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Trans/Form/Ação, Volume: 46, Número: 4, Publicado: 2023
  • Apresentação Editorial

    Alves, Marcos Antonio
  • A atualização da solidão na filosofia moderna Articles

    Balapashev, Beken; Tursynbayeva, Aigul; Zhangaliyeva, Ainur

    Resumo em Português:

    Resumo: A relevância da pesquisa é predefinida pelo fato de a solidão ser uma das questões-chave, na filosofia contemporânea. A pesquisa visa a determinar o papel da solidão, na filosofia moderna, e as visões sobre o fenômeno. Na pesquisa, foram utilizados os seguintes métodos de conhecimento teórico: análise, síntese, comparação, abstração, concretização e generalização. Como resultado da investigação, foram obtidas várias conclusões. Em particular, foi determinado qual o papel desempenhado pelo tema da solidão, em diferentes períodos, como na Antiguidade, na Idade Média, no Renascimento e na Modernidade. A classificação moderna da solidão foi considerada, tendo sido determinados quais de seus tipos são positivos e quais são negativos, bem como qual é a relação entre eles. Os fatores objetivos de prevalência da solidão, no mundo de hoje, são identificados. A pesquisa introduz uma nova perspectiva sobre a solidão, na filosofia moderna, demonstrando a inter-relação entre diferentes tipos de solidão e o estado espiritual de uma pessoa.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The research relevance is predefined by loneliness being one of the key issues in contemporary philosophy. The research aims to determine the role of loneliness in modern philosophy and the views on the phenomenon. The following methods of theoretical knowledge were used in the research: analysis, synthesis, comparison, abstraction, concretization and generalization. As a result of the research, several conclusions were made, in particular, it was determined what role was played by the theme of loneliness in different periods, such as Antiquity, the Middle Ages, the Renaissance and Modernity. The modern classification of loneliness was considered, and it was determined which of its types are positive and which are negative, as well as what the relationship between them is. The objective factors of loneliness prevalence in the world today are identified. The research introduces a new perspective on loneliness in modern philosophy and demonstrates the interrelation between different kinds of loneliness and a person’s spiritual state.
  • Comment on “The actualization of loneliness in modern philosophy” Artigos

    Sobol, Lydia
  • El infierno de Frantz Fanon Artículos

    Aguirre, Carlos Aguirre

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El artículo elabora un estudio exegético de la figura del “Infierno” presente en la obra del psiquiatra martiniqués Frantz Fanon. Dicho tropo se piensa como un elemento medular de la narrativa de Piel negra, máscaras blancas que guarda vínculo con las reflexiones acerca de la alienación racista, la epidermis, la mirada y la zona de no-ser. Explorando las distintas modulaciones del “Infierno”, el artículo realiza un desplazamiento que busca argumentar cómo lo infernal del relato de Fanon, más que metáfora, da cuenta de lo “real-vivido” del mundo colonial. En consecuencia, el cuerpo racializado y su experiencia vivida ofrecen una lectura acerca del “Infierno” en clave anafórica y existencial que tensa las gramáticas moderno-hegemónicas acerca de las identidades. Desde este punto de partida, el trabajo discute el problema de la temporalidad ligado con el tenor crítico que en diversos momentos de Piel negra… asume la arquitectura infernal del colonialismo narrada por Fanon.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The article elaborates an exegetical study of the figure of “Hell” present in the work of the martinican psychiatrist Frantz Fanon. This trope is thought of as a core element of the narrative of Black Skin, White Masks that is linked to reflections on racist alienation, the epidermis, the gaze, and the zone of non-being. Exploring the different modulations of “Hell”, the article makes a displacement that seeks to argue how the infernal of Fanon’s story, more than a metaphor, accounts for the “real-lived” of the colonial world. Consequently, the racialized body and its lived experience offer a reading about “Hell” in an anaphoric and existential key that strains the modern-hegemonic grammars about the identities. From this starting point, the work discusses the problem of temporality linked to the critical tenor that at various moments in Black Skin... assumes the infernal architecture of colonialism narrated by Fanon.
  • Comentario a “El infierno de Frantz fanon”: apuntes para una crítica epidérmica Artículos

    Pósleman, Cristina
  • Francis Bacon e a imagem do livro da natureza Artigos

    Hirata, Celi

    Resumo em Português:

    Resumo: No artigo, explora-se a concepção da natureza como livro, em Francis Bacon. Por um lado, utilizando essa imagem e confrontando a leitura do livro da natureza e a leitura dos livros dos autores consagrados, Bacon contrapõe duas vias completamente distintas da filosofia natural: a interpretação da natureza em contraste com a via da antecipação da mente. Por outro, ao se referir ao livro revelado e ao livro das criaturas como dois volumes distintos da mesma autoria, Bacon pleiteia a especificidade da investigação científica da natureza e sua relativa autonomia, em relação ao âmbito da religião, ao mesmo tempo que mostra o caráter de continuidade e complementação dos dois livros.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: In this paper, we explore the conception of nature as a book in Francis Bacon. On the one hand, using this image and confronting the reading of the book of nature and the reading of the books of established authors, Bacon contrasts two completely different ways of the natural philosophy: the Interpretation of Nature in contrast to the Anticipation of the Mind. On the other hand, by considering the revealed book and the book of creatures, Bacon contends for the specificity of the scientific investigation of nature and its relative autonomy in relation to the sphere of religion, although he indicates the character of continuity and complementation of the two books of the same authorship.
  • Comentário a “Francis Bacon e a imagem do livro da natureza”: as viravoltas baconianas Artigos

    Santiago, Homero Silveira
  • Comentário a “Francis Bacon e a imagem do livro da natureza”: interpretação da natureza e relação entre ciência e religião” Artigos

    Oliva, Luís César Guimarães
  • Entre erros férteis e verdades anódinas: sobre “Foucault, a arqueologia e as palavras e as coisas: cinquenta anos depois”, de Ivan Domingues Artigos

    Candiotto, Cesar

    Resumo em Português:

    Resumo: O objetivo deste artigo consiste em tecer uma apreciação da recepção de As palavras e as coisas, de Michel Foucault, a partir do último livro de Ivan Domingues, intitulado “Foucault, a arqueologia e As palavras e as coisas: cinquenta anos depois” (Ed. UFMG, 2023). Um dos escopos do livro é examinar o alcance de As palavras e as coisas e sua estratégia arqueológica, para dar conta da apresentação do nascimento das ciências humanas, bem como de sua fragilidade e instabilidade, diante de uma possível mudança na disposição do saber, cujos sinais podem ser observados por ocasião do advento, no século XX, da psicanálise lacaniana, da etnologia e da linguística estrutural. Ao privilegiar suas repercussões, expansões e retificações, cinquenta anos depois, não se tem a pretensão de “corrigir” Foucault, em função de um olhar de epistemólogo, todavia, apontar a fertilidade e a potência de seu pensamento para a posteridade. Trata-se de trafegar entre “[...] erros férteis e verdades anódinas.” (DOMINGUES, 2020, p. 386). A aposta é que possíveis hiatos, erros ou confusões identificáveis pelo próprio Foucault e por seus críticos, à época, jamais invalidam a fertilidade de uma discussão acerca das ciências humanas, as quais nunca mais foram as mesmas depois dele.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The aim of this paper is to provide an appreciation of Michel Foucault’s The Order of Things reception, from the latest book by Ivan Domingues entitled “Foucault, a arqueologia e As palavras e as coisas: cinquenta anos depois” (Ed. UFMG, 2023). One of the scopes of the book is to examine the range of The Order of Things and its archaeological strategy to account for the presentation of the birth of human sciences, as well as its fragility and instability in the face of a possible change in the disposition of knowledge. Or Episteme’s disposition, according to Foucault terminology, whose signs of change can be observed on the occasion of the advent, in the twentieth century, of Lacanian psychoanalysis, ethnology and structural linguistics. By privileging its repercussions, expansions and rectifications fifty years later, it is not intended to “correct” Foucault from an epistemological point of view, but to point out the fertility and power of his thoughts for posterity. It is about going through “fertile errors and anodyne truths” (DOMINGUES, 2020, p. 386). The bet is that possible gaps, errors or confusions identifiable by Foucault himself and by his critics at the time never invalidate the fertility of a discussion concerning human sciences, which were never the same after Foucault.
  • Comentário a “Entre erros férteis e verdades anódinas: sobre “Foucault, a arqueologia e as palavras e as coisas: cinquenta anos depois”, de Ivan Domingues” Artigos

    Kraemer, Celso
  • Comentário a “Entre erros férteis e verdades anódinas: sobre “Foucault, a arqueologia e as palavras e as coisas: cinquenta anos depois”, de Ivan Domingues” Artigos

    Corrêa, Sergio Fernando Maciel
  • Naturaleza y ficción en la imitación artística: consideraciones desde Aristóteles Artículos

    Brandi, Hugo Costarelli; Fagés, Mariano

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: El presente artículo aborda el tema de la mímēsis artística, e intenta iluminar la discusión contemporánea entre dos posiciones en apariencia inconciliables. La primera, enmarcada en una tradicional interpretación de los textos aristotélicos, considera a la obra de arte como una imitación de la naturaleza, encontrando en ella su única regla. La segunda, apoyada en una interpretación distinta, enuncia que, según el mismo Aristóteles, la creatividad artística es ficcional, es decir, independiente de la realidad natural, y por ende deudora sólo de la subjetividad del artista. Sin embargo, al considerar la analogía entre téchnē y phýsis, dentro de la cosmovisión teleológica de Aristóteles, es posible advertir una suerte de “obra común” que las armoniza. En ese marco, y avanzando sobre la consideración de la poiésis mimética, los textos del filósofo permiten una interpretación que, sin despegarse de la naturalidad originaria del arte y tomándola como guía, abre el horizonte a la creatividad del artista.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article addresses the topic of artistic mímēsis, and attempts to illuminate the contemporary discussion between two seemingly irreconcilable positions. The first, framed in a traditional interpretation of Aristotelian texts, considers the work of art as an imitation of nature, finding in it its only rule. The second, supported by a different interpretation, states that, according to Aristotle himself, artistic creativity is fictional, that is, independent of natural reality, and therefore debtor only of the artist’s subjectivity. However, when considering the analogy between téchnē and phýsis, within Aristotle’s teleological worldview, it is possible to notice a kind of “common work” that harmonizes them. In this context, and advancing on the consideration of the mimetic poiésis, the philosopher’s texts allow an interpretation that, without detaching itself from the original naturalness of art and taking it as a guide, opens the horizon to the artist’s creativity.
  • Comentario al artículo “Naturaleza y ficción en la imitación artística: consideraciones desde Aristóteles” Artículos

    Undurraga, Sebastián Buzeta
  • Symbiotic nurture between literature, culture and nature in Gary Snyder’s Meta-Picto-Poetry of landscape Articles

    Bi, Jiancheng

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: Este artículo sostiene que algunas Meta-Picto-Poesías del Paisaje compuestas por el poeta estadounidense Gary Snyder toman como tema la pintura china del paisaje con las características de la antigua poesía china, resplandeciente de incomparable encanto artístico y sustancia cultural. La poesía de este tipo es una combinación perfecta de elementos orientales y occidentales, que integra las culturas, los pensamientos y las artes de ambas partes, cuya apreciación crea una experiencia compleja con un híbrido de formas artísticas y espacios estéticos. Gary Snyder no es sólo un eco-poeta, sino también un estilista y un hombre de práctica. Sus obras poéticas revelan la relación de fomento entre literatura, cultura y naturaleza. El artículo pretende hacer un intento transcultural, interdisciplinar y multidisciplinar en la crítica de Snyder, con métodos analíticos que incluyen culturas orientales y occidentales, visiones antiguas y actuales, así como experiencias dinámicas y estáticas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article holds the opinion that some meta-picto-poetry of landscape, composed by American poet Gary Snyder, takes Chinese landscape painting as its subject matter with the characteristics of ancient Chinese poetry, shimmering with incomparable artistic charm and cultural substance. Poetry of this kind is a perfect combination of eastern and western elements, integrating the cultures, thoughts and arts of both sides. The appreciation of this poetry creates a complex experience with a hybrid of artistic forms and aesthetic spaces. Gary Snyder is not only an eco-poet, but also a stylist and a man of practice. His poetic works reveal the fostering relationship between literature, culture and nature. The article intends to make a cross-cultural, interdisciplinary and multi-field attempt in Snyder’s criticism, with analytical methods inclusive of eastern and western cultures, ancient and present visions as well as dynamic and static experiences.
  • Comment on “Symbiotic nurture between literature, culture and nature in Gary Snyder’s Meta-Picto-Poetry of landscape” Articles

    He, Ludan
  • Comment on “Symbiotic nurture between literature, culture and nature in Gary Snyder’s Meta-Picto-Poetry of landscape” Articles

    Tian, Monong
  • O princípio do comum como apófase ao princípio da propriedade nas democracias contemporâneas Artigos

    Decothé Jr., Joel

    Resumo em Português:

    Resumo: A implicação filosófica que guia o problema aqui tratado é a seguinte: como o princípio do comum se constitui em apófase frontal ao princípio da propriedade, nas democracias contemporâneas? Não se pretende oferecer uma resposta exaustiva para esse problema. No entanto, utiliza-se a estratégia argumentativa de dividir este escrito em três seções: (i) investigar especulativamente a tensão dialética entre o princípio do comum e o princípio da propriedade; (ii) observar analiticamente a premissa que se coloca como contribuição às práticas comportamentais de individualismo exacerbado, como ato de aversão ao princípio do comum e (iii) deter-se na articulação da noção de princípio do comum, como fator que está presente no limiar entre o vulgar filosófico e o universal filosófico. Por fim, fazem-se algumas considerações que problematizam a noção naturalizada de princípio da propriedade, nas democracias atuais, tendo em vista o poder constituinte que o princípio do comum detém na perspectiva de realização do bem-estar dos agentes humanos, na vida comunitária contemporânea.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The philosophical implication that guides the issue addressed here is the following: how does the principle of the common constitute a frontal apophasis to the principle of property in contemporary democracies? I do not pretend to offer an exhaustive answer to this problem. However, I use the argumentative strategy of dividing this paper into three sections: (i) theoretically investigate the dialectical tension between the principle of the common and the principle of property; (ii) analytically observe the premise that the behavioral practices of exacerbated individualism contribute as an act of aversion to the principle of the common and (iii) dwell on the articulation of the notion of the principle of the common as a factor that is present on the threshold between the philosophical vulgar and philosophical universal. Finally, I form some considerations that problematize the naturalized notion of the principle of property in current democracies, in view of the constituent power that the principle of the common holds in the perspective of achieving the well-being of human agents in contemporary community life.
  • Comentário a “O princípio do comum como apófase ao princípio da propriedade nas democracias contemporâneas” Artigos

    Camati, Odair
  • Comentário a “O princípio do comum como apófase ao princípio da propriedade nas democracias contemporâneas” Artigos

    Costa, William
  • Os monstros humanos em Foucault e existências transgêneros Artigos

    Collares, Regiane Lorenzetti; Temple, Giovana Carmo

    Resumo em Português:

    Resumo: Este artigo foi escrito a partir das formulações de Michel Foucault, no curso Os anormais (1975), a respeito da dimensão da monstruosidade humana. Em suas linhas gerais, Foucault não apenas nos fornece um panorama da lenta formação da “família indefinida e confusa” dos anormais, como também trata da importante participação da figura do monstro humano, na sua composição. Tomando assim a tematização do monstro humano como fio condutor deste texto, pretende-se lançar alguns questionamentos sobre as tecnologias de saber e estratégias de poder que tornaram possível a sua existência, quais sejam: como a dimensão da monstruosidade veio a se atrelar ao quadro da sexualidade? De que modo o dispositivo da sexualidade se implicou à proliferação dos vultos pálidos dos monstros humanos? E, em um último passo, pergunta-se também sobre as possibilidades de resistência política, do ponto de vista de corpos dissidentes, na medida em que eles fazem frente ao universalismo violento das determinações pautadas pelo verdadeiro sexo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article was written based on Michel Foucault’s formulations in the course Abnormals (1975) about the dimension of human monstrosity. In its general lines, Foucault not only provides us with an overview of the slow formation of the “indefinite and confused family” of the abnormal, but also deals with the important participation of the figure of the human monster in its composition. Thus, taking the theme of the human monster as the guiding thread of this text, we intend to launch ourselves into some questions about the technologies of knowledge and strategies of power that made its existence possible, namely: How the dimension of monstrosity came to be linked to the panorama of sexuality? How did the dispositif of sexuality get involved in the proliferation of the pale figures of human monsters? And, in a final step, we ask ourselves about the possibilities of political resistance from the perspective of dissident bodies, insofar as they face the violent universalism of determinations based on true sex.
  • Comentário a “Os monstros humanos em foucault e existências transgêneros”: da banalização do monstro à monstruosidade da banalização Artigos

    Nalli, Marcos
  • Comentário a “Os monstros humanos em foucault e existências transgêneros”: (não!) precisamos de um verdadeiro sexo: limiares entre à monstruosidade e à anormalidade Artigos

    Soler, Rodrigo Diaz de Vivar y
  • Entre a utopia e a realidade: as possibilidades do mundo, segundo Ernst Bloch Artigos

    Reis, Thiago

    Resumo em Português:

    Resumo: O aspecto mais importante da filosofia de Ernst Bloch se baseia na afirmação de que “S ainda não é P” - premissa ontológica que sustenta todos os desdobramentos do seu pensamento. Nesse sentido, articula Bloch: “O proletário ainda não se sublevou, a natureza ainda não é nossa casa, a realidade ainda não foi desdobrada em sua totalidade” - tudo isso permanece em processo e a tarefa da filosofia é a de considerar as reais possibilidades do ainda-não-realizado e transformar o mundo de acordo com o que ele pode ser. A intenção deste texto é a de contribuir com a investigação acerca das premissas fundamentais do pensamento blochiano, sobretudo de sua ontologia do ainda-não, amparada em uma teoria das possibilidades que pretende reinterpretar a noção aristotélica de matéria.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: The most important aspect of the Ernst Bloch`s philosophy is based in the statement: “S is not yet P” - an ontological premise that underlies all ramifications of his thinking. In this sense, Bloch says: “the proletariat is not yet sublated, nature is not yet home, the real is not yet articulated reality”, all this is in process, and the task of philosophy is to considerer the real possibilities of what is not-yet-become and change the world in accordance with what could be. Our intention is to contribute to the investigation of the fundamental premises of Blochian thought, especially his ontology of the not-yet, based on a theory of possibilities that intends to reinterpret the Aristotelian concept of matter.
  • Teaching with filial piety: a study of the filial piety thought of confucianism Articles

    Wang, Xueyin; Tian, Xiaolei

    Resumo em Espanhol:

    Resumen: como la moral más importante del pueblo chino, la piedad filial es una parte importante de la cultura tradicional china y ocupa una posición importante en la historia china. El concepto de piedad filial se originó en la dinastía pre - qin, se desarrolló en las dinastías Xia y Shang y prevaleció en la dinastía Zhou Occidental. Confucio primero propuso el concepto de “piedad filial” en el confucianismo. Combinó la “piedad filial” con la “benevolencia” y enumeró el contenido específico de la “piedad filial”. El pensamiento de piedad filial de Mencio también es una herencia del pensamiento de sus predecesores, que combina la piedad filial con ideas como la “teoría de la bondad sexual” y la “política del rey”. También propuso el estándar de “piedad filial”, que es un mayor desarrollo de la “piedad filial” en la dinastía pre - qin. Este artículo intenta comenzar con el pensamiento de piedad filial de algunos representantes del confucianismo pre - qin, analizar el contenido, el desarrollo y la influencia del pensamiento de piedad filial, y analizar el papel y la importancia de la “piedad filial” en la sociedad actual.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Filial piety is a fundamental moral value in Chinese culture and has played a significant role in Chinese history. Its origins can be traced back to the pre-Qin period, where it developed during the Xia and Shang dynasties, and flourished in the Western Zhou Dynasty. Confucius, the renowned philosopher and educator, first introduced the concept of filial piety in Confucianism. He combined it with the idea of “Ren” and specified the essential elements of filial piety. Mencius, one of Confucius’ most prominent disciples, continued to develop the concept of filial piety by integrating it with other theories such as “the theory of good nature” and “the kingly way politics.” He also introduced the criterion of “unfiliality”, which further enriched the understanding of filial piety. This paper analyzes the evolution and influence of filial piety by examining the thoughts of pre-Qin Confucian scholars. It also discusses the role and significance of filial piety in contemporary society. Given the lack of archaeological evidence, it is important to avoid mentioning the disputed existence of the Xia dynasty in the abstract.
  • Comment on “Teaching with filial piety: a study of filial piety thought of confucianism” Articles

    Wang, Jin
  • Comment on “Teaching with filial piety: a study of filial piety thought of confucianism” Articles

    Wang, Yuejia
  • Pensamiento cultural y elementos filosóficos del canto y la danza en las películas indias Articles

    Yang, Yue; Zhang, Ensi

    Resumo em Português:

    Resumen: el arte es la encarnación de la cultura y el espíritu nacional. El canto y el baile son una de las formas más antiguas y ricas del arte humano. No es sólo el producto de la experiencia y la experiencia emocional, sino también la trascendencia de la vida cotidiana vulgar. Como la característica más distinde las películas modernas de la India, el arte de cantar y bailar herede las ideas estéticas tradicionales de la India y la filosofía religiosa en el entorno audiovisual moderno se puede encontrar. Mantiene una impresión nacional distintiva en la marea de la internacionalización. Este tipo de arte es de gran importancia para la exploración de la nacionalidad del arte chino de canto y danza.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Art is the embodiment of national culture and spirit. Singing and dancing are one of the earliest and richest forms of human art. It is not only the product of experience and emotional experience but also the transcendence of vulgar daily life. As the most distinctive feature of modern Indian films, the art of singing and dancing inherits the traditional Indian aesthetic ideas and religious philosophy in the modern audio-visual environment can be found. It maintains a distinctive national impression in the tide of internationalization. This kind of art form is of great significance to the exploration of the nationality of Chinese singing and dancing art.
  • Comment on “Cultural thought and philosophical elements of singing and dancing in Indian films” Articles

    Gao, Ce; Liang, Xinyun
  • Comment on “Cultural thought and philosophical elements of singing and dancing in Indian films” Articles

    Hu, Changping; Kuang, Ruiying
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