Acessibilidade / Reportar erro

Language capacities of a "dyslexic" English language learner

ABSTRACT

Based on the concept of language as a socially organized activity, which allows human communication and work as an action instrument for social practices (Bronckart, 2003Bronckart, J.-P. Atividades de linguagem, textos e discursos. Por um interacionismo sociodiscursivo. Tradução de Anna Rachel Machado. São Paulo: EDUC, 2003., 2006, 2007______. A atividade de linguagem em relação à língua: homenagem a Ferdinand de Saussure. In: Guimarães, A. M. M.; Machado, A. R.; Coutinho, A. (Orgs.). O interacionismo sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas: Mercado de Letras, 2007. p. 19-42.), we refute the concept of dyslexia traditionally (re)cognized as a learner's written language learning disability (Massi, 2004aMassi, G. A outra face da dislexia. 2004. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2004a., 2007______. A dislexia em questão. São Paulo: Plexus, 2007.). The objective of this work is to present a case study in which a "dyslexic" student attended English language classes and a didactic sequence (Dolz; Noverraz; Schneuwly, 2004Dolz, J.; Noverraz, M.; Schneuwly, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: Rojo, R.; Cordeiro, G. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128.) developed to teach the referred language. Results showed that the activities included in the didactic sequence to explore the research subject's linguistic-discursive capacity - a capacity directly related to the use of lexical items and grammatical rules - (Dolz; Pasquier; Bronckart, 1993______.; Pasquier, A.; Bronckart, J.-P. L'acquisition des discours: émergence d'une compétence ou apprentissage de capacités langagières? Études de Linguistique Appliquée, Paris: Société Nouvelle Didier Érudition, n. 102, p. 23-37, 1993.) revealed the subject's learning possibilities and language capacities thus deconstructing his severe dyslexic diagnosis.

KEYWORDS:
dyslexia; the teaching and learning of english; language capacities; didactic sequence

ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação Rua Visconde de Santa Isabel, 20 - Conjunto 206-208 Vila Isabel - 20560-120, Rio de Janeiro RJ - Brasil, Tel.: (21) 2576 1447, (21) 2265 5521, Fax: (21) 3879 5511 - Rio de Janeiro - RJ - Brazil
E-mail: rbe@anped.org.br