Acessibilidade / Reportar erro

Atividade, linguagem e trabalho: oposições conceituais na teoria da atividade

Resumo

This paper examines, in the textual production of the so-called Activity Theory (from Charles Goodwin, Yrjö Engeström, Reijo Miettinen e Michael Cole), the theoretical and methodological dispute between marxism and postmodern trends, concerning the notions of activity, language and labour. The paper analyses polyphonic and discourse-ideological effects in the mentioned production, pointing out an attempt to sweep marxism away from Vigotski, Luria e Leontev. Also, the paper discusses the consequences to language and labour studies.

language; labour studies; activity theory


language; labour studies; activity theory

ARTIGOS

Atividade, linguagem e trabalho: oposições conceituais na teoria da atividade

Carla Macedo Martins

Doutora em Lingüística - UFRJ

ABSTRACT

This paper examines, in the textual production of the so-called Activity Theory (from Charles Goodwin, Yrjö Engeström, Reijo Miettinen e Michael Cole), the theoretical and methodological dispute between marxism and postmodern trends, concerning the notions of activity, language and labour. The paper analyses polyphonic and discourse-ideological effects in the mentioned production, pointing out an attempt to sweep marxism away from Vigotski, Luria e Leontev. Also, the paper discusses the consequences to language and labour studies.

Keywords: language, labour studies, activity theory.

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text available only in PDF format.

  • AUTHIER-REVUZ, J. (1998). Palavras incertas: as não coincidências do dizer. Campinas: Editora da UNICAMP.
  • BAKTHIN, M. (1993). Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. São Paulo: Editora UNESP, HUCITEC.
  • BARROS, D. L. P. de. (1999). Dialogismo, polifonia e enunciação. In: BARROS, Diana Luz Pessoa de e FIORIN, José Luis. Dialogismo, Polifonia, Intertextualidade: em torno de Bakhtin. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.
  • BRAIT, B. (1999). As vozes bakhtinianas e o diálogo inconcluso. In: BARROS, Diana Luz Pessoa de e FIORIN, José Luis. Dialogismo, Polifonia, Intertextualidade: em torno de Bakhtin. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo.
  • CHAIKLIN, S. and LAVE, J. (1996). Understanding pratice: perspective on activity and context. Cambridge: Cambridge University Press.
  • COLE, M. (1999). Cultural psychology: some general principies and a concrete example. In: Perspectives on activity theory. Cambridge: Cambridge University Press.
  • DUARTE, N. (2000). Vigotski e o "aprender a aprender": crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas, SP: Autores Associados.
  • EAGLETON, T. (1997). Ideologia. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, Editora Boitempo.
  • ENGESTRÖM, Y., MIETTINEN. R. (1996). Cognition and communication at work. Cambridge: Cambridge University Press.
  • ______. (1999). Introduction. In: Perspectives on activity theory. Cambridge: Cambridge University Press.
  • ______.e PUNAMÄKI, R.-L. (1999). Perspectives on activity theory. Cambridge: Cambridge University Press.
  • GADET. F. e HAK, T. (1990). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Campinas: Editora da UNICAMP.
  • LACOSTE, M. (1998). Fala, atividade, situação. In: DUARTE, Francisco e FEITOSA, Vera (orgs.). Linguagem e trabalho. Rio de Janeiro: Editora Lucema.
  • LEKTORSKY, V. (1999). Activity theory in a new era. In: Perspectives on activity theory.Cambridge: Cambridge University Press.
  • LEONTEV, A. (1981). O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Moraes.
  • MARX e ENGELS. (1994). A ideologia alemã. São Paulo: Moraes.
  • MOITA LOPES, L. P. da. (1996). Contextos institucionais em Lingüística Aplicada: novos rumos. Intercâmbio, vol. 5: 3-14.
  • SOUZA-e-SILVA, M. C.P. de. (2001). Estudos enunciativos: atividades de linguagem em situações de trabalho. In: BRAIT, Beth. Estudos enunciativos no Brasil: histórias e perspectivas. Campinas: Pontes, São Paulo: FAPESP.
  • VIGOTSKI, L. S. (2000). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes.

Datas de Publicação

  • Publicação nesta coleção
    16 Abr 2014
  • Data do Fascículo
    Jun 2004
UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) Unicamp/IEL/Setor de Publicações, Caixa Postal 6045, 13083-970 Campinas SP Brasil, Tel./Fax: (55 19) 3521-1527 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: spublic@iel.unicamp.br