Brito (2016)Brito, A. T. S. (2016). Prática educativa no AEE: os efeitos do manejo comportamental no uso de comunicação alternativa e ampliada para o favorecimento da comunicação dos alunos com autismo [Tese de Doutorado, Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal do Piauí — UFPI]. Repositório da UFPI. https://ufpi.br/arquivos_download/arquivos/01_Tese_A%C3%ADda_Teresa_dos_Santos_Brito120190705100220.pdf https://ufpi.br/arquivos_download/arquiv...
|
Evaluate the effects of an AAC teacher training program on the communication of students with ASD. |
Picture exchange system. |
MRR. |
8 M (6 restricted speech; 2 non-verbal; 5 - 10). |
Cândido (2015)Cândido, F. R. (2015). Tecnologias assistivas e inclusão escolar: o uso do software GRID2 no atendimento educacional especializado a estudante com autismo em escola pública do Distrito Federal [Dissertação de Mestrado, Faculdade de Educação, Universidade de Brasília — UB]. Repositório da UB. https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/18801/1/2015_FlaviaRamosCandido.pdf https://repositorio.unb.br/bitstream/104...
|
Analyze the effects of GRID on academic performance and communication of a student with ASD. |
GRID software and low-cost visual resource. |
Home and MMR. |
1 M (restricted speech; 8). |
Fiorini (2017)Fiorini, B. S. (2017). O aluno com transtornos do espectro do autismo na educação infantil: caracterização da rotina escolar [Dissertação de Mestrado, Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista — UNESP]. Repositório da UNESP. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/150463#:~:text=A%20especifica%C3%A7%C3%A3o%20da%20rotina%20escolar,ainda%20s%C3%A3o%20encontradas%20nas%20escolas. https://repositorio.unesp.br/handle/1144...
|
Characterize the routine activities of students with ASD in Early Childhood Education. |
Communication boards. |
Regular classroom. |
5 M, 2 F (3 verbal; 4 non-verbal; 4 - 6). |
Fontoura (2018)Fontoura, D. S. (2018). A contação de histórias e o desenho mediados por comunicação alternativa como estratégias pedagógicas no desenvolvimento do jogo simbólico da criança com TEA: um estudo de caso [Dissertação de Mestrado não publicada]. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
|
Describe the effects of storytelling and drawing mediated by visual aids in the symbolization of children with ASD. |
Communication board. |
Regular school and home. |
4 M (verbal; 7 - 9). |
Monte (2015)Mendes, K. D. S., Silveira, R. C. C. P. , & Galvão, C. M. (2008). Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & Contexto — Enfermagem, 17(4), 758-764. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072008000400018 http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072008...
|
Analyze the appropriation of visual narratives measured by SCALA in the inclusion of children with ASD. |
SCALA software. |
Regular classroom. |
3 M (1 restricted speech and 2 non-verbal; 3 - 4). |
Olmedo (2015)Schlosser, R., & Wendt, O. (2008) Effects of augmentative and alternative communication intervention on speech production in children with autism: a systematic review. American Journal of Speech-Language Pathology, 17(3), 212-230. http://dx.doi.org/10.1044/1058-0360(2008/021) http://dx.doi.org/10.1044/1058-0360(2008...
|
Train teachers to use Adapted - PECS with students with ASD. |
Adapted-PECS. |
Regular classroom. |
3 M and 1 F (2 restricted speech and 2 non-verbal; 3 - 5). |
Togashi e Walter (2016)Tomasello, M. (2003). Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. Martins Fontes.
|
Enable a teacher from the Specialized Educational Service (SES) to use AAC with students. |
Adapted-PECS. |
MRR and regular classroom. |
1 M (fala não funcional;12). |
Xavier (2017)Xavier, A. P. (2017) Ensino de crianças com transtorno do espectro autista: ampliando possibilidades com o uso da comunicação alternativa e aumentativa [Dissertação de Mestrado Profissional, Instituto de Biologia, Universidade Federal Fluminense — UFF]. Repositório CMPDI. http://cmpdi.sites.uf.br/ wp-content/uploads/sites/186/2018/08/Disserta%C3%A7%C3%A3o-AnaPaulaXavier.pdf http://cmpdi.sites.uf.br/ wp-content/upl...
|
Analyze the feasibility of using Boardmaker + Speaking Dynamically Pro® for children with ASD. |
Boardmaker communication board. |
Regular classroom. |
3 M (non-functional speech and 1 M non-verbal; 4 - 8). |