3rdto 6thgrade, from American, German, and Slovenian schools. The interventions were of an instructional type, focusing on developing self-regulatory strategies to develop reading comprehension. The studies indicated that participation in the interventions increased the students' performance in this cognitive-linguistic skill. It is assumed that this review can assist psychologists and educators in preparing, applying, and monitoring the results of intervention programs to develop students' self-regulation in carrying out tasks that involve reading comprehension.
  • Envolvimento dos estudantes no Ensino Superior, idade e habilitações acadêmicas dos pais Educational Psychology

    COVAS, Filomena; VEIGA, Feliciano Henriques

    Resumo em Português:

    Resumo No âmbito das teorias sociocognitivas, o envolvimento do aluno na escola tem sido estudado como um constructo multidimensional. Para este estudo, optou-se por uma perspetiva quadridimensional a partir das dimensões afetiva, cognitiva, comportamental e agenciativa. Pretendeu-se analisar como as variáveis idade e escolaridade dos pais aparecem associadas ao envolvimento dos estudantes na escola. A amostra foi constituída em 715 estudantes portugueses do Ensino Superior Politécnico público da região de Lisboa. Os dados foram recolhidos através de um inquérito online que incluiu a escala, Envolvimento dos Alunos na Escola: uma Escala Quadri-Dimensional – Versão para Ensino Superior. A análise dos dados destacou que estudantes com 26 ou mais anos mostraram resultados no envolvimento significativamente superiores aos colegas mais jovens e salientou diferenças significativas no envolvimento deles nas dimensões afetiva, comportamental e agenciativa em função do nível de escolaridade dos pais. Os resultados corroboraram parcialmente a literatura revista e sugerem futuros estudos de aprofundamento.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Within the scope of socio-cognitive theories, student engagement in school has been studied as a multidimensional construct. A four-dimensional perspective was adopted, with the dimensions: affective, cognitive, behavioural and agentic. The objective, to analyse how the variables age and parental education relate to student engagement in school. The sample consisted of 715 Portuguese public Higher Education students from the Lisbon area. The data was collected through an online survey, which included the Student Engagement in School: a Four-Dimensional Scale – Higher Education Version. Data analysis not only revealed that students of age 26 or older scored considerably higher results in engagement than younger colleagues, but also highlighted significant differences of engagement in the affective, behavioural and agentic dimensions, depending on parental education. The results, while partially corroborating the revised literature, suggest future in-depth studies.
  • Comportamento de coping de crianças em quimioterapia Health Psychology

    PADOVANI, Flávia Helena Pereira; LOPES, Guilherme Costa; PEROSA, Gimol Benzaquen

    Resumo em Português:

    RESUMO O diagnóstico de câncer infantil, o próprio tratamento e suas sequelas podem ser considerados eventos estressores na vida de uma criança, demandando o uso de estratégias de enfretamento ou coping. O objetivo do estudo foi descrever os comportamentos de coping utilizados por crianças e adolescentes com câncer frente ao tratamento quimioterápico, diferenciadas quanto ao sexo, a idade e ao tipo de câncer que enfrentam. Quinze crianças e adolescentes, de seis a doze anos de idade, de ambos os sexos, responderam o instrumento de Avaliação das Estratégias de Enfrentamento da Hospitalização sobre os comportamentos de enfrentamento. Os participantes referiram recorrer a comportamentos com maiores chances de um desfecho adaptativo: assistir televisão, conversar e tomar remédio. Com relação aos comportamentos de enfrentamento relatados, foram encontradas diferenças quanto ao sexo, idade e tipos de câncer enfrentado, que sinalizam a necessidade de intervenções personalizadas que contemplem características específicas para facilitar a adaptação da criança ao tratamento.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The diagnosis of childhood cancer, the treatment itself and its sequelae can be considered as stressful events in the child’s life, requiring the use of coping strategies. The aim of this study was to describe the coping behaviors used by children and adolescents with cancer undergoing chemotherapy treatment, separated by sex, age and type of cancer. A total of 15 children and adolescents, from 6 to 12 years old, of both sexes, answered the Hospitalization Coping Strategies instrument regarding coping behaviors. Participants referred to behaviors with greater chances of an adaptive outcome: watching TV, talking, and taking their medicines. There were differences in the coping behaviors regarding sex, age, and types of cancer. These differences highlight the need for personalized interventions that include specific characteristics to facilitate the child’s adaptation to the treatment.
  • Validade da escala para avaliação do apoio social em mães de neonatos prematuros hospitalizados Health Psychology

    FONSECA, Maihana Maira Cruz Dantas; SOUSA, Heloísa Karmelina Carvalho de; SILVA, Brenda Albuquerque Adriano da; ALCHIERI, João Carlos; MAIA, Eulália Maria Chaves

    Resumo em Português:

    Resumo As mães acompanhantes de bebês prematuros que estão hospitalizados em Unidades de Terapia Intensiva Neonatal tendem a ter reduzido o seu contato com amigos e familiares, por isso é pertinente que o apoio social percebido seja avaliado durante esse período. Este estudo tem como objetivo verificar evidências de validade da Escala para avaliação do apoio social percebido por mães de bebês prematuros hospitalizados, que é composta pelas dimensões: apoio afetivo; apoio material; apoio de informação; apoio emocional; apoio de acolhimento e apoio de atenção. Trata-se de um estudo seccional analítico do qual participaram 218 mães de bebês prematuros hospitalizados na Unidade de Terapia Intensiva Neonatal. A Escala para avaliação do apoio social em mães de neonatos prematuros hospitalizados demonstra qualidade psicométrica satisfatória, apresentando evidências de validade de critério, de consistência interna e de estrutura interna.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Mothers staying with their premature babies, hospitalized in the Neonatal Intensive Care Unit tend to have reduced contact with friends and family, so it is pertinent that the perceived social support be evaluated during this period. This study aims to verify the validity of the Scale to evaluate the perceived social support by mothers of hospitalized premature babies. It is composed by the following dimensions: affective support; material support; informational support; emotionalsupport; embracing support; and attentional support. It is a sectional analytical study. The participants were 218 mothers of premature babies hospitalized in the Neonatal Intensive Care Unit. The social support Scale for mothers of hospitalized premature neonates demonstrates satisfactory psychometric quality, presenting evidence of criterion validity, internal consistency and internal structure.
  • O impacto psicológico em familiares cuidadores de crianças e adolescentes com anemia falciforme Health Psychology

    CAPRINI, Fernanda Rosalem; MOTTA, Alessandra Brunoro

    Resumo em Português:

    Resumo A anemia falciforme representa uma condição aversiva, que pode colocar a família em situação de vulnerabilidade. Esse estudo investigou o impacto psicológico da anemia falciforme sobre cuidadores familiares de crianças e adolescentes com a doença. Realizou-se uma pesquisa de abordagem quantitativa e de levantamento, com amostra não probabilística de 100 cuidadores, os quais responderam aos instrumentos sobre funcionamento familiar, estresse, coping, ansiedade e depressão. Características clínicas e sociodemográficas foram obtidas em prontuários médicos e protocolos específicos. Cuidadores de crianças com diagnóstico tardio apresentaram maior escore de coping desengajado e depressão mínima; o diagnóstico precoce se associou com depressão leve. Escores do funcionamento familiar foram mais baixos em famílias com crianças menores. Análises de regressão mostraram que coping de controle primário diminui escores de depressão e que engajamento involuntário prediz aumento de depressão/ansiedade. Esse estudo contribui para a compreensão da relação entre variáveis psicológicas, clínicas e sociodemográficas no contexto da anemia falciforme.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Sickle cell anemia represents an aversive context, placing the family in a situation of vulnerability. This study investigated the psychological impact of sickle cell anemia on family caregivers of children and adolescents with this disease. A research with a quantitative approach followed by a survey was carried out, with a non-probabilistic sample of 100 caregivers who answered the instruments for measuring family functioning, disease-related stress, coping, anxiety, and depression. Clinical and sociodemographic characteristics were obtained from medical records and specific protocols. Caregivers of children with late diagnosis presented high disengaged coping scores, and minimum depression; early diagnosis was associated with mild depression. Family functioning domain scores were lower in families with younger children. Regression analyses showed that primary control coping indicates lower depression scores, and involuntaryengagement is a predictor of depression/anxiety. This study contributes to the understanding of the relationship between psychological, clinical, and sociodemographic variables in the context of sickle cell anemia.
  • Mindfulness e relaxamento: efeitos de um programa com trabalhadores de um hospital universitário Health Psychology

    LEMOS, Iana Silva; CARVALHO, Joana Vannessa Silva de; MENDES, Maria Theodora Gazzi; BRYS, Ivani

    Resumo em Português:

    Resumo Este estudo comparou os efeitos de intervenções baseadas em mindfulness e em relaxamento sobre níveis de estresse, qualidade de vida e resiliência. Participaram do estudo 29 trabalhadores de um hospital universitário do nordeste do Brasil, distribuídos em dois grupos: Mindfulness (89,5% mulheres, média de idade 37,5 ± 6,23); e Relaxamento (90,0% mulheres, média de idade 34,2 ± 8,66). Após oito semanas de práticas diárias dessas internveções, ambos os grupos reduziram significativamente o estresse percebido e aumentaram os níveis de mindfulness, de resiliência e os domínios físico e psicológico da qualidade de vida. Nossos resultados sugerem que elas podem ser eficazes no ambiente organizacional, auxiliando na promoção da saúde e aumentando a capacidade dos indivíduos de se recuperarem da adversidade (resiliência).

    Resumo em Inglês:

    Abstract Our study compared the effects of mindfulness and relaxation interventions on stress, quality of life, resilience, and mindfulness levels. A total of 29 workers, recruited at a university hospital in the northeastern region of Brazil and distributed in two groups: Mindfulness (89.5% female, age mean 37.5 ± 6.23 years old); and Relaxation (90.0% female, age mean 34.2 ± 8.66). After eight weeks of daily mindfulness or relaxation practices, both groups significantly reduced the perceived stress and stress at work, and increased their mindfulness and resilience levels, as well as the physical and psychological quality of life domains. Our results suggest that both interventions may be effective in the organizational environment, assisting in health promotion and increasing the ability of individuals to recover from an adversity (resilience).
  • A influência das variáveis sociodemográficas no desencadeamento de sintomas emocionais, após um desastre aéreo Health Psychology

    LENHARDT, Gabriela; ANDRETTA, Ilana

    Resumo em Português:

    Resumo O estudo objetivou identificar a relação preditiva das variáveis sociodemográficas e os sintomas emocionais relativos ao transtorno de estresse pós-traumático, depressão, ansiedade e estresse. Participaram da pesquisa 194 pessoas com média de idade de 32 anos e que vivenciara um desastre aéreo. Os instrumentos utilizados na avaliação foram: Questionário de Dados Sociodemográficos, Post-Traumatic Stress Disorder Checklist – Civilian Version e Depression Anxiety and Stress Scale. Uma análise de regressão múltipla indicou que as participantes mulheres tiveram associações com os sintomas do transtorno de estresse pós-traumático e que as pessoas expostas diretamente aos desastres apresentaram maiores chances de desenvolver sintomas de transtorno de estresse pós-traumático, depressão e estresse. Espera-se, com essas informações, identificar precocemente as pessoas que possam estar mais vulneráveis e contribuir para a elaboração de protocolos de intervenção.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The study aimed to identify the predictive relationship of sociodemographic variables and emotional symptoms related to post-traumatic stress disorder, depression, anxiety, and stress. A sample of 194 people who experienced an air disaster, average age of 32 years, participated in the survey. The instruments used were: Sociodemographic Data Questionnaire, Post-Traumatic Stress Disorder Checklist – Civilian Version, and Depression Anxiety and Stress Scale. A multiple regression analysis indicated that women participants were associated with post-traumatic stress disorder symptoms and those directly exposed to the disaster had higher odds ratios to develop post-traumatic stress disorder, depression, and stress symptoms. It is expected, with this information, to identify early the people who may be most vulnerable and contribute to the elaboration of intervention protocols.
  • Investigação de fatores associados à baixa adesão ao tratamento da codependência de familiares de usuários de substâncias psicoativas Health Psychology

    BAPTISTA, Heloisa Praça; BORTOLON, Cassandra Borges; MOREIRA, Taís de Campos; BARROS, Helena Maria Tannhauser

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste estudo foi investigar possíveis fatores impeditivos da adesão de familiares codependentes a um tratamento. Realizou-se um estudo quase experimental com 133 familiares de usuários de substâncias psicoativas que ligaram para o Ligue 132 no período de 2013 a 2015, sendo que a amostra tem representantes das 5 regiões do Brasil. Os instrumentos utilizados foram: Protocolo geral de atendimento; Protocolo de atendimento ao familiar; Holyoake Codependency Index; Escala de Adesão Comportamental e Questionário de Fatores sobre Adesão. Foram realizadas análises univariadas dos dados para as variáveis categóricas e teste Qui-quadrado para comparação entre as variáveis, p < 0,05. A amostra apresentou o predomínio de mulheres (91,7%) entre os familiares que buscaram ajuda, em especial de mães (82,7%). Dentre os fatores investigados, notou-se que o álcool, entre as substâncias utilizadas pelos usuários, apresentou associação significativa com a não adesão dos familiares a tele intervenção.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The aim of this study was to investigate possible factors that prevent adherence to the treatment of codependent family members of problem drug use individuals. A quasi-experimental study was carried out with 133 relatives of psychoactive substances users who called the Brazilian drug hotline (Ligue 132) between 2013 and 2015, from the five regions of Brazil. The following instruments were used: General service protocol; Family assistance protocol; Holyoake Codependency Index; Behavioral Adherence Scale; and Adherence Factor Questionnaire. Univariate analysis of data was performed for categorical variables and Chi-square test for comparison between variables, with p < 0.05. The sample showed a predominance of women (91.7%), especially mothers (82.7%). Among the investigated factors, alcohol as the substance involved in the problem showed a significant association with the non-adherence to treatment through teleintervention of family members.
  • A efetividade da Terapia do Sandplay em crianças vítimas de maus tratos com problemas de comportamento internalizantes e externalizantes Health Psychology

    MATTA, Reinalda Melo da; RAMOS, Denise Gimenez

    Resumo em Português:

    Resumo O presente estudo tem como objetivo investigar o efeito da Terapia do Sandplay no tratamento de crianças vítimas de maus tratos e com problemas de comportamento internalizantes e/ou externalizantes. Participantes: 60 crianças vítimas de maus tratos e institucionalizadas. O instrumento Child Behavior Checklist foi aplicado nas crianças avaliadas, todas com idades entre 6 anos e 6 meses e 10 anos e 11 meses, de 24 instituições. Todas apresentaram níveis clínicos e/ou limítrofes. Por sorteio, foi determinado em qual instituição as crianças seriam grupo controle e em quais receberiam tratamento com terapia de Sandplay (grupo experimental) ou tratamento placebo. O mesmo instrumento foi aplicado após tratamentos ou 20 semanas; no grupo experimental houve testagem após seis meses. Os resultados demonstram que as crianças do grupo experimental apresentaram melhoras significativas. Essas mudanças ainda eram perceptíveis seis meses após o término da terapia e foram verificadas pela análise dos cenários de Sandplay

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study aims to investigate the effect of Sandplay Therapy on the treatment of children who are victims of mistreatment with internalizing and/or externalizing behavioral problems. Method: The Child Behavior Check List instrument was applied to all children between 6 years 6 months and 10 years 11 months from 24 institutions. All of them presented clinical and/or borderline levels of behavior concern. The institutions where the children would compose a control group, those where they would receive Sandplay Therapy treatment (experimental group), and those where they would receive Placebo treatment were determined by drawing lot. The same instrument was applied after the treatments, or 20 weeks; in the experimental group, a test was applied after six months. The results show that the children in the experimental group showed significant improvements. These changes remained six months after the end of therapy and were verified by analyzing Sandplay scenarios.
  • Concordância com afirmativas de desengajamento moral: um estudo experimental com jovens Social And Organizational Psychology

    RUSSO, Guilherme Azzi; AZZI, Roberta Gurgel; LIMA JÚNIOR, Elias José de; CORRÊA, Warley Guilger

    Resumo em Português:

    Resumo Como indivíduos reagem a declarações que aceitam atos de corrupção e violência? Este artigo contribui para a compreensão de como indivíduos respondem a discursos de práticas antissociais ao examinar como (1) a informação sobre o emissor da frase e (2) o uso de dados adicionais como justificativa para a afirmação antissocial afetam sua concordância com este tipo de discurso. Utilizando-se da teoria de desengajamento moral, apresenta-se um estudo experimental conduzido com 487 estudantes de Ensino Médio, o qual avalia o grau de concordância com declarações feitas por políticos brasileiros que representam diferentes tipos de desengajamento moral. Enquanto os resultados gerais apontam um nível baixo de concordância com as declarações, as comparações entre os grupos experimentais sugerem que o uso de argumentos baseados em casos como justificação aumenta a concordância com afirmações em favor de violência, mas reduz a concordância com afirmações que aceitam atos de corrupção.

    Resumo em Inglês:

    Abstract How do individuals react to statements that condone acts of corruption and violence? This article contributes to the understanding of how people respond to discourses related to antisocial practices by examining how (1) information about the person who made the statement, and (2) the use of additional information as justification for the antisocial statement affect individuals’ agreement with this type of discourse. Relying on moral disengagement theory, we present an experimental study conducted with 487 high school students that assesses the level of agreement with statements made by Brazilian politicians that illustrate different mechanisms of moral disengagement. While overall results indicate low levels of agreement with these statements, comparisons across experimental groups suggest that providing case-based arguments as justification increases agreement with statements in favor of violence but reduces agreement with statements that condone acts of corruption.
  • Medidas do comportamento organizacional: por que não usamos big data e analytics? Social And Organizational Psychology

    BALANIUK, Rafael de Melo; BORGES-ANDRADE, Jairo Eduardo

    Resumo em Português:

    Resumo A análise de custo-benefício entre generalidade, precisão e realismo guia escolhas metodológicas em comportamento organizacional. Estas foram sistematicamente revistas em artigos e livros (1996-2017) brasileiros com o objetivo de responder à pergunta: por que não há estudos em comportamento organizacional no Brasil que usem big data ou analytics? Dentre 1.062 artigos com relatos de pesquisa sobre comportamento organizacional publicados em 19 periódicos de Psicologia e Administração, 68% empregaram escalas e apenas 10% a observação. A observação foi muito frequentemente adotada de forma não estruturada e servindo de suporte a outros métodos. O foco foi no “falar” e não no “fazer”. Big data e analytics têm o potencial para atingir ao mesmo tempo a generalidade, a precisão e o realismo e podem abrir o caminho para novas conclusões, sendo talvez capaz de transformar a investigação em comportamento organizacional.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Tradeoff analysis, between generalizability, precision, and realism, guides methodological choices in organizational behavior. These methodological choices were systematically reviewed in Brazilian articles and books (1996-2017) to answer the following question: why are there no Brazilian studies on organizational behavior that use big data or analytics? Among 1062 research articles on organizational behavior, published in 19 psychology and business journals, 68% used scales, and only 10% used observation. Observation was often unstructured and supported other methods. The focus was on “saying,” instead of “doing”. Big data and analytics have the potential to simultaneously reach generalizability, precision, and realism and may pave the way for new conclusions. Additionally, these methods could transform research in organizational behavior.
  • Bem-estar de pessoas desempregadas: relações com valor do trabalho e tempo de desemprego Social And Organizational Psychology

    FIDELIS, Ariana; MENDONÇA, Helenides

    Resumo em Português:

    Resumo O presente estudo tem como objetivo analisar o poder moderacional do tempo de desemprego na relação entre o valor do trabalho e o bem-estar psicológico. A amostra foi composta por 265 desempregados, sendo 77 homens e 188 mulheres, com idade média de 27 anos (DP = 7,21); destes, 48% tinham Ensino Médio completo. Foram aplicados os seguintes instrumentos de coleta de dados: Escala de Afetos Positivos e Negativos, Escala de Florescimento e Escala de Valores Intrínsecos do Trabalho. Os resultados das análises de regressão hierárquica demonstram que a duração do desemprego atua como moderador na relação entre o valor do trabalho e o bem-estar psicológico, de modo que, quanto maior a duração do desemprego, maior é o bem-estar psicológico das pessoas. Consequentemente, quanto menor for a duração do desemprego, maior é a vivência de sentimentos negativos. Os resultados trazem três importantes contribuições: evidenciam haver associação entre valor do trabalho e bem-estar psicológico de desempregados; identificam que a duração do desemprego é um moderador relevante para compreender o bem-estar de desempregados; analisam questões relativas ao desemprego em tempos de recessão no campo social e político.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study aims to analyze the moderating power of time of unemployment in the relationship between work values and psychological well-being. The sample consisted of 265 unemployed individuals, 77 men and 188 women with an average age of 27 years (SD = 7.21), with complete secondary education in 48% of the total sample. The following data collection instruments were applied: Positive and Negative Affect Schedule, the Flourishing Scale and the Work Intrinsic Values Scale. The results of hierarchical regression analyses show that time of unemployment acts as a moderator in the relationship between the work values and the psychological well-being, so that the longer the unemployment duration the greater the individual’s psychological well-being. Consequently, the shorter the period of unemployment, more intense is the feeling of negative emotions. The result yield three important contributions: demonstration of the association between work values and psychological well-being of unemployed; identification that the period of unemployment is an important moderator to understand the unemployed well-being and review of the issue of unemployment in the social and political field in times of recession.
  • Cuidado institucional a crianças e adolescentes usuários de drogas Social And Organizational Psychology

    GOMES, Julia Corrêa; MISHIMA-GOMES, Fernanda Kimie Tavares; CORRADI-WEBSTER, Clarissa Mendonça

    Resumo em Português:

    Resumo A literatura aponta para a existência de fragilidades na rede de atenção psicossocial, sobretudo, no tratamento de crianças e de adolescentes usuários de drogas. Este estudo teve como objetivo compreender, a partir do referencial teórico winnicottiano, como uma Unidade de Acolhimento infantojuvenil vem oferecendo cuidado a crianças e a adolescentes com necessidades decorrentes do uso de drogas e em situação de vulnerabilidade social. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas com oito profissionais e 65 horas de observação participante. A partir da análise temática foram construídos três temas: (1)Ambiente: sobre atenção às necessidades básicas e construção de rotina; (2) Olhar: sobre empatia e ampliação de perspectivas; (3) Agressividade: sobre novas formas de se relacionar. São discutidas ações que visam à construção do cuidado para essa população específica já que essa é uma temática atual com políticas públicas recentes e fragilmente estruturadas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The literature highlights the existence of weaknesses in the psychosocial care network, especially in the treatment of children and adolescents that use drugs. The study aimed to comprehend, based on the Winnicottian theoretical framework, how a Residential Care Unit has been providing care to children and adolescents with needs arising from drugs use in situations of social vulnerability. Semi-structured interviews, with eight care providers, and 65 hours of participant observation were carried out. From the thematic analysis, three themes were constructed: (1) Setting: regarding attention to basic needs and construction of a routine; (2) View: regarding empathy and expansion of perspectives; (3) Aggressiveness: regarding new ways of relating. Important actions are aimed at constructing care for this specific population, as this is a current theme with recent and weakly structured public policies.
  • A influência do apoio social e das habilidades sociais no desempenho acadêmico dos universitários jovens e idosos Social And Organizational Psychology

    LEITE, Soniárlei Vieira; FRANÇA, Lucia Helena de Freitas Pinho; LEITE, Shirley Bezerra Feitosa

    Resumo em Português:

    Resumo O processo de envelhecimento provocou um visível aumento da quantidade de estudantes idosos nas universidades brasileiras. Diversas pesquisas foram realizadas sobre o desenvolvimento deste estudante idoso, mas poucos estudos testaram a influência do apoio social percebido e das habilidades sociais no desempenho acadêmico deles em comparação com estudantes de outras faixas etárias. O objetivo deste estudo longitudinal foi investigar a influência do apoio social e das habilidades sociais sobre o desempenho acadêmico dos estudantes universitários idosos em comparação aos jovens. A amostra foi composta por 326 universitários (200 jovens e 126 idosos) de 13 instituições universitárias da região metropolitana do Rio de Janeiro. A regressão múltipla hierárquica confirmou o poder preditivo do apoio social, mas não das habilidades sociais sobre o desempenho acadêmico. A evolução do desempenho acadêmico (medida através do coeficiente de rendimento escolar) dos universitários que compunham a amostra foi observada durante dois anos. São recomendados novos estudos com amostras maiores em contextos regionais.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The ageing process has provoked a visible increase of older adult students in Brazilian universities. Several studies have been conducted on the development of this older adult student, but few have tested the influence of social skills and perceived social support on academic performance by comparing different age groups. The goal of this longitudinal study was to investigate the influence of social support and social skills on the academic performance of older adult college students compared to younger individuals. The sample was composed of 326 college students (200 younger individuals and 126 older adults), from 13 universities in the metropolitan area of the city of Rio de Janeiro. Multiple hierarchical regression confirmed the predictive power of the social support (but not the social skills) over academic performance. The evolution of academic performance (performance coefficient) was observed for two years. New studies with larger samples in other regional contexts are recommended.
  • Violência intrafamiliar: adaptação brasileira e evidências psicométricas da Escala de Sinalização do Ambiente Natural Infantil Social And Organizational Psychology

    SANTOS, Jérssia Laís Fonseca dos; FONSECA, Patrícia Nunes da; SOUZA FILHO, José Farias de; SILVA, Paulo Gregório Nascimento da; COUTO, Ricardo Neves

    Resumo em Português:

    Resumo Este estudo objetivou adaptar a escala de Sinalização do Ambiente Natural Infantil para o contexto brasileiro, reunindo evidências de validade e precisão. Especificamente, buscou-se verificar a presença de comportamentos violentos no ambiente familiar dos adolescentes e identificar as vítimas desse tipo de violência. Participaram 249 adolescentes, com idades entre 13 e 19 anos. Os resultados apontaram para a existência de poucas situações de violência intrafamiliar e as vítimas mais frequentes eram crianças e adolescentes. Quanto ao instrumento, a análise fatorial confirmatória revelou índices de ajuste adequados, confirmando o modelo original da escala, composta por quatro fatores: abuso físico, abuso emocional, coerção e controle. A confiabilidade, avaliada através dos coeficientes alfa de Cronbach e ômega de McDonald, revelou indicadores satisfatórios semelhantes que variaram de 0,69 a 0,81. Destaca-se a importância de contar com um instrumento psicometricamente robusto, que possibilite avaliar a violência intrafamiliar no contexto brasileiro.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study aimed to adapt the Children’s Natural Environment Signaling Scale to the Brazilian context, gathering evidence of validity and precision. Specifically, it sought to verify the presence of violent behavior in the adolescents’ family environment and to identify the victims of this type of violence. A total of 249 adolescents, between 13 and 19 years old, participated this study. The results pointed to the existence of few situations of intrafamily violence, with the most frequent victims being children and adolescents. As for the instrument, the confirmatory factor analysis revealed adequate adjustment indexes, confirming the original model of the scale, composed of four factors: physical abuse, emotional abuse, coercion, and control. The reliability, assessed using Cronbach’s alpha and McDonald’s omega coefficients, showed similar satisfactory indicators ranging from 0.69 to 0.81. The importance of having a psychometrically robust instrument is highlighted, making it possible to assess intrafamily violence in the Brazilian context.
  • ERRATUM Erratum

  • ERRATUM: Reflexões baseadas na Psicologia sobre efeitos da pandemia COVID-19 no desenvolvimento infantil Errata

  • Uma fenomenologia baseada em valores nos transtornos por uso de substâncias: uma nova abordagem para a tomada de decisão clínica Thematic Section: Psychology And Phenomenology

    MESSAS, Guilherme; FULFORD, Kenneth

    Resumo em Português:

    Resumo A psicopatologia fenomenológica é uma ciência humana que define o objeto sobre o qual atuam a psicologia clínica e a psiquiatria. O modo como são compreendidas as experiências psicopatológicas é um fator importante nas tomadas de decisão clínica. Uma compreensão acurada de psicopatologia é fundamental para a efetividade dos tratamentos em saúde mental. Isso é mais importante ainda em um campo como o dos transtornos por uso de substâncias, no qual há um importante imbricamento entre valores sociais e culturais. Neste artigo, se oferece uma contribuição para as tomadas de decisão clínica nos transtornos por uso de substâncias por meio da associação entre a psicopatologia fenomenológica e a Prática Baseada em Valores, constituindo uma fenomenologia baseada em valores. Apresenta-se um caso clínico fictício (visando à preservação de confidencialidade) ilustrativo dos três passos da aplicação prática da fenomenologia baseada em valores. Conclui-se que a fenomenologia baseada em valores constitui uma abordagem promissora para o aprimoramento das tomadas de decisão clínica nos transtornos por uso de substâncias.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Phenomenological psychopathology has been defined as a human science that is concerned with the object on which clinical psychology and psychiatry act. How psychopathological experiences are understood is an important factor determining decision-making in clinical care. An accurate understanding of psychopathology is fundamental to the effectiveness of mental health treatments. This is even more important in a field such as substance use disorders in which social and cultural values influence both diagnosis and decision-making. In this article, we offer a contribution to clinical decision-making in substance use disorders by suggesting the association of Phenomenological Psychopathology and Values-Based Practice, constituting a Values-based Phenomenology We present a fictitious clinical case (to preserve confidentiality), illustrating a three-step practical application of Values-based Phenomenology. We conclude that although still a nascent discipline, Values-based Phenomenology offers a promising approach to reducing the gap between services and patients’ needs in clinical decision-making, and thus to improving clinical care in substance use disorders.
  • A experiência hiperfágica na obesidade: um estudo fenomenológico nos contextos francês e brasileiro Thematic Section: Psychology And Phenomenology

    BLOC, Lucas; RAMALHO, Juniana de Almeida Mota; MOREIRA, Virginia

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo tem como objetivo compreender a experiência hiperfágica na obesidade de pacientes nos contextos francês e brasileiro. Utilizando o método fenomenológico crítico, 20 sujeitos foram entrevistados em serviços de saúde de Paris e de Fortaleza. São evidenciadas a objetificação e a desapropriação do corpo frequentemente vividas na experiência hiperfágica na obesidade. No contexto francês, destaca-se a ênfase na saúde e, no contexto brasileiro, a forma corporal e a estética. Em Fortaleza parece haver uma discriminação em relação à obesidade mais evidenciada e um discurso em direção à patologização dessa experiência, enquanto que em Paris essa patologização é revestida por uma posição crítica em relação aos tratamentos. Conclui-se que a experiência hiperfágica na obesidade revela um sujeito, muitas vezes, perdido em seu modo de ser e de ter um corpo e que o trabalho clínico deve envolver a reapropriação desse corpo e a recuperação de sua condição de sujeito autônomo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article aims to understand the hyperphagic experience in the obesity of patients in the French and Brazilian contexts. Using the critical phenomenological method, twenty subjects were interviewed in health services in Paris and in Fortaleza. We note an objectification and expropriation of the body often experienced in the hyperphagic experience in obesity. We highlight the emphasis on health in the French context and on form and aesthetics in the Brazilian context. In Fortaleza, there seems to be a more evidenced discrimination in relation to obesity and a pathological discourse, whereas in Paris this pathologization is viewed from a critical position regarding the treatments. We conclude that the hyperphagic experience in obesity reveals a subject who is often lost in his/her way of being and having a body, and that clinical work must involve the re-appropriation of this body and the recovery of the condition of the autonomous subject.
  • Intervenção Psicológica em Crise Psicótica: uma abordagem centrada na pessoa Thematic Section: Psychology And Phenomenology

    TOSTES, Guilherme Wykrota; CURY, Vera Engler

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo descreve, analisa teoricamente e exemplifica por meio de uma vinheta fictícia uma intervenção psicológica de natureza clínica, desenvolvida por psicólogos num serviço de atenção terciária em saúde mental, como alternativa à contenção física convencional em situações de crises psicóticas agudas. O referencial teórico adotado é a Abordagem Centrada na Pessoa, desenvolvida pelo psicólogo norte americano Carl Rogers. A intervenção psicológica disponibilizada desvela a importância da relação interpessoal no cuidado a pacientes que passam por crise psicótica. A postura terapêutica do psicólogo inclui as três atitudes preconizadas por Carl Rogers como necessárias e suficientes para desencadear um processo de retomada da autonomia pessoal (congruência ou autenticidade, consideração positiva incondicional e compreensão empática), além da confiança na tendência atualizante do paciente. A estratégia terapêutica apresentada consiste num recurso possível a ser utilizado para a estabilização da pessoa em crise. Estas atitudes foram propostas, inicialmente, por Rogers e equipe para o desencadeamento e manutenção de um processo de intervenção psicoterápica, mas mostraram-se eficazes, também, na experiência de psicólogos brasileiros em relação a pacientes com transtornos mentais graves em situação de crise aguda.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article describes, theoretically analyzes, and exemplifies, through a fictitious vignette, a psychological intervention of a clinical nature, developed by psychologists in a tertiary mental health care hospital, as an alternative to conventional physical restraint in situations of acute psychotic crises. The theoretical framework adopted is Person-Centered Approach, developed by the North American psychologist Carl Rogers. The psychological intervention reveals the importance of an interpersonal relationship in the care of patients who are going through a psychotic crisis. The psychologist’s therapeutic posture includes the three attitudes advocated by Carl Rogers as necessary and sufficient to facilitate the process of resuming personal autonomy (congruence or authenticity, unconditional positive regard, and empathic understanding), in addition to confidence in the patient’s own actualizing tendency. The therapeutic strategy presented is a possible resource to be used to stabilize the person in crisis. These attitudes were initially proposed by Rogers and his team to develop and maintain a psychotherapeutic intervention process, but they also proved to be effective in the experience of Brazilian psychologists in relation to patients with severe mental disorders in acute crises.
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