Acessibilidade / Reportar erro

CRITICAL-COLLABORATIVE LANGUAGE EDUCATION THROUGH ENGLISH: AN EXPERIENCE WITH YOUTH AND ADULT EDUCATION STUDENTS

EDUCAÇÃO LINGUÍSTICA CRÍTICO-COLABORATIVA POR MEIO DO INGLÊS: UMA EXPERIÊNCIA COM ESTUDANTES DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS

ABSTRACT

This study takes a cue from the biography of Maya Angelou and aims to intertwine her life experiences to a critical-collaborative language education through English approach. To reach our goal, a group of four Youth and Adult Education (YAE) students departed from Instituto Federal de Goiás (IFG) and metaphorically went to the U.S.A. through the story of the black woman aforementioned. Our reflections during this adventure were drawn on the works of many scholars, such as Almeida (2017)ALMEIDA, R. R. (2017). Educação linguística crítica de aprendizes de inglês: problematizações e desestabilizações. 2017. Dissertação (Mestrado Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologia) – Universidade Estadual de Goiás, Anápolis.; Figueiredo (2008FIGUEIREDO, F. J. Q. (2008). The influences of collaboration on the learning of a foreign language. MOARA, 30: 117-134., 2018); Figueiredo & Lago (2018)FIGUEIREDO, F. J. Q.; LAGO, N. A. (2018). O que eu sinto e como reajo: a autoestima e a atitude quanto à escrita na revisão colaborativa. In: FIGUEIREDO, F. J. Q. (org.). A aprendizagem colaborativa de línguas. 2. ed. rev. e ampl. – Goiânia: Editora UFG: 195-234.; Lago & Cintra (2016)LAGO, N. A.; CINTRA, D. N. M. (2016). ‘Sou uma pessoa melhor’: formação continuada de professores de inglês. In: PESSOA, R. R.; OLIVEIRA, E. C. Tensões e desestabilizações na formação de professoras/es de inglês. Goiânia: Ed. UFG: 133-155.; Magalhães (2014)MAGALHÃES, M. C. C. (2014). Escolhas teórico-metodológicas em pesquisas com formação de professores: as relações colaborativo-críticas na constituição de educadores. In: MATEUS, E.; OLIVEIRA, N. B. (org.). Estudos Críticos da Linguagem e Formação de Professores/as de Línguas: Contribuições Teórico-Metodológicas. Campinas, SP: Pontes Editores: 17-47.; Morrison (1975)MORRISON, T. (1975). Black Studies Center Public Dialogue. Pt. 2. Toni Morrison at Portland State. From Portland State University’s Oregon Public Speakers Collection. Online: http://mackenzian.com/wpcontent/uploads/2014/07/Transcript_PortlandState_TMorrison.pdf. Accessed: July 18, 2019.
http://mackenzian.com/wpcontent/uploads/...
; Pessoa (2014)PESSOA, R. R. (2014). A critical approach to the teaching of English: pedagogical and identity engagement. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 14(2): 353-372.; Rosa & Flores (2017)ROSA, J.; FLORES, N. (2017). Unsettling race and language: Toward a raciolinguistic perspective. Language and Society, 46(5): 621-647.; Scarcella & Oxford (1992)SCARCELLA, R. C.; OXFORD, R. L. (1992). The Tapestry of Language Learning. Boston: Heinle & Heinle Publishers., among others. We find it paramount to mention that our problematizations also stemmed from our very own experiences with the study participants as well as our personal narratives and struggles against racism, sexism, poverty and other types of prejudice in our classes. Our empirical material was generated through an open-ended questionnaire, the letters the students wrote to themselves in class, and the discussions carried out in a yarning circle about an experience the study participants had with students from three first-year high school integrated courses – Foreign Trade, Construction and Chemistry. We conclude that this investigation allowed us and the study participants to reflect upon and rethink our opinions about our bodies, complexion, and the very process of language education through English.

Keywords:
Maya Angelou; critical-collaborative language education through English; Youth and adult education

UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) Unicamp/IEL/Setor de Publicações, Caixa Postal 6045, 13083-970 Campinas SP Brasil, Tel./Fax: (55 19) 3521-1527 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: spublic@iel.unicamp.br