Acessibilidade / Reportar erro

ANALYSIS OF A PORTUGUESE TEXTBOOK: TRADITIONAL TEACHING VERSUS DISCOURSE GENRES AND LINGUISTIC ANALYSIS

ABSTRACT

In this paper, we discuss the influence of textbooks on traditional grammar activities in classrooms, and the possibilities of using them to potentialize activities based on the perspective of the discourse genres on the teaching of linguistic analysis in Portuguese language classes. We mainly aim at describing and analyzing how activities proposed by the textbooks are arranged and how they are related to contemporary theories and assumptions. Thus, we based our work on the concepts of language (BAKHTIN, 2009BAKHTIN, M. (VOLOCHÍNOV). (2009). Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec.; CHOMSKY, 1957CHOMSKY, N. (1957). Syntactic structures. Mouton: The Hague.; 2006, among others), the theories of discursive genres (BAKHTIN, 2011BAKHTIN, M. (VOLOCHÍNOV). (2011). Os gêneros do discurso. In: ______. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, p. 261-269.; FARACO, 2009FARACO, C. A. (2009). Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial. ) and the linguistic analysis teaching (FRANCHI, 2006FRANCHI, C. (2006). Mas o que é mesmo “gramática”? In: POSSENTI, S. (Org.). Mas o que é mesmo “gramática”? São Paulo: Parábola, p. 11-23.; GERALDI, 1997GERALDI, J. W. (1997). Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes .). We also discuss some aspects of the use of textbook in classroom (CORACINI, 1999CORACINI, M. J. (1999). Interpretação, autoria e legitimação do livro didático. Campinas: Pontes.; LAJOLO, 1996LAJOLO, M. (1996). Livro didático: um (quase) manual de usuário. Em aberto, Brasília, v. 16, n. 69, p. 3-9, jan/mar.) and, finally, we present the textbook Project Teláris, used in this study. Therefore, we conducted a qualitative documentary research (GIL, 2010GIL, A. C. (2010). Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas .; SILVA; MENEZES, 2005SILVA, E. L.; MENEZES, E. M. (2005). Metodologia da Pesquisa e Elaboração de Dissertação. Florianópolis: Laboratório de Ensino a Distância da UFS.). The data collected and analyzed suggest a masking of traditional activities, which are named with terms from contemporary linguistic theories, but, for the most part, fall into the explicit teaching of grammar and thus move away from the theories of discourse genres and linguistic analysis and direct teaching to a plastered and grammatical work.

Keywords:
textbook; discourse genres; linguistic analysis

UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) Unicamp/IEL/Setor de Publicações, Caixa Postal 6045, 13083-970 Campinas SP Brasil, Tel./Fax: (55 19) 3521-1527 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: spublic@iel.unicamp.br