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Revista de Administração Pública, Volume: 46, Número: 6, Publicado: 2012
  • Estratégias acadêmicas, interdisciplinaridade e os requisitos organizacionais da produção do conhecimento

    Vasconcelos, Flávio Carvalho de
  • Ensaiando interpretações e estratégias para o campo da administração pública no Brasil Artigos

    Fadul, Élvia Mirian Cavalcanti; Mac-Allister da Silva, Mônica de Aguiar; Silva, Lindomar Pinto da

    Resumo em Português:

    Este ensaio objetiva refletir sobre a administração pública como campo de conhecimento; especificamente, interpretar o campo no seu estágio atual e indicar estratégias para seu desenvolvimento no Brasil. Esta reflexão é baseada no conceito de campo de conhecimento de Bourdieu (2004); evidencia as características mais marcantes do campo da administração pública, destacando a necessidade de libertar-se da análise dos movimentos ocorridos no panorama público nacional, para compreender teoricamente o que justifica esses movimentos, explicá-los à luz das teorias existentes ou desenvolver teorias que os expliquem; indica a necessidade de repensar a pesquisa e sua condição de submissão ou escravidão a esses movimentos; e sugere a necessidade de se estabelecerem mais claramente os limites disciplinares, procurando a determinação do objeto e dos temas, e a coerência teórica e metodológica de sua abordagem.

    Resumo em Espanhol:

    Este ensayo tiene como objetivo reflexionar sobre el campo de la administración pública como campo del conocimiento, y en particular interpretar el campo en su momento actual y indicar estrategias para su desarrollo en el Brasil. Esta reflexión se basa en el concepto de campo del conocimiento de Bourdieu (2004); pone de relieve las características más llamativas del campo de la administración pública, destacando la necesidad de deshacerse de análisis de la audiencia de movimientos ocurridos en el panorama publico nacional para comprender teóricamente que justifica estos movimientos, explicar los a la luz de las teorías actuales o desarrollar teorías que lo expliquen; indica la necesidad de repensar la investigación y su condición de sumisión o esclavitud a estos movimientos; e sugiere a necesidad de establecer con mayor claridad los límites de las disciplinas, buscando determinar el objeto y temas, y la coherencia metodológica teórica de su enfoque.

    Resumo em Inglês:

    This essay aims to reflect on public administration as a field of knowledge, and specifically interpreting the present stage of it and indicating strategies to its development in Brazil. This reflection is based on Bourdieu's concept (2004) of field of knowledge; points the most remarkable characteristics of the field of public administration, highlighting the necessity of liberation from the analysis of movements occurred on the national public scenery, to comprehend theoretically what justifies these movements, explain them under the existing theories or develop theories that explain them; indicates the necessity to rethink research and its condition of submission and slavery to these movements; and suggests the need to establish more clearly the discipline boundaries, looking to determine the object and themes, and the theoretical and methodological coherence of its approach.
  • O Sistema Único de Assistência Social: resultados da implementação da política nos municípios brasileiros Artigos

    Cavalcante, Pedro; Ribeiro, Beatriz Bernardes

    Resumo em Português:

    O artigo tem como objetivo desenvolver uma avaliação dos resultados da implementação do Sistema Único de Assistência Social (Suas) após quatro anos da criação. Logo, algumas questões centrais são objeto de avaliação: i) o novo modelo teve impacto na melhoria da gestão municipal? ii) o Suas surtiu resultados positivos do ponto de vista da equidade entre as prefeituras? iii) quais os determinantes de eventuais incrementos na execução local da Assistência Social (AS) após essa mudança institucional? Para tanto, o trabalho emprega os métodos de desenho quase experimental, de análise exploratória de dados e regressão múltipla com base nas informações das pesquisas sobre o Perfil dos Municípios Brasileiros (Munic) do Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE) de 2005 e 2009. Como resultado, o estudo demonstra que o Suas foi bem-sucedido no incremento da política, redução da disparidade entre os municípios e, principalmente, o processo foi afetado por fatores relativos à dinâmica política eleitoral.

    Resumo em Espanhol:

    El objetivo es desarrollar una evaluación de la implementación del Sistema Único de Asistencia Social (Suas) tras cuatro años de su creación. Por lo tanto, algunas cuestiones fundamentales son objeto de evaluación: i) El modelo de implementación tuvo un impacto en la mejora de la gestión municipal? ii) El Suas ha tenido resultados positivos en términos de equidad entre los municipios? iii) Qué son los determinantes de posibles incrementos en la implementación local después de este cambio institucional? El artículo emplea los métodos de análisis exploratorio de datos y la regresión múltiple basado en las encuestas Munic/IBGE de 2005 y 2009. Como resultado, el estudio muestra que el Suas ha tenido éxito en la mejora de la política, la reducción de la disparidad entre los municipios y, especialmente, el proceso se vio afectado por factores relacionados con la dinámica de la política electoral.

    Resumo em Inglês:

    This paper develops an outputs assessement of the Sistema Unico de Assistencia Social's implementation after four years of its conception. Therefore, some relevant issues are subject of this article analysis: i) has the new implementation framework had an impact on local government improvement? ii) has Suas implementation had positive outputs in reducing inequality among municipalities? iii) What are the determinants of municipalities' improvement in welfare policymaking after this institutional change? In order to do so, data exploratory analysis and multiple regression are employed based on 2005 and 2009 Munic/IBGE surveys. As a result, the inquiry demonstrates that overall Suas has been successful improving the welfare policy, reducing the disparity among municipalities and, especially, political system's aspects impacted the process.
  • A estrutura de provisão dos serviços de saneamento básico no Brasil: uma análise comparativa do desempenho dos provedores públicos e privados Artigos

    Scriptore, Juliana Souza; Toneto Júnior, Rudinei

    Resumo em Português:

    O presente artigo realiza uma análise que compara o desempenho dos provedores públicos e privados de serviços de saneamento básico no Brasil. As diferenças de desempenho entre os provedores que, de acordo com a literatura, estão submetidos a diferentes incentivos foram avaliadas com base nos dados do Sistema Nacional de Informações sobre Saneamento (Snis) de 2010 a partir de uma estimativa em cross-section para uma amostra de 4.930 municípios brasileiros. Os resultados não fornecem evidências fortes de que um grupo seja superior a outro na maior parte dos indicadores. Dado que os grupos revelaram superioridade em indicadores específicos, a contribuição deste estudo é propor o desenho de uma política que considere diversas modalidades de gestão e provisão como possível solução para o desafio de universalizar os serviços no país.

    Resumo em Espanhol:

    En este artículo se presenta un análisis que compara el desempeño de los proveedores públicos y privados de servicios de saneamiento básico en Brasil. Las diferencias de rendimiento entre los proveedores, de acuerdo con el material están sujetos a diferentes incentivos, fueron evaluados en base a datos del Sistema Nacional de Información en Saneamiento (Snis) en 2010 desde un estimado de sección transversal para una muestra de 4.930 municipios brasileños. Los resultados no proporcionan una fuerte evidencia de que un grupo es mayor que en la mayoría de los otros indicadores. Puesto que los grupos mostraron superioridad sobre los indicadores específicos, la contribución de este trabajo es proponer el diseño de una política que tenga en cuenta las distintas formas de gestión y disposición como una posible solución al problema del servicio universal en el país.

    Resumo em Inglês:

    This article provides an analysis that compares the performance of public and private enterprises of basic sanitation in Brazil. The performance differences between enterprises, according to the literature are subject to different incentives, were evaluated based on data from the Sistema Nacional de Informações do Saneamento (Snis) in 2010 from an estimated cross-section for a sample of 4.930 Brazilian municipalities. The results do not provide strong evidence that a group is higher than in most other indicators. Since the groups revealed the superiority of specific indicators, the contribution of this study is to propose the design of a policy that considers various methods of management and provision as a possible solution to the challenge of universal services in the country.
  • Ação comunicativa na gestão de um serviço privatizado de água e esgotos: uma avaliação em Cachoeiro de Itapemirim (ES) Artigos

    Aguiar, Marluce Martins de; Heller, Léo; Melo, Elza Machado de

    Resumo em Português:

    Este artigo discute o processo de participação social na gestão do serviço de abastecimento de água e esgotamento sanitário do município de Cachoeiro de Itapemirim (ES). Para tanto, apoia-se no conceito de democracia deliberativa de Jürgen Habermas, entendido como a institucionalização dos processos discursivos de formação da opinião e da vontade. Foram realizadas pesquisas documentais, entrevistas com atores-chave e grupos focais com a população. Constatou-se que, na atuação do Conselho Municipal de Saneamento e das audiências públicas da agência municipal de regulação, prevalecem os imperativos sistêmicos mediados pelo dinheiro e pelo poder administrativo em detrimento da possibilidade de formação política da vontade e da opinião, próprios do mundo da vida. Conclui-se que as formas de gestão ainda são distantes do ideal da democracia deliberativa, produzindo-se o que Habermas denomina de "colonização do mundo da vida".

    Resumo em Espanhol:

    En este artículo se analiza el proceso de participación en la gestión de servicios de abastecimiento de agua y saneamiento en el municipio de Cachoeiro de Itapemirim-ES. Para ello, se apoya en la concepción de la democracia deliberativa de Jürgen Habermas, entendida como la institucionalización de los procesos discursivos de formación de la opinión y de la voluntad. Se realizó una investigación documental, entrevistas con actores claves y grupos focales con representantes de la población. Se encontró que, en la actuación del Consejo de Saneamiento de la Ciudad y en las audiencias públicas de la agencia de regulación municipal, los imperativos sistémicos prevalecen mediados por el dinero y el poder administrativo sobre la posibilidad de la formación de la voluntad política y de la opinión, propio del mundo de la vida. Se concluyó que las formas de gestión aún están lejos del ideal de la democracia deliberativa, produciendo lo que Habermas llama la "colonización del mundo de la vida".

    Resumo em Inglês:

    This article discusses the social participation in water and sanitation services in Cachoeiro de Itapemirim, Espírito Santo, Brazil. The theoretical background used was Jürgen Habermas' deliberative democracy, understood as the institutionalization of discursive processes of opinion and will-formation. Documentary research were performed, interviews with key stakeholders and focus groups with the population. It was found that in the actions of the City Council Sanitation and public hearings of the municipal regulation agency's, systemic imperatives mediated by money and administrative power prevail over the possibility of the formation of political will and opinion, own the world's life. It is concluded that the forms of management are still far from the ideal of deliberative democracy, producing what Habermas calls the "colonization of the lifeworld".
  • Programa Pró-Equidade de Gênero: uma discussão sobre relações entre homens e mulheres na Caixa Econômica Federal Artigos

    Pinto, Elisabeth Lisbôa; Midlej, Suylan

    Resumo em Português:

    O objetivo deste artigo é discutir em que medida as ações de implementação do Programa Pró-Equidade de Gênero, desenvolvidas na Caixa Econômica Federal (Caixa) após a concessão do "Selo Pró-Equidade de Gênero", têm melhorado as relações entre homens e mulheres nessa instituição financeira. Foi realizada pesquisa qualitativa, a partir de pesquisa documental e entrevistas individuais semiestruturadas, com cinco entrevistados: quatro gerentes de diferentes agências do banco no Distrito Federal, dois homens e duas mulheres, e a Coordenadora do Programa Pró-Equidade de Gênero na Caixa. Os resultados apontam que ocorreram alguns avanços com a implementação do Programa em relação à normatização de comissão paritária de homens e mulheres nas bancas examinadoras de processos seletivos. No entanto, as mulheres ainda se localizam na base da pirâmide organizacional da Caixa.

    Resumo em Espanhol:

    El objetivo de este artículo es discutir en que medida las acciones de implementación del Programa Pro-Equidad de Género, desarrolladas en la Caixa Econômica Federal (Caixa) después de la concesión del "Sello Pro-Equidad de Género", han mejorado las relaciones entre hombres y mujeres en esta institución financiera. Para tanto, fue realizada investigación cualitativa, a partir de investigación documental y entrevistas individuales semi-estructuradas, con cinco entrevistados: cuatro gerentes de diferentes agencias del banco en el Distrito Federal, dos hombres y dos mujeres, y la Coordinadora del Programa Pro-Equidad de Género en la Caixa. Los resultados apuntan que ocurrieron algunos avances con la implementación del Programa en relación a la normatización de comisión paritaria de hombres y mujeres en las bancas examinadoras de procesos selectivos. Sin embargo, las mujeres aún se localizan en la base de la pirámide organizacional de la Caixa.

    Resumo em Inglês:

    This paper aims to discuss to which extent the actions implemented in the Gender Pro-Equity Program-actions developed in Caixa Econômica Federal (Caixa) after having been granted the Gender Pro-Equity Seal-have improved the relationships amongst men and women in this financial institution. A qualitative research was carried out from documental research and individual, semi-structured interviews with five interviewees: four managers from different Caixa branches in the Federal District, Brazil; two men and two women, and the woman who is Caixa's Pro-Equity Program Coordinator. The results point out that there have been some advances in the implementation of the Program concerning the regulation of the parity commission of men and women in the examining boards of selective processes. However, women are still located in the base of Caixa's organizational pyramid.
  • Burocratas da linha de frente: executores e fazedores das políticas públicas Artigos

    Oliveira, Antonio

    Resumo em Português:

    A relação entre implementação das políticas, organização e burocracia é relevante porque ela ilumina a face de um problema crucial: o porquê de políticas serem bem-sucedidas ou fracassarem. As análises dessa relação indicam que o poder discricionário dos burocratas do nível da rua é um fator decisivo na distribuição de bens e serviços públicos; portanto, a ação desses agentes é uma variável relevante para o sucesso das políticas. Este artigo pretende discutir a discricionariedade dos burocratas do baixo escalão na aplicação das políticas públicas, usando como referência os argumentos apresentados na literatura especializada da implementação, da burocracia e da organização. A conclusão assinala questões que são importantes para o controle do poder discricionário dos agentes públicos, sublinhando que essa discrição é condição necessária à execução das políticas, mas que ela ameaça a accountability e a responsiveness.

    Resumo em Espanhol:

    La relación entre la ejecución de la política pública, la organización y la burocracia es importante porque ilumina un problema crucial: porqué las políticas tienen éxito o fallan. Los análisis de esta relación indican que la discreción de los burócratas del nível de la calle es un factor crucial en la ejecución de los servicios públicos; por lo tanto la acción de estos agentes es importante para el éxito de la política pública. Este artículo discute la discreción de los burócratas del nível de la calle en la ejecución de la política pública y examina las discusiones en la literatura especializada: ejecución de la política pública, burocracia, organización. La conclusión señala las preguntas que son importantes para el control de la discreción de los agentes, subrayando que esta discreción es condición necesaria a la ejecución de la política pública, pero que él amenaza la accountability y la responsiveness.

    Resumo em Inglês:

    The relation between policy implementation, organization and bureaucracy is relevant because it illuminates the face of a crucial problem: why the policies have success or fail. The analyses of this relation indicate that the discretion of the street-level bureaucrats is a decisive factor in the delivery of the public goods and public services; therefore the action of these agents is important for the success of the policies. This article intends to discuss the discretion of the street-level bureaucrats in the application of the public policy and examines the presented arguments in the specialized literature: implementation, bureaucracy, organization. The conclusion indicates questions that are important to the control of the discretionary power of the public agents, underlining that this discretion is necessary condition to the application of the policies, but that it threat the accountability and the responsiveness.
  • Mudanças conceituais do desenvolvimento rural e suas influências nas políticas públicas Artigos

    Freitas, Alan Ferreira de; Freitas, Alair Ferreira de; Dias, Marcelo Miná

    Resumo em Português:

    Novas referências conceituais sobre o "rural" passaram gradativamente a ser incorporadas, ainda que de modo parcial e contraditório, pelas políticas públicas. Considerando esse pressuposto, investiga-se neste trabalho de que forma as políticas públicas de desenvolvimento rural, no Brasil, nas últimas décadas, respondem, em termos de sua formulação, a determinadas inovações conceituais. Para sustentar esse argumento, investigam-se, à luz de um denso estudo bibliográfico sobre desenvolvimento, ruralidade e políticas públicas, as mudanças históricas, conceituais e práticas do desenvolvimento rural. Com a pesquisa foi possível não só identificar as "novas" referências do desenvolvimento rural e da operacionalização das políticas públicas, mas também as mudanças institucionais nesse processo. As considerações finais mostram que as mudanças nas concepções teóricas sobre o rural e o desenvolvimento rural foram substancialmente importantes para promover uma mudança de perspectiva na ação do Estado.

    Resumo em Espanhol:

    Nuevas referencias conceptuales sobre la "rural" comenzó gradualmente a incorporarse, aunque sea parcial y contradictoria manera por las políticas públicas. Dado este supuesto, investiga en este trabajo, cómo públicas políticas para el desarrollo rural, en Brasil, en décadas recientes, responder, en cuanto a su formulación, ciertas innovaciones conceptuales. Para apoyar este argumento, investiga-si, a la luz de un denso estudio bibliográfico sobre desarrollo, ruralidad y política pública, histórica, cambios conceptuales y prácticas de desarrollo rural. La investigación fue posible no sólo identificar el "nuevo" referencias rural desarrollo e implementación de políticas públicas, sino también los cambios institucionales en el proceso. Las consideraciones finales muestran que cambios en las concepciones teóricas sobre el campo y el desarrollo rural fueron sustancialmente importantes para promover un cambio de perspectiva sobre la acción del Estado.

    Resumo em Inglês:

    New conceptual references about the "rural" gradually came to be incorporated, albeit partial and contradictory manner, by public policies. Given this assumption, we investigate in this work, how public policies for rural development, in Brazil, in recent decades, respond, in terms of its formulation, to certain conceptual innovations. To sustain this argument, we investigate, in the light of a dense bibliographic study about rural development and public policies, the historical changes, conceptual and practice of rural development. With the search was possible not only to identify the "new" references for rural development and operationalization of public policies, but also the institutional changes in that process. Our last considerations showed that changes in theoretical conceptions about the countryside and rural development were substantially important to promote a change of perspective in State action.
  • Reflexões sobre o desenvolvimento territorial sustentável, gestão social e cidadania deliberativa: o caso da bacia do rio Almada (BA) Artigos

    Iizuka, Edson Sadao; Goncalves-Dias, Sylmara Lopes Francelino; Aguerre, Pedro

    Resumo em Português:

    Este artigo tem por objetivo discutir o desenvolvimento territorial sustentável a partir da atuação de diferentes atores sob a ótica da gestão social e o processo de cidadania deliberativa. Analisa-se a construção do "Programa de Manejo Agroambiental da Bacia do Rio Almada" na região pertencente ao território de cidadania Litoral Sul da Bahia. Organizaram-se os dados, as informações e as entrevistas por meio de estudo de caso. Para construção do caso, foi utilizada a triangulação de técnicas da história oral e do sensemaking. O caso em tela contribui para a reflexão sobre os desafios e oportunidades referentes à gestão social, indicando que o processo de cidadania deliberativa pode se constituir em estratégia necessária para o desenvolvimento territorial sustentável. Assim, fica claro que o diálogo, a participação dos atores na elaboração e implantação de políticas públicas é algo complexo, porém imprescindível, quando se almejam transformações das realidades sociais.

    Resumo em Espanhol:

    Este artículo tiene como objetivo discutir el desarrollo territorial sostenible a partir de la actuación de los diferentes actores, desde la perspectiva de la gestión social y la ciudadanía deliberativa. Analiza la construcción del "Programa de Manejo Agroambiental da Bacia do Rio Almada" em la región que pertenece al território de ciudadania Litoral Sul de Bahia. Se organizan los datos, informaciónes y entrevistas a través de um estudio de caso. Para construir el caso, se utilizaron técnicas de triangulación de la historia oral y de sensemaking. El caso analisado contribuye para la reflexión sobre los desafios y oportunidades referentes a la gestión social, que el proceso de ciudadanía deliberativa puede constituir uma estratégia necesaria para el desarrollo territorial sostenible. Queda claro que el diálogo, la participación de los actores em la elaboración e implantación de políticas públicas es algo complejo, pero imprescindible, cuando se tiene por objeto las transformaciones de la realidad social.

    Resumo em Inglês:

    This article aims to discuss sustainable territorial development from the performance of different actors from the perspective of corporate management and the process of deliberative citizenship. Analyzes the construction of the "Programa de Manejo Agroambiental da Bacia do Rio Almada" in the region belonging to the citizenship's territory of South Bahia Coast. Organized the data, information and interviews through case study. To build the case, we used triangulation techniques of oral history and sensemaking. The case in question contributes to the discussion of the challenges and opportunities related to social management, indicating that the process of deliberative citizenship may be a necessary strategy for sustainable territorial development. Thus, it is clear that dialogue, stakeholder participation in the development and implementation of public policies is a complex, but essential, when it aims transformations of social realities.
  • Bens públicos e recursos de acesso comum: instituições que influenciam sua conservação nos bairros Cota do Parque Estadual da Serra do Mar de São Paulo Artigos

    Sabbagh, Roberta Buendia

    Resumo em Português:

    Este artigo visa abordar o embate do uso e da conservação dos recursos naturais e de acesso comum, principalmente remanescentes florestais em áreas protegidas. O uso e o manejo desses recursos são temas de diversas teorias, sendo apresentados neste artigo os teóricos Garrett Hardin e Elinor Ostrom. Numa visão antagônica, Garrett Hardin aborda a problemática da coletividade no uso dos recursos, apontando a necessidade de um controle externo para evitar a superexploração, e Elinor Ostrom vê a possibilidade da autonomia da comunidade para o uso sustentável. São contrapontos entre a indução do comportamento por meios coercitivos legais e o controle pela própria comunidade para conservação ambiental. A partir da análise de princípios elencados por Elinor Ostrom é feita a avaliação do desempenho institucional em dois estudos de casos no Parque Estadual da Serra do Mar, nos bairros Cota.

    Resumo em Espanhol:

    Este artículo tiene como objetivo abordar la discusión sobre el uso y la conservación de los recursos naturales y de acceso común, los remanentes forestales en las áreas protegidas. El uso y el manejo de dichos recursos son tema de diversas teorías, siendo que en el presente artículo se mencionan los teóricos Garrett Hardin y Elinor Ostrom. En una óptica antagónica, Garrett Hardin aborda la problemática de la colectividad en el uso de los recursos, señalando la necesidad de crear controles externos para evitar la explotación excesiva, mientras que Elinor Ostrom entiende la posibilidad de la autonomía de la comunidad para el uso sostenible. Son contrapuntos entre la inducción al comportamiento mediantes acciones coercitivas legales y el control por parte de la misma comunidad para la conservación ambiental. A partir del análisis de los principios postulados por Elinor Ostrom se hace la evaluación del desempeño institucional en el "Parque Estadual da Serra do Mar", en los "bairros Cota".

    Resumo em Inglês:

    This article presents an in-depth analysis of use and conservation of natural resources and common pool resources, mainly remaining forest in protected areas. The use and management of common pool resources reflect different analysis, being the basis of this article the debate between Garrett Hardin and Elinor Ostrom. In an antagonist perspective Garret Hardin issues the problems of the collective use of these resources with external regulators to avoid over exploration while Elinor Ostrom observes a greater autonomy of the communities on the sustainable use of these resources. The distinctive views present counterpoints between the inclination of coercive legal means and the own controls of the community. From the principles defined by Elinor Ostrom, this text presents the evaluation of the institutional performance of two cases in "bairros Cota", located in the "Serra do Mar" State Park.
  • Geoprocessamento como prática biopolítica no governo municipal Artigos

    Stassun, Cristian Caê Seemann; Prado Filho, Kleber

    Resumo em Português:

    Desde 2005 as fotos de satélite de alta resolução do "Google Earth" possibilitaram a qualquer pessoa visualizar do espaço sua cidade, bairro e casa por meio do acesso à internet. Essa tecnologia é investida há pelo menos 50 anos num tipo de processamento que integra mapas aéreos numa rede de informações organizada para gestão de cidades. O geoprocessamento é um sistema de informação geográfica que pode ser aplicado em municípios para obter informações globais de infraestrutura, saúde, educação, saneamento e criminalidade, permitindo a construção e o planejamento de políticas públicas mais eficientes. Este dispositivo biopolítico, diante do referencial em Michel Foucault, foi objeto e método de análise em uma prefeitura municipal de Santa Catarina. Seja pelo mercado de informações que se forma, pelo acesso ilimitado dos dados e do aumento da precisão das aplicações, ou ainda sobre o agenciamento de práticas de regulação das populações e de formas de subjetividade constituídas pela gestão, vigilância e governo fino das populações, o geoprocessamento como recurso de saber e poder consegue conhecer e se constituir para governar a vida dos indivíduos. Esse mesmo caminho dissertativo possibilitou gerar inteligibilidade para avaliar possibilidades de resistência ao dispositivo e perceber historicamente como esse Sistema de Informação Geográfica (SIG) consegue agregar a gestão tanto do território quanto da população.

    Resumo em Espanhol:

    Desde 2005, las imágenes de satélite de alta resolución "Google Earth" permite a cualquiera ver una ciudad espacial, el barrio y el hogar a través del acceso a Internet. Esta tecnología se invierte por lo menos 50 años en una especie de proceso que integra mapas aéreos de una red de información organizada para la gestión de la ciudad. El geoprocesamiento es un sistema de información geográfica que se puede aplicar a los municipios para la infraestructura mundial de la información, la salud, la educación, el saneamiento y la delincuencia, lo que permite la construcción y la planificación de las políticas públicas más eficientes. Este dispositivo biopolítico antes de la referencia a Michel Foucault, era el objeto y método de análisis en un gobierno municipal de Santa Catarina. Sé la información de mercado que se forma en datos ilimitados y aumentar la precisión de las aplicaciones, o sobre las prácticas de la agencia de regulación de las poblaciones y formas de subjetividad constituida por la gestión, supervisión y administración de las poblaciones delgadas, geoprocesamiento como un recurso de conocimiento y poder, se pueden encontrar y establecer para gobernar las vidas de las personas. Esta misma ruta habilitada dissertative generar inteligibilidad para evaluar las posibilidades de dispositivo de resistencia y darse cuenta de que, históricamente, como el Sistema de Información Geográfica (SIG) puede agregar la dirección tanto del territorio y la población.

    Resumo em Inglês:

    Since 2005 photos of high resolution satellite imagery of the "google earth" allowed anyone to see their space city, neighborhood and home through the internet access. This technology is invested for at least 50 years in a type of processing that integrates aerial maps a network of organized information management for cities. The geoprocessing is a geographic information system that can be applied to municipalities to obtain global information infrastructure, health, education, sanitation and crime, allowing the construction and planning of public policies more effective. This dispositive biopolitical before the reference to Michel Foucault, was the object and method of analysis in a municipal government of Santa Catarina. Be the market information that is formed by unlimited data and increase the accuracy of applications, or about agency practices for the regulation of populations and forms of subjectivity constituted by the management, monitoring and fine-government people, the geoprocessing as a resource of knowledge and power, to know and be able to govern the lives of individuals. This same path dissertational possible to generate intelligibility to evaluate possibilities of resistance to the device and see how this historically Geographic Information System can add the management of both territory and population.
  • O planejamento econômico no Brasil: considerações críticas Artigos

    Mello e Souza, Nelson

    Resumo em Inglês:

    In the past thirty years, a series of plans have been developed by successive Brazilian governments in a continuing effort to maximize the nation's resources for economic and social growth. This planning history has been quantitatively rich but qualitatively poor. The disjunction has stimulated Professor Mello e Souza to address himself to the problem of national planning and to offer some criticisms of Brazilian planning experience. Though political instability has obviously been a factor promoting discontinuity, his criticisms are aimed at the attitudes and strategic concepts which have sought to link planning to national goals and administration. He criticizes the fascination with techniques and plans to the exclusion of proper diagnosis of the socio-political reality, developing instruments to coordinate and carry out objectives, and creating an administrative structure centralized enough to make national decisions and decentralized enough to perform on the basis of those decisions. Thus, fixed, quantified objectives abound while the problem of functioning mechanisms for the coordinated, rational use of resources has been left unattended. Although his interest and criticism are focused on the process and experience of national planning, he recognized variation in the level and results of Brazilian planning. National plans have failed due to faulty conception of the function of planning. Sectorial plans, save in the sector of the petroleum industry under government responsibility, ha e not succeeded in overcoming the problems of formulation and execution thereby repeating old technical errors. Planning for the private sector has a somewhat brighter history due to the use of Grupos Executivos which has enabled the planning process to transcend the formalism and tradition-bound attitudes of the regular bureaucracy. Regional planning offers two relatively successful experiences, Sudene and the strategy of the regionally oriented autarchy. Thus, planning history in Brazil is not entirely black but a certain shade of grey. The major part of the article, however, is devoted to a descriptive analysis of the national planning experience. The plans included in this analysis are: The Works and Equipment Plan (POE); The Health, Food, Transportation and Energy Plan (Salte); The Program of Goals; The Trienal Plan of Economic and Social Development; and the Plan of Governmental Economic Action (Paeg). Using these five plans for his historical experience the author sets out a series of errors of formulation and execution by which he analyzes that experience. With respect to formulation, he speaks of a lack of elaboration of programs and projects, of coordination among diverse goals, and of provision of qualified staff and techniques. He mentions the absence of the definition of resources necessary to the financing of the plan and the inadequate quantification of sectorial and national goals due to the lack of reliable statistical information. Finally, he notes the failure to coordinate the annual budget with the multi-year plans. He sees the problems of execution as beginning in the absence of coordination between the various sectors of the public administration, the failure to develop an operative system of decentralization, the absence of any system of financial and fiscal control over execution, the difficulties imposed by the system of public accounting, and the absence of an adequate program of allocation for the liberation of resources. He ends by pointing to the failure to develop and use an integrated system of political economic tools in a mode compatible with the objective of the plans. The body of the article analyzes national planning experience in Brazil using these lists of errors as rough model of criticism. Several conclusions emerge from this analysis with regard to planning in Brazil and in developing countries, in general. Plans have generally been of little avail in Brazil because of the lack of a continuous, bureaucratized (in the Weberian sense) planning organization set in an instrumentally suitable administrative structure and based on thorough diagnoses of socio-economic conditions and problems. Plans have become the justification for planning. Planning has come to be conceived as a rational method of orienting the process of decisions through the establishment of a precise and quantified relation between means and ends. But this conception has led to a planning history rimmed with frustration, and failure, because of its rigidity in the face of flexible and changing reality. Rather, he suggests a conception of planning which understands it "as a rational process of formulating decisions about the policy, economy, and society whose only demand is that of managing the instrumentarium in a harmonious and integrated form in order to reach explicit, but not quantified ends". He calls this "planning without plans": the establishment of broad-scale tendencies through diagnosis whose implementation is carried out through an adjustable, coherent instrumentarium of political-economic tools. Administration according to a plan of multiple, integrated goals is a sound procedure if the nation's administrative machinery contains the technical development needed to control the multiple variables linked to any situation of socio-economic change. Brazil does not possess this level of refinement and any strategy of planning relevant to its problems must recognize this. The reforms which have been attempted fail to make this recognition as is true of the conception of planning informing the Brazilian experience. Therefore, unworkable plans, ill-diagnosed with little or no supportive instrumentarium or flexibility have been Brazil's legacy. This legacy seems likely to continue until the conception of planning comes to live in the reality of Brazil.
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