Southeast |
UERJ (Universidade Estadual do Rio de Janeiro) |
It began in the entry exam of 2003, reserving 20% of vacancies for public school students, 20% for blacks, and 5% for the physically disabled and ethnic minorities. However, after repeals and amendments, the current law establishes 20% for non-whites; 20% for public school students; 5% for people with disabilities and children of civilian and military police, security inspectors, or prison administrators, killed or disabled due to service. |
Bezerra and Gurgel (2011BEZERRA, T. O.; GURGEL, C. A política pública de cotas em universidades, desempenho acadêmico e inclusão social. Sustainable Business International Journal, n. 9, 2011. https://doi.org/10.22409/sbijounal2011.i09.a10187 https://doi.org/https://doi.org/10.22409...
); Cicalò (2008CICALÒ, A. What do we know about quotas? Data and considerations about the implementation of the quota system in the State University of Rio de Janeiro. Universitas Humanística, Bogotá, n. 65, p. 261-278, 2008.); Mendes Junior (2014MENDES JUNIOR, A. Uma análise da progressão dos alunos cotistas sobre a primeira ação afirmativa brasileira no ensino superior: o caso da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 82, p. 31-56, 2014. https://doi.org/10.1590/S0104-40362014000100003 https://doi.org/https://doi.org/10.1590/...
); Machado (2013MACHADO, E. Ação afirmativa, reserva de vagas e cotas na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2002-2012). Rio de Janeiro: Flacso, 2013.) |
Southeast |
UENF (Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro) |
It started in the entry exam in 2003, allocating 50% of vacancies to those coming from public schools. Self-declaring non-whites would compete for 40% of the positions, respecting first those from public schools. Currently, the law is the same as previously reported in the case of UERJ, No. 5346/2008. |
Brandão and Matta (2007BRANDÃO, A.; MATTA, L. Avaliação da política de reserva de vagas na Universidade Estadual do Norte Fluminense: estudo dos alunos que ingressaram em 2003. In: BRANDÃO, A. (org.). Cotas raciais no Brasil: a primeira avaliação. Rio de Janeiro: DP&A, 2007. p. 48-80.) |
Southeast |
UNIMONTES (Universidade Estadual de Montes Claros) |
The institution adhered to affirmative action in 2005, allocating 45% of vacancies. After State Law No. 22.570/2017, the percentage jumped to 50% of the vacancies, divided into: I. Non-white, low income, from public school (24%); II. Indigenous, low income, from public school (5%); candidates of low income and public-school graduation (16%); IV. Disabled people (5%). |
Barros (2010BARROS, F. Uma análise sobre cotas no curso médico da Unimontes: desempenho acadêmico dos estudantes e percepções docentes. Dissertação (Mestrado em Ciências) - Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2010.) |
South |
UNIOESTE (Universidade Estadual do Oeste do Paraná) |
The institution adhered to affirmative action in the 2009 entry exam, establishing 40% of vacancies for public school students. From 2014 on, it reserved 50% of vacancies to the Unified Selection System, expanding the reserved vacancies from 40 to 50% for public schools. |
Corbari (2018CORBARI, E. Avaliação do impacto da política de cotas na Unioeste: quem de fato foi incluído? Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Paraná, 2018.) |
South |
UEL (Universidade Estadual de Londrina) |
The institution began affirmative action in the 2005 exam, allocating 40% of vacancies to those coming from public schools, and up to half of these vacancies to those who self-declared non-white. However, as of resolution 015/2012, the reserves have remained at 40%, guaranteeing half to non-whites, regardless of the enrollment number. |
Gabriel (2013GABRIEL, M. Perfil dos egressos do curso de odontologia da Universidade Estadual de Londrina. Dissertação (Mestrado em Odontologia) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2013.); Silva and Pacheco (2013SILVA, M. N.; PACHECO, J. Q. As cotas na Universidade Estadual de Londrina: balanço e perspectivas. In: SANTOS, J. (org.). O impacto das cotas nas universidades brasileiras (2004-2012). Salvador: CEAO, 2013. p. 67-104.) |
South |
UEPG (Universidade Estadual de Ponta Grossa) |
The institution adhered to affirmative action in 2007, reserving 10% of vacancies for public school students and 5% for self-declared non-whites from public schools. For the following 8 years, the reserve increased by 5% for public school students and 1% for non-white students. |
Souza (2012SOUZA, A. Avaliação da política de cotas na UEPG: desvelando o direito à igualdade e à diferença. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2012.) |
Midwest |
UEMS (Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul) |
The university joined affirmative action in the entry exam of 2003, reserving 10% for indigenous and 20% for black students. Since the resolution of October 31st, 2018, the university has approved 5% extra vacancies for handicapped, quilombolas, transvestites, and transsexuals. |
Benatti (2017BENATTI, V. Dificuldade da permanência na UEMS: A realidade do estudante pobre e negro na unidade universitária de Dourados. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Dourados, 2017.); Cordeiro (2008CORDEIRO, M. J. Negros e Indígenas cotistas da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul: desempenho acadêmico do ingresso à conclusão do curso. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.) |
Midwest |
UNEMAT (Universidade do Estado do Mato Grosso) |
The institution adhered to affirmative action on December 14th, 2004, taking effect in the 2005/2 entry exam. 25% of the vacancies were made available to non-whites in all undergraduate courses. |
Costa (2015COSTA, J. Cor e ensino superior: trajetórias e experiências de estudantes cotistas da Universidade Estadual do Estado de Mato Grosso. Tese (Doutorado em Sociologia) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015.) |
Northeast |
UNEB (Universidade do Estado da Bahia) |
The institution joined affirmative action in 2003, reserving 40% of vacancies for non-whites from public schools in the state of Bahia. After Resolution 1339 of 2018, it increased the reservation by 5% for indigenous people; quilombolas; gypsies; people with disabilities, autism and high abilities; transsexuals, transvestites, and transgender people. |
Santos (2007SANTOS, M. C. O sistema de cotas da Universidade do Estado da Bahia: relato de uma experiência. In: PACHECO, J.; SILVA, M. (org.). O negro na universidade: o direito a inclusão. Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2007. p. 99-124.); Mattos, Macedo and Mattos (2013MATTOS, W.; MACEDO, K. A. S.; MATTOS, I. G. 10 anos de ações afirmativas na Uneb: desempenho comparativo entre cotistas e não cotistas de 2003 a 2009. Revista da ABPN, Florianópolis, v. 5, n. 11, p. 83-99, 2013.) |