Acessibilidade / Reportar erro
Ilha do Desterro, Volume: 69, Número: 3, Publicado: 2016
  • Higher Education Writing Studies in Latin America Editorial

    Bazerman, Charles; Moritz, Maria Ester W.
  • Práticas de Letramento Acadêmico no Facebook Artigos

    Franco, Raquel Aparecida Soares Reis; Castanheira, Maria Lúcia

    Resumo em Português:

    Resumo Neste texto, analisamos práticas de letramento acadêmico e digital desenvolvidas por participantes de um curso de especialização em Linguagem e Tecnologia. Exploramos uma abordagem social do letramento e dos Letramentos Acadêmicos (LEA; STREET, 1998; LILLIS; SCOTT, 2007) para examinar quais os textos foram produzidos pelos participantes do curso durante disciplinas que utilizaram o Facebook como Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA). Este estudo é de natureza qualitativa e interpretativa e integra pesquisa mais ampla que envolveu a realização de observação participante em um curso de especialização em uma instituição pública federal brasileira, durante os anos de 2012 e 2013. A análise das condições de produção da escrita nesse contexto de formação evidenciaram que as práticas de escrita desenvolvidas pelos participantes foram orientadas pelo "modelo de habilidades" (LEA & STREET, 1998), dando lugar à "prática do mistério" (LILLIS; SCOTT, 2007). Dentre outros aspectos observados, destaca-se que a escrita de professores caracteriza-se como híbrida, apresentando traços de gêneros textuais presentes no Facebook e traços de gêneros textuais de natureza escolar.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In this paper, we analyze academic and digital literacies practices developed by paticipants of a Language and Technology developmental program. We adopt a social and academic literacies approach (LEA; STREET, 1998; LILLIS; SCOTT, 2007) to examine what texts participants write in disciplines that use Facebook as a learning platform. The reported study is of a qualitative and interpretive nature. The events herein analyzed integrate the data bank of a research project that involved participant observation developed throughout the years of 2012 and 2013 in a Brazilian profes sional graduate program. The analysis makes visible that literacy practices developed by participants are oriented by the "skills model" (Lea & Street, 1998), which leads to the "institutional practice of mystery" (LILLIS; SCOTT, 2007). In this context, it is interesting to note that teachers' writings can be characterized as a hybrid of scholastic genres and Facebook genres.
  • Práticas de Escrita e Argumentação em um Evento Científico para Graduandos: um Estudo Fundamentado no Conceito Bakhtiniano de Conclusibilidade do Enunciado Artigos

    Lopes, Mariana Dutra de Carvalho; Castro, Carlos Henrique Silva de

    Resumo em Português:

    Resumo Este trabalho investiga a participação de estudantes de graduação enquanto autores e leitores de artigos em um evento científico online a fim de verificar se eles interagem entre si por meio de enunciados plenos. A base teórica da investigação sustenta-se no conceito bakhtiniano de enunciado pleno e tem na concepção do ensino de leitura e escrita com propósitos funcionais um apoio para melhor apreensão do contexto de aprendizagem em que a pesquisa se insere. O evento selecionado para coleta de dados ocorre em um blog, no âmbito de uma disciplina de leitura e produção de textos, e convida os estudantes a escreverem e publicarem seus artigos, comentarem outros três trabalhos e participarem do debate no espaço de seus artigos. Para conduzir este estudo de caso, de abordagem qualitativa, foram selecionados trinta comentários de estudantes, constituintes de dois posts de artigos. O resultado da análise dos enunciados sugere que os estudantes reconheceram uma situação de interlocução e mostraram-se engajados ao participarem da atividade, exercitando as habilidades de leitura, escrita e argumentação.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This work investigates the participation of undergraduate students as authors and readers of articles in an online scientific event in order to verify if they interact through complete utterances. Bakhtin's concept of complete utterance and the principle of reading and writing with functional purposes were used as theoretical bases in order to support a better understanding of the learning context in which the research is inserted. The event in which the data were collected takes place on a blog, under a discipline of reading and text production, which invites students to write and publish their papers, comment on other three papers and participate in the discussion on the post of their own articles. To conduct the case of study, thirty comments from students were selected, from two posts of articles. The result of the analysis suggests that the students recognized a situation of interaction and showed their engagement while they were participating in the activity, exercising their skills of reading, writing and argumentation.
  • O Discurso Citado na Macroestrutura Textual de Artigos Científicos de Jovens Pesquisadores Artigos

    Bessa, José Cezinaldo Rocha

    Resumo em Português:

    Resumo: Neste artigo, examinamos o discurso citado em artigos científicos de jovens pesquisadores, observando o uso desse mecanismo linguístico-discursivo em função da organização e distribuição das informações na macroestrutura textual. O trabalho se fundamenta em estudos do Círculo de Bakhtin e em trabalhos na perspectiva de Swales. Privilegiando uma abordagem qualitativa e uma análise de natureza interpretativa, a investigação contempla um exame de 10 artigos científicos de estudantes de mestrado das áreas de Letras e Linguística. A análise confirma que formas e finalidades de uso do discurso citato no artigo científico do jovem pesquisador sofrem inevitavelmente forte determinação da seção do artigo nas quais são mobilizadas, mas também do modo pessoal como o produtor seleciona e organiza as informações em seu texto, revelando a relação complexa e tensa entre estilo do gênero do discurso e estilo individual do produtor.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: This article examines the speech quoted in scientific articles of young researchers, observing the use of this linguistic and discursive mechanism given the organization and distribution of information in the textual macrostructure. This work is based on studies of the Bakhtin Circle and works in the Swales perspective. Privileging a qualitative approach and an analysis of interpretative nature, the investigation includes a review of 10 scientific articles of master's students of the Language and Linguistics areas. The analysis confirms that forms and purposes of usage of quoted speech in scientific articles of young researchers inevitably suffer strong determination of the section of the article in which they are mobilized, but also if the personal way the producer selects and organizes information in his text, revealing a complex and tense relationship between the style of the speech genre and the individual style of the producer.
  • Desafios à Educação Para a Autoria na Esfera Acadêmica Artigos

    Cerutti-Rizzatti, Mary Elizabeth; Dellagnelo, Adriana de Carvalho Kuerten

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo tem como tema "a educação para a autoria na universidade"; organiza-se para responder à seguinte questão-problema: Que desafios se colocam à educação para a autoria na esfera acadêmica hoje? Para tanto, o texto se delineia a partir de uma filiação teórico-epistemológica de base histórico-cultural, contemplando uma abordagem compreensivista na geração e na análise dos dados, os quais derivam de um conjunto de estudos já consolidados ou em fase de consolidação no Grupo de Pesquisa "Cultura Escrita e Escolarização" da Universidade Federal de Santa Catarina. Como resposta à questão-problema, argumenta-se haver, dentre outros tantos, três grandes desafios de substantiva relevância na educação para a autoria: (i) apropriação de conhecimentos tensionada por fundamentos relativistas na esfera escolar; (ii) expectativas acadêmicas nas relações com posturas de condescendência; e (iii) atenção seletiva como contraface da ausculta. Defende-se que uma educação para a autoria nessa esfera implica a ampliação de repertório cultural dos sujeitos ao longo de seu percurso formativo na busca por consolidar uma condição de autonomia em relação à heteronomia nessa mesma esfera.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The topic of this article is "Education for authorship in university"; it is organized to answer the following question: What challenges does the academic sphere face as regards education for authorship today? In order to answer that question, the text spouses a theoretical-epistemological affiliation of a historical-cultural basis, employing a comprehensive approach in the generation and analysis of data, which derive from a number of studies consolidated or in phase of consolidation in the Research Group "Writing Culture and Schooling" of Universidade Federal de Santa Catarina. In response to the research question, it is argued that there are, among many others, three major challenges of substantive relevance in education for authorship: (i) appropriation of knowledge tensioned by relativistic fundamentals in the school sphere; (ii) academic expectations with condescending attitudes; and (iii) selective attention as opposed to auscultation. It is argued that an education for authorship in the academic sphere involves the expansion of individuals' cultural repertoire throughout their education so as they consolidate a condition of autonomy in opposition to heteronomy.
  • A Escrita de Artigo Acadêmico na Universidade: Autoria x Plágio Artigos

    Alves, Maria Fátima; Moura, Lucielma de Oliveira Batista Magalhães de

    Resumo em Português:

    Resumo: Diante da exigência para produzir textos específicos do discurso acadêmico na universidade, muitos graduandos o fazem por meio de cópia de textos já publicados. Observamos neste trabalho a presença do plágio versus as marcas de autoria na introdução de artigos acadêmicos produzidos por graduandos iniciantes, em um Curso de Licenciatura. Para tanto, destacamos a questão do plágio e da autoria, notadamente a partir dos estudos enunciativos bakhtinianos e, em seguida, apresentamos a base teórica dos Letramentos - com foco corrente dos Novos Estudos dos Letramentos - e da Sociorretórica. A análise dos dados evidenciou e ratificou a escrita acadêmica como uma atividade complexa, dada a prática do plágio constatada nas produções analisadas. A falta de domínio da escrita acadêmica aliada ao não domínio do tema concorreram para que ocorresse a prática do plágio.

    Resumo em Inglês:

    Abstract: Considering the need of producing academic texts at the university, many undergraduate students do it by copying texts that were already published. In this study we discuss the presence of plagiarism versus authorship marks in the introduction of academic articles produced by freshmen in a licenciateship degree. Therefore, we emphasize the issue of plagiarism and authorship, particularly from the perspective of the enunciative Bakhtinian studies and then present the theoretical basis of Literacies, with the most recent studies on Literacies and Socio-Rhetorics. Data analysis revealed and confirmed academic writing as a complex activity, given the practice of plagiarism found in the analyzed productions. The lack of knowledge of academic writing and of the subject matter itself contributed to the practice of plagiarism.
  • Academic Literacy and Genres in University Learning Communities Artigos

    Marinkovich, Juana; Velásquez, Marisol; Córdova, Alejandro; Cid, Carolina

    Resumo em Inglês:

    Abstract The study of genre through different perspectives has contributed to a better understanding of how writing performs a major role in the enculturation process students must undergo when entering the university context. Considering that written genres instantiate the specific practices of disciplines, their different ways of doing and knowing (Carter, 2007), this study aims, by means of a qualitative approach, at exploring the way literacy in academic writing is addressed, according to the discourse of teachers and students of five different disciplinary communities at a Chilean university, based on the approach to their particular genres. The results reveal that, in the communities addressed, literacy in academic writing is conceived under two distinctive orientations: a formative and a prescriptive one, each of them associated to genres displaying expert and instructional characteristics, respectively.
  • How Do Faculty Conceptions on Reading, Writing and Their Role in the Teaching of Academic Literacies Influence Their Inclusive Attitude Artigos

    Colombo, Laura; Prior, Mónica

    Resumo em Inglês:

    Abstract This study explored faculty conceptions about reading and writing, the student body, reasons for student low-performance as well as their declared teaching practices aimed at helping students to better understand readings and write academic texts. The objective was to understand what type of professors' conceptions contributed with a more inclusive attitude towards first-year students. Content analysis from data gathered from in-depth interviews indicates that professors who acknowledged the complexity of the reading and writing processes tend to be more inclusive and to use reading and writing to teach and not just to evaluate. Those who taught writing courses tended to consider writing as a general skill, transferable to other contexts and spheres of knowledge. Less-inclusive teachers, explaining why they did not offer guidance or proposed remedial solutions, claimed that students should already have mastered academic reading and writing when entering the university and that teaching these skills implied being overprotective and not allowing them to mature.
  • Ações do Laboratório de Letramento Acadêmico da Universidade de São Paulo: Promovendo a Escrita Acadêmica na Graduação e na Pós-graduação Artigos

    Ferreira, Marília Mendes; Lousada, Eliane Gouvêa

    Resumo em Português:

    Resumo A internacionalização crescente das universidades brasileiras (MOROSINI, 2011; SILVA; LOUSADA, 2014) impõe para a comunidade acadêmica do país novas demandas linguísticas, não somente leitura, mas também a comunicação efetiva de forma oral e escrita no discurso acadêmico em pelo menos duas línguas - a materna e a estrangeira (sobretudo o inglês). Entretanto, condições materiais para o atendimento dessas demandas são praticamente inexistentes nas instituições de ensino superior brasileiras (FERREIRA, 2015). O objetivo deste artigo é expor um projeto em andamento, ou seja, uma ação que visa atender a uma dessas demandas impostas pela internacionalização - a socialização por meio da escrita acadêmica em inglês, francês e português, não somente para fins de leitura e assimilação de conteúdo, mas sobretudo para a publicação nessas línguas. Essa ação é empreendida pelo Laboratório de Letramento Acadêmico da Universidade de São Paulo.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The increasing internationalization of Brazilian universities requires its academic community not only to read, but also to communicate effectively in academic discourse in at least two languages - the mother tongue and a foreign language (mainly English). However, material conditions for meeting these demands are practically nonexistent in Brazilian higher education institutions (FERREIRA, 2015). The purpose of this article is to describe an action that aims to meet one of these demands imposed by internationalization - the socialization of academic production in English, French and Portuguese not only for reading purposes and assimilation of content, but above all for publication in these languages. This action is undertaken by the Academic Literacy Laboratory at the University of São Paulo.
  • Escrita Disciplinar: Contribuições para o Ensino de Língua Portuguesa na Graduação Artigos

    Silva, Elizabeth Maria da; Reinaldo, Maria Augusta Gonçalves de Macedo

    Resumo em Português:

    Resumo Objetivamos neste artigo: (1) descrever uma proposta de ensino de escrita para cursos de graduação orientada pelos princípios teórico-metodológicos que norteiam a abordagem de Escrita nas Disciplinas e (2) identificar e analisar as percepções de graduandos sobre a implementação desse tipo de metodologia de ensino da escrita. Para isso, aplicamos um questionário com estudantes do Curso de Ciência da Computação que cursaram a disciplina Leitura e Produção de Textos (LPT), ofertada para diferentes cursos de graduação de uma universidade pública do interior paraibano. Os depoimentos desses alunos apontam para o reconhecimento de que é necessário ensinar na universidade a escrita acadêmica; de que esse ensino deve ser específico; de que um dos fatores que contribuem para o processo de apropriação dos textos acadêmicos é a prática de escrevê-los; e de que o aluno pode ser um agente da aprendizagem, indicando para o professor de LPT textos específicos da sua área.

    Resumo em Inglês:

    Abstract In this paper we aimed at (1) describing a proposal for the teaching of writing in undergraduate courses guided by theoretical and methodological principles that underlie the approach of Writing in the Disciplines and (2) identifying and analyzing undergraduate students' perceptions on the implementation of this type of methodology for teaching writing. For this, we applied a questionnaire to students of Computer Sciences who attended the discipline Reading and Text Production (RTP), offered for different undergraduate courses at a public university in the interior of Paraiba. The statements of these students point to the recognition that it is necessary to teach writing at university; that this teaching should be specific; that one of the factors contributing to the process of appropriation of academic texts is the practice of writing them; and that the students can be a learning agent, by indicating to the teacher of RTP specific texts in their area.
  • Negotiation Between Professional Peers: Critical Strategy for a Reading and Writing Program at the University Level Artigos

    Moyano, Estela Inés; Giudice, Jacqueline

    Resumo em Inglês:

    Abstract The following paper focuses on the description and exemplification of a strategy which is the core of the Academic Reading and Writing Program (PROLEA, for its acronym in Spanish) conducted at the Universidad de Flores (UFLO), in Argentina: the "negotiation between professional peers" or "negotiation between teaching partners". The Program's pedagogic design is based on the Sydney School's developments in Systemic Functional Linguistics (SFL). The negotiation between peers comprises the work between a professor on academic and professional literacies, who is a member of the Program, and the professors of each of the specific subjects involved. In order to successfully implement the SFL pedagogic proposal at this educational level, the realization of the negotiation between professional peers is necessary. This negotiation entails a series of agreements between the professors involved about the teaching of the curricula contents through reading and writing tasks. First in this paper, the negotiation between peers is characterized, and its function and value in the Program are highlighted; second, two scenarios of application are presented in order to show this strategy's contribution as well as its difficulties and the way of resolution of the problems found.
  • Engineering the Future: Teaching Reading and Writing at the Universidad Nacional de Entre Rios Artigos

    Waigandt, Diana Monica; Noceti, Alicia Maria; Zapata, Luz Marina

    Resumo em Inglês:

    Abstract Since the 1990s, in Argentina there has been considerable concern over whether higher education institutions must undertake the responsibility of teaching academic skills to their student population or if both undergraduates and graduates ought to cope with the enculturation process without assistance. Although academics seem to have reached an agreement and have put forward a number of actions aimed at facilitating the access of university students into their target discourse communities, there is still heated debate about how the issue must be approached. In this article we describe the initiatives carried out at two engineering colleges: the Facultad de Ciencias de la Alimentación and the Facultad de Ingeniería belonging to the Universidad Nacional de Entre Ríos that have paved the way for the inclusion of academic literacy development in the curriculum.
  • Milestones, Disciplines and the Future of Initiatives of Reading and Writing in Higher Education: An Analysis from Key Scholars in the Field in Latin America Artigos

    Tapia-Ladino, Mónica; Reyes, Natalia Ávila; Navarro, Federico; Bazerman, Charles

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper aims to understand the initial milestones, causes, academic activities, theoretical foundations and disciplines involved in the scholarly development of Higher Education reading and writing studies in Latin America. Eight academic leaders from Argentina, Chile, Colombia, and México were interviewed in order to learn their perspectives on this development. Findings reveal that the main founding milestones are conferences starting by the 2000's decade; the UNESCO Chair is the current main academic network that congregates scholars interested in this topic; the reasons for the field's emergence are related to the increasing growth in college enrolments. Overall, a growing interdisciplinary field can be observed, but its disciplinary identity is still diffuse, given the ongoing jurisdictional disputes.
  • Letramentos em Língua Portuguesa e Inglesa na Educação Superior Brasileira: Marcos e Perspectivas Artigos

    Cristovão, Vera Lúcia Lopes; Vieira, Isabela Rodrigues

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo propõe-se a contribuir com o projeto Iniciativas de Leitura e Escrita no Ensino Superior (ILEES) na América Latina para a consolidação de redes. O objetivo era o de identificar e descrever as iniciativas de ensino e pesquisa em leitura e escrita no Ensino Superior no Brasil. A partir dessa primeira etapa, foi possível identificar os principais núcleos de iniciativas à leitura e escrita. Neste artigo, propomos um trabalho voltado para a segunda etapa dessa pesquisa com a identificação de centros de escrita bem como a análise descritiva de entrevistas com os pesquisadores citados recorrentemente como referências e/ou considerados responsáveis por nucleação de grupos e/ou projetos de letramento(s) em diferentes universidades estaduais e federais do país. Para nossas análises, recorremos ao procedimento de análise do conteúdo temático das entrevistas semiestruturadas por meio da identificação dos segmentos de organização temática (SOT) e como os entrevistados (E) tratam desse tema por meio de segmentos de tratamento temático (STT), proposto por Bronckart (2008) e Bulea (2010). Os resultados mostram cinco centros voltados para leitura e escrita acadêmica no contexto nacional, ao passo que as entrevistas ressaltam aportes teóricos voltados para o letramento e apontam a escassez de trabalho para iniciativas de leitura e escrita nas universidades brasileiras e, em relação à sustentabilidade, ampliação, fortalecimento e reconhecimento são necessidades urgentes, segundo nossas entrevistadas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This project aims at contributing to the project called Initiatives of reading and writing in Higher Education (ILEES) in Latin America, whose objective was to identify and describe the initiatives of teaching and research in reading and writing in higher education in Brazil. In this article, we aim at covering the second stage of the research by identifying the writing centers and analyzing the interviews with the researchers mostly cited as references or those considered responsible for gathering research groups and/or literacy projects in different state and federal universities in the country. For our analyses, we use Bronckart's (2008) and Bulea's (2010) methodological framework in order to recognize, in the interviews, the themes (thematic organization segment - SOT) and how the interviewees (E) develop such themes in their discourse through the thematic treatment segments (STT). The results show five writing centers regarding academic reading and writing in the national context. The interviews emphasize theoretical frameworks towards literacy and recognize the lack of initiatives in different Brazilian universities and, regarding sustainability, enlargement, strengthening and recognition are urgent needs, according to our interviewees.
  • Latin-American Writing Initiatives in Engineering from Spanish-speaking Countries Artigos

    Narváez-Cardona, Elizabeth

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article analyzes Latin-American publications from Spanish-speaking countries to map programs pursued in the region and then provide a context to envision further research agendas for Latin-American Writing Studies in Engineering. The analysis of 22 publications suggests that initiatives and studies in Engineering are recent (as of 2009). The sample reveals an emphasis on pedagogically-oriented publications focused on Engineering as one field. The trends suggest that the Latin-American writing advocates in Engineering might broaden research scopes by incorporating theoretical frameworks for a) exploring and understanding different roles of writing across time and curriculum in student learning and by Engineering subfields and, b) exploring theoretical approaches to understand genres beyond individual texts (genre repertoires and genre systems).
  • Resenha Resenhas

    Soares, Vanessa Arlésia Souza Ferretti
  • Academic Writing Books in Argentina, Venezuela and Chile Resenhas

    Carpio, Guillermo Cordero; Prior, Monica; Pereira, Claudia Maria
  • Students' and Teachers' Academic Writing and Reading: Colombia in Three voices Resenhas

    Pérez, Olga López; Pereira, Claudia Maria
Universidade Federal de Santa Catarina Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Bloco B- 405, CEP: 88040-900, Florianópolis, SC, Brasil, Tel.: (48) 37219455 / (48) 3721-9819 - Florianópolis - SC - Brazil
E-mail: ilha@cce.ufsc.br