Acessibilidade / Reportar erro

Between incorporated and reified stories: a comparative study of local curriculum texts/documents (2018 and 2019)

Abstract:

In this study, we apprehend and compare the existence of incorporated/individual or reified/collective stories (Silva, 2021SILVA, F. C. T. . Textos/documentos curriculares locais (2017 a 2023): escritas, discursos e comparações entre as histórias individuais e a história coletiva,. [S. l.: s. n.] , 2021. Projeto de pesquisa CNPq, chamada n. 09/2020. Bolsa Produtividade em Pesquisa ) in local curriculum texts/documents from the Brazilian Midwest, specifically those stemming from the statewide education networks of Mato Grosso do Sul (2019)MATO GROSSO DO SUL. Secretaria de Estado de Educação (SED). Currículo de referência de Mato Grosso do Sul: feito por todos, para todos: educação infantil e ensino fundamental. Campo Grande, 2019. (Série Currículo de Referência, 1). Disponível em: <Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/curriculos_estados/ms_curriculo.pdf >. Acesso em: 19 out. 2023.
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/imag...
and Mato Grosso (2018aMATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação (Seduc). Documento de Referência Curricular para Mato Grosso: concepções para a educação básica. Cuiabá, 2018a. Disponível em: <Disponível em: https://sites.google.com/view/bnccmt/educa%C3%A7%C3%A3o-infantil-e-ensino-fundamental/documento-de-refer%C3%AAncia-curricular-para-mato-grosso?pli=1 >. Acesso em: 19 out. 2023.
https://sites.google.com/view/bnccmt/edu...
, 2018bMATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação (Seduc). Documento de Referência Curricular para Mato Grosso: ensino fundamental: anos iniciais. Cuiabá, 2018b. Disponível em: <Disponível em: https://sites.google.com/view/bnccmt/educa%C3%A7%C3%A3o-infantil-e-ensino-fundamental/documento-de-refer%C3%AAncia-curricular-para-mato-grosso?pli=1 >. Acesso em: 19 out. 2023.
https://sites.google.com/view/bnccmt/edu...
) in the early years of elementary school. These publications occurred after the approval of the Common National Curriculum Base and indicate, in the prescriptions outlined in the diversified part, meanings in the context of text production. For the analyses we oriented ourselves (praxiologically) not only towards the system of objective curriculum relations, but also towards the dialectical relationships and the structured dispositions regarding the regionalized/municipalized relationships between education, school, culture, and society. Thus, it is assumed that, in the relational condition, curricula approach normative schemes, for which agents do not obey rules (permanence of reified stories) without elaborating their strategies (illusio of incorporated stories).

Keywords:
current curriculum; comparative studies; local curriculum texts/documents; incorporated and reified stories

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira Setor de Indústrias Gráficas - Quadra 04 - lote 327, Térreo, Ala B, CEP 70.610-440 – Brasília-DF – Brasil, Telefones: (61) 2022-3077, 2022-3078 - Brasília - DF - Brazil
E-mail: editoria.rbep@inep.gov.br