Acessibilidade / Reportar erro

PAULO FREIRE AND EDGAR MORIN: THE COMPLEMENTARITY OF A POSSIBLE DIALOGUE

ABSTRACT

The present article aims at establishing an epistemological dialogue between Paulo Freire and Edgar Morin, from the perspective of Applied Linguistics. The theoretical framework for the intended interlocution is the banking and the emancipatory education (FREIRE, 1992FREIRE, P. (1992). Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro, Paz e Terra., 2002FREIRE, P. (2002). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra., 2005FREIRE, P. (2005). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra .., 2007FREIRE, P. (2007). Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra .), the Epistemology of Complexity (MORIN, 1990MORIN, E. (1990). O método IV. As idéias: a sua natureza, vida, habitat e organização. Portugal: Publicações Europa-América., 1996MORIN, E. (1996). O problema epistemológico da complexidade. Lisboa: Europa- -América., 2002MORIN, E. (2002). A religação dos saberes: o desafio do século XXI. São Paulo, Bertrand Brasil., 2003MORIN, E. (2003). Cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. 8ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil., 2005MORIN, E. (2005). Ciência com consciência. Tradução de Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. 8a. edição. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil ., 2007MORIN, E. (2007) Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez. UNESCO., 2011MORIN, E. (2011). Introdução ao pensamento complexo. Tradução Eliane Lisboa. 4ª ed. Porto Alegre: Sulina., 2013MORIN, E. (2013) A via para o futuro da humanidade. Tradução: Edgard de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil .), the understanding of the pedagogical act (SANTOS, 2018SANTOS, A. A. (2018). Paulo Freire e sua trajetória rumo à concepção do ato pedagógico como ação dialógica. IN: K.L.V.Lira (org.), As diferentes faces e interfaces de uma educação para o século XXI: diálogos fronteiriços com Paulo Freire, Edgar Morin, Fernando Hernández, Pierre Lévy e Rudolf Steiner. 1ª. Edição. Kindle. Curitiba: Appris.), and the conception of Applied Linguistics in the so- called recent modernity (MOITA LOPES, 2006MOITA LOPES, L.P. (org.). (2006) Por uma linguística aplicada indisciplinar . São Paulo: Parábola Editorial., FABRÍCIO, 2006FABRÍCIO, B. F. Linguística Aplicada como espaço de “desaprendizagem”: Redescrições em curso. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editora, 2006. p. 45 a 65., among others). The relevance of this study is to bring applied linguists, educators and stakeholders in these and in related areas to transdisciplinar reflections that articulate Critical Pedagogy, the Epistemology of Complexity and Applied Linguistics.

Keywords:
epistemology of complexity; transformation; Applied Linguistics

UNICAMP. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL) Unicamp/IEL/Setor de Publicações, Caixa Postal 6045, 13083-970 Campinas SP Brasil, Tel./Fax: (55 19) 3521-1527 - Campinas - SP - Brazil
E-mail: spublic@iel.unicamp.br