Acessibilidade / Reportar erro
Revista de Administração (São Paulo), Volume: 52, Número: 3, Publicado: 2017
  • Editorial Editorial

    Hourneaux, Flavio
  • Cultural intelligence, cross-cultural adaptation and expatriate performance: a study with expatriates living in Brazil Human Resources & Organizations

    Nunes, Inácia Maria; Felix, Bruno; Prates, Lorene Alexandre

    Resumo em Português:

    Resumo Criar uma força de trabalho competitiva no exterior é um desafio relevante para diversas organizações com atividades multinacionais. Diante disto e dos altos custos associados à expatriação, faz-se necessário identificar fatores que facilitam o desempenho satisfatório de executivos em designações internacionais. Assim, o objetivo deste trabalho foi avaliar a relação entre inteligência cultural, adaptação transcultural e desempenho de expatriados. A partir de uma amostra de 217 expatriados, provenientes de 26 países diferentes e residentes no Brasil, o estudo revelou uma associação positiva entre inteligência cultural e adaptação transcultural e, desta última, com o desempenho de expatriados. No entanto, a relação direta entre inteligência cultural e desempenho de expatriados não se mostrou significante. Os resultados revelaram, ainda, uma relação indireta entre inteligência cultural e desempenho de expatriados mediada pela adaptação transcultural. Assim, sugere-se que a inteligência cultural se transforma em capacidade de melhor adaptação do expatriado à nova cultura, para então resultar em desempenho. A partir da Teoria do Contato de Allport (Pettigrew, 1998), cujo pressuposto é de que o aumento das interações entre os diferentes membros de grupos étnicos pode levar ao aumento no entendimento mútuo, à redução de hostilidades, de preconceitos e à formação de amizades entre grupos em diversos contextos sociais (Pettigrew & Tropp, 2006; Kim, 2012), sugere-se que este processo de transformação é facilitado e potencializado pelo aumento das interações entre expatriados e habitantes locais. Sugestões para futuras pesquisas e para a prática são apresentadas.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Crear una fuerza de trabajo competitiva en el extranjero es un importante reto para muchas organizaciones que desarrollan actividades multinacionales. Por ello y en vista de los altos costos asociados con la expatriación, es necesario identificar los factores que facilitan el buen desempeño de los ejecutivos en asignaciones internacionales. El objetivo en este trabajo es evaluar la relación entre inteligencia cultural, adaptación transcultural y rendimiento de expatriados. A partir del análisis de una muestra de 217 expatriados procedentes de 26 países, que viven en Brasil, puede observarse una relación positiva entre inteligencia cultural y adaptación transcultural, y de ésta con el desempeño de los expatriados. Sin embargo, la relación directa entre inteligencia cultural y desempeño de los expatriados no es significativa. Los resultados también muestran una relación indirecta entre inteligencia cultural y rendimiento de expatriados mediada por la adaptación cultural. Así, se sugiere que la inteligencia cultural se convierte en una capacidad de mejor adaptación del expatriado a la nueva cultura, para entonces dar lugar al rendimiento. Con base en la teoría del contacto de Allport (Pettigrew, 1998) – cuya hipótesis es de que el aumento de las interacciones entre los miembros de diferentes grupos étnicos puede conducir a una mayor comprensión mutua, a la reducción de hostilidades y prejuicios y a la formación de amistades entre grupos en diversos contextos sociales (Pettigrew & Tropp, 2006; Kim, 2012) – se sugiere que este proceso de cambio se ve facilitado y reforzado por el aumento de las interacciones entre los expatriados y los habitantes locales. Se presentan sugerencias para futuros estudios y para la práctica.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Developing a competitive workforce abroad is a relevant challenge to organizations with multinational activities. In view of this, added to the high costs associated with expatriation, it is necessary to identify the factors that facilitate a satisfactory performance of executives in international assignments. Thus, the purpose of this work is to investigate the relationship between cultural intelligence, cross-cultural adaptation and expatriates performance. Based on a sample of 217 expatriates from 26 countries living in Brazil, the research reveals a positive association between cultural intelligence and cross-cultural adaptation, and the latter with expatriates' performance. However, the direct relationship between cultural intelligence and expatriates performance was not significant. The results also revealed an indirect relationship between cultural intelligence and expatriates performance mediated by cross-cultural adaptation. Thus, we suggest that cultural intelligence converts itself into the ability of the expatriate to better adapt to the new culture, which then results in performance. Based on Allport's Contact Theory (Pettigrew, 1998), which has the assumption that increased interactions between members of different ethnic groups can lead to increased mutual understanding, reduce hostilities, prejudices and the formation of friendships between groups in different social contexts (Kim, 2012; Pettigrew & Tropp, 2006), we thus suggest that this transformation process is facilitated and powered by the increase of interactions between expatriates and the host country nationals. Suggestions for future research and for practice are presented.
  • What is the social gain from competency management? The employees' perception at a Brazilian public university Human Resources & Organizations

    Rocha, Guilherme Busch; Passador, Claudia Souza; Shinyashiki, Gilberto Tadeu

    Resumo em Português:

    Resumo No atual cenário mundial de forte competitividade, o fator humano aumentou sua importância e apresenta-se hoje como fator chave para aumentar a flexibilidade e a performance das organizações. Uma das práticas de Recursos Humanos mais difundidas e estudadas, a partir dos anos 1990, foi o modelo de gestão por competências, que inovou ao alterar o referencial "cargo" para o elemento "pessoas". Assim, neste artigo, pretendeu-se investigar quais são os fatores que influenciam a percepção de ganho social dos funcionários de uma organização que adotou o modelo de gestão de pessoas por competências. É um trabalho quantitativo com metodologia de levantamento (survey). A amostra é composta de 422 funcionários de uma universidade pública brasileira que implantou o modelo em 2011. O questionário disponibilizado em ambiente virtual utilizou as dimensões desenvolvidas por Sarsur (2007). Foram analisadas por meio de técnicas estatísticas não paramétricas as relações entre ações de educação corporativa, movimentação salarial, movimentação na carreira, ocupação de cargos de gestão, local de trabalho e tempo de serviço (variáveis independentes) com a percepção de ganho social dos funcionários (variáveis dependentes). Os resultados indicam que a percepção de ganhos sociais com o modelo por competências por parte dos funcionários possui caráter prioritariamente utilitarista, ou seja, apenas os servidores beneficiados apontaram rankings superiores de percepção em relação à nova proposta.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen En el actual escenario mundial de fuerte competitividad, se atribuye mayor importancia al factor humano, que se presenta como elemento clave para aumentar la flexibilidad y el desempeño de las organizaciones. Una de las prácticas de Recursos Humanos más difundidas y estudiadas a partir de los años noventa ha sido el modelo de gestión por competencias, que ha innovado al cambiar del referente "puesto" al elemento "personas". En este artículo se pretende investigar qué factores influyen en la percepción de beneficio social por parte de los empleados de una organización que adopta el modelo de gestión de personas por competencias. Es un estudio cuantitativo con método survey. La muestra está compuesta por 422 funcionarios de una universidad pública brasileña que utiliza el modelo desde 2011. En la encuesta, disponible en forma virtual, se han utilizado las dimensiones desarrolladas por Sarsur (2007). Mediante técnicas estadísticas no paramétricas, se han analizado las relaciones entre acciones de educación corporativa, aumento salarial, movimiento en la carrera, ocupación de puestos de gestión, lugar de trabajo y antigüedad (variables independientes) con la percepción de beneficio social de los empleados (variables dependientes). Los resultados indican que la percepción de beneficios sociales del modelo por competencia por parte de los encuestados posee carácter sobre todo utilitarista, es decir, sólo los funcionarios beneficiados han indicado rankings superiores de percepción con relación a la nueva propuesta.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In the present global scenario of strong competitive edge, the Human factor had its relevance enhanced, presenting itself as a key element to enhance organizations' flexibility and performance. Since the 1990s, one of the most widespread and studied Human Resources practices has consisted of the Management Model by Competency, that innovated by changing the "position" reference to the "people" element. Therefore, this paper tries to investigate what are the elements that influence the employees' perception of social gain within an establishment that had taken on the competency management model. This is a quantitative work with survey methodology. The sample consists of 422 employees of a Brazilian public university that had implanted the competency model in 2011. The questionnaire, available in an online environment, used the dimensions developed by Sarsur (2007). The relationships between the actions on corporate education, wage move, career move, managerial positions held, workplace and seniority (independent variables) with the perception employees have of social gain (dependent variables) were analyzed through non parametric statistical techniques. The results indicate that the employees' perception of social competency gains in the model displays an essentially utilitarian nature. Namely, just the benefited employees demonstrated higher rankings of perception regarding the new proposal.
  • Shopping the way to my goals: an analysis of purchase impact on perceived goal progress Marketing

    Gonçalves, Manuela Albornoz; Nique, Walter; Gonçalves, Dilney Albornoz

    Resumo em Português:

    Resumo Nesta pesquisa busca-se avançar no conhecimento de progresso em objetivos ao analisar como as compras são percebidas pelos consumidores em relação a seus objetivos. Ela busca verificar se a compra de um produto relacionado a um objetivo faz com que o consumidor perceba progresso no mesmo e se essa percepção de progresso depende da força de associação do produto com o objetivo. Para testar os objetivos propostos, realizaram-se três experimentos online. Esses experimentos mostram que os participantes expostos a situações de compra de produtos relacionados a um objetivo, percebem maior progresso no objetivo do que os participantes expostos a uma situação de uso ou ao grupo de controle. Ainda, os estudos explicam que isso ocorre devido à força de associação dos produtos com os objetivos, uma vez que os participantes expostos aos grupos com produtos mais instrumentais ao objetivo perceberam maior progresso do que os participantes com produtos menos instrumentais ao objetivo. Portanto, essa pesquisa mostra teórica e empiricamente como consumidores interpretam compras relacionadas a seus objetivos e o mecanismo que influencia essa interpretação.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen En este estudio se busca avanzar en el conocimiento acerca del progreso en objetivos al analizar cómo las compras son percibidas por los consumidores en relación con sus metas. Se verifica si la compra de un producto relacionado con un objetivo hace que el consumidor tenga la percepción de progreso en este objetivo y si tal percepción depende de la fuerza de asociación del producto con el objetivo. Para poner a prueba las hipótesis propuestas, se han llevado a cabo tres experimentos online. Los resultados muestran que los participantes presentados a situaciones de compra de productos relacionados con un objetivo perciben un mayor progreso hacia la meta que aquellos participantes expuestos a una situación de uso o al grupo de control. Además, los estudios indican que esto ocurre debido a la fuerza de asociación del producto con el objetivo, dado que los participantes expuestos a los grupos que contaban con productos más instrumentales al objetivo han percibido mayor progreso que los participantes con productos menos instrumentales al objetivo. Por tanto, este estudio demuestra teórica y empíricamente cómo los consumidores interpretan las compras relacionadas con sus objetivos y el mecanismo que influye en esta interpretación.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article examines the impact of goal related purchases on goal progress perception, and whether this perception depends on the strength of association between product and goal. To test how consumers perceive the act of purchasing goal-related products, three experiments were conducted in an online setting. Participants exposed to purchasing situations perceived greater goal progress than participants exposed to usage situation or a control group. In addition, studies show that this effect is a result of strength of association between product and goal, since participants exposed to more instrumental products perceived greater goal progress than participants exposed to less instrumental products. Therefore, these studies demonstrate how consumers interpret goal related purchases, and the mechanism that influences this interpretation.
  • A study on the impact of non-operational mechanisms on the effectiveness of public information technology governance Information Technology

    Santos, Leonel Cerqueira; Santos, Carlos Denner dos

    Resumo em Português:

    Resumo Neste estudo, os autores propõem uma análise dos mecanismos não operacionais que podem impactar na efetividade da governança da tecnologia da informação na administração pública. Nesta pesquisa utilizou-se um questionário, o qual foi aplicado em gestores da área de tecnologia da informação e profissionais experientes na área de governança de tecnologia da informação que trabalham em organizações da administração pública. A partir dos dados coletados, aplicou-se a técnica de equações estruturais para verificar o impacto dos seguintes mecanismos na efetividade da governança de tecnologia da informação: suporte da alta administração; atuação do comitê de direção de tecnologia da informação; utilização do planejamento estratégico de tecnologia da informação; atuação da gestão de portfólio de investimentos de tecnologia da informação. Os resultados indicam que os três primeiros mecanismos não têm influência sobre a efetividade percebida da governança de tecnologia da informação do setor público. Porém, a atuação da gestão de portfólio de investimentos de tecnologia da informação influencia direta e positivamente a efetividade, sendo que também através da sua presença como variável mediadora, é que a atuação do comitê de tecnologia da informação passa a ter efeito significativo sobre a efetividade da governança de tecnologia da informação pública. Com os resultados obtidos e a análise destes efeitos, este trabalho almeja contribuir teoricamente para a literatura de governança de tecnologia da informação dentro do contexto em que existem poucas pesquisas que examinam quais mecanismos contribuem para estabelecer essa efetividade dentro das organizações públicas, sendo este número ainda mais incipiente quando o ambiente se restringe ao setor público brasileiro.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen En este estudio los autores proponen un análisis de los mecanismos no operacionales que pueden influir en la efectividad de la gobernanza de tecnología de la información en la administración pública. Se ha aplicado un cuestionario a gestores del área de tecnología de la información y a profesionales experimentados en el área de gobierno de tecnología de la información que trabajan en organizaciones de la administración pública. Se ha aplicado a los datos recogidos la técnica de ecuaciones estructurales con el fin de verificar la influencia de los siguientes mecanismos en la efectividad de la gobernanza de tecnología de la información: apoyo de la alta dirección; actuación de la comisión de dirección de tecnología de la información; utilización del plan estratégico de tecnología de la información; actuación de la gestión de cartera de inversiones de tecnología de la información. Los resultados indican que los tres primeros mecanismos no tienen influencia en la efectividad percibida de la gobernanza de tecnología de la información del sector público. Sin embargo, la actuación de la gestión de cartera de inversiones de tecnología de la información influye directa y positivamente en la efectividad; además, es por medio de su presencia como variable mediadora que la actuación de la comisión de tecnología de la información logra tener un efecto significativo sobre la efectividad de la gobernanza de tecnología de la información pública. Con este trabajo, mediante los resultados obtenidos y el análisis de estos efectos, se pretende contribuir teóricamente a la literatura de gobernanza de tecnología de la información, en un contexto en que se observan pocos estudios dedicados a examinar cuáles mecanismos contribuyen a establecer esta efectividad dentro de las organizaciones públicas, y siendo este número aún más reducido cuando el ambiente se limita al sector público en Brasil.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study proposes an analysis of non-operational mechanisms that can impact the effectiveness of information technology governance in the Brazilian public administration. A questionnaire was sent to information technology managers and experienced professionals in the area of information technology governance, who work in public organizations. Based on the collected data, we used the structural equations technique to verify the impact of the following mechanisms on the effectiveness of information technology governance: top management support; performance of the information technology steering committee; use of information technology strategic planning; performance of the information technology investment portfolio management. The study indicates that the first three mechanisms do not influence the perceived effectiveness of information technology governance in the Brazilian public sector. However, the performance of the information technology investment portfolio management has a direct and positive consequence on effectiveness; also, as a mediating variable, it significantly affects the performance of the information technology steering committee, increasing the effectiveness of Brazilian public information technology governance. Through the achieved results and the analysis of these effects, this study aims to contribute theoretically to the literature on information technology governance, as there are few studies that examine which mechanisms assist to establish this effectiveness in public organizations, and even less when it comes to the Brazilian public sector.
  • Intellectual capital in mergers and acquisitions: a case study in a world-class financial institution Finance And Accounting

    Jordão, Ricardo Vinícius Dias; Melo, Victor Luiz Teixeira; Pereira, Frederico Cesar Mafra; Carvalho, Rodrigo Baroni de

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo da pesquisa descrita neste artigo foi analisar as implicações da fusão entre os bancos Itaú e Unibanco no capital intelectual (CI) do Banco Itaú Unibanco S/A. A metodologia utilizada foi um estudo de caso qualitativo e quantitativo, em uma abordagem descritiva, baseada em entrevistas (formais e informais) e questionários aplicados a 225 gestores de alto nível (diretores, superintendentes, gerentes regionais e gerentes gerais comerciais) oriundos desses dois bancos, sendo enriquecida com observação direta e análise documental. Os resultados indicaram que após a fusão: (i) melhorias foram observadas em todos os indicadores analisados quanto aos elementos constitutivos do CI (capital humano, capital estrutural e capital relacional); (ii) o Banco Itaú Unibanco S/A criou, desenvolveu e adquiriu conhecimentos e know-how; e (iii) que esses fatores influenciaram o CI do banco, promovendo melhorias em processos, sistemas, tecnologia, marcas, produtos e, principalmente, em pessoas, imagem corporativa e relacionamentos da empresa com o mercado, ajudando-o a alcançar significativos resultados financeiros.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El objetivo en este estudio es analizar las implicaciones de la fusión entre los bancos Itaú y Unibanco en el capital intelectual (CI) del Banco Itaú Unibanco S/A. Se utiliza la metodología de estudio cualitativo y cuantitativo, en un enfoque descriptivo, con base en entrevistas (formales e informales) y cuestionarios realizados a 225 ejecutivos de alto nivel (directores, superintendentes, gerentes regionales y gerentes generales comerciales) procedentes de estos dos bancos. Además, la observación directa y el análisis de documentos enriquecen el estudio. Los resultados indican que después de la fusión: (i) se observa mejora en todos los indicadores analizados en cuanto a los elementos constitutivos del CI (capital humano, capital estructural y capital relacional); (ii) el banco Itaú Unibanco S/A ha logrado crear, desarrollar y adquirir conocimientos y know-how; y (iii) que estos factores influyen en el CI del banco y promueven mejoras en procesos, sistemas, tecnología, marcas, productos y sobre todo en las personas, en la imagen corporativa y en las relaciones comerciales con el mercado, lo que lo ayuda a alcanzar resultados financieros significativos.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The objective of the research described in this paper was to analyse the implications of the merger between Itaú and Unibanco banks on the Intellectual Capital (IC) of the Itaú Unibanco S/A Bank. The methodology comprised a qualitative and quantitative case study, in a descriptive approach, based on interviews (formal and informal) and questionnaires applied to 225 top managers (directors, superintendents, regional managers and commercial general managers) originated from these two banks. The research was complemented with direct observation and documental analysis. The following results were found after the merger: (i) improvements were noted in all analysed indicators on the constituent elements of the IC (human capital, structural capital and relational capital), (ii) Itaú Unibanco S/A Bank created, developed and acquired knowledge and know-how, and (iii) these factors influenced corporative IC, supporting improvements in processes, systems, technology, brands, products and mainly in people, corporate image and the relationship of the company with the market, promoting significant financial results.
  • Financial education level of high school students and its economic reflections Education, Research & Academic Production

    Silva, Tarcísio Pedro da; Magro, Cristian Baú Dal; Gorla, Marcello Christiano; Nakamura, Wilson Toshiro

    Resumo em Português:

    Resumo A presente pesquisa contribui com o entendimento do nível de educação financeira de estudantes de nível médio da rede pública, do mesmo modo que verifica como tem sido gerado o conhecimento financeiro destes, e, proporciona uma visão das lacunas em educação financeira com as quais estes estudantes podem chegar aos cursos de graduação, posteriormente. O objetivo da pesquisa foi verificar o nível da educação financeira de estudantes do ensino médio da rede pública, segundo aspectos individuais, demográficos e de socialização. A metodologia da pesquisa foi enquadrada como descritiva, quanto aos procedimentos como de levantamento/survey e a abordagem do problema de cunho quantitativo. A população da pesquisa compreendeu 4.698 alunos do ensino médio de 14 escolas da rede pública do município de Blumenau. No tratamento dos dados foram empregados os testes de kruskall-wallis e qui-quadrado. Os resultados indicam que não há uma educação financeira efetiva entre os jovens estudantes do ensino médio, o que transparece em achados como: parte dos jovens não são obrigados a explicar aos pais em que estão gastando seus recursos financeiros; os alunos têm adquirido, em boa parte, conhecimentos financeiros com pais e parentes, e na prática do dia-a-dia, porém há pouco diálogo, no ambiente familiar, sobre assuntos financeiros. O conhecimento financeiro advindo da escola é baixo, sendo necessário uma melhoria na qualidade deste conhecimento, nesta fase ou futuramente, inclusive na graduação. Por fim, os trabalhadores em potencial podem causar problemas sociais pela incapacidade de administrar seus recursos e/ou os gastos de suas famílias.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este estudio contribuye a la comprensión del nivel de educación financiera de estudiantes de secundaria de escuelas públicas; se examina cómo se desarrolla su conocimiento financiero y se ofrece una perspectiva de las deficiencias en la educación financiera con las que estos estudiantes pueden llegar a los cursos de grado más tarde. El objetivo del trabajo es determinar el nivel de educación financiera de estudiantes de secundaria de escuelas públicas, de acuerdo con aspectos individuales, demográficos y concernientes a la socialización. Se utiliza una metodología descriptiva para los procedimientos de recopilación/survey y el enfoque del problema de tipo cuantitativo. La población de estudio se compone de 4.698 estudiantes de secundaria de 14 escuelas públicas de la ciudad de Blumenau. En el tratamiento de los datos se han utilizado las pruebas de Kruskal-Wallis y chi cuadrado. Los resultados indican que no existe una educación financiera eficaz entre los jóvenes estudiantes de secundaria, lo que se observa en hallazgos tales como: parte de los jóvenes no está obligada a explicar a los padres en qué está gastando sus recursos financieros; los estudiantes han adquirido conocimientos financieros en gran medida con los padres y familiares, y en la práctica del día a día, sin embargo hay poco diálogo en la familia sobre asuntos financieros. El conocimiento financiero oriundo de la escuela es bajo, lo que requiere una mejora en la calidad de tal conocimiento en esta etapa o en el futuro, incluso en el curso de grado. Por último, los trabajadores potenciales pueden causar problemas sociales debido a la incapacidad para administrar sus recursos y/o los gastos de sus familias.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This research contributes to the understanding of the level of financial education of high school students from public schools, as well as verifying how their financial knowledge has been generated, providing a view of the gaps in financial education with which these students are able to attend undergraduate courses later. The objective of the research was to determine the level of financial education of high school students from public schools, according to individual, demographic and socializing aspects. The research methodology was characterized as descriptive regarding procedures such as survey and the approach of the quantitative nature of the problem. The research population included 4698 high school students from 14 public schools in the city of Blumenau. In the data processing, the Kruskal-Wallis and chi-square tests were used. The results indicate that there is an effective financial education among young high school students, which can be noticed in findings such as: some of the young are not obliged to explain to parents where they are spending their financial resources; students have acquired, largely, their financial knowledge with parents and relatives, and in day-to-day practices, but there is little dialog in the family on financial matters. The financial knowledge coming from the school is low, requiring an improvement in the quality of this knowledge at this stage or in the future, including undergraduate courses. Finally, potential workers may cause social problems through their inability to manage their resources and/or the expenses of their families.
  • Another driver of the Brazilian fuel ethanol supply chain: the consumers' preferences Strategy & Business Economics

    Isabella, Giuliana; Yu, Abraham Sin Oih; Silva, Adriano Maniçoba da; Pegetti, Ana Lucia

    Resumo em Português:

    Resumo Muitos fatores têm sido discutidos na literatura sobre as causas de obstáculos na cadeia de suprimento do etanol brasileiro, como por exemplo, o baixo preço do petróleo e o preço elevado do açúcar durante a crise financeira de 2008. No entanto, há um importante fator que pode também ser um obstáculo, mas que não foi explorado até o momento, o consumidor. Como motoristas escolhem reabastecer seus carros? Será que a ponta inicial da cadeia conhece os seus consumidores? Neste trabalho tem-se como objetivo demonstrar como os intervenientes da cadeia de fornecimento de etanol percebem as preferências dos consumidores, e compará-las aos fatores que os motoristas de veículos flex brasileiros apontam como relevantes na escolha dos combustíveis. Para isso, utilizou-se uma amostra de anúncios recolhidos a partir de meios de comunicações brasileiros que caracterizam as percepções dos gestores da cadeia de fornecimento e uma amostra com motoristas para entender as ações do consumidor. Como resultado, observou-se que há uma diferença considerável entre as preferências atuais dos consumidores de combustível e as preferências do consumidor percebidas pelas partes da cadeia de suprimento de etanol. A disparidade é provavelmente mais uma das causas do segundo revés na cadeia de abastecimento do Brasil (2009-2012). Com base nestes resultados destacam-se as implicações estratégicas na gestão desta cadeia de suprimentos e também o papel das políticas públicas na melhoria da difusão de etanol no Brasil.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Mucho se ha discutido en la literatura sobre los factores que producen obstáculos en la cadena de suministro del etanol en Brasil, como por ejemplo, el bajo precio del petróleo y el alto precio del azúcar durante la crise financiera de 2008. Sin embargo, existe un importante factor que también puede constituir un obstáculo, pero que no ha sido explorado hasta el momento, el consumidor. ¿Cómo los conductores eligen recargar combustible? ¿Será que el punto inicial de la cadena conoce a sus consumidores? En este trabajo el objetivo es demostrar cómo los actores de la cadena de suministro de etanol perciben las preferencias de los consumidores y compararlas con los factores que los conductores de vehículos flex brasileños señalan como relevantes en la elección de los combustibles. Para eso, se ha utilizado una muestra de anuncios recogidos a partir de medios de comunicación brasileños que caracterizan las percepciones de los gestores de la cadena de suministro y una muestra de conductores para entender las acciones del consumidor. Como resultado, se verifica que existe una diferencia notable entre las preferencias actuales de los consumidores de combustible y las preferencias del consumidor percibidas por los actores de la cadena de suministro de etanol. Tal disparidad es, probablemente, una causa más del segundo revés en la cadena de suministro de Brasil (2009-1012). Se destacan las implicaciones estratégicas en la gestión de esta cadena y el papel de las políticas públicas respecto a la mejora de la difusión del etanol en Brasil.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Many factors have been discussed in the literature as the causes for setbacks in the Brazilian ethanol supply chain, such as the low price of petroleum and the high price of sugar in the financial crisis in 2008. However, there is an important gap that was not explored yet, how do drivers choose to refuel their cars? Do the supply chain managers know their consumers? Based on that, this paper aims to demonstrate how the ethanol supply chain stakeholders perceive consumers' preferences and compare them to the factors that are taken into consideration by Brazilian flexible-fuel vehicles drivers when choosing types of fuel gasoline or ethanol. For that, we illustrated the case by using a sample of announcements collected from Brazilian news media featuring the supply chain managers' view and the survey taken by drivers to understand the consumer's actions. Our results indicate that there is a significant difference between the actual preferences of fuel consumers and the perceived consumers' preferences by the stakeholders. This disparity is probably the (or one of the) main cause of the second setback in the Brazilian supply chain (2009–2012). Based on these results we point out the strategic implications in managing this supply chain and also the role of public policy in improving the diffusion of ethanol in Brazil.
  • On the relationship between antitrust and strategy: taking steps and thinking ahead Strategy & Business Economics

    Monteiro, Guilherme Fowler de Avila

    Resumo em Português:

    Resumo Neste artigo, é examinado o papel que a análise estratégica tem desempenhado no antitruste e são discutidos novos caminhos. A fim de alcançar este objetivo, o trabalho apresenta duas direções. Inicialmente, realiza-se a revisão do debate atual sobre a relação entre antitruste e estratégia. Defende-se que grande parte da discussão contemporânea sobre o assunto se baseia em abordagens econômicas tradicionais de estratégia, o que leva à desconsideração do papel da heterogeneidade da firma na dinâmica competitiva. Na segunda parte do artigo, é esboçada uma abordagem de antitruste fundamentada na visão baseada em recursos. Esta abordagem é particularmente útil para examinar as condições de rivalidade do mercado, sendo um complemento – e não necessariamente um substituto – à análise econômica antitruste tradicional.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen En este artículo se evalúa el papel que el análisis estratégico ha jugado en la defensa de la competencia y se discuten nuevos caminos. Para ello, se presentan dos direcciones. Inicialmente, se lleva a cabo una revisión del actual debate sobre la relación entre la defensa de la competencia y la estrategia. Se argumenta que gran parte de la discusión contemporánea sobre el tema se basa en los enfoques económicos tradicionales de estrategia, lo que lleva a ignorar el papel de la heterogeneidad de la organización en la dinámica competitiva. En la segunda parte del artículo, se describe un enfoque de antimonopolio que se apoya en la visión basada en recursos. Este enfoque es particularmente útil para examinar las condiciones de competencia del mercado, y puede complementar – y no necesariamente reemplazar – el análisis económico antitrust tradicional.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In this paper, I examine the role that strategic analysis has played on antitrust and discuss new analytical venues. In order to accomplish this goal, the paper presents two directions. Initially, I undertake a review of the current debate between antitrust and strategy. I argue that much of the contemporary discussion on the subject is founded on traditional economic approaches to strategy, what leads to the disregard of the role of firm heterogeneity in competitive dynamics. In the second part of the paper, I sketch an approach to antitrust based on the resource-based view of strategy. This approach is particularly useful in examining the conditions of market rivalry, being a complement – not necessarily a substitute – to the traditional antitrust economic analysis.
  • Entrepreneurial orientation and religion: the Pastor as an entrepreneur Entrepreneurship

    Corrêa, Victor Silva; Vale, Gláucia Maria Vasconcellos; Cruz, Marina de Almeida

    Resumo em Português:

    Resumo O Brasil tem presenciado, nas últimas décadas, transformações radicais em sua composição religiosa, com rápida expansão das comunidades evangélicas. No interior destas comunidades, proliferam diferentes agremiações religiosas, onde os pastores exercem papel-chave. Este artigo, de natureza teórico-empírica, investiga a atuação de 20 pastores neopentecostais, de pequenas igrejas independentes, localizadas na região metropolitana de Belo Horizonte, apropriando-se da mais recente literatura sobre Orientação Empreendedora. Ao fazer isso, mostra que os pastores, visando o desenvolvimento de suas igrejas, combinam, sob diferentes maneiras, atributos inerentes ao comportamento empreendedor (capacidade de inovação, proatividade, agressividade competitiva, capacidade de assumir risco, autonomia). Ao iniciar, no Brasil, o estudo empírico do empreendedorismo religioso, o artigo abre novas perspectivas de reflexões e investigações na área.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen En las últimas décadas, Brasil ha visto cambios radicales en su composición religiosa, con una rápida expansión de las comunidades evangélicas. Dentro de estas comunidades existen varias asociaciones religiosas en las que los pastores desempeñan un papel clave. En este estudio, de enfoque teórico-empírico, se analiza la actuación de 20 pastores neopentecostales, de pequeñas iglesias independientes, ubicadas en la región metropolitana de Belo Horizonte, con base en los más recientes estudios sobre Orientación Emprendedora. Se muestra que, en el trabajo de desarrollo de sus iglesias, los pastores exhiben un comportamiento típicamente emprendedor (capacidad de innovación, proactividad, agresividad competitiva, toma de riesgos, autonomía). Este trabajo, al iniciar los estudios empíricos de la iniciativa empresarial religiosa en Brasil, abre nuevas perspectivas de reflexión y análisis en el área.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In recent decades Brazil has witnessed radical changes in its religious composition, with rapid expansion of Evangelical communities. Within these communities there exist various religious associations in which pastors play a key role. Using the theoretical framework of Entrepreneurial Orientation, and based on interviews with 20 Neopentecostal pastors in Belo Horizonte/Minas Gerais, this article shows that, in their work developing their churches, pastors exhibit characteristically entrepreneurial behavior (innovation, proactivity, competitive aggressiveness, risk-taking, autonomy). This study further demonstrates the importance and explanatory power of the Entrepreneurial Orientation theoretical framework and may open new research perspectives for social managers, social scholars and practitioners in related fields.
  • Are similar ones different? Determinant characteristics of management tool usage within companies sharing the same institutional environment Entrepreneurship

    Daciê, Franciele do Prado; Espejo, Márcia Maria dos Santos Bortolocci; Gimenez, Fernando Antonio Prado; Camacho, Reinaldo Rodrigues

    Resumo em Português:

    Resumo A literatura descreve que os arranjos produtivos locais são uma instituição e que os vínculos de interação existentes entre os membros os levam a agir de forma bastante semelhante. No entanto, entende-se que o empreendedor e a existência de alguns atributos característicos a ele tende a distinguir suas decisões. Diante desse contexto, essa pesquisa verificou se as características psicológicas do empreendedor seriam capazes de influenciar as práticas gerenciais e o desempenho de empresas que compartilham um mesmo ambiente institucional. O estudo adota um posicionamento epistemologicamente positivista, com abordagem quantitativa e coleta de dados operacionalizada por meio de um questionário aplicado em 121 empresas industriais do APL de confecção do noroeste do Paraná. O modelo da pesquisa foi testado por meio da técnica de Modelagem de Equações Estruturais. Dentre os achados, observou-se que as práticas de controle gerencial exercem efeito positivo de 46,42% sobre o desempenho empresarial. As características de orientação empreendedora foram capazes de influenciar positivamente o uso de controles gerenciais em 38,38%, e em 14,90% o desempenho das empresas. No entanto, não foram realizadas inferências estatísticas acerca do poder da capacidade metacognitiva do indivíduo predizer as variáveis de orientação empreendedora, controles gerenciais e desempenho empresarial.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen En la literatura se defiende que los sistemas y arreglos productivos locales son una institución, y que los vínculos de interacción existentes entre sus miembros los conducen a actuar de una manera muy similar. Sin embargo, se entiende que algunos de los atributos característicos del emprendedor tienden a llevarlo a decisiones distintas. En este contexto, el presente estudio examina si las características psicológicas de los empresarios podrían influir en las prácticas de gestión y el desempeño de las empresas que comparten el mismo entorno institucional. Se ha adoptado un posicionamiento epistemológico positivista, con un enfoque cuantitativo y se han recogido los datos por medio de un cuestionario aplicado a 121 empresas industriales del APL de confección del noroeste del estado de Paraná. El modelo del estudio se ha puesto a prueba por medio de la técnica de modelos de ecuaciones estructurales. Entre los hallazgos, se observa que las prácticas de control de gestión tienen un efecto positivo del 46,42% en el rendimiento empresarial. Las características de orientación emprendedora han sido capaces de influir positivamente en el uso de los controles de gestión en el 38,38%, y en el 14,90% el rendimiento de las empresas. Sin embargo, no se han realizado inferencias estadísticas sobre el poder de la capacidad metacognitiva del individuo para predecir las variables de orientación emprendedora, controles de gestión y el rendimiento empresarial.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Technical literature describes local productive arrangements (LPAs) as an institution. It also states that existing interaction links within their members foster them to act quite similarly. However, entrepreneurs and their characteristic attributes tend to distinguish their decisions. Therefore, according to such, this research examined if entrepreneur psychological characteristics would be able to influence management practices and the performance of companies sharing the same institutional environment. This study follows such objectives via an epistemologically positivist approach – quantitative view – and data gathering through forms used in 121 firms from clothing industry LPA in Parana Northwest. The research model has been tested through structural equation modelling techniques. Amongst findings, it may be observed management control practices have a 46.42% positive effect on company performance. Characteristics of entrepreneurial orientation have been able to positively influence the usage of management controls in 38.38%, and company performance in 14.90%. However, no statistical inferences regarding the individual's metacognitive ability of predicting the variables of entrepreneurial orientation, management controls and company performance have been carried out.
  • Democratic governance and the firm Thinkbox

    Grandori, Anna

    Resumo em Inglês:

    Abstract An intended contribution to new thinking on an institution that seems to have lost memory of its origins and functions, conducted with the tools of organization, law and economics. The argument shows how far we can go in reconceptualizing the firm as a democratic institution using only efficiency and innovation arguments.
Departamento de Administração da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo Avenida Professor Luciano Gualberto, 908, sala F184, 05508-900 São Paulo / SP Brasil, Tel./Fax 55 11 3818-4002 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: rausp@usp.br