Acessibilidade / Reportar erro

METALINGUISTIC ANALYSIS OF METAPHORICAL EXPRESSIONS ABOUT WRITING PROCESS IN GRADUATE STUDIES CONTEXT

ABSTRACT

This paper aims to identify challenges with academic writing in graduate studies context based on the report and use of metaphorical expressions by young researchers about the process of writing a master’s dissertation and doctoral thesis. It proposes reflections on topics related to the academic text writing, taking the student’s perspective as a guideline from practice and experience. This work contributes with an overview that aims to guide the teaching-learning practices of academic writing for professors and mentors. To do so, the metalinguistic analysis, anchored in the theoretical-philosophical perspective of Bakhtin and the Circle (BAKHTIN, 2002BAKHTIN, M. (2002) Questões de literatura e estética: a teoria do romance. 5ª ed. São Paulo: Hucitec.; 2011BAKHTIN, M. (2011) O enunciado como unidade da comunicação discursiva. Diferença entre essa unidade e as unidades da língua. In: BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 6ª ed., p. 270-306.; VOLÓCHINOV, 2017VOLÓCHINOV. V. (Círculo de Bakhtin). (2017) Marxismo e Filosofia da Linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução: Sheila Grillo e Ekaterina Américo. Editora 34.; 2019VOLÓCHINOV, V. ([1926] 2019) A Palavra na vida e a palavra na poesia: para uma poética sociológica. In: A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo, Editora 34, p. 109-146.), is used in the study of concrete utterances. The socio-historical factor as constitutive of academic literate practices (LEA; STREET, 1998LEA, M. R.; STREET, B. (1998). Student Writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, London, v. 23, n. 2, p. 157-166.) also constitutes the analytical core. The selected reports, which are part of the qualitatively analyzed data in a doctoral thesis (BRAMBILA, 2021BRAMBILA, G. (2021) O processo da escrita na pós-graduação: o academicismo como prática de dessubjetivação. Tese de Doutorado. Programa de pós-graduação em Estudos Linguísticos. Universidade Federal do Espírito Santo.), are recognized as concrete statements composed of ideological signs that reflect and refract reality.

Keywords:
metalinguistic analysis; academic writing; graduate studies

UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) Unicamp/IEL/Setor de Publicações, Caixa Postal 6045, 13083-970 Campinas SP Brasil, Tel./Fax: (55 19) 3521-1527 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: spublic@iel.unicamp.br