Acessibilidade / Reportar erro
Pesquisa Operacional, Volume: 30, Número: 2, Publicado: 2010
  • Special issue on soft or and complex societal problems

  • The use of robustness analysis for planning actions in a poor Brazilian community

    Namen, Anderson Amendoeira; Bornstein, Cláudio Thomás; Rosenhead, Jonathan

    Resumo em Português:

    Este artigo propõe o uso da Análise de Robustez para o planejamento de ações em uma comunidade de baixa renda no Brasil. O foco está na produção agrícola e de alimentos e o projeto fundamenta-se em uma abordagem participativa incorporando tanto o desenvolvimento voltado para a comunidade quanto a sustentabilidade na produção de alimentos. Apresenta-se uma comparação com outras metodologias de PO soft e relatam-se alguns resultados e ações.

    Resumo em Inglês:

    This paper reports on the use of Robustness Analysis for planning actions in a poor Brazilian community. The focus is on food and agricultural production and the project is based on a participatory approach incorporating both community-driven development and sustainability in food production. A comparison is made with other soft Operations Research (OR) methodologies and first actions and results are reported.
  • Combined strategic and tactical negotiation methodology for resolving complex brownfield conflicts

    Hipel, Keith W.; Hegazy, Tarek; Yousefi, Saied

    Resumo em Inglês:

    An innovative negotiation methodology for strategic and tactical decision making is proposed for resolving conflicts in brownfield redevelopment. At the strategic level, the Graph Model for Conflict Resolution is systematically employed for determining a potential overall agreement, or set of resolutions, that is politically possible given the competing interests of the decision makers involved in a brownfield redevelopment project. At the tactical level, a possible strategic solution can be studied in depth using utility theory to determine trade-offs or concessions needed to reach a mutually acceptable detailed solution. Also, the proposed negotiation methodology can take into account the attitudes of negotiators and investigates the impact of the negotiators' attitudes on the outcome of negotiations at both levels of negotiation. The design of a negotiation decision support system is put forward to allow the proposed negotiation methodology to be conveniently applied to actual disputes.
  • Knowledge management for improving business processes: an analysis of the transport management process for indivisible exceptional cargo

    Melo, André Cristiano Silva; Netto, Maria Aparecida Cavalcanti; Ferreira Filho, Virgílio José Martins; Fernandes, Elton

    Resumo em Português:

    Este artigo apresenta uma metodologia de análise organizacional que busca a capitalização do conheci-mento, focada na melhoria dos processos de negócio. Baseado em um problema real de uma empresa do setor elétrico, essa metodologia é aplicada para o transporte de cargas excepcionais indivisíveis (CEI). Nessa empresa, o capital intelectual é um ativo crítico para o desempenho dos serviços e ele é fundamental para a excelência do negócio. A abordagem aplicada ao processo de gerenciamento do transporte de uma grande empresa brasileira de suprimento de energia elétrica mostrou-se adequada às metas organizacionais do transporte de CEI. Uma revisão destaca definições e estruturas para a melhoria dos processos de negócio previamente propostas na literatura. Os resultados da aplicação da metodologia são apresentados ao final do artigo.

    Resumo em Inglês:

    This paper presents an organizational analysis methodology aimed at knowledge capitalization with a view to improving business processes. Based on a real problem in a large electric sector firm, this methodology is applied to managing the transport of indivisible exceptional cargo (IEC). In the firm in question, intellectual capital is a critical asset for service performance and is fundamental for achieving business excellence. Applied to the firm's transport management process, the approach proved appropriate to IEC transport-related organizational goals. A review highlights definitions and structures for improving business processes proposed previously in the literature. The results of applying the methodology are discussed at the end of the paper.
  • A study of professional mobility in a large corporation through cognitive mapping

    Gomes, Luiz Flávio Autran Monteiro; Rangel, Luís Alberto Duncan; Jerônimo, Rogério Lúcio

    Resumo em Português:

    As decisões com relação à mobilidade profissional tomadas por executivos em grandes corporações causam mudanças em suas vidas pessoais e profissionais. A presente pesquisa foi desenvolvida com o objetivo de estruturar o problema da mobilidade profissional através de uma ferramenta de suporte à decisão: o mapa cognitivo. Esta ferramenta promove uma maior compreensão do problema pelos tomadores de decisão. Através da pesquisa desenvolvida foi possível identificar os principais fatores que levaram os profissionais a tomar a decisão de mobilidade de forma o mais coerente e consistente com os aspectos subjetivos de sua realidade profissional.

    Resumo em Inglês:

    Decisions which are made by executives in large corporations regarding professional mobility cause changes to both their personal and professional lives. This research was carried out with the aim of creating the structuring of a professional mobility problem through the use of a decision support tool, the cognitive mapping. Through the use of this tool, a decision making structure for professional mobility was developed, taking into consideration some important aspects of this process. The cognitive mapping proposed here was a problem structuring tool which leads decision makers to a greater understanding of the problem, giving them support towards good decision making in professional mobility. Through the research carried out it was possible to identify the principal factors which lead these professionals to a professional mobility decision which is as coherent and consistent as possible with the subjective aspects of their professional reality.
  • Exploring complex sociocultural situations through soft operational research

    Yolles, Maurice

    Resumo em Inglês:

    A paradigm can be thought of as a living commodity system, carried by a self-organising group. The commodity is often "practical knowledge", and the paradigm maintains a life cycle that begins with commodity gestation, leading to commodity depreciation through death or transformation. During its normal life processes paradigm grow their commodities incrementally, but the growth processes become bounded through the very conceptualisations that made them successful, limiting their pragmatic capabilities. Paradigms have not only normal lives, but also post-normal lives. In the current cultural environment normal paradigmatic life processes are said to be hard, while post-normal ones are said to be soft, with this change being facilitated through epistemological shift. An illustration of a new framework called sociohistory is shown to be a soft OR approach. Its purpose is to describe, explore and evaluate complex sociocultural problem situations, with the potential to create intervention strategies that might be able to improve them.
  • Epistemic dialog between health services and operations research

    Lobo, Maria Stella de Castro; Lins, Marcos Pereira Estellita

    Resumo em Português:

    O estudo propõe uma aproximação dialógica entre a Pesquisa Operacional (PO) e o Planejamento e Epidemiologia de Serviços de Saúde, a partir das semelhanças epistemológicas vivenciadas por cada uma destas disciplinas, e de acordo com a teoria do Conhecimento de Habermas. Como campos de aplicação, o planejamento e a epidemiologia de serviços de saúde podem ser considerados como problemas sociais complexos e, portanto, requerem abordagens multidisciplinares e multidimensionais. De modo a se confrontar as perspectivas distintas dos analistas de PO e dos gestores da saúde, realiza-se uma revisão da literatura sobre estudos de desempenho e eficiência de serviços de saúde. Finalmente, é proposta uma agenda que induza uma interação mais sistemática entre estas disciplinas, por meio da divulgação das inovações metodológicas advindas da PO, para que os resultados das pesquisas sobre serviços de saúde possam de fato ser postos em prática pelos tomadores de decisão no âmbito das políticas públicas de saúde.

    Resumo em Inglês:

    The study proposes a dialogical approach between OR and Health Services Planning and Epidemiology based on the similarities of their own epistemological experiences, according to Habermas' Theory of Knowledge. As a field of application, healthcare services planning and epidemiology are characterized as Complex Societal Problems, requiring multidisciplinary and multi dimensional approaches. A review of the literature on OR efficiency healthcare services applications is made to confront the perspective of the OR analyst and that of the health manager. Finally, an agenda is proposed to enhance the interaction between the disciplines, by increasing actuality of the OR methods' findings, to guarantee that the results of health services research will really be put in practice by health policy decision makers.
  • Global safety

    DeTombe, Dorien J.

    Resumo em Inglês:

    Global Safety is a container concept referring to various threats such as HIV/Aids, floods and terrorism; threats with different causes and different effects. These dangers threaten people, the global economy and the slity of states. Policy making for this kind of threats often lack an overview of the real causes and the interventions are based on a too shallow analysis of the problem, mono-disciplinary and focus mostly only on the effects. It would be more appropriate to develop policy related to these issues by utilizing the approaches, methods and tools that have been developed for complex societal problems. Handling these complex societal problems should be done multidisciplinary instead of mono-disciplinary. In order to give politicians the opportunity to handle complex problems multidisciplinary, multidisciplinary research institutes should be created. These multidisciplinary research institutes would provide politicians with better approaches to handle this type of problem. In these institutes the knowledge necessary for the change of these problems can be created through the use of the Compram methodology which has been developed specifically for handling complex societal problems. In a six step approach, experts, actors and policymakers discuss the content of the problem and the possible changes. The framework method uses interviewing, the Group Decision Room, simulation models and scenario's in a cooperative way. The methodology emphasizes the exchange of knowledge and understanding by communication among and between the experts, actors and politicians meanwhile keeping emotion in mind. The Compram methodology will be further explained in relation to global safety in regard to terrorism, economy, health care and agriculture.
  • Creative problem solving: an applied university course

    Vidal, René Victor Valqui

    Resumo em Inglês:

    This paper presents the principles of active learning and the contents of a creativity course entitled: Creativity and Problem Solving. The main purpose of this course is to create a space to discuss, reflect and experiment with creativity, creative processes and creative tools of relevance for students of any speciality (60% will end as operational researchers) working with problem solving approaches. This course has run with big success since 1998 at the Technical University of Denmark. It started with very few students, now is a very popular course attracting many students from abroad. The selected themes, the methods and techniques, the structure of this course, the learning processes and the achieved results are presented. The results of student's and teacher's evaluations are also outlined. Finally some reflections, recommendations and conclusions are discussed.
  • Climate changes and their effects in the public health: use of poisson regression models

    Alonso, Jonas Bodini; Achcar, Jorge Alberto; Hotta, Luiz Koodi

    Resumo em Português:

    Neste artigo, analisamos os dados relativos aos números diários de hospitalizações na cidade de São Paulo, Brasil no período de 01/01/2002 a 31/12/2005 devido a pneumonia, doenças isquêmicas, diabetes e doenças crônicas e de acordo com a faixa etária. Com o objetivo de estudar o efeito de mudanças climáticas são consideradas algumas covariáveis climáticas os índices diários de pressão atmosférica, umidade do ar, temperatura e estação do ano, e uma covariável relacionada ao dia da semana da ocorrência de hospitalização. Para verificar os efeitos das covariáveis nas respostas dadas pelo numero de hospitalizações, consideramos um modelo de regressão de Poisson na presença ou não de um efeito aleatório que captura a possível correlação entre as contagens para as faixas etárias de um mesmo dia e a variabilidade extra-poisson para os dados longitudinais. As inferências de interesse são obtidas usando o paradigma bayesiano e métodos de simulação MCMC (Monte Carlo em Cadeias de Markov).

    Resumo em Inglês:

    In this paper, we analyze the daily number of hospitalizations in São Paulo City, Brazil, in the period of January 01, 2002 to December 31, 2005. This data set relates to pneumonia, coronary ischemic diseases, diabetes and chronic diseases in different age categories. In order to verify the effect of climate changes the following covariates are considered: atmosphere pressure, air humidity, temperature, year season and also a covariate related to the week day when the hospitalization occurred. The possible effects of the assumed covariates in the number of hospitalization are studied using a Poisson regression model in the presence or not of a random effect which captures the possible correlation among the hospitalization accounting for the different age categories in the same day and the extra-Poisson variability for the longitudinal data. The inferences of interest are obtained using the Bayesian paradigm and MCMC (Markov chain Monte Carlo) methods.
  • An application of the spatial equilibrium model to soybean production in tocantins and neighboring states in Brazil

    De La Cruz, Betty Clara Barraza; Pizzolato, Nelio D.; De La Cruz, Andrés Barraza

    Resumo em Português:

    Na cadeia de produção da soja no Brasil, parte substancial da estrutura correspondente dos custos é resultado dos custos logísticos. Dada a localização das áreas produtivas, distante do oceano, a otimização dos custos de transporte é essencial para garantir a competitividade. Usando programação não-linear, este estudo propõe um modelo de equilíbrio espacial temporal e multimodal. A aplicabilidade do modelo proposto é testada com um estudo de caso referente às exportações de soja produzida em três estados na parte norte do cerrado brasileiro. No estado de Tocantins, o efeito na competitividade de investimentos na infraestrutura de transporte estão descritos por meio de quatro cenários, enquanto que os três estados são comparados pelo cenário básico. Os dados são tratados usando o programa GAMS/MINOS. O estudo assegura que a produção de soja nesses estados será mais competitiva se armazéns forem usados mais extensamente e quando o projeto hidroviário tornar-se operacional.

    Resumo em Inglês:

    In the production chain of soybeans in Brazil a sizable part of the corresponding cost structure is the result of logistics costs. Given the location of its production sites, distant from the ocean, the optimization of the transportation costs is essential for preserving competitiveness. Using nonlinear programming, this study proposes a spatial multimodal and temporal equilibrium model. The applicability of the model is tested with a case study regarding the exports of the soybeans produced in three states in the northern part of the Brazilian cerrado region. In the state of Tocantins, the effects of infrastructure investments in the competitiveness of the production are described through four proposed scenarios, while the basic scenario compares the three states. The data are treated using the GAMS/MINOS program. The study asserts that soybean production will be more competitive if warehousing facilities are used extensively and when the project hydroway becomes operational.
  • Efficiency and productivity analysis of the interstate bus transportation industry in Brazil

    Novaes, Antonio G.N.; Silveira, Samantha F.; Medeiros, Helena C.

    Resumo em Português:

    A análise de produtividade é ferramenta importante para a tomada de decisão e para a gestão de organizações, possibilitando avaliar os efeitos dos inputs na obtenção de níveis desejados de outputs. A Análise Envoltória de Dados (DEA) é um método não paramétrico baseado em fronteiras lineares por partes ajustadas através de programação matemática e utilizada para analisar as eficiências técnica, de escala e de gestão de empresas de ônibus que operam nas ligações interestaduais no Brasil (ISBT). Os dados foram obtidos no web-site da Agência Nacional de Transportes Terrestres (ANTT). Como os fatores de produção são restritos por razões técnicas e operacionais, restrições de pesos foram introduzidas nos modelos. A análise mostrou três grupos de empresas não eficientes, com claras diferenças de produtividade. Também são calculadas as eficiências de gestão relativas a esses três grupos. Finalmente é apresentado um exemplo de benchmarking de uma empresa não eficiente através de DEA.

    Resumo em Inglês:

    Productivity analysis is an important policy making and managerial control tool for assessing the degree to which inputs are utilized in the process of obtaining desired outputs. Data Envelopment Analysis (DEA) is a non-parametric method based on piecewise linear frontiers estimated with the aid of mathematical programming techniques and used, in this paper, to investigate technical, scale and managerial efficiencies associated with interstate bus companies in Brazil (ISBT). Data has been obtained from the web-site of the Brazilian National Agency of Land Transportation (ANTT). Since production factors in the application are constrained by technical and operational reasons, weight restrictions were introduced into the DEA models. The analysis has shown three groups of non-efficient bus firms, with clear differences in productivity. The relative managerial efficiencies of the firms in the non-efficient groups were also computed and analyzed. Finally, an example of benchmarking a non-efficient firm with DEA is presented.
  • A multi-objective ant colony optimization method applied to switch engine scheduling in railroad yards

    Sabino, Jodelson A.; Leal, José Eugênio; Stützle, Thomas; Birattari, Mauro

    Resumo em Português:

    Este trabalho propõe um algoritmo de otimização com colônia de formigas para auxiliar a equipe de planejamento de operações de pátios ferroviários em suas tarefas diárias. O algoritmo proposto é baseado em uma função multi-objetivo que busca a redução dos custos fixo e variável de movimentação de vagões no pátio. Isto é feito através da busca da melhor programação para as locomotivas de manobra, considerando um dado horizonte de planejamento. Como o algoritmo foi desenvolvido para aplicação na vida real, a solução deve ser entregue em um tempo de processamento definido previamente e deve obedecer as políticas operacionais do pátio. Foi desenvolvido um simulador de operações de pátio que gera instâncias artificiais utilizadas para ajuste dos parâmetros do algoritmo. O projeto está sendo desenvolvido em conjunto com profissionais envolvidos na operação do Terminal Ferroviário de Tubarão, o qual é o maior pátio de manobras da América Latina.

    Resumo em Inglês:

    This paper proposes an ant colony optimization algorithm to assist railroad yard operational planning staff in their daily tasks. The proposed algorithm tries to minimize a multi-objective function that considers both fixed and variable transportation costs involved in moving railroad cars within the railroad yard area. This is accomplished by searching the best switch engine schedule for a given time horizon. As the algorithm was designed for real life application, the solution must be delivered in a predefined processing time and it must be in accordance with railroad yard operational policies. A railroad yard operations simulator was built to produce artificial instances in order to tune the parameters of the algorithm. The project is being developed together with industrial professionals from the Tubarão Railroad Terminal, which is the largest railroad yard in Latin America.
Sociedade Brasileira de Pesquisa Operacional Rua Mayrink Veiga, 32 - sala 601 - Centro, 20090-050 Rio de Janeiro RJ - Brasil, Tel.: +55 21 2263-0499, Fax: +55 21 2263-0501 - Rio de Janeiro - RJ - Brazil
E-mail: sobrapo@sobrapo.org.br